Baardegemnaar Mark De Bie
laureaat Paul de Montprijs
Japans dirigent
brengt Duitse muziek
hl™ in Sint-Martinuskerk
Norbert De Winne vierde
tien jaar schrijverschap
Aalsterse land -
schapsschilders
in oud-hospitaal
Marc Gysels in het Aalsters belfort
Ook Kerstconcert in de Jezuïtenkerk
te Aalst
De Voorpost - 16.12.1988 - 11
Zijn grootste bekendheid
haalde hij echter op de
beeldbuis waar hij bij Dré
Poppe debuteerde met zijn
«De dag dat het kampioen
schap van België werd ver
reden». Poppe zag in De
Bie een nieuwe Gaston
Martens en hij kreeg de
kans van zijn leven met de
opdracht «De Paradijsvo
gels» van Martens op het
TV-scherm te brengen.
Week na week hield hij
heel Vlaanderen en een
deel van Nederland in zijn
ban. Wegens het daverend
sukBes werden zijn Para
dij svogelds» heruitge-
Heel even maar expozeerde Mare Gysels zijn werk in het Belfort te Aalst. Centraal
in het werk van Gysels staat de figuur van de mens, meer bepaald de man en de
vrouw. De kunstenaar Gysels laat zijn figuren op een spottende, soms arrogante
manier de wereld bekijken, soms ook vol bewondering en verwondering. Hij
brengt ook de mens als lustobjekt, die vaak eenzaam en geïsoleerd is.
De werken van Mare Gysels getuigen van een grote virtuositeit en brengen heel
wat verrassende elementen. De tentoonstelling werd open gepraat door rijksin-
spekteur A. Blondeel.
da
Momenteel werkt hij
men met Freek Neyrinck,
Wilfried Henderickx, René
Swartebroeck en Guy Ber-
naert aan een nieuwe
reeks voor zondagavon
den. Het gaat over de peri-
meraden» (1984) en «De
stilte van een tuin bij zo
meravond» (1984). Maar
ook éénakters en sketches
heeft hij bij de vleet op zijn
aktief: «'s Meesters ring»,
«Kerstmis aan het Uzeren
Gordijn», «We zijn inder
daad geen engelen», «De
schone kerstavond van
Fonske Vanermen», «Stille
nacht, heilige nacht», «De
avonturen van Jannejaak
en Pierepeet», «De Frangai-
8e van Walschap», «Voor
de vergadering», «Kerst
avond van Janos» en ande
re meer.
Mark De Bie vertaalde uit
het Duits «Oud-Heidel-
Een vol gelopen stadsfeestzaal woonde de huldi
ging van Mark De Bie, laureaat van de Paul De
Montprijs voor Toneel verleden woensdagavond
bij. Onder hen leden van het stadsmagistraat en
van het provinciebestuur, parlementairen, men
sen uit de theaterwereld maar vooral dorpsgeno
ten uit Baardegem.
Gedeputeerde Etienne De
Cuyper stelde dat deze
prijs tijdens de laatste 15
jaar slechts drie keer werd
toegekend. Nu is dit het
geval met Mark De Bie
voor zijn toneelstuk
«1956».
Namens de jury stelde dr.
Jozef De Vos dat uit de 15
inzendingen Mark De Bie
werd uitverkoren wegens
de zorg besteed aan de
struktuur van het werk,
de eigen diepmenselijke
stijl, de voorkeur voor het
volks plattelandsgebeu-
ren, de herkenbare ver
houdingen en het op de
Bühne brengen van men
sen van vlees en bloed met
een duidelijke boodschap
naar onderling begrip en
vrede.
1956
Mark De Bie toont in het
bekroond werk vijf mo
mentopnamen tekenend
door dat jaar. Een procédé
dat bijdraagt tot herken
baarheid en tot authentici
teit. Nieuwjaarsdag, de
trouwdag van Grace Kelly,
de mijnramp te Marcinelle,
de opstand in Hongarije en
finaal de spoorloosheid
van de Hongaarse vluchte
ling Laszlo. Ingekapseld
in een historisch kader
maakt men de tribulaties
mee in een volks gezin dat
worstelt met generatie-
konflikten en liefdesperi
kelen.
