m
Prachtige tentoonstelling
in het Hof ten Dale te Mere
door Voerense kunstenaars
Luc De Blok
in Galerij Phydias
Schola
Cantorum
dertig jaar
Gewoon voor de
gezelligheid:
kabaret Komma
Ikonen in het Sint-Jozefskollege Aalst
Win New Beat Elpee
met De Voorpost
Aalsterse
Halleluj a-koren
in kerststemming
14 - 23.12.1988 - De Voorpost
Alhoewel Voeren op politiek gebied een begrip laatste jaren, zeer aantrek- zijn eigenste, vechtende en
geworden is (hoofdzakelijk aan lakse politiekers kelijk geworden is voor de worstelende «ik» met verf
te danken trouwens), tooh ia het alleszins heel ï?^er„ h°' Hot om te «fff: te le"
wat anders dan datgene wij dageUjks in het Dele heeft men Voeren be- ven met het abstrakte ge-
..J 1 ter leren kennen via het weid van penseelstreken,
nieuws te horen en te zien krijgen. Met zijn 4.200 van vooraanstaande gedoopt in de puurste
inwoners heeft deze prachtige streek heel wat Voerense kunstenaars die kleuren». Een paar doeken
meer te bieden dan een strijd voor recht en het land en het volk op een die in het Hof ten Dale
vrijheid en kan men er gelukkig ook nog voor voortreffelijke wijze voor- konden bezichtigd wor-
veel andere dingen terecht die de moeite lonen om stellen in hun kunst- den, waren daarvan een
er een uitstap aan te wijden. Daar is in de eerste werken. Dat de strijd in klaar bewijs,
plaats de ongerepte natuur maar daarnaast ook S6""1 n0« ten Opvallend waren de fijne
- Ho in liot. inleirier .T Van mature maar beeldschone
het volk waaronder meerdere kunstenaars ver
scholen zitten.
Voeren bezit een rijkdom er hun werken tentoon te
aan kunstenaars en om er stellen. Samen met enkele
alvast één facet van aan de andere verenigingen vor-
oppervlakte te brengen men zij een rijk sociaal-
heeft de VZW-Vlaams Cen- kuituurleven in de Voer,
trum in samenwerking en zijn zij de uitdragers
met de plaatselijke Davids- van een groeiende toeris-
fondsafdeling een vijftal tische streek, die dank zij
schilders uitgenodigd om de infrastruktuur van de
mand die het in werke
lijkheid nooit vinden zal:
«Schilderen is voor mij be
zig zijn met een innerlijk
proces, het is het uiten van
dat innerlijk proces, het
steeds zoeken naar een me
dium, snel en direkt».
De akwarellen van W. La-
bey mogen echter gezien
worden en het is duidelijk
dat men daarin zijn drang
naar vrijheid terugvindt.
Tenslotte moest G. Sweron
ook zichzelf nog voorstel
len wan took van hem was
er wat te zien alhoewel hij
zelf er weinig aan tilde. Hij
beschouwde zich niet al
leen als de amateur maar
tevens als het vijfde wiel
aan de wagen. Voor hem
betekent schilderen en te
kenen een remedie om zijn
fru8taties kwijt te gera
ken, iets wat nodig is als
men Vlaamse strijd moet
leveren in de Voerstreek
en tot slot verklaarde hij in
verband hiermee: «Hier
hangen dus een paar teke
ningen van mij die helpen
zorgen dat ik het allemaal
nog wel wat langer zal uit
houden... Noem het voor
liet inleider J. Van nietige maar beeldschone
Herreweghen duidelijk waterverfschilderijtjes van
merken toen hij stelde dat Claire Lemmens. Achter al
de opbrengst van deze ten- deze kleinoden schuilt een
toonstelling volledig ten grote fijngevoeligheid die
goede komt aan de aktie in klasse en stijl verraadt en
Voeren voor het behoud daarnaast eens te meer het
van zijn eigenheid. bewijs levert dat een echte
G. Sweron, die zelf met en- Voerenaar verknocht is
kele werken de tentoon- aan eigen bodem. Haar
stelling vulde, gaf een kort werken gaan samen met
overzicht van «het leven en haar persoon wat door G.
