Koncert I Fiamminghi «De Meeuw»
door Blauwe Maandag Compagnie,
Solomusical «Victoria»
door Jasperina De Jong
Gratis naar Hans Liberg
Boeiend koncert
door Aalsters
baroktrio
«Koncerten
Rond den Heerd» te Brugge
«Artsen zonder Grenzen» te Lebbeke
De Voorpost - 25.11.1988 - 11
zelf-
afes-
be-
eren
:ren.
ning
rol-
Ros
eens
ggen
kea
mt
edi
da-
toe
t op
r die
slot-
die
zelfs
voot
Ros
iken.
t ein-
apelt
szak-
il op.
Opnieuw kwaliteit troef in
De Werf voor komend
weekeinde: muziek (I
Fiamminghi), teater («De
Meeuw» van Tsjechov) en
solomusical-kabaret («Vic
toria» door Jasperina De
Jong) alles van topniveau
én door uitstekende vertol
kers uitgevoerd.
Vrijdag 2 december: I
Wanmilnglil O.l.V. R.
Werthen
Ter gelegenheid van haar
40-jarig bestaan organi
seert de Federatie voor
Toerisme van Oost-Vlaan
deren een schitterend kon-
cert in De Werf op vrijdag
2 december om 20 u.
Het programma vermeldt
werk dat voor iedereen
best genietbaar is. Van
Giacomo Rossini (1792-
1868) wordt de «Sonate
voor strijkers nr. 6 in D-
Dur» uitgevoerd, nadien
volgt een «Canon» van Jo-
hann Pachelbel (1653-
1706) waarna het «Concer
to in Es voor hobo en strij
kers» van Vinoenzo Bellini
(1801-1835) het eerste deel
besluit. Na de pauze vertol
ken I Fiamminghi nog de
«Serenade in C-Dur, opus
48» van Peter Tsjaikowski
(1840-1893). Een aange
naam programma waarbij
de kwaliteit van de uitvoer
ders borg staat voor een
avondje onvervalst muzi
kaal genot.
Toen violist Rudolf Wer
then in 1977 het Belgisch
Kamerorkest vernieuwde,
werd een ensemble gebo
ren dat intussen uitge
groeid is tot een van de
meest toonaangevende in
zijn soort, zowel in buiten
als binnenland. De faam
van I Fiamminghi berust
niet enkel op barokmu
ziek, Hay dn, Mozart,
Tsjaikowski, Dvorak.
Wolf, Bartok, Britten en
anderen maken eveneens
deel uit van het vaste or
kestrepertoire. Ook Belgi
sche komponisten vinden
in I Fiamminghi vurige
pleitbezorgers, al laat het
programma van dit kon-
cert dat niet zo direkt ver
moeden.
Indien nodig wordt het
strij kerskorps aangevuld
en krijgen de houtblazers,
de koperblazers en het
slagwerk een plaats op het
podium, zodat simfonieën
van Hay dn, Mozart, Beet
hoven on Schubert kunnen
uitgevoerd worden. Het is
dan ook niet verwonderlijk
dat het Kamerorkest I
Fiamminghi met zijn be
faamde dirigent Rudolf
Werthen een der meest ge
vraagde Europese strijker
sensembles is in Europa.
Rudolf Werthen begon zijn
internationale loopbaan
nadat hij prijswinnaar
werd van talrijke bekende
vioolwedstrijden (o.a. de
Koningin Elisabeth Wed
strijd te Brussel, het Kreis-
lerconcours te Wenen, de
Curciwedstrijd te Napels
en wedstrijden te Amster
dam, Col mar en Bratisla
va). De hieruit voortvloei
ende konoerten samen met
beroemde dirigenten als
Lorin Maazel, Georg Solti,
André Pre vin, Claus Tenn-
stedt en vele anderen zet
ten hem ertoe aan zich ook
in het dirigeren te be
kwamen.
Spoedig maakte hij talrij
ke koncertreizen als diri
gent aan het hoofd van be
faamde simfonie- en ka
merorkesten, zoals het
London Symphony
Orchestra, het Simfonie-
orkest van de Norddeut-
sche Rundfunk, het Stutt-
garter Kammerorchester
en het Nederlands Kame
rorkest. Rudolf Werthen is
thans chefdirigent van het
solistenensemble I Fiam
minghi en eerste gastdiri-
gent bij meerdere Europe
se orkesten. Hij is profes
sor aan het Koninklijk
Muziekconservatorium te
Gent én sinds kort muzie-
kdirekteur van de Vlaamse
Operastichting, de opvol
ger van de ter ziele gegane
Opera voor Vlaanderen.
