T.I.L. - K.N.S. «Ein abend in Wien» Erpe-Mere: heemkundige kring herdenkt Yolanda Suys met monografie Schilderijen en skulpturen van Van den Bossche «Zakdoek» ambiance bij Vlaamse Kriiti en V.T.B. Erembode gein-Ter joden Patrick Bernauw aan het woord bij Davidsfonds-Erembodegem «Het eerste avondmaal» van Tejater 80 Kunstgalerij 't Hof te Puttens te Lede breidt uit 14 - 30.9.1988 - De Voorpost Kuituurcentrum De Werf Aalst De komende week biedt het Kuituur centrum De Werf aan de Molenstraat te Aalst een erg geva rieerd menu met overwegend teater maar ook met heerlijke operetteklanken. Kwaliteit, erg publiek gericht boulevard teaterschitterend drama en feeërieke Weense operette. Voor elk wat wils dus, al staat er geen Shakespeare geprogrammeerd. Aalst. Het Naaikamertje komt naar de Werf Tot en met verkiezingszondag 9 oktober kan u in het Kultureel Centrum Affligem, Abdijstraat, te recht voor een tentoonstelling van werken van schilder en bronsgieter Alfons Van den Bossche, een man die er tentoonstelt voor eigen volk. Deze rasechte kunstenaar uit de Fosselstraat geniet nationale en internationale waardering en te Af fligem toont hij zich wellicht sant in eigen land. Van amateur naar beroeps Alfons Van den Bossche werd geboren te Ander- lecht op 19 augustus 1940, Sedert zijn prille jeugd woonachtig te Hekelgem. Na zijn studietijd te Aalst, specialiseerde hij zich in de houtsnijkunst, en beoe fende 10 jaar de sculptuur van het meubilair. Als ervaren vakman leerde hij dagelijks omgaan met gevarieerde houtsoorten, zodat hij vele mogelijkhe den die deze materie biedt en omvat, grondig leerde kennen. Door de stimulans van kunstminnaars en andere persoonlijkheden die zijn talent ontdekten en hem beïnvloedden, zegde hij vaarwel aan alle beroepsactiviteiten om zich volledig te wijden aan de beeldhouwkunst. Hij genoot zijn opleiding aan de Stedelijke Kunstakade- mie van Aalst, onder lei ding van beeldhouwer Mare De Bruyn. Houtskulpturen Als houtsoorten werkt hij vooral met de inlandse soort notelaar en met de hardere buitenlandse soort sapeli. Het scheppen van een houten beeld vereist een grondige kennis van de techniek van het hout kappen. Men moet reke ning houden met de nerf of vezel van de boomstam, evenals met de ader d.w.z. de kronkelende streep die in hout loopt. Van de beelden van Alfons Van den Bossche gaat steeds een zekere monu mentaliteit uit, een zekere primaire kracht. En dat geldt zowel voor zijn kleine als voor zijn grote formaten. Samenvattend gezegd: een beeld van deze kunstenaar is een omzet ting van de realiteit in een ruimtelij k-esthetische vorm, die vooral beroep doet op een harmonie van lijnen en vlakken. Hout en brond Uit naam van haar echtge noot prof. Vyncke, weer houden in het buitenland, belichtte echtgenote Lucy de figuur van Alfons Van den Bossche nader. Ook deze kunstenaar toont naast een aantal konstan- ten duidelijk een evolutie in zijn werk. Alhoewel zijn lyrische komposities en dierenfiguren in hout zeer suksesvol bleken bleef Al fons allerminst bij de pak ken zitten. Monumentali teit ook in kleine werken, verfijnd evenwicht van de volumes en harmonie in de kompositie blijven hem eigen. Maar Fons ging qua vorm aan het experimenteren met nieuwe materialen. Naast zijn meest gebruike lijk sapoli en notenhout werkt hij nu ook met ge raffineerd pistoolgeschil derd hout in warme kleu ren en met metalen als zil ver, brons en een enkele keer ook staal. Maar dan steeds in gestileerde vormen. Wat