Wereldkreatie hedendaagse muziek te Aalst
Lachen met Gaston en Leo in «Wat een soep» (01.02)
Hedendaagse opera «De Liefde voor de 3 Manen»
door De Sluipende Armoede (03.02)
Klassieke muziek door het Koninklijk Filharmonisch
Orkest van Vlaanderen (00.02)
Moorsel
Turnlessen
Turnen met KVLV op 18,15 en 22 februari, telkens van 19.30
u. tot 20.30 u. in het KLJ-Heem.
12901 108
Nieuwerkerken
Liniaal nodigt uit
Vrijdag 3 februari '89 te 20 uur in zaal Volkskring, Dorpsplein,
Nieuwerkerken: diamontage over Zuid-Engeland Fredy De
Schrijver toont zijn reisdia's en geeft uitleg. Toegang gratis.
Duur van de voorstelling: 1 uur.
Mogelijkheid tot nakaarten en gezellig samenzijn.
K.A.V. Aalst. Een rubber van Tapta (a) Aalst. Kunstenares Tapta die tot 26 februari in De Werf werken expozeert (a)
Jaarlijkse lichtmisviering: zaterdag 28 januari.
Jaar van het Gezin
Phil Bosmans komt op 7 maart in De Werf spreken over
«gezin en maatschappij». Op deze avond zal tevens sekreta-
ris van de nationale raad voor gezinspastoraal Paul Deleu het
hebben over «geloof in het gezin». Kaarten te bekomen bij
E.H Pastoor (053/35.55.80) of bij J. De Geyselaer - Vastena
vond, Stevensveldstraat 17 (052/35.55.99).
14 - 27.1.1989 - De Voorpost
Kuituurcentrum De Werf Aalst
Woensdag 01.02:
«Wat een Soep» door Gas
ton en Leo
Gaston en Leo in De
Werf, maar niet met «Jos-
ke Vermeulen» of andere
sketches, wel met een tea-
terstuk. Ze spelen de
hoofdrollen in de komedie
«Don't misunderstand
me» van P. Cargill, door
A. Van Malderen vertaald
en geregisseerd als «Wat
een soep».
Charles (Gaston Bergh-
mans) en Marleen Vla-
minckx (Polli Geerts) krij
gen het bezoek van Robert
Gunther Neuhold leidt het orkest in Aalst.
Nieuwjaarskoncert
K.W.B.-Terjoden programmeert een nieuwjaarskoncert door
de Muziekmaatschappij «De Terjodenaren» op zaterdag 28
januari om 20 uur in zaal Rubens, Ninovestraat, Terjoden.
Deuren om 19.30 u.
Kaarten: 150 F, aan de kassa, 100 F in voorverkoop.
Aalsterse Gilles bezoeken Rustoord Hopperank
Op zondag 12 februari bezoeken de Asletrse Gilles alle
Aalsterse rustoorden, o.a. Hopperank te Erembodegem, waar
ze bejaarden en zieken een korf fruit, gebak en versnaperin
gen aanbieden.
(Leo Martin) die zijn nieu
we vrouw Mariëlle (Caro
line Bardijn) aan broer en
schoonzus komt voor
stellen.
Deze blijde gebeurtenis
zal echter niet meteen,
zoals gepland, plaats vin
den want Mariëlle moet
dringend haar zieke moe
der gaan verzorgen. Ro
bert komt dus maar alleen.
Wie wel verschijnt op de
bijeenkomst, is Marinelle
(Machteld Ramoudt), een
mooi kind waarmee Char
les de bloemetjes buiten
zette tijdens een zakenreis
in Amerika. Omwille van
zijn vrouw Marleen laat
Charles haar echter door
gaan voor de vrouw van
Robert... tot diens echte
vrouw komt opduiken...
Stof genoeg dus voor een
denderende, volkse kome
die waarin G. L. kun
nen schitteren.
Toegang 400 BF.
Vrijdag 03.03:
«De Liefde voor de 3 Ma
nen» door De Sluipende
Armoede
Zie Sint-Niklaas vorige
week!!
