Kuituurcentrum De Werf Aalst Awatinas schitterde in de Werf Liliane De Smet te gast in eigen atelier Tejater 80 met «Verkeerd» Kamerorkest Jeugd en Muziek Aalst samen met Pei Pei Zhu in De Werf te Aalst Yvonne Veirman en Simonne De Visscher in 't Hof ter Puttens te Lede De Voorpost - 9.12.1988 - 11 •lege Frans Liszt Kamerorkest (17.12) Praags Operetten theater: «Die Fledermaus» van J. Strauss jr. (18.12) Liefhebbers van klassieke kamermuziek en/of van operette op niveau mogen met nalaten volgend week end naar De Werf aan de Aalsterse Molenstraat te trekken. Op zaterdag is er immers een van de beste Europese kamerorkesten te gast met werk van J.S. Bach, A. Corelli en Haen- del. En daags nadien is hét gespecialiseerde operette- teater uit Tsjecho-Slova- kije van de partij met Strauss' «Die Fleder maus». Zaterdag 17.12: Frans Liszt Kamerorkest Op 22 september 1981 speelde in de Aalsterse Sint-Martinuskerk het Fe- renc (Frans) Liszt Kamer orkest o.l.v. Janos Rolla; het was hun eerste optre den in het kader van het Festival van Vlaanderen. Op het programma ston den toen Corelli, J.S. Bach en Dvorak. Volgende week zaterdag 17 december vertolken ze werk van J.S. Bach, Corelli en Haendel. Dit Frans Liszt Kameror kest is gesticht in 1962/ 1963 door studenten van de Frans Liszt Muziekaka- demie in Boedapest. Enke le jaren later zou dit kamerorkest een steeds be langrijker rol gaan spelen in het Hongaarse muzie kleven met een repertoire dat zowat de hele muzie kgeschiedenis omvat: Monteverdi, Bach, Vivaldi, Mozart, de romantici en ook hedendaagse werken De plaatopnamen getuigen van een hoog artistiek ni veau; we citeren o.a. Bachs Matthauspassion» en zijn Kunst der Fuge», Haen- dels «Watermusic» en de kamermuziekcantates van prins Esterhazy waarmee ze in 1973 te Parijs de Prix d'Orphée behaalden. Dit kamerorkest heeft al vele rondreizen gemaakt, zo wel in Europa (Wenen, Praag, Italië, Frankrijk, Malta) als in de VSA en Canada. In de zomer van 1973 en 1974 stond een muzikale boottocht in het Middellandse Zeegebied op het programma. Daar naast is het ensemble op getreden met vooraan staande musici zoals Mau rice André, Julia Hamari, Heinz Holliger, Igor Oi- strach, Henryk Szeryng, Mstislav Rostropovitch e.a. Het gezelschap bestaat uit 16 strijkers en een kla vecimbel. Mede dank zij hun rijk ge varieerd repertoire is dit Frans Liszt Kamerorkest uitgegroeid tot een ensem ble dat Hongarijes muzika le uitstraling in Europa en ver daarbuiten in aanzien lijke mate gestalte geeft. Onder leiding van nog steeds Janos Rolla bren gen ze werk van Johann Sebastian Bach (1685- 1750), Arcangelo Corelli (1653-1713) en Georg Frie- drich Haendel (1685- 1759). Van Bach krijgen we het «Brandenburgs Concerto nr. 3 in G» te horen, een van de zes erg mooie con cert! die Bach schreef in opdracht van markgraaf Christian L. van Branden burg, een groot muziek liefhebber. Ook Bachs «Concerto voor 2 violen en strijkers in d» staat op het programma, dit prachtige dubbelkoncert, BWV 1043, is uniek door het mystieke largo, een dialoog tussen Jezus en de ziel over de hemelse gelukzaligheid. Van Corelli prijken niet minder dan vier werken op het menu, en niet van de minste. Er is het «Concerto grosso voor soli en strij kers in g», het «Concerto grosso voor soli en strij kers opus 6 nr. 10 in C», het «Concerto grosso voor soli en strijkers in D, o nr. 4» en vooral het «Concerto grosso fatto per la notte di Natale, opus 6 nr. g». Co- relli's concerti grossi wa ren in die tijd openbarin gen van een nieuwe schoonheid in de gewijde muziek. Het laatste ge noemde heeft door de eeu wen gegolden als het hoogtepunt ervan: het is een feestelijk stuk in pa storale trant voor de Kerst nacht, een voorbeeldige muziek van de herders. Al deze werken komen uit zijn laatste dat hij schreef: zijn opus 6 is immers een verzameling concerti gros- si, 8 kerk- en 4 kamerkon- certen (suites), uitgegeven