betreft de inhoud sloeg Fons duidelijk de metafysische weg in met zijn bekommernis of er soms op andere planeten ook levende wezens toe ven. Hoe zien die er uit? Onder welke gedaante ma nifesteren die zich? Bena deren him vormen die van onze mensen en dieren? Zijn beelden zijn dan ook suggestieve onderdelen van de kosmos met zowel aardse als ext ra-te rrestre elementen Dat hij inhoud en vorm tot ware harmonie weet te brengen is een blijk van zijn ingeboren talent. Origineel allezins de kom- binatie hout - brons die vreemde expressiviteit uit straalt. Puntige uitsteek sels zijn als antennes die verwijzen naar planeten of planetoïden en die een be korende suggestieve kracht uitstralen. Tentoonstellingen Alfons Van den Bossche nam reeds deel aan heel wat groepstentoonstellin gen maar exposeerde ook reeds individueel in Aalst, Gent en Siegen in de Bondsrepubliek. De expo is toegankelijk tij dens weekends op zaterda gen van 14.30 u. tot 20 u. en op zondagen van 11 tot 13 en van 14.30 u. tot 20 u. Woensdag 05.10: Toneel gezelschap Ivonne Lex speelt «Het Naaikamertje» Als seniorenmatinee pro grammeert De Werf op woensdag 5 oktober om 14 u. een voorstelling van «Het Naaikamertje» van Georges Feydeau door het Toneelgezelschap Ivonne Lex uit Antwerpen. «Het Naaikamertje» of «Tailleur pour dames» is de eerste avondvullende vaudeville die Georges Feydeau (1862-1921) in 1884 te Versailles schreef. In de programmabrochure bij dit stuk schreef regis seur Ivonne Lex: «De spie gel van Feydeau is van ge slepen kristal en zijn observatie zo scherp dat wij niet anders kunnen dan erom schateren. «In deze komedie gaat het over de huwelijkstrouw, of be ter -ontrouw». Dr. Mouli- neaux is nog maar 6 maan den getrouwd met zijn jong, onschuldig vrouwtje Yvonne en toch bedriegt hij haar reeds. Eén van zijn patiënten, de mooie Suzanne, is zijn uitverko rene en de konsultaties zijn dan ook op zijn minst boeiend te noemen. De echtgenoot van Suzanne, Aubin, is echter vreselijk jaloers en volgt haar over al, zelfs tot bij de dokter Moulineaux kiest dan maar een veiliger plaats voor zijn rendez-vous, het atelier van een naaister die dit ijlings moest verlaten. Helaas is de rust van korte duur en komen de meest waanzinnige personages het naaikamertje binnen vallen. Het gaat zelfs zo ver dat Moulineaux voor kleermaker moet spelen en de onmogelijkste kreaties produceert! Natuurlijk eindigt alles opperbest en belanden alle respektieve- lijke echtparen in eikaars armen. Tot zo ver wat aan gekondigd wordt. Hoe het op de scène afgelo pen is, weten we niet. Wij verkozen immers na de pauze van de première- voorstelling niet meer te rug te keren. Nochtans was erg veel zorg besteed aan dekors en kostuums (Andreï Ivaneaux), was de vertaling «David Cohn», alias I.L., erg degelijk en akteerden de vertolkers (o.m. Frans Maas, Polly Geerts, Kurt Van Eeghem, Andrea Croonenberghs) heel vlot. Maar wat Ivonne Lex als regisseur van dit «Naaikamertje» maakte, kon ons allerminst beko ren. Zonder enige fantasie of inventiviteit, oertradi- tioneel (in de enge zin van het woord!) werd het ge heel op de planken gezet. Vrijdag 07.10: K.N.S. brengt in voorpremière «Het huis van Bernards Al ba» van F.G. Lorca In 1985 nam het Gentse Arcateater van Jo Decalu- we «Het huis van Bemarda Alba» (1936) van Federico Garcia Lorca op het pro gramma, de Nederlandse vertaling was van Chris Van De Poel en Marie-Clai- re De Meyer en Pol Dehert zorgde voor de regie. Op 14 