Werken Baart Kracht presenteert Olympische Turnshow K. V.S. lacht het oude jaar uit met Feydeaus «Hotel Paradiso» Kerst jubileum in «En waar de ster bleef stille staan» 10 - 23,12.1988 - De Voorpost Een massa volk zaterdagavond in de sporthal te Sint-Gillis Dendermonde, we schatten om en bij de 1200 aanwezigen, om de haast 400 leden van de plaatselijke turnkring Werken Baart Kracht in een spetterende show aan het werk te zien. WBK, zoals men de kring in de omgangstaal noemt, kan trouwens prat gaan op een roemrijk verleden en mag zich telkens weer gelukkig prijzen met vooraanstaande belangstelling. Zo bemerkten we dit jaar onder meer gemeenschapsminister De Batselier, leden van het Dendermonds schepencollege en van de gemeenteraad onder de talrijke entoesiaste kijkers. WBK voorzitter Marcel Joos zorgde zoals steeds voor de presentatie van de turnshow die helemaal in het teken stond van de Olympische Spelen. Voor de gelegenheid akteerden de turners en turnsters dan doel: een gezonde geest in een gezond lichaam. En dat is ook een deel van de Olympische gedachte, al vegen de topsporters daar blijkbaar met glans hun voeten aan. Het tumgala opent tradi- Dendermonde. Een spreidstand op de balk, uitgevoerd door een van de meisjes van de selektie A ploeg (foto Piet Hermans) ook voor een schitterend uitgevoerd dekor dat een Griekse tempel in al zijn eenvoudige schoonheid en sierlijkheid voorstelde. Een goed idee dat veel bijdroeg tot de heel aparte sfeer die de show ken merkte. Een sfeer van vreugde en genoegdoening die zowel turners als be zoekers in de ban hield. Men kreeg dan ook enkele prachtige staaltjes van tumvaardigheid te zien. WBK staat erop dat tij dens een turnshow alle ge ledingen van de vereniging aan bod komen en dat be tekent heel wat voor een groep waarin zowel de kleutertjes als de vetera nen van 60 en meer een plaats hebben gevonden Dendermonde. Zo presen- en ieder naar eigen kun- teerden de turnsters zich, nen en bekwaamheid zich een en al elegantie (foto inzetten voor hetzelfde Piet Hermans) tioneel met de voorstelling van deelnemers, keurig uitgedost in het tumpakje en netjes in de rij en op maat van de muziek. Waarna gastgroep Vredon enkele sterke staaltjes van vendelen liet bewonderen. En dan werd de plaats ge ruimd voor de turnsters en turners van WBK. De se- lektiegroep B begon met een reeks oefeningen aan de balk en grond, de da mes wuifden ons de olym pische gedachte toe en na men ons bovendien mee op sleeptouw door de be- gingeschiedenis van de mcdeme Olympische Spe len. De kleutertjes brach ten op hun beurt een sporttak van de Olympi sche reeks ten tonele. Een springkonkours waarbij de werkploeg van WBK zich de broek uit de naad moest werken om alles op te stellen. Zweedse ban ken, springplanken, paard, ringen, touwen, en vooral veel matten kwa men er bij kijken. Maar zoals steeds stalen de kleintjes de show door de wijze waarop ze zich wi sten uit te leven in wat voor hen nog een echt speelse bedoening is. De meisjes 1 en 3 vormden het overstapje met hun quintet naar een verba zingwekkend goed optre den van de selektieploeg A, zeg maar het kruim van WBK. Deze selektieploeg traint 8 uur per week, veel en toch veel te weinig, zegt voorzitter Joos die eraan toevoegt dat de grote turn- landen er een stevig trai ningsritme op na houden van 8 uur per dag. Maar goed, de WBK selektie ploeg schitterde op het Dendermonde. Klaar voor het nummer (foto Piet Hermans) Oostvlaams en het VTL criterium: Niki Van Eet- velde behaalde in beide criteria een zesde plaats, Katrien Vermeiren 2 op het Oostvlaams Criterium en 8e in het VTL criterium, Ellen van Eetvelde 3' in het Oostvlaams en 17' in het VTL criterium, Nadia Osselaar 5' in het Oost vlaams criterium en Leslie Vermeulen zowel in het Oostvlaams als het VTL criterium een eerste plaats. Bij