Kuituurcentrum De Werf Aalst
Mario Bauters: fotograaf
van formaat en karnavalist
Tapta in De Werf: innoverend!
Kwartet kunstenaars
in 't Hof ter Puttens
te Lede
Sint-Barbara met Provinciale
Wedstrijd Voordrachtkunst
De Voorpost - 20.1.1989 - 11
Jas: The Feetwarmers (21.01)
Klassieke muziek: Nationaal Orkest van België (26.01)
Totaalspeklakel: I Companl (27.01)
Teater: «Dood van een Handelsreiziger» door Raamteater (28.01)
Zaterdag 21.01: jazz met
The Feetwarmers
The Feetwarmers is een
orkest dat in Dendermon-
de zeker geen onbekende
is: nadat ze reeds verschei
dene malen te gast waren
tijdens kroegentochten op
de eerste vrijdag van
maart, waren ze ook vorig
jaar nog te beluisteren in
de Honky Tonk Jazzklub.
Nu zaterdag zijn ze in De
Werf op uitnodiging van
The Crazy Bol Jazz Club.
Het sekstet deelt een ware
passie voor de jazz. Daar
komt nog een uitzonder
lijk gevoel voor humor bij,
gekombineerd met een
buitengewoon bruisende,
levendige stijl, die telkens
weer verrast bij elke muzi
kale zinswending. Ze had
den elkaar reeds ontmoet
ter gelegenheid van diver
se festivals, jams of van
een toevallig samen-optre
den. Precies gemaakt om
elkaar perfekt te verstaan,
vullen ze elkaar heel na
tuurlijk aan. Hun
kompleksiteit laat ons toe
te genieten van een uitzon
derlijk muzikaal spel dat
talent, humor en een per-
fekte technische handig
heid verenigt, zonder een
uitgesproken gevoel voor
Swing met de grote S te
vergeten. Men zal dan ook
zonder moeite het grote
entoesiasme begrijpen dat
met elk optreden gepaard
gaat. Zo karakteriseert
John Garland de muzikale
prestaties van The Feet
warmers op de hoes van
hun elpee.
Nicolas Lerousseau speelt
de bastuba; hij behaalde
ooit een eerste prijs voor
kamermuziek aan het Ko
ninklijk Muziekconserva
torium te Luik. Achter de
drums zien we Rudy Fren-
kel die als gelegenheids-
drummer optrad bij o.a.
The Cousins, Stéphane
Grapelli, Michel Legrand,
Toots Thielemans e.a. Jo
hannes Schick, de klari
nettist, komt uit Duits
land; hij maakte vroeger
deel uit van de Retro Jazz
Group speelde o.a. met
The Dutch Swing College
Band, Chris Barber en
met Schnuckenack Rein-
hardt die hij ooit zelfs nog
verving. Trombonist Jean-
Paul Danhier komt uit
Bergen en heeft eveneens
een klassieke opleiding ge
had maar speelt liever jazz
in al zijn stijlen. Hij maakt
ook deel uit van de Act
Big Band van Félix Simtai-
ne. De banjo wordt be
speeld door Jean-Pierre
Liénard, een «swingbeest»
van het zuiverste gehalte.
En dan is er nog de grote
klepper van de groep,
Yvan Marsson. Hij was
zes jaar onder dak bij
«Your Father's Mousta
che» in New York, Black
pool en Brussel; eerst op
contrabas, later op banjo.
Deze showman bij uitstek
is een soort Louis Prima,
viertalig dan, houdt van
blues, speelde zelfs met
Memphis Slim en is gek op
New-Orleans.
Mario Bauters is lid van de Toerebijockes en dus iemand
die houdt van karnaval. Maar hij is evenzeer verzot op
fotografie en die laatste hobby leverde hem onlangs een
knal van een pr(js op.
Mario geraakte via zijn fa
milielid Frans Michiels,
die werkzaam is bij Gates
Europe, in de band van de
fotografie. En via Frans
Michiels maakte hij ook
kennis met een fotowed
strijd die werd georgani-
zeerd. De wedstrijd kader
de eigenlijk in een op
dracht voor een school en
Mario's inzending was een
van de beste 24. Ze werd
bekroond.
