Lionel Hampton,
het monument van
de swing
Berdien Stenberg fluitsoliste
in De Werf
GEA-Mere viert tweede lustrum
Etienne
De Ruy ver
in het Kultureel
Centrum Affligem
Opendeurdag; in Akademie Schone Kunsten
«Muziek om naar te kijken»
Het realisme van
L.P. Boon
Kunstschilder
Marcel Beeckman
expozeert in Smetlede
Schola Cantorum Cantate
Domino brengt Haendel
Solomon
Joe Downing en Jean-Pierre Laloux
in kunstgalerij Muylaert-Hofman te Aalst
Aalst tussen Bern en Berlijn
14 - 6.5.1988 - De Voorpost
De Aalsterse Jonge Kluner maakte met Berdien
Stenberg een valabele keuze. Eerder was geop
teerd voor «De Frivole Framboos» die verleden
jaar op de Topdag op de pui van de toen nog niet
geopende Werf furore maakte. Er kwam echter
een kink in de kabel en de Jonge Kamer stond op
de uitkijk. Men ging allerminst over één nacht ijs
want reeds een paar 100 km ver naar Naaldwijk
tussen Rodderdam en Den Haag waar een optre
den van Berdien Stenberg werd meegemaakt.
Tot volledige voldoening of Stettenberg
toch zo ongeveer.
In
In de burgerlijke stand
Naaldwijk presenteerde vindt u Stenberg terug on-
Berdien tussenin af en toe der „stettenberg». Ze
een reklamespotje op een transformeerde baar fami-
schrandere lienaam in een meer Skan-
of andere
maar, toch
dens school- en koffiekon-
certen onder meer met het
Twents en het Zeeuws or
kest waarbij zowel het ba
rok als het romantisch
werk werd gebracht. Maar
men hoorde Berdien ook in
de parken van Londen en
Parijs. Ze had inderdaad
met een vriendin alt-violis
te het plan opgevat op de
goedkoopst mogelijke ma
nier een aantal vreemde
steden mee te maken en
dan ook met allerlei vor
men van kuituur in aanra
king kwam.
Berdien heeft ondertussen
ze inderdaad furore met
«Berdinerie», „Ode aan
Amadeus», «All seasons»
en verleden jaar «Christ-
Ze bewandelt allerminst
platgetreden paden en met
haar nieuwe elpee «Pi
rouette» haalde ze alweer
de «gouden status».
Berdien stelt in haar show
iedereen door haar sponta
neïteit dermate gerust dat
met volle teugen van haar
doorvoeld geïnterpreteerde
muziek kan worden geno
ten.
Ze wist zich daarenboven
Op dinsdag 17 mei om 20 uur organizeert het
Masereelfonds afdeling Aalst in het lokaal "Studio"
van het kultureel centrum De Werf een gespreks- en
debatavond over het realisme van L.P. Boon. Het
stadsbestuur van Aalst, het kultureel centrum De
Werf, de stedelijke bibliotheek en het Humanistisch
Verbond verlenen aan deze aktiviteit hun medewer
king.
De inleiding en het debat staan onder leiding van de
heer Arnold Huis in 't Veld. Deze schooldirekteur en
L.P. Boon-kenner bij uitstek studeerde Nederlands
aan de Universiteit te Amsterdam en promoveerde
met een studie over L.P. Boon, de 17 kaarten uit het
verleden. Hij publiceerde vooral gedichten en is
kolumnist van "Land en Tuinbouw onderwijs" en
maakte de film "Het achterste oog" naar aanleiding
van het gedicht "Het Landschap" van Hugo Claus.
De avond kadert in de reeks "Boeken, schrijvers en
genres". De toegang bedraagt 30 fr. voor de leden en
50 fr. voor niet-leden.
In zijn atelier in de Sers-
kampstraat 58 te Smetle-
den organizeert kunst
schilder Marcel Beeckman
een tentoonstelling op 7 en
8 mei telkens van 10 tot 20
uur.
Beeckman kan men be
schrijven als de schilder
van het platteland. De bele
venissen uit zijn kindertijd
op het veld, de wisseling
der seizoenen, het harde
boerenleven, de kermissen
en de processies, het zijn
dingen die hem sterk heb
ben aangesproken. Beeck
man kreeg zijn eerste op
leiding privaat en volgde
nadien kunstakademie te
Wetteren. Zijn stijl is post
expressionistisch te noe
men, zwaar van lijnen.