de jongens ma ken Stijn Huyghe, 3' Oost vlaams criterium, Kristof Van der Heyden, 4' Oost vlaams criterium en Tom Bruylandt, 1' Oostvlaams en 2' VTL criterium deel uit van de selektiegroep. De meisjes lieten op de balk zien tot wat ze in staat zijn en de jongens zorgden voor een reeks grondoefe- ningen. De fakkel werd dan overgenomen door de meisjes 2 die uitpakten met atletiekproeven als hoogspringen, versprin gen, kogelstoten en nog andere takken en lieten zien hoe men dit alles ook op muziek kan demonstre ren. De tumblingploeg met Carolien Joos die eer ste werd in de tumbling- proeven van Oost-Vlaan- deren, zorgde dan voor een spektakelvol nummer tje synchroon springen. Overslagen, salto's, kort om het hele gamma kwam aan bod. De jongens ko zen voor de gevechtsspor- ten als demonstratie en maakten er inderdaad een bekijkenswaardig en leuk nummertje van. Het eer ste deel van de avond werd afgerond met een optre den van Vredon. Onder de pauze hadden de leden van de mini-trampo- lineploeg de kans gekre gen om zich warm te sprin gen en zij zorgden dan ook voor een spektakulair op treden. Waarbij menig kreetje van verbazing bij de toeschouwers hoorbaar was. De meisjes 4 maak ten dat het schermen er nog mooier uitzag dan het al gepresenteerd wordt op de olympische spelen. Een knappe uitvoering was dat. De dames die deel uitmaken van de gymdan- ce afdeling sneden een an der tema aan: alle mensen moeten broeders zijn. Een indrukwekkende oefening werd het waarbij de vaan dels van vele landen tot een groot geheel werden gesmeed. De selektie A ploeg pakte dan nog eens uit met sterke staaltjes van tumtalent. Dit keer kre gen de brug met gelijke leggers voor de jongens en de grond voor de meisjes de voorkeur. Veel sukses kregen de seniors, de stoe re mannen van al wat rij pere leeftijd die een ge- kombineerde oefening hadden laten inschrijven op het programma. Ze be gonnen sterk met een rit mische oefening, om dan Dendermonde. De dames van WBK een en al koncentratie bij de uitvoering van hun nummer (foto Piet Hermans) Dendermonde. Jong geleerd is oud gedaan en kleuters worden spelenderwijs vertrouwd gemaakt met de turntoestellen (foto Piet Hermans) enkele sprongen uit te ballers zouden zij het wel de apoteose te mogen tur- voeren en te besluiten met eens ver kunnen brengen, nen met de 5 ringen en de een reeks van indrukwek- Nog voor het einde van 5 kleuren, de symbolen kende pyramides. De juf- het programma kregen we van de Olympische Spe- fers kwamen op de prop- een tweede optreden van len. Vredon rondde de pen met een sport die ei- de B-selektie met grond- meer dan geslaagde avond oefeningen en van de de- af. mogroep die de eer genoot genlijk niet past bij hun slanke lijn, maar als base- En waar de ster bleef stille staan wordt in het MMT hernomen K.V.S. blijft de «goede traditie» getrouw en zet ter gelegenheid van de eindejaarsfeesten natuurlijk een komedie op het programma. Lachen moet immers in deze periode van het jaar. Voor ons niet gelaten natuurlijk: er is immers al zo veel dat alleen maar ergernis of treurnis opwekt in deze tijd... We moeten echter onmid dellijk bekennen dat we in K.V.S. niet zo dikwijls de kans kregen te lachen tij dens de opvoering van «Hotel Paradiso» ofte «LTIötel du Libre-Echan- ge» uit 1894. Dit stuk van Georges Feydeau berust helemaal op wat Feydeau ooit zelf zei: «Als twee van mijn personages elkaar onder geen beding mogen ontmoeten, plaats ik ze zo snel mogelijk in dezelfde ruimte». Het «verhaal» speelt zich uiteraard af in de tijd van de Belle Epo que, de frivole periode met een grote dosis puri ta in een soort proloog - een beetje de voorbereiding van de ingrediënten voor het eigenlijk koken be gint leren we aannemer Pingiet en zijn Angélique, architekt Paillardin en zijn Marcelle, «vriend» Ma- thieu van Pingiet, de