N Vijfjaar 'Lazy City Jazzband' Eerste LP: 'Till we meet again' u Lacy City-weetjes Kunstschilder Etienne Roete in Affligem te gast Vierdaags Madelonfestival Edgard Heirman te gast in Affligei 14 - 8.7.1988 - De Voorpost Eerste LP «Till we meet again» - We zouden eens moeten 'jazzen', vertrouwden Jempi Verhofstadt en Peter Ver has elkaar toe in de loop van juni 1983, aan de tapkast van een kroeg langs de Dendermondse Grote Markt. Vaststelling die van beide kanten op instemming werd onthaald. Meteen ook was de idee geboren om een jazzband in het leven te roepen, want de ene kende een banjospeler, de andere een saxofonist. De wagen werd aan het rollen gebracht en nauwelijks twee maanden later, ter gelegenheid van Keur-kermis, trad de lazy City Jazzband' voor het eerst in het openbaar op. Laaiend enthousiaste aanwezigen kweelden onmiddellijk het eerste nummer van de band mee: 'Oh, when the Saints'. Vorig weekend, vijf jaar later, vierde de 'Lazy City Jazzband' in de Honky Tonk Jazzclub, niet alleen zijn eerste lustrum, maar stelden leider Jean- Pierre Verhofstadt en co. ook hun eerste langspeelplaat voor: Till we meet again'. Prille begin De oorspronkelijke bezet ting van de band - Jempi Verhofstadt (drums, vo cal), Peter Verhas (klari net, altsax en piano), Jo- han Van den Eede (trom pet), Franky Van der Slock (tenor-sax), Rony De We ver (piano, klarinet), Rudy Audenaert (banjo) en Cy- riel Van Gucht (contra bas) viel op die vierde augustus 1983, van de ene verrassing in de andere. Nadat ze zes nummers hadden gebracht, ontstond zelfs enige paniek op het podium, want men had er zowaar het hele repertoire al doorgedraaid. Vanuit het steeds aangroeiende publiek kwamen boven dien verzoeknummers. Tot overmaat van ramp zelfs nummers waarvan geen van de muzikanten al ooit gehoord had. Vragen stond echter vrij en de bandleden verzekerden de verzoekers dat bij een vol gend optreden hun ver zoek zou worden ingewil ligd. Tot driemaal toe werd dan maar hetzelfde repertoire gespeeld. Wel in een ver schillende volgorde en - wat belangrijker was - tot groot genoegen van het publiek. Ruimere bekendheid Na dat eerste geslaagde optreden werd alles in het zeker iemand die de band wat bij zou kunnen bren gen Ook de naam van de band werd nogmaals ver eenvoudigd tot kortweg 'Lazy City Jazzband'. Midderwijl had de band, in amper twee maanden tijd niet te geloven eigen lijk - een vijftal optredens achter de rug. Ze waren te zien en te horen te Breen- donk. Baasrode, Buggen- hout, Dendermonde en Tihange. Begin 1984 viel een aan vraag in de bus óm een optreden te verzorgen in het Dendermondse stad huis, dit op uitnodiging van de Dendermondse Persclub, Er wat aan ver dienen deden de bandleden niet, wel zou de band in ruil van de aanwezige kor- respondenten de nodige aandacht in kranten en weekbladen krijgen. De band speelde en de pers hield haar belofte. Verwondering alom: in de jazzy stede van Dender monde was een nieuwe band geboren. Jeggpap en Crescent kregen een kleine Huisorkest van de Crazy Bol Aalst 1985 werd voor de 'Lazy City Jazzband' nog druk ker Naast optredens tij dens kroegentochten in Dendermonde, Gent, Haal- tert, Hasselt, Lommei, Ter- neuzen en Middelburg (NI.) werd ook menig op treden verzorgd als pro motieorkest voor het dag blad 'Het Volk- In mei van dat jaar kreeg de Lazy City de vraag om huisorkest te worden van de Crazy Bol Jazzclub te Aalst. Een club die met Phil Arijs en Hugo