Zoekt u ook mee naar het lijk te Meldert Jos Vanmol out-standing in «Burger-Edelman» Kunstagenda van «Dialoog» Oosterse kunstambachten te zien in Baardegem Nieuw Leven zet de klok twee eeuwen terug met "De bende van Baeckelandt" Borgrave in Galerie Denise Van de Velde L Na de eerste tentoonstelling van Spaans werk ziet U in Galerie Denise Van de Velde schilderijen van Elie Borgrave. U kan aan de Tragel nr. 7 te Aalst daartoe terecht telkens van donderdag tot en met zondag van 14 tot 18 u. Ook op afspraak via 053/78.70.47 of 70.04.65. Deze tentoonstelling loopt tot en met 15 januari. Vernissage morgen zaterdag 26 november van 15 tot 18 uur. Elie Borgrave werd in 1910 te Brussel geboren uit een Belgische vader en een Amerikaanse moeder. Waar hij door familietradi tie bestemd was voor de diplomatie, zal Borgrave een heel andere weg opgaan. Als achttienjarige vertrekt hij naar Parijs, waar geest en leven met een bijzonde re intensiteit bloeiden en komt in kontakt met het kubisme. Voor hem is dit een openbaring. Vooral Georges Braque was het die hem aangreep. De ont dekking van Braque en de kubisten gaven Borgrave de roeping waarnaar hij zijn leven richten zou: schilderen. Zonder akademische oplei ding voelde Borgrave dat nederigheid het juiste ver trekpunt was voor goede prestaties. Hii deed wat voor de hand lag en wat in vroeger tijden schilders als eerste plicht bij hun opleiding hadden moeten doen: zo zuiver en getrouw mogelijk kopiëren. Zich in leven in kompositie, vlak verdeling, kleurenmen- ging. Als autodidakt zal zijn leertijd zich dan ook over lange jaren uitstrek ken. Toch is het niet alleen de daadwerkelijke beoefe ning van het métier dat een beginnend kunstenaar maakt tot wat hij uiteinde lijk zal zijn. Het is even zeer het leven zelf dat hem vormt. Niet alleen zijn er de talrijke reizen en ver blijven in het buitenland, maar ook zijn omzwervin gen en avonturen tenge volge van oorlogsomstan digheden. Ook zijn filoso fische belangstelling en zijn bijna mystische inge steldheid hebben hun in vloed op zijn werk. Er is ook de vriendschap met andere kunstenaars: Mark Rothko in Amerika, de Pools-Joodse schilder Jankl Adler, een al vroeg uitgeweken leraar aan het Bauhaus die hij in Londen leert kennen, de Nederlan ders Geer en Bram van Velde die hij in Parijs ontmoet. Na de oorlog, hij verblijft dan in Amerika, houdt hij zijn eerste grote individue le tentoonstelling in het New Art Canter in New- York. Hij verblijft daarna korte tijd in Mexico om dan in 1950 te keren naar de V.S. en in Stonington een eigen akademie te stichten. Zijn werk zal dan, vanuit een relatie met de zichtba re werkelijkheid abstrahe ren, zij het niet volledig non-figuratief. De bevrij ding van die zichtbare wer kelijkheid is nadien de ba sis geworden van waaruit zijn werk meer en meer zal verdiepen en verinnerlij ken in een taal van geheel eigen vormen en kleuren. Geen komposities meer naar de natuur, maar zelf gevonden, autonome strukturen. Europa laat hem echter niet los: Elie Borgrave vestigt zich in 1954 niet ver van Parijs, woonplaats die hij zal rui len voor Zeeland in 1962, tot hij enkele jaren terug naar zijn eigen bodem weerkeert: Brussel. Stil aan evolueert zijn kunst. Lyrische abstraktie vormt een taal van tekens en symbolen die de toeschou wer moet ontcijferen en die ontcijfering. Zoals Borgra ve zegt gaat hij uit van een koncept, maar dat heeft hij niet in zijn hoofd, veeleer in zijn onderbewustzijn en het houdt verband met de innerlijke noodzaak van het moment. Dit is niet het zoeken van een effekt, maar van zelfbevestiging. Een geleidelijke verstrak king volgt nadien, het evenwicht is gevonden, de strijd gestreden. In de schilderijen die nu ge toond worden, en die een belangrijke evolutie bete kenen in zijn totale oeuvre, zien we de neerslag van zijn doorgedreven denken. Zijn zin voor het meditatie ve komt nergens beter tot uiting dan in deze bijna ascetische, mystiek aan doende werken. De kleur is objekt geworden en zal