meid Victoire en Pingiet en het neefje Maxime van Paillar din kennen. Het hoofdge recht wordt geserveerd in «Hotel Paradiso», een eer der goor hotelletje waarin Bastien en Boulot de dienst uitmaken. Hier lopen al deze Figuren elkaar na tuurlijk tegen het lijf, iets wat ze, gezien de omstan digheden, liever vermeden hadden. Tenslotte volgt nog een ontknoping die ook al erg voorspelbaar is, en weinig ruimte laat voor echte verrassingen. Juist dit voorspelbare is een van de erg zwakke punten van deze voorstel ling. De situatiehumor is vrij stereotiep en biedt wei nig mogelijkheden tot ver rassende zetten en gebeur tenissen. De verbale hu mor is ook meestal ver te zoeken. Het geheel zou het dus vooral moeten hebben van een spetterende, vin dingrijke regie en eklatan- te vertolkingen. Maar noch het een, noch het an der is in deze produktie aanwezig De nog jonge Frans Van der Aa heeft als akteur ze ker en vast komische kwa liteiten - wat in het verle den trouwens reeds meer maals heeft bewezen - maar als regisseur wist hij toch deze produktie niet te redden. Het geheel is mat, glansloos en meer dan eens veel te traag zodat je als toeschouwer slechts heel sporadisch eens kunt glimlachen om een of an dere regievondst. En een sporadische glimlach is toch maar een schraal re sultaat van een «dolle ko medie» Ook het dekor kon ons niet overtuigen: de werkkamer van aannemer Pingiet was eerder armoedig en pover tjes (en dat in de periode van de Belle Epoque te Pa rijs!) het hotelletje zag er inderdaad goor en tweede- of derderangs uit maar liet toch geen echt vlot spelver- loop toe. We hebben van Herman Dockx al efficiën tere en «mooiere» dekors gezien. Van de akte ure wisten al leen Max Schnur (Bastien) en Chris Cauwenberghs (Boulet) en vooral Paul- Emile Van Royen ons te bekoren. Een echt komische zon dagmiddag hebben we dus Hotel Paradiso Paul-Emile Van Royen, Vera Veroft en Sjarel Branckaerts in knotsgekke situaties wind beginnen waaien. Men is met dit «Hotel Para diso» echter opnieuw ver vallen in de fouten en rou tine van vroeger! Wie dit stuk nog wil zien, kan in K.V.S. terecht t.e.m. 15 januari; res. 02/ 217.69.37. L. Voor de vijfde maal wordt in de kerstperiode het zeker niet beleefd Noch- toneelstuk «En waar de ster bleef stille staan» opgevoerd door het Meohele Miniatuur Teater. K.V.S. getogen. Er was Een jubileum dus, waardoor deze kerstproduktie immers een evolutie waar opnieuw in de kijker staat. Meer dan 100.000 te nemen geweest de laat- bezoekers woonden de vorige jaren de voorstellin- 8te tijd aan de Lakense- gen bij en vanuit alle hoeken van Vlaanderen straat, regisseurs van bui- werden er bussen ingelegd om deze produktie te ten het huis hadden voor komen bekijken. Er bestaan nu reeds plannen om schitterende vooratellin- j_n 1990 een reeks voorstellingen te organiseren hÜrt in Nederland want ook bij onze Noorderburen is had met zijn «Kelder van kuituur» begin vorig jaar er ^rote interesse voor de bekende kerstlegende bewezen dat hij ook als re- van Timmermans. Maar nu wordt ze nog volop gisseur mogelijkheden be- gespeeld te Meohelen zelf. er waa 6611 nieuwe Driemaal Kerstmis halen om hun armo magen Het verhaal vertelt een epi- te sussen. Na een grote sode uit het leven van drie buit te hebben bijeengezon- arme schooiers uit het Ne- ff®". raken ze verdwaald teland rond Lier. Pitje Vo- °P de heide. Bij de foorwa- gel (Mandus De Vos), een Sen die daar staat gaan ze palingvisser, Suskewiet de weg vragen In de wa- (Tuur De Weert), een her- Sen ontmoeten ze Jozef, der en Schrobberbeeck Maria en het kindeke Je- (Manu Verreth), een bede- zus en die hebben niets om laar spreken af bij Polien zich te verwarmen en te Pap (Jenny Tanghe) de voeden. Onze drie goeie waardin, om aan de voor- ziolen geven al hun rijk avond van Kerstmis samen dom aan