De Merelaar speelt echte komische Piskijker te Mere Tamara Huilmand, Het Stille Korps en Hans Liberg Katrienen met «De Burger-Edelman» De Voorpost - 18.11.1988 - 11 Van lachsukses tot kassukses Voor het eerste stuk van hun speelseizoen hebben de Merelaars een komedie gekozen in de ware zin van het woord. Met De Piskijker, van een dorpsgenoot daarenboven, zal men op alle vlakken kunnen wedijveren met vroegere suksessen als De Wonderdokter, de Mirakelmakers of andere Bokskampioenen. De gelegenheid heeft er zich toe geleend om het in het dialekt te spelen en het is waarlijk geen slechte keuze. Stilaan komt er meer en meer verjonging bij de vereniging wat een waarborg is voor de toekomst want men mag niet vergeten dat De Merelaar sinds 1961 ononderbroken sukse8rijke toneelopvoeringen op de planken brengt te Mere. De titel *s. De Piskijker - Piskijker. TSda^ï"miSl.eid;m'1 06 '"""«onele element betekenen, toch is - zoals men ze een beetje gehalte waaruit bovenbes- want de ook hier zijn de partijen «nieuwe» van een vrij goed dit geen platvloerse keuze voor wat men noemt «dorpstoneel». Dit is trou wens de stijl van de Mere- de prominenten en belang- laar met en de sympathi- rijkste mensen van het overal gekend hebben te amateurs groeien dank hier de «oude» en de «nieu- zij vooral de «boetsering» we», dienen een lijst in met van een nooit aflatende re gisseur Jef De Jaegher die santen weten uit ervaring dorp. Maar in het stuk, net dat men alleen fijne en ver- Zoals in de huidige gang fijnde opvoeringen brengt, waarin nooit op gechok- keerde manier tewerk van zaken, is er nog een «nieuwere» partij die zich in het politiek debat wil nl. de Zij wil- gaan woord. Zonder zede- komen mengen, jV of geestelijke frustra- „groene jongens., an „n- tiea waakt men over de ien uiteraard het natuur- steengoede kwaliteit van njk mjjjeu herstellen en het geheel en worden som- verder beschermen en him mige uitdrukkingen ge- inmenging brengt onvoor- weerd of eventueel aan de 2iene (of toch) komplika- omstandigheden aan ge- ties met zich. In verkiezin- ES" W.at Merelaar gen worden meerdere reeds gebracht heeft mag stunts uitgehaald en bijge- «door iedereen gehoord en volg blijven deze ook in de gezien worden» zoals men piskijker niet uit want de dat vroeger ter verduidelij- aue kwalen king op sommige pamflet- wonderdoktoor mengt ten aanbracht. Trouwens zich eveneens in het debat om alle «azijnpissers» in te om zjjn partij naar de over- wyden en valse beschuldi- winning te helpen, gingen te weerleggen. De gemeente Mere mag heeft het bestuur een «def- zich gelukkig achten met tige uitleg» verstrekt in het programma waarin een dergelijke toneelgroep van zo een gehalte en daar- men zich kan overtuigen enboven zit het geluk mee nieuwe «aanwinsten» uitgeprobeerd worden normaals aangetoond heeft dat een dergelijk re gisseur een zegen is voor een toneelbond. Sinds jaren is de Merelaar gekend als een amateurs- toneelgroep van hoog ni veau en de opvoeringen vo rig weekend met De Piskij ker hebben dit eens te meer bewezen. Enkele honder den sympathisanten heb ben voor de zoveelste keer kunnen genieten van een aantrekkelijke komedie waarin men waarlijk de sfeer terugvindt van de fol kloristische dorpspolitiek waarvan men zelfs de dag van vandaag nog duidelij ke sporen kan waarne men. Op bepaalde momen ten is er op politiek vlak, en dit vooral tijdens