't Nat van Aaigem in het spoor van de Leersuchtige Jonckheyd Koninklijke Fanfare «Niets zonder Arbeid, Trouw en Eendracht» koncerteert in de O.L. Vrouw Hemelvaartkerk te Erembodegem Maurice Wyckaert in Galerij Cotthem te Aalst 12 - 28.10.1988 - De Voorpost Hoewel het Nieuw Aaigems Toneel pas aan zijn eerste lustrum toe is, hoeft men niet te denken dat deze deelgemeente van Erpe-Mere pas de laatste jaren tot kulturele bloei gekomen is. De toneelakti- viteiten dateren er trouwens van ongeveer 250 jaar terug, die dank zij de rederijkerskamers van het ogenblik voor de nodige ontspanning zorgde. Het beschikken over een toneelgezelschap was in het midden van de 18de eeuw een benijdenswaardige luxe. Hoewel maar weinig archi valia bewaard bleven over plaatselijke toneelgroe pen, toch staat het vast dat in 1750 al toneelvoorstel lingen te Aaigem tot het jaarlijks gebeuren behoor de. In dat jaar de «Leer- suchtige Jonckheyd en de beminders der edele rym- konste» vijf opvoeringen van het bijbelstuk «De Ver- lossinghe van den Mensch, door de geboorte ons Sae- lig-Maekers Jesu Christi». In hetzelfde jaar kon men nog eens vijf opvoeringen bijwonen van «Helena of de vindinghe van het H. Kruys», maar daarvan weet men niet of het door een plaatselijke groep ge speeld werd of dat er een gastgroep gevraagd was, eventueel een rondreizend gezelschap. In de volgende jaren zouden trouwens meerdere opvoeringen ge bracht worden door derge lijke toneelgroepen. De meeste vertoningen han delden over religieuze tafe relen. De Leersuchtige Jonckheyd was in ieder ge val in die periode zeer ak- tief in die periode, maar zelfs alshet geen echt bij- velverhaal betrof en men een historisch toneel op voerde dan nog had dit een religieuze inslag. Daarna ging de voorliefde naar to neel, afgewisseld met zang. Na 1770 treft men geen sporen meer van dit Aaigems toneelgezelschap en men moet tot na de eer ste wereldoorlog wachten vooraleer men terug een lokale toneelgroep op de planken ziet verschijnen. Toen speelde de «Meiroos», maar ook hiervan is maar weinig of geen spoor van geschiedkundige bronnen. Thans zorgt het Nieuw Aaigems Toneel voor een jaarlijkse afleiding en zijn ze aan hun eerste lustrum toe. Zij begonnen met «Boerenbedrog», dat ge volgd werd door de «Spaanse Vlieg», «Die Rare Familie» en «Mannen met Baarden». Hun eerste vijf jaar sloten ze af met «Vijf is meer dan genoeg» Dat men in Aaigem op nieuw met een toneelbond begonnen is, heeft men in de eerste plaats te danken aan Toon De Clercq, die nu al voor de vijfde maal de De toneelgroep 't Nat werd in feite gesticht door enke le leerkrachten van Aai gem en vermits An toon De Clercq niet alleen in deze landelijke gemeente ge huwd was, maar voorheen veertien jaar toneel ge speeld had in Sint-Maria Oudenhove, vond men in hem de geschikte man om het geheel in goede banen te leiden. Hij had wel geenszins de bedoeling om opnieuw op de planken te komen maar de mikrobe beet nog altijd, en zodoen de liet hij zich overhalen om de regie te doen. Noch tans beschikte hij niet over een overvloed van akteurs en met een potentieel van acht tot tien mensen (spe lende leden) begon hij aan een eerder moeilijke taak Toch werkt hij liever met een klein aantal akteurs en aktrices omdat hij beter vooruit kan met een kleine bezetting. Het geeft hem ook het voordeel dat hij praktisch altijd op ieder een moet een beroep doen en niemand moet in de kou laten staan. Er is zowaar meestal een rol voor ieder