Tom Lanoye, Toots Thielemans en I Fiamminghi
Het oude Moorsel
herleeft in foto's
's Lands eerste
Schubertiade te Aalst
Na «Beebopaiuia» nu «Aiieijong» Aalst: Hortus Musicus Tallinn en
Strijkersensemble Scottish Chamber
Orchestra
Walter Billet in Aalsters Belfort
14 - 23.9.1988 - De Voorpost
Kultuurcentrum De Werf Aalst
Het Aalsterse Cultuurcentrum De Werf aan de Molenstraat draait, en dit
tijdens zijn eerste seizoen, reeds op volle kruissnelheid. Er gaat bijna geen
dag voorbij of er heeft wel een of andere manifestatie plaats. Deze week in
De Werf: Tom Lanoye, Toots Thielemans en I Fiamminghi; en dan vermel
den we nog niet de Festivalkoncerten met Hortus Musicus Tallinn en het
Scottish Chamber Orchestra, waarover U in een aparte bijdrage meer
verneemt. Geen tweederangsfiguren dus maar kunstenaars die een talrijk
publiek meer dan waard zijn.
Vrijdag 23.09: enfant ter
rible Tom Lanoye met «In
de Piste»
Tom Lanoye, de «slagers-
zoon met een brilletje», is
afkomstig uit Sint-Ni-
klaas. Bij liefhebbers van
literatuur en van de po
diumkunsten is hij wel
licht wel bekend genoeg.
Bij het grote pubüek is hij
sinds zijn gastoptredens
in het zondagmorgenpro
gramma van B.R.T. 1 «De
Taalstrijd» van presenta
tor Daniël Van Avermaet
en producer Paul Jacobs
waarschijnlijk meer ge
kend als de soms strie-
mend-cynische, maar al
tijd fris-humoristische
man met de afschuwelijke
uitspraak.
Na eerdere solo-podium-
programma's en optredens
bij Antwerpse gezelschap
pen, zwerft hij nu het land
rond met zijn recente tea-
terprogramma «In de pi
ste». Hierin verwerkte hij
vroegere publikaties, stuk
ken uit recente optredens
samen met nieuw mate
riaal. Of zoals «Werfmage-
zien» het karakteriseert:
«Het is een cocktail van
dressuur, dans, waagstuk
ken, smartlappen en ster
ke verhalen. Kortom, Lite
rair Show-Variété voor
Waanzinnige solist in A-
Majeur».
Vermelden we nog dat La
noye samen met dat ande
re Vlaamse enfant terrible
Herman Brusselmans
werkt aan «De Canadese
Muur», een harteloos fami
liedrama over voetbal,
drank en Vlaanderen, een
teaterproduktie in op
dracht voor het Antwerpse
Raamteater van Walter Til-
lemans, dat vanaf maart in
produktie gaat.
Het optreden in de
Schouwburg van De Werf
vanavond is een organisa
tie van vzw 't Nest. Begin
Zondag 25.09: Jean-Toots
Thielemans
Na een optreden twee we
ken geleden te Sint-Lie-
vens-Esse, samen met De
borah Brown trouwens, is
Toots Thielemans nu te
gast in De Werf, dit op
zondag 25 september om
20 uur.
Toots Thielemans werd in
1922 in Brussel geboren.
Amper 3 jaar oud, speelde
hij al akkordeon in de her
berg van zijn ouders. Hij
volgde wetenschappelijke
humaniora en nadien we
tenschappen en wiskunde
aan de Université Libre de
Bruxelles. Maar de muziek
zou zijn leven grondig wij
zigen. hij kocht een har-
monika, ontdekte de jazz
en kreeg een gitaar van
een vriend.
Na de bevrijding werd hij
spoedig een veelbelovend
jazzmusicus. Zijn vrienden
noemden hem «Toots»
want Jean Thielemans «9a
singue pas». In 1949 hoor
de Benny Goodman een
klankopname van Toots.