de ver kiezingen trouwens nog niet zo bijster veel veran derd; vijanden van van daag zijn de vrienden van morgen... of omgekeerd. Dit hebben de akteurs van de Merelaar met veel ani mo vertolkt en het is hen aan te zien dat de «nieuwe aanwinsten» het peil van de toneelgroep zeker niet schaden. Allen samen heb ben zij van deze Piskijker, van G. Van Der Gucht niet alleen een lach- maar ook een waar kassukses ge maakt... het één volgt uit het ander. Johan Den Her der, in de rol van Frans Dammekens, een gepen sioneerd ambtenaar, is sa men met Annie Sienaert als zijn zuster Eulalie, een vast duo sinds jaren. Eerstgenoemde speelde als dusdanig een onnatuurlij ke rol wat hem vooral aan te zien was bij het drinken van druppels, terwijl zijn zuster hier A. Sienaert, voor een keer haar bazig heid moest ruilen voor een plaats op de verkiezings lijst. Zoals steeds gaven ook nu weer eens de juiste karaktertrekken weer die hun toebediend waren door de regisseur wat voor hem een klein kunstje schijnt te zijn vermits ze toch al vele jaren met el kaar omgaan. Het toneelwerk De Piskij ker is zeker geen ingewik keld stuk en juist daarom is het door iedereen geniet baar, maar wij ons van de indruk niet ontdoen dat wij bepaalde passages ook in andere dergelijke kome dies reeds gehoord hebben. Alle lof echter voor de au teur die er voor zorgt dat van de werkelijke beteke nis. In ons groot taalboek, de «Dikke Van Dale» staan er enorm veel woordver klaringen met «pis»... en daarbij heeft men trou wens ook enkele lijnen ge wijd aan de «piskijker»... een arts of kwakzalver die vanuit iemands water diens ziekte opmaakt en zoekte te genezen, het was eertijds een dikwijls voor komend beroep. Geen re den dus dat De Merelaar van dit woord geen ge bruik zou mogen maken en dat de auteur van het toneelwerk, Gaston Van Der Gucht, geboren in Me re, maar woonachtig te Wetteren, evenzeer dit woord mag kiezen als titel van een volkse komedie. In feite speelt alles zich af rond de gemeenteraads verkiezingen in een klein Vlaams dorp dat evengoed Mere kan geweest zijn, maar toch... Een verkie zing brengt natuurlijk ontegensprekelijke wrij vingen mee. dus ook in het dorp waarvan sprake in De Erpe-Mere. De Piskijker leent zich af en toe tot het drinken van een druppel (jv). er omzeggens geen «laag ten» in voorkomen. Voor een vlotte afwerking zorg de ook o.a. Frieda Van Im- pe, alias Romanie De Schepper, die blijkt te we ten wat een kronische diarree betekent want wei nige aktrices zullen haar rol (een madame met slap pe darmen) op een dergelij ke manier evenaren. Door zekere - en begrijpelijke - omstandigheden is ook Marleen Eckeman op de planken teruggekeerd en speelde zoals vroeger haar rol van Leentje, het nicht je, op een voortreffelijke wijze, samen met de nieu weling «Dokter Hendrik» ofte Jos Fahy. Deze laatste niet alleszins een goede in druk na voor zijn eerste optreden bij De Merelaar en zal effektief een positie ve aanwinst betekenen. «Pastoor» Victor Ottoy bleek goed te weten wat de taak is van een dorpsher der die met de plaatselijke politiek opgezadeld zit en weinigen zullen beter dan hij op een zo lakonieke wij ze dit personage vertolken. Blikvangers van de avond waren in de eerste plaats Desiré, de fakteur, in de huid van Luc Necke- broeck. Hij en de champet ter, Frank Van Tittelboom, beheersten zowat het pu bliek leven van het dorp. Bovendien