Mario is zich in de loop
der jaren gaan toeleggen
op het fotograferen van
landschappen. Ook het re
portagewerk in het buiten
land ligt hem biezonder
goed. Hij geeft de voor
keur aan de zwart-wit fo
tografie omdat men daarin
meer nadruk kan leggen
waar het moet. In de kleu
renfotografie is dat niet in
die mate mogelijk, zegt
Mario die zegt dat men
fotografie moet beleven en
ook moet meeleven met
wat men fotografeert. De
winnende foto, die een
zicht is op het Aalsters
stadspark, werd afgedrukt
in 17.000 kalenders die
Gates Europa aan zijn tal
rijk kliënteel en zijn perso
neelsleden als relatiege
schenk heeft opgestuurd.
Gates Europe gevestigd in
Erembodegem is een afde
ling van een wereldbedrijf.
Men maakt allerlei rub-
berprodukten een aandrij
vingssystemen. De hoofd
zetel van het bedrijf is ge
vestigd in Denver in de
Verenigde Staten.
Karnavalist
Mario Bauters is lid van
AKV De Toerebijoekes.
Maar tijdens de karnaval-
periode is hij een door en
door karnavalist. Geen fo
tografie dan, maar hon
derd procent meedoen
met het grote dolle feest
dat Aalst gedurende drie
dagen in zijn ban houdt.
Mario is ook aktief wan
neer de wagen van de Toe
rebijoekes moet opge
bouwd worden. Men kan
zijn kreativiteit daar best
bij gebruiken.
Da.
De muziek en het dinamis-
me van The Feetwarmers
werken meeslepend en
dwingen bewondering af.
Steeds weer krijgen ze het
publiek moeiteloos op hun
hand!
Donderdag 26.01: Natio
naal Orkest van België
o.l.v. Georges Octors
Het eerste koncert in het
abonnement Klassieke
Muziek brengt op donder
dag 26 januari om 20 uur
het Nationaal Orkest van
België naar Aalst in De
Werf. Georges Octors is
de dirigent, gitarist Yves
Storms de solist. Het Na
tionaal Orkest van België,
eertijds het Simfonisch
Orkest van Brussel, opge
richt in 1931, kreeg zijn
huidige benaming in 1936.
Het orkest werd in 1958
omgevormd tot een instel
ling van openbaar nut, on
der het toezicht van het
Ministerie van Openbaar
Onderwijs. Het is in het
Paleis voor Schone Kun
sten dat het orkest in zijn
nieuwe hoedanigheid zijn
eerste koncert gaf o.l.v.
André Cluytens die er de
muziekdirekteur en vaste
dirigent van was. Cluytens
werd opgevolgd door Mi
chael Gielen, André
Vandernoot en Georges
Octors. Sinds 1 september
'83 heeft Mendi Rodan de
ze funktie overgenomen.
Het Nationaal Orkest van
België heeft een belangrij
ke plaats ingenomen in het
muziekleven van ons land.
Zijn repertoire omvat de
voornaamste werken van
meer dan 300 toondich
ters, waaronder talrijke
Belgische werken. We
reldberoemde dirigenten
en solisten traden op met
het orkest. Het Orkest dat
vroeger vooral aktief was
in Brussel, waar het sinds
zijn oprichting meer dan
2.500 koncerten gaf, ver
vult thans een belangrijke
rol op nationaal vlak. Het
Nationaal Orkest trad bo
vendien op in verschillen
de Europese landen en on
dernam in 1972 een schit
terende rondreis in de
Verenigde Staten. T.g.v.
zijn 50ste verjaardag on
dernam het N.O.B. o.l.v.
Mendi Rodan een
koncertreis doorheen de
Duitse Bondsrepubliek.
Dirigent Georges Octors
werd geboren in Zaïre en
begon zijn muzikale loop
baan als violist-solist. Als
dirigent deed hij voor het
eerst van zich spreken in
1956, toen hij het door
hem zelf opgerichte Ant
werps Bach Ensemble
leidde. In 1960 werd hij bij
het N.O.B. assistent onder
Cluytens en in '75 chefdiri
gent. Daarnaast is hij re
gelmatig te gast bij een
groot aantal orkesten in
West- en Oost-Europa, de
U.S.S.R. en de V.S.A.
Hij is tevens de vaste diri
gent van het N.O.B. bij de
grote Wedstrijden Konin
gin Elisabeth voor viool en
piano.