Dit werd het startsein van
zijn internationale carriè
re. In 1951 week uit naar
de Verenigde Staten, waar
hij zijn idolen van nabij
leerde kennen en waar hij
zijn opleiding als jazzmu
zikant kon bijsturen.
Langzaam maar zeker ver-
wief hij een benijdens
waardig palmares en ter-
zelfdertijd droeg hij bij tot
de herwaardering van de
harmonika. Op koncert-
programma's en platen
hoezen prijkt zijn naam
naast Ella Fitzgerald,
Quincy Jones, Bill Evans,
Paul Simon, Billy Joel...
Als solist speelde hij de
filmmuziek van «Midnight
Cowboy», «Salut l'Artiste»,
«Jean de Florette» e.a.
Hij woont in New York en
in Brussel en hij zou niet
graag moeten kiezen tus
sen beide verblijfplaatsen!
Nu dus overmorgen, zon
dag 25 september om 20
uur in De Werf!
Vrijdag 30.09: I Fiam
minghi speelt voor de Ron
de Tafel 46
Op uitnodiging van de
Ronde Tafel 46 uit Aalst is
het internationaal gerepu
teerde kamerensemble I
Fiamminghi van Rudolf
Werthen te tast in De Werf
op vrijdag 30 september
om 20 uur. Ze spelen sim-
fonisch werk van Mozart,
Haydn en Vivaldi.
Toen violist en dirigent
Rudolf Werthen in 1977
het Belgisch Kamerorkest
vernieuwde, werd een en
semble geboren dat intus
sen is uitgegroeid tot één
van de meest toonaange
vende in zijn soort, zowel
in binnen- als buitenland: I
Fiamminghi, dat gesticht
werd in het kader van het
Festival van Vlaanderen
en uitverkoren als officieel
kamerorkest van het Festi
val '88, waardoor nogal
wat optredens in het pro
gramma zijn voorzien.
I Fiamminghi is OOk de
naam die de Italianen ga
ven aan de Vlaamse musi
ci, die zij aan hun hoven in
dienst namen en die Italië
tot een muziekland van
eerste rang maakten. Aan
de meest gekultiveerde ho
ven in de renaissance, Este
te Ferrara en Gonzaga te
Mantua, werden de mu
ziekkapellen door Vlaamse
kunstenaars geleid.
Sinds ongeveer 200 jaar
geniet de Belgische viool-
school een zeer hoog aan
zien in de wereld. De jonge
leden van I Fiamminghi
zijn allemaal uit deze
school voortgekomen. Zij
werden ten dele bij Arthur
Grumiaux, tendele bij An-
dré Gertler en ten dele bij
Rudolf Werthen (zelf een
leerling van Gedler en
Henryk Szeryng) opgeleid.
Op het repertoire van I
Fiamminghi staan mees
terwerken uit de barok
die op historisch veran
twoorde wijze worden uit
gevoerd alsook uit late
re periodes, inbegrepen
komposities van onze
eeuw. Bijzondere aandacht
krijgen eveneens werken
van hedendaagse Belgi
sche toondichters. Dal alle
musici oude Italiaanse in
strumenten van bekende
bouwers bespelen, draagt
ook bij tot de hooggepre
zen klankkwaliteit van het
ensemble. x
Aalst. Toots Thielemans.
MOORSEL
EEN KIJKBOEK
Op zaterdag 24 september kan U in kultureel
centrum De Werf, Molenstraat 51 te 9300 Aalst de
première meemaken van de Schubertiade. Die
wordt voor de allereerste keer in ons land georga
niseerd alhoewel die in vele Duitse steden en niet
in het minst in Wenen reeds jaren furore maakt.
De organisatoren waaronder het artiestenduo
Diane Verdoodt-Ludwig Van Gijsegem haalden in
Wien inderdaad prachtige resultaten.
