KARNAVALBAL IJ f Schepen Patrick Oe Smedt Karnaval en vrije tijd De Aalsterse Gilles bereiden de carnaval voor een gans jaar door Kamillekes AALST KEIZER KAMIEL EN DE KAMILLEKES NODIGEN UIT OP HUN ZATERDAG 11 FEBRUARI 20 U. DE VOORPOST Eindelijk! Oiisjt op maxi-single Keizer Kamiel: Annieken, zedde gé van Oiisjt? Arendprinskandidaat Bart brengt onvervalste karnavalshlager uit Vastelauvedgazet - 1.2.'89 - 21 valist dan de eerlijke ver wondering in de talloze kinderogen omwille van al dat moois? Ze levert ook het bewijs dat karnaval niets met ledigheid te ma ken heeft, maar alles met de meest natuurlijke vorm van optimisme, levensblij heid en zinvolle vrijetijds besteding. Er zijn filosofen die bewe ren dat wij onze vrije tijd in steeds toenemende mate in de grootste ledigheid zullen doorbrengen. Deze nogal pessimistische visie wordt jaarlijks door enkele dui zenden Aalstenaars weer legd wanneer zij maanden lang al hun vrije tijd veil hebben pvoor karnaval. Karnaval is heilig voor ze. Wie anders zegt heeft er geen verstand van. Wat drijft al deze mensen er toch steeds opnieuw toe deel te willen zijn van de Aalsterse kar navalviering? Voor een gedeelte zal dat wel altijd ondefinieerbaar blijven. Wat er ook van zij, de individuele karnavalist blijft, met zijn persoonlijke creativiteit en gedreven heid, de spil van het hele gebeuren. Het is zonder meer duidelijk dat karna val een belangrijke plaats inneemt in de vrijetijdsbe steding van vele stadsgeno ten. Wij nemen onze hoed af voor al diegenen die zo veel energie en wilskracht kunnen mobiliseren bij het maken van een karnaval- wagen, kostumes en attri buten allerhande voor de welgeteld drie heilige dagen van zotternij en vermaak. Wie er meer wil van weten moet in deze tijd maar eens de sfeer gaan opsnuiven in de verschillende werkplaat sen en ateliers. Heel mis schien kun je dan iets zien of voelen van die ontastba re, moeilijk te omschrijven karnavalmikrobe. Behalve een culturele heeft karnaval ook een belang rijke sociale betekenis. De individualist en de groep houden mekaar perfect in evenwicht. De sociale in slag is vanzelfsprekend niet meer dezelfde als bij het ontstaan van karnaval. De juiste dosering van spot en vertier daarentegen is niet zoveel veranderd. Dat deze vorm van vrije tijdsbesteding ook een eco nomische betekenis heeft zal weinig betoog behoe ven. De karnavalfoor en de ontelbare eet- en drinkgele- genheden bieden mogelijk heden naar ieders beurs. Daarmee hebben wij de scene wat verplaatst naar de toeschouwer die indivi dueel of in familieverband komt deelnemen aan het grote feest. Klaarblijkelijk heeft onze unieke kama- valstoet nog steeds een gro te aantrekkingskracht op duizenden dagjesmensen, die al eens langer dan voor zien in Aalst blijven han gen»En is er ten slotte een grotere waardering voor de onverdroten inspanningen van de individuele karna- P. De Smedt, Schepen Jeugd, Sport, Vryetijd, Ontwikkelingssamen werking, Gezinszorg en Werklozenwerking ZAAL 'T KAPELLEKEN MEULESCHETTESTRAAT AALST AMBIANCE VERZEKERD Wie van alles op de hoogte wil wezen moet lezen Carnaval Aalst wordt an dermaal een bijzonder evenement voor de Aal sterse Gilles. Op zondag 5 februari 1989 zullen alle Gilles een nieuwe struisve- renhoed dragen. In twee en een half jaar tijd wer den 50 nieuwe Gilleshoe- den en 45 muzikanten hoedjes gemaakt. De Aalsterse Gilles, in de eerste plaats een folklore- en muziekvereniging, wer ken van 1 januari tot 