Victor Van Frachen ontving Fuga Prijs Uit de gemeenteraad 6 - 28.10.1988 - De Voorpost Moorsel. Geslaagde bingo-avond (A) In de zetel van SABAM aan de Brusselse Aarlen straat ontving de gewezen muziekleraar aan het Aalsters Vrij Technisch Instituut voor zijn kon stante inzet voor de hedendaagse Belgische muziek en de verspreiding ervan in binnen- en buitenland. Victor Van Frachen, com ponist, dirigent, organist, kunstzanger, voordracht kunstenaar, pedagoog, commentator en biograaf werd geboren te Sint-Ul- riks-Kapelle op 6 mei 1924 als zoon van toonkunste naar Alfons en van dich teres Angèle De Bremae- ker. Van beiden ontving hij zijn eerste muzikale opleiding. Op amper zes jarige leeftijd trad hij reeds publiek solistisch op als zanger en als pianist. Opleiding - Laureaat van het Ko ninklijk Muziekconserva torium van Brussel, waar hij ook tal van speciale prijzen verwierf. - V. Van Frachen is hou der van het «Western Eu rope Diploma». - Na zijn studie aan voor noemde instelling ging hij zich in de compositie en orkestratie vervolmaken bij Francis de Bourguig- non, Marinus de Jong en Tjeo Dejoncker. Ook te Parijs volgde hij speciale cursussen. Activiteiten - Hij stichtte verschillen de ensembles en zangko ren die onder zijn leiding tal van nationale en inter nationale prijzen met de grootste onderscheiding en gelukwensen van de ju ry behaalden: (meestal met eigen composities) o.a. Vokaal Kwartert Aug. de Boeck, Brussel; Manne- en Knapenkoor van het V.T.I., Aalst; Ko perensemble van het V.T.I., Aalst; St.-Cecilia- koor van Mollem. Met sommige groepen maakte hij fonoplaten en gaf hij optredens met orkest in de BRT. Momenteel diri geert hij met succes het befaamde St.-Michiels- koor van Hekelgem (Af- fligem). - Gedurende 23 jaar was hij organist-titaluaris aan de St.-Stefanuswerk te Mollem. - Was solist aan de L. Gullerconcerten te Brussel. - In 1951 werd hij aange duid om België te ver tegenwoordigen op het In ternationaal Muziekcon- gres te München. - Gaf menigvuldige reci tals in het NIR, INR en BRT (Brussel en Geweste lijke Omroepen) en ver leende zijn medewerking aan verschillande speciale radiopprogramma's. Sinds 1949 bestaan er van hem heel wat BRT-opnamen. - In niet minder dan 10 Belgische en Nederlandse, 2 Amerikaanse en 5 En gelse muziekencyclope- dieën en naslagwerken be spreekt men met lof zijn werken en activiteiten. - In 1962 ontving hij van de Minister van Nationale Opvoeding en Cultuur de Regeringsmedaille «Pro Musica» met de vermel ding: «Uit erkentelijkheid voor zijn werking ten bate van de muzikale opvoe ding van de jeugd». In 1984 ontving hij de «Gou den Medaille voor Ver dienste» van de Besten dige Deputatie van de Pro vincie Brabant. In 1985 ontving hij van de Minister van Onderwijs (KB 20.12.1985) het Burgerlijk Ereteken Eerste Klas, als beloning voor de goede en trouwe diensten aan het land bewezen. Eveneens in 1985 ontving hij de Ere penning en Erediploma van SABAM, ter erken ning van uitzonderlijke verdiensten. Zijn werken - In radio's, concertzalen en scholen creëerde V. Van Frachen honderden werken van eigen bodem, werken die ook tijdens zijn optredens in een 10- tal landen een ereplaats kregen. Dat verschillende componisten (ook buiten landse) speciaal voor hem vocale en instrumentale werken componeren is wel een bewijs dat zij hem als uitvoerend kunstenaar hoog waarderen. - Zijn pedagogische wer ken ten gerieve van het muziekonderwijs worden door de inspecteurs ten zeerste geprezen. Jan Louël en Mgr. Jules Vy- verman sparen geen lof- woorden in hun voor woord. Ignace de Sutter noemt die werken «peda gogische vondsten». - Zijn talrijke artikels over Belgische kunste naars, muziekkritieken en commentaren in verschei dene