januari van volgend jaar gaat in de Antwerpse K.N.S. dit zelfde stuk in première, Hugo Claus ver taalde en Dominique Ser- ron regisseert. Volgende week kan u dit stuk echter al in voorpremière gaan bekijken in De Werf. «Het huis van Bemarda Alba» ontstond in 1936, het jaar waarin hij door aanhan gers van Franco gefusil leerd werd. Hij zou zijn laatste stuk zelf nooit op gevoerd zien, het werd in 1945 in Buenos Aires ge- kreèerd en pas in 1977, na de dood van Franco, die het verboden had, in Span je gespeeld. Sterker nog dan in zijn andere stukken toont Lor ca zich in dit «fotografisch dokument» - zoals hij zijn stuk noemde - een meester in het beschrijven van de onbeteugelde hartstocht en de niet beantwoorde liefde. Vooral de vrouwen ziel boeit hem. In beklemmende, sugges tieve beelden beschrijft hij het huis als een gevange nis die de weduwe Bemar da Alba voor haar vijf on gehuwde dochters heeft opgetrokken en waaruit zij angstvallig elk kontakt met de buitenwereld weert. Als blijkt dat de verloofde van de oudste een verhou ding heeft met haar jong ste dochter, grijpt ze onge nadig in. Zelfs de intrede van de dood belet haar niet de harde wetten van de tra ditionele (schijn-)moraal in haar huis te handhaven. Zaterdag 08.10: «Ein A- bend in Wien» Wie op de vooravond van de gemeenteraadsverkie zingen de partij en-propa- ganda wel eens wil verge ten en met een frisse geest in het stemhokje wil te rechtkomen, doet er goed aan op zaterdag 8 oktober naar De Werf te gaan, waar het orkest van Eddie De Latte samen met enkele Weense solisten een ope retteavond verzorgt. Voor liefhebbers van Weense operetteklanken is dit de kans bij uitstek om een hele avond te genieten van hun favoriete muziek. De sopraan Astrid Heli, de tenor Ulrich Gantzen, het Ballet Aïda en tenslotte het orkest van Eddie De Latte toveren de Aalsterse schouwburg om tot het feeèrieke, sprookjesachti ge Wenen en geven de toe schouwers het gevoel voor een paar heerlijke uren rasechte Wiener en Wiene- rinnen te zijn. l. Zo'n kleine 10 jaar gele den, toen de Punk- en New Wave-golf onze gewesten «teisterde», grepen enkele pubers naar een aantal niet zo voor de hand lig gende instrumenten, blok fluit, viool, wasbord, banjo... Niemand vermoedde, dat de moeilijk te definiëren klanken die toondertijd uit donkere, diepe, Vilvoordse kelder ge welven galmden, de eerste, schuchtere mu zikale stappen waren van ZAKDOEK. Deze jonge kerels pakten aanvankelijk uit met een programma dat men met een beetje goede wil als «Volksmuziek» kon be stempelen. Tot ieders ver bazing, en niet in het muist tot die van ZA KDOEK zelf leek deze mu ziek in te slaan! En ZA KDOEK deed verder, ont popte zich tot een heuse «ambiance-groep» en werd overbekend in Vlaanderen. Ook Nederland ontsnapte met aan de charmes van dit gezellige viertal. Ze werden er eerst «binnenge haald als curiositeit», maar toch snel aanvaard en graag beluisterd op me nig festival, in teaters, in jeugdhuizen. ZAKDOEK bestaat nu bij na 10 jaar (zelfs The Beat les hebben dit nooit kun nen zeggen!), uit dezelfde mensen: Robert «Tisjke» Theys (kontrabas), Erwin Vandervelde (gitaar), Dirk De Clercq (akkordeon) en Tom Serkeyn (viool). Op allerhande manifesta ties en feesten, in heel wat parochiezalen en volkshui zen, op de radio en televisie was en wordt ZAKDOEK uitgenodigd om er «het zonnetje in huis te brengen». Ongekompliceerde, tijdlo ze muziek voor jong en oud, recht voor de raap, geen omwegen, uit het hart en uit de maag, ditt is voor ZAKDOEK goede volksmuziek, meer niet. Op zaterdag 1 oktober a.s., bieden de Vlaamse Kring en V.T.B.