31 december en hun activitei ten en werkzaamheden be perken zich niet enkel tot een bepaalde periode. Na de vernieuwing van de hoeden, dienen de 120 kostuums te worden ver vangen en deze dienen te gen de cavalcade van 1990 klaar te zijn. Lid van de Aalsterse Gil les zijn betekent een gans jaar door actief zijn. Een maal de nieuwe kostuums klaar, dient elk jaar één derde van de hoeden te worden gekuist. Na iedere optocht wordt ook de kle dij gekuist en hersteld en worden de hoeden nage zien en bijgewerkt; ook het materiaal krijgt een oplapbeurt. Een optreden buiten Aalst vraagt heel wat voorbereiding, ook op administratief vlak. Er zijn de vele vergaderingen (om de twee weken) en de re petities; er zijn de regel matige werkvergaderin gen; er is de uitbating van de stand op de jaarbeurs en de samenstelling van het traditionele carnaval boekje. Er is het vele ad ministratieve werk; de kontakten met organisato ren van allerlei festivitei ten, de vele aanvragen voor optredens en de aan vragen voor documen- Op de foto: Rony De Bruyn (Secretaris en Algemene Leiding) en Paul Van Der Cruycen (groepsleider). Samen met muzi kantenchef Erwin Schollaert zijn de enige overblijvenden van diegenen die in 1971 de Gillis hebben "hersticht". tatie. Er is de voortdurende bij werking van het adressen bestand van mensen en co- mité's die instaan voor de organisatie van allerlei feesten; dit bestand bevat momenteel om en bij de tienduizend adressen over gans de wereld en dient zeker nog te worden uitge breid. En, hoe ervaart een Aal sterse Gilles zijn carnaval? Ongetwijfeld leven onze leden naar deze jaarlijkse activiteit toe. Maar, in tegenstelling tot andere verenigingen, voor wie de stoet dé apotheose van hun maandenlang werk is, betekent het optreden voor de gille een fysieke inspanning. Bovendien moet hij zich houden aan heel wat disciplinaire re gels en tot zolang hij in gilleskostuum is kan hij zich niet uitleven. Voor hem of haar begint dé ech te carnaval 's avonds, na het optreden. Dan kan hij zich verkleden, zich uitle ven en genieten van onze straatcarnaval. Het optreden van de Aal sterse Gilles wordt de week na carnaval afgerond met een bezoek aan de rustoorden en het St. Eli sabeth Ziekenhuis. Dan brengen zij muziek, zang en dans voor diege nen die om hun leeftijd of wegens ziekte niet kunnen deelnemen aan de cama- valfeesten. En dank zij de medewerking van enkele middenstanders en firma's kunnen wij deze mensen trakteren op een met fruit, gebak en versnaperingen gevulde korf. Al met al is dit voor de meesten onder ons de mooiste en de meest deugddoende activiteit van het ganse jaar. De Aalsterse Gilles bele ven ongetwijfeld carnaval Aalst op een andere ma nier dan de meeste cama- valisten, maar onze in spanningen zijn er niet minder waard om. Aan elkeen een prettige carnaval 1989. Vanwege de Aalsterse Gilles, DE BRUYN Rony, Secretaris Algemene leiding Tijdens de 17e Aalsterse Show 1988 presenteerde het Aalsters Kamavalverbond een spetterend half uur durende spektakelshow met de medewerking van ruim veertig dansers en danseressen maar... dat wist U vanzelfsprekend allemaal. Op voornoemde avond (lees: nacht) groeide bij Michel Van Brempt en Stefaan Vinck de idee om de beste songs uit deze AKV-bijdrage niet verloren te laten gaan, doch deze op fonoplaat vast te leggen. De zwaar nostalgische hymne «OILSJT GOI STAD VAN MEN DROEIMEN» mocht volgens Michel Van Brempt niet beperkt blijven tot een éénmalige