Reinhoud, internationaal figuur uit eigen streek Vijfenzestig jaar «Hoop in de Toekomst» Baardegem 6 - 19.8.1988 - De Voorpost De Werf heropent met topper CULTUURCENTRUM DE WERF AALST Na een (korte) vakantieperiode en een tijdje van laag'konjunktuur brengt cultureel centrum De Werf, Molenstraat te Aalst een tentoonstelling gewijd aan werk van Reinhoud (D'Haese). Van vrijdag 19 augustus tot en met zondag 25 september kan U er inderdaad terecht voor zijn sculpturen en etsen. De Werf is steeds vrij toegankelijk van 12 tot 20 u. en er is ter plekke een katalogus beschikbaar. De vernissage gebeurt door hoogleraar ULB-VUB E. Dehennin op vrijdag 19 september te 19 u. Met een tentoonstelling van werken van Reinhoud wil De Werf een hommage brengen aan een der meest vooraanstaande Belgische na-oorlog- se kunstenaars die ook op internationaal vlak heel wat waardering geniet. Kwalitatief hoogstaand Met deze tentoonstelling belandt De Werf in een be langrijke fase van zijn nog hoge ontwikkeling. Het artistiek gehalte van de werken van deze uit de re gio afkomstige beeldhou wer moet de aanzet vor men van een reeks kwali tatief hoogstaande ten toonstellingen die passen in het beleid van een cultu reel centrum dat tot ver buiten de grenzen van de eigen regio belangstelling wil krijgen. Samenwerking De Werf (Aalst) - De Warande (Turnhout) Een tentoonstelling is ei genlijk een zeer recent fe nomeen dat pas in de loop van de 19e eeuw ver schijnt, op het ogenblik dat de beeldende kunste naar een onafhankelijke positie inneemt binnen het maatschappelijk bestel. Tentoonstellen was voor hem een middel om zijn «waar» aan de man te brengen Om dezelfde reden zagen ook industriëlen al gauw het praktisch nut van ten toonstellingen in. Toen reeds was men er zich van bewust dat eigenlijk alles kan worden tentoonge steld. Deze stelling is heden meer dan ooit aktueel voor de kulturele centra. Daar waar vroeger enkel de maatschappelijke toplagen konden participeren aan het kunst- en kuituurle ven, is de groep gebrui kers (zowel aktief als pas sief) door de steeds groeiende emancipatie en de daarmee samenhangen de verruiming van de vrije tijd steeds groter ge worden. Dit wil evenwel ook zeggen dat er een enorme ver scheidenheid aan interes sesferen opkomt, wat re sulteert in een zeer brede vraag naar alle mogelijke tentoonstellingen (kunst, hobby, wetenschap, infor matie...). Het kultureel centrum is zowat de enige instelling die aan deze zeer ruime behoefte tegemoet komt. Hierdoor staat het als ten toonstellingscentrum zo wat overal ter diskussie: de één zegt «teveel kunst», de ander «teveel hobby». Toch hebben kulturele centra de Warande in het bijzon der in het verleden reeds meermaals bewezen dat een ruime aandacht voor de kreatieve aktiviteiten bij brede lagen van de be volking, een kwalitatief hoogstaand tentoonstel- lingsbeleid voor de kun sten niet in de weg hoeft te staan. Denken we maar aan be langrijke individuele ten toonstellingen van Vic Gen tils, Paul Van Hoey- donck. Marcel Van Maele, Guillaume Bijl,.. Het kultureel centrum de Werf kan als jongste cen trum niet terugvallen op enige traditie. Niettemin verheugt het ons dat de Werf en de Warande me kaar vinden om deze ten toonstelling «Reinhoud» te realiseren. Voor Turnhout is het een vervolg op ho ge rvermelde reeks, voor Aalst is het een