Naast beide zangers, so
praan en tenor, zijn er
twee professionele zangko
ren ingeschakeld: Le Petit
Orgue, een mannenkoor
en Belladonna, een vrou
wenkoor. Het instrumen
taal ensemble, dat één
kwintet uitgezonderd,
dient als begeleidingsor
kestje bestaat uit piano,
klarinet en een strijkers
kwartet, alles op professio
neel niveau. De presentatie
berust bij musicoloog en
stadsgenoot Freddy
Caudron.
Liedkunst
Franz Schubert is vooral in
brede kringen gekend we
gend zijn «Unvollendete
Symphonie» Hij was ech
ter een polyvalent kompo-
nist die zowel orkestmu
ziek, kamermuziek en pia
nopartituren komponeer-
de als kerkmuziek, koor
muziek en toneelwerk. Tij
dens de Schubertiade
wordt vooral zijn vokaal
oeuvre, «lied werk» be
klemtoond. Uitzondering
vormt de uitvoering van
het «Forellenquintet». Ver
der is het solistisch optre
den van sopraan Diane
Verdoodt of tenor Ludwig
Van Gijsegem begeleid
door de piano of optreden
van een van beide koren.
De programmatie is alvast
dusdanig dat het gebrach
te ook voor een breed pu
bliek goed in de oren, zelfs
vaak vertrouwd, klinkt.
Een aanrader alleszins.
Voor reservaties en kaar
ten (250 fr.): Keizerlijk
Plein 21 te 9300 Aalst. Tel.
053/21.38.24. Ook in Cera-
kan toren.
«Heemkundige Kring De Faluintjes» voegt een
supplementaire dimensie bij de reeds bijna 20 jaar
aktiviteiten van de V.V. De Faluintjesstreek. De
Kring liet inderdaad zopas een mooi kijkboek
over Moorsel van de pers lopen.
Geen monografie noch we
tenschappelijk werk. De
geschiedenis van de ge
meente werd reeds her
haaldelijk belicht door ge
meen te se kretaris Reyn-
tens, door De Potter en
Broeckaert, door Gaston
Permentier en «Morcelle»,
door Herwig Van Der
Borght en niet in het minst
door Dom Wilfried Ver-
leyen O.S.B. met een uitga
ve in de reeks van het «Ge
nootschap voor Aalsterse
4 Geschiedenis» onder im
puls van Jos Ghysen.
«Waar is de tijd dat we op
zomeravonden op een of
andere berm konden lui
steren naar allerhande
verhalen? Waar is de tijd
dat we konden zwemmen
in de «konkel» van de Mo
lenbeek? Waar is de tijd
dat we konden zwieren aan
de draaiboom van 't water-
kasteel"' Deze sfeer is niet
meer konkreet te herbele
ven doch wordt u in het
prachtige kijkboek gesug
gereerd. «Een geschenk
van verleden en heden
voor de toekomst».
Veel teksten moet u er alle-
min8t in zoeken. Dat was
de bedoeling niet. Wel kor
te kommentaar bij elk
beeld en enige siturering
bij de aanvang van elk
nieuw tema. Deze tema's
zijn achtereenvolgens
Straten en gebouwen.
Kerk en kapellen, Gods
dienstig en parochiaal le
ven, Bestuurlijk en poli
tiek leven, Moorsel en bei
de oorlogen. Onderwijs Be
drijfsleven Verenigingsle
ven en Personalia en
curiosa.
Een mooi uitgegeven werk
op formaat 21 bij 29,7 cm,
uitgevoerd met linnen
kaft, 8tofwikkel, besteek-
wand en rechte rug op 300
pagina's machinegestre-
ken mat papier van 115 gr
U kan zich dat boek zolang
de voorraad strekt, nog
aanschaffen mits betaling
van 1100 fr., bij Fons Die-
rickx, Gudstraat 5a te Her-
dersem, of bij Pieter Van
Brempt, De Meerstraat 9.
te Moorsel. Beiden met
postnummer 9390.