was Desiré ook nog de wonderdoktoor voor wie geen kwaal erg genoeg was om niet te kunnen genezen en waar mee hij de sympathie van alleman veroverd had, maar toch niet genoeg om de verkiezingen te winnen. Ook de zoon van de fak teur, vertolkt door Luc Hoffelinck, heeft een dankbare rol, maar hoe dankbaar een rol ook mag zijn, toch moet hij «ge speeld» worden en dat doen beiden met brio, sa men met gelegenheids champetter Van Tittelbo- Erpe-Mere. De akteurs van de Merelaar. Zij staan in voor een spetterende komedie (M- om. Dit drietal zijn in feite figuren die in een dorp de nieuwsberichten op van - gen en ze, al dan niet aan gedikt, op een minimum van tijd verspreiden. In De Piskijker heeft L. Hoffelinck bewezen dat hij niet alleen maar goed is om een sketch op te voeren maar dat hij, in bepaalde rollen, meer in zijn mars heeft, deze keer heeft hij zich alleszins overtroffen. Ook van Fr. Van Tittel boom wisten wij dat hij meer kon dan korte stuk jes vertolken maar de vori ge keer had hij reeds een optie genomen op de toe komst en met zijn cham petterstalent is hij een wel gekomen «aanvulling» van de toneelbond net zoals de reeds genoemde Jos Fahy, twee jongeren die de Mere laar goed kan gebruiken om het voortbestaan te waarborgen. Gelukkig is er de laatste jaren een «ver jonging» waar te nemen en hopelijk zullen deze nieuwkomers de moed op brengen om hetgeen sinds meer dan een kwarteeuw opgebouwd werd, nog tal rijke jaren verder te zet ten. Met het spelerspoten- tieel waarover de Merelaar thans kan beschikken zit er meer in dan één opvoe ring per seizoen en is het in feite zonde dat men met dergelijk talent van prak tisch alle spelers niet meer kan optreden. Gelukkig heeft het bestuur aange kondigd dat er dit seizoen alvast een tweede stuk volgt in het voorjaar. De mensen die de opvoerin gen van vorig weekend hebben kunnen meemaken drukken alleen de stille wens uit dat zij de volgen de keer even veelvuldig zullen kunnen lachen, zo kostelijk heeft men zich geamuseerd. De toekomst ziet er enigs zins rooskleurig uit en dank zij de verruiming zal men opnieuw veel toneel liefhebbers, zowel uit de omgeving als van Mere zelf, kunnen tevreden stel len. Voor hen is trouwens een meer dan genietbare avond weggelegd want de toneelbond van Mere tracht er steeds het beste van te maken en in het algemeen slaagt men daar daadwerkelijk in. Wie het geluk heeft van een verto ning van de Merelaar bij te wonen gaat goedgeluimd naar huis en zeker na een opvoering van De Piskij ker zal er zelfs geen enkele piskous ontevreden slapen gaan. Dat het publiek meer ge kregen heeft dan het ver wachtte is duidelijk geble ken toen het toneel ten ein de was en de akteurs zich een laatste maal kwamen voorstellen. Een overdon derend gejuich en langdu rig applaus aan het adres van spelers en regisseur Jef De Jaegher spraken voor zichzelf. Het dekor was eens te meer verzorgd en voorzitter P. Neckebroeck mag zich ge lukkig achten op een scha re medewerkers te kunnen rekenen die van de toneel bond De Merelaar een be nijdenswaardige kulturele vereniging maken. Spelers en «helpers» vullen elkaar best aan en dit manifes teert zich in de positieve resultaten. Wie deze dolle klucht over het dorpsleven nog wil meemaken, kan dit nog doen op zaterdag 19 no vember in de zaal van het Sint-Jozefsinstituut te Me re om 19.30 u. waar men lach vitaminen