in 1714. Haendel had voor deze Co relli een grote bewonde ring. Tijdens zijn reis naar Italië (1705-1709/10) had hij in Rome kennis ge maakt met de concerti grossi van Corelli, die op hem grote indruk maak ten. Toen hij merkwaar dig genoeg pas 30 jaar later het concerto grosso ging beoefenen, viel Corel li's invloed daar nog duide lijk in terug te vinden. Hij komponeerde zijn concerti grossi in 1740; het zijn glansrijke voorbeelden van de vorstelijke, pom peuze barokstijl Het zijn zijn beste instrumentale werken; vooral dan het nr. 6 in g dat vanavond uitgevoerd wordt is schitterend, al krijgt het bij onze dirigenten niet al tijd de aandacht die het verdient. Een schitterend instru mentaal programma met barokmuziek van het hoogste niveau! Toegangsprijs 500 BF. Zondag 18/12: Strauss' «Fledermaus» door het Praags Operette tea ter Zoals vele Europese kui tuursteden beschikt de Tsjechoslovaakse hoofd stad Praag over een operet te teater. Met het Praags Operettenteater heeft het een van de meest vooraan staande teaters met een volledig kreatief repertoire op het gebied van operette en musical. België bezit geen enkel beroepsgezel schap dat de operette koes tert; wel hebben we de mu sicalafdeling van het Ko ninklijk Ballet van Vlaan deren van direktrice Linda Lepomme; maar daar is het gedonder de laatste tijd niet uit de lucht. De suksesrijkste voorstel lingen door het Praags Operette tea ter van de laat ste tijd waren: «Het Land van de Glimlach», «Polen blut», «Vetter aus Dings- da», «Hello Dolly» en «My Fair Lady». In het kuituurcentrum De Werf brengen zij een hoog tepunt van de klassieke operette: «Die Fleder maus», van Johann Strauss jr., een indruk wekkend geheel met een konstante van kostelijke muzikale ideeën, een kunstwerk op hoog ni veau, m.a.w. ontspanning in de beste betekenis voor iedereen. Van de bijna 500 werken die Johann Strauss jr. (1825-1899) naliet, zijn de honderden walsen natuur lijk het bekendst. Maar ook zijn 16 operettes gin gen de wereld rond; den ken we maar aan «Eine Nacht in Venedig» (1883), «Simplizius» (1887), «Fürstin Ninetta» (1893) en «Waldmeister» (1895). Zijn twee meesterwerken zijn echter «Der Zigeuner baron» uit 1885 en natuur lijk «Die Fledermaus» uit 1874. Johann Strauss jr. was de onvolprezen meester van de dansmuziek van die tijd, de wals. In alle balza len van de wereld werden ze gespeeld, de maestro had trouwens zijn eigen orkest, waarmee hij ver scheidene internationale toernees maakte. Na zijn huwelijk in 1862 dirigeer de Strauss niet veel meer; hij begon steeds meer te komponeren. Hij dacht er nu ook aan operettes te schrijven. Jacques Offen- bech had hem dat reeds aangeraden. Het ene sukses volgde op het andere. Richard Genée en Karl Haffner bezorgden hem het libretto «Die Fleder maus», een bewerking van «Le Réveillon» van Meilhae en Halévy. Strauss kompo neerde de muziek weken. Op 5 april 1874 vond de eerste opvoering plaats in het Theater an der Wien. «Die Fledermaus» is eigen lijk geen operette maar een opera. Toch kan de gebrui kelijke aanduiding van het werk met «operette» hoog stens als een kompliment worden gezien: Johann Strauss heeft zijn materie aangepakt met de licht heid die in een operette niet zou hebben misstaan. In het werk komen enkele ongelooflijk moeilijke rol len voor, zoals die van Ro- salinde. Maar ook de hele konceptie van een regis seur moet door zware be proevingen heen, voor dat het moeilijke werk alle zwaarte voor de toeschou wers en toehoorders heeft verloren en de voorstelling zoals dat heet, over de Büh ne zweeft. Na de première in 1874, nam in 1894 ook de Weense hofopera het werk op haar repertoire. Daarna begon de triomf tocht. Vele Duitse en ook andere teaters maakten er een vaste oudejaarsavond- traditie van het stuk op het repertoire te plaatsen, vaak ook met ingevoegde, geïmproviseerde teksten naar aanleiding van aktue- le gebeurtenissen. In Aalst is