Zijn werk roept een dich
terlijke sfeer op en doet
denken aan de schilder
werken van Felix Timmer
mans met wie hij zich gee
stelijk verwant voelt.
Volle
Niettegenstaande de in-
gangprijs niet van de
goedkoopste was (600 of
500 fr.) liep de grote
schouwburgzaal van De
Werf die 598 plaatsen biedt
quasi vol. Naar het horen
van de diverse dialekten
waren er heel wat belang
stellenden opgekomen van
ver buiten de regio.
Van bij haar optreden stal
Berdien de harten van het
publiek. Een knappe ver
schijning, elegant, hups
en ludiek, uiterst mobiel
en professioneel op haar
jeugdige leeftijd blijkbaar
reeds volleerd. En op de
dwarsfluit toonde ze een
echt meesterschap. Niet al
leen qua virtuositeit meer
vooral door de zeldzaam
sonore volle klanken die ze
produceerde. Ze wist er
daarenboven een show van
te maken die het gewone
peil duidelijk ver voorbij
schoot. En inhoudelijk
presenteerde ze in haar
Pirouette-shoween door
dachte selektie dansmu
ziek van de vorige eeuw
maar hertaald in een ei
gentijds geluid.
Crescendo
De show werd systema
tisch opgebouwd dermate
dat het steeds meer en be
ter werd. Deel n bracht
dan wel het neusje van de
zalm met onder meer de
«Ode aan Amadeus» waar
mee ze veler harten stal.
Aalst. Berdien Stenberg met muziek om naar te kijken (a)
Gedurende drie dagen heeft men in het Klooster te Mere een didaktische
tentoonstelling kunnen bezoeken die werkelijk de moeite loonde om een
glimp te werpen op de wordingsgeschiedenis van onze streek en speciaal in
deze van een paar deelgemeenten waar de laatste jaren toch al heel wat
vondsten gedaan werden. De Geschiedkundige en Archeologische Kring
van Mere (GEA) heeft hiermee de «Romeinse aanwezigheid in Erpe-Mere»
willen belichten en de archeologische aktiviteiten van de voorbije tien jaar
heeft men in een brochure uitgegeven, in feite een overdruk van het gekend
tijdschrift VOBOV.
Sporadisch heeft men in Burst twee waterputten heel dat een beeld ophangt
Erpe-Mere, en meer be- ontdekte die uit de Ro- van wat het verre verleden
paald in Mere aan de steen- meinse periode gedateerd bij ons was. Deze tentoon-
bakkerij van de Jeruzalem- werden. Dit gebied blijkt stelling heeft ook bewezen
straat en de Molenkouter, zeer interessant te zijn dat het origineel mate-
opgravingen verricht want vorige zomer legden riaal, vooral het hout gebe-
maar tot een stelselmatig ze een derde put bloot, een zigd voor de konstruktie
onderzoek was het nooit bewijs van de sterke kon- van de putten, dringend
gekomen. Toch mogen wij centratie die er destijds moet bewerkt worden om
hierbij het werk zij het moet geleefd hebben. De het veilig te stellen voor de
dan ook miniem van E. zandgroeve zal hopelijk toekomst want nu reeds
Flobert en andere gelegen- nog meer geheimen prijs laat verpulvering zich dui-
heidsgraver8 niet achte- geven en heuglijke mo- delijk merken. De inrich-
loos aan de kant laten. Ook menten bieden aan de ar- ters van deze tentoonstel
deze mensen hebben hun cheologen van Mere. ling waren er stellig van
overtuigd dat een afdoend
verdiensten want zij heb-
ben in feite de basis gelegd
om de Romeinse aanwezig- Ter gelegenheid van hun worden om de 2.000 jaar
heid in onze kontreien aan tienjarig bestaan hebben oude planken voor de toe-
te tonen. de leden van GEA in het komst te kunnen bewaren
Toen in 1978 de GEA opge- Klooster te Mere een In deze leerrijke tentoon-
richt werd, onder impuls prachtige tentoonstelling stelling is ook aandacht
van A. De Grave (in feite de opgebouwd. Zeer aantrek- besteed aan de voorwerpen
van de kelijk waren uiteraard de die GEA tot nog toe gevon
den heeft maar niet alleen
het werk van deze mensen
dinavisch klinkend en dan
ook meer imponerend
«Stenberg».