Zaterdag 3 december: «De
Meeuw» van Tsjechov door
Blauwe Maandag Cle
Wie op zaterdag 3 decem
ber om 20 u. niet naar De
Werf gaat voor de nieuw
ste produktie van de Blau
we Maandag Compagnie
«De Meeuw» van Tsjechov,
en het stuk niet elders ge
zien heeft, moet over enke
le maanden niet komen
zeuren dat hij het beste
teaterstuk in Vlaanderen
van dit seizoen gemist
heeft! Want schitterend is
het!!
Anton Tsjechov werd in
1860 te Taganrog aan de
zee van Azov geboren en
studeerde in Moskou voor
arts («De geneeskunde is
mijn wettige vrouw, de li
teratuur mijn maitresse»).
In 1880 verschijnt zijn eer
ste verhaal. In 1895 vol
tooide hij «De Meeuw», o.a.
bedoeld als kritiek op het
eksessief simbolisme. Een
jaar later werd het stuk
een mislukking te Sint-
Pietersburg, in 1898 ken
de het een stormachtig
sukses te Moskou in een
enscenering door de be
roemde Stanislavski. An
dere imponerende stukken
van Tsjechov: «Platonov»,
«Oom Wanja», «De drie
zusters» en «De kersen
tuin».
In zijn biografie over Tsje
chov omschrijft Henri
Troyat «De Meeuw» dit
«ketters geniale stuk»,
dixit Gorki - als volgt: «In
«De Meeuw» zit een groep
mensen samen in een land
huis, aan de oever van een
meer en diskussieert om
de grijsheid van hun be
staan te verdrijven. De ak-
trice Arkadina is geobse
deerd door de vrees ouder
te worden, haar broer zou
intenser willen leven, de
gevestigde auteur Trigo-
rin zou een andere hart
stocht willen hebben dan
het schrijven, zijn jonge
konfrater Treplev heeft de
ambitie een nieuwe kunst
vorm te ontdekken en in
gang te doen vinden, en de
kleine Nina, fris en impul
sief, droomt ervan een gro
te aktrice te worden en te
genieten van de «ware
roem». Deze drang om te
slagen is in haar zo fel, dat
zij de eerlijke liefde van
Treplev afwijst om toena
dering te kunnen zoeken
tot de beroemde Trigorin
die, naar zij hoopt, haar
karrière zal kunnen verge
makkelijken. De jonge
schrijver tracht wanhopig
een einde te maken aan
zijn leven maar zijn po
ging mislukt.
Twee jaar gaan voorbij en
in het laatste bedrijf moe
ten de mensen toegeven
dat, door de hinderpalen
van het dagelijks leven, al
hun illusies verloren gaan.
Sorin die vreesde «dat hij
zou ruiken naar de muffe
kamerlucht», is nog
slechts een verlamd en ont
goocheld man. Masja, die
in stilte van Treplev hield,
is gehuwd met een doodge
wone onderwijzer en is aan
de drank gegaan om haar
illusies te vergeten. Tri
gorin is meer dan ooit ver
zonken in een soort kon-
ventionele literatuur die
hem ontgoochelt. Nina,
verlaten door de schrijver,
heeft het kind verloren dat
ze van hem had. In het
teater heeft ze geen sukses
gehad en nu maakt ze deel
uit van een klein rondrei
zend gezelschap. De brede
weg waarvan ze droomde,
is versmald tot een paadje.
Toch wil ze zich niet ge
wonnen geven. Als Treplev
haar weerziet, bevestigt hij
dat hij nog steeds van haar
houdt maar zij verstoot
hem. En ditmaal mislukt
zijn zelfmoordpoging
niet».
«Heel het stuk getuigt van
het absurde van het men
selijk lot. Volgens de au
teur bestaan er geen grote
projekten, die niet vroeg of
laat tot mislukken ge
doemd zijn. Een boven
menselijke energie is no
dig om een brug te slaan
over de afgrond die de
droom van de realiteit
scheidt. In het vierde be
drijf stelt de oude Sorin
aan Treplev het onderwerp
voor van een novelle: De
man die Wilde. «In mijn
jonge jaren wilde ik ook
schrijver worden, maar
het is er nooit van geko
men. Ik wilde een goed
spreker zijn maar ik heb
me altijd lamentabel uitge
drukt. Ik wilde trouwen
Wie nog vandaag vrijdag 25 november telefoneert naar Jos Muylaert via 052/
35.65.16 vóór 17 u. kan gratis naar Hans Liberg a.s. zondag 27 november te 20 u.
in kultureel centrum De Werf, waarvoor de toegangsprijs normaal 300 fr.
bedraagt. Hans Liberg is entertainer, concertpianist, clown en muziekpedagoog
Hans Liberg wordt als uitvinder van een nieuw genre alom gesmaakt en
De Nederlandse kabaretier Hans Liberg is dan ook een verbazingwekkende
verschijning op het podium. Zijn soloprogramma's zijn een unieke combinatie
van kabaret, lezing, muziek en toneel.