deze «Die Fle dermaus» niet te zien op oudejaarsavond maar reeds op zondag 18 decem ber. Toegangsprijs 900 BF. Tickets voor deze twee pro- dukties kunnen gereser veerd worden in Kuituur- centrum De Werf, Molen straat 51, 9300 Aalst, tel. 053/76.13.11. mÊÊmmÊÊÊÊÊ&sz&-~ r8* v'oianM Aalst. De groep Awatinas tijdens haar optreden in de Werf (a) Aalst. Boliviaanse muziek met de panfluit (a) lus» Toi 110/1 Jai is iche Voor de feestmaand de- wal cember stelt Liliane De Smet tentoon in haar eigen onöJ atelier aan de Hoogstraat El 11 te Aalst. Het werk van Liliane De Smet is gekenmerkt door een voorkeur voor de fijne toets Zij is op haar best in T-yd landschappen. stillevens en bloemstukken die ge- rdzd tuigen van een intense ro- 10nc mantiek en vooral de grote in z (•me una techniek van de schilder aantonen In haar werk vindt men steeds het sfeer- volle terug. Pk ai Op 14 jarige leeftijd kreeg rekj ze grafisch onderricht via r Qi zondagslessen. Later gin- 33.3 &en ze lessen volgen als gel( vr'Je leerlingen aan de ste delijke akademie voor schone kunsten te Aalst. Het duurde nog geruime tijd vooraleer Liliane De Smet zich durfde wagen aan een tentoonstelling. Haar eerste groepsten toonstelling bracht haar in lag De Boliviaanse groep Awa tinas oogstte heel wat suk ses in het kultureel cen trum De Werf. Deze groep die in 1970 werd opge richt, brengt vanaf 1974 haar boodschap naar Eu ropa. Het is een humane boodschap die weerklonk in heel wat landen. Ieder jaar keert de groep voor een tijdje terug naar Boli- vië om er nieuwe inspiratie op te doen en om de band met het eigen volk niet te verliezen. Het eerste deel van het koncert bestond uit Que- ohua muziek, waarmee men de sfeer wil oproepen die er in de tropische val leien van Bolivië heerst. Opmerkelijk bij dit optre den was ook de autentieke kledij van de groep. Na de pauze werd Aymara mu ziek gebracht waarbij de aandacht ging naar de mu zikaliteit van de instru menten en de typische dansen. Vermelden we ook dat dichter Norbert De Winne tijdens deze koncertavond een gedicht voordroeg dat hij speciaal voor Awatinas had ge schreven. Aan het eind van de avond dankte organiza- tor Herwig Van Holsbeeck de groep en de aanwezi gen, waarna een cheque werd overhandigd aan Artsen Zonder Grenzen. JM Heyman kontakt met de ervaren schildere Sac re die haar leermeester zou worden en haar de techniek van het bloemschilderen aan leerde. In 1972 stelde ze voor het eerst individueel tentoon. Berlare, Bonheiden, Lede, Lebbeke. Brugge, Affli- gem. Welle, Aalst en Maar- kedal volgden sedertdien. Nu heeft Liliane De Smet een eigen stijl weten te ont wikkelen. De romantiek is daar een belangrijk ele ment in. Soms straalt uit haar werk een onderdruk te weemoed, geen uitbun digheid, maar de weergave van de natuur in alle jaar getijden. Het kleurenpalet van Liliane De Smet is rus- Werk van Liliane De Smet tig, nooit heftig en fel, eer- Sh™.,,S?gd' n°°" miaataan BSO» «nkel 1»- 30 uur. Tijdens de week- scnreeuweng. tereur. Het zijn pareltjes. ends kan het op afspraak De miniatuurtjes die ze Men kan het atelier van en dat moet men telefone- maakt zijn zeer dekoratief Liliane De Smet elke dag ren naar 053/21.05.69. en prachtig van kleur en gaan bezoeken van 10 tot jm Heyman Tejater 80 brengt in het kultureel centrum De Werf op zaterdag 10, zondag 11 en maandag 12 december telkens te 20 u. opvoeringen van <cVer keerd». Een indringende, beklijvend mees terwerk van Martin Sherman. Een stuk over homofielen in Nazi-Duitsland, in een regie van Roger De Wilde. Toegangsprijs: 200 fr., 170 fr. voor CJP en 60+, 160 fr. voor DF en groepen van minstens 15 personen. Reservatie via 053/21.83.70, na 17 u. Kaartenverkoop in De Werf vanaf 1 december dagelijks van 17 tot 19 u. in het cafetaria op de vierde verdieping. In De Werf wordt gewerkt op de dodenlijst stond, met vooraf genummerde door de SS werd opgepakt toegangskaarten. U kan