Hedendaagse opera «De Liefde voor de 3 Manen»
door De Sluipende Armoede (3.2) Dansproduktie «Ballet in Wil
door Mare Vanrunxl en dansers (10.2)
Jong leater «Congo» door De Tijd (11.2)
Leo Engelen in
kultureel centrum Affligem
Naturalia III in
kultureel centrum Affligem
Griekse avond te Aalst
14 - 3.2.1989 - De Voorpost
Kuituurcentrum De Werf Aalst
Vrijdag 3.2: opera «De
Liefde voor de 3 Manen»
door De Sluipende
Armoede
De kreatie van «De Liefde
voor de Drie Manen» had
plaats medio april van vo
rig jaar in de Gentse Voor
uit. Als artistieke optie
was het geheel belangrijk,
maar ook omwille van de
manier waarop het werk
tot stand kon komen. Het
werd een ko-produktie
tussen teater «de Sluipen
de Armoede», «Vooruit»
in Gent en de «Ancienne
Belgique» in Brussel.
De titel van deze opera
verwijst naar de komedie
van de Italiaan Carlo Goz-
zi (1720-1806), «De liefde
tot de 3 sinaasappels», vol
gens Sierens een «kinder
lijk eenvoudig verhaal».
Sierens (°1959) is een tea-
termaker die in 1982 «De
Sluipende Armoede» op
richtte, bekend is door een
aantal regies en vooral be
kend werd als auteur van
«De Soldaar-fakteur en
Rachel». Na «Het Ratten-
kasteel» gebaseerd op
de Nero-stripverhalen
is «De Liefde voor de Drie
Manen» zijn tweede ope
ra.
Kapitein Douglas, bevel
hebber aan boord van het
ruimteschip Progness,
heeft het niet gemakke
lijk. Buiten de beslomme
ringen van de dagelijkse
leiding heeft hij ook nog af
te rekenen met een onge
lukkige liefde, tussen twee
personeelsleden en vooral
met zijn lusteloze zoon,
die maar niet weet wat hij
wil en daardoor de lastpak
uithangt. Tot overmaat
van ramp krijgt het ruim
teschip een aanvaring met
Aalst. Mirei Bonte als de vrouwin «Congo»
een spoetnik. Maar het is
de robot aan boord van
deze spoetnik die een ant
woord weet op de luste
loosheid van zoonlief: hij
moet op zoek naar avon
tuur, dat volop gevonden
wordt in de speurtocht
naar de drie manen. Van
uit dit gegeven ontwikkelt
zich een verhaal, een
speurtocht naar de Liefde,
doorspekt met nauwelijks
te vervullen opdrachten en
konfrontaties met de gek
ste kreaturen.
«De Liefde voor de Drie
Manen» is in veel opzich
ten op te vatten als een
parodie op de «klassieke»
opera. Muzikaal valt er
veel te genieten van tallo
ze citaten uit de muziekli
teratuur van Richard
Wagner tot Will Tura
terwijl de partituur toch
ook een geheel eigen
kracht heeft.
«De Liefde voor de Drie
Manen», wordt uitgevoerd
door een negental vokalis-
ten akteurs, afkomstig van
o.m. De Munt in Brussel
en de (voormalige) Opera
voor Vlaanderen (Miet
Bolssens, John Dur, Hilde
Geirnaert, Guido Naes-
sens, Annemie Rogiest,
Franchise Van Hecke, Jo-
han Keirsbilck, Mare Van
Malderen en Kris De Be
cker) en door de instru-
mentisten van de Nieuwe
Muziekgroep Gent o.l.v.
Hans Rotman.
Vrijdag 10.2: «Ballet in
Wit» door Mare Vanrunxt
Mare Vanrunxt is een van
die talentvolle jonge Bel
gische podiumartiesten die
in eigen land pas een beet
je erkenning kregen, na
dat ze reeds jaren in het
buitenland met sukses ak-
tief waren.
Na zijn debuutproduktie
«Vier korte Dansen» uit
1983 ontstonden zijn be
langrijkste koreografieën
immers in het buitenland.
Na het mooie «Hyena» uit
1985 was er het Londense
sukses voor «A. Dieu»,
gevolgd door «Sleeping
Boys», «1/5», «Urania» en
«Ballet Batage».