Van Handenhove als bezielers met enkele problemen kwa huisvesting kampt, maar die toch steeds, dankzij heel wat zwoegen, het hoofd boven water weet te houden. De Lazy City is inmiddels ook een graaggeziene gast bij onze noorderburen ge worden, Optredens in Sluis, Middelburg, Ter- neuzen enz getuigen daarvan Op 19 juni 1985 wordt het moet verlaten, kan hij niet zo maar meteen een beslis sing nemen. Natuurlijk zou de Jeggpap voor hem de grote doorbraak inhou den. maar toch aarzelt hij aanvankelijk. Hij was trouwens medestichter en van bij het eerste uur bij de Lazy. Hij zocht Jempi Verhof stadt op, beiden sloegen aan de praat en de beslis sing viel een jonge en daarbij steengoede muzi kant mocht met gedwars boomd worden. Met wee moed werd Peter 'gelost- Op 20 december speelde hij zijn 'laatste' concert met de band. Exit Peter Verhas, intro Mare De Moor Een nieuwe klarinettist vinden was vanzelfspre kend niet zo eenvoudig. Vandaar dat de band met verschillende rietblazers moest optreden, o.a. met Georges Segers, Willy Ael- voet, Willy Vandewalle, Freddy Couché, Dany Ver- leyen. Mare De Moor. Ook een hele reeks andere mu- De eerste LP werd in de loop van de voorbije aprilmaand opgenomen in de DK-Studio te Destel- bergen, op het 'Pat More Records'-label. De produ cing lag in de handen van Jan Hubleau voor Inky- art. Henk De Loose arrangeerde de nummers en Rudy De Keyser verzorgde de geluidstechniek. Nummers A-kant 1. 'Up jumped the devil', een traditional waarmee praktisch elk optreden wordt gestart Zo ook de. LP. 2. "Down among the Sheltering Palms', een num mer waarin drummer Jempi Verhofstadt het vokale gedeelte voor zijn rekening neemt 3. 'PS. I love you'. Henk wisselt de trompet voor de bugel en Chiel de banjo voor de gitaar 4. 'I wonder what became of Sally'. Het thema wordt aangeheven door de banjoist. 5. 'I'm looking over a four leaf dover', een nummer gekenmerkt door diverse solo's van elke muzi kant. B-kant 1 Tm putting all my eggs in one basket', een traditional. 2. 'Fine and Dandy', een typisch ball-room nummer uit de dertiger jaren. 3. 'What a friend we have in Jezus'. Met deze traditional, gespeeld door klarinettist Peter Ver has. begeleid door banjo, wordt een postume hulde gebracht aan Bert Heuvinck. De zang is van de drummer. een kei Joker-i Lottogi Kunst- schern Knokk Sport 23.25 1 13 00 i reis - 1 Pecos Weg v iermai 19» nieuw 21.45 I Girl of my dreams', eei bonist Jan De Backer s "Till we meet againee nemen... nummertje waarin trom- an zijn trekken komt. om afscheid te Tijdens de nummers 12 en 3 van de A-kant en en 5 van de B-zijde is Peter Verhas te horen op klarinet, tenorsax of altsax De overige nummers worden gespeeld door Mare De Moor op klarinet. In het laatste nummer, tevens de titelsong, zijn beiden aan 'de slag- De prachtige hoestekening is van de hand van de Dendermondse kunstenaar Emiel Leybaert. Jeggpap-drummer en leider van deze band. Voor de foto's op de achterzijde zorgde Hugo Van Handen hove. (pvr) In januari 1988 wordt de is bovendien de ongedwoo ,iur knoop doorgehakt Mare gen sfeer. snno De Moor wordt de vaste klarinetspeler van de Lazy Bezetting anno City Jazzband. De Lazy City Jazzband-stijl De stijl van de muziek die de Lazy City Jazzband pro duceert is moeilijk te defi niëren. De band speelt wel 'Old Style Music' die echter noch New Orleans noch juni 1986. Dixieland genoemd kan - - - - - worden. De band brengt dan ook een eigen stijl die