en vermoord. Rudy en Max ook zoals vroeger telefo- gaan op de vlucht, worden nisch reserveren via bo- opgepakt in een tenten- venvermeld nummer met kamp bij Keulen en op opgave van naam en volle- transport gezet naar Da- dig adres. Kaarten echter chau. Rudy overleeft dit af te halen in De Werf zelf, zoals hoger aangegeven. «Verkeerd» «Verkeerd» staat voor ge- i, geplooid, transport niet. Max gaat het kamp in met de joden ster. Hij wil bewijzen geen homoseksueel te zijn. Op de trein leert hij echter Horst kennen. Die draagt vervalst, verdraaid, in de wél de roze driehoek, het war, gestoord, schuin, ge- kenteken van de homo' neigd tot, homoseksueel. «Verkeerd» begint in vau- In Dachau groeit er iets tussen beide mannen na de devillestijl, als onvervalst zware arbeid. Op hun ma- boulevard-theater in Ber- nier willen lijn 1934. Max, die i woont met zijn vriend Ru- van hun grauw bestaan. gen de uitzichtloosheid dy, een kabaretdanser, wordt wakker met een ka ter. De vorige nacht had hij een slippertje met een hem onbekend man. Wolf Maar wat ze niet weten is dat bewuste morgen die is na de «Nacht met de lange Een dramatische ontkno ping is echter allerminst te ontgaan. De auteur Martin Sherman werd ge boren in Philadelphia en studeerde aan de Boston messen», waarbij ook Wolf University. Van '76 tot '77 was hij huisauteur bij Playwrights Horizon in New York. Verder was hij verbonden aan het Ensem ble Studio Theatre en van hem werd werk gespeeld op Off- en Off-Off-Broad- way en verder in de States en in Europa. Steeds met veel sukses. Zelf homoseksueel zijnd, had Martin Sherman de be doeling de holocaust op de homoseksuele minderhe den onder het nazi-regime, uit de vergetelheid te ha len. Maandenlang stond het stuk op het repertoire van het Criterion Theatre als "Bent", waarna mon tering volgde in de USA en in Europa. «Eros-theater» Eros-theater was het eer ste homotheater in Berlijn in 1921. Na de machts overname door Hitler in 1933 werden de homobars gesloten en werd de jacht op homoseksuelen ingezet «Alleen onbarmhartige hardheid kan zuiverheid bereiken», stelde nazi-filo- soof dr. Klare. In Dachau droegen homo's een roze kampdriehoek. In 1934 werd Ernst Rohm, leider van de SA en zelf homosek sueel, vermoord tijdens de «Nacht der lange messen». Rohm werd ervan verdacht te veel persoonlijke ambi tie te voeden. In de kampen werden «de rozen» slecht behandeld. In Dachau werkten ze in een grintgroeve. Minder eten, meer werken en nog strengere bewaking wer den hun deel. Een kwart- miljoen homo's zou de dood hebben gevonden in nazi-Duitsland. Wie ziek werd kon gewoon 'verrek ken'. wat staat voor krepe ren zonder enige vorm van medische hulp. En verder Tejater 80 organiseert een gastvoorstelling door het Antwerps Raamtheater met «De dood van een han delsreiziger» op 28 januari te 20 u. in De Werf en speelt als tweede produktie in regie van Achiel Van Malderen «De zelfmoorde naar» van Nikolai Erdman. «Trappen» op het Toernooi Op 15 oktober speelde Te jater 80 te Elslo in Neder land «Trappen» van Alan Ayckborn als openings stuk van het «Toernooi der Lage Landen». "Eindelijk werd in deze zaal ook eens gelachen", zegde bij afloop de voorzitter van de Stich ting. Wat de jury er over denkt, weten we pas half december. LH Het Kamerorkest van Aalst onder leiding van Pranqois Schollaert is een van de zeven erkende permanente orkesten van Jeugd en Muziek in Vlaanderen. In zijn funktie als kamerorkest van en voor de jeugd bestaat het nog maar pas enkele jaren maar ondanks dit, heeft het toch al een degelijke reputatie verworven zowel buiten de stad als in Aalst zelf. Het orkest heeft zijn ge waakt met uitvoeringen van werke uit de Barok periode en de Vroeg-Klassiek, maar intussen Ueten ze too de moderne komponisten niet aan de kant liggen. Het Kamerorkest van Jeugd en Muziek van Aalst begint zich meer en meer te ontwikkelen en heeft na enkele jaren