uitgepuurd worden tot de grootste eenvoud en gevoe ligheid, het plotse zien. Zoals hij zelf zegt: «ik moet blindvliegen tot ik een open plek in de wolken zie en de aarde onder mij herken». Tentoonstellingen Eüe Borgrave stelde reeds werken tentoon uiteraard in ons land maar tevens in onze buurlanden maar ook in Italië, in Canada en in diverse plaatsen in de U.S.A. Werken van hem bevinden zich in musea in Oostende, in Parijs en in Jeruzalem en in privé-verzamelingen in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië en de States. LH Aalst. In het Vredeshuis mocht Norbert de Winne zijn dichtbundel «-Het zonnelan ontbonden» toelichten (a) De Koninklijke Aloude Rederijkerskamer De Catharinisten, Hoofdkamer van het Land van Aalst bracht met «De Burger-Edelman» een totaal ander stuk dat de vorige «Midzomeraachtsdroom» waarmee ze nog dit seizoen deelneemt aan het Koninklijk Landjuweel dat spijtig genoeg niet als thuishaven door de diverse optredens mag dienen. Met «De Burger- Edelman» wordt dan wel meegedongen naar een degelijke klassering in het Provinciaal klasserings torn ooi. Met dit stuk, een vertaling dan ook van mening deze die reeds verschillende van het werk van Molière, kuituur via geld te spende- stukken van Molière voor niing Jean-Baptiste Poque- ren aan professoren in no KVS-Brussel vertaalde, lin, wilde de Kamer ge- time te kunnen verwerven had zich aan «Le Bour- woon ontspanning bren- waarbij hij als praalhans geois-Gentilhomme» nog gen. Maar dan wel ont- het karikaturale van zijn niet gewaagd, spanning op niveau En persoontje allerminst Regisseur Herman Slag- daarin is ze terdege ge- inzag. mulder deed het stuk slaagd ook, al ontbrak bij Wouter De Bruyne had al- transponeren in tijd en de aanvang wel enige leszins gezorgd voor een ruimte naar de eigen tijd vaart. Eigenlijk was het vlotte, van bombast ontda- en verplaatste het stuk ook slechts een entrée en ne tekst wat gezien de sub- naar ons bloedeigen Aalst matière waarbij enkel be- tiliteit van «de taal van Mo- waar de taal van Molière in doeld werd de protserig- lière» moeilijk te vatten is bepaalde kringen nog de hpïd van Monsieur Jourda- in onze bloedeigen moeder- voertaal blijft. We werden in die wel bulkte van het taal. De bestaande verta- in de loop van de avond geld, als magnaat in de ling van de Nederlands" dan ook gekonfronteerd grootwarenhuizenbranche Dolf Verschoor was niet met baron de Schaerbeek- doch elke vorm van gekul- bruikbaar en de andere de Waeteringen en met ba- tiveerdheid erfde. Hij was stadsgenoot John Buydens rones de Kerrebroeuck. Dieper dan de goedlachs heid zat echter de vorm van maatschappijkritiek en het universele feno meen van de gearriveerde, de nouveau-riche die via geld spenderen het eigen persoontje wil optillen tot een hoogte waar het aller minst thuishoort en alles zins niet past. Typisch in deze bewerking van Moliè re was de inbreng van ei gen muziek van Johan Haezaert met ook oosters klinkende melodieën en Arabische klaagzangen. Als een rode draad zorgde het «Queens singers Quar tet» voor enige gezongen kommentaar en inleiding tussen de diverse onderde len van het stuk dat ge bracht werd in een funk- tioneel dekor. Joe Vanmol die als gepen sioneerd turnleraar nog steeds de nodige lenigheid demonstreerde gaf goede repliek zowel aan zijn schermmeester Frans De Cuyper als aan zijn dans- leraar Dirk De Backer Tuin- Callens, terug van weggeweest, was de erva ren logopedist die Mon sieur Jourdain gelukkig wist te maken met hem te dat hij hem proza leerde spreken en Guido De Cock en Toon Denecke- re maten als meester kleermakers onze intreuri- ge held een kostuum aan om van te kotsen. Naast de onuitputtelijke drang zich als edelman waar te kunnen maken waarbij hij zelf in Arabi sche Sjeikkringen verzeil de, speelden zich huishou delijke taferelen af waar van onze Jourdain geen weet had, en waarbij hij, onbewust, zijn toestem ming verleende aan zijn, dochter om te trouwen met een niet-edelman die hij meende «de zoon van de sjeik van Quatar» te zijn. LH De Meldertse Claerhaegse Comedie die zich speciaal toelegt op openluchtspelen met folkloristische of ge schiedkundige inslag bracht nu opvoeringen in zaal van een komische thriller waarmee ze qua ontspanning hoge ogen gooit. In een vorige in dooroptreden met een heu se thriller was dat evenzo het geval. Verleden zaterdag en zon dag werd dan ook in aan wezigheid van nokvolle za len drie uur lang «naar een lijk gezocht». «Het lijk is zoek» is inderdaad een ko mische thriller van Char les Raymond Deyer die ge bracht werd in een regie van Theo Van Gijseghem met valabele regie-assi- stentie van Jos Maes- schalck. Beide regisseurs nemen daarenboven het leeuwenaandeel van het to- neelgebeuren op eigen schouders. Het kontrast tussen de lugubere evene menten op de Bühne en de permanente hilariteit van een goedlachs publiek was dan ook opvallend. Uiter aard gewild want het ging hier om drie uur entertain ment op niveau, afgewis seld en stoelend op vaak angstwekkende gebeurte nissen die af en toe ook voor huivering zorgden. In een mooi dekor, vernuf tig uitgekiend en estetisch verantwoord van Patrick Van Craenbroeck evolueer den negen akteurs waar van moet gezegd dat geen enkele ervan uit de toon viel en de homogeniteit van de opvoering verstoor de. Monick Streckx nam zelfs een dubbelrol voor haar rekening. Twee da mes van totaal verschillen de typering die ze beide con brio op de Bühne neer zette. Marcel De Greve ty peerde ook twee persona ges die eigenlijk maar één vormden. Lutgarde De Ko- ninck was een weinig op vallende sekretaresse die haar opdracht akkuraat volbracht en Rosa Moeyer- soons die een uit het leven gegrepen oudere dienst meid gestalte gaf Els Dooms was de dartele bak vis die met de gratie van de jeugd en het enthousiasme van de aankomende belofte zorgde voor heel wat bij val. Frank Van Lare bracht een gekarikaturi- Andermaal stelden dr. Hendrik Strijpens en Jean- Paul van der Poorten een kunstagenda namens «Dialoog», een vereniging voor geschiedenis, lette ren en kunst. Het wordt een agenda op formaat 20 bij 20 cm van ca 250 pagina's machinegestreken papier van 135 gr. met omslag in vierkleurendruk en 60 illustraties waarvan meerdere in kleur. Het boek is te bestellen door storten van 350 fr., verzendkosten inkluis, op rekening 293-021 26 72 - 06 van Dialoog Aalst met vermelding «Kunstagenda 1989». 37 Vlaamse kunstenaars uit de regio's Aalst, Dendermonde en Sint-Niklaas komen erin aan bod. Het zijn: Etienne Bauwens, Rik Bosteels, Jan Buytaert, Jan Calmeyn, Raf Coorevits, Luc De Bruyne, Marie- Louise De Cauwer, Jan de Nijs, Raf De Smedt, Paul De 8utter, Hubert De Volder, Johan De Vos, Huguet- te De Wit, Frida Du verger, Gerard Gaudaen, Andre Heye, Guido Mariman, Roland Massa, Karei Me- chiels. Simonne Muylaert - Hofman, Vera Neels, Jacques Neve, Marc Potjau, Marijke Pyl, An Reyn- voet, André Roe lan t, Jan Sanders, Albert Ter sago, Jacqueline Uyttersprot, Stefaan Van Biesen, Jozef Van den Steen, Harold Van de Perre, Urbain Van Duyse, Anne Van Geyseghem, Robby Van Goethem, Alfons Van Meirvenne, Janine Verdonckt. LH Aalst. Vast als Eik speelde *een vreemd koppel» in het parochiaal centrum (a) Nog tot zondag 27 november kan U in de parochiezaal te Baardegem terecht voor een tentoonstelling «Kunstambachten uit het Oosten», deze tentoonstelling wordt georganizeerd door de Missie- en Ontwikkelingsgroep voor het Bwamanda Projekt in het Zairese bisdom Molegbe. Op de tentoonstelling is Chinees lakwerk, oud en nieuw porselein, ivoor, meubels, borduurwerk, oosterse tapijten, kunstvol houtsnijwerk en juwelen te zien en te koop. De opbrengst van deze verkoop komt ten goede aan het projekt. De tentoonstel ling is open van 15 u. tot 21 uur. seerde versie van de «meet- grage» begrafenisonder nemer waarvoor er slechts leven komt als er gestor ven wordt, en Koen De Valck toonde zich een veel belovend akteur als chauf feur en minnaar De hoofdrollen werden ge houden door Monick