Geboren in 1957 in Oost-
Nederland, meer bepaald
in Almelo het stadje met
de bloem veiling van Euro
pees formaat studeerde
ze reeds fluit op 9-jarige
leeftijd. Ze genoot een
klassieke muziekopleiding
aan het Haags conservato
rium en kon met een beurs
maanden naar de States
waar ze enorm veel erva
ring opdeed.
Nederland leerde haar
fluitspel reeds genieten tij
een eigen stijl gekreéerd
waarbij haar klassieke
achtergrond een minder
dogmatische benadering
van de muziek nooit in de
weg stond.
Met klassieke tema's ge-
kombineerd aan Berdiens
virtuose fluitspel maakte
middel moet gevonden
te omringen met een
twaalfkoppig goed orkest
dat haar kwaliteiten daar
enboven optimale kansen
laat.
Zoals Berdien het zegt, ze
brengt gewoon «muziek
om ook naar te kijken».
grote «graver»
kring), ging men er van maketten van twee van c
uit om iets meer te preste- vier waterputten die
Vrijdag 6 mei om 20 uur heeft het jaarlijks jubel-
koncert plaats van de Schola Cantorum Cantate
Domino in de Sint Martinuskerk te Aalst. Op het
programma staat de uitvoering van het oratorium
Solomon van Georg Friedrich Haendel.
Naast het koor dat o.l.v. E.H. Michel Ghijs staat
treden verder op Alt Dina Grossberger (Solomon),
sopraan Diane Verdoodt (Solomon's Queen) (2nd
Harlot), (Queen of Sheba), sopraan Ann Willems (1st
Harlot), Ludwig Van Gijzegem (Zadok), Frank
Schoonacker en Frederik Meireson als Levi te
Voor de begeleiding zorgt Musici Academici uit
Antwerpen o.l.v. Dejan Mijajev.
JM Heyman
Ljj ren dan een doodgewone Burst in de zandgroeve is lovenswaardig want ook
amateur en zocht men des- blootgelegd werden. Zeer de Nationale Dienst voor
kundige begeleiding bij de interessant waren de daar- Opgravingen was er sterk
Nationale Dienst voor Op- bij horende resten van deze vertegenwoordigd met pa-
gravingen zodat het graaf- putten zoals de stevige ei- nelen die zodanig op ge-
werk opportuun doorge- ken balken en de grote steld waren dat elkeen er,
voerd werd en de resulta- zandstenen uit de streek zonder gids. de evolutie
ten positief waren. Een waarmee deze putten tij- kon volgen Hierbij werd
paar mensen want veel dens de tweede eeuw na vooral de nadruk geleed
«gravers» heeft de kring Kristus of zelfs vroeger, op de opgravingen in E na-
nietgingen ervaring op- opgebouwd werden. Het me waar veel werk gele
hen grootste gedeelte van het verd werd en de archeolo-
materiaal werd echter af- gie in de schijnwerper
aan het museum brengt, een «bezigheid» die
doen te Petegem
de kans geboden werd
het Karolingisch Konings- w
hof evenals in het onder- van Ename en bij de in- de laatste jaren veel jonge
tussen overbekende Ena-
Nog tot 15 mei loopt in het
kultureel centrum van Af-
fligem een tentoonstelling
met werk van Etienne De
Ruyver.
Etienne De Ruyver werd
geboren op 12 oktober
1951. Zijn vorming als
kunstenaar genoot hij in
de academie, waar hij di
ploma's behaalde in sier
kunsten, grafiek, algeme
ne plastische kunsten, en
dit met grote onderschei
ding. Na acht jaar acade
mie volgde hij nog een spe
ciale kursus van etsen,
zeefdruk en keramiek. Hij
heeft een niet geringe in
vloed ondergaan van zoals
Herman Verbaere, José
Goedertier, De Mey en Bo-
gaert. Later ontwikkelde
hij een zeer eigen stijl.