Mieke Felix en Robert Bor-
remans brachten op een
voudige doch emotionele
wijze een aantal fragmen
ten uit het stuk waarna de
zaal duidelijk genoot.
Namens het provinciebe
stuur stelde gedeputeerde
De Cuyper dat van de 15
stukken van De Bie er
reeds 13 werden opge
voerd. In totaal kwam
werk van hem reeds 250
maal voor het voetlicht.
De provincie stimuleert to
neelopvoeringen van au
teurs van eigen bodem via
extra-betoelaging. Als het
bovendien gaat om een
kreatie wordt die daaren
boven nog verdubbeld.
Voor «1956» zou reeds be
langstelling tot opvoeren
bestaan.
De auteur
Mark De Bie is een geboren
en getogen Baardegem
naar die stamt uit een ge
zin met één dochter en vijf
zonen. Vader Jozef De Bie
was niet alleen een aller-
vaardigst vakman doch
daarenboven een kunst
schilder en pentekenaar
van formaat. Voor al wat
trouwens te maken had
met plastische kunst kon
men bij hem terecht. Daar
enboven beschikte hij over
een sonoor basorgaan dat
hij o.m. ten dienste stelde
van een selekt Affligems
zangkoor.
Zoon Mark De Bie, die
schoolliep te Baardegem
waar hij enkele jaren te
laat arriveerde om een an
der Baardegem8 auteur tot
«bovenmeester» te krijgen
- we doelen uiteraard op
Benoit Putte man die naast
«Pee Klak» ook heel wat
toneelstukken van het
lichtere genre schreef,
volgde humaniora te Aalst
en belandde om den brode
bij de Nationale Bank te
Brussel.
Kunst en kuituur zwolg
hij in de huiskring in met
de moedermelk. Bij de De
Bies was kuituur inder
daad troef. Een broer van
hem is dirigent en bezieler
van een degelijk zangkoor
en een andere broer is aal
moezenier te Soest in West-
falen.
berg» van Wilhelm Meyer-
Forster en trok aan de Ne-
ckar om de sfeer te snui
ven met de hele toneelvere
niging heen. Hij was ver
der medewerker aan heel
wat literaire tijdschriften
en werd in 1979 door
Knack geselekteerd in een
verhalenwedstrijd.
Op de beeldbuis
Met de tekstverwerker
Mark De Bie was jarenlang
computerprogrammeur bij
de Nationale Bank te Brus
sel, vulpen, stylo, zelfs ty
pemachines kunnen hem
niet bekoren. Als een ei
gentijds man werkt hij ge
woon op de tekstverwerker
die hem een brede gamma
aan mogelijkheden biedt
want zinnen herwerken en
verbeteren is voor hem als
perfektionist een must.
Ondertussen heeft men in
de Bank ook zijn andere
kwaliteiten ontdekt en is
hij nu werkzaam in het
onthaal waar hij o.a. men
sen gidst in het museum
van het geld. Een meer
prozaïsche bedoening die
hem echter evengoed ligt
want niets is hem vreemd.
Namens het stadsbestuur
was het eerste schepen An-
ny De Maght die de lau
reaat huldigde. Dit wegens
de nauwe familiebanden
die hen verenigen. Ze
schetste Mark in het dage
lijks leven als de man voor
wie schrijven zijn leven is.
Een man soms wel dromer,
maar altijd optimist en so
ciaal ingesteld. Een auteur
die zijn inspiratie zoekt in
het volksleven op het plat
teland.
Mark De Bie dankte niet
zonder ontroering of zon
der gewettigde fierheid
waarbij hij al wie hem van
verre of bij heeft geholpen
in de hulde liet delen.
Tot het stadsbestuur richt
te hij toch een wens. «Volg
het voorbeeld van de pro
vincie en stimuleer werk
van eigen bodem door
klingen die dergelijk werk
brengen een extra-steun te
Nieuw Kamerkoor en solisten
Aalst heeft heel wat zangkoren. Primus inter
pares alleszins de Schola Cantorum Cantate Do
mino o.l.v. E.H. Michael Ghijs. Maar vele andere
formaties zijn allerminst te veronachtzamen.
