Film en Schubertliederen in De Werf Gemengd A capella-koor «Termuren» Erembodegem steeds crescendo Nabeschouwingen bij een kunstmanifestatie in «De Werf» «Als het leven begint» in VTI-Aalst Bloedgevers keken naar komisch duo Oscar op bezoek in Hofstade 14 - 3.3.1989 - De Voorpost Dinsdag 07.03: Zwitserse en Tsjechische de seksualiteit bij een nauwende verhoudingen, Annecy. doofstomme jongen en verstikkende autoriteit In het eerste deel ziet men diens incestueuze betrek- van de vader, totaal ge- hoofden in zij-aanzicht. Wanneer we het over film kingen met zijn zus. brek aan affektieve om- Twee hoofden die respek- hebben, denken we zelden Hoog in de Alpen woont gang, aversie tegen onder- tievelijk de vorm hebben aan Zwitserland, hoewel een boerengezin met twee wijs en tegen alles wat van houten en metalen dit land toch heelwat be- kinderen: de doofstomme nieuw is en moordende keukenvoorwerpen en die langwekkende prenten «Bub» en het meisje «Bel- ontladingen van emotiona- een «fel aangevochten» voortbracht. En toch! Hoe li». Bub is nooit naar liteit. «Höhenfeuer» is een dialoog aangaan. Het ver Zwitserland soms van school geweest en zijn va- prachtige film waarin de tweede deel toont figuren, de wereld verwijderd ligt der, die van modern gedoe grootsheid van het land- mooi plastisch gekreëerd en hoe anders de mensen niets wil weten, weigert schap in schril kontrast in klei, die door toedoen er in menig opzicht zijn, hem naar een geschikte in- staat met de beklemmende van de «kneed-toets» van hebben we al in diverse stelling te brengen. Belli omgang tussen de kleine de kunstenaar-kineast «le- boeken en films aange- moet maar voor hem zor- mensen die er wonen. vendig» met elkaar trach- toond gezien. Van het pro- gen en zij leert hem wat zij Het scenario is van Fredi ten te kommuniceren. vinciale en dus bekrompen hem kan leren. Maar veel Murer, de fotografie van Een van de meest «aan- karakter van de Zwitsers ruimte krijgt zij hiervoor Pio Corradi en de akteurs sprekende» animatiefilms werd o.m. door Kurt niet van haar vader. Op zijn: Thomas Nock, Jo- aller tijden. Gloor in diens «Erfinder» zekere dag gaat Bub er- hanna Lier, Dorothea Mo- en door Imhoof in «Das vandoor. Belli gaat hem ritz, Rolf Tllig e.a. Boot is Voll» een wrang zoeken want zij houdt van Tijdens hetzelfde pro beeld opgehangen. hem. Hun terugkeer naar gramma wordt ook «Possi- «Höhenfeuer« of «Hoog- de boerderij mondt uit in bilité de Dialogue» uit '83 tevuur» voegt aan beide een drama. van Jan Svankmayer ge- genoemde films nog een Wie ooit de prachtige ro- draaid. aspekt van het leven in man «Mooie dagen» van Deze groteske objekt-ani- afgelegen delen van Zwit- de Oostenrijker Franz In- matiefilm uit Tsjechoslo- serland toe: het is een tra- nerhofer las, zal «Höhen- wakije behaalde de Grote gische film over ontluiken- feuer» goed begrijpen: be- Prijs van het Festival van Vlaanderen telt een rijke verscheidenheid aan koren. Deze variëren van kinderkoren over jongerenkoren naar volwassenenkoren die, gemengd of niet, eenstemmig of meerstemming, regelmatig aan bod komen tijdens liturgische of profane vieringen. Dit jaar worden opnieuw provinciale koorzangtornooien georganizeerd door het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen. Tijdens een dergelijk tornooi leidde koorleidster Marijke Coghe een dertigtal koorleden van het Gemengd A capella-koor «Termuren» Erembodegem, naar een gebalanceerde uitvoering, die de gestadige progressie in de prestaties van het koor wel duidelijk illustreerde. Niet zo verwonderlijk daarom dat de jury dit in de hele Aalsterse regio welbekend kerkkoor in tweede divisie klasseerde... De klasseringen worden telkens na afloop van het laatste optreden bekend gemaakt. Op grond van de verworven klassering ont vangen de koren tevens een provinciale subisidie. Flinke belangstelling op zondagnamiddag 19 fe bruari in het O.L. Vrouw Kollege te Oudenaarde waar in auditief en visueel gunstige omstandigheden achtereenvolgens het Ge mengd A capella-koor «Termuren» Erembode gem, het Gemengd koor «Jubilate» Lokeren, het Gemengd zangkoor «Cres cendo» Zottegem, het Ge mengd koor «Gregorius- gilde» Oudenaarde en het Kamerkoor «De averulle» Sint-Niklaas het eerste koorzangtomooi 1989 ver zorgden (Het ingeschre ven Gemengd «Lukas- koor» Gent kwam niet op- Donderdag 09.03: Schubert-recital door Josef Baert Wanneer u hoort «Die Fo- relle», «Der Wanderer an den Mond», «Der Linden- baum», «Frühlingstraum» en «Standchen», dan denkt u, lieve lezer, natuurlijk onmiddellijk aan Franz Schubert. Deze in Wenen geboren komponist (1797- 1828) werd amper 31 jaar, hij stierf aan tyfus. Hij was de eerste grootmeester van het lied; hij toondicht- te er meer dan 600 en vele ervan blijven pareltjes van het romantische liedgenre. Uit het rijke repertoire van deze ex-Sangerknabe zingt op