Jubilerende samenwerking tussen meisjes- en jongenschiro van Mere Het lied als verhiezingstvapen in vorige eeuw (3) 6 - 23.9.1988 - De Voorpost Wat vroeger ondenkbaar was, blijkt nu de meest normale zaak van de wereld te zijn: chiromeisjes en - jongens samen in één aktiviteit. Ook in de jeugdwerking zijn de tijden sterk veranderd en in Mere maakt men daar geen uitzondering op. De jongenschiro Faidoli vieren hun dertigjarig bestaan met een totaalspektakel «Peter Pan» en zij worden bijgestaan door Marjolein die al tien jaar voor de jeugdwerking van de meisjes zorgt. Sinds een paar decennia is meer het strenge optreden er heel wat verandering van de veertiger en vijfti- gekomen in de jeugdwer- ger jaren. Het spel is thans king. Waar vroeger slechts de voornaamste aktiviteit een paar organisaties voor bij een dergelijke jeugd- de tieners zorgden dan was werking en het is bijgevolg dit na de tweede wereld- zeker geen «verplichting» oorlog toch heel wat an- die opgelegd wordt. Deze ders want ook nieuwe, vorm van tijdverdrijf vooral christelijk ingestel- spreekt de jeugd van de, jeugdbewegingen kwa- tegenwoordig duidelijk men de reeds bestaande het meest aan en ook de vervoegen. Talrijke ge- leiding moet zich enigszins meenten bleven verstoken naar de wensen en minder van een degelijke jeugd- naar de noden van het jon- werking want in feite was ge volk schikken. Trou- dit een privilegie van de wens, ook de leiding is steden. Thans zijn zowat tussendoor veranderd en alle ideologieën in een rijk voor hen is het niet be- gamma vertegenwoordigd paald moeilijk om de zodat een ruim aanbod jeugd te begrijpen, een gemakkelijke keuze voor de ouders vaststelt. [)e doelstellingen van der- De jongens en meisjes, te- tig jaar terug zijn uiteraard samen of afzonderlijk, dus zeer sterk veranderd kunnen thans terecht in want vroeger was het lei een gemeenschap waar zij den of volgen van een een toevluchtsoord vinden jeugdbeweging een soort om, vooral op zondagna- bijscholing tot eerlijkheid, middag, hun vrije tijd op zelfbeheersing en kame- een zinvolle manier te be- raadschap. Daarbij komt leven. In Mere kan dat bij dat de ideoligie een onder- verschillende groeperin- geschikte rol speelt alhoe- gen maar de chiro spant we| men toch sommige ak- sinds jaren de kroon wat tiviteiten daarnaar richt, niet wil zeggen dat ook Deze laatste worden ech- andere geen bestaansrecht ter meestal beperkt tot hebben. spelen, al dan niet georga niseerd, terwijl knutselen, Jeugdvorming vertellen, opvoeren van Bij het jeugdwerk heeft toneeltjes en andere ont- men doorgaans de bedoe- spanningsvormen mini- ling om de jeugd te vor- maal op het programma men. Bij elke jeugdgroep voorkomen. Dit is juist wil men aan karaktervor- doorgaans gevuld met ming doen en doorgaan s kamp- en groepsspelen, legt men er de nadruk op waarbij vaardigheid en een zekere graad van ge- sportiviteit vaak uitgetest hoorzaamheid, een min- worden en dit zowel bij de der ver doorgedreven meisjes als bij de jongens, tucht dat zeker geen soort Ontspanning is bij de van militarisme uitstraalt, meeste jeugdgroepen het Stiptheid en zorg voor het basiselement of een me- materiële behoren even- thode tot (godsdienstige) eens tot de voorgeschre- karaktervorming. Ook de- ven regels maar in hoever- ze techniek heeft aan re dat dit afgezwakt is in waarde ingeboet alhoewel de loop der jaren hoeft bij een zekere soort zoals men zich niet af te vragen bij de chiro de kristelijke want overal is men «los- grondslag toch nog altijd ser» en kent men niet een aanzienlijke rol speelt bij de ontspanning. Men beweert wel dat niet be doeld wordt als een louter godsdienstige opvoeding want de geest reikt verder dan dat en men spreekt zelfs van een ontspanning waarvan een veredelde in vloed uitgaat. «Het is hier