bladen en tijdschrif ten verspreid, zouden ver schillende boekdelen vormen. - Tijdens zijn loopbaan als muziekleraar leerde hij duizenden studenten de werken van eigen bodem waarderen, liefhebben en uitvoeren. Voor het BRT- programma «Da Ca po» werden er onder zijn im puls door studenten en vrienden heruitzendingen van werken van eigen toondichters gevraagd. Niet langer job-gebonden laat V. Van Frachen de jeugd niet los. Getuigen hiervan de door hem, als Voorzitter van de Culture le Raad van Affligem, georganiseerde succesvol le scholenzangfeesten. - Victor Van Frachen componeert vocale en in strumentale muziek. Wer ken van hem verschenen bij de «Uitgave Metropo lis», Antwerpen en bij de «Harmonia-Uitgave», Hil versum. Een twintigtal uit gaven verschenen in eigen beheer. (88 composities). Voor zijn vocale werken heeft hij in zijn echtgenote Laurette Bosteels en zijn moeder Angèle de Bre- maeker de dichteressen gevonden die hem literair als muzikaal het meest in spireren. - «Zijn vocale werken zijn gekenmerkt door een getrouwheid aan de tekst, terwijl hij in zijn instru mentale werken over frisse inspiratie en orkestrale virtuositeit beschikt. Hij spreekt muzikale taal die oprecht is. Zijn composi ties worden beschoud als die van een meester die heel wat te vertellen visiespel «Pieter Breughel de Oude», op tekst van René Lyr en muziek van Jean Absil. R. Lyr zei ooit over deze Nederlandse versie «ik kan niet zeggen hoezeer ik voldaan ben over de vertaling van mijn radiofonisch spel «Pieter Breughel de Oude». Gans de poëzie ervan werd nauwkeurig omschreven en beklemtoond in de taal van Breugel en Jan. Ik kan de Vlaamse dichteres An gèle de Bremaeker geen groter lof toezwaaien dan door haar te zeggen dat ikzelf soms de indruk heb een Franse vertaling ge schreven te hebben. Waar lijk, men kan deze verta ling als oorspronkelijk Vlaams bestempelen». Deze eenvoudige en toch zo begaafde dichteres put te haar inspiratie uit het leven zelf, uit de wisseling der seizoenen, het Bra bant dat haar zo lief was, uit het spel van vogels, bloemen, wind en regen. Haar zoon Victor van Fra chen en zoveel andere komponisten vonden in haar poëzie het passende ritme voor hun muziek. Laurette Bosteels Derde in het familiedrie- - Het verleggen van de Hoeze- en de Suesegem- beek deed reeds heel wat inkt vloeien. Mensen uit de handelstraat «de Koolstraat, de winkel straat met een hart» houden hun hart inderdaad vast als de werken zullen starten. Het wordt voor hen alleszins een harde tijd. Het punt aan de dagorde van de jongste gemeen teraad mag hen echter nog niet verontrusten. Het betreft inderdaad een procedureaangelegenheid met het doel staatstoelagen te bekomen. Het gaat hier trouwens om de Marktweg en de Posthoorn- straat. Danny Denayer vroeg alleszins dat spoedig werk zou worden gemaakt van de aansluiting van de afvoer van het nieuw OCMW-ziekenhuis op de koliektor om verdere verontreiniging van deze beek te neutraliseren. Dit punt gaf ook aanleiding tot een aantal opmer kingen in verband met het gepland woonerf. Edgard Hooghuys stelde dat nu een woonerf aanleggen een kaakslag is in het aangezicht van de vele mensen die moeten wonen in een straat in slechte toestand. Hij kante zich dan ook radikaal tegen deze geplande aanleg. Maar schepen Ce Maght zegt dat het om een zeer sobere uitvoering gaat zonder enige luxe. Ze heeft zelf berekend dat de realisatie van het woonerf voor de stadskas een besparing zal betekenen. - In verband met verkeersveiligheid wordt de ver- keerssignalisatie aan het kruispunt Koolstraat - Dirk Maetensstraat - Meuleschettestraat en Kool straat gerenoveerd en aangepast. Dit werk wordt beraamd op 900.000 fr. - Voor het uitvoeren van werken aan