-Erembodegem- Terjoden iedereen de kans deze heuse «ambiance- I groep» nog beter te leren kenne Afspraak te 20.30 u. in zaal Rubens, Ninove- I straat 45 te Erembodegem- I Terjoden. Alvast een gevarieerd mu- I zikaal gebeuren boordevol hpiri-V9nj>itrDn.Ki I Het «Eerste Avondmaal»: on der deze ludieke benaming organiseert Tejater 80 op za terdag 8 oktober e.k. in het Apostelken (O.L.Vrouwkerk - Aalst) een etentje voor alle sympatisanten, voor iedereen die de werking van Tejater 80 vzw wil steunen. Tejater 80 is voor zijn in komsten aangewezen op de steun van adverteerders, abonnees en trouw publiek, zeker nu de provinciale subsi dies door een spijtig incident voor twee jaar werden ge schorst. Ook van de Stad Aalst ontvangt Tejater 80 nog een kleine subsidie, maar dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat De Tejater 80-ers zorgen zelf voor de keuken en voor de dienst. Van 18 tot 24 uur zijn er verscheidene smakelijke schotels te verkrijgen aan de- mokratische prijzen, baande van 200 tot 350 fr. Samen de schoonheid ervaren van woord en mu ziek, van beeld en vorm. Speciale aandacht voor eigen Vlaamse kunstzin. Voor artistieke kreativiteit van hier. Méér weten over de mens, zijn omgeving, Vlaanderen, de samenleving... Het komt allemaal aan bod in de vele Davidsfondsaktiviteiten. Elk jaar gaat het Davidsfonds ook naar de men sen toe met lektuur over mens en samenleving. Patrick Bernauw, geboren te Aalst in 1962 woont in Erembodegem en gaat als schrijver zijn eigen weg, los van de «gevestigde» proza-orde.Hij publiceer de reeds heel wat werk, o.a. bij Davidsfonds Davidsfonds-Erembode gem nodigde hem uit een lezing te geven over de ont wikkeling van zijn schrij verstalent en over zijn lite raire produktie tot nog toe. Afspraak, vrijdag 7 oktober a s. te 20 uur in de Krypte. Toegang gratis! Patrick Bernauw werd ge boren op 15 april 1962 te Aalst. Hij volgde de Latijn- Griekse humaniora aan het Aalsters ateneum, ver volgens 1 jaar pers en kommunikatie en 1 jaar sociaal assistent. Deze stu dies heeft hij echter afge broken om stripscenarist te worden... Maar, na één jaar, ging de uitgeverij in faling Hij huwde in 1984 en woont nu te Erembode gem, Brusselbaan 296. Hij is thans produktieleider n regisseur van ORAGE (On afhankelijk Radiofonisch Gezelschap, dat luisterspe len maakt voor vrije ra dio's). Maar literair is hij bijzonder aktief. Als au teur is hij erg veelzijdig behalve toneel, luisterspe len (voor de BRT en vrije radio's) schreef hij, sinds 1985, Vlaamse Filmpjes, in 1987 de roman «Helden van heel even» (TOP-reeks, Altiora), voor de jeugd. Elk jaar verrast het bestuur van de heemkundige verschillende vlakken en kring zijn leden met een aktiviteit die vast als een daarenboven telkens volle uitschieter kan beschouwd worden. Deze keer dig belangloos. Trouwens, hebben zij het klaar gespeeld om een lijvige 6011P8-08^ uh de inleiding brochure te publiceren over hun gewezen secreta- vaj? h®j: boek spreekt voor re8se van de kring, Yolanda Suys. Dit werk kon echter slechts tot stand komen dank zij de mede- da r n werking van Mia Suys die trouwens de auteur is overzicht te geven van van deze rijk geïllustreerde monografie: een haar vele aktiviteiten, dan betere huldeblijk aan de afgestorvene kon men ligt het in mijn bedoeling zich amper voorstellen want als iemand dit ver diende