werk van de schilders». In Sweron als volgt uitge-
bepaalde gevallen liet hij drukt werd. «fijngevoelig- mijn part therapeutische
in zekere zin de kunste- heid, traditionele degelijk- oefeningen voor het afrea-
naars zelf aan het woord heid, rechtvaardigheid en
die van zichzelf beweert: werklust, eerlijkheid en
«Ik ben een expressionist, trouw aan eigen bodem,
niet meer in dezelfde vorm- taal en kuituur en volk»,
geving, maar nog steeds in De steeds zoekende, expe-
de mime betekenis van het rimenterende en nooit on-
woord, op zoek naar de bevredigde kunstenaar
menselijkheden. Mijn on- was vertegenwoordigd in
derwerpen worden dan het werk van Willem La-
ook enkel bepaald door de bey. Na dertien stielen en
mens Bovenal boeit mij de nog zoveel ongelukken
mens die nog iets heeft van wellicht is het schilderen waarvan de keuze zeer uit-
het gezonde primair*» in nog altijd niet dat wat hij eenlopend was, net zoals
hem, nog iets van het oer- in het leven zoekt maar
wezen, de mens die nog toch verwoordt hij zijn ma
niet is aangetast dor onze nier van werken als ie-
kunstmatige over gekulti-
geren van psychomatische
Vlaamse Bewegingsfrus
traties: maar misschien is
dat wel kunst. Ik weet het
niet».
De tentoonstelling van de
ze Voerense kunstenaars
kende een ruime belang
stelling en hun werken
vielen alleszins in de
smaak van de bezoekers
deze groepstentoonstel
ling zelf.
Aalst. Luc De Blok die steeds opnieuw weet te verrassen
met zijn werk
In galerij Phydias, Alfred drukken in gebakken klei,
New beat is in. Voor onze jonge lezers in het
bijzonder maar ook voor alle Liefhebbers van New
Beat Music willen we deze maal iets speciaals doen.
Onder al deze mensen willen we een aantal elpees
van de nieuwe Target LP uitdelen: New Beat Chapter
1 Chapter.
Aan deze elpee werken mee: Neon, PLB System, Hi
Hat, The Caravan L en O Teddy 33.
Je moet enkel zo vlug mogelijk naar de redaktie
komen van De Voorpost, Dr. De Moorstraat 6, Aalst.
JM Heyman
konsumptiemaat-
schappij. Ik ben dan ook
eerder een beschouwer,
geen boodschapper, geen
hervormer. Daarom stel ik
de zaken niet mooier voor
dan zij in werkelijkheid
zijn. Mijn enige ambitie be
staat hierin om datgene
wat ik doe, goed te doen».
Zijn visie is in ieder geval
sprekend voor zijn schil
derwerken want zij geven
aan de toeschouwer on
middellijk een «Permeke
indruk» waarbij hij de
handen van de figuren nog
dikker en groter maakt
dan die van de bekende
Nichel88traat 12 te 9300 «fossielen van morgen». Of schilder Permeke. Het zijn
Aalst exposeert Luc De «mannequins» die met re- stoere, bijna uitgerokken,
Bock tot 15 januari e.k. pen plastiek aan plattelandsbewoners die
Van 3.2 tot 5.3 komt dan boomstammen gebonden als het ware aan knoestige
Willy Van Sompel aan bod er in de beeld-biënnale van bomen doen denken, ruw
en van 17.3 tot 23.4 André Merksem één geheel mee en grof. Het zijn vrijwel
Van Schuylenbergh. Voor vormen. Of met niet- alle bonkige types die aan
Louis Paul Boon is Luc De toxische verf geschilderd het reusachtige grenzen.
Blok een nog jong artiest gras en bomen in gele, ro- Over Rob Brouwers stelde Hedendaagse muziek
die het niet steeds makke- de en blauwe kleur aan de G. Sweron o.a.: «Hij schil- rvrrvo-marnrnn
lijk heeft zijn boodschap Gentse Watersportbaandert die mensen als land- nel pi Ugl dlimid
over te brengen, gewaar- Of «blok-notes», een identi- schappen en dat kan hij Na recente geslaagde op- brengt Cantate Domino in-
deerd te worden voor wat teitsverklanng in ÏOO ge- juist zo knap omdat hij zelf tredens van de Schola Can- derdaad uitsluitend heden-
hij in een of andere mate- bakken klei tegels in de een van de hunnen is, uit to rum Cantate Domino op daagse muziek. Bovendien
rie of discipline gestalte Gentse Gele Zaal aan de dezelfde aard en dezelfde 11 november te Diksmuide omvat het programma én
wil geven. Hij tracht alles- Nonnemeersstraat Of aarde gekneed». op een «vredeskoncert» en een wereldkreatie én een
zins op eerlijke wijze zich- plastisch werk van Luc De yan pjet yos herinneren op 12 december in aanwe- première voor België,
zelf te zijn en te ontsnap- Blok in De Graal te Den- ona ,je schilderijen die zigheid van koning Boude- Voor nog niet met heden-
pen aan algemeen gewilde dermonde. Of zijn «Ob- me^ grote plakken verf wijn en koningin Fabiola daagse muziek vertrouwde
een plastisch vervaardigd zijn, kleurrijk op een Damiaanhulde te melomanen worden
Als afsluiter van het toneelseizoen organizeerde het Aalsters Toneelge
zelschap «Pact» in de Bathyscaaf een uitzonderlijke kaas- en wijnavond.