stadsgebou- wen in eigen beheer worden lichtkoepels en polycarbonaatplaten aangekocht ter waarde van 350.000 fr. - De herstellingswerken aan voetpaden in het stadscentrum (een gedeelte ervan in de Katte- straat werd «per abuis» de volgende dag opgebro ken) werden geraamd op 2.188.750 fr. Er is echter door de stad 272.575 fr. meer te betalen. - In de sociale woonwijk Molendrijk te Gijzegem zullen twee speelpleinen worden aangelegd. De stad neemt daartoe twee stroken grond over respektievelijk 2.182 en 3.038 m2 groot. Daarop zullen dan speeltoestellen worden geïnstalleerd. Een initiatief waarmede iedereen volmondig zou kunnen akkoord gaan maar er is er «maar» bij. Eddie Monsieur, destijds zelf schepen voor sport en jeugd en dus van wanten wetend stelt dat het bestuur liever niet met 2 maten en 2 gewichten zou meten doch iedereen over dezelfde kam scheren. Dat is niet het geval want op de volkrij ke wijk Horebekeveld wacht men nog steeds op de uitrusting van het voorziene speelplein omdat de sociale bouwmaatschappij het been stijf houdt. Eddie Monsieur verhoopt dat wat wél mogelijk was te Gijzegem aan de Molendijk het ook zal worden op Horebekeveld. Terloops her- innert Baita Dolores aan de vroeger gedane belofte besprekingen te voeren om op Horebeke veld tot een oplossing te komen. Die besprekin gen vonden reeds herhaaldelijk plaats, stelde schepen Doorns de raadsleden gerust. «Het dos sier berust nu op het kabinet van de bevoegde minister» Hopelijk blijft het er niet al te lang meer rusten. Danny Denayer trekt de aandacht op de kinderen die in het stadscentrum wonen en die praktisch geen speelgelegenheid hebben. Hem wordt alles zins beloofd dat het terrein aan de Moorselbaan na uitbreiding degelijk als speelterrein zal worden ingericht. Roger D'Hondt (SP) heeft eenzelfde vraag voor de jongeren van Erembodegem-Ter- joden waar dezelfde nood wordt ervaren. Het bestaand terrein ligt er zelfs door onkruid over woekerd nutteloos bij. - De «Trastersweg» te Meldert wordt gedeeltelijk verlegd. Edgard Hooghuys en de SP hechten er hun goedkeuring aan doch dan zonder enig enthousiasme. Ze wachten inderdaad om een algemene aanpak van deze problematiek. - In verband met het afschaffen van de Ravenak- kerwegel te Moorsel die volgens het stadsbestuur niet meer wordt gebruikt wordt voorgesteld een welvoeglijkheidsvergoeding te laten betalen van 50 fr. per m2 wat voor 133 m2 neerkomt op 6.650 fr. Volgens Danny Denayer heeft deze wegel echter in het kader van het wandelwegennet zijn belang. De bevolking ziet meer en meer het belang in van dergelijke voetwegels. Hij stelt voor deze wegel alleszins niet af te schaffen. Eventueel wel te verleggen. Maar volgens schepen André Doorns wordt die wegel reeds lang niet meer gebruikt en heeft er bovendien op het onderzoek baat en kommer geen enkel persoon negatief gereageerd. Op de vraag van Edgard Hooghuys of alle aangelanden verwittigd zijn antwoordt schepen Doorns bevestigend. Bovendien werd deze zaak via affichage bekendgemaakt ter plekke, maar ook aan het stadhuis te Aalst en aan het dienst- centrum te Moorsel. Schepen Doorns stelt dat de wettelijke procedure nauwkeurig is omschreven en nageleefd en vraagt zich af of dergelijke relatief waterdichte procedu re door een stadsbestuur mag worden geblok keerd. «Mits enige goodwill kan deze wegel alleszins aan de perceelsgrens worden verlegd» zegt Danny Denayer. Intussen vraagt hij dat het punt zou worden verdaagd voor nader onderzoek en be spreking. Maar voor Jan Caudron is de wet allerminst waterdicht. Hier geldt de wet van de sterkste. Raadslid Dierick zegt dat de man van de straat van dergelijke procedurekwesties weinig kaas heeft gegeten. De zwijgende man krijgt meestal