Muziekkoncert K.F. «Niets zonder Arbeid Trouw en Eendracht»
hoogtepunt van jaarprogramma
Alfabetiseringsprojekt met «TIDS» in De Werf
- Davidsfonds-voordracht «Hoe familiekundig onderzoek
te Erembodegem
verrichten in Groot-Aalst?*
Avondkoncert
met het Aalsters baroktrio te Aalst
Graziele Rodo Boulanger in
Galerie Hofman te Aalst
Vredon oogstte sukses
in De Werf
n
De Voorpost - 11.11.1988 - 11
n zich
dc
'.e de
ivannee
steua
ve dec
:n en de
ngen.
im en
wijk,
:nde li
probiet
is het fi
Iringem
(et is te
Je
ten en
laten
intege
ng
e stelk
twen
i hun
)ndern
elijke
rd ba
en te
:n uit
d. Ind
mere
heil
probi
geka
Je bej
ier, il
odgez*
via vei
erd uite
fi getre
n belt
werdei
bezoel
De Koninklijke Fanfare «Niets zonder Arbeid Trouw en Eendracht» is
reeds 154 jaar aktief in en buiten Erembodegem. Bij nagenoeg alle
belangrijke lokale gebeurtenissen, blijde of droeve, wordt ze betrokken. Ze
biedt nog ieder jaar, traditiegetrouw wandelkoncerten naar en op meerdere
wijken van Erembodegem, waar er kermis wordt gevierd, programmeert
een Cecilia viering, treedt naar buiten tijdens verbroederingsfestivals te
Hekelgem, Hofstade, Meldert, Moorsel...
Sinds 1986 wordt het jaarprogramma erg kunstvol afgerond met een
muziekkoncert onder leiding van Freddy Van Laer, in de O.-L.-Vrouw
Hemelvaartkerk in Erembodegem-Centrum.
Zo ook op zaterdag 5 november jl. Steeds een manifestatie met grote
uitstraling naar buiten uit. Ditmaal met medewerking van Awoud Van Der
Heen, gitaar.
De laatste jaren kent de
Koninklijke Fanfare
«Niets zonder Arbeid
Trouw en Eendracht» uit
Erembodegem een steile
opmars inzake Aantal mu
zikanten en streven naar
kwaliteit in de amateuris
tische blaasmuziek. In het
verleden heeft deze mu
ziekvereniging reeds een
rijke ervaring opgedaan
en een eigen stempel ge
drukt op een overvloed van
muzikale manifestaties en
initiatieven, in Erembode
gem en ook buiten de ge
meentegrenzen. Ze speelt
een belangrijke rol in de
plaatselijke gemeenschap,
het dorp of de wijk.
Zaterdagavond presenteer
de Hilde Droessaert. Ze be
haalde reeds enkele prij
zen voor voordrachtwed
strijden georganiseerd
door de Rederijkerskamer
St.-Barbara en werd fïna-
liste van het welsprekend-
heidstornooi JAYCEES -
het derde avondvullend
kunstkoncert, georgani-
zeerd door de fanfare, in de
O.-L.-Vrouw Hemelvaart
kerk te Erembodegem.
Dit hoogstaand muzikaal
gebeuren was alvast een
kreatieve, stimulerende
poging om muziekmin-
nende gezinnen, volwasse
nen en jongeren, te berei
ken en bewust te maken
van het vele positieve dat
in én rondom de K.F.
«Niets zonder Arbeid
Trouw en Eendracht» van
daag sluimert, groeit en
leeft. Tegelijk een bijdrage
tot zinvolle vrijetijdsbeste
ding op muzikaal vlak. Om
heel wat muzikale vreugde
en ervaring met vele ande
ren te delen... Om nieuwe
leden bij voorkeur jonge
muzikanten te rekru
teren...
Naast negen koncertstuk-
ken uitgevoerd door de
fanfare, waren twee inter
mezzi op klassieke gitaar
door Ewoud Van Der Hey-
den (behaalde reeds de
Gouden Stadsmedaille en
dingt dit jaar mee naar de
Regeringsmedaille «an de
stedelijke muziekakade-
mie Aalst) goed voor twee
uurtjes waar luistergnot.
Het openingsnummer
«Don't cry for me Argenti
na» het meest bekende
nummer uit de opera «evi-
ta» van de jonge Engelse
komponist Andrew Loyd
Webber (°1948), bewerkt
voor blaasorkest zorgde
voor een puike afwisseling
tussen een solo-trompet en
het gehele orkest. Meteen
een ere-salut aan wijlen
Remi Van Vaerenbergh,
jarenlang voorzitter van
de Koninklijke Fanfare
«Niets zonder Arbeid»!