waarborgt gedurende drie volle uren. J.V. Kuituurcentrum De Werf Aalst Geaktualiseerd in tijd en ruimte «De Aloude rederijkerskamer De Catharinisten» brengt op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 november telkens te 20 u. - in de programmabro- ohure van de Werf staat verkeerdelijk gemeld dat op zondag te 15 u. zou worden gespeeld - opvoe ringen van «De Burger-Edelman», een hertaling van «Le Bourgeois-Gentilhomme» van Molière door Wouter De Bruyne in een regie van Hans Slagmulder. Een klassiek blijspel met Arthur Callens, terug van weggeweest, Dirk De Ba- oker als dansleraar, Frans De Cuyper als scherm meester, Guido De Cock als kleermaker. Jet De Ko- ninck als huismeid, Johan Haezaert als muziekmees ter, Greta Kiekepoos de dochter des huizes, Hans 81agmulder als graaf-af- zetter, Wim Van Buggen- hout als jeune premier, Jos Vanmol als de Burger- Edelman en Chris Vidts als diens ochtgenote en verder Dirk Citters, Jan Troch, Kathy Van den Bossche, Peter Vanmol, Wim Vidts en leden van Kunstgroep Vredon Toegangsprijs: 250 fr. Jeugd en +3 pas 200 fr Reservering niét in De Werf maar wel bij wer kende leden of in lokaal eofé Paviljoen, Grote Markt te Aalst - Drukkerij Eelbode, Vrijheidstraat 17 te AalBt - Voedingszaak "an Heddeghem, Binnen- etraat 2 te Aalst. Afhaling van de gereser veerde kaarten op donder dag 17 nov. '88 in het C.C. «De Werf» (reservatiebalie eerste verdiep) vanaf 17 tturtot 21 uur. Rest meldt U zich in het eekretariaat bij Erik De Smet, Marktweg 172, tel. 053/21 91.09. Groeperingen gelieven vooraf kontakt op te ne men met het sekretariaat. Totaalspektakel «De Burger-Edelman» wordt een totaalspektakel met muziek van Johan Haezaert en koreografie door Vredon. Gespeeld wordt zoveel als mogelijk op het pro-8ceniu8 voor de meest haalbare verstaan baarheid want de akoes tiek is niet om naar huis over te schrijven. Het wordt een stuk met een 20-koppige bezetting, een komedie van alle tijden die echter geaktualiseerd is. Zowel geplaatst in de huidige tijdsperiode als in het typisch Aalsters kader waar een bepaalde caste nog de taal van Molière spreekt. Een uiterst plezie rig stuk met heel wat her kenbare situaties voor Jan en alleman. Repetities Sinds de vroegere schouw burg aan het Vredeplein althans voorlopig niet meer bespeelbaar is wordt repeteren voor een aantal verenigingen een echt pro bleem. In De Werf zelf kan dat maar twee dagen. Ver der behelpt men zich dan maar zo goed als mogelijk met het bovenzaaltje van 't Paviljoentje of met de turn zaal van het VTI Ook de keuze van de data is steeds moeilijk. Vooral omdat in De Werf nu als stelregel zou gelden dat Aalsterse groepen niet twee weekends na elkaar er zouden mogen op treden. Voor het aantrekken van Het Landjuweel naar De Werf in Aalst ter gelegen heid van het herdenken van het heroprichten van deze Kamer (1891) was men in De Werf ook weinig happig. «Amateursto neel...»