aanzet naar een kwalitatief hoog staande ten toons te llings- programmatie die de uit straling van Aalst en de Werf ten goede kan komen. Het feit dat een internatio naal gewaardeerd kunste naar als REINHOUD die we toch kunnen rekenen tot de groten van de Belgi sche naoorlogse beeld houwkunst bereid is tentoon te stellen in onze kulturele centra, is nog maals een bewijs van het feit dat kulturele centra een positieve bijdrage kun nen leveren in de decentra lisatie van kunsttentoon stellingen. Wreedheid Reinhoud (D'Haese) be hoort zonder twijfel tot de allergrootsten van de Bel gische na-oorlogse beeld houwkunst. Reeds in 1951 was hij be trokken bij Cobra, en kort daarna ook bij Taptoe, dat Brussels kunstenaarscen trum dat o.a. Roel D'Hae se, Pierre Alechinsky, Christian Dotremont, As- ger Jorn, Walasse Ting, Maurice Wyckaert vere nigde. Toen reeds kenden zijn bizarre skulpturen heel wat sukses. Insecten, padden, torren, bevolkten zijn wereld. Het waren de voorboden van zijn latere vegetale, zoömorfe en mensachtige kreaties. «Wreedheid is één van de meest opvallende karak teristieken van zijn plas tiek. De wreedheid is niet sym bolisch, zij zit in de vorm zelf». (Openbaar Kunstbe zit in Vlaanderen 1979). En dit is inderdaad zo, want, zoals Christian Do tremont schreef, is Rein houd erfgenaam van Bosch en Bruegel. Met hen heeft hij het visionaire ge meen, het fantastische dat ontstaat vanuit zijn eigen verbeeldingswereld, van uit zijn eigen geest Reinhoud hamert, drijft en snijdt zijn figuurtjes uit het metaal. Hij laat ze groeien vanuit de chaos van het onbewerkte, onge tekende materiaal. Razer nij, wreedheid en cynisme kenmerken deze sculptu ren: de materie geworden oer-chaos. Later worden zijn figuur tjes minder bijtend. Soms potsierlijk, soms met een glimlach, een bulderlach, soms zelfs vertederend. Kortom, Emile Verhaerens «Vulgarité lyrique des Fla- mands» in koper, papier maché, en soms zelfs broodkruim,... Zo was Reinhoud ons be kend: hoofdzakelijk als schepper van bizarre krea- turen in koper en later ook tin. Net zoals iedereen heeft ook Reinhoud zijn ongekende aspecten, bij voorbeeld zijn monumen tale houtsculpturen. Zij ontstonden haast allemaal in 1968, maar ze werden in de twintig daarop volgen de jaren nooit getoond. Slechts vrienden en ken nissen die Reinhoud op zochten in Labosse hadden het voorrecht deze werken te kennen. Zo ook zagen wij ze voor het eerst: opge steld in het atelier, tussen andere beelden, een fiets, een grasmaaier en vele an dere materialen. Deson danks bekoorden ze on middellijk. Monumentale sculpturen Deze hoofdzakelijk monu mentale skulpturen groei den vanuit het beschikbare materiaal, stammen van o.a. een buks, een olm, een haagbeuk, een perelaar, een notelaar,. Reinhouds vertrekpunt is de bestaan de vorm van de houten stronk Al snijdend aksen- tueert hij de diverse vor men en strukturen van het hout, waardoor de textuur van de oppervlakte wordt gewijzigd. De houtopper vlakte wordt doorbroken en verrijkt met de sporen van Reinhouds kreatieve handeling waardoor deze sculpturen geladen wor den met een nieuw drama, geënt op de specifieke for mele kenmerken van de stam. Bizarre, vreemde vormen ontstaan in het or ganische, grillig gegroei de hout. Door de ingreep van Reinhoud op deze «objects trouvés» worden deze houtsculpturen net zoals