De Ruyver heeft aandacht
voor vormgeving en kolo
riet, maar vooral opvallend
is het symbolisme en de
mystiek die overal te be
speuren zijn. De Ruyver is
een heel bijzonder iemand,
die soms exentriek aan
doet: zo kan hij nachten
naeen doorschilderen aan
een werk, of buiten staan
schilderen in sneeuw of...
verzengende hitte.
Zijn meest voorkomend
onderwerp is het land
schap. Daarnaast schildert
hij ook stillevens, maar
dan weer in een zeer eigen
compositie. De Ruyver ziet
zichzelf het best uitge
drukt in een opvallend
groot werk: «De Kathe
draal»: het verwoeste
bouwwerk symboliseert de
afstomping van de hoop op
oneindigheid, maar de
achter in de kelderdeur
wijst erop dat niet alles
verloren is...»
De tentoonstelling staat
open voor het publiek op
zaterdag van 14.30 u. tot
20 u. Op zondag van 11 tot
13 u. en van 14.30 u. tot 20
u. Donderdag 12 mei gel
den dezelfde uren als op
w van het archeolo- mensen aantrekt en dus
me dat, het centrum van de gisch museum van Velze- zeker een boeiend tijdver-
archeologie van Oost- ke kan men zelfs de gedeel- blijf moet zijn. Toch deed
telijk gerekonstrueerde A. De Grave, stimulator
waterput van Buret be- van het opgravingswerk
wonderen. Op de tentoon- in Erpe-Mere. zijn beklag
stelling kon men een vrij over niets ontziende men-
goed nagebootste waterput sen die soms maandenlang
bewonderen met alles werk van archeologen op
eraan en erop, tot zelfs een onverantwoorde wijze ver
maar dan niet voor spekta- emmer die volgens schaal- knoeien, zonder respekt
kulaire vondsten zoals o.a. model, dankzij de gevon- voor het verleden, zoals in
een «put» in de Jeruzalem- den ringen, op authentie- Ename al gebeurd is met
straat die niet het gewen- ke wijze kon nagebootst privé-terremen die «ont-
ste resultaat opleverde tot worden. De gevonden gind» werden maar op
op het ogenblik dat men voorwerpen uit de putten domme manier vernietigd
een paar jaar geleden in ontbraken niet in het ge- ten bate van recreatie van
Vlaanderen geworden is,
samen met Velzeke.
Romeinse waterputten
Een paar keer hadden de
GEA-archeologen hun er
varing kunnen testen
Tijdschrift
Ter gelegenheid van de
viering van het tweede lus
trum van GEA Mere is het
nummer van tijdschrift
VOBOV volledig gewijd
aan de Romeinse aanwe
zigheid in Erpe-Mere.
Hierbij neemt archeoloog
M. Pieters drie artikels
voor zijn rekening en be
spreekt in detail de opgra
vingen te Burst en op de
Molenkouter te Mere. K.
De Groote levert een bij
drage over prospektie-
vondsten uit de Romeinse
periode te Erpe en Eronde-
gem en tenslotte handelt
W. De Swaef over bewo-
ningsporen uit dezelfde
periode aan de Jeruzalem-
straat te Mere.
Alle bijdragen zijn prach
tig geïllustreerd met te
keningen en fragmenten
van de vondsten op de ver
schillende plaatsen.
Deze tentoonstelling en de
brochure vormen alleszins
een ruime bijdrage tot de
wordingsgeschiedenis van
onze dorpen en zijn hope
lijk de basis van een verde
re prospektie die ons meer
moet leren over onze voor
ouders en hun eventuele
bezetters
De brochure is verkrijg
baar bij de bestuursleden
van de GEA en bestel
lingen kunnen gericht
worden aan A. De Grave,
Nijverheidsstraat 38. 9420
Mere.
JV
De verkoop van compact
discs gaat in ons land met
reuzeschreden vooruit In
vergelijking met 1983, het
eerste volledige jaar waarin
CD's te koop waren, is de
verkoop gestegen tot
2.466.000 of 18 maal meer.
Van 6 tot 28 mei loopt in
Galerij Muylaert-Hofman
een tentoonstelling met
werk van Joe Downing en
Jean-Pierre Laloux.