dit kindeke. driekoningen te gaan zin- De volgende Kerstmis wil gen. Ze hopen daarmee '®n ze opnieuw gaan zin wat brood en geld op te gen. Maar Suskewiet die ziek geworden is, wil niet meegaan als ze gaan zin gen voor eigen belang. Dus besluiten Schrobber beeck en Pitje Vogel alleen te gaan. Helaas hebben ze geen sukses. Pietje Vogel wil dan in zijn overmoed bij de afgezette pastoor (Luc Springuel) gaan zin gen. Daar ontmoet Pietje Vogel de duivel die hem in ruil voor geld zijn ziel af pakt. De derde Kerstmis - Suskewiet is ondertus sen gelukkig gestorven - brengt Schrobberbeeck een bezoek bij de rijke maar ongelukkige Pitje Vogel. In een laatste gevecht met de duivel roept Pitje Vogel de hulp in van Maria en wordt aldus bevrijd. Ook Schrobberbeeck zal de we reld verlaten in de armen van O.L. Vrouw (Ann Ver reth). Een eeht volksstuk Dit prachtige toneelstuk in de sappige taal van Felix Timmermans geschreven, behoort tot de klassiekers van onze toneelliteratuur. Regie: Frans Van Der Aa Decor: Herman Docks Kostuums: Andrei Ivaneanu Van 15.12.1988 tol 15.01.1989 Mevrouw Paillardin voelt zich door haar echt- emotioneel en lichamelijk Zij doet daarover haar beklag bij mijnheer Pinglet, een vriend van haar man,die hier alle begrip voor heeft. Wanneer mevrouw Pinglet Parijs moet verlaten om haar zieke zuster te bezoeken, zien mevrouw Paillardin en mijnheer Pinglet de kans schoon om zich te wreken. Hotel Paradiso wordt de plaats van hun zondig rendez vous. Zoals iedereen verwacht verloopt dit echter met zo gemakkelijk. Mijnheer Paillardin daagt plots op in het hotel.Tot overmaat van ramp logeert hun stotterende neef Mathieu. samen met zijn vier jonge dochters, ook m het hotel en wanneer deze jonge meisjes's nachts in hun witte nachtjaponnen door de gangen dwalen, is het voor Pinglet overduidelijk dat het spookt... WOENSDAG 28 DECEMBER - I9H Trekking de NATIONALE LOTERIJ - "Kersttranchc gevolgd door een voorstelling - gratis entree. BON -100 F Op balkon lende benedenzaal Geldig op 18 - 21 dec. "88, t 4-8-II en 15jan.'89. Rei.: 02/217.69.37. KVS-Lakensestraat 146- Om dit volksstuk vol bijge loof, devotie en volkslegen den dichter bij het publiek te brengen heeft regisseur René Verreth aan sceno- grafe Karina Lambrecht gevraagd een dekor te ont werpen dat doorloopt tot in de zaal. Zo zit het publiek midden in de vooretelling. Het volksgebeuren wordt geaksentueerd door de in genieuze belichting, de sfeervolle muziek en dans en vooral door de speelwij ze waardoor de inhoudelij ke aspekten zichtbaar wor den. Vlaanderen uit het be gin van deze eeuw kende allerlei figuren die de men sen schrik, afkeer of ont zag brachten. Maar niet al leen was men bevreesd voor de duivel en zijn tra wanten, maar ook voor God, heiligen en engelen was men bang. Het volk kon dit niet vatten met de geest. Hun leven was door drenkt door het bijgeloof en de diepe devotie voor Maria en haar zoon. In tij den van nood en ellende zochten ze hun heil bij deze goede en/of kwade gees ten. En dit wordt in deze produktie ten volle duide lijk. Daarom ook heeft regis seur René Verreth geko zen om het stuk volledig te spelen, ook het eindtafe- reel. Met dit eindtafereel maakt hij een mooi schil derij waarin deze devotie en dit diepe geloof van het volk merkbaar zijn. Alle personages zijn verenigd aan de voeten van de ge kruisigde Jezus in het ge zelschap van zijn moeder Maria en Jozef. Deze produktie van «En waar de ster bleef stille staan» van het M.M.T. is dan ook beslist een aanra der voor iedereen die de rijke Vlaamse tradities wil proeven. Ze is te bekijken in de grote zaal van het M.M.T.Hans wijkstraat 63 te Mechelen. Nog op 23, 24, 26, 27, 29 en 30 decem ber, telkens om 20.15 uur. Reservaties op nr. 015/ 42.25.44. L.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1988 | | pagina 10