zijn metaalsculptu ren: vreemde wezens ver zameld in Reinhouds mensendierentuinWel is er één wezenlijk ver schil: waar de koperen we zens de dynamiek en het geweld van Reinhouds kreatieproces vertolken, zijn de houtsculpturen sta tisch als een boom in de natuur. Reinhouds etsen liggen mogelijk nog dichter bij zijn metaalsculpturen. Zel den hebben we etsen van een beeldhouwer mogen bewonderen die zo nauw aansluiten bij zijn driedi mensionaal oeuvre als bij Reinhoud. De oorzaak hiervan moeten we zoeken in zijn etstechniek die vol ledig afwijkt van de tradi tionele gravure. Reinhoud graveert niet, maar net zoals in zijn beeldjes snijdt hij platte vormen uit koperplaat en hamert er eventueel op. Hij «speelt» met het materiaal, last stukken aan mekaar, boort er gaten in en maakt hiermee composities op het vlak. Zo worden ze dan ook afge drukt. Het papier krijgt hierdoor diverse textuur- en kleurverschillen die de ze etsen een plastische meerwaarde geven Fantastische wezens bevol ken ook dit deel van Rein houds oeuvre dat een anec- dotisch verhalend karak ter bezit. Deze kwaliteit is ook eigen aan zijn sculpturen wan neer ze bij elkaar worden geplaatst. Ze maken deel uit van: «De bende van Reinhoud» (A. Balthazar). Materie De materie waarmee Rein houd werkt is tin en koper. Dat kan hij lassen en klop pen zodat de littekens van hun oorsprong toch zicht baar blijven. De figuren van zijn etsen zijn op elkaar afgestemd want in het meervoud «g schreven». Elk blad vertelt in terdaad een nieuw maar toch steeds hetzelfde verhaal. Reinhoud vliegt zelf heen en weer tussen de werel den en de vormen die hij heeft geschapen doen dat Reinhouds rare figuurtjes raken elkaar allerminst aan doch zweven gewoon in een spatiale omgeving. In zijn houtsculpturen worden alle elementen één zodat de barrière is opge lost in het niet. LH Briljanten toneelkring De Baardegemse toneelkring «Hoop in de Toekomst» bestaat 65 jaar en Samenwerkende Maatschappij Ons Huis 60 jaar. Meer dan voldoende om een heuse viering op te zetten. Die komt er op zaterdag 24 september met een eucharistieviering in de Sint-Margrietkerk te 17 u. gevolgd door een receptie te 18 u. in «Ons Huis», Hoogstraat. Hoofdschotel van de viering worden de opvoeringen in november eerstkomend van «Dirk Verspecht», een stuk van Baardegem naar ins pekte ur Benoit De Clerck dat zestig jaar terug bij de ingebruikname van zaal Ons Huis gekreëerd werd. In de Faubourgjaarmarktstoet op dinsdag 30 augustus stapt Hoop in de Toe komst voor het eerst mee op en geeft de bevolking een voorsmaakje van de kostumering die bij «Dirk Verspecht» mag verwacht worden. Vijfenzestig jaar toneel In 1919 speelde de toneel kring Nut en Vermaak in de lokalen van de dorps school het drama «De Twee Broeders». Na 1922 vinden we van Nut en Vermaak geen spoor meer terug en er heeft zich inmiddels een nieuwe kring gevormd: Hoop in de Toekomst», een onderafdeling van de Ka tholieke Jeugdorganisatie en de oud-leerlingenkring van de Vakschool. Hoop in de Toekomst, zo staat het letterlijk in een brief gericht aan de sekre- taris van het Provinciaal Toneel tornooi, Hoop in de Toekomst is ontsproten in de schoot der Katholieke Jeugdorganisatie, in okto ber 1924. In 1926 werd hieruit ook een afdeling voor meisjes gesticht. Beiden versmol ten in 1928. De heren speelden onder de