Donderdag 09.02:
K.F.O.v.V. speelt Debus
sy, Mozart en Zemlinsky
In 1955 nam een kleine
groep musici te Antwer
pen het initiatief om gedu
rende een langere periode
als ensemble op te treden.
Dit betekende het begin
van een jonge, dinamische
orkestkuituur die beant
woordde aan een latentè
behoefte van het publiek.
Ook op politiek niveau
werd dit kreatief entoe-
siasme positief onthaald
en in 1957 kreeg «de Fil
harmonie» - zoals het en
semble toen genoemd
werd - subsidies van stad,
provincie en rijk. Naast
vaste koncertcycli trad het
orkest op in alle belangrij
ke centra en ondernam het
toernees doorheen Euro
pa.
In 1983 trad een gewijzig
de subsidiëringsvorm in
voege en werd een nieuwe
Raad van Bestuur aange
steld. Onder een ver
nieuwd beleid werd het or
kest uitgebreid tot een vol
waardig simfonisch ensem
ble van musici. Sinds
dien ontwikkelde het Ko
ninklijk Filharmonisch Or
kest van Vlaanderen zich
als muzikale ambassadeur
van de Vlaamse gemeen
schap tot een falanks met
internationale allure. Emil
Tchakarov werd de eerste
chef-dirigent, maar ook
vele andere gereputeerde
chefs leidden het orkest en
tal van wereldberoemde
vokale en instrumentale
solisten verleenden hun
medewerking aan de kon-
certen. Een spektakulaire
kwaliteitsverbetering was
het gevolg zodat belangrij
ke uitnodigingen uit het
buitenland toestroomden.
Sinds einde mei 1986 staat
het orkest onder leiding
van de Oostenrijkse chef
dirigent Günter Neuhold
1947). Na schitterende
studies begon hij vooral
als operadirigent naam te
krijgen maar als gastdiri-
gent leidde hij ook de bes
te simfonische orkesten en
was hij aktief in de meest
gereputeerde operahuizen
ter wereld. Hij werd ooit
als volgt gekarakteriseerd:
«Openheid voor het on-
konventionele en diep res-
pekt voor onze Europese
muziektraditie, die hem
als Oostenrijker in het
bloed zit, typeren hem tot
een intelligent vertolker
Aalst. I Compani te zien in de Werf.
voor wie kuituur geen ijdel
woord is, maar een fasci
nerende levenstaak.»
Op het programma staat
bekend en minder bekend
werk. Eerst «Prélude l'a-
près-midi d'un faune».
Claude Debussy (1862-
1918) schetst in deze mu
ziek een zeer vrije illustra
tie van Mallarmés mooie
gedicht, waarin een faun
zich koestert in de zon. Dit
orkestwerk uit 1892 legt de
zalige loomheid van de
faun vast: het bevat een
van de subüemste fluitso-
lo's uit de hele orkestlite
ratuur.
Harpiste Susanna Mildo-
nian en fluitist Frank Van-
hove zijn de solisten in het
«Concerto voor fluit en
harp in c, KV 299» dat
W.A. Mozart (1756-1791)
in april 1778 te Parijs kom-
poneerde. Dit is een stuk
elegante rococomuziek,
waarin de kristalheldere
fluit en de ragfijne tonen
van de harp tot een per-
fekt amalgaam vermengd
worden.
Hoofdmoot van de avond
is ongetwijfeld «Die Seej-
ungfrau», een simfonisch
gedicht van Alexander von
Zemlinsky (1872-1942),
dat onlangs herontdekt
werd en geleidelijk het
koncertpodium verovert.
Het werk ademt de ver
fijnde, lichtjes dekadente
sfeer van het Wenen rond
de eeuwwisseling en is kwa
stijl vergelijkbaar met
Schönbergs Gurrelieder.
Efemere harmonieën en
instrumentaties worden in
een laatromantisch klank
beeld verweven. Het sim
fonisch gedicht is geba
seerd op het sprookje van
H.C. Andersen over de
kleine zeemeermin, die
hopeloos op zoek gaat
naar menselijke liefde.
Een gevarieerd koncert
met steengoede uitvoer
ders die borg staan voor
een avond hoog muzikaal
genot!