Zulks blijkt alleszins uit de resultaten van het
provinciaal koorzangtornooi waar Aalsterse
ook van de fusiegemeenten koren zich verre
van onbetuigd lieten.
Het «Nieuw Kamer Koor» rijk en een dirigeerop-
bracht reeds twintigste dracht bracht hem in ons
eeuwse koormuziek in bloedeigen Antwerpen.
1985 en dit seizoen motet- Quasi spontaan ontstond
ten van Duitse meesters, er een vokaal kransje, een
Op zaterdag 17 december vrouwelijke Liedertafel
brengt het nu «De Mes- zonder enige pretentie,
siah» van Haendel naar Dra bleek er echter ook
Aalst en dat uitgerekend mannelijke interesse en
onder de direktie van de geleidelijk groeide de kern
Japanner Hiroshi Gibe te uit tot een veertigkoppig
20 u in de Sint-Martinus- gemengd zangkoor dat
kerk met Kamerorkest zelfs de Messiah aandurft.
Reuchenbrunn en solisten Een aantrekkelijk en
Rita Piron (sopraan), Dina dankbaar werk en boven-
Groosberger (alt), André dien erg populair. Een ge-
Grégoire (tenor) en Wer- niaal werk van een geniale
ner Van Mechelen (bas). Haendel.
Tcganpprtj,: 300 {r. In Van ïer?el(Jkingen me,
voorverkoop. 250 fr. andere opvoeringen van de
Japans dirigent Messiah, zo bvb. die te
Dat een in Duitsland wo- Brugge in het kader van
nend Japanner een Vlaam- het Festival van Vlaande-
se formatie dirigeert is ren met internationale be
lang niet alledaags. Hiro- zetting is Hiroshi Gibe al-
shi Gibe wilde na zijn op- lerminst bevreesd. Niet al-
leiding in het rijk van de leen het afgewerkt pro-
rijzende zon van dichtbij dukt telt voor de Japanner,
kennis maken met de Eu- Ook de repetities, het sa-
ropese muziekliteratuur, men musiceren, het samen
Ter plekke leven, wonen, N interpreteren zijn op zich
werken leek hem daartoe zelf reeds waardevolle bele-
het meest aangewezen. Hij venissen. Dit dan zonder
volgde dan ook kursussen echter enigerlei het pu
in Duitsland en in Oosten- bliek te miskennen als
noodzakelijk element bij
een uitvoering die een de
gelijk klankbord nodig
Het Reichenbrunn-orkest
is wel een nieuwkomer.
Een tot hiertoe gelegen
heidsformatie bestaande
uit leden van het Symfo
nie-orkest van Saarbrü-
cken, van de Konink
lijke Muntschouwburg en
van beloftevolle Vlaamse
jonge musici. De naam
«Reichenbrunn» verwijst
dan gewoon naar de huidi
ge woonplaats van de Ja
panse dirigent in de Bun-
desrepublik. ReicHbn-
brunn bei Sankt-Ingbert.
Een plaatsnaam die daar
enboven een poëtische bij
klank heeft.
Tussen zijn laatste uitvoe
ring van The Messiah 10
jaar terug in Japan en deze
ligt volgens de dirigent
«een wereld». Mensen evo
lueren gevoelsmatig en in
terpretatie van de muziek
moet dat ook kunnen. «Bo
vendien bevind ik me hier
in een ideale situatie. Ik
kan me volledig koncen-
treren op het muzikaal as-
pekt want alle praktische
en organisatorische taken
worden me door de leden
van het koor uit de handen
Het Aalsters koncertpu-
bliek krijgt dan ook allicht
het neusje van de zalm
voorgeschoteld.
Dertien schilders en twee beeldhouwers uit de
Aalserse regio stellen hun werken tentoon in
museum Oud-Hospitaal, Oude Vismarkt te Aalst.
Een overzioht van het artistiek leven tijdens de
eerste helft van deze eeuw. Alleszins geen kom-
meroieel bedoelde tentoonstelling. Alle tentoonge
stelde werken komen immers uit privé-bezit en
alleen Karei De Bauw is van alle exposanten nog
in leven.