«Choral and rock out» van
Ted Huggens was het
tweede werk dat werd ge
bracht. Het eerste deel is
een lyrisch en ingetogen
koraal. In het tweede deel,
een ritmisch stukje, is het
slagwerk belangrijk. Het
slot is breed en waardig,
want deze kompositie
schitterend siert.
In het eerste intermezzum
op gitaar, door Ewoud Van
der Heyden, «astrurias»
getiteld, bruiste het Spaan
se bloed van de Spaanse
komponist en pianist Isaac
Albeniz (1860-1909) veel
vuldig op...
«Swedish rhapsody» van
Alfven-Faith klonk nadien
alvast iedereen bekend in
de oren. Afwisseling in de
instrumentatie, verande
ringen van toonaard, ver
schillen in de speelwijze en
kontrasten in de dynamiek
zorgden voor de nodige va
riatie in deze instrumenta
le fantasie.
André Waignein, alias Luc
Gistel, (°1942) heeft een
verdiende plaats verwor
ven tussen de favoriet-
komponisten van onze
Vlaamse muziekkorpsen.
Zo ook verkoos de Erembo-
degemse fanfare «Sound
for Frederic» op het pro
gramma: een rustige melo
die, ondersteund door een
stille begeleiding, opklim
mend naar een zeer pitti
ge, speelse melodie.
Na de pauze gooide de fan
fare alvast opnieuw heel
wat hoge noten met num
mers als «Sabeldans» ge
ïnspireerd op een populai
re, wilde Armeense volks
dans van Aram Khatcha-
turian (één der meest voor
aanstaande vertegenwoor
digers van de moderne
Russiche muziek), «Song
of liberation» van Jacob de
Haan, gebaseerd op een be
kende prachtige Engelse
hymne. Abide with me en
"In een Klootertuin» van
A. W. Ketelbey. Dit karak
terwerkje omvat 2 tema's.
Het eerste tema beschrijft
de droom van een dichter.
Het andere tema is een uit
drukking van droefheid,
verzaking en berouw.
Als tweede intermezzum
op gitaar bracht Ewoud
Van der Heyden «Capricho
Arabe» van Francisco Tar-
rega (1852-1909), een gro
te vernieuwer van de gi
taartechniek met een enor
me invloed op de 20e eeuw.
In de «Bolero» van Maurice
Ravel een klassieker in
de koncertzalen! trok de
orkestratie voortdurend de
aandacht.
Achter dit schitterend mu
ziekkoncert werd daarna
een orgelpunt gezet door
de fanfare met de «Tritsch-
tratsch-Polka» van Johann
Strauss jr. Met deze polka
heeft Strauss het snelle
heen en weer flitsen van
een luchtige konversatie
proberen weer te geven.
Dat het ruim publiek deze
puike muzikale prestaties
wist te waarderen was za
terdagavond zeker af te lei
den uit het gulle applaus
dat de muzikanten na ie
der nummer te beurt viel.
De K.F. «Niets zonder Ar
beid Trouw en Een
dracht» wil ook tijdens vol
gend «werkjaar» doorheen
allerlei muzikale evene
menten steeds verder stre
ven naar muzikale vreug
de in eigen omgeving! Je
hoort er nog wel van!...
Of.... ga eens luisteren,
eens kennis maken, tij
dens de repetities, elke
donderdag van 19.30 u. tot
21 uur in zaal Gerstenhof
te Erembodegem!
D.B.
Tot en met 26 november
kan U in Galerie Muylaert-
Hofman te Aalst, Nieuw-
straat 36, pastels, etsen,
lito'8, akwarellen en schil
derijen van Graziele Rodo
Boulanger bewonderen.
Op maandag toegankelijk
van 14.30 u. tot 18.30 u.
Van dinsdag tot en met
vrijdag telkens van 9.30
tot 12.30 u. en van 13.30
tot 18.30 u. Op zaterdag
van 9 tot 12.30 en van
13.30 tot 18 u. Gesloten
evenwel op zondag en op
maandagvoormiddag
Sedert de dertig laatste ja
ren, hebben de latijns
Amerikaanse artiesten, de
voornaamste stroming van
visuele kunst vervoegd.
Vandaag de dag zijn de
levende kunstenaars van
latijns Amerika, kollektief
erkend voor de indruk
wekkende vorm van hun
werk.