een, maar dan moeten de spelers ook begrijpen dat zij ook «kleine» rollen eventueel moeten spelen. Trouwens, zeker een kleine rol moet perfekt ge speeld worden want wie hier faalt valt nog het meest op. Regisseur De Clercq beschouwt zijn po tentieel als een uitgebreide kern waarvan iedereen meestal een rol toegewezen wordt, maar dan moeten die personen ook altijd klaar staan om te nemen wat hen best past De toneelspelers van 't NAT zijn bijna allemaal van ter plaatse, op een paar uitzonderingen na die in de gemeente Burst gerekruteerd worden. De toneelbond van Aaigem be staat echter uit meer dan dat want zij hebben daar naast nog een hele schare medewerkers(8ters) die zo- Aalst. Scène uit «De Vrek» van Molière. (A) Aalst. Een werk van Etienne De Mulder wel voor, naast of achter de schermen medewerken. Het weze gezegd dat zon der die hulpvaardige men sen een toneelbond tot ver dwijnen gedoemd is want bij een toneelopvoering heeft men een dekor no dig, lichtinstallatie en zo veel meer om daarbij de «werkpaarden» niet te ver geten. Zij zijn allemaal schakels in een geheel die er samen voor zorgen dat een vereniging al dan niet florissant is. Dit maakte regisseur trouwens meer dan duidelijk toen hij ver klaarde dat «zowel iemand die voor de opkuis van de zaal zorgt, evenveel te res- pekteren is als iemand die op de planken staat, ook al komt die letterlijk en fi guurlijk meer voor de schijnwerper». Zo te zien maakt hij er geen groot probleem van en wenst hij alleen maar dat «men zich verstaat, met elkaar over eenkomt» en dan volgt au tomatisch een goede sa menwerking in een geest van kameraadschap Het toneelwerk «Vijf is meer dan genoeg», door P Soetewey en J. Steen wordt gedragen door A. Bikorks- ki (G. Raes), Eva, diens vrouw (A. Thys), Minny, De meid (L. Van Melckebe- ke), W. Knecht (J. Lies- sens), B. Nagel (E. De Win ter), Minister Opportuun (J. De Maere), Mevr. Op portuun (N. Beeckman) en Evaristo (D. Malfroy). Niettegenstaande deze fij ne komedie op een speelse manier gebracht werd, heeft het pubüek de ver fijnde humor niet altijd ge snapt en het blijkt dus nog niet rijp te zijn voor echt toneel. Nochtans was de opvoering die wij bijwoon den van een hoog gehalte en het is verbazingwek kend welke vorderingen deze amateurtoneelspelers gemaakt hebben in een zo korte tijd. Regisseur A. De Clercq ligt voor een groot gedeelte hiervan aan de ba sis maar een auteur of een aktrice moeten het toch nog altijd waar maken op de scène en dit hebben zij met veel glans gedaan in «Vijf is meer dan genoeg». We kunnen ze allemaal op één lijn stellen maar we kunnen ook niet nalaten om toch een pluim te geven aan de meid, in de persoon van L. Van Melckebeke. Die heeft eens te meer be wezen dat een bijrol, die goed vertolkt wordt, ook zeer lovenswaardig en lo- Antoon De Clercq, regisseur van 't Nat (jv) nend kan zijn. Daarom dient een juiste typering gekozen te worden en hier in is men nog eens won derwel geslaagd, wat aan toont dat het Nieuw Aai gems Toneel een vaste waarde wordt bij de ama teur-toneelgezelschappen en dat ze nu al een plaats aan het opeisen zijn bij wat men pleegt te noemen: «Zij die het dorpstoneel ont groeid zijn». Ten andere, het dekor gaf blijk van een goed verzorgd geheel waaraan zeker veel werk van gemaakt is, een klus die enorm veel verdiensten heeft maar niet altijd op prijs gesteld wordt. Met deze toneelgroep kan men in Aaigem, en ook daarbuiten, nog aangena me avonden beleven in de toekomst en een