dan was het zeker en vast Yolanda Suys. De auteur Mia Suys heeft len én de auteur én de het boek niet zozeer op ge- heemkundige kring met vat als een biografische deze publikatie him waar studie over haar zuster dering uitdrukken tegen- maar als een herdenking over Yolanda Suys. een feit en vooral als een bena- waarvan zij te lang versto- JJad» drukken van haar aktivi- ken gebleven is. teiten in het verenigings- Yolanda 8uys Monografie en het gemeenschapsleven Als afstammelingen van Deze bijdrage tot een korte van haar dorp en ook daar- een geslacht van onderwij- biografie over Yolanda haar totale inzet voor de autaur besluit met een bij- miseriemens van het over- drage over haar heemkun- wonnen en versoheurde dige aktiviteiten die zij Duitsland. Samen met an- beoefende in de voetsporen dere medewerkers van Me- van haar vader. Uit deze re zorgde zij om ginder monografie blijkt zeer dui- heel wat nood te lenigen. delijk dat Yolanda Suys als Daarnaast heeft de auteur bestuurslid overal «wer- het over haar leeropdracht kend» lid was Bovendien en syndicale aktiviteit die is een gedeelte van haar zich voor het grootste ge- levensloop op een over- haar leven te projekteren deelte in het klooster te zichtelijke en bevattelijke op het scherm van haar Mere afspeelde en waar manier beschreven door rijke en vruchtbare loop- nien nooit vruchteloos op haar zuster Mia Suys, met haar beroep deed. Het een vlotheid dat het boek hoofdstuk over haar voor iedereen leesbaar Vlaamse stellingname maakt. Elk hoofdstuk is wordt grotendeels ingeno- rijk geïllustreerd en het men door haar stuwende geheel geeft een zeer ver kracht in de ABN-aktie. zorgde indruk. Hier heeft zij een belang- Het lag in de bedoeling om rijke rol gespeeld bij het de persoonlijkheid van Yo- ontstaan van allerlei ker- landa Suys te schetsen en nen in de scholen waar de- met deze prachtige bro ze akties niet altijd wel- chure is zowel de auteur Maar ook voor volwasse nen heeft hij reeds heel wat geschreven en gepu bliceerd: poëzie zoals «Uit de ou we-foto-doos» en «Want de golem is geen mens» (Opwenteling, 1983 en 1984). Romans en ver halenbundels: «Mijn lieve spookhdmaat» (Heideland- Orbis, 1983), «De stille vens van de dood» (Nioba, 1985), «Verschroeide Aar de» (Nioba. 1986), «Het Huis op de Heuvel» (Pan dora, 1986), «De Witte Vrouw» (Nioba, 1986), «De Matrakkenmakers» (Nio ba. 1987). Sinds 1981 pu- blioeerde hij verscheidene verhalen (SF en fantastiek) in o.a. Ganymeder 6. 7 en 8 (Bruna), Zwarte Beertjes Crime Jaarboek. Plot (Else vier), Het Rijk der Lichten (Manteau). In de Davidsfonds-uitga- ven '87-'88 bood Davids fonds zijn leden een bundel van acht kortverhalen aan, getiteld: Hoogspanning. Werk van Patrick Ber nauw en zeven andere jon ge Vlaamse auteurs, met de klemtoon op het onge wone, het fantastieke. De ze jonge auteurs beklemto nen «genoeg te hebben van het geëxperimenteer in de literatuur». «Een verhaal moet een verhaal zijn en liefst gekruid met humor en spanning». Een viertal publikaties van Patrick Bernauw werden reeds bekroond. In 1981 werd hem de «Prijs van de stad Harelbe- ke voor kort proza» toege kend In 1982 kreeg hij de «Zuid- vlaamse Poëzieprijs voor jongeren» In 1986 ontving hij de «Prijs van de stad Harelbe- ke voor de eenakter». En «zijn» Vlaams Filmpje «Grenspaal 151» werd ver leden jaar bekroond met de j «John Flandersprijs» Wie nog meer wil veme- I men over de ontwikkeling I van Patrick Bemauws I schrijverstalent en over I zijn literaire produktie is hartelijk welkom op de Da- vidsfonds-avond van vrij- I dag 7 oktober, 20 uur, in de Krypte te Erembode- gem. Toegang gratis! D.B. baan. Haar werk, haar strijd, haar bewogenheid vonden oorsprong, stuw kracht en bezieling in de vele affiniteiten die ze met het Meerse volksleven Vrijdag 30 september dan eens, diep en in het zelf zorgen voor een rond- j wordt de VTB-VAB Galerij midden van haar werk leiding bij zijn werk. 