«Wortèl Bach Live» is een one-man-show, maar het is meer dan louter kabaret.
Meeslepende Afrikaanse drums en virtuoos clavecimbel- en pianospel weven het
geheel aan elkaar.
De toeschouwer wordt er in een wervelend tempo overstelpt met een overdosis aan
originele wise-cracks en met briljante muzikale staaltjes.
LH
Op woensdag 16 november 11. had in de Generale
Bank een opmerkelijk ooncert plaats, georgani
seerd door «jeugd en muziek», afdeling Aalst,
waarvan Franpois Schollaert de grote bezieler is.
Fiamminghi
maar ik ben nooit ge
trouwd. Ik heb altijd in de
stad willen wonen en voilé,
hier zit ik op het platte
land, tot het einde van
mijn dagen...». Beter nog
dan de meeuw, die neerge
schoten wordt door een on
handige jager, vat deze zin
het centrale tema van het
werk samen. Al deze figu
ren, die zich bewegen in
een wazige sfeer, hebben
gemeen dat ze voorbe
stemd zijn om te misluk
ken in de liefde en in de
kunst. Zij dromen van hun
ambitie, zij praten erover,
maar beleven die niet». Is
het toeval dat regisseur
Luk Perceval topaktrice
Chris Lomme Arkadina
laat spelen, Jan Decleir als
Trigorin op het toneel zet,
Dries Wieme in de huid
doet kruipen van de oude
zeurpiet Sorin en zijn ei
gen levensgezellin Els Dot
termans als Nina laat op
draven? Feit is alleszins
dat Perceval met deze regie
een produktie neerzet die -
over de beperkingen van
onze teater - «instituten»
en - groepjes heen - bewijst
dat schitterend teater in
Vlaanderen mogelijk is:
laat een regisseur mét
ideeën en kreativiteit een
tekst met respekt benade
ren en laat hem hierbij de
vrijheid zélf een bezetting
te zoeken in funktie van
het stuk, laat hem zich om
ringen door een artistiek-
technische ploeg... en je
krijgt een indrukwek
kende beleving als toe
schouwer!
Zondag 4 december: «Vic
toria» door Jasparina De
Jong
«Bijna iedereen gaat
tegenwoordig in Neder
land alleen op het podium
staan, voor velen vaak een
kwestie van geld denk ik,
voor mij is deze manier
van werken op dit moment
de fijnste. De verantwoor
ding te hebben voor een
groot gezelschap vind ik te
zwaar, vooral omdat ik me
alle persoonlijke proble
men van mijn medewer
kers te zeer aantrek.
«Nooit meer», zeg ik zeker
niet, maar nu, op dit mo
ment, hoeft het van mij
niet zo nodig, ik ben blij
met deze manier van
werken».
Met deze woorden neemt
Jasparina De Jong afstand
van wat velen in Neder
land doen en zelfs van wat
ze vroeger zelf deed. Na
een denderende periode
met het Lurelei-teater (met
o.m. echtgenoot Eric
Herfst, Sylvia De Leur, Ge
rard Cox, Adèle Bloemen-
daal, Leon Jongewaard),
waarvoor vooral Guus
Vleugel de teksten leverde,
kwam de solo-Jasparina
meer en meer op de voor
grond. Zij evolueerde meer
en meer van puur kabaret
naar musical, «De Stunt»
was de allereerste, «Victo
ria» is de jongste in de rij
Het verhaal van de solo
musical «Victoria» is vro
lijk en verrassend: Victo
ria van der Zee, direktrice
van de vlaggenfabriek
«Vlag en Wimpel» wordt
uitgeroepen tot Zaken
vrouw van het Jaar en met
een daarna door de Neder
landse regering uitgeno
digd om een toespraak te
houden tot het Europese
Parlement in Straatsburg.