ongelijk. Er werd tweemaal gestemd. Eens over de verda ging die werd weggestemd, meerderheid (Wil- lems inbegrepen) tegen minderheid en het punt wordt finaal goedgekeurd door dezelfde meerder heid. LH luik. Jarenlang was zij diensthoofd bij het OCMW van Aalst. In haar vrije uren heeft zij altijd geschilderd en gedichten geschreven. Net als haar schoonmoeder wordt' zij steeds weer geboeid door de eenvoud van de natuur. Haar ritmische poëzie blijkt ook erg geschikt om op muziek te worden ge zet. Victor van Frachen en andere toondichters bewe zen meermaals dat hun muzikaal talent en de dichtkunst van Laurette Bosteels best samen kun nen gaan. Van haar ver schenen liederen en koor werken k cappella, met klavier- of orkestbegelei ding. Naast het schrijven van ge dichten, verzorgt Laurette Bosteels eveneens artis tieke en uiterst vlot zine- heeft». (Uit tijdschrift «Vlaanderen»). Kunstenaarsfamilie Victor Van Frachen als zoon van een organist en een dichteres en echtge noot van Laurette Bos teels, eveneens schilderes en daarenboven dichteres leeft met beide voeten in de kunstwereld. «Huize Meizang» aan de Brussel- baan te Affligem is dan ook een begenadigd oord vol muziek en poëzie. Victor Van Frachen Hij werd in 1924 geboren Aalst. Posterwinnaar Patrick De Clercq in charmant gezelschap (A) in het kleine dorpje Sint- Ulriks-Kapelle, waar het Pajottenland uitdeint naar de hoofdstad toe. Hier leerde hij niet alleen hou den van het mooiste wat de natuur te bieden heeft, maar groeide er ook op met een diepe liefde voor alles wat in verband staat met notenbalken, noten en ritme. Zijn vader was immers toonkunstenaar en orgelist. Kort na zijn ge boorte verhuisde V. Van Frachen met zijn ouders naar het al even landelijke Mollem. Op zesjarige leef tijd stond hij voor 't eerst als kleine sopraan en pia nist op de planken. Bij ons bezoek aan zijn landelijke woning «Huize Meizang» vertelt het echt paar Van Frachen honderduit, over wijlen Angèle de Bremaeker, over de anekdoten die ie der optreden weer met Karnavalprondelmarkt in Aalst. Enkele gekende karnavalisten waren toch van di zich brengen, over hun partij (A) liefde voor de natuur, de dieren, de bloemen in de prachtige tuin. Angèle de Bremaeker Op 17 februari 1982 over leed de moeder van Victor van Frachen. Zij was een geliefd Brabants dichteres, die menig toonkunstenaar het stramien leverde waar op hij een prachtige muzi kale kompositie kon bou wen. Zij blink ook uit in het vertalen van buiten landse getoonzette wer ken. Eén van haar meest gekende is zeker de verta ling van het radio- en tele- bare vertalingen en Neder landse tekstaanpassingen. Het vertalen van bijzonder getoonzette gedichten en tekstaanpassingen is geen gemakkelijke taak en vergt zowel poëtisch als muzikaal gevoel. Dat L. Bosteels hier goed in slaagt, is te danken aan haar taalvaardigheid, mu zikale kennis en gedegen ervaring. Haar vertaalde gedichten zijn zo vlot dat ze als oorspronkelijk Ne derlands kunnen be stempeld worden. Ze ver taalde reeds Franse, Duit se, Engelse en Latijnse teksten uit werken van grote komponisten. De «Fuga-Prijs» Zoals een fuga, een hoog gekwalificeerde muzikale discipline bestaat uit diver se elementen en themata die op elkaar inspelen, achtervolgen of imiteren is de Fuga-Trofee van de hand van Jeanne De Dijn de plastische uitbeelding van ineengestrengelde en op elkaar inspelende gol ven. Deze prijs werd ver leden dinsdag plechtig aan Victor van Frachen uitge reikt. Hij zal in Huize Meizang prijken naast de reeds eerder bekomen ln Aalsl kwam de FUosofische Kring in vergadering bijeen (A) SABAM-prijs. LH Enkele kooplustigen waren toch van de partij in Aalst (A)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 6