uitbrei ding van het spelerspoten- tieel zou alleszins meer mogelijkheden bieden qua keuze van stukken, ook al zijn er volgens hun visie nadelen aan verbonden als daar zijn naijver, op de bank zitten als toeschou wer e.d.m. Een toneel groep moet echter meer zijn en de medewerkers moeten kunnen bereid zijn om alle rollen of e geen rol te spelen, zelfs kunnen toekijk wat met andere woord ook wil zeggen «meew ken op alle gebieden» toekomst zal echter uitwijzen wat goed is vo de werking van 't NI Het zal niet altijd bleemloos zijn maar een koherente groep deze kan men veel mo lij kh eden overwinnen dien deze zich zout voordoen. Het bestuur en de muzikanten van de K.F. «Niets zonder Arbeid, Trouw en Eendracht» uit Erembo- degem hebben de eer u en uw familie en vrienden uit te nodigen tot het 3de muziekkoncert o.l.v. Freddy Van Laer, m.m.v. Ewoud Van der Heyden, gitaar, in de O.L.Vrouw Hemelvaartkerk te Erem- bodegem op zaterdag 5 november 1988 om 20 uur. Deuren: 19.15 u. Deelname in de kosten: 100 fr. Muziekminnend Erembo- degem heeft ongetwijfeld zeer goede herinneringen aan de twee kunstkoncer- ten die de K.F. «Niets zon der Arbeid, Trouw en Een dracht» in 1986 en '87 met sukses gebracht heeft in de kerk van Erembode- gem-Centrum Fanfare- voorzitter Gery Vandewal- le: «Niets geeft de inspan ningen, moeite en inzet van de muzikanten en be stuur beter weer dan de naam zelf van onze mu ziekmaatschappij Ar beid, Trouw en Eendracht» vormen het geheim van ons sukses. Arbeid op de repetities, trouw aan de idealen van de muzie kmaatschappij en een dracht tussen muzikanten en bestuur maken het mo gelijk dat op zaterdag 5 november a.s., het derde kunstkoncert van onze fanfare in evenveel jaren kan doorgaan. Het is te vens het hoogtepunt van het jaarprogramma! Reeds maanden werken en repeteren meer dan 40 mu zikanten en dirigent Fred dy Van Laer samen om te groeien naar een kwalita tief hoogstaand geheel, met de stellige bedoeling muziekminnend Erembo- degem te laten zien en ho ren dat de Koninkijke Fan fare «Niets zonder Arbeid, Trouw en Eendracht» be slist meer brengt dan... schoolmuziek! Verleden jaar richtte het bestuur een oproep tot de jeugd om de fanfarerangen te ver voegen. Thans richt het zich vooral naar de ouders van jonge musici met het verzoek te denken aan de toekomst van de jonge mu zikant, aan de tijd die volgt op de akademie of de muzi kale scholing Teveel jon geren haken af, zowel tij dens als na de akademi- sche scholing. Uiteraard kan dit te wijten zijn aan zeer uiteenlopende rede nen, maar ook aan gebrek aan voldoening - muzikale omgeving. Samenspel is zoals een familie, elk speelt zijn partituur die afzon derlijk gezien klinkt als een oefening, saai en muzi kaal ondermaats, maar ge- koncerteerd klinkt ze als «muziek» in de oren. Daar kan de K.F. «Niets zonder Arbeid, Trouw en Een dracht» een voorname bij drage leveren en ligt te vens haar toekomst. Jon geren laten proeven van het gevoel van voldoening na geleverde inspanning, door hen te laten deel uit maken van een musiceren de kring, zal hen stimule ren en ook aanzetten om muzikaal aktief te blijven. De presentatie van het der de muziekkoncert van za terdag 5 november a.s. wordt verzorgd door Hilde Droe88aert (Erembode- gem) die reeds enkele prij zen voor voordrachtwed strijden, georganizeerd door de Rederijkerskamer St. Barbara, behaalde en finaliste werd van het wel 8prekendheidstomooi Jaycees Aan dit koncert wordt ook meegewerkt door gitarist Ewoud Van der Heyden. Hij behaalde zopas de Gou den Stadsmedaille en dingt dit jaar mee naar de Rege ringsmedaille aan de Ste delijke Muziekakademie te Aalst. Even een blik op het pro gramma: 1Don't cry for me Argen tina (Andrew Loyd Web ber) door de fanfare. 