't Hof te Puttens te Lede aantreft. Uit haar werk heropend. De galerij werd blijkt ook haar Russische heringericht en ook ver- afkomst. Zij wordt vrijdag ox, ruimd. In een aparte plaats 30 september om 20.00 S^0!13 V in Amsterdam kan men dan kunstwerken uur aan het publiek voor- J|ce'f een «anti-plat» in dc gesteld door Joris De handel, een beschermstrip die Smet. Men kan de tentoon- moet voorkomen dat scherpe gaan bekijken van de 91 jarige Felix De Boeck en de 74-jarige Anto Diez. Van 30 september tot 23 oktober expozeert in de ga lerij Claudine Nemirov- sky. Zij schildert in lichte stelling bezoeken tot 23 voorwerpen de binnenband oktober op vrijdag van lek stoten. De strip wordt ge- 19 00 tot 22.00 uur en tij- monteerd tussen binnen- en dens de weekends van buitenband. 14.00 tot 22.00 uur. Op Op 9 september organizcerde I buiten. Zij heeft het «Pro- zers-kosters was ook zij de Suys is in verschillende kom waren. Ook haar rol als de heemkundige kring flel Van een Vlaamse weer inffPQlaffpn van het Irerlo hrmfrlotnlrlren lnere- 1- fiel van een Vlaamse weg ingeslagen van het korte hoofdstukken inge- Vrouw» geschetst sinds de onderwijs. Te Mere gebo- deeld en vangt aan met Jong-Davidsfonds en de geslaagd. Voor haar vroe- penode dat Yolanda Suys ren in 1916 overleed ze, haar christelijke inge- plaatselijke afdeling van gere medewerkers kolle- zich volop ging wijden aan samen met haar broer, in steldheid. met de Maria- het welzijn van anderen een smartelijk ongeval in congregatie aan de kop zonder daarnaast haar in- 1983. Tijdens dit betrekke- Daarnaast komt haar cari- zet te vergeten voor het lijk kort leven heeft zij ech- tatieve bewogenheid waar- heeft ze ook een vooraan- blijvende herinnering Vlaams en socio-cultureel ter een reeks prestaties ge- van de ingesteldheid zich staande rol gespeeld in de leven ijl Mere. In feite wil- leverd die opvallend zijn op vooral manifesteerde in vzw Vlaams Centrum en de het veel besproken hierin uitzonderlijk wel het Davidsfonds wordt er ga's en iedereen die haar gedetailleerd in verwerkt binnen en buiten het dorp Gedurende enkele jaren gekend hebben, is dit kleuren de zee, de kust en andere dagen uitsluitend Odette Belgium in samenwer- I de storm. Haar werken op afspraak (053/ king met Fcbiac een sympo- 80.51.30). sjum over dg streepjescode, j Op zondag 23 oktober om Ecn 142.ta| deelnemers uit de 10.30 uur brengt de VTB automobielwereld namen er Kunstkring van 't Hof te aan decl en Crvaarden de 1 Puttens een bezoek aan de s,recpjescodc als ecn ade- huidetentoonstelling Lau- kwaat mjddel om dc informa- j rens Janda in het gemeen- tiestroom aan het goederen- I tehuis van Wetteren De verkeer tussen klant en leve- I 75-jarige kunstenaar zal rancicr te binden. hebben een impressioni stisch tintje. Claudine Ne- mirovsky maakt veel ge bruik van het schilders mes, waarmee ze de verf doorklieft om zo in haar werk een vorm van reliëf te bekomen. Opvallend is ook dat men haar naam meer

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 14