tussen beide voornoemde te situeren valt. Door de inbreng van eigen improvi8atielijnen en een steevaste ritmesektie wordt het één geheel, dat menigeen aanzet tot stil en intens luisteren of soms tot een danspasje. The La zy City zorgt wel voor een heropleving van de muziek uit de twintiger en derti ger jaren. Vooreerst ge re lax eerd. speels improvise rend op een thema, daarna in een opzwepend ritme. Musici for all occasions. Kenmerkend voor de band Henk De Looze: geboren li Zele in 1956. Leraar mu ziek, woont te Grember gen. Is trompettist sind Ronde november 1983. Jan De Backer: geboren 1 ,gP4, Gent in 1961. muzikai van beroep. Woont te Mi semen, trombonist sin 113.00 bengel 17.05 18.15 1 19 0C boven finni; 21.45 I 9.00 N 1830 19.00 [12.00 Mare De Moor: geboren li Oudenaarde in 1956, werper van beroep. Wcx te Oudenaarde, klarinet-J tist sinds januari 1 Cesar Van Driessche: gebo ,2 ren te Grembergen 1945, plaatbewerker Woont te Dendermonc' bassist sinds 1983. Marcel Vermeir: geborei I*8 dl te Baasrode beambte, woont te Dender- monde. Banjo sinds 1985. Jempi Verhofstadt: gebo ren te Dendermonde in 1955, bediende. Woont tl 6; Dendermonde Drums, vo cal en leader sinds 1983. -ker 15 55. inde. sons 19.55 t. i WIST U DAT... - de Lazy City Jazzband in 1986 de felbegeerde 'Honky Tonk-wimpel' toegewezen kreeg? - de uitbaatster van het lokaal «'t Moleken», Lydia- ne Van Bogaert, ook de meter van de band is? - Jacky en Dany Stassijns de technici zijn? de Lazy City reeds diverse keren eucharistievie ringen opgeluisterd heeft? - er wordt uitgekeken om een avond te organiseren 'anno 1930', met versterkte bezetting? Bedoeling is op deze manier een ballroom-orkest te vormen met bekende muzikanten uit diverse bands Wel enkel voor die ene gelegenheid. - de Crazy Bol Jazzclub van plan is een optreden te organiseren tijdens hetwelk Lazy City zal optre den met Sammy Rimington? - Lazy City geboekt kan worden via de telefoon nummers :52/22.58.76 en 052/22.02.52? (pvr) werk gesteld om de band werkelijk te installeren. De oorspronkelijk maar al te gekke naam The Lazy Crazy Nadia's New Or leans Jazzband' werd ver eenvoudigd tot 'Lazy City New Orleans Jazzband' De bandleden, zich bewust van het feit dat in een jazz- stad als Dendermonde de loodjes zwaar zouden we gen om 'jazz' te brengen die door een reeds geves tigd publiek aanvaard zou worden, trokken regelma tig naar de Honky Tonk- bunker Om er te leren. In de loop van november 1983 werd een eerste van een gehele serie wijzigin gen in de bezetting doorge voerd trompettist Johan Van den Eede werd ver vangen door Henk De Loo se. een muziekleraar, dus Vrijdag 22 juli om 20 uur wordt in het Kultureel Centrum Affligem een ten toonstelling geopend met werk van kunstschilder Etienne Roete. Etienne Roete werd gebo ren te Oostakker, op 5 ja nuari 1955. Hij woont thans te Lede, waar zijn atelier, gevestigd is in de Nieuwstraat, nr. 101. Geboeid door tekenen, volgde hij drie jaar een za- terdagkursus «Bouwkun dig Tekenen» te Ooetak- ker In 1982 trok hij naar de Gemeentelijke Teken academie te Wetteren waar hij tekenen, schilderen en levend model volgde, zelfs tot op heden, maar dan als vrije leerling. Onder invloed van de La te mse meesters en de Ge- raardsbergse kunstschil der Rob De lange heeft Etienne in 1987 een genre aangenomen dat hijzelf be titelt als «Roetisme» Het is feitelijk een aaneenschake ling van naief-symbolisch- expressionisme Zijn inspiratie