Kunstschilder De Backer en
kunstglazenier De Grom
Publikatie over het Faluintjesgeslacht
Van Nuffel (1250-1988)
Etienne Lecompte
een verdieping hoger
Mogelijkheden voor de familiekunde
in de Aalsterse Pers
tentoonstellingen in Affligem
ACV Aalst vindt geen reden om Satir te sluiten
Drie Musketiers te gast in de Werf
Drie merkwaardige
12 - 27.5.1988 - De Voorpost
ÏDenderleeuwse kunstenaars te Affligem
Vandaag vrijdag 27 mei heeft te 20 u. in het
Kultureel Centrum Affligem de vooropening
plaats van een tentoonstelling van recent werk
van kunstschilder Herman De Backer (32) uit
Denderleeuw en kunstglazenier Erik De Grom
(43) uit Welle-Denderleeuw.
Michel De Rijck is gastspreker en de tentoonstel
ling is toegankelijk tot en met 12 juni op zaterda
gen van 14 tot 20 u. en op zondagen van 10.30 tot
13 en van 14 tot 20 u.
Herman De Backer
Herman De Backer werd
geboren op 28 april 1956,
en woont momenteel te
Denderleeuw, Burg. 't
Kintlaan 1. Hij stelde, on
middellijk na zijn regen
taatstudies Plastische
Kunsten, reeds ten toon.
Dan al viel op dat het com
bineren van meerdere
technieken voor lange tijd
hem zou boeien.
Het uitstekend beheersen
van het potlood, de pen en
het penseel waren het mid
del om inhoudelijk gevoe
lens omtrent relatie mens/
natuur optimaal te laten
overkomen.
En die relatie blijft de rode
draad doorheen zijn totale
oeuvre van, alvast, de
voorbije 10 jaar. Hij ver
laat zich op zijn gevoel en
zo zijn er totaal andere din
gen gebeurd, zodat je de
neiging hebt om van perio
des te spreken. Maar wie
goed oplet ziet dat de na
tuur stilaan meer de domi
nante wordt van de ratio
nele mens.
Het werk van Herman op
deze tentoonstelling
brengt ons allemaal land
schappen. Ze lijken heel
sterk op elkaar, en dan
toch weer niet! Je mag
spreken van impressies.
De verheerlijking van de
natuur, doorheen het op
vallend ontbreken van dan
ook elk menselijk ingrij
pen accentueert nu juist,
dat de een niet zonder de
andere kan. Je mag ook
spreken van expressieve
bewogenheid.
Herman De Backer is, nu
zeker, ook schilder ge
worden.
Herman De Backer expo
seerde in Denderleeuw,
Welle, Temse, Ninove en
Geraardsbergen. Hij kreeg
reeds meerdere selekties.
Erik De Grom
Erik De Grom werd gebo
ren op 24 december 1944
te Welle. Hij leerde het vak
kennen in de glashandel
thuis, en studeerde aan de
Academie voor Schone
Kunsten te Aalst.
Na zijn studies volbracht
te hebben, ging. hij in de
leer bij «meesters in het
vak» te Brussel.
Als zelfstandige is hij ge
vestigd in de Kortestraat
115a te Welle, waar zijn
werken te bezichtigen zijn
in zijn atelier.
Vele mensen leerden zijn
werken reeds kennen op
verschillende tentoonstel
lingen te Strombeek-Be-
ver, Schellebelle, Burst,
Erpe-Mere, Aalst, Welle...
Erik kreeg ook al opdrach
ten voor personen uit Ca
nada, Duitsland, Neder
land, Japan.
Erik De Grom, vaak wer
kend in opdiacht, tekent
Met genoegen kondigt ge
nealoog André Braet (Hof
straat 5, 9440 Erembode-
gem-Aalst) de publikatie
aan van een genealogisch
werk over het geslacht
Van Nuffel uit de Fa-
luintjes.
Deze familiegeschiedenis
is rijk gestoffeerd en we
tenschappelijk verant
woord en de vrucht van
vele jaren archiefonder
zoek.