uitvoering maar moest voor eeuwig en drie dagen levendig blijven bij alle rechtgeaarde kamavalvierders en bij alle fiere Aalstenaars. Michel Van Brempt zag in gedachten de verbranding van de vastenavondfeesten 1989 reeds voor zijn ogen maar dan op de geweldige klanken van het overbeken de «Land of hope and Glory» en in de lokale versie van Antoine Van Der Heyden. Ondertussen werd de daad bij het woord gevoegd en krijgt het Aalsters Karnaval Verbond thans het voorrecht om een heuse MAXI- SINGLE te presenteren, geproduceerd door Stefaan VINCK en gesponsord door Michel Van Brempt, met op de A-kant het aangekondigde «OILSJT GOI STAD VAN MEN DROEIMEN« gezongen door Hendrik Daelman die met zijn warme stem een ekstra dimensie geeft aan deze geweldige song. Op de B-kant werd uiteindelijk «De Mansarde» of een herinnering aan de openstelling van het inmiddels ter ziele gegane Aalsters Kamavalmuseum op de zolders van het stedelijk mu seum Oud-Hospitaal aan de Oude Vismarkt (achter d'aa Keirk!). Oorspronkelijk opteerde men voor: «De Prootbarrak», een cover van de melodie «Toveren» van de bekende Nederlandse kabaretier Herman Van Veen. Omwille van problemen met de Nederlandse tegenhanger van SABAM werd tenslotte gekozen voor het «mansardelied» op tekst van en gezongen door A. Van Der Heyden. De verkoopprijs van deze unieke MAXI-SINGLE bedraagt slechts 200 fr., en wat be langrijk is: De integrale opbrengst van deze platenver- koop zal overgemaakt worden aan: «de werkgroep voor een veilige Couverture-werkhalle». Met dit geld zullen veiligheidsprojecten in de kamaval- werkhallen kunnen gefinancierd worden. In ieder geval is dit een bijzonder naar waarde geschat initiatief en een ruggesteuntje voor de leefbaarheid en de toekomst van het Aalsters karnaval. Help dus mee om de duizend MAXI-SINGLES zo snel mogelijk aan de man of vrouw te brengen, je maakt er de kamavalwerkplaatsen alvast een stuk veiliger mee!!! Platenhoes Voor het ontwerp van de platenhoes tekent Stefaan Vinck. Hij presenteert een kollage van foto's uit de reeds geciteerde AKV-show met o.a. sfeerbeelden van fotograaf H. De Schrijver en van D. Philips waarop de AKV groep en de vokalisten van beide songs op de voorgrond geplaatst zijn. Als ekstra vastenavondge schenk krijgen alle bezitters van de nieuwste Aalsterse Maxi-singel de teksten van «de mansarde» en «Oiisjt goi stad van mén droeimen» op de achterzijde van de platenhoes zomaar gratis aangeboden. Keizer Kamiel Sergant bracht een nieuwe single uit. Volgens hem gaat het over twee 1 kanten. Op de ene A kant zingt hij over Annieken, hiermee duidelijk doelend op een faluintjesfreule die in Aalst ging burgemeester spelen. De andere A kant is een nogal nostalgische song «zèdde gé van Oiisjt». De kamavalsingel van Keizer Kamiel is te koop in alle goede platenzaken van de stad. JM Heyman Bart Neirinckx kandidaat prins van de Arend bracht een unieke karnaval shlager uit samen met de Pat Moreband. Op de A kant zingt hij de Ajoinenboegie op de muziek van Patrick Mortier. De B zijde dat voor hem de vraa kant is, heeft hij het over prinsjess karnaval. Het orkest bestaat uit: Alex Mortier: Bas Jean Philippe Komac: Batterie Frank Vaganée: Saxofoon Klavier en trompet: Patrick Mortier Het koor bestaat uit Bart Neirickx, Alex Mortier, Patrick Mortier en Timothy Mortier. Deze karnavalshlager is verkrijgbaar in alle goede platenzaken van de stad.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 53