put hij uit zijn eigen jeugdherinne ringen en gebeurtenissen uit het dagelijks leven. De ze gemoedstoestanden brengt hij in beeld met een zeer persoonlijke vormge ving en kleurenkombina- tie. Zij verraden een inner lijke fijngevoeligheid Werken, zoals bv. «Het ver lies van een kind» -zijn hiervan een sprekend voorbeeld. In het werk «De Bloemist» brengt de schil der een ode aan zijn vader Niet alleen zijn gevoelsuit drukkingen, maar ook zijn liefde voor de natuur worden met een eigen kleurenkombinatie naar het voorplan geschoven. De tentoonstelling is open voor publiek van 22 juli tot en met 7 augustus op za terdag van 14.30 tot 20 uur, op zondag van 11 tot 13 uur en van 14.30 tot 20 uur. JM Heyman Belangrijk evenement in het bestaan van de "Lazy City Jazzband' was het koncert dat de band op 28 april 1984 in de Honky Tonk Jazzclub verzorgde Als eerste nummer werd het 'gepikte' Jeggpap- nummer 'Up jumped the devil' gespeeld en meteen was het hek van de dam Een eivolle bunker genoot al evenzeer als de muzi kanten zelf. De Lazy City was blijkbaar goed bevon den voor de jazzdienst. Midderwijl waren er weer wijzigingen in de bezet ting opgetreden: pianist Rony De Wever verdween met de nooderzon, banjoist Rudy Audenaert greep te rug naar een ander genre en werd vervangen door Marcel Vermeir, Cyriel Van Gucht gaf de baas over aan Sis Van Driessche en Franky Van der Slock ruil de de tenorsax voor de trombone. Een hele om schakeling die echter weer voor verbetering zorgde. Uit die tijd dateren ook de regelmatige kontakten tussen Jempi Verhofstadt en toenmalig Jeggpap-lei- der Bert Heuvinck. Beiden waren 'carambollers' en tij dens elk partijtje biljart ontstonden vruchtbare jazzgesprekken. 1984 bracht verder nog en kele amusante en leerrijke optredens O.a het 'Con cours van de La*,y River Jazzclub', tijdens de jaar lijkse Jazzmeeting te Gent- brugge, een brassbandop treden tijdens het Honky Tonk Jazzfestival te Den dermonde (ook in '86 en '87), in de Riverboat Jazz club te Gent, in Pol's Place Bierodrome te Brussel enz. tweejarig bestaan gevierd, met een spetterend optre den in lokaal 't Moleken, in aanwezigheid van een honderdtal sympatisan- ten. In de loop van juni 1986 vervoegt trombonist Jan De Backer de Lazy City- rangen. De band krijgt er steeds meer zin in en de optredens stromen binnen. Tijdens de viering van het driejarig bestaan worden de bandleden voor het eerst uitgedost in een pracht van een retro-ko- stuum Ook de vraag om streetparades te verzorgen groeit. Er komen echter wolken opzetten... In november 1986 krijgt klarinettist Pe ter Verhas het aanbod om tot de Jeggpap toe te tre den. Zich bewust van het feit dat hij 'zijne Lazy' zikanten speelden reeds met de Lazy City. 1987 biedt weer een goeie indruk Nieuwe oorden als Bredene, Tielt, Kortrijk, Oostende, Antwerpen. Brasschaat enz. worden opgezocht. Er is echter nog steeds geen vaste kla rinettist De rietblazers die al eerder van de partij wa ren blijven aan de beurt komen. In hoofdzaak zijn dat echter Dany Verleyen en Mare De Moor. Deze laatste, een sympathieke muzikant, die zich thuis- voelt in de band. weet zich goed in te leven in de eigen stijl en is erg gesteld op de humoristische noot die af en toe bespeeld wordt. Bij het beluisteren van zijn doorvoeld gespeelde solo's wordt hem de vraag ge steld om als vaste klarinet tist tot de Lazy City toe te treden. Het derde Madelonfestival start vandaag vrijdag 8 