Het boek geeft een terug
blik op 7 eeuwen familiele
ven van 1250 af tot heden.
Het eerste gedeelte van de
studie is gewijd aan:
de herkomst van de
Van Nuffel-familienaam;
de oudste naamdragers
en him verblijfplaatsen tot
1420
de geografische sprei
ding vroeger en nu;
wie is wie in de grote
familie;
de geschiedenis van de
bakermat,
het leven van de voor
ouders.
Het tweede gedeelte omvat:
de belevenissen van 14
generaties landbouwers en
meiers te Herdersem.
de vele afstammelingen
van het voorgeslacht, die
eertijds gevestigd waren te
Herdersem, Gijzegem,
Moorsel, Wieze, Erpe,
Aalst en omgeving.
maar nu verspreid over
heel Oost-Vlaanderen
Antwerpen en Brabant.
Alvast een onmisbaar do-
kument over de voorzaten
Van Nuffel, en ongetwij
feld een familieboek van
blijvende waarde dat iede
re Van Nuffel naamgenoot
zal willen bezitten!
Dit boek, gedrukt op for
maat 29,7 x 21 cm, zal
ongeveer 300 bladzijden
tellen en geïllustreerd
zijn met foto's, kaarten, te
keningen en oude ge
schriften.
Het in kunstleder gebon
den boek met goudopdruk
verschijnt in zeer beperkte
oplage en is niet in de han
del verkrijgbaar.
Het dient vóór 30 juni
1988 tegen de intekenprijs
van 375 frank besteld te
worden bij de auteur: An
dré Braet, Rooms - Hof
straat 5, 9440 Erembode-
gem-Aalst. Tel. 053/
77.64.00. Postrekening
000-1023789-51 op naam
van A. Braet - Van Nuffel.
Ieder intekenaar ontvangt
een door de schrijver ei
genhandig gesigneerd en
genummerd exemplaar.
Bij verschijning in de na
zomer van 1988 wordt een
ontmoetingsdag gepland
waarover de intekenaars
later nog bericht ont
vangen.
D.B.
Op 22 mei werden in het
kultureel centrum van Af
fligem drie merkwaardige
tentoonstellingen
geopend. De eerste is een
tentoonstelling van schil
derijen, beeldhouwwerken
en handwerk van anders
valide mensen van KVG
Asse. Deze expo kreeg als
titel «Zonnebloem Vm». De werk, textiel en houtsnij-
tweede tentoonstelling be- werk uit China,
vat de nieuwste uitgaven Men kan deze drie tentoon-
van posters, wenskaarten, stelingen gaan bekijken op
fotokaarten en brochures zaterdag van 14.30 u. tot
van de Uitgeverij Muur- 17 u., op zondag van 11 u.
kranten uit Brugge. Zij tot 13 u. en van 14.30 u.
kreeg als titel UM expo. En tot 20 uur.
de derde is een China expo
met keramiek, cloisoné-
Uitgerekend zeven jaar na de retrospektieve in museum
Oud-Hospitaal kan Aalst andermaal werk van de welis
waar te Hekelgem wonende maar meestal in vreemde
landen vertoevende Etienne Lecompte bewonderen.
Tydens het 23e Nationaal V.V.F.-Kongres dat, op 23 en
24 april jl. in het Aalsters Kultureel Centrum «De
Werf», door de V.V.F.-afdeling Aalst georganiseerd
werd, is vooral de al te verwaarloosde «Pers als hulp
bron voor familiekunde» aan bod gekomen.
Zondagnamiddag belichtte dhr. Karei Baert, Aalsters
stadsarchivaris - konservator, vooral de «Mogelijkheden
voor de familiekunde in de Aalsterse Pers van 1840 tot
1940».
Naar aanleiding van het
23ste Nationaal V.V.F.-
Kongres - een mijlpaal in
het genealogisch gebeuren
in baanderen - gaf de
heer Karei Baert ons in
zijn referaat: i.v.m. de
Aalsterse Pers van 1840
tot 1940 het volgende ter
overweging mee:
«Pers», als verkorte vorm
van «drukpers» veronder
stelt het aanwenden van
druktechnieken in het pro-
duktieproces van de perio
dieke uitgave.