Victoria aarzelt, maar aan
gevuurd door haar sekre-
taras8e. haar koffiedame
en een vorstelijke droom
verschijning (telkens Jas
parina De Jong) neemt zij
uiteindelijk een krachtda
dig besluit. In Straatsburg
verovert Victoria achter
eenvolgens het hart van
haar geliefde, de genegen
heid van een zaal vol Euro
parlementsleden en ten
slotte een onschatbare or
der voor haar eigen
bedrijf.
Ivo De Wijs schreef de
tekst en maakte, samen
met komponist Joop Stok-
kermans, zestien gloed
nieuwe hegjes voor «Victo
ria». Ivo De Wijs is trou
wens al vele jaren haar
vaste tekstleverancier
Voor zijn komst was Guus
Vleugel tekstschrijver-
van-dienst maar aan deze
samenwerking kwam
plots een abrupt einde.
Hierover zegt Jasparina:
«Mensen die de ene dag
geen zin hebben en de vol
gende geen tijd, dat zijn
niet de mensen met wie ik
wil werken».
Ad Werner tekende het de-
kor van Yan Tax ontwierp
de bijna twintig kostuums,
een ongekend hoog aantal
voor een one-woman-
show. Regie en koreogra-
fie zijn in handen van res-
pektievelijk Andrew Vis-
nevsky en Lindsay Dolan.
Jasperina wordt tijdens
«Victoria» bijgestaan door
een steengoed orkest o.l.v.
onze Dirk Stuer (arrange
menten en toetsen), Eric
Rits (drums en sintesizer)
en Flor van Leugenhaeghe
(contrabas en basgitaar).
Jasperina De Jong is een
van de grootste en veelzij-
digste teatervrouwen die
er in het Nederlands taal
gebied te vinden zijn. En
misschien is ze wel de
grootste, want het is geen
geringe verdienste om
zonder gebruik te maken
van de macht van de televi
sie, avond aan avond volle
zalen te trekken, telkens
opnieuw. T.V. is voor Jas
perina immers alleen maar
goed als er speciaal voor
dit medium gewerkt kan
worden, en zelfs dan is ze
niet altijd tevreden over
het resultaat.
Als u op zondag 4 decem
ber in De Werf zit, zal u
zeker merken dat Jaspari
na De Jong - ook na het
overlijden van haar echt-
genoot-kabaretier Eric
Herfst - een vakvrouw is
die weet wat ze doet en ook
waarom. Veel plezier! En
niet te lang wachten met
plaatsen te reserveren.
Dit reserveren voor de drie
hierboven voorgestelde
produkties kan via tel. nr.
053-76.13.11.
Aalst. In Aalst wordt een tentoonstelling gegeven over Pieter Coecke. Zij wilden er
meer over weten (a)
Voor dit koncert op profes
sioneel niveau, werd een
beroep gedaan op mensen
uit eigen streek: nl. het
■Aalsters baroktrio». Dit
bestaat uit: Louis Van der
Paal clavecimbel; Koen
Bultinck, viool; en Jan
Wellekens cello. Zij brach
ten werk van Haendel,
Coupe rin. Duply, Vitali,
Bach, Boccherini en
Leclair.
De sonate in E werd gevoe
lig gebracht (Haendel) met
een perfecte afwerking,
zelfs zo zuiver als voor een
plaatopname.
Het lyrische, melancholi
sche gevoel door cellist Jan
Wellekens lag diep in de
interpretatie m het werk
van Couperin.
Als solo-stuk vertolkte
wuis Van Der Paal, drie
werken van Duphly Het
clavecimbel is een uiterst
gevoelig instrument.
De «touché» was echter
uiterst correct in de frase
ring en accurate aanslag,
wat nog eens bewijst hoe
een muzikant met zijn in
strument kan vergroeien.
De beheersing, ritmisch
gevoel, de afwerking en
klankcombinatie tussen de
drie partijen waren per-
fekt op elkaar afgesteld.
Technisch gezien, hebben
deze uitvoerders het zich
niet gemakkelijk ge
maakt, qua programma-
keuze. Moeilijke toonaf
standen zowel voor de cel
lo, als voor de viool, verdie
nen een biezondere appre
ciatie, in virtuositeit en
trefzekerheid. Niet in het
minst, heeft Louis Van der
Paal bewezen, op het clave
cimbel een perfektionist te
zijn, al zegt hij van zich
zelf, dat hij autodidact is.
J.M. Heyman
P. Traen is niet alleen eige
naar-zaakvoerder van het
heerlijk gezellig én mooi
Hotel Oud Huis Amster
dam aan de Brugse Spie-
gelrei en van het gerenom
meerde restaurant Het
Bourgoensche Cruyce aan
de Wolle8traat, hij is te
vens een groot muzieklief
hebber.