leiding van meester Ka- rel Moortgat. De meisjes onder die van Jos De Bie In 1924 voerde H.I.D.T. «De oudste zoon een dronkaard» op. Dat is een wel heel toepasselijk stuk voor het allereerste stuk dat HIDT ooit gespeeld heeft. Het oudste programma dat in de archieven terug te vinden is, gewaagt van «luisterrijke avondfees ten» te geven op 1 en 3 januari 1926, telkens om 4 uer stipt». Het programma vermeldt: a) openingsstuk door de harmonie; b) «De Lichttoren» drama door 8 heren in 3 be drijven; c) een tussenpoos van 15 minuten; d) «Kreupele en Bult» een toneelgrap met zang voor vijf heren; .e) «O die duivenmelkers» blijspel in 1 bedrijf voor 6 heren en figuranten. De prijzen der plaatsen - eerste rang 3 fr, tweede rang: 2 fr. De erevoorzitter Karei Moortgat was regisseur Te vermelden het bestuur van HIDT uit de beginja ren was jong, regionaal, en demokratisch samenge steld. Het waren stuk voor stuk leerlingen van de avondleergangen van de plaatselijke vakschool en ze kwamen uit Meldert, Moorsel, Wieze, Belle, Op wijk. Mazenzele en uiter aard ook uit Baardegem. Jan Wauters was de eerste voorzitter, Frans Hofman ondervoorzitter en Jozef De Ridder sekretaris. S.M. Ons Huis In 1928 wordt de zaal Ons Huis gebouwd. De inhuldi ging ervan gaat gepaard met een ontegensprekelijk hoogtepunt in de geschie denis van HIDT Benoit Dc Clerck, lid van de kring, en in zijn vrije tijd een vaardig letterkun dige, heeft een treurspel geschreven over de Bra bantse Omwenteling «Dirk Verspecht». Hoofdfiguren zijn: de blin de Dirk Verspecht en zijn kleinzoon Frans; dc ge schiedkundige figuren Vonck, Van der Noot en Van Der Meersch Het programma vermeldt nog 22 andere rollen. Er zijn ook figuranten no dig en geen klein beetje volk, keizerlijke soldaten, kinderen, treurende vrou wen, grijzaards en strij ders Bovendien wordt or ook nog gezongen onder lei ding van Karei Moortgat muziek van Wagner (o.a het aart8moeilijke Pel grimskoor uit Tannhau ser) en Verdi Het eerste en 4de bedrijf spelen zich af op het dorp te Baardegem; het tweede te Breda en het derde aan de Petronella- kerk. Getuigen vertellen dat er meer dan een half jaar aan het stuk gerepeteerd werd, maar dat het enthousias me onvoorstelbar waa. In een persartikel lezen we het volgende: «Je denkt, romantisch, en... je be dwingt zelf je tranen, hui chelaar». Er werden 1.400 kaarten verkocht voor amper drie voorstellingenNa het sukses volgt uiteraard een ledenfeest: het kasboek van 1929 vermeldt; 16 kilo vlees, 4 kiekens, 8 kg wit loof, 100 patekens, 1 kas sigaren en 50 1. triple, aan gekocht voor de som van 873,80 fr. Steile opgang In 1929 debuteert H.I.D.T. met volwaardig gemengd toneel: «'t Lieve Vrouwken en de Herdersknaap». Aan deze muzikale legende wordt het blijspel «Onze kozijn Sixtus» gekoppeld Dergelijke kombinatie zal nog tot ruim na de tweede wereldoorlog duren, de meeste amateurtoneel avonden duurden toen 4 - 5 uur, In 1930 wordt hoog ge mikt. Met «Op Hoop van Zegen» van Herman Heyermans, waagt de groep zich aan een stuk van Europees for maat. Het wordt echter geen sukses. Inmiddels wordt onze groep voorgoed gestruktu- reerd. Er is een bestuur, een to neelmeester ofte regisseur en een bibliotheek. Er zijn 40 mannelijke en 13 vrou welijke leden. H.I.D.T rangschikt zich in de tweede kategorie van de provinciale toneelwed strijd. Het