Dat deze tentoonstelling belangstelling voor de fi-
voldoet aan een behoefte guratieve kunststroming
leidde dr. Hendrik Strij- alleen maar toegejuicht
pens, samen met Hedwig worden.
Van De Steen de organisa
tor van dit uniek kunstge- Lovenswaardig is het pri-
beuren, af uit het feit van vé-initiatief van galerij-
de grote opkomst op de houder Hedwig Van De
vernissage verleden vrij- Steen en Dialoog-redak-
dagavond. De tentoonstel- teur Dr. Hendrik Strij-
ling kaderde daarenboven pens. De promotie van de
in het twintigjarig bestaan niet meer zo aktuele Aal
van Galerij Van De Steen, sterse kunstenaars en him
nu aan de Leo de Bethune- werk is een stimulans voor
Waar de middernachtmis
sen aan belangstelling de
laatste jaren ingeboet heb
ben, zorgt men nu voor
kerstconcerten die als het
ware voor vervanging
moeten dienen, met dit
verschil dat eerstgenoem
de gratis zijn en men
laatstgenoemde slechts te
gen inkomgeld kan bij
wonen.
Ook in de Jezuïtenkerk
kan men terecht op 26 de
cember voor het jaarlijks
Halleluja-Kerstkoncert,
dat zal verzorgd worden
door de Hallelujakoren en
de Magistrii Colegii (lera-
renkoor van het Sint-Jo-
zefskollege). Het schoolor-
ke8t van de Dames van Ma
ria olv Christ. Crombeen
doet bij die gelegenheid
zijn maiden-optreden in de
openbare muziekwereld.
Tijdens het koncert wor
den solopartijen vertolkt
door Chr. Crombeen op het
orgel en het klavecimbel,
terwijl Annemie De Cock
de dwarsfluit bespeelt. De
werken die zullen uitge
voerd worden zijn van de
bekende' komponisten als
CPE Bach, Mozart, M. Re-
ger en G.F. Haendel. De
Kerststemming zal volle
dig aanwezig zijn want
Chris Crombeen zelf
schreef enkele bewerkin
gen van kerstliederen spe
ciaal voor het Halleluja
meisjeskoor. Het wordt
dus alvast een afwisselend
programma van Grego
riaans tot romantiek dat
menig muziekliefhebber
moet in de beste kerststem
ming brengen.
JV
laan 10, te 9300 Aalst.
De Aalsterse Landschaps
schildersschool
de huidige jonge genera
tie. De tentoonstelling en
het boek dragen bij tot de
kulturele ontplooiing van
De idee om een tentoonstel- de bevolking en bieden een
ling te organiseren met zowel educatieve als
vijftien representatieve kunsthistorische bijdrage,
kunstenaars, die allen hun die door alle kunstliefheb-
wortels hadden in de bers naar waarde zal ge
streek van Aalst, en een schat worden.
naslagwerk samen te stel- Meer nog. Het naslagwerk nium van de streek,
len over de Aalsterse Land- heeft een uiterst dokumen-
werken van de kunste
naars en door de beschrij
ving van hun werken en
Academiej aren
Dit prestigieuze boek le
vert een bijdrage tot de
Vlaamse en Belgische
schilderkunst in de perio
de van 1908 tot 1958, en
bereikt met de oud-leerlin
gen van deze kunstenaars
zoals Roel D'Haese, Mare
De Bruyn, Jan Sanders,
René Bekaert, Wilhelm
Mechnig en zovele anderen
onze hedendaagse tijd.
«Aalsterse Landschaps
schildersschool» gooit een
wereld open van ongeken
de schoonheid, vergeten of
verdwenen streekgezich-
ten en onvolprezen kunste
naars. in het voetspoor van
Valerius De Saedeleer. Het
is een staalkaart van het
rijkelijke kunstpatrimo-
schapschilderschool
taire waarde door de talrij-
(1906-1958) kan in het ke nooit eerder gepubli-
lioht van de hernieuwde ceerde foto's en kunst-
Drie generaties
Bij de vernissage had prof.
Frans Vyncke van de RUG
het over de impulsen uit de
Belfortzaal en de Akade-
mie Schone Kunsten, over
de bevruchtende Aalsterse
Kunstkring en toen die
stilaan wegtaande over
kunstkring Nieuw Leven.