Gitaarsolist Yves Storms
begon zijn muziekstudies
o.l.v. Victor Van Puyen-
broeck te Antwerpen waar
hij momenteel zelf do
ceert. Hij vervolmaakte
zich bij grote gitaarvirtuo
zen en te Siëna, waar hem
de grootste onderschei
ding te beurt viel. Hij
werd eerste laureaat van
het Concurso Internatio
nal de Guitarra Oscar
Espla te Alicante (1978)
en van het Concurso Inter
national de Guitarra An-
drès Segovia te Palma de
MaUorca (1979).Talrijke
Belgische komponisten
o.w. Jef Maes, Vic Nees,
Renier Van der Velden,
Mark Verhaegen en Jan
Van Landeghem droegen
werken op aan hem.
Op het programma staan
drie schitterende werken.
Van Ludwig van Beetho
ven (1770-1827) wordt als
openingsstuk de Ouvertu
re tot «Egmont», het to
neelwerk van Goethe, ge
speeld, het opus 84 uit
1809. En het koncert be
sluit met het opus 92 uit
1811/12: de simfonie nr. 7
in A groot, sedert Wagner
ook als «Apotheose van de
Dans» geroemd omdat ze
inderdaad de meest ritmi
sche is van de negen. Yves
Storms is de gitaarsolist in
het «Concerto de Aran-
juez» voor gitaar en orkest
uit 1939 van Rodrigo. Dit
werk werd wereldbe
roemd, vooral ook omdat
het tema van het tweede
deel, het adagio, helaas
vaak te pas en te onpas
moet opdraaien als achter
grondmuziek in t.v.-uit
zendingen bij rampen en
dergelijke én helaas dik
wijls vermoord en ver
knoeid werd in «populai
re» bewerkingen!
Toegang 450 BF.
Vrijdag 27 januari: I Com
panl met «Rota/Fellini»
In 1984 zag het 7-koppige
muziekensemble I Compa-
ni het levenslicht. Toen
hun produktie, die oor
spronkelijk bedoeld was
als openingsstunt voor een
filmcentrum, een overwel
digend sukses kende, be
sloten ze ermee door te
gaan om de rest van Ne
derland niet in de kou te
laten staan. De produktie
was aanvankelijk een
Aalst. Het Nationaal Orkest van België te gast in De Werf.
kompilatie van scènes uit
Fellinifilms, live begeleid
met originele filmmuziek
van.Nino Rota. Inmiddels
heeft I Compani de voor
stelling vervolmaakt en
uitgebreid. Bovendien
heeft de groep teaterele-
menten toegevoegd zodat
«Rota/Fellini» uitgegroeid
is tot een komplete mu-
ziek-film-teatervoorstel-
ling, die een breed publiek
zal aanspreken. De gespe
cialiseerde pers was het al
vast roerend eens over de
geboden kwaliteit.
Toegang 300 BF.
Zaterdag 28 januari:
«Dood van een Handelsrei
ziger» door het Raam
teater
«Met goede akteurs goed
teater maken!» zegt Wal
ter Tillemans graag. Hier
in slaagde hij volkomen als
regisseur in «De dood van
een handelsreiziger», het
bekende stuk van Arthur
Miller, ooit nog de door
Marilyn Monroe bewon
derde echtgenoot en mis
schien wel de grootste
Amerikaanse toneelau
teur. Het Nieuw Ensemble
Raamteater speelt deze
grootse produktie in De
Werf te Aalst op zaterdag
28 januari om 20 uur. Dit
op uitnodiging van Tejater
80. Niet te missen!
Willy Loman (Luc Philips)
is handelsreiziger. Hij is
een dromer die gelooft in
de goedheid van de mens
en die streeft naar sukses
en persoonlijk geluk. Zijn
illusies worden echter
doorprikt door de firma
waar hij, na 36 jaar trouwe
dienst, als een uitgeperste
citroen wordt weggegooid
én door zijn zonen die
naar hun vader opkeken
maar tenslotte het ideale,
onkreukbare vaderbeeld
als een leugen ervaren.
Willy's vrouw Linda (Ju
lienne De Bruyn) is de
echtgenote en moeder die
bezorgd is voor de familie
maar haar echtgenoot niet
altijd kan begrijpen. De
buren oom Ben, buur
man Charley en zijn zoon
Bernard zijn de tegen
polen: zij hebben het ge
maakt, zijn zeker van zich
zelf en van het leven, zij
dromen niet.