Deze herfstkoncerten
«Rond den Heerd» bieden
een sterk gevarieerd pro
gramma, waarin ieder wel
iets naar zijn gading
vindt. Niet minder dan
drie avonden worden ver
zorgd door Norma Link,
een 36-jarige New Yorkse
zwarte pianiste-vokaliste,
die negro-spirituals, gos
pels en musicalliederen
vertolkt (maandag 5,
woensdag 7 en vrijdag 9
december). Op dinsdag 6
december koncerteert het
Trio Metamorfose, be
staande uit Elly Deflo (pia
no), Geert Soenen (trompet
en piano) en Henk Soenen
(klarinet). Vokale klassie
ke werken kan U beluiste
ren op donderdag 9 decem
ber: sopraan Rachel Fabry,
alt Rita De Plancke en pia
niste Catherine Mertens
zijn vertrouwde namen
voor wie houdt van dit
genre.
Een echt fijne avond valt er
te beleven op zaterdag 10
december: bij een roemer
wijn en een assortiment
kazen genieten van ro
mantische pianomuziek
«rond den heerd». Pianiste
Suzanne De Neve inter
nationale koncertpianiste
en docent te Leuven en
Brussel verzorgt op zon
dagnamiddageen koffie-
koncert. En deze muziek-
week wordt op maandag
12 december besloten met
een «Jazzavond in The
Meeting» door Michel
Herr, een van onze meest
gerenommeerde jazzkom-
ponisten en -pianisten, hij
werkte met reuzen als Ar
chie Shepp, Johnny Grif
fin, Chet Baker, Charlie
Rouse en Slide Hampton
én is daarenboven de vaste
pianist van Toots Thiele-
mans, in Brugge speelt hij
samen met bassist Philippe
Aert8.
Wie tijdens deze week van
5 tot en met 12 december
een snipperdag neemt en
zichzelf wil verwennen
met een bezoek aan «Brug
ge die Scone» (heerlijk in
deze rustige tijd van het
jaar!!!), kan gezellig deze
trip afsluiten met een mu
zikaal toetje in Hotel Oud
Amsterdam aan de Spie-
gelrei. Alle konoerten be
ginnen om 20.30 uur, be
halve het Koffiekoncert op
zondag, dat om 15 uur
aanvangt. De toegangs
prijs bedraagt 400 BF,
voor de Romantische
Kaas- en Wijnavond be
taalt U 650 BF. Wel liefst
reserveren vooraf op nr
050/34.18.10.
HERVVIG
Aalst. Herwig Van Holsbeeck werd in de Bathyscaaf uitgenodigd voor een gezellige
babbel (a)
Kuituurcentrum De Werf Aalst
ktoi p vrijdag 25 november
)uvv- ®ans,aande organiseert de
Culturele Centrale van
Lebbeke een informatie-
ENO avond omtrent «Artsen
Zonder Grenzen».
«Artsen Zonder Grenzen»
ls een privé-vereniging
met zoals de naam laat
vennoeden, internationale
- r°eping. Ze verenigt uit
sluitend geneesheren en
leden van het geneeskun
dig korps. Ze verleent
hulp aan alle slachtoffers
van natuurrampen, kollek-
tieve ongevallen, oorlo
gen, en dit zonder inmen
ging in de interne zaken
van regeringen en par
tijen. Ze aanvaardt en on
dergaat dan ook geen en
kele druk of invloed van
om het even welke macht,
of die nu van politieke,
ideologische of godsdien
stige oorsprong is.
De medewerkers werken
anoniem en vrijwillig: ze
meten de risiko's en geva
ren, en eisen voor zichzelf
of hun rechthebbenden
geen enkele vergoeding
behalve deze die de vere
niging hen kan ver
schaffen.
De Culturele Centrale
heeft een arts, die voor
deze organisatie werkt,
uitgenodigd. De plaatselij
ke afdeling van «Artsen
Zonder Grenzen» stelt een
info-stand ter beschikking.
De toegang bedraagt 50 fr.
Het totale inkomgeld van
deze avond wordt inte
graal overhandigd aan
«Artsen Zonder
Grenzen».
Op vrijdag 25 november
om 19.30 uur in zaal
«Edelweiss», Past. De
Buckplaats, Lebbeke.
Aalst. "Hoe moet ik vandaag mijn geld beleggen» was de titel van een voordracht die
F. Van den Spiegel gaf in de trouwzaal van het stadhuis voor een talrijk publiek (a)