LH
Festivalkoncerten in onze regio
Het enorm sukses van Bee-
bopalula en de algemene
roep «We want more» in
dachtig bremgt OMP wat
staat voor Oilsjterse Mu-
ziekpromotie op vrijdag 30
september van 19 tot 02
uur terug in de Keizers-
h allen rock, onder het
motto «Alleijong». Na die
van de jaren 50 en 60 komt
nu de rock voor de jongere
generatie.
Koncept en basisidee zijn
identiek met die van Bee-
bopalula
Uiteraard met een
maximum aan Aalsterse
orkesten die elk hun eigen
aanhang naar de Keizere-
hallen brengen.
Ook het feit dat de op
brengst niet aan een of an
dere (verkiezings)kas
wordt doorgesluisd doch
integraal ten goede komt
aan Aalsterse jeugdvereni
gingen als Vredon, Alkuo-
ne en de jeugdwerking van
Eendracht Aalst en van SK
Aalst.
Net als voor Beebopalula is
de publiciteit door de
werkgroep onder impuls
van Willy Van Moesevelde
tot in de puntjes geregeld
zodat Aalst zich aan een
nieuwe overrompeling
mag verwachten.
U beleeft er in een brede
waaier van uitgebalanceer
de muziekgenres The Int,
Highway Hawk, De Biet,
Cancer City Blues Band,
Lonely in the Crowd, men
sen Blaffen en Schudden
voor gebruik.
Te middernacht verschijnt
dan de LSP-band met o.m.
Bart Peetere, Bea Van der
Maat en Walter Grootaere.
Voor de presentatie is ons
aller John Woolley verant
woordelijk.
Kaarten kosten 250 fr., in
voorverkoop 200 fr
Beebopalula krijgt een
tweede editie op 20 mei
1989.
LH
Wie van echt romantische
schilderijen houdt moet
beslist gaan kijken naar de
tentoonstelling die van 1
tot en met 9 oktober plaats
heeft in het Belfort van
Aalst. Daar expozeert Wal
ter Billet zijn kunst
werken.
Walter Billet wordt om
schreven als een roman -
tiach schilder die de grote
verscheidenheid van het
landelijk leven met aan
dacht voor de Brabantse
trekpaarden, de panorami
sche vergezichten met
sneeuw en zon als onder-
Wondermooi zijn het drie
span paardenkoppen.
Maar ook zijn stillevens,
de bloemen, de dieren ade
men de grote voorliefde
voor de natuur en alles wat
daarin voorkomt uit.
Men kan deze tentoonstel
ling gaan bekijken van 1
tot en met 9 oktober van 10
tot 12 en van 14 tot 18 u. in
het Belfort van Aalst en
dat is aan de Grote Markt
te Aalst.
Aalst was ooit de eerste Oostvlaamse stad die toetrad tot het Festivalluik
Gent en Historische Steden. Sindsdien zijn er vele gevolgd... en sommige
ook weer afgehaakt. Maar met noeste vlijt zoeken de Aalsterse organisato
ren ieder jaar opnieuw mecenassen, die het moeten mogelijk maken een
mooi programma samen te stellen. Dan denken we natuurlijk aan de vele
schitterende koncerten uit het verleden. Maar we denken vooral aan de drie
veelbelovende konoerten van dit Festivalseizoen. De eerste twee stellen we u
vandaag voor; op het derde komen we later terug.
ensemble het slotkoncert Stadsbestuur Aalst een
van het Brugse luik van prestigieus koncert met de
..y. r,.rrhet Festival van Vlaande- strijkers van het beroemde
oin/inim ren; een optreden waaraan Scottish Chamber Orches-
Het Aalsterse Stadsbe- d(J 6oJte hertnnering tra ra, konc6rt van zater-
bewaren. Het ensemble dag 1 oktober, eveneens in
musiceerde immers zeer het C.C. De Werf om 20
homogeen, maar daaren- uur, programmeert werk
boven ongewoon dina- van Vivaldi, Corelli en G.B.
misch en fris! Beslist aan Pergolesi. De sponsors zijn
te raden dus. Intercom en Amylum.