valt op dat van de 12 kringen uit le kategorie er vandaag de dag nog 9 ak tief zijn; dat van de 16 uit 2de kategorie enkel nog H.I.D.T. bedrijvig is, en van de acht uit 3de katego rie alleen nog St. Jozef uit Denderbelle. Nog in 1930 vermeldt art. 14 van het «Reglement van de Toneelkring» het vol gende: «De leden zullen zich steeds herinneren dat de meeste vriendschap moet heersen onder elkaar» In 1931 wordt opnieuw hoog gegrepen «De Koning drinkt» een operette van Jos Janssen en Emiel Huylebroeck. Oscar Van Paemel uit Aalst, die met de Baarde gemse Steffe September getrouwd is, neemt de hoofdrol voor zijn deel. Pas in 1933 vermeldt het programma niet meer dat H.I.D.T. een onderafdeling is van de Katolieke Jeugd organisatie. Ondertussen is Oscar Joostens voorzitter gewor den en verschijnt voor het eerst de naam Lowie Brandt op het programma blad. Hij speelt een hoofd rol in het door hem in 1935 geregisseerde stuk «Haar laatste wil» In 1937 wordt «Een be roemd proces» opgevoerd. Hiervoor zijn niet minder dan 40 prachtig gekostu meerde uitvoerders nodig plus zes nieuwe decors, vermeldt niet zonder trots het programmablad. De meeste voorstellingen vangen aan om «vier ure in de namiddag» Men meldt op de program ma's (prachtig verzorgd drukwerk) dat «de ver tooning eindigt voor het vertrek der laatste treinen». Dat betekent: tussen acht en negen uur s avonds Men krijgt dus vier - vijf uur spektakel voor zijn geld, d w z.: voor de 7 fr. die een plaats op de eerste rang in 1927 kost. Ln 1933 slaat men af tot 6 fr maar in 1938 is het opnieuw 7 fr. Die toe gangsprijs ligt in die jaren iets hoger dan het gemid delde bruto-uurloon van een industriearbeider Anderzijds 1 kilo brood kost tussen 1928 en 1930 gemiddeld: 1,875 fr Een toegangskaart kost in 1928 dus haar vier keer meer dan een brood, (thans kost een toegangskaart voor een van onze voorstel lingen bijna drie keer een kilobrood, doch het gemid delde bruto-uurloon van een arbeider ligt nu 3 keer hoger dan de prijs van een toegangskaart) In 1938 wordt «haar laat ste wil» hernomen De op brengst is niet voor onze kring maar - de oorlog dreigt - voor de soldaten der gemeente Boefje In 1941 noteren we de eer ste opvoering van «Antje». Dit blijspel van Anton Ha- mik wordt een van de grootste suksessen van de kring Het zal 3 heropvoe ringen beleven: in 1954, in 1966 en in 1977, telkens met Edgard De Clerck, Theo De Boeck en Arthur Van Lembergen in de rol van de broers Snak. Tijdens de oorlog trekt men met een produktie naar Mazenzele. Midden in de opvoering van «Over twaalf dagen te gen middernacht» is er bomalarm en valt het licht uit. Begin 1945 zal boefje op gevoerd worden. Op tweede kerstdag van 1944 komt hoofdacteur Ce- sar Blindeman met zijn au to van de kliniek terug. Hij heeft bij hoogdringend heid daar Frieda Pauwels heengevoerd Eigenlijk mogen auto's 's nachts de baan niet op: het von Rundstedt-offensief is vol op bezig. Cesar rijdt toch, met fataal gevolg. De Duitsers nemen zijn auto onder vuur. Ma ria Pauwels, die in boefje Cesars rouw zal spelen, komt om het leven. Cesar is blijvend gekwetst. In 1957 zal boefje toch ge speeld worden, met een meisje - Mia Maes - in de rol van het boefje, Cesar Blindeman vertolkt de rol van broeder portier in het klooster waar Boefje uit eindelijk terecht komt. In 1977 wordt boefje herno