Sterckx naast Theo Van Gijsegem (de «pastoor») en door een zeer vlotte galan te en flink van de tongriem gesneden Jos Maesschalck die zorgde voor menig opendoekje. Van Theo Van Gijseghem, de door de wol geverfde akteur van alle markten thuis, konden we naast zijn individuele pres tatie als een voor begrafe nisondernemer versleten notaris zijn regie waarde ren die duidelijk vaait had Wellicht mocht Charla Deyer het stuk ietwat min der lang hebben gemaafc want de ontknoping, bleef ze steeds problema tisch, liet wel wat al te lang op zich wachten. Dat het sukses in de zaai aanleiding was tot enig chargeren namen we ei graag goedlachs bij. U kan nog mee helpen zoe ken naar het lijk vandaag vrijdag 25 november morgen zaterdag 26 tel kens te 20 u. in zaal In grid aan de Meldertse Dorp straat 36. Toegang kos! 150 fr. Bij vooraankoop 120 ft-. Reserveren via 35.64.20. LH Toneelvereniging "Nieuw Leven" brengt op zaterdag 26 en zondag 27 november en op zaterdag 3 en zondag 6 deoember telkens te 20 u. in zaal "Kring", Dr. De Moorstraat 104 te 9300 Aalst "Dossier Bakelandt" van Fred Germonprez in een regie van Fons Vinok. Toegang kost 130 ft-., 60-plussers betalen 100 fr. wat ook bet geval is voor kinderen tot 12 jaar. De rollen worden verdedigd door Martine De Pelsms* ker, Daniella Jacob, Marleen Hobbels, Jozef De Cock. Geert De Rijoke, Roger De Cook, Bart Boelens en Huge Devrieze. Bakelandt en de chaos In "Doesier Bakelandt" hangt Fred Germonprez ee duidelijk beeld op van de algemene chaos die op bs einde van de 18e eeuw in Vlaanderen, en dan vooral Cf het platteland, heerste. Tijdens deze sombere periode was de slechte ekonom> sche, sociale en politieke toestand vaak de drijfveer vu zware kriminaliteit. Het leger van Napoleon had dt Oostenrijkers uit Vlaanderen verdreven, maar van ds beloftevolle boodschap die de Franse revolutie aanvan kelijk afkondigde, bleef niets over. Het leeggeplunderd» en getiranniseerde volk leed honger en werd opstandig Toen Napoleon de jonge mannen begon op te eisen brai een openlijke opstand uit. Deze opstand (de Boeren krijg) werd in 1790 te Hasselt de kop ingeslagen. Tegen deze achtergrond van onrust, verdrukking en geweld, plaatst de auteur de figuur van Bakelandt. Bastaardkind... Ludovicus Bakelandt werd als bastaardkind op dt wereld gezet door een misschien wat naïeve, jongt vrouw die betrekkingen had met haar pleegvader Caro- lus Bakelandt. Na zijn geboorte werd hij door moeder achtergelaten, twee jaar later overleed vader. Als tienjarige jongen zwierf hij van de ent boerderij naar de andere, bedelend om een beetje voed sel. Gedreven door honger en ellende neemt hij alt jongeling dienst bij het Franse leger maar deserteert ns enkele maanden. Door toedoen van Simpelaere, Belle Van Maele en Kat» Busschaert, kwam hij terecht in de "bende van Knorrt Busschaert". Het is deze stap die over zijn kortstondig leven besliste. Wat in de persoonlijkheid van Bakelandt het mees-, intrigeert, is de vraag of hij werkelijk die woeste es onmenselijke rover en brandstichter was die zelfs men sen vermoordde. Wat hij misschien één van de slachtof fers van de toenmalige chaos? Hoe onderging hij d( honger, de ellende - de schande een bastaardkind t» zijn? Er zijn echter feite waar men niet omheen kan Mei- haalt ze uit de getuigenissen en processtukken uit die periode. Het duurde trouwens twee jaar voor het vonnis viel (van 1801 tot 1803). Er zijn onweerlegbaar delikt® geweest. De bende werd niet alleen beschuldigd van roo! en marteling maar ook van moord op de boerin Cathari- na De Smet, die door Simpelaere met een vuistslag wen) gedood. In 1803, in de leeftijd van 29 jaar, wen! Bakelandt samen met andere loden van de bende, in Brugge onthoofd. Hij zal waarschijnlijk nooit vermoed hebben dat hij tweehonderd jaar later geschiedenis zoum aken als een van de meest omstreven roversfïgU' ren die ons landje ooit gekend heeft. (L.H-) 6 - 25.11.1988 - De Voorpost

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 6