dus niet een louter wegha len van de straat, maar een voorbereiding van de jeugd tot de latere vol ksopvoeding. In dit sta dium moet de jeugd zelf getuigen van een zekere vindingrijkheid, onderlin ge genegenheid en vooral kameraadschap», en dit soms in eigenaardi ge omstandigheden. De idee om in Mere een jon genschiro op te richten is gegroeid uit een noodsi tuatie toen de plaatsaüjke KSA aan een heropflakke ring toe was. Dat het triumviraat, Roger Maes- schalck, Em. Van Hau- wermeiren, W. De Clippe- leer en Rog. Droessaert, de chiro als nieuwe jeugd groep kozen is weinig ver wonderlijk vermits in het dorp al een meisjeschiro sinds enkele jaren aktief was. Ondanks het feit dat zij ook aktief waren is het toen goed florerende Jong-Davidsfonds, hebben zij na enkele maanden be raad in 1958 de chiro Faïdoli officieel aan de jeugd voorgesteld. Hierbij had men zeker geen be doelingen om de reeds «bestaande» jeugdgroepe- ringen konkurrentie aan te doen. Na voorbereidende kontakten met de gewest- proost van de chiro, E.H. De Mulder, op aanraden van E.H. Decubber, heeft men de ledenwerving be gonnen in de jongens school van de gemeente. Zelfs bij de aanvang ble ven zij niet van moeilijk heden gespaard en vooral een vast lokaal of speelter rein behoorden tot de grootste problemen. Tij dens de wintermaanden moest de leiding het jeugdwerk zelfs stopzetten maar de zomermaanden boden hen de kans om hun werk naar behoren te ver richten. Dit was de meest geschikte periode om trek tochten te organiseren naar de twee uitgelezen natuurgebieden in Mere: het Steenberg en het Blauwbos. Zonder veel onheil te stichten kan men het jonge volkje laten uit leven en ook de jaarlijkse kampen brachten enige af wisseling. Met veel moed begon men aan een eigen muziekka pel maar deze is nooit uit haar kinderschoenen ge groeid. Om de kontakten met de leden te vernauwen richt men een tijdschrift op dat men De Banier noemt. Ook dat ging ter ziele nadat men zelfs een samenwerking met de meisjeschiro uitgepro beerd had. Jarenlang was de chiro, zowel jongens als meisjes, met een onzekere toestand van huisvesting gekon- fronteerd en gelukkig stonden zij niet alleen in deze situatie. Maar met veel entoesiasme en door zettingsvermogen, zonder de hulp van de ouders te vergeten, wist men zich telkens door de problemen te slaan. Uiteindelijk klaarde de lucht op want met een drietal krotwonin gen aan de Genste haven en met medewerking van vele ouders, timmerde men hieruit twee huisjes op een weide op de wijk Daal. Men ondernam di verse aktiviteiten om dit alles te kunnen bekostigen en op 12 september 1965 kon men het «houten heem» plechtig inhuldi gen. Dit was de eerste stap naar verruiming en verbe tering want intussen werk te ook het ouderkomitee ijverig verder om deze jeugdbeweging met alles en nog wat bij te staan. Dit resulteerde in 1977 tot de inwijding van een heus «stenen heem» op dezelf de weide. Dit kon slechts tot stand komen dank zij de talrijke ouders en sym pathisanten die drie jaar lang veel vrije dagen op geofferd hebben om aan de opbouw ervan daad werkelijk mee te werken. Sindsdien gaat het Faïdoli voor de wind en beschikt men over een ruime zaal voor gezamenlijke aktivi teiten maar daarnaast zijn er ook kleinere ruimten voorzien die door verschil lende leeftijdsgroepen ge bruikt worden. Elke vere niging kan, mits betaling van een klein bedrag, van de lokalen gebruik maken. Ruim tien jaar na de in gebruikneming is het chi- roheem nog steeds het trefpunt van de Meerse kristelijke jeugd waar ze onder degelijke leiding en begeleiding elke zondag terecht kan. Nog een fenomeen waar mee elke jeugdbeweging mee te kampen heeft, is het regelmatig veranderen van de leiding. Dit is een logisch verschijnsel omdat de jeugd zo vlug verandert en tot volwassenen