U ziet er inderdaad werk
van de tachtigers Jan Van
Mal deren, Theo Praet en
Pieter Gorus. Van de ne
gentigers Jan De Cooman,
Leo Piron en Frans Cop-
pens en van begin deze
eeuw Karei De Bauw, Mau-
rits Schelck, Frans De Co-
ninck. Ze brachten zowat
alle mogelijke landschap
pen van Aalst en omgeving
op doek. Dit in alle richtin
gen: Aalst-Hekelgem-Pa-
jottenland. Dendervallei
tot Geraardsbergen en
aansluitend de Vlaamse
Ardennen, de streek van
Schelde en Durme en ten
slotte de Leie met dan voor
al Deurle en Sint-Martens-
Latem,
Mijmering
Bij het teneinde lopen van
haar schepenmandaat mij
merde Chris Borms over de
zowat 200 tentoonstellin
gen die ze tijdens de be
stuursperiode mocht mee
maken. Een soort testa
ment niet zonder enige
fierheid. «Het was voor mij
een harde leerschool, ik
leerde onderscheid maken
tussen échte en nepkunst-
werken. Ik ontmoette er
heel wat gerenommeerde
kunstenaars en ik mocht
het rijk Aalsters vereni-
ginsleven ervaren in zijn
diverse facetten»
Wil u de tentoonstelling
nog meemaken en u er
eventueel de prachtige,
uitvoerige katalogus met
tal van foto's (ook in kleur)
aanschaffen dan moet u
niet meer dralen. De ten
toonstelling sluit inder
daad morgenavond zater
dag 17 december haar
deuren.
Aalst. Enkele leden van het toekomstig schepencollege waren present op de viering van
Norbert De Winne (a)
Aalst. Zij maakten dat de avond «tien jaar schrijverschap Norbert De Winne» een
sukses werd (a)
In de feestzaal van het
Volkshuis werd dichter
Norbert De Winne door de
Jeugdvrienden in de bloe
metjes gezet om zijn tienja
rig schrijverschap. De
Winne verraste onlangs ie
dereen met een schitteren
de dichtbundel «Het zo
merland ontbonden».
Mevrouw Elsa Galle - De-
hennim gaf een passende
inleiding en toelichting
over het werk De Winne,
waarna enkele gedichten
van de auteur werden
voorgedragen door een ge
legenheidstrio, dat be
stond uit Gracienne Van
Nieuwenborgh die in de
volgende legislatuur sche
pen van kuituur zal zijn,
Bob Hemmeryckx en San
dra De Smedt. De presenta
tie van de avond was in
handen van Jean-Paul Rin-
goir. Vooraleer zijn werk
te signeren dankte een
ontroerende dichter alle
aanwezigen. Voor hem be
tekende deze avond een
deugddoende avond die hij
niet vlug zal vergeten.
Aanvankelijk was Mark
De Bie een dichter en
schrijver van kursiefjes,
anekdotes en verhalen.
Met zijn kursiefjes werkte
hij inderdaad een tijd lang
voor de BRT-radio.
De toneelmicroob
In de zaal waar een ander
gekend Baardegemnaar
zijn «Dirk Verspecht» liet
brengen door «Hoop in de
Toekomst», een toneelvere
niging waaraan Mark De
Bie lange jaren zijn beste
krachten wijdde, kreeg
Mark duidelijk de smaak
van toneel te pakken. Hij
schreef zelf een aantal
avondvullende toneel
werken als «De zevende
zoon» (1978), «Augustus
te Spa» (1979), «De ont
voering van een president
van een limonadefabriek»
(1979), «De benoeming»
(1982), «Niet springen,
Swa» (1981), het enige
stuk dat ik in Aalst-Stad
van hem heb weten opvoe
ren, (wie is sant in eigen
land?), «Alle Jahre wieder»
(1982), «Jasper is zo lief
als hij gedronken heeft»
(1984), «Het schone ver
scheiden van Peter
Broeckx» (1984), «Alte Ka-
Aalst. Ook Bert Van Hoorick was present op de viering van Norbert De Winne (a)