Loman wordt stilaan een
figuur die in en van illusies
leeft: leugen en zelfbedrog
bepalen zijn hele handelen
en zijn relatie met de an
deren, zowel zijn eigen fa
milieleden, zijn buren als
de baas van zijn firma.
Deze aftakeling drijft hem
uiteindelijk tot het besef
dat hij dood voor zijn ver
wanten meer waard is
de levensverzekering!
dan levend.
Een grandioze, pakkende
produktie!
Walter Tillemans, artistiek
leider van het Nieuw En
semble Raamteater, voert
de regie en dit op een
uitstekende wijze. In dit
stuk zijn geen flash backs:
heden en verleden glijden
in elkaar, mede door een
belichting die zeer efficiënt
en suggestief is, zoals ook
voor Willy Loman heden
en verleden door elkaar
vloeien in een stijgende
spanningsboog. Luc Phi
lips is een imponerende en
vaak ontroerende Willy
Loman: ongelooflijk ge
nuanceerd, reëel, be
heerst tot in de kleinste
details. Hetzelfde kan
trouwens worden gezegd
van Julienne De Bruyn als
Willy's echtgenote Linda,
met een ingehouden, in
tuïtieve angst proberend
dapper te zijn. Ook Eric
Kerremans, als zoon Biff,
levert een glansprestatie in
een moeilijke rol die van
heden naar verleden, vol
wassene en jongeling,
idool en tegenstander van
zijn vader gestalte moet
geven. Het is een onverge
telijke voorstelling, deze
«Dood van een Handels
reiziger» door het Raam
teater van Walter Tille
mans. Natuurlijk in de
eerste plaats door de ijzer-
sterke tekst van Miller, die
het tot een van dé moder
ne klassiekers uit de tea-
terliteratuur bouwde.
Maar evenzeer door wat
Tillemans en de zijnen er
hebben van gemaakt. Zel
den zijn we door een tea-
tervoorstelling zo gepakt,
zo geboeid en meege
sleurd geweest; en dit van
bij het begin.
Beslist een aanrader dus!
Reserveren voor deze
voorstelling kan op het nr.
053/21.83.70 (na 17 uur!)
Toegang 300 BF.
Aalst. De foto waarmee Mario Bauters zoveel sukses oogstte.
Door de Raad van de Koninklijke Aloude Rederijkerskamer «Sint-Barbara»
Aalst wordt jaarlijks een wedstrijd in voordrachtkunst ingericht. Deze wedstrijd
heeft plaats op woensdag 22 februari 1989 te 19 uur en de prijsuitreiking op
woensdag 22 maart 1989 te 20 uur, beide in de feestzaal van het Stadhuis te Aalst.
Waardevolle prijzen zullen aan de deelnemers worden uitgereikt.
Deelnemingsvoorwaarden
1. Volgens hun leeftijd op 22.02.1989 worden de deelnemers ingedeeld in vier
reeksen:
Reeks A: van 12 tot 14 jaar.
Reeks B: van 14 tot 16 jaar.
Reeks C: van 16 tot 18 jaar.
Reeks D: ouder dan 18 jaar.
2. De voordracht gebeurt in het Nederlands. Gedichten en proza zijn toegelaten.
De voordracht zal minimum 2 minuten en maximum 5 minuten duren.
3. Er zal vooral belang worden gehecht aan een feilloze uitspraak en een
natuurlijke zegging. Bevoegde personen zullen de deelnemers beoordelen.
4. De laureaten verbinden zich ertoe met hun bekroond werk op te treden tijdens
de prijsuitreiking.
Inschrijving
De aanvraag tot deelname dient te worden gericht tot het secretariaat van de
wedstrijd: L. Janssens, Cesar Haeltermanstraat 72, 9300 Aalst en moet hem
bereiken uiterlijk op dinsdag 21 februari 1989.
Deze aanvraag dient te vermelden:
- naam, voornaam, adres en geboortedatum van de deelnemer.
tekst van de voordracht met opgave van auteur en eventueel het werk, waaruit
deze tekst werd genomen.
Nadere info bij Marcel Crombeen, C. Haeltermanstraat 79 te 9300 Aalst (053/
21.08.73) of bij Louis Janssens, C. Haeltermanstraat 72 (053/21.92.82).