op groeit. Gelukkig staan er bij Faïdoli telkens weer «nieuwelingen» klaar om de taak over te nemen en juist deze continuïteit heeft er voor gezorgd dat zij reeds een derde decen nium kunnen afsluiten. Deze gelegenheid zal trou wens met veel luister maar ook met veel eigen inzet gevierd worden. Peter Pan Ter gelegenheid van hun dertigjarig bestaan wordt er natuurlijk feest gevierd en dit doen zij in samen werking met de meisjes chiro Marjolijn, die reeds tien jaar bestaat. Een verjaardig is altijd iets speciaals en om dit feest luister bij te zetten zal men een heuse musical opvoe ren: Peter Pan. Enkele le den van de beide chiro- afdelingen hebben het sce nario in elkaar gestoken en door middel van toneel, zang en dans zal men dit sprookje op de planken brengen in een gans ande re vorm. Het verhaal en de fantastische avonturen zijn ons genoeg bekend door de film maar de chiro van Mere zal het op een eigen Lede. De bedreigde groene zone gezien vanuit de hoeve Draesaert (a) manier vertolken. Faïdoli en Marjolijn zijn hiermee niet aan hun proefstuk want tien jaar geleden nog heeft men het twintigjarig bestaan gevierd met een ander podiumgebeuren: Stuifmeel. Net zoals Peter Pan nu, was ook dit een eigen produktie. Daarbij zijn de honderd akteurs en figuranten allemaal lid van de plaatselijke chiro-afde- lingen en hun leeftijd va rieert tussen de 6 en 24 jaar. Daarnaast heeft een eigen ploeg voor de dekor- bouw gezorgd wat het bes te bewijs is van hun zon dagse kreativiteit. In de feestmusical Peter Pan worden de hoofdrol len vertolkt door Hilde Roeland (Wendy) en Tim Bruylandt (Peter Pan). Het stuk wordt tweemaal opgevoerd, nl. op vrijdag 30 september en op zater dag 1 oktober telkens om 20 uur in het chiroheem in de Daalstraat te Mere. De toegang bedraagt 50 fr en komt uiteraard ten goede aan de werking van de jon gens- en meisjeschiro van Lede. De bewoners van de Keiberg staken de zwarte Mere. vlaggen uit als teken van protest. JV Het Provinciebestuur van Japanse onderzoekers van de Op 25 september heeft de Oost-Vlaanderen werkt mo- Henkei Lion Research Labo- provinciale sportdag voor ge- I menteel aan het opstarten van ratoria in Tokio hebben na handicapten plaats in het Pro- subregionale tewerkstellingsi- jarenlang fundamenteel on- vinciaal Domein Puyenbroeck nitiatieven. De provincie zal derzoek een nieuwe metode te Wachtebeke. Het tema is met dit doel opgedeeld wor- ontdekt om haaruitval te be- dit keer «Sport kan altijd». den in 7 subregionale zones, strijden. Het proletariërslied is in feite maar voor goed begonnen na de Commune van Parijs. In de streek van Aalst is hel gemeentegoed geworden met de oprichting van «De Werk man» en met de stichting van het Daensisme. Dat deze liedjes grote bijval hadden en van mond tot mond overge dragen werden, maakt ze geenszins tot strijdliederen wat de bedoeling niet was. Ze waren eerder bedoeld als verweer middel, als een protest(song) tegen de heersende politiek, links tegen rechts en omgekeerd of ook liberaal tegen katholiek en later met de partijenstrijd van het Daensisme en socialisme waren kende de liederen met de politiek als tema een ongekend hoogtepunt. Het waren uitingen van zuivere volkskunst en de liederen bevatten rake beschrijvin gen van wat er tijdens de verkiezingen omging. Met dergelijke volksgezangen kan men een groot gedeelte van de lokale of streekgeschiedenis samenstellen want zij waren genoeg gedetailleerd en zonder overdrijving. Soms waren ze wel enigszins bombastisch maar altijd was een bekvech ten tussen partijen die elkaar de schuld gaven van een slecht gemeente- of landbestuur. In feite kan men ze als kronieken beschouwen die de gebeurtenissen van het ogenblik vastleg gen, maar dan in liedvorm. Tijdens een feest, in februari 1884, gaven de