Graciele Rodo Boulanger,
geboren in Bolivië, heeft
duidelijk haar stempel ge
drukt binnen deze groep
van artiesten. Haar wer
ken zijn te zien in tentoon
stellingen als: Musóe d'Art
Moderne de la Ville de Pa
ris, Unesco te Parijs, the
Museum of Modern Art of
Latin America, Washing
ton, D.C., the United Na
tions, New-York, the Li
ving Masters of Latin
America, Oklahoma Arts
Center, Museo Nacional de
Arte, La Paz,.om er enke
le te noemen.
Het werk van G.R. Boulan
ger is geleidelijk ontstaan
uit haar inspirerende Boli
viaanse wortels, haar vor
melijke opleiding begint in
Bolivië en Argentinië en
gaat verder in Wenen en
Parijs. Haar innerlijke
krachten spelen in het ka
der van de kreatieve geest.
«Ik leer elke dag weer, om
vooruit te gaan in het ont
dekken der dingen en ik
behoud de gave om nog
verwonderd te zijn, zoals
ik was in mijn kinder
jaren».
LH
Op woensdag 16 november
a.B., om 20 uur in de zaal
«Van Innis» (Gen. Bank)
organiseert Jeugd en Mu-
ziek-Aalst een Avondkon-
oert met artiesten uit eigen
midden. Kamermuziek zal
gebracht worden door het
Baroktrio dat werken uit
voert van Bach, Haendel,
Boccherini, Couterin, Le-
clair e.a.
Het Aalsters Baroktrio is
gevormd door drie musici
uit Groot-Aalst. Fiir voor
zich hebben zij een ver
schillende achtergrond
maar hun gemeenschappe
lijke noemer is de muziek.
Zij spelen bovendien mu
ziek uit de Zeventiende en
achttiende eeuw waarbij de
klavecimbel niet vergeten
wordt, die bespeeld wordt
door L. Van Der Paal, een
musicus die reeds een aan
tal zeer gewaardeerde pla-
tenopnamen op zijn aktief orkest van de BRT en le-
J~?we! solist raar aan de Stedelijke Mu-
treedt hij ook op als van ziekacademie. Het trio
kamermuziekensembles wordt vervolledigd door de
6n o y,ormt ümns Ploeg Erpenaar Koen Bultynck,
met Cellist J. Wellekens, eerste prijs viiol aan het
hd van het Filharmonisch Conservatorium te Gent.
Voor de leden van Jeugd
en Muziek-Aalst is de toe
gang tot dit Avondconoert
gratis: niet-leden betalen
100 tr. en 30-plussers
moeten 150 fr. neertellen.
JV
laats a
iatse
fgcdwo
lad tw
racht
ndaag
kleine
de tx
ckonx
i nerga
A.s. maandag 14 novem
ber brengt Alfabetise
ringsprojekt Aalst te 20 u.
in de schouwburg van het
kultureel centrum, Molen
straat 51 te Aalst «Tids».
TIDS?!
Na het krisiskabaret gaat
Ronald Van Rillaer solo
met het TTDS-team. Ro
nald heeft weer een totaal
spektakel gemaakt: TIDS.
Een theaterprojekt met
televisie verslaving als uit
gangspunt.
Met dit projekt zet Ronald
Van Rillaer een regelrech
te parodie op rond aktuele
verschijnselen in het me
dialandschap. Meteen
neemt hij ook de leefstijl
van de jaren tachtig op de
korrel. En het resultaat is
een sprankelende voor
stelling waarin humor in
alle maten en gewichten
de boventoon voert. Van
Rillaer heeft deze voor-
Belling opgevat als eduka-
tieve voorlichtingskam-
>gne ter bestrijding van
IDS: «Television Immu
ne Deficiency Syndrome»,
een vernietigend virus dat
via het medium televisie,
[de menselijke geest onder-
mijnt en vervolgens leidt
tot de totale aftakeling.
Van Rillaer voert een
TIDS-lijder op, die alle
symptomen vertoont van
deze eigentijdse epidemie.
Vervolgens belicht hij het
fenomeen kommerciële
televisie met alles erop en
eraan.
Ronald Van Rillaer
Met «TIDS» bevestigt Ro
nald Van Rillaer zijn artis
tiek vakmanschap dat hem
al jaren inspireert tot ka-
baretvoorstellingen. Met
ruim 1.100 voorstellingen
achter de rug behoort Van
Rillaer tot het selekte
klubje vlaamse kabaretiers
die het gemaakt hebben.
