Pieter Coecke, design en Herwig
Sculpturele poëzie van Agnes van Ransbeeck
Ikonententoonstelling in
Sint-Jozefskollege Aalst
Octavus Willems
in de Belfortzaal
«Aalst, droog: geschreven»
Drievoudige tentoonstelling in De Werf
sr;eTrtc^rvede^anv850^°^ïene'1
5
De Voorpost - 2.12.1988 - 11
Met een bezoek aan kultureel centrum De Werf, werk van Herwig Van gen ze een veelheid van Cam, A. Van Ransbeeok
Molenstraat 51 te Aalst, slaat U drie vliegen in Holsbeeck, een niet meer kunstenaars van divers W. Van Hecke. G. Van den
één slag. Althans tot en met zondag 15 januari. bet artistiek milieu pluimage defileren wat Brande, M. Wijckaert, O.
Piramides aan de ingang verklappen u duidelijk we£ te denken figuur.
wat U op de verschillende verdiepingen van De
Werf kan meemaken.
Een terugblik op wat de Galerij Pieter Coecke qua Dr Hendrik Strijpens
beeldende kunst kon bieden van 1969 tot 1987 deJreeds bij de de "°hl'?ers,
een retrospectieve Herwig Van Holsbeeck over speudo-kunst gaat. Dood- geraakt na enorme hinder-
een kwarteeuw. doeners nis ..dnt ïrnn ik nissen en praktische moei-
hun talenten terdege kon Zadkine...
oriënteren. K. Appels, Adami, Baj,
Van die veelheid zien we Balderi, Baruchello, Ber-
hun in De Werf werken rocal, Boero, Calder. Car-
mi, Cavaliere, Chris to.
Cordero, Crida, Del Pezzo,
Dova, Folon, Fontana, Ni-
ki de St. Phalle, Panama-
renko, Pericoli, Plessi,
Poggiali, Pomodoro, Poz-
doeners als
ook» of «dat doet ons Liesje lijkheden.
niging voor kunst, ge- Qp school ook» wijst hij Uiteindelijk ziet U er toch zati, Rotella, Sarri, Tadini,
Is het gebodene op zichzelf schiedenis en letteren en pertinent af. Wie kunst wil werken van o.m.: G. Ber- Tarantino,...
reeds massaal wegens de «Pieter Coecke Design» genieten moet alle voor- J
veelheid, de opkomst was met als trekpaarden vader oordelen opzij zetten
dat niet minder. Men had Frans en zoon Herwig Van werken met open u
het er over zowat 450 be- Holsbeeck en dr Hendrik onbevooroordeeld ^tege^ vaux, G. De Cock, Ch. Del-
zoekers van heinde en ver- Strijpens, voorzitter van moet treden Alleen in die porte, J. De Nijs, L. De
re. We hoorden nogal wat «Dialoog». geestesgesteldheid blijft
gesprekken in de taal van Gespreid over gelijkvloers het gebodene in de geest
Moliere, minder in die van en twee verdiepingen natrillen Frans en Herwig
Shakespeare maar toch wordt U er achtereenvol- Van Holsbeeck gingen
ook enkele Barden lta- gens gekonfronteerd met daarbij niet over één nacht
haans Een gebeuren dat de historiek van de Galerij jj8 want vertoefden eerder
de regio, zelfs de lands- Pieter Coecke. met een zes- reeds lang in kunstmid-
grenzen dus duidelijk tigtal stoelen en stoelmeu- dens allerhande en zwen-
oversUjgt, De vrucht van bels vanaf 1950 tot op he- gelden de gave des onder-
iWat voorbereidend den, heuse blikvangers, en scheids terdege aan
trand, M. Bayens, J. Cob- Galerij Pieter Coecke wees
de baert, J Cluysenaar, A. en Dialoog wijst nog
Debois, S. Depuydt, P. Del- steeds een aantal kunste-
naars de weg om uit de
bekrompenheid van de ei-
Pelsmaecker, J.P. Gijsels, gen regio uit te breken en Aalst. Veel belangstelling voor de opening van de tentoonstelling (a)
heel
werk door «Dialoog»,
last^ but not least met het in Galerij Pieter Coecke z
Aalst. De kunstenaar Van Holsbeeck tussen de talrijke menigte (a)
K. Heeremans, P. Horvath,
A. Jöérn, V. Gentils, G.
Holmens, B. Lindström, G.