men, de twaalfjarige pa- trick De Troy speelt de rol van boefje. Met de kas ziet het er in middels niet zo schitterend uit. Er blijft, als de oorlog voorbij is, geen ï.OOOfr. over. Toch wordt opnieuw gestart in 1946. Op het programma, «-Als je nog een moeder hebt» en hotse- botse. Alhoewel er meer dan 500 kaarten worden verkocht (van 15 en 10 fr.), speelt men - uit voorzichtigheid - slechts één keer. Op een zondag om 17 u. In 1948 wordt Willem Van Cauwenberghe als regis seur aangetrokken. De deserteur» In het voorjaar voor het drama «De deserteur», in het najaar «De gebroeders Degrave». Beide stukken zijn geschreven door Wil- lems vader Cesar Van Cau wenberghe. Willem werkt tegen 45% van de bruto- ontvangsten en wenst ook nog gelaafd en gevoed te worden. Hiervoor zorgen op dat ogenblik de uitba ters vazn de za&l Ons Huis, nl. de onalngs overleden voorzitter Maurice De Rid der en zijn echtgenote Flo rence. Voor «De deserteur» wor den 1.354 kaarten ver kocht. toch zijn er slechts 3 vertoningen. Voor de ge broeders Degrave verkoopt men er 1594 voor 4 verto ningen. Van Cauwenber ghe strijkt 26.041,70 fl op en kost 7.854,50 fr. aan eten en drinken. Die centiemen vermelden we omdat het kasboek ge houden wordt door Pie- ters Frans noteert alles op de creditzijde boekt hij zelfs 2,10 fr. die op de scè ne gevonden werden, op de debetzijde komt de 0,65 fr die het verzenden van een postkaart in 1948 kost. In 1949 komt NIR-akteur Jos Simons om «De Para dijsvogels» te leren vlie gen. Slecht bekomt het hem, als men ten minste op het aantal toeschou wers afgaat. Het tij doen keren En het gaat van kwaad naar erger. De fut is er uit. De terugkeer van Lowe Brandt mag niet baten Zelfs de aflossing van de wacht niet: Cesar Blinde man wordt de nieuwe voor zitter, Frans Heyvaert de nieuwe sekretaris Gelukkig is er de Katholie ke Arbeidersjeugd om on der leiding van Lowie Brandt, met enkele H.I.D.T.-elementen aan to neel te doen. Christus Ver worpen en Petrus worden in de passietijd opgevoerd Het kasboek van 1953 ver meldt dag een som van 500 fr. geschonken wordt aan het Rampenfonds, in fe bruari was nl. half Vlaan deren overstroomd. In hetzelfde jaar 1953 wordt het zilveren jubi leum van de zaal Ons Huis gevierd met een reprise van Antje en Hotsebotse. In 1957 en 1957 wordt ge poogd met twee massapro- dukties het tij te doen keren. De oude garde De Moordenaar Gods en Boefje doen het, maar blij ken ook met het laatste beetje energie te zijn gaan lopen. Door de opkomst van de televisie zijn het nu moei lijke tijden alom in Vlaan deren voor het amateurto neel. Op enkele jaren tijd wordt driekwart van gezelschap pen van de kaart geveegd Zal H.I.D.T. hetzelfde lot ondergaan? Enkele jonge ren vragen het zich af. Ze besluiten te reageren en schudden in 1960 alles wakker: drie produkties op een goed jaar tijd: Christus verworpen. Kin deren van ons volk en Trouwen of betalen. Drie, het is van het goede net iets te veel. Van 1962 tot 1965 houdt H.I.D.T. formeel op te be staan. Komt daarbij dat voorzitter Cesar Blinde man overlijdt. Hij wordt opgevolgd door Jef De Rid der en Rik De Meersman is nu sekretaris. Pogingen met «Het dorp zonder klok», «Het dorp der mirakelen» en «De kleine foerier» geraken niet voorbij de lezingen. Gelukkig is er nog het jaarlijks kerstfeest, het door H.I.D.T sedert 1926 