LH
Van 20 januari tot en
met 19 februari is 't Hof
ter Puttens te Lede gast
heer voor een kwartet van
kunstenaars. De schilders
Rob Delange, Paul Messe-
ly en Marika Messely en
de beeldhouwer Jan Du-
mortier exposeren er dan
hun knap werk. Joris De
Smet, afgevaardigde van
de vereniging voor be
roepskunstenaars van Bel
gië zal deze vier artiesten
inleiden op vrijdag 20 ja
nuari om 20 uur. Bezoe
kers kunnen in 't Hof ter
Puttens terecht op vrijdag
van 19.00 tot 22.00 uur en
op zaterdag en zondag van
14.00 tot 22.00 uur. De
andere dagen uitsluitend
op afspraak (tel. 053/
80.51.30).
Na de vooiopening
volgt een gezellig etentje
in het gezelschap van de
kunstenaars. Het menu
wordt bereid door de pri-
vé-kok van ons Konings
huis. Op het menu staat
bladergebakje met eigen
bereide pastei en konfi-
tuur van zilveruitjes, een
gepocheerde verse zalm
met fijne groenten en een
jeneverbessausje, daarna
een winterwandeling met
kastanjeroom en koffie
met versnaperingen. De
prijs bedraagt 780 fr. per
persoon, plus 200 fr. voor
de aangepaste wijnen.
Vrijdag 20 januari heeft
ook de trekking plaats van
de gratis verloting van
twee kunstwerken onder
de leden van Kunstkring 't
Hof ter Puttens. Het eer
ste werk is een keramiek
met goudglazuur van de
hand van Yvonne Veir-
man en het tweede werk is
een ingelijste pastelschil
derij van Walter Theu-
ninck.
Op zaterdag 21 januari
gaat de kunstkring op be
zoek naar de tentoonstel
ling "Van Manet tot Picas
so" in het Museum voor
Schone Kunsten aan de
Regentschapsstraat te
Brussel. Men vertrekt aan
't Hof ter Puttens om 9ul5
en het geleid bezoek vangt
aan om 10.10 uur. Het
duurt ongeveer 1.50 uur.
De deelname bedraagt 80
fr. en men moet wel op
voorhand inschrijven op
het nummer 053/80.51.30.
In 't Hof ter Puttens,
gelegen aan de Wichelse-
straat 20-22 te Lede heeft
men werk in permanentie
van onder meer Felix De
Boeck, Frans Minnaert,
Octaaf Landuyt, Juul Kep-
pens, Georges Steel, Paul
Messely, Etienne Lecomp-
te, Paul Van Peteghem,
Walter Theuninck, Batar-
dy en vele anderen.
Van de Belgische kunste
nares Tapta in het Poolse
Kostian in 1926 geboren
loopt in kultureel centrum
De Werf, Molenstraat 51,
van zaterdag 21 januari tot
en met zondag 20 februari
een tentoonstelling.
Groepsrondleidingen mo
gelijk mits eenvoudige
kontaktname via 053/
76.13.03.
Tapijten
De naam Tapta doet quasi
automatisch denken aan
indrukwekkende textiel-
skulpturen. Hangende
konstrukties van verbluf
fende monumentaliteit die
een boeiende mikrokos-
mos vormen uitnodigend
tot avontuurlijke ontdek
kingstochten. In het Brus
sels metrostation «Vee-
weyde» is een immense
konstruktie van Tapta te
zien.
Tapta zegt het met rubber
Een periode was het stil
rond deze energieke da
me. Des te sterker zou ze
naar buiten treden met
een verrassend materiaal:
rubber! Tapta sloeg inder
daad een nieuwe weg in,
herkauwt niet eindeloos
een suksesrijk procédé,
dooft niet uit in stereotie
pe verstarring doch tapt
uit een ander vaatje:
caoutchoux.
Stevige, zwarte uitrolbare
vellen voor industrieel ge
bruik worden onder haar
handen labyrintkonstruk-
ties en verschuivende spi
raalelementen.
Tapta levert hierbij een
gevecht met een soepele
materie die ze vertikaal
weet te brengen via inge
nieus gebruik van gegalva
niseerde stalen bouten,
steen- of betonblokken.
Zwart is haar kleur als
zwart een kleur kan ge
noemd worden, vermits
zwart eigenlijk het ontbre
ken van elke kleur is.
Tapta tekent en schildert
eveneens maar dan wel op
een wit veld in een éénma
lige beweging.
LH
Aalst. De nieuwe prins heeft zopas zijn scepter gekregen a