Aangezien Vanrunxt niet
al te veel moet rekenen op
overheidssubsidies, wer
den ko-producenten ge
zocht. De Singel in Ant
werpen, met zijn dinami-
sche direkteur Frie Ley-
sen, altijd goed om jong
talent van bij ons een kans
te geven, stapte mee in de
boot en opende er in sep
tember zelfs zijn nieuwe
seizoen mee. En het werd
geen tegenvaller.
Traditionele dans hoeft
men in deze produktie niet
te verwachten. Vanrunxt
is geen echte danser of
koreagraaf, wel iemand
die zeer beeldend ideeën
omzet in beweging. Zoals
we al zegden, is er geen
echt verhaal: de drie delen
van de voorstelling hebben
inhoudelijk te maken met
een vaag idee van tijd
(verleden - heden - toe
komst). Het is dan ook
onbegonnen werk om de
produktie te gaan anali-
seren.
Een heel sterk punt van
«Ballet in Wit» is de een
heid in de diverse ingre
diënten: kostuums, dekor,
klank en licht realiseren,
mèt de bewegingen van de
dansers, een harmonisch
geheel. Voor de kostuums
tekent danser Eric Raeves
samen met Marleen
Schoefs, voor het dekor
Annemie Van Kerckho-
ven en voor de nieuwe
muziek Serge Verstockt.
De dansgroep bestaat uit
Ria Decorte, Eric Raeves,
Marie-Anne Schotte, Han
Van Poucke, Mona Wal-
derhaug en natuurlijk
Mare Vanrunxt zelf, die
ook de «koreagrafie» kon-
cipieerde.
Een dansproduktie die je,
als je je laat drijven op je
emoties, een heerlijke
avond bezorgt!
Toegang 300 BF.
Zaterdag 11.2: «Congo»
door De Tyd
De Singel in Antwerpen
was eveneens ko-produ-
cent bij het nieuwste stuk
van De Tijd: «Congo» op
tekst van Paul Pourveur in
regie van Lucas Vander-
vorst en vormgeving van
Jan Versweyveld.
Het gezelschap De Tijd
ontstond uit een fusie van
Akt-Vertikaal en het Ge
zelschap van de Witte
Kraai, de twee artistieke
leiders Ivo Van Hove en
Lucas Vandervorst blijven
beiden regisseren zodat we
eigenlijk een Janus-imago
kunnen toeschrijven aan
De Tijd. Van Hove houdt
het voorlopig bij de klas
sieke meesterwerken
(McBeth en «Don Car
los»); Vandervorst neemt
nieuw werk voor zijn reke
ning. Eén konstante ech
ter: de vormgeving blijft
steeds in handen van Jan
Versweyveld.
Veel van «Congo» zal ze
ker niet lang in het geheu
gen blijven, tenzij dan om
wille van de verwarring die
het oproept.
Boeiend kan ik «Congo»
allerminst vinden. In het
eerste deel («een roman
met als titel: De Man»),
een monoloog, zien we
Bob De Moor over de scè
ne draven in een prachtig
dekor met een verhaaltje,
een roman dus, dat in ka-
baretteske stijl herinnerin
gen oproept aan de fameu
ze «tien kleine negers»...
In het tweede deel («een
essay met als titel: De
Vrouw») een monoloog,"
beluisteren we Mirei Bon
te in een uiterst verwarde
en ondoorzichtige litanie
over de reden van haar
bestaan.
Is de eerste monoloog nog
enigszins genietbaar als
kabarettekst, de tweede
monoloog is een oeverloos
gezwam die al heel snel
gaat vervelen (het grote
aantal toeschouwers dat
de zaal verlieten is hier
voor relevant genoeg). We
vroegen hier onmiddellijk
aan toe dat de akteurs
hierbij geen schuld treft;
zij deden wat van hen ge
vraagd was. Wij snappen
nog altijd niet wat Pour
veur eigenlijk wilde mee
delen; het moet als regis
seur niet gemakkelijk zijn
hiervan iets te maken.
Toch is het gegeven in se
niet oninteressant. Maar
men moest de eerlijkheid
gehad hebben om zoals
onlangs het Reizend
Volksteater deed met
«Geruchten van de Lift»
van Dirk Roofthooft
het stuk voorlopig af te
voeren, te laten rijpen en
te herwerken... Het zou
beter geweest zijn voor de
toeschouwers... en voor
De Tijd zelf.
Toegang 300 BF.
Reserveren kan in Kui
tuurcentrum De Werf,
Molenstraat 51, 9300
Aalst, tel. op nr. 053/
76.13.11.
L.