Zeker als men het pro- Het Scottish Chamber Or
chestra is niet meer weg te
Donderdag 29.09:
«Italiaanse Suite» door
Hortus Musicus Tallinn
stuur organiseert i.s.m,
het Dirk Martenscomité en
het Oostvlaamse Provin
ciebestuur, én met finan
ciële steun van B.B.L., zijn
eerste koncert op donder
dag 29 september om 20
gramma bekijkt dat ze
trum De Werf. Hortus voeren in de Aalsterse kul- denken op de belangrijkste
sicus Tallinn speelt en tuurtempel Werf. Britse festivals. Maar ook
zingt een progremnm o- Qp het programma prijkt buiten het Verenigd Ko-
rto werk van: Girolamo Fre- ninkrijk maakte het or-
ziek onder de noemer «Ita- _„.w„ 1 hc„ninitf> 0 <u»ivi <-> iroot naam aia mnxiirosi
li aan se Suite».
scobaldi («Gioite, o selvi, o kest naam. Als muzikaal
venti» uit «Secondo libro ambassadeur reist het over
- r, VBUL1» Lilt "ITOUUUU nuiy diuuossaucui leu» um U»C1
d arie muaioali per Cintar- heel de wereld; het onder-
ensemble Hortus Musicus
Tallinn werd in 1972 opge-
toernees
Frank-
si» en «Eri giè tutta mia»
■«uum were m,yv*- KPrimo Ubro d'arie mu- rijk, Zwitserland. Italië. Is-
ncht door Andreas Mush> sicali pgr can tarsi»); Sale- rael, Duitsland, Finland,
zaneere6 en tien instru- mone Rossi ("h seoondo li- Verenigde Staten, Japan
mentiBten en i. een van de Bi"foniB e P*" Bd Sjff'
pnopmhlps in de Narde. a3, per sonar... con in 1980 en 81 te gast was
Sovjet-Unie die zich bezig- a10™6 dBUe dette a4. 5 ed in het Featival van Vlann-
con
alcune delle dette a4, 5 ed
alcune canzoni per sonar,
houden met de interpreta
tie van de oude muziek.
Voor zijn optredens maakt
het gebruik van oude in-
strumenten. typisch voor »o-, -Ardo e scopnr, fuhl
deren. Ook opvoedkundig
Claudio Monteverdi speelt het Scottish Cham
ber Orchestra een belang
rijke rol. In januari nog
werd een projekt opgezet
rond de concerti van Max
well Davies, met de bedoe-
(«Se Vittorie si belle»,
«Quando dentro al tuo i
Aalst. Een van de landelijke taferelen geschilderd door Walter Billet.
de periode waarin de mu- laaso, io non ardisco», «Bel
vifilTstukken ontstonden pastor dal ciu bel guardo»,
en van een aaneenaste kle- "Non v°gii0 amare per non ling de hedendaagse mu
derdracht Hortus^ Musi- penare» en «Alle danze, al- ziek dichter bij het grote
^T^ton eïïtïeriJSd le van een anonie- publiek te brengen. De
wlrtT tade ^elSe- me Componist ca. 1600 normale orkestbezetting
ri^kstezalei^van de Soviet- «Saltarelh». «Gaillarden» van 37 leden kan aange-
Unie in Riea Moskou en «Pavanes») en van een past worden in funktie van
Kiev Leningrad en velé eveneens anonieme tijdge- het repertoire. Zo wordt
andere -teden De groep noot een rreka Italiaanse
trad op in internationale renaissancedansen
festivals zoals deze van
Helsinki Praag, Bratisla- SS^ silte. door het
va en Dubrovmk. Toemees st_i:i.-___rin_Tnh,B w
brachten Hortus Musicus
Tallinn op tal van plaatsen
in Oost-Europa, Finland,
Zweden, Oostenrijk, Italië, Eveneens in samenwer-
Duitsland en Joegoslavië. king met het Dirk Mar-
In augustus verzorgde het tenscomité organiseert het zoen gedirigeerd door Juk-
het soms opgesplitst in af
zonderlijke ensembles: een
strijkereensemble. een
blaasoktet of koperkwin
tet. In Aalst is op 1 oktober
het strijkersensemble te
gast onder de leiding van
violist John Tunnell. Het
voltallige kamerorkest
wordt nu al het tweede sei-
ka-Pekka Saras te.