Leclercq, A. Mortier, P.
Mara, F. Minnaert, J. Mi-
zich op nationaal, zelfs in
ternationaal vlak bekend
te maken.
Van atelier naar galerij
Aalst. Talrijke bewonderaars en vrienden van kunstenaar Herwig Van Holsbeeck (a) P®j®'
ro. R. Monteyne, L Peire, Direkteur-generaal van
J, Rets. R. Raveel. Y. Ra- he' ministerie van de
hay, Reinhoud, G. Sem- Vlaamse Gemeenschap,
Somville, W Administratie voor Kunst
tentoonstelling hij even
eens meemaakte en kom-
mentarieerde. In deze hui
dige kunstgebeurtenis ziet
hij de bekroning van de
nooit aflatende inzet van
het duo Frans en Herwig
Van Holsbeeck.
In het atelier ondergaat de
Schelfhout, M. Van Saene, JYwet ,loo^de Van beeldende kunstenaar
L. Van Lint, S. Van der
de eigen, intieme sfeer
In 't Kapittel
Omdat Koen Stassijns dicht in beelden en Agnes wat ik weet in dit gedicht»
Van Ransbeeck beeldhouwt in gedichten stelt zij wordt het plotseling stil
U in 't Kapittel bronzen beelden voor naar gedich- rond deze «veelbelovende
ten van Koen Stassijns «Aanmaaktwijgen van een OD
vuur» onder het tema «Skulpturale poezie» ,J^. .*®f op
poëzie ogenblik dat iedereen hem
Op vrijdag 2 december om 20 u. opent de tentoon- voor de poëzie had afge-
stelling «Skulpturale Poezie» in de adembene- schreven, verschijnt in
mend mooie galerij 't Kapittel op het Priester 1984 totaal onverwacht
Daensplein 2 rechtover de Sint-Martinuskerk te een nieuwe bundel «Ik hou
Aalst. niet van de dagen». Van
Agnes Van Ransbeeck een nooit geziene verfij- dan verdwijnt hij niet
°1946 ning kneedt en boetseert ™®fr mt het bonte
Wie Agnes Van Ransbeeck "U hair beelden eerst m chchterswereldie en ver-
wie Agnes van KansoeecK afwerkinv van aan overt hij een vaste stek in
ontmoet, ontmoet een da- sk lpt in waa j «g het dichtersgild met talrij-
me. Niet zozeer omdat zij eKuipiuur in was is als een DUblicaties in literair*
gehuwd i, me. een beken- ^B^ aderlatog en
bundels.
Enkele weken geleden ver
scheen in de gereputeerde
poëziereeks de Golfbreker
van de uitgeverij Lannoo
in Tielt zijn nieuwe dicht-
Iwj.imnninir tus'sen belden dat »r«' alleen "span- bundel .Aanmaaktwijgen
m apajuuiig lussen Deiaen, maar hii^nnriêr- van een vuur» De voorstel-
1 vertaalt en vertelt m won- nena maar °°K oijzonaer
de arts, maar veeleer om- het P|*odukt van 6011 diep- h ^f
dat zij is wie zij is: een ^aand denk- en voelpro- ounaeis.
kunstenares met een bege- 068 Het uiteindelijke gie-
nadigd talent die de inner- van het brons is een
lijke rijkdom van haar presteren.
vrouw-zi
die haai
zonder afbreuk te doen aan
dïë~haar om'ierfi ra de d« spanning van het gieten
uw-zijn en de wereld
zonder enige franje de
konfrontatie met zichzelf,
met het eigen werk, met
het eigen ik. De plaats tot
bezinning, verdieping,
bundeling.