Toegang 600 BF.
Reserveren voor deze ma
nifestaties kan in De Werf,
Molenstraat 51, 9300
Aalst; tel. 053/76.13.11.
Opgelet: het Kuituurcen
trum De Werf zal gesloten
zijn tijdens de karnavalpe-
riode, meer bepaald vanaf
zaterdag 4 februari (20
uur) tot en met woensdag
8 februari (13 uur).
L.
Herdersem
Parochiaal Centrum In februari
Dinsdag 7: Voetverzorging K.B.G.
Woensdag 8 Aswoensdag. Broederlijk Delen - dia-avond.
Vrijdag 10: Weekend Kring 13+
Zaterdag 11: Bloemenaktie Kr. 12
Zondag 12: Slot weekend Kr. 13
Dinsdag 14: Ouderavond Kring 12, i.v.m. Plecht. Communie.
Zaterdag 18: Naamopgave Plechtige Communicanten.
Zondag 19: Feestvergadering K.V.L.V.
Vrijdag 24: Feestavond A.G.V.
Zaterdag 25: Familiefeest D.F.
Voetbal thuis
Patro
Zondag 29 januari:
15 u. Eerste D: Herdersem - Lambrecht.
S.K.
Zaterdag 28 januari:
14 u. Miniemen - Oudegem
15.30 u.: Scholieren - Gijzegem
Zondag 29 januari:
10 u. Reserven S.K. A - Hofstade
15 u. 1ste elftal S.K. - Oudegem
Meldert
Vijftien jaar «Claerhaegse Comedle»
Vijftien jaar terug werd te Meldert door Fons De Koninck en
Jos Mannaert «De Claerhaegse Comedie» opgericht met als
eersteling «Het Gezin van Paemel» op Hoeve De Gols in regie
van Hugo Peeters en Armand Van de Perre. Een vereniging
die zich een reputatie wist op te bouwen onder meer met
folkloristische of historische openluchtspelen.
In dit jubileumjaar zet de Claerhaegse Comedie dan ook een
aantal festiviteiten op. Eerst ervan is «Mijn wissel ligt goed
maar komt er niet door». Een stuk dat handelt over de
leefwereld van een licht mentaal gehandikapte waarbij de vrij
eigenaardige titel vulling krijgt naarmate het stuk vordert.
De opvoering heeft plaats op zaterdag 4 februari te 20 u. in
zaal «Bij Herman», Dorpstraat 1 en de toegangsprijs bedraagt
150 fr. Kaarten worden aan huis niet aangeboden.
Het betreft een monoloog van zowat 1 uur van den door Ugo
Prinsen afwisselend amusant, verdrietig, angstaanjagend,
keihard en soms ongewild humoristisch. Een «monoloog» die
eigenlijk een dialoog wordt in samenspraak met het publiek.
Ugo Prinsen is niet alleen auteur en akteur maar tevens
zanger en regisseur.
Parochiecentrum
Ontvangen U dit weekend: Harry en Marie-Jeanne Rabaut.
Volgend weekend Hugo en Blanche Peeters.
Dertig jaar Cantate Domino
Reeds dertig jaar staat E.H. Michael Ghjjs onverpoosd op de bres met zyn
Knapenkoor «Schola Cantorum Cantate Domino» dat hij internationale renommée
wist te bezorgen.
Tjjdens het paasreces zorgt Cantate Domino voor vier uitzonderlijke koncerten met
telkens drie stukken hedendaagse muziek. Het wordt een uniek muzikaal festijn met
enerzijds een wereldkreatie en anderzijds een première voor België.
Wie (nog) niet met hedendaagse muziek vertrouwd is krijgt een kans om kennis te
maken met wat eigentijdse komponisten ons te bieden hebben. Een aanrader alleszins
voor al wie zich melomaan durft te noemen.