juli. Organisatrice is Georgette Van Lierde, ex- schooldirektrice en nu waardin van «De Nieuwe Madeion». Het Festival startte drie jaar terug. Twee jaar terug kwamen er incidenten doch nu is het andermaal veelbelovend. Vandaag vrijdag 8 juli is Prof. Kloot Per W present, de man van de Rock Rally gevolgd door Keis en 'l Ongenoegen en de groep Walter Van Geert. Morgen zaterdag 9. zorgen Chris Zerr. Chris So- mers en Peter Jonckheere voor marktanimatie ge volgd door «De Biet» van «Stampen en dagen». Roland en André Brasseur maakt U mede aan staande zondag. Na middernacht vervolgt dan de LSP-band maar dan wel in de zaal van De Nieuwe Madeion Rock uit de golden sixties komt aan bod aanstaande maandag, waarna Jan De Wilde het festival op de Grote Markt afsluit met zijn «Centimeters». LH 15.45 «DUS - 1840 20 30 Irte cl 13.10 Hieuw 1.20 I 1.45 L .0.23 lydnej Edgard Heirman is op nieuw te gast in het Kultu reel Centrum Affligem en wel van 22 juli tot en met 21 augustus De kunstenaar Als 68-jorige heeft Edgard Heirman nu ols hoofdbezig heid definitief voor de schil derkunst gekozen. Hierin kan de geboren verteller en le venskunstenaar zich voor dit ogenblik het best uitleven Hij kan niet één dag zonder het schilderen, dat hem nu reeds enkele jaren intens be zig houdt. In november 1936 exposeerde hij voor het eerst. Het jaar nadien ging er een tentoonstelling door in het Stedelijk Museum in Sint-Ni- klaas met schilderijen en zijn befaamde Heirmanklok. Zijn schilderkunst is in de eer ste plaats iets zeggen door middel van verf. Hij wuift elk «isme» weg, al noemt hij zich zelf in kontradiktorische ter men een «impressionistisch symbolist», die beweert eerlijk en oprecht te zijn met zich zelf, en daarin mag men hem geloven Hij is op schildersge- bied een autodidact, die geen enkele inmenging van leraar en academie heeft kunnen verdragen. Hierop, en ook omdat hij door zelfstudie tot zijn eigen techniek is geko men, is hij zeer fier. Hij vertrekt vonuit een idee dat vorm heeft gekregen in zijn binnenste, maar enkel nog moet worden uitgewerkt. Hij zol dan ook direct schilde ren zonder eerst vooraf een tekening op doek te plaatsen. De kompositie wordt hierbij praktisch niet gewijzigd. Zijn kleurenpalet is gebaseerd op het kontrast tussen licht en donker. Dit streven naar de kontrastwerking mondt soms uit in een kompositie die in Clair Obscure is geschilderd. Het licht of de lichtbron speelt in zijn werk een zeer grote rol. Wat de onderwerpen betreft, vinden we datgene terug dat Heirman reeds jaren bezig houdt. De verandering en be weging in de natuur, zowel in dieren als in plantenrijk. Deze worden omgezet in tijd, die volgens hem niet bestaat, maar enkel een aaneenscha keling is van gebeurtenissen die men observeert. Opval lend in dit werk is de steeds terugkerende melancholie en de kringloop van het leve Dus ook hier speelt de be*t ging een belangrijke rol. H wordt geboeid door de indii trie en de technologie, die I* oude idyllische landschap W taal verdringen Ook fase neert hem het feit dat gans dorpen en streken door d chemische industrieën word vervuild of weggeveegd. Wil je deze tentoonst van de toch wel grote Wan landse kunstenaar komen l kijken dan kan dat van 23 i tot en met 21 augustus zaterdag van 14.30 tot uur, op zondag von 11 tot uur en van 14.30 tot 20 w Deze laatste uurregeling g* ook voor 15 augustus. JM Heynn •ter Soi Dm Py

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 14