Maar pas in de galerij, in
de tentoonstellingszaal, in
het museum komt het
werk reëel tot leven. Het
ontsnapt er inderdaad uit
het eigen strakke keurs
lijf, breekt uit zijn milieu
in de konfrontatie met an
dere kreaties. «Van de ezel
naar de galerij» is de cru
ciale stap, het uur der
waarheid voor elk kunste
naar die dat moment dui
delijk steeds met enige
huiver tegemoet ziet. Het
werk wordt inderdaad in
de galerij als het ware her
doopt, krijgt er een ander
cachet en wordt er getak-
seerd op zijn kwaliteit.
De galerij moet de valabele
achtergrond vormen die
het kunstwerk valabele
kansen kan bieden in opti- zijn kunstwerken
male omstandigheden.
Zoals muziek niet kan ge
noten worden in een rij
dende tram of poézie niet
gemaakt kan worden in
het gewoel kan ook het
plastisch kunstwerk niet
tot zijn waarde komen in
een niet-aangepast milieu.
De organisatoren voegden
er nog een dimensie aan
toe door de samenkoppe
ling en onderlinge be
ïnvloeding van het schilder
ij met het designmeubel.
Kunstkritikus Walter De
Raeve stelt dat als concep
tuele kunst minder thuis
hoort in een galerij de an
dere beeldende kunst in
grote mate tributair kun
nen zijn aan de waarde van
de galerij zelf.
Anderzijds stelt hij dat er
momenteel te veel «kunste
naars» zijn wat resulteert
in overproduktie van wer
ken en in vaak heel wat
stijlloosheid. Niet alle kun
stenaars zijn even kreatief
en velen vergenoegen zich
dan ook bij kopiëren. Iets
waaraan men zich in Gale
rij Pieter Coecke niet be
zondigd heeft in de loop
van haar bestaan. Momen
teel heerst er wel een voor
liefde voor het gebruiken
van simbolen en meta
foren.
Tenslotte wijst spreker op
de ongehoorde stijgende
trend van de prijzen van
kunstwerken. Het kan een
opdracht van een galerij
bieden aan betaalbare, niet
uit de pan swingende
prijzen.
Publikaties
Aan deze tentoonstelling
waar U nog tot 15 januari
elke dag vanaf 10 u. te
recht kan zijn twee publi
katies gekoppeld. «Een te
rugblik op Galerij Pieter
Coecke 1969-1987» en
«Patchwork van Herwig»,
een monografie over Her-
wig Van Holsbeeck.
LH
^volgdlfhaar opleiding werken van Agnes Van d^°inAal8t; werd
i u ioverdonderend sukses en
spectaculair is.
ling, enkele weken gele-
lin'rip AraHomip vnór'fWin. Ransbeeck werden op tal-
3 M Kuï^ te A^S en vra plrateen tratoinge- d» bundjl. waarin 6 met
volmaakte zich aan het Ho- 8teld met groot en terecht poeziepryzen bekroonde
k sukces. De vele prijzen en zijn opgeno
gei insuiuui voor Z men, wordt op zijn tocht in
Vlaanderen en Nederland
met laaiend enthousiasme
ontvangen door het pu-
H Architectuur "*en Visuele onderscheidingen die
I Kunsten, Abdij Ter Kame- kunstenares de laatste ja-
ij ren in Brussel onder lei- J"611 her en der behaalde,
ding van Felix Roulin bewijzen en onderstrepen
De eerste jaren na haar baar uitzonderlijk talent
tudietijd zijn een periode en tevens haar blijvende
aarzelend zoeken naar waarde
een evenwicht tussen de Koen 8tassijn8 p1963
dagdagelijkse beslomme-
igen van haar gezin en Koen Stassijns ont-
sterke roep van de mate- moet, moet wat geluk heb-
rie. En zij vindt «De kunst ben. Hij verdeelt zijn tijd
het bronsgieten is immers tussen zaken
jn manier om mij te ma- doen. poëzie schrijven en
'nifesteren als vrouw, vertalen, kroeglopen, rei-
Aalst. Agnes Van Ransbeeck en Koen Stassijns met Sculpturele Poëzie»
Bij de Paters Jezuïeten, uitgevoerd door het koor vensmoment
bliek zowel als door de Pontstraat 11 te Aalst kan van de «Magistri Collegii
kritiek. u op vrijdag 16, zaterdag Alostani».