doorzettings vermogen een stevige ba- eis gelegd om als koherent geheel het podium te betre den. Ernst en inzet zijn een van de voornaamste be grippen om hun doelstel lingen waar te maken en bun repetities (tweemaal per week) zijn er het trouwste bewijs van. In het verleden werkte men reeds samen met koren als de Gentse Oratoriumvereni ging en uiteraard ook met Cantate Domino. Op woensdag 14 december a.s. zal het orkest optreden met een reeds bekende vio liste Pei Pei Zhu, een zeer begaafde en nog jonge in- strumentiste die aan het Conservatorium van Shan- gai studeerde. Daarna kwam ze naar ons land waar ze in het Conservato rium van Bergen een eer ste prijs en het hoger di ploma voor viool en kamer muziek behaalde. Ter ver volmaking studeerde zij af als concertiste aan de «Ecole Normale Supérieu re de Musique de Paris». Thans verblijft ze echter in de befaamde Kapel van Ko ningin Elisabeth waar al leen de meest begaafden toegelaten worden. Hier bereidt ze zich in alle rust en ernst voor op de gelijk namige vioolwedstrijd van volgend jaar Het is dus een uitzonderlijke kans voor de liefhebbers van Jeugd en Muziek om deze soliste te zien optreden in de Werf, want wie weet zal dit nog financieel mogelijk zijn na de K. Elisabethwed- strijd? Pei Pei Zhu zal op 14 de cember een deel uit een so nate van J.S. Bach vertol ken en zij is ook de soliste in het derde vioolconcerto van W A, Mozart. Het Ka merorkest van Jeugd en Muziek Aalst zal ook een symfonie van W.A. Mozart uitvoeren en op het pro gramma staat ook nog de integrale uitvoering van de bekende Watermusic van G.F. Haendel. Dit concert is gratis toe gankelijk voor de leden van Jeugd en Muziek, an dere belangstellenden be talen 100 en 150 fr, naar gelang de ouderdom. Kaarten kunnen afge haald of gereserveerd wor den op het sekretariaat, Rustoordstraat 9, Aalst, tel. 053-21.81.07. jv Van 2 december tot 15 januari heeft in Kunstcen trum en Galerij 't Hof ter Puttens te Lede een ten toonstelling plaats met schilderijen van Simonne De Visscher en sculpturen van Yvonne Veirman. De opening van deze ten toonstelling heeft plaats op 2 december om 20 uur en tijdens de receptie wordt er een videomontage voorgesteld waarop men de twee exposanten aan het werk kan zien. Men krijgt dan een idee hoe een kunstwerk tot stand komt. Deze videomontage wordt nog vertoond op 4, 11 en 18 december. Yvonne Veirman is de jongste jaren uitgegroeid tot een van onze meest be kende keramisten. Zij bezit een zeer verfijnde techniek waarmee ze haar diepste gevoelens tot uitdrukking brengt. Het zijn gevoelens van macht en onmacht, van angst en vreugde. Haar werken hebben ook de juiste tint. In haar ra- ku-werk speelt ze echt met vuur en door het spel van reduceren en oxyderen be komt ze een mooie craque- lé en het prachtige roodko per effekt. Yvonne Veir man was reeds meerdere malen met haar werk te zien op tentoonstellingen en zij kreeg ook heel wat prijzen voor haar presta ties. Keramiek van haar werd opgenomen in tal van selekties Simonne De Vis scher is iemand die het ta lent en de techniek bezit om de schoonheid van een onderwerp in een plasti sche taal om te zetten. Zij komt volledig tot haar recht wanneer ze kan wer ken in de natuur zelf. Dat komt omdat de lichtinten siteit in haar werk een bie- zondere rol speelt Haar schilderijen getuigen van een verfijnde en sfeervolle weergave waarin vorm en kleur tot een harmonisch geheel samenvloeien. In spiratie vindt ze in haar eigen vertrouwde omge ving, de Provence, waar ze steevast haar vakanties doorbrengt, in de bloemen en boomgaarden. U kan deze tentoonstel ling gaan bekijken tot 15 januari elke vrijdag van 19 tot 22 uur, op zaterdag, zondag en feestdagen van 14 tot 22 uur en van 25 tot 30 december elke dag van 14 tot 22 uur. Op kerst- en ouderjaarsavond tot 18 uur. Op Nieuwjaar is de tentoonstelling gesloten.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 11