Jean-Pierre Laloux
Studeerde sieraden - ont
werpen en goudsmeed
kunst aan het «Institut des
Arts et Techniques Artisa-
nales - Section Métiers
d'Art» te Namen. Zij richt
zich sinds 15 jaar vooral
op het 'verloren was' procé
dé, een techniek die hij tot
in de perfectie leerde be
heersen in de ateliers van
de belangrijkste vertegen
woordigers van de Belgi
sche school van het eigen
tijds juweel.
Joe Downing
(Joseph Dudley, schilder,
geboren op 15 november
1925 in Kentucky. Sinds
1950 woonachtig te Parijs.
Zodra hij zijn studies aan
het Kunstinstituut te Chi
cago (1946 tot 1950) had
beëindigd, vestigde hij
zich te Parijs. In 1952
hield hij te Parijs zijn eer
ste private tentoonstelling.
Men kan aannemen dat
vanaf 1955 zijn schilde
rijen zuiver abstrakt zijn
geworden.
Sedert 1957 waren zijn
werken geregeld te zien in
het Salon des Réalités Nou-
velles. Hij heeft eveneens
geëxposeerd in Duitsland,
Italië, België, Groot-Brittan-
nië. Canada, Denemarken,
Zwitserland, enz.
De tentoonstelling is open
voor publiek: maandag 14-
18.30 u., dinsdag, woens
dag, donderdag en vrijdag
van 9.30-12.30 en 14-
18.30 u. Zaterdag van 9-
12.30 en 13.30 tot 18 uur.
zondag en maandagvoor
middag gesloten.
Lionel Hampton (Louisville, Kentucky, april 1913) maakte in de Aalsterse
Keizershallen een opperstebeste beurt. Hij bracht er inderdaad ruim 1600
melomanen onder wie heel wat jazz-freaks in trance reeds van bij de start.
Zijn innemende houding, zijn goedlachsheid, zijn steels kommuniceren met
het publiek, zijn quasi kinderlijke naïviteit en zijn wegens leeftijd enigerlei
onbeholpenheid maakten hem sympatiek.
Waar bovenal uiteraard uit vedetten die slag om was hij niet weg te slaan
zijn prestaties op vibra- slinger solistisch hun in- en met de twee andere per-
foon die in het koncert een- trinsiek talent demon- kussionisten vormde hij
traal stond en op het streerden en gezamenlijk, een schitterend trio waar
drumstel waar hij zich zonder enige (zichtbare) bij prestaties als destijds
naast een perfekt drum- direktie musiceerden op "Triple Sec" van de Ram
mer tevens een goochelaar hoog niveau. En dat met blers in het niet ver
en manipulator met sticks vaak aartsmoeilijk gesyn- zakken,
toonde En niet het minst kopeerde muziek.
"°„e, Hampum JZ
JM Heyman enkel en alleen bestaand
Tussen de vele opendeur
en openschooldagen die
gedurende de laatste we
ken worden ingericht, kan
er zeker één niet onopge
merkt voorbijgaan.
Op zaterdag 7 mei e.k.
staat de poort van de Aca
demie voor Schone Kun
sten op de Oude Vismarkt
(achter de Sint-Martinus-
kerk) van 10.00 tot 17.00
h. open voor alle nieuws
gierigen en belangstel
lenden.
Nieuwsgierigen, omdat zo-
velen zó weinig afweten
van het leven en de wer
king in een kunstaca
demie.
Ooit al eens een atelier be
zocht waar kunstwerken
vervaardigd worden? Al
eens een beeld zien boetse
ren, een vaas op een draai
schijf zien vervaardigen,
glas in lood of een wandta
pijt zien ontstaan; de te
kenzalen bezocht waar aan
architektuur en aan bin
nenhuiskunst gedaan
wordt, waar getekend
wordt en met kleur omge
gaan, waar maquettes ver
vaardigd worden en etala
ges opgebouwd? Ooit eens
kennis gemaakt met een
schildersatelier waar ge
werkt wordt naar levend
model of waar schilder
technieken, ets-, lino- en
zeefdruktechnieken wor
den aangeleerd?