De gedichten van Koen 17 en zondag 18 december Zaterdag 17 en zondag 18
Stassijns zijn verstilling terecht voor een tentoon- december 1988: doorlo-
en doen ook stil staan Zij stelling van Russische en pend open van 10.30 tot
worden opgebouwd in een Griekse Ikonen. Toegang 20.00 u.
klassieke vormgeving, zit- langs de leerlingenpoort. Meer dan een kunstvol
ten vol ritmische muzikali- Pontstraat 11Toegang portret van een heiligenfi-
teit en een verrassende gratis, guur of een schilderij met
maar beheerste beeld- Authentieke Russische een religieus onderwerp
spraak die nooit aan duide- Ikonen uit de 18de en 19"* uit ons Westers artistiek
Vanaf 17 december 1988 klemtoon op de kleuren,
tot en met 1 januari 1989 De naam «abstraction lyri-
zal in de kunstgalerij van que» komt van G. Mat-
het Belfort te Aalst een ex- thieu.
positie plaatsvinden met Door haar speciaal karak-
een vijftigtal werken van ter en de gebruikte tech-
kunstschilder Octavus niek is deze tentoonstel-
Willems uit Asse. ling interessant voor alle
De werken zijn fel ge kleur- kunst- en kleurenliefheb-
de komposities geschil- bers.
derd op linnen en/of op
voorgeprepareerd papier. Biografie
De kunst8childersverf De kunstenaar is een Oost-
waarmede de werken zijn vlaming uit Meldert, maar
samengesteld heeft de be- woont in Asse. Hij volgde
naming medegekregen vier jaar akademie in Den
van Rembrandt artists' dermonde voor tekenen en
fluid colours (of R.A.F.C.). schilderen en kreeg drie
Lyriraherararati.
De lyrisch-abstrakte stijl saan-inspekteur plastische
die deze kunstenaar toe- kunsten Jan Heuninckx.
past is niet zó gebruike- Octavus Willems was
lijk, zéker niet op deze ma- stichter en voorzitter van
nier gebracht. kunstkring «Plaskunas»
6611 8Pecdïeke rich- evenals stichter-direkteur
terse christen is de Ikoon ^big in de non-figuratieve van de Assense akademie
aanwezig als een goddelij- kunst waar de schilder ui- plastische kunsten. Jury-
ke boodschap die het men- 8811 zÜn gevoe- lid van de jaarlijkse teken-
selijke verheft. lens zonder specifieke ver- wedstrijd «Humaan Kerst-
LH wijzdig naar herkenbare vieren», georganiseerd
elementen. Kortom, een door het Belgisch Leger en
poëtisch handschrift met jurylid van de Naïeve
kunst te Brussel. Was ach-
de Oos-
artieste als levrad^n S™*"* de a°°n M
Hat «ariana „it ooooi. voort onroering waarmee deze Ikonen m klassieke stijl openbaring in beeld en
dat verlangt uit de anoni- voort
miteit, het alledaagse, het Hij debuteerde op 14-jari-
onpersoonlijke, het fanta- Be leeftijd met de bundel
sieloze te treden., zegt zij "Het Achterland» en kende
in 1978. Nu 10 jaar later enkele jaren later
Ikonen in klassieke stijl openbaring in beeld
gedichten zijn geschreven worden tentoongesteld en kleur van het goddelijk
ontroert en grijpt de lezer te koop aangeboden, als- mysterie, zoals de Schrift
aan op een uiterst zachte mede kunstig op massief dit is in woorden Zowel
blijkt dit credo onaange- de bundel «Stilte». Na
tast en even levendig. Met z'in derde bundel «Weet
sukses maar daarom niet minder hout gezette reproducties het Schriftwoord als
di rekte manier J-
■Originele reeks pentekeningen
j, Pe""80°n8' kleuter- het karnavalmilieu is hij en Jos Maesschalck zijn door Dom Idesbald, mon-
fl leiaster bij de dames van de gegeerde man voor het reeds tienjarig bestaan nik van Affligem, omüjst
Maria te Aalst die van va- maken van koppen in piep- viert. door gezangen uit de Sla-
aer Louis het tekentalent schuim, Bea tekende deze werkjes visch-Byzantijnse Liturgie
Dochter Bea volgde lessen naar foto's genomen door
van befaamde werken. Ikoon hebben hun plaats
Het Sint-Jozefscollege or- in de verkondigende Litur-
ganiseert deze tentoonstel- gieviering van de Kerk.