John Tunnell. nu leider
van het strijkereensemble
en vioolsolist, werd uitge
nodigd om het Scottish
Chamber Orchestra te lei
den toen het in 1974 werd
opgericht. Hij bekleedde
een sleutelpositie in de op
bouw en het sukses van
het orkest. Na suksesvolle
studies in Yorkshire, Lon
den en Wenen, maakte hij
jarenlang deel uit van het
London String Quartet.
Later leidde hij het Tun
nell Piano Trio en Piano
Quartet (met zijn zus en
broer), het Vesuvius En
semble of London, het
English Baroque (op 20 09
in Herzele te gast), het
Thames Chamber Orches
tra en vele andere. Hij
maakte daarenboven talrij
ke solo-optredens, werkte
mee aan radio- en televisie
programma's en plaatop
namen en koncerteerde in
bijna alle muzikale centra
in de wereld Hij werd ook
aangesteld aan de Royal
Scottish Academy of Music
and Drama.
Fluitsoli8t David Nichol
son studeerde fluit aan de
Guildhall School of Music,
bij Jean-Pierre Rampal e.a.
Hij was oprichter of lid van
het Bernicia Ensemble, de
New Music Group of Scot
land en het Scottish Cham
ber Orchestra dat steeds
meer van zijn tijd opeist.
Toch geeft hij nog recitals
en radio-uitzendingen,
maakt deel uit van het
RSAMD en geeft les aan de
North East of Scotland
Music School in Aberdeen.
Onder de noemer «Ita
liaanse Suite» speelt het
8trijkeraensemble van het
Scottish Chamber Orches
tra conoerti van Vivaldi,
Corelli en Pergolesi.
De muzikale term «suite»
duidt op een opeenvolging
van dansen, aan het begin
van de eigenlijke Westerse
muziek uitgevoerd door
professionele minestrelen.
Geleidelijk echter begon
nen zelfs de meest aanzien
lijke komponisten «dan
sen» te schrijven; ze sti
leerden ze tot vormen
waarin de oorspronkelijke
dansen niet of nauwelijks
herkenbaar waren.
Zo ontstond een serie ver
zamelingen, die hoege
naamd niet bestemd waren
om gedanst te worden,
maar die als zuiver instru
mentale muziek bedoeld
waren om toehoorders en
muzikanten te behagen.
De sonate, de andere ver
tegenwoordiger van de in
strumentale muziek,
speelde een rol in de evolu
tie van de suite tot een
volwaardige muziekvorm.
Ten tijde van Lodewijk
XIV kreeg de suite haar
definitieve vorm: een
prachtig groots opgezette
kompositie van hoofse-we-
reldlijke muziek. De Ita
liaanse muziek werd ech
ter gedomineerd door de
sonate en het concerto,
waarvan we in dit koncert
te Aalst enkele prachtige
voorbeelden kunnen
horen.
Op het programma vinden
we immers werk van Anto
nio Vivaldi met de «Con
certi grossi in b en d, opus
31 10-11 («Estro Armoni-
co»)» en het «Concerto voor
fluit en strijkers in D opus
10/3»; van Arcangelo Co
relli met het «Concerto
grosso in D opus 6/1» en
Giovanni Battista Pergole
si met zijn «Concerto voor
fluit en strijkers in G».
Twee veelbelovende kon
certen dus te Aalst in De
Werf. Tickets voor deze
koncerten van 29 septem
ber en 1 oktober kunnen
besteld worden in het Cul
tuurcentrum De Werf, Mo
lenstraat 51, 9300 Aalst;
tel. op nr. 053/76.13.11.
Een ticket kost 400 BF.
L.