Het begrip «Aalsterse
Pers» omvat alle dag-,
week- of maandbladen die
in Aalst vanaf 1840 wer
den uitgegeven en of ge
drukt, ongeacht of de in
houd een lokaal of regio
naal karakter had. Hierbij
behoren ook Aalsterse
kranten (naar de inhoud)
die buiten de stad werden
gedrukt.
Tussen 1840 en 1940 ver
schenen te Aalst ruim 90
kranten, waarvan zelfs
twee dagbladen: De
Volksstem, een katholiek
opinieblad, gesticht in
1895, uitgever-drukker
achtereenvolgens: P. Van
Nuffel, J. Van Nuffel
(vanaf 1899), J. Van Nuf-
fel-De Gendt (vanaf 1901)
en Le Quotidien Financier
de Denis Mayart, een fi
nancieel blad, gesticht in
1903 met als uitgever-
drukker D. Mayart.
Dhr. Baert: «De V.V.F.
heeft in de afgelopen jaren
de bronnenwereld voor de
genealogie op zijn diverse
kongressen reeds min of
meer ten gronde uitge
pluisd. De lokale pers als
informatiedrager voor fa
miliekunde werd bij mijn
weten niet eerder als on
derwerp weerhouden. Dat
wij, in samenspraak en
goede verstandhouding
met de V.V.F.-afdeling
Aalst, dit kongrestema
aansneden heeft meerdere
redenen.
Vooreerst ging onze voor
keur bij de keuze spontaan
naar gedrukt bronnenma
teriaal, omdat Aalst zich
naast alomgekende karna-
valstad ook en vooral als
drukkersstad wil profile
ren. De historische be
dding is aanwezig. De vie
ring in 1973 van Dirk Mar
tens, eerste uitgave in de
Nederlanden 500 jaar ge
leden, met een hele reeks
manifestaties waaronder
vooral een historische ten
toonstelling over het werk,
de persoon en het milieu
van de drukker, alsook de
eerste vakbeurs in dit land
voor de grafische indus
trie, brachten de wagen
aan het rollen. Vanuit een
hernieuwde invalshoek
hebben we in 1984 en 1986
met Flanders'Printing een
substantiële bijdrage gele
verd tot het algemeen ver
nieuwingsproces, waarbin
nen ook in de grafische
wereld wordt rondgetold.
We werken intensief aan
de nieuwe editie van vol
gend jaar onder de vlag
«Printed in Belgium» met
de algehele steun van de
nationale beroepsfederatie
Fabelgra. In de begelei
dende katalogi werden een
reeks studies gepubliceerd
over Aalsterse drukkers,
o.m. in de laatste editie,
een degelijke genealogie
over de 18de eeuwse Aal
sterse boekdrukker Judo-
cus Ludovicus D'Herdt. In
de volgende katalogus zal
het leven en werk worden
behandeld van Jozef Sa-
cré, die door Ludo Simons
in zijn magistrale «Ge
schiedenis van de uitgever
ij in Vlaanderen» terecht
met enkele alinea werd be
dacht, en als drukker een
buitenbeentje was in een
familie met internationale
faam als uurwerkmakers.
Daarnaast was er twee
jaar geleden de tentoon
stelling (op het V.V.F.-
Kongres ten dele herno
men!) over «Honderd jaar
Aalsterse Pers, 1840-
1940». In 1967 publiceerde
Hilaire Liebaut, huidig
burgemeester van Loke
ren, zijn «Repertorium
van de pers in het arron
dissement Aalst, 1840-
1914». Liebaut was dan
ook de inspiratiebron bij
uitstek voor het samenstel
len van deze tentoonstel
ling en katalogus in krant-
vorm, waarvan de nieuwe
gegevens mogelijk een
aanzet kunnen zijn tot de
redaktie van een tweede
aanvullend inventarisdeel,
de pers te Aalst van 1914
tot heden.