ling in samenwerking met Beide zijn op hun manier
de Sint-Pieters- en Paulus- als het ware sacrament
abdij van Dendermonde. van het goddelijk heils-
Vrijdag 16 december 1988 handelen met de mens. De
te 19.30 uur: plechtige Ikoon is dus niet zomaar
opening van de tentoon- een afbeelding. Ze stelt de
stellinj:, met een inleiding Zoon Gods, de Maagd Ma
ria, een heiligenfiguur oi
een moment uit de heilsge
schiedenis niet alleen
echt tegenwoordig
«n tiental originele pen te- aan de stedelijke akademie Jos Maesschalck. Het zijn
G®21®" vanuit te Aalst en stelde reeds ten- achtereenvolgens het sta- Aalst voor 500 fr
mmder konventionele hoe- toon op verschillende tion, de Markt, galerij De Xoo^eschiven,
aubteHnte^rarat Pl»«tera Volgend jaar ook Gapaert, het Osbroekhoe. wijst naar de in het center Woord ons roept en gene-
HJMJlVBIJttUV. In net. kultureel centrum are rie T nnee /„ca o;_. 11 «->- -
Zij treedt met kracht op in
de plaats van wie of wat zij
voorstelt, is verkondiging
heil, zoals ook het
i i. ,a - - Gapaert, het Osbroek, hoe- wijst naar de in het center Woc
in het kultureel centrum ve De Loose (aan de Sint- gebruikte machines xero- zin& brengt. Daarom is de
Affligem aan de Abdij- Jobkapel). Mijlbeek, de grafie waarbij Xero staat Ik®on dan ook een cultus-
technisch Instituut wsï f™*' n Dender. d» Siesegemkou- voor droog en de rest voor voorwerp, dat wordt ver-
is ,W8S Bea maakte deze penteke- ter, de Werf en het rond- geschreven ®®rd, bewierookt en ge-
een gewaardeerd portret- ningen in no-time in op- plein Haring. g enre LH kust, versierd met blSe-
evon 8r e°i ve]rdien8tellJk dracht van het sneldruk- De reeks is te koop in het men en verlicht met kaar-
hfiPt mt V^n centrum Aalst dat onder sneldrukcenter, Geraards- sen en met oliepitjes. In elk
wat zandtapijten. In leiding van Etienne Amant bergsestraat 189 te 9300 -
louis Persoons zelf
faar aan het Aalsters Vrij straat
huis, bij elk gewichtig le- Aalst. Een zelfportret van Octavus Willems
tereenvolgens inspekteur
en redakteur-koördinator
bij de Standaardgroep.
Hij had individuele en
groepstentoonstelling in
binnen- en buitenland. De
voornaamste waren Het
Pand te Dendermonde -
Kunstforum te Scheldero
de - 't Zand te De Panne -
Beukenhof Art Center te
Kluisbergen - De Peper-
busse te Oostende - de Bel
fortzaal te Aalst - Kultu
reel Centrum Westrand te
Dilbeek - Galerij De Beule
te Eeklo - Stadhuis te Ou
denaarde - 't Scheurvliet te
Beauvoorde - Galerie Arts
Vivants te Parijs - A New
Gallery te Antwerpen. In
1989: Kultureel Centrum
te Strombeek-Bever - Ge
meentehuis te Langemark
- Poelkapelle - Kultureel
Centrum te Waregem - Ga
lerij De Ploter te Ternat.
De tentoonstelling is alle
dagen open ook tijdens de
weekends van 10 tot 18
uur - schilder is aanwezig.
De kunstenaar is ook te
bereiken op telefoon 02/
452.61.91.
LH