! Het Ka trienenseizoen De novembermaand is de periode van de Cathari- n isten vieringen Op 25 november vieren wij onze schutsheilige met het rederij kerslof. Deze oude kerkrite werd enige jaren geleden terug ingevoerd. Aanvang om 19 30 u. in de Dekenale Kerk St. Marti- nus te Aalst. Op 26 november is er de Catharinami8 aan het Al taar van Ste. Catharina om 19 00 uur eveneens in de St. Martinuskerk. Daarna volgt, tijdens een receptie in salons «De Vre de», Vredeplein te Aalst, de huldiging van onze jubila rissen zijnde Mevr. Gode- lieve Buyle en Mevr. Edith Van Heddeghem elk voor 25 jaar lidmaatschap. Hierna steken de Cathari nisten de voeten onder ta fel voor het jaarlijks banket. Weerom zorgen wij voor een gezinsvriendelijke ak- tiviteit met de organisatie van een Kinderkerstfeest. Dit gaat door op zondag 18 december om 14 30 uur in de feestzaal «'t Kapelle ken», Meuleschettestraat te Aalst. Iedereen is van harte welkom. Een profes sionele poppenkast zorgt voor de pret bij de kleintjes terwijl er voor de ouderen spelletjes werden bedacht, Elkeen kan smullen van koeken met chocomelk of koffie. De drukte blijft nog even aanhouden want op 21 ja nuari 1989 verdedigen wij onze kleuren op het 54* Koninklijk Landjuweel dat doorgaat in het Cultureel Centrum «De Meent» te Beersel-Alsemberg. Deze vertoning vangt aan om 20.00 uur. Wie interesse heeft voor deze opvoering kan een seintje geven aan het secretariaat. Wanneer er genoeg inschrijvingen zijn zal er een bus voorzien worden. Op 4 februari 1989 geven wij het startschot voor de Aalsterse Carnavalviering met het traditionele bal. Dit gaat weer door in de Keizershallen en heeft als thema «Hollywood». Spe ciale inspanningen wor den geleverd om de Kei- zershallenzaal de sfeer van deze filmstad mee te geven. Op vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 april brengen wij dan onze tweede produktie m.n. «Kinderen van een mindere God» in een regie van Marnic Baert. De opvoeringen gaan door in de toneelzaal van het VTI, Vaksohoolstraat te Aalst. Nadat wij op 7 mei onze afgestorven leden herden ken sluiten wij als een gro te familie dit toneelseizoen af met een barbecue, op zondag 4 juni '89, die als naar gewoonte doorgaat op het domein Verbrug- ghen te Hekelgem. Wie in Vlaanderen belang stelling heeft voor wat vandaag de dag aan mo derne dans, modern teater en modern kabaret te bele ven is, kent zeker en vast de in onze titel genoemde namen. Wie deze drie pro- dukties wil bijwonen, moet wel drie avonden na elkaar naar De Werf. «Feestlokaal» door De Nieuwe Danserije o.l.v. Ta mara Huilmand Tamara Huilmand is met Anne Teresa De Keersmae- ker en andere Michèle An ne De Mey's een van die jonge koreografen die het mooie (dans-)weer maken in onze Lage Landen bij de zee, en zelfs ver daar buiten. Tamara Huilmand uit Bre da kan met reoht een van de meest beloftevolle mo derne koreografen ge noemd worden. Na programma's als «Zuil van Volta» en «Chihua hua» is haar nieuwste pro duktie «Feestlokaal» op nieuw een dansstuk waar mee ze via een beeldende danstaal tot kommunika- tie wil komen. Het suggestive dekor, de orgel- en slagwerkmuziek en de ongeforceerde en toch krachtige dansbewe gingen maken van «Feest lokaal» een vernieuwend stukje koreografie. De danseressen in deze produktie zijn: Suzy Blok. Katrina Brown, Olga de Graaf, Laurien Van der Heyden, Birgit Kersber gen, Mieke De Palmenaer en Tamara Huilmand zelf. De toegangsprijs voor dit dansprojekt van vrijdag 25 november om 20 uur is 200 fr. «Mannenmanen» door Het Stille Korps Twee jonge eigenzinnige teatermakers schitterden vorig seizoen in zeer tegenstrijdige rollen. De ene speelde Arme Tommy in «King Lear» van het Ne derlands Toneel Gent, de andere was misleidend Aalst. Hans Liberg te zien in de Werf met Wortel Bach echt (hoe tegenstijdig dit ook moge klinken) als pop van