Deze manifestatie had nog
andere resultaten: een
nauwkeurige inventarisa
tie vooreerst van het eigen
krantenbestand van stede
lijk- en Daensarchief. Nog
belangrijker was de moge
lijkheid, aangereikt door
het Stadsbestuur, van op
stelling in het Daensmu-
seum van het door de
dienst Burgerlijke Stand
niet langer gebruikte op
nameapparaat voor micro
film. Mede dank zij de
financiële tussenkomst van
het Provinciebestuur van
Oost-Vlaanderen kon al
dus het eigen krantenbe
stand fotografisch worden
vastgelegd, een absolute
noodzaak gezien de degra
datie van heel wat kran
tenexemplaren. Dank zij
de welwillende medewer
king van Marc Van De
Putte werd het familiepa
trimonium, de indrukwek
kende krantenverzameling
«Den Denderbode» (kato-
liek opinieblad, gesticht in
1846) geregistreerd, een
kollektie die de periode
1846 tot 1925 met weinige
hiaten omspant. De opna
me van nog andere private
kollekties in het Aalsterse
ligt in het nabije verschiet.
Hopelijk wordt -de aldus
opgebouwde verzameling
nadien aangevuld met de
ze van andere archieven,
biblioteken en openbare
fondsen ten einde zo volle
dig mogelijke reeksen te
verkrijgen. Inmiddels
werd een degelijk leesap-
paraat geïnstalleerd op de
tweede verdieping van het
Oud-Schepenhuis waar
het Daensmuseum gehuis
vest is, waardoor vorsers
nu reeds de mogelijkheid
hebben de grote kollekties
Den Denderbode, De
Werkman (katoliek, Daen-
sistisch, opinieblad gesticht
in 1872) en het Land van
Aalst (katoliek informatie
blad, Daensistisch opinie
blad gesticht in 1860) op
microfilm te konsulteren.
Samen met de auteur van
het reeds geciteerde «Re
pertorium» willen we on
derlijnen dat er een vrij
grote gelijkenis bestaat
tussen de verschillende
bladen en tegelijk ook een
kontinuïteit in elk blad af
zonderlijk...»
Dhr. Karei Baert in zijn
slotwoord: «Zowel de lo
kale weekbladpers als de
recentere regionale ge
spreide dagbladpers zijn
ons inziens een belangrij
ke aanvullende broi- van
informatie voor de genea
loog, of voorwaarde na
tuurlijk dat men bij het
onderzoek de beschikking
heeft over vrij volledige
krantenkollekties, die met
de gepaste moderne appa
ratuur kunnen ontsloten
worden. Om geen valse
hoop te wekken omtrent
de mogelijkheden wensen
we tot slot te benadruk
ken: het aanvullend, okka-
sioneel, veelal anekdotisch
maar bovenal verrassend
interessant karakter van
informatiegaring en dui
ding via het medium loka
le pers».
D.B.
Hij verkoos destijds te He
kelgem te wonen om er bij
zijn werk een panoramisch
zicht te hebben op uitlo
pers van het Pajottenland.
Momenteel is daar wel wat
aan veranderd. Zeker niet
ten goede, gazons en bar
becues zijn elementen die
in het landelijk aspekt
vloeken en die Etienne
Lecompte dan ook aller
minst kan waarderen. In
de vele weelderige villa's
van de buurt gaat de ziel
van het echte Brabant in
derdaad ten onder.
Polyvalent
Etienne Lecompte is een
veelzijdig kunstenaar die
verschillende disciplines in
zijn mars heeft. Aanvan
kelijk was hij de auteur
van jeugdboeken en to
neelstukken tot hij over
stapte naar de plastische
kunsten. In de expo die
ondertussen een verdie
ping hoger is verzeild om
plaats te maken voor «On
ze gemeente geen Rom-
melgem» ziet U trouwens
nog werk uit zijn initiële
periode. Vooral bloeiende
boomgaarden genoten
toen zijn absolute voor
keur.