liberalen een liedblad uit, uiteraard tegen de katolieken gericht, dat opgedragen werd aan «ons werkvolk». Het bevatte een lied met dezelfde titel en het pamflet werd op grote school verspreid, stond vol met godslasteringen of wat men het toen noemde. Volgens de inhoud van dit pamflet raadde men de kinderen van de werkman aan om de rozenkrans niet meer te bidden en men verbiedde de vrouw om nag naar de kerk te gaan. Dit werd bestempeld als een ezellied want de priesters werden er in afgeschilderd als dwingelan den en volgens de toenmalige liberalen moest dit ras uit het menselijk leven verdwijnenZoals dit toen de gewoonte was wachtte de tegenpartij niet lang om hun konkurrenten van antwoord te dienen en al een paar dagen daarna zong men een ode aan de katholieken en hun leer. Ook dit was «Aan hel werkvolk» gericht en moest een duidelijk antwoord zijn op het «ezellied» zoals zij uitdrukkelijk vermeldden. Maandagmorgend vond ik op de strate Een gedruksel... 't was een lied, Dat een geuzenslimmerik daags te voren Uit zijn kele vloeien liet. Als ik 't vuil gewrocht voor eenige vrienen Weinig later luidop las, Spotte eenieder: dat het lied 't gemaaksel Van een grooten ezel was. 't Mosterdliedje zoekt den braven werkman Op te maken tegen kerk, Tegen onze priesters, tegen godsdienst Tegen ieder katholiek werk. 'k Zou den werkman willen doen gelooven Dat hem niets aan God verbindt, Dat men zijn geluk en rust des Zondags Slechts in «bier en herberg» vindt. Brave werkman! die een gansche weke Werkt en zwoegt voor vrouw en kind, Is 't niet in de hope van de Zondag Dat gij daaglijksch troosting vindt'/ Is het zondags niet dat gij ter kerke Vol betrouwen uwen nood Klagen gaat, en bidden: Geef o Heere Heden ons het daaglijksch brood. Is het niet in onze heil'ge tempels, Waar gij uwen God vereert, Dat men 's Zondags u de grootheid uwer Edele bestemming leert? Is het in de kerk niet dat de priester U het zure werk verzacht, Als gij predikt dat daar in den Hemel U een eeuw'gen Zondag wacht? Ach! Wie zijn die u smaven heeten, Als gij God en plichtgetrouw, 's Zondags uwe mis en lof gaat hooren, Met uw kind'ren en uw vrouw? Ja wie zijn zij die u Zondag zongen In een lied van ezelwerk: Laat uw kind geen rozenkransen lezen Houdt uw vrouw uit Rochuskerk!... Zijn zij slaven.weet ge om welke reden 't Werk van Sinte Rochus staat, Zooals ons andere goede werken Iedren geus vervult met haat? Weet gij niet waarom zijn dulle woede Daarop hoopen laster smijt? Wel! omdat elkeen dier werken - luidop Hem zijn geus-gedrag verwijt!... Werkman, neen, uw christen plichten kwijten Maakt van u geen slaaf op aard; 't Is het kwijten van die zoete plichten Dat u troost in 't herte baart. Godsdienst ook en 't werk van Sinte Rochus Hebben zij een enklen keer 's Zondags u vermaak of spel verboden Als het gaat in deugd en eer? Neen, gij zijl geen slaaf der priesters, werkman, Ah ge ons Lieven Heere dient, Altijd doch vooral in nood en smerte Is hij uwe beste vriend!. Is het aan de deur van onze geuzen Dat gij in uw armoe klopt? Zou 't de priester zijn die zijne geldbeurs Bij uwe schammle noodklacht stopt?. Laat u niet misleiden, beste werkman, Kwijt uw plichten steeds, blijf braaf! Laat ons noch door gazet en noch door confrentie Van u maken eenen slaaf: Eeenen slaaf van goddelooze geuzen, Op wier voorhoofd Satans merk Klaar, in volle lettren, staat geteekend!. Ja! blijf God getrouw en Kerk! In 1884 zaten de liberalen al een paar jaren in de regering en daarbij hadden ze veel moeilijkheden moeten overwinnen. Dit betekende nu bijna het einde van de leghlatuur en in hun zegedrift verkondigde men overal dat ze niet meer konden verslagen worden. Bovendien werden alle politieke wapens gebruikt om propaganda te voeren, in het belang van hun eigen partij natuurlijk. Van de