een buikspreker in de Antwerpse K.N.S. Deze twee zijn Wim De Wulf en Rafael Troch, samen goed voor Het Stille Korps. «Als je toch eens een in diaan was, meteen op je hoede, en op het hollende paard, scheef in de lucht, altijd weer trilde over de trillende grond, tot je de sporen vergat, want er wa ren geen sporen, tot je de teugels wegsmeet, want er waren geen vleugels, en nauwelijks het land voor je als glad gemaaide heg zag, al zonder paardenek en paardshoofdDeze regels van Franz Kafka waren in spiratiebron voor Wim De Wulf en Rafael Troch. Sa men schreven en maakgen ze een stuk ronde de paar den wereld met een jockey en zijn broer, de paarden- verzorger. Voor de regie trokken ze hun stoute schoenen aan, vroegen en kregen in hun jeugdige overmoed en entousiasme Bruno Stefano, een grote meneer uit de Franse ope rawereld (o.a. te Nice, Pa rijs en Montpellier). «Mannenmanen» met een ludieke aanvang en een ietwat wrang slot biedt ons een kijk op de wereld van tiercéen quarté. Voor velen waarschijnlijk een boeiende brok teater; ons sprak het geheel niet zo erg aan, moeten we eer lijk toegeven. In De Werf op zaterdag 26 november om 20 uur. Toe gangsprijs 200 fr. «Wortel Bach Live» door Hans Libert Een Vlaams artiest kan er meestal slechts van dro men: niet minder dan 130 voorstellingen speelt Hans Libert van zijn jongste «kabaretproduktie» in Vlaanderen en Nederland. Op zondag 27 november om 20 uur ook in De Werf. Geen wonder natuurlijk na het weergaloze sukses van «Da Da» en «Berg Berg». Het derde avond vullend programma van Liberg kreeg de titel mee «Wortel Bach Live». Wie is Hans Liberg? Enter tainer, koncertpianist, klown of muziekpedagoog misschien? Nog niet lang geleden was hij een ver snapering voor een kleine schare fans. Nu wordt hij als uitvinder van een nieuw genre alom ge- smaakten geprezen. Deze Nederlandse kabare- tier Hans Liberg is dan ook een verbazingwekkende verschijning op het po dium, zo leren we uit de persnota. Zijn solopro gramma's zijn een unieke kombinatie van kabaret, lezing, koncert en toneel. «Wortel Bach Live» is een one-man show maar het is meer dan louter kabaret. Was het Mozartverhaald één van de hoogtepunten uit de vorige shows, nu passeren de Neo-geo's, Ja pan, Afrika, Mondriaan, de Art Colleotor en Bach de revue. Meeslepende Afri kaanse drums en virtuoos klavecimbel- en pianospel weven het geheel aan el kaar. In een wervelend tempo wordt de toeschou wer overstelpt met een overdosis aan originele wi se-cracks en briljante mu zikale staaltjes. Kortom een warm aanbevolen avondje-uit voor elk pu bliek dat graag op het puntje van zijn stoel zit. En, vermits het hier toch om een Nederlands artiest gaat, helemaal niet duur: 300 fr. Probeer maar eens in een «grote» Vlaamse stad voor minder geld kwaliteitsvoorstellingen bij le wonen, zoals ze m De Werf gepresenteerd worden! Toegangskaarten voor de ze drie voorstellingen kun nen gereserveerd worden in CC De Werf, tel. 053- 76.13.12. De Kredietbank toont «Vleesch in de kuyp» tot en met 4 december en daarmee worden dan curiosa rond het vleesbedrijf door de eeuwen heen tentoongesteld. Wie de ze expo wil bekijken moet naar het Toreken in Gent (Vrijdagmark) waar men te recht kan elke werkdag van 10 tot 12.30 u en van 14 tot 16.30 u. Zaterdag van 14 tot 17 u en op zondag van 10 tot 13 uur.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 11