Maar vreemde elementen
vindt U vast in zijn werken
terug. Hij verlaat inder
daad het eigen landschap
voortdurend om op te ruk
ken naar verre streken
waar hij hun kunst bestu
deert. Zo is hij momenteel
pas terug uit Polynesië.
Hij vond er een ongeken
de kleurenweelde in schril
le aksenten en geeft die
weer in treffende doeken
vol magische elementen
met een nostalgische on-
dertoon. Roodbruin is de
geliefkoosde tint van Le
compte die het licht tot
hoofdelement van zijn
werk verheft.
Maar Lecompte beperkt J
zich niet tot landschappen.
Hij heeft ook typische stil
levens, rijk geschakeerde
komposities en frappante
portretten. En ook meta-
len schijnen de jongste tijd j
voor Etienne Lecompte
geen geheimen meer te j
hebben. U heeft nog I
steeds de gelegenheid zijn
werk mee te maken tot en j
met maandag 30 mei. Al
leen moet U nu een ver
dieping hoger. J
Een bloeiend bedrijf
goed voor hetinkomen
van 280 werknemersgezin
nen nijpt men de keel
niet toe. Enkele duidelijke
cijfers. Men investeerde
300 miljoen de laatste ja
ren, men bezit een belang
rijk handelsfonds, en een
produkt dat goed in de
markt ligt. Zakelijk argu
menten om hoopvol ver
der te werken.
Tot dit besluit kwam het
krisiskomitee op 11 mei,
bestaande uit politieke en
sociale verantwoordelij
ken van de streek, die het
voor de werknemers opne
men. In afwachting van de
nationale besprekingen
met de Artoisgroep op 24
mei, zal een Aalsterse de
legatie kontakt opnemen
met de hoofdtenoren van
Belbrew in Leuven en Ju-
pille om hun voorgenomen
koncentratie af te wenden.
De eis van het ACV is
formeel: het bedrijf is leef
baar; werk en inkomen
maakt men niet onderge
schikt aan een niet te be
grijpen afrekening vol
avontuur.
Safir moet in Aalst blijven
Het ACV eist klaarheid en
uitstel van uitvoering van
wat ook. Safir heeft het
steeds over «een vriend»
in zijn reklameboodschap.
De direktie en alle mede
werkers hebben er een
bloeiende onderneming
van gemaakt.
Maar een vriend laat zijn
vrienden niet in de steek.
Daarom Safir blijft in
Aalst.
JM Heyman
VZW Omschakelen organi-
zeert 5 zomerkursussen voor
vrouwen te Oostende. De
kursussen hebben plaats van
16 tot en met 20 augustus en
worden begeleid door het
Omschakelen begeleidingste-
ma. Ze staan open voor alle
belangstellende vrouwen. In
lichtingen: Omschakelen se-
kretariaat, Kopstraatje 3, te
2000 Antwerpen, tel. 03-
225.29.10.
Vrijdag 20 mei was de Werf ingenomen door de drie Musketiers, leerlingen van
de klas van Omer Van Cromphout. Het stuk naar een tekst van Wim Vreven
werd gespeeld door de jongens van de Kapucienenschool.
gebracht, bekomt men de
schaduwen.
LH
de figuren op de grootte
van het toekomstig glas
werk uit. De figuren wor
den met een eenvoudige
glassnijder uit het ge
kleurde handgeblazen glas
van Duitse herkomst, ge
sneden. Daar glazenier
Erik opteert om zijn glas
werken niet met lood te
overladen, dient het dure
glas met behoud van tal
van details in de gewenste
vorm gesneden te worden.
Met metaalpoeder worden
de bijzoj derate lijnen die
de tek.aing aangeven,
aangebracht op de glas-
vlakken. Deze worden
daarop in de oven op 750°
gebracht en met zwart me
taalpoeder dat al naarge- Aalst. Plastisch kunstenaar Herman
lang in min of meerdere D Backer
mate dient te worden aan-
Aalst. Kunstglazenier Erik De Grom