Als speciale gast op deze avond werd het kabaret Komma uitgenodigd
om voor de sfeer te zorgen. Dat leek een uitstekend idee want Komma
deed het prima en de sympathizanten van Komma spaarden htm applaus
niet na de optredens.
Het Kabaret Komma werd opgericht in 1969 en de twaalf leden die er
deel van uitmaken maken zelf de tekst en de muziek van de nummers die
gebracht worden. Het programma omvat zowat alle genres: het levens-
bed, de nederpop, konferenties, voorlees werk. De inhoud: van kolder tot
maatschappijkritiek. Twee leden van het Komma Kabaret waren al eens
eerder bij pact te bewonderen: Willy Herremans en Wannes Van De
Velde.
5000 S
Aalst. Deze dames verloren er de moed niet bij
Aalst. Het Kabaret Komma zorgde voor een mooie voorstelling (a)
modeverschij nselen
Hij struktie»,
toont wat hij ervaart en projekt in de eeuwenoude en Vooral~op afstand beke- Brussel en na het kerst- gende koncerten dan ook
meent te moeten mede- toegangspoort van het ken aantrekkelijk zijn Hij koncert van gisteravond een uitdaging om kennis
delen. Gentse Gravensteen. Of vaat echt vakman en donderdag in de Aalsterse te maken met wat eigen-
Luc De Block werkt niet dne uur glazen kunstge- volbloedschilder, die Sint-Jozefskerk viert het tijdse komporusten in hun
alleen met olieverf en schiedenis van Verlipack veel meegepikt heeft van befaamd Aalsters zang- mars hebben,
akwarel doch tevens met in Centrum Het Pand aan on2e eig|n Wouters, koor zijn dertigjarig be-
brons en keramiek. Hij Onderbergen te Gent. Of pjjj maakt, veelvuldig ge- staan met een reeks uit- Volgende vier koncerten
zocht inderdaad naar een nog heel wat meer. bruik van symbolen, zoals zonder lij ke koncerten. Met kaderen in deze viering,
kompromis tussen schilde- Luc De Blok stelde reeds hij ze in zijn eigen omge- het «Requiem» van An- Vrijdag 21.4.1989 te Aalst
ren en een meuwe materie, tentoon o.m. in onze grote ving ziet waarvan de «mal- drew Lloyd Webber, de in de Sint-Mart in uskerk
se Voerense kloekhennen» «Chicester Psalma» van Zondag 23.4.1989 te Gent
een schoolvoorbeeld kun- Leonard Bernstein en het in de Begijnhofkerk
nen zijn Toch heeft hij «Te Deum» van stadsge- Vrijdag 28.4.1989 te Ant-
geen voorkeur voor be- noot Kristiaan Van Ingel- werpen in de Koningin Eli-
paalde onderwerpen op gem wil Cantate Domino sabethzaal
voorwaarde dat ze aan lei- deze viering laten uitgroei- Zondag 30.4.1989 te Brus-
ding geven «om op het rit- en tot een uniek muzikaal sel in het Paleis voor Scho-
me en de drijfkracht van festijn. Voor het eerst ne Kunsten.
in dit geval gebakken aar- Vlaamse Steden maar ook
de. Voor zijn bronzen han- in Charleroi, Namur,
teert hij de cire-perdue of Mons, Lille, Mulhouse en
verloren wastechniek. Luc Bratislava. Recente op-
De Blok plaatste zich ook drachten waren «Het open
meermaals nationaal in de doek» aan De Werf. de
kijker met originele, krea- nieuwbouw van de BBL en
tieve, soms gedurfde pro- het nieuw muzeum voor
jekten. Zo het wagenpark sierkunst te Gent Daar ex-
in Middelheim Antwerpen poseert Luc De Blok van
waarin afgezaagde autoda- januari tot maart e.k.
ken een file vormen. LH
Of sporen van schoenaf-
Het requièm van
Andrew Lloyd Webber
Voor vierstemmig koor,
sopraan, treble, tenor en
orkest. Dit monumentale
werk, geschreven in 1984,
wordt voor het eerst in Bel
gië uitgevoerd na de we
reldpremière in New York
en suksesvolle uitvoerin
gen in Groot-Brittanniê
Webber, beroemd door be
kende musicals als Evita,
Jesus Christ Superstar en
The Phantom of the Opera,
schreef dit sublieme werk
ter nagedachtenis van zijn
overleden vader. Hij werd
onder meer geïnspireerd
door scènes uit de oorlog
in Cambodja. Het Requièm
kan als uniek worden be
schouwd in Webbers werk.