Zijn karrière startte dan
ook suksesvol met een eer
ste prijs op het humorfesti
val van Knokke Heist. Na
dien charmeerde hij zowel
Vlaanderen als Nederland
met zijn KRISISKABA
RET. Onder het motto
«Zolang er krisis is, is er
het krisiskabaret» pakte
Van Rillaer uit met drie
even gesmaakte versies
van het intussen beruchte
Krisiskabaret.
Alfabetiseringsprojekt
MMW >v
Lede. De Leedse postzegeltentoonstelling kende heel wal belangstelling (a).
Aalst. Ronald Van Rillaar zorgt mor de teksten, Johannes Kimpen neemt de muziek
voor zijn rekening.
Aalst
Deze voorstelling wordt
georganiseerd door en is
ten voordele van het Alfa
betiseringsprojekt Aalst.
Het alfabetiseringsprojekt
geeft laaggeschoolde vol
wassenen de kans om als
nog te leren lezen en
?*r,'vcn- t plein, Aalst.
Voorverkocp: kaarten Edukatief Samenwerking
toot deze humor-avond Verband, Parklaan 151,
zijn verkrijgbaar bij: We- ^alst
reldwinkel en Alfabetise- C.C.De Werf, Molen-
37 A4al"' Kool- straat 5i te Aalst (enke|
77 08 83) Di. en Wo.-avond).
H.A.K., St.-Maartens-
In de afgeladen volle thea
terzaal van het cultuurcen
trum «De Werf» bracht Ex-
pressiegroep Vredon een
totaalspektakel, een cock
tail van choreografie, vlag
gen spel, folkloristische
dans en traditioneel ven
delen.
De verschillende leeftijds
groepen zorgden voor een
boeiend en dynamisch
schouwspel in kleurrijke
kostuums op poëtische
teksten.
Uiterst origineel in het
programma was het ope
ningsnummer dat door de
drie vrouwelijke professio
nele choreografen Hilde
Quix, Marie Rondot en
Chris Caudron werd inge-
danst
Natuurlijk spontaan hup
pelde de jongerengroep (6-
12 jaar) vrolijk over de sce
ne tot groot jolijt van de
toeschouwers. Het num
mer Step Up was een vol
treffer.
De nummers gebracht
door de meisjes van de
overgangsgroep waren in.
hoofdzaak gebaseerd op de
choreografie met de «Char
leston» als smaakmaker.
Bij de percussienummers
speelde de componist Geert
Van Impe live mee.
Dat de Keurgroep heel wat
in zijn mars heeft, bewezen
ze menigmaal. De absolute
topper was zonder enige
twijfel de professioneel ge
brachte «pas de deux» op
muziek van Vangelis, uit
gevoerd door Karen Calle-
baut en Bart De Neve.
De vendeliere, het visite
kaartje van de groep, en de
'trommelaars tilden het ge
heel op een onbetwistbaar
hoog niveau. Het bisnum-
mertje van Alain Van Bos-
beke op de templeblocks
bewees zijn muzikale vaar
digheid.
Uitsohieters waren de voor
de buitenlandse trips ge
maakte nummers als «Zor-
ba» en «Pusta» op muziek
van Theodorakis en
Dvorak.
Een wervelende finale door
de honderdkoppige groep
van dans, vlag, lioht en
kleur besloot dit totaal
spektakel.
LH
Vrjjdag 18 november 1988 te 19.30 uur, in de Krypte,
Weggevoerdenstraat te Erembodegem, organizeert Da-
vidsfonds-Erembodegem-Centrum een voordracht met
vraagstelling en nagesprek en als tema «Hoe familiekun
dig onderzoek verrichten in Groot-Aaist? door familie-
kundige André Braet uit Erembodegem.
«Samen de schoonheid er- len vandaag een boeiende
varen van woord en mu- en verrijkende tijdsbeste-
aek, van beeld en vorm. ding. Geschikt voor jong
peciale aandacht voor ei- en oud, in alle seizoenen,
gen Vlaamse kunstzin, Sommigen zouden we'
voor artistieke kreativiteit graag familiekundig on-
van hier. Méér weten over derzoek verrichten, maar
je mens, zijn omgeving, zijn een beetje bang of
e samenleving. Tegen- onwennig,
gaan dat mensen steeds Té moeilijk?
meer vervreemden van de Familiekunde is slechts
*orteIs van hun eigen kul- moeilijk voor wie meent te
ur en samenleving», kunnen-starten zonder eni-
uaarvoor zet iedere Da- ge bagage...
vidsfonds-afdeling zich André Braet is medewer-
voortdurend in, overal in ker aan het Nationaal Se-
aanderen. Ook te kretariaat van de Kristelij-
cÜ^.r^egem. Re Mutualiteiten en pro-
!- motor van het genealo-
Familiekunde is voor
gisch onderzoek in Vlaan
deren. Hij maakte zich
reeds verdienstelijk met
vormingswerk in de
Vlaamse Vereniging voor
Familiekunde, vooral in
de afdeling Aalst, en met
sociale geschiedschrijving.