2Choral and rock out van Red Huggens, door de fan fare. Het eerste deel is een lyrisch en ingetogen ko raal. Het tweede deel van deze kompositie is een heel ritmisch stukje! 3. Asturias van Isaac Albe- niz (Spaanse komponist), op gitaar. 4. Swedish rhapsody (Alf- ven Faith) arrangement A. Delbecq, door de fanfare 5. Sound for Frederic van André Wagnein, alias Luc Gistel door de fanfare. Na de pauze volgt: 1Sabeldans van Aram Khatchaturian (één der meest vooraanstaande ver tegenwoordigers van de moderne Russische mu ziek), door de fanfare De dans, die geïnspireerd is op een populaire, wilde Ar meense volksdans kende na de Tweede Wereldoor log een immens sukses! 2. Song of Liberation van Jacob de Haan (NI), door de Tarrega, Francisco gitaar. 5. Bolero (korte versie) v Ope Maurice Ravel (Fr.), d de fanfare. De basis van werk is het karakteriS nog Ond 3. In een kloostertuin van A.W. Ketelbey (Gr.Br.), door de fanfare. Dit werk omvat twee tema's: de droom van een dichter en de uitdrukking van droef heid, verzaking en berouw. 4. Capricho Arabe van bolero-ritme, dat ,je t het begin tot het einde veranderd herhaald wor Een klassieker eert zalen. Zeer ook in een trant voor harmonieorkest. 6. Tritsch-Tratch van Johann Strauss J door de fanfare Met di polka heeft Strauss I snelle heen en weer fiitf van een luchtige konve tie proberen weer te ge Alle muzikanten en het reïnt stuur van de Koninklj daar Fanfare «Niets zonder 1 dens beid. Trouw en Eendrac! Ione uit Erembodegem hoj heel wat muziekliefli P' bers te mogen verwei) men op dit derde muzi koncert. Aan iedereen alvast i luistergenot! i deltc Aaigem. De akteurs van Vijf is meer dan noeg» in de grimekamer (jv) Nog tot midden december stelt Maurice Wyckaert tentoon in Galerij Cotthem, Molenstraat 28B te Aalst. Wyckaert werd geboren te Brussel in 1923, men noemt hem warm-abstrakt. In 1956 richtte hij te Brussel de kunstenaarsgroep Taptoe op. Een jaar later wordt zijn werk in de jonge Belgische schilderkunst opgemerkt. Een tijdlang zei Wyckaert zelf dat de ontmoeting met Aspern Jones voor zijn werk doorslaggevend was. Poli tiek, filosofisch en artistiek is hij sterk gedreven door het zoeken naar vrijheid, zelfdeterminatie en impulsieve kreatie. Hugo Brutin omschrijft Wyckaert als volgt: «Wyckaert is een kunstenaar die niet alleen een eigen sfeer en vormge ving heeft ontwikkeld maar ook op een bijzondere frap pante en indrukwekkende wijze een synthese tussen figuratie en non-figuratie heeft verwezenlijkt en daarnaast telkens een model van koloristisch evenwicht en spanning kreëert waarbij de kijker geneigd is te interpreteren en steeds opnieuw zich kan voeden aan eigen inventiviteit omdat de bron onuitputtelijk blijkt te zijn. Het is dan ook voor een nieuwe galerij een schitterende start om met een naam als Maurice Wyckaert te kunnen uitpakken. De tentoonstelling loopt nog tot 11 december in Galerij Cotthem en is open alle dagen van 10 tot 12.30 en van 14 tot 18 uur. Gesloten op dinsdag. JM Heyman Nieuwe CM-lokalen in Dendermonde. Er was veel belangstelling bij de opening Nieuwe CM-lokalen in Dendermonde. Voorzitster Andrea Bonnaerens knipt bet door (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 12