medegeorganiseerd kin derfeest, waar enkele jon geren hun stiel in kunnen leren. In 1966 brengt de oude garde redding. Antje wordt opnieuw opgevoerd. De jongeren begrijpen het appèl en tussen 1967 en 1972 wordt elk jaar één produktie gebracht, altijd goed voor ongeveer 500 toeschouwers Lowie Brandt is de trouwe regis seur van dienst. Men speelt gewoonlijk een weekend in november, 's zaterdags meestal te half acht, '8 zondags om half zeven De toegang varieert van 20 tot 30 fr. Aan welke prikkel ont breekt het onze groep om iets hogerte mikken? Aan een viering natuurlijk. Die komt er in 1973. H.I.D.T. staat dat jaar in het goud, om zulks te ho noreren wordt een hele schare nieuwe akteurs en aktrices, vinden weer klank en de groep trekt zich op aan het sukses. Ook het bestuur wordt ver jongd: van de ouderen blij ven alleen ere-voorzitter Henri Joostens en voorzit ter Maurice De Ridder over. Hubert Siben wordt sekretaris. Verjonging Lowie Brandt sterft enkele maanden later en opnieuw wordt voor het voortbe staan van de vereniging gevreesd Maar de groep moet haar steile klim nog beginnen De nieuwe re gisseur Eric De Corte met andere artistieke ideeën, het verjongde bestuur be gint aan een organisatori sche ontplooiing. In 1978 wordt De Wonder- doktoor door meer dan 2.000 toeschouwers bijge woond en in 1981 koopt men 13 keer een zevende zoon. Sedert 1979 wordt ook ge poogd twee stukken per serizoen te brengen, waar van één tot hettige genre zou moeten behoren. Eric De Corte. huisregis seur sedert 1974, wordt aan het kommandopost driemaal afgelost door Mare De Bie. die telkens een eigen stuk regisseert. De Zevende zoon. Augus tus in Spa en Alle Jahre wieder. Begin 1984 overlijdt de voorzitter Maurice De Rid der en Blindeman Wilfried volgt hem op. Voor het seizoen 1984 wordt William Guns als re gisseur aangetrokken voor het blijspel «Nacht dienst». Luc Schoonjans, speler bij de kring doet in november 1985 zijn debuut als regis seur van «Van de brand kast in de hangkast». In 1986 regisseert Paul Sonck «Slisse en Cesaren dit stuk wordt door meer dan 1600 toeschouwers bijgewoond. In maart 1987 wordt op nieuw Eric De Corte als regisseur binnengehaald Ondanks de zware dobber met «Een bruid in de mor gen» van Hugo Claus wordt het een sukses. Voor de novemberproduk- tie 1987 wordt Martien Verreycken aangesproken de regie te doen. «Ciao Ma ria» wordt opgevoerd. Dit jaar in de maand maart regisseert Eric De Corte «Schafttijd» van de Aal- 8 terse auteur Paul Cop- pens Geert De Clerck en Roger De Rop voeren on der hun beiden dit stuk op. De novemberproduktie staat onder regisseur Luc Schoonjans, dewelke ook de bewerking van het stuk «Dirk Verspecht», destijds geschreven door de Baar- degemnaar Benoit De Clerck, deed op het pro gramma. Dit stuk destijds in 1928 opgevoerd bij de in ge- bruikname van de zaal Ons Huis, handelt over de Bra bantse Omwenteling. Thans speelt men gemid deld zes keer per produktie voorgemiddeld 250 toe schouwers per vertoning Een toegangskaart kost in 1988 honderd frank. Het Bestuur ziet er heden ten dage uit als volgt: Voorzitter: Wilfried Blin deman Sekretaris: Lisette Put- teman Schatbewaarder: Roger De Rop Bestuursleden: Mauri ts Dauwe, Geert De Clercq, Guy Arijs, Louis De Troy. Paul Van Rossem, Luk Schoonjans. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 6