Hij werd geboren te Rui-
selede en woont sinds zijn
huwelijk (1971) te Erem
bodegem. Acht jaar gele
den kon hij samen met zijn
echtgenote Leona Van
Nuffel, ons de publikatie
aankondigen van een ge
nealogisch werk over zijn
familie getiteld «Het ge
slacht Braet door de eeu
wen heen». Deze gestof
feerde familiegeschiedenis
is wetenschappelijk ver
antwoord en tevens de
vrucht van vele jaren ar
chiefonderzoek en van de
verzameling van uitgege
ven bronnenmateriaal en
mededelingen allerhande.
Dit familieboek geeft een
terugblik op zeven eeuwen
familieleven van 1295 tot
1980. Het eerste gedeelte
van de studie is gewijd
aan: de herkomst van de
familienaam Braet, de
oudste nederzettingen en
de evolutie tot 1600; de
geografische spreiding
vroeger en nu, de land
bouwexploitatie om
streeks 1577; de streekge
schiedenis van de baker
mat, evenals het leven van
zijn voorouders. Het twee
de gedeelte omvat: de be
levenissen van 12 genera
ties molenaars; de vele af
stammelingen van de mo
lenaarskinderen eertijds
gevestigd te Kanegem-
Tielt, Sint-Joris-ten-Dis-
tel, Oostkamp. Damme en
Vinkt, maar nu verspreid
over heel West- en Oost-
Vlaanderen, Brussel en
Antwerpen; de families
waarvan de meeste nu het
Meetjesland, de Polders,
in de streek Gent, Won-
delgem en in Nederland
woonachtig zijn maar die
ontsproten zijn uit stamva
der, in de 16' en 17' eeuw
gevestigd te Maldegem,
Ursel, Hansbeke, Nevele
en Deinze.
Op 18 september jl. ver
scheen, onder grote be
langstelling van de pers en
gevierd met een massaal
samenzijn van een zeshon
derdtal genodigden - Van
Nuffels uit de Faluintjes
en andere Vlaamse lokali
teiten, uit Nederland,
Zwitserland, V.S... te
Wieze, een tweede weten
schappelijke studie «Het
geslacht Van Nuffel uit de
Faluintjes 1250-1988». Dit
boek geeft een terugblik
op 7 eeuwen familieleven
van 1250 tot heden. Het
eerste gedeelte van de stu
die is gewijd aan de her
komst van de familienaam
Van Nuffel; de oudste
naamdragers en hun ver
blijfplaatsen tot 1420; de
geografische spreiding
vroeger en nu; wie is wie
in de grote familie Van
Nuffel, de geschiedenis
van de bakermat; het le
ven van de voorouders van
zijn echtgenote. Het twee
de gedeelte omvat: de be
levenissen van 14 genera
ties landbouwers en
meiers te Herdersem; de
vele afstammelingen van
het voorgeslacht, die eer
tijds gevestigd waren te
Herdersem, Gijzegem,
Moorsel, Wieze, Erpe,
Aalst en omgeving... maar
nu verspreid zijn over heel
Oost-Vlaanderen, Ant
werpen en Brabant.
Gedurende een vijftiental
jaren reeds zijn het navor-
singswerk in honderden
archiefbundels en de ver
zameling van informatie
en dokumentatie over het
geslacht Braet en het ge
slacht Van Nuffel een ui
terst boeiende bezigheid
geweest voor dhr. André
Braet.
Davidsfonds-Erembode-
gem heeft het nuttig
geoordeeld deze aktieve
Erembodegemse familie-
kundige uit te nodigen tot
een voordracht met vraag
stelling en nabespreking,
met als titel «Hoe familie
kundig onderzoek verrich
ten in Groot-Aalst». Af
spraak: vrijdag 18 novem
ber a.s. te 19.30 u. in de
Krypte te Erembodegem.
André Braet (Roomshof-
straat 5, Erembodegem) is
bereid alle belangstellen
den met raad en daad bij
te staan. Zijn uiteenzet
ting, deze zeer gedoku-
menteerde instruktieve
Davidsfonds-avond, kan
voor sommigen een aanzet
zijn tot een historische
zoektocht naar hun eigen
verre voorouders!.
D.B.