kleinste tekortko mingen werden gedetailleerde gegevens aan de kiezers medegedeeld om de rivalen in discrediet te brengen. Het was nochtans gevaarlijk want ook in dit jaar moesten er nog gemeenteraadsverkiezingen gehouden worden. In Dendermonde, waar de liberalen «trommeh» genoemd werden, ging men het gerucht rondstrooien dat de burge meester overal te vinden was, uitgenomen in het stadhuis waar hij werkelijk moest zijn. Het antwoord bleef natuurlijk niet uit en de polemiek nam zijn normaal politiek beloop, met dat verschil tegenover nu dal men toch een lid ah wapen gebruikte. Burgers van ons Dendermonde, Weet gij wat ten allen tij', Hier en elders steeds geweest h, 't Geen men noemt de geuzerij? Luhtert goed, ik zal 't u zeggen, 't Is een monstrueus gestel; 't Is een jongsken van de loge 't Is een ware duivehspel. Al wat nopens God en godsdienst Ons tot troost in 't herte viel, Al wal spreekt van hel en hemel Wil zij bannen uit ons ziel. Godemin en deugd bespotten, 't Volk verwijd'ren van de Kerk, Godsdiensthaat alom verwekken, Is heur liefste en grootste werk. Wie h tegen onze priesters Met der duiv'len haat vervuld? Wie h het die alle dagen Op hun heil'ge zending brult? Ziet gij daar op 't kerkplein prijken Onze vromen Pater Smet? Dank en liefde hebben hem daar In den gloriebrons gezet. En ons schaamteloze geuzen, Als bezeten door het kwaad, Werpen naar zijn edel voorhoofd Niets dan lastertaal en smaad. Waren het ook geene geuzen Die hier onlangs, boos en zat, Misse, lof en uitvaart zongen In een herberg van de stad. Ja, elk wijst hier met den vinger Hunnen dikken pastoor aan; En eiken ook kent den koster Die mat hem leeft dienst gedaan! En wie weigert er te knielen, Ah ons Heere langs de straat Eenen zieke die gaat sterven Troosten en versterken gaat? En welk schepsel was 't dat onlangs In d'abdij met luid gelach Spottende ah de pater, afriep: «Morgens h het vastendag»? Was het ook geen geuzenvolkske, Dat hier in ons Denderstad, Elk weet waar! op Goeden Vrijdag Vleesch met heele hoopen at? Was 't geen geus ook. die op 't kerkhof Onlangs lomp aan 't smooren was, Wen men er bij een begrafenh 't Laatste de Profundh las? En waar speelt men op de planken Stukjes van zoo vuile lucht, Dat de moeders hunne dochters Redden moeten door de vlucht. En wie blaast er aan de werkman Bij Moonfreer en Marversooi Met het vuilblek van de kerkstraat Weeklijksch geusbedrog in 't oor. Zegt nog wie er tegenwoordig In dat vuilblad liegt dat 't kraakt, Om de nieuwe buh te bergen Die men voor de geuzen maakt? En waarom aan dag gazelje 't Woord ineens h afgepakt, Ah men rept van zeker geusfeit Over 't welk thans elkeen klapt? Nu hebt gij toch al een staalken Van de geuzerij, gewh; En gij ziet reeds dal bedriegen 't Beste van heur wapen h! Ook de verkiezingen voor Kamer en Senaat gaven aanlei ding tot havige dhputen en toen op 10 juni 1884 de helft der kamerleden moest verkozen worden zag het er niet roos kleurig uit voor de liberalen, vooral om de schoolpolitiek die veel nhnoegdheid onder het «atolieke«: volk gebracht had. Bovendien waren ook zij verdeeld en onder het mom van gematigde neutralenvoerde graaf d'Oultremont de «scheurlijst» aan. Alle katholieke strekkingen hadden zich verzoend en de liberalen leden een verpletterende nederlaag wat de val van de regering tot gevolg had. Het was een volledig dieptepunt en de afstraffing was zelfs zodanig groot dat de minhters Olin en P Van Humbeeck niet herkozen werden. Dat deze nederlaag reden gaf tot smalende uitlatin gen aan het adres van sommige leiders hoeft geen kommen- taar; in de straten hoorde men niets ander meer dan: Ze zijn d'er af Pierken Van Humbeeck Ze zijn d'er af Pierken Van Humbeeck die ligt in 't graf. Julien De Vuysl

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 6