De Chiohester Psalms van
Leonard Bernstein
Komponist van West Side
Story. Deze cyclus van drie
psalmen voor koor, kna
penstem, orkest en percus
sie werd getoondicht in
1965. De tekst is He
breeuws, waaruit de Jood
se afkomst van Bernstein
mag blijken. De eerste
psalm is zeer ritmisch en
bestaat haast volledig uit
zeven-kwart-maat. In de
tweede psalm komt de kna
penstem uitvoerig aan
bod, plots onderbroken
door het koor dat obstinaat
het ritme aangeeft. De der
de psalm, in tien-kwart-
maat, is een synthese van
de eerste twee en wordt
opgebouwd tot een hymne
voor de vrede, die eindigt
in een hemels a capella
koraal.
Het Te Deum van
Kristiaan Van Ingelgem
Cantate Domino wil ter ge
legenheid van zijn jubi
leum ook werk van eigen
bodem brengen. Welke
komponist komt hiervoor
beter in aanmerking dan
Kristiaan Van Ingelgem,
organist aan onze Aalster-
se Sint-Martinuskerk?
Door de uitvoering van
zijn Te Deum brengt het
koor hulde aan deze rijk
getalenteerde Aalstenaar.
LH
Traditiegetrouw wordt het
Kerstgebeuren in muzika
le vormen verhaald door
het Halleluja Meisjeskoor
en Gemengd Koor uit
Aalst.
Ook dit jaar willen ze ie
dereen op deze manifesta
tie uitnodigen en dit op
maandag 20 december
1988 in de Jezuïetenkerk
te Aalst.
Het wordt een afwisselend
programma met volgende
bezetting:
Solisten: Annemie De
Cock, dwarsfluit en Chri
st iaan Crombeen orgel en
clavecimbel.
Halleluja-meisjeskoor
o.l.v. Gaston De Cock
Halleluja gemengd koor
o.l.v. Annemie Van de
Winckel
Magistri Collegü
Alostani
Schoolorkest dames van
Maria o.l.v. Christ iaan
Crombeen. Op het pro
gramma staat werk van
Praetorius, Haendel, Mo
zart, C. Ph. E. Bach, Reger
e.a. Chnstiaan Crombeen
schreef voor het meisjes
koor enkele bewerkingen
van oude kerstliederen.
Gregoriaanse gezangen
worden vertolkt door de
Magistri Collegü.
Voor de echte muzieklief
hebber wordt deze
manifestatie een fijne kon-
frontatie met de meest ver
scheidene muziekstijlen!
Aanvang: 20.30 uur stipt.
Toegangsprijs: volwasse
nen 150 fr. en studenten
100 fr.
Voor meer informatie
i.v.m. de Aalsterse Hallelu
ja-koren kan men steeds
terecht op volgende
adressen:
Direktie: G. De Cock,
Bouckhoutstr. 7a, 1790
Hekelgem, tel. 053/
06.92.24.
Sekretariaat: M. De Waele,
Vooruitgangsstraat 11
9300 Aalst, tel. 053/
21.54.90.
Tijdens het voorbije weekend stelde de Sint-Pieter-
Paulusabdij Dendermonde in het Sint-Jozefskollege
ikonen tentoon in verschillende lokalen Doms Ides-
bald o.s.b. van Affligem verzorgde de inleiding bij de
vernissage. Er werden drie soorten ikonen aangebo
den. Authentieke Russische ikonen uit de 18° en 19°
eeuw, meer recente Griekse ikonen in klassieke stijl
en kunstige reprodukties van befaamde werken op
massief hout gekleefd.
Byzantijnse ikonen waren reeds te koop vanaf 3.900
fr. tot 08.OOO fr. Van oude Russische ikonen was de
prijs niet vermeld. Maar ook voor 1.300 rr. kon u
reeds huiswaarts met een mooie reproduktie.
De Moeder Gods en Kristus Pantokrator waren
uiteraard centraal in deze kollektie.
Ikonen zijn de uitdrukking van Oost-kristelijke
vroomheid en spiritualiteit. Als dusdanig deed ze
haar intrede in het Westen en is niet meer uit de
Westerse religie weg te denken. Vooral sinds de
zestiger jaren maakt de ikoon bij ons furore. Het
fenomeen beperkte zich allerminst tot een modever
schijnsel, een rage, een steekvlam, maar blijft gesta
dig aangroeien Als het ware parallel met de desa-
kralisering van onze eigen kerken neemt de ontvan
kelijkheid van een ruim publiek toe voor de mistieke
rijkdom en de bovennatuurlijke dimensie van de
ikoon. Wie er eens van in de ban is, raakt er nog
moeilijk uit los.
Deze tentoonstelling werd geplaatst in het kader
van het millenium van de kerstening van het Oude
Rusland. Bconen zijn inderdaad de onuitsprekelijke
vrucht van het geestelijke erfgoed van het KristeUjk
Oosten. LH
Aalst. Een prachtige ikonententoonstelling (a)
Aalst. De moeite waard om deze ikonen eens van dichterbij te bekijken (a)