«Requiem» van Andrew onder meer geïnspireerd bestaat haast volledig uit
Lk>yd Webber door scènes uit de oorlog zeven-kwart-maat. In de
Een werk voor 4 stemmig Cambodja. Het Requi- tweede psalm komt de
koor, sopraan, treble, te- em ^an als uniek worden knapenstem uitvoerig aan
nor én orkest.' Dit monu- beschouwd in Webbers bod, plots onderbroken
mentale werk, geschreven werk. door het koor dat obsti-
in 1984, wordt voor het naat l*et rimte aangeeft,
eerst in België uitgevoerd Chichester Psalms van De derde psalm, in tien-
na de wereldpremière in Leonard Bernstein kwart-maat, is een synthe-
New York en suksesvolle Bernstein is de komponist se van de eerste twee en
uitvoeringen in Groot- van West Side Story. De wordt opgebouwd tot een
Brittanië. Webber, be- cyclus van 3 psalmen voor hymne voor de vrede, die
roemd door bekende mu- koor, knapenstem, orkest eindigt in een hemels a
sicals als Evita, Jesus en perkussie stamt uit capella koraal.
Christ Superstar en The 1966. De tekst is He-
Phantom of the Opera, breeuws, waaruit de Jood- Te De(jm vgn
schreef dit sublieme werk se afkomst van Bernstein ïnnrlirrm
ter nagedachtenis van zijn mag blijken. De eerste "aa" van ingeigem
overleden vader. Hij werd psalm is zeer ritmisch en Cantate Domino wil ter
Aalst. E.H. Michael Ghijs met Cantate Domino in de stadsfeestzaal te Aalst.
Aalst. Koningin Fabiola tussen de Cantate Domino zangertjes bij 100 jaar Damiaan-
aktie in Brussel.
gelegenheid van zijn jubi
leum ook werk van eigen
bodem brengen. Welke
komponist komt hiervoor
beter in aanmerking dan
Kristiaan Van Ingelgem,
organist van de Aalsterse
Sint-Martinuskerk? Door
de uitvoering van zijn Te
Deum brengt het koor hul
de aan deze rijk getalen
teerde komponist.
De koncerten zijn op de
volgende data gepland:
Vrijdag 21.4.1989 te Aalst
in de Sint-Martinuskerk te
20 u.
Zondag 23.4.1989 te Gent
in de Begijnhofkerk te 17
u.
Vrijdag 28.4.1989 te Ant
werpen in de Koningin
Elisabethzaal te 20 u.
Zondag 30.4.1989 te Brus
sel in het Paleis voor Scho
ne Kunsten te 16 u.
Andrew Lloyd Webber
Omdat deze alhoewel suk-
sesrijke komponist van
o.m. «Jesus Christ Super
star» u misschien minder
gekend in de oren klinkt
hierbij een kort curricu
lum vitae ervan.
Andrew Lloyd Webber
werd geboren in 1948. Hij
komponeerde Joseph and
the Amazing Technicolor
Dreamcoat (1968, her
werkt in 1972), Jesus
Christ Superstar 1971),
Gumshoe (1971), The
Odessa File (1973), Jeeves
(1974), Evita (1976), Cats
(1981), Variations (1978),
en Tell me on Sunday
(1979), samengebracht in
Song and Dance in 1982,
Starlight Express (1984),
en Requièm (1984).
In de USA kreeg Lloyd
Webber drie Tony Awards
en Drama Desk Awards
en ook in Groot-Brittanië
werden hen verscheidene
onderscheidingen toege
kend.
In oktober 1982 was hij de
eerste van wie tegelijk drie
musicals in New York lie
pen (Evita, Joseph and the
Amazing Technicolor
Dreamcoat, Cats), en in
Londen (Evita, Cats, Song
and Dance).
Onlangs ontwierp Ken
neth MacMillan een cho
reografie op Lloyd Web
bers Requièm Mass voor
het American Ballet
Theatre. Song and Dance
verscheen in september
1985 opnieuw op Broad
way in een herwerkte ver
sie en Starlight Express is
in de Verenigde Staten te
zien sinds de lente van
1986.
Zijn meest recente musical
is The Phantom of the
Opera, waarvan de pre
mière plaatsvond in Lon
den in oktober '86 en die
zowel de Plays and Players
Award, de Laurence Oli
vier Award en de London
Standard Award kreeg als
beste musical van 1986.
LH