Wist u dat kunstonderwijs
kan gevolgd worden in een
dagschool op secundair ni
veau en dit vanaf de leef
tijd van 14 jaar (derde jaar
secundair onderwijs). Dat
heel wat jonge mensen
- op dit ogenblik zijn er
dat in de Aalsterse Acade
mie ruim 117 - hun mid
delbare studies doen ge
lijktijdig met een kunstop
leiding? Kom kijken, U
zult ze aan het werk zien!
Wist U dat, naast dagles-
sen, er kursussen gegeven
worden gedurende de
avond en 's zaterdags in
alle mogelijke kunstrich
tingen, aan jong en oud
(vanaf 6 jaar tot 15 jaar in
jeugdateliers en in de ho
gere afdelingen zonder
enige leeftijdsgrens). Kom
kijken, u zult het zelf kun
nen vaststellen.
Misschien kunt u achteraf
de grote groep van belang
stellenden vervoegen en
komt bij u ook de drang
naar boven om kreatief te
worden en aan kunst te
gaan doen.
Alles zal op 7 mei in het
werk gesteld worden om u
degelijk voor te lichten en
te dokumenteren.
Wees welkom!
LH
Als veelzijdig muzikant rotsvastankerend ritme,
speelde Lionel Hampton tnet een nooit eerder gezie-
met artiesten als Louis ne handigheid en velociteit
en met diep doorvoeld in
terpreteervermogen waar
bij het negerelement hem
nooit in de steek laat.
Zijn akrobatisch getok
kel op de vibrafoon slinge
ren paternosters in de zaal
en zijn reeksen arpeggia's
en fiorituren allerhande
vormden watervallen van
kristalheldere schoonheid.
Een man die bovendien on
vermoeibaar leek. Twee
sets van elk anderhalf uur
was hij op het podium en
de last van de hele avond
lag duidelijk op zijn schou
ders. Maar dat bleek hem
duidelijk niet te overwe
gen. Hij gunde zichzelf
daarenboven nooit meer
dan enkele sekonden res-
maakte hij toernees door
Europa doch deze keer was
hij slechts één dag in Bel
gië en dat uitgerekend in
Aalst.
Op woensdagavond trad
hij met zijn fantastische
band all-stars op in het
Zwitserse Berndonder
dag was en speelde hij te
Aalst en de volgende dag
was hij reeds op de bühne
in Berlijn.
Hampton is een typisch
vertegenwoordiger van de
swing met een voorliefde
voor slaginstrumenten
Die voorliefde heeft hij in
Aalst herhaaldelijk laten
blijken. Van de vibrafoon
De programmatuurprodu-
centen worden met een toene
mende konkurrentie bedreigd
terwijl er een groeiende vraag
naar geïntegreerde program
matuur wordt vastgesteld.
Weekberichten van Krediet
bank bespreekt het verschijn
sel. Weekberichten kan tele
fonisch aangevraagd worden
op het nummer 027427.27.00
toestel 2028.
pijt. De ene staande ovatie
na de andere was ver van
uitgestorven als Lionel
reeds met een fantastische
intro weer een nieuwe
reeks nummers inzette.
Aan de bisnummers
scheen geen einde te ko
men want die namen zowat
drie kwartier in beslag
waarbij showwerk niet uit
de weg werd gegaan.
Dat hij zonder enige
moeite het publiek bij het
optreden aktief kan be
trekken is een gave die
weinigen gegeven is. Bij
Hampton is dat als vanzelf
sprekend en de respons op
enige uitdaging komt da
delijk en massaal. Hij is
dan ook duidelijk een mo
nument van de Ameri
kaanse jazz.
Orkest all-stars
Professionele musici,
stoelend op klassieke op
leiding doch getraind door
een man als Hampton, en
bovendien spelend met het
entoesiasme van de Mees
ter maakt niets onmoge
lijk.
Vijf saxen. 4 trompetten.
3 trombones en een ritme-
sektie met piano, fantas
tische string-bass, twee
drummers en Hampton
himself, mijn hartje, wat
wil je nog meer?
Een buitengewone
avond waarvan Hampton
zelf stelde te willen spelen
"tot five o'clock in the mor
ning". Spijtig genoeg deed
ie het niet.
(L.H.)