Zaterdag 4 februari om
14.30 uur wordt de ten
toonstelling met werk van
Leo Engelen in het kultu
reel centrum te Affligem
geopend.
Leo Engelen is een Lim
burger die vooral het lan
delijke leven schildert en
vooral dan het boerenle
ven en de natuur. Hij be
gon eerder als een soort
van experiment te schilde
ren met restjes doodgewo
ne verf die men gebruikt
voor het schilderen van ra
men en deuren. Toen hij
13 jaar was kreeg hij bij
een Sinterklaasfeest een
verfdoos als geschenk. Hij
maakte er zijn eerste schil
derijtjes mee.
Hij volgde dan een tijd
lang lessen aan de stedelij
ke akademie voor schone
kunsten te Hasselt waar
hij les kreeg van Fernand
Schreurs die zijn werk
sterk beïnvloed heeft. Een
tijdlang legde Engelen
zich toe op de moderne
technieken maar bij het
zien van een tentoonstel
ling over het Limburgs
landschap geraakte hij
dusdanig in de ban door de
schoonheid hiervan, dat
hij ook overschakelde
naar deze vorm. En daar
heeft hij zich aan gehou
den tot op heden. De die
ren die op de boerderij het
leven uitmaken, de boer
op zijn veld, de natte veld
wegen, de bomen, de hitte
van de zomer, Engelen
schildert ze allemaal. Ook
de hoeven krijgen zijn
aandacht.
Het werk van Leo Engelen
is te bekijken in de ruimte
van het kultureel centrum
van Affligem van 4 tot 19
februari, op zaterdag van
14.30 u tot 20.00 uur en op
zondag van 11.00 tot 12.00
en van 14.30 tot 20.00 uur.
Tijdens de week kan men
er terecht na afspraak op
het nummer 053-66.70.25.
JM Heyman
Aalst. Op uitnodiging van Hoger Op bracht een Ukkelse toneelkring haar versie van
«Boeing-Boeing» (a)
Onder de titel «Naturalia milie bestaat uit om en bij
III» wordt van 11 februari de 150 verschillende soor-
af een kollektie edelste- ten. Koenraad heeft ze al-
nen, mineralen, fossielen, lemaal op 10 na in zijn
schelpen en koralen ten- verzameling die ruim 500
toongesteld in het kultu- eksemplaren telt. Het is
reel centrum te Affligem. wellicht de laatste keer dat
Vele van deze sieraden deze kollektie wordt ten-
worden ook te koop aan- toongesteld,
geboden. De tentoonstel- De tentoonstelling is te be
ling zal helemaal beheerst zichtigen op zaterdag van
worden door de schelpen- 14.30 u tot 17.00 u en op
kollektie van de jonge ver- zondag van 11 tot 12 en
zamelaar Koenraad De van 14.30 tot 20 uur. Tij-
Turck uit Geraardsbergen dens de weekdagen op af-
die koos voor de familie spraak op het nummer
van de strombidae omwille 053-66.70.25.
van hun mooie kleuren en
grillige vormen. Deze fa- JM Heyman
Aalst. In de akademie werd een opendeurdag georganizeerd (a)
Op 4 maart organizeert de
Griekse Vriendenkring
Eftichia Aalst een Griekse
avond in de Sint-Anna-
zaal, Roklijf te Aalst met
aanvang om 19.30 uur. De
muzikale omlijsting werd
toevertrouwd aan het Duo
Belgreco en als dansgroep
werd Kariades uitgeno
digd. Ook de buikdansers
Aziza zal aanwezig zijn en
enkele dansen uitvoeren.
Op deze avond zijn er na
tuurlijk typische Griekse
gerechten te proeven, be
staande uit meze, gegrilde
roulade en fruit. Men kan
Aalst. In De Werf trad I Compani op en zo te zien was dat een echt leuke bedoening
a
voor deze avond inschrij
ven bij Eftichia Aalst, per
adres Betty Bombeeck,
Onderwijsstraat 6 te 9473
Welle (053-67.09.89). De
prijs bedraagt 700 fr voor
de leden en 800 fr voor
niet-leden.
JM Heyman
Aalst. E.h. Michael Ghijs, in profiel achter de
E"kel bestuursleden van de Koninklijke Toneelgilde Hoger op van Aalst len voordeie van de Damiaanaktie.
Mijlbeek (a)
Aalst. Veel belangstelling op de vernissage van de tentoonstelling van Kerl Heermans
in het Vredeshuis (a)