donderdag 9 Aalst. Onder leiding van Jozef tsaert worden Schubenliederen gebracht in de Werf. aan de piano begeleid door zijn echtgenote, de Bulgaarse Roumania Stantcheva. Josef Baert werd als zoon van een Oostenrijkse moe der en een Belgische vader geboren in Oostenrijk. In België studeerde hij jour nalistiek en daarna zang (te Brussel). Hij won be langrijke wedstrijden, ging zich vervolmaken in We nen. Toch was hij eerst werkzaam als journalist maar spoedig begon hij een karrière als lied-, kon- cert- en operazanger. Hij zong in diverse operahui- Nu alles terug netjes is opgeborgen en alle kunstwerken meubelen aan hun eigenaars werden terug bezorgd, beseft mer. maar eerst wat een gigantisch werk de realizatie van en drievoudige tentoonstelling heeft gevraagd, namelijk de retro, spektieve van de galerij Pieter Coecke, van de 25 jaar schilder kunst van Herwig Van Holsbeeck en het moderne designmeubè van 1860 tot op heden, in ons kultureel centrum «De Werf* Wanneer we de balans opmaken van die bijna twee maan durende kunstmanifestaties dan kunnen we ons volgende posi tieve en negatieve bedenkingen maken. Dergelijk opzet, met respekt en uitgave van twee catalogi, en is slechts mogelijk mits de materiële en financiële steur, van «De Werf* zelf, de stad Aalst, het bankwezen en voorname- lijk de sponsors die men moet gaan zoeken bij de middenstand Ik wist niet dat deze laatsten zo kunstminnend en vrijgevig waren in tegenstelling met enkele kapitaalkrachtige bedrijvn van onze stad wiens interesse voor de beeldende kunst tot omt grote verwondering, nul was. Misschien komt dit nog later w! wanneer ze de noodkreet van musea, kuituurcentra en kunstt- naars zullen gehoord en begrepen hebben. Iedere kunstuiting heeft recht op onze steun omdat ze ons veil moois en vreugde schenkt en ons kultureel verrijkt wat we in deze materiële wereld waarin we nu leven broodnodig hebben. Was de vernissage een groot sukses (er werd veel gegeten n gedronken) toch moesten we ervaren dat er maar weimt gekeken werd naar de kunstwerken zelf en naar het unie1 optreden van het mimeteater Sabatini en geluisterd werd naar dt koncerten, evenals bij ra- prestatie van de jazz-pianovirtuoos Norbert De Taeye. Eu dio- en televisieopnamen, pluspunt voor de organizatoren en het cultureel centrum was he Zij is de vaste begeleidster bezoek nadien van nog vele honderden bezoekers uil binnen- a - buitenland. Is het kultureel peil van onze bevolking zo afgestompt dat he geen aandacht meer schenkt aan het kreatieve op gebied van dt kunst en het design, geen oog meer heeft voor de zielsgelada schoonheid en vindingrijkheid van onze moderne tijd en allen maar afgestemd is op het genotsleven en hun eigen imago. Daar moet de schepen van kuituur, de direktie van de Werf n de kulturele raad dringend iets aan doen. Het is hun taak dt kultuurhonger van de bevolking te stimuleren door persoonlijk! inbreng en organizatie van kulturele colloquia en manifestatm die de jeugd meer kunstminnend moet maken en het grolt publiek wat geestelijk voedsel moet bijbrengen. De teaterzad laten stofferen door de Service clubs, of gelijk welke anden instelling of maatschappij is goed en noodzakelijk voor he financieel rendement van de Werf maar dat is niet alles. Een kultureel centrum mag voor mij op zichzelf verlieslatend zijn. wanneer het beantwoordt aan het doel waarvoor het is gt- bouwd: het tekort bij onze bevolking aan aktuele informatie en interesse op gebied van diverse kunstuitingen aanvullen en dt kennis daaromtrent helpen verbeteren. Dat is de conditio sine qua non om zijn bestaansreden ai als zangpedagoog. Daar enboven werkte hij mee aan talrijke radio-, televi sie- en plaatopnamen. De in het Bulgaarse Sofia geboren Roumiana Stant cheva studeerde in haar geboortestad en in Brus sel. Ook zij is, als pianiste dan, aktief in recitals en van haar echtgenoot Josef Baert. Toegang 300 fr. Toegangskaarten kunnen gereserveerd worden in De Werf, Molenstraat 51, te 9300 Aalst, tel. op nr. L. maart de bariton Josef zen, gaf recitals in binnen- Baert een keuze; hij wordt en buitenland en is aktief 053/76.13.11 Op zaterdagen 4, 11 en 18 maart en op vrijdag 17 maart ï.e'" brengen een aantal leraars en leraressen van het Vrij Ke8\sseur Herman Slag- Technisch Instituut, Vakschoolstraat 41 telkens te 20 u. mu,der zorgde voor de kunststempel volwaardig te verrechtvaardigen. een opvoering van «Als het leven begint» van Ladislaus no°dzakelijke taalaanpas- Fodor, een Hongaars auteur uit de periode van het sm8er) en eigentijds taal- Oostenrijks-Hongaars Keizerrijk die by de Anschluss in ?e v"11'v om j 'n 1938 uitweek naar de USA en auteur is van tal van e^ aagse lljd te Pro~ Operatie 500 blijspelen. jekteren Wat het VTI brengt is niet direkt een biyspel al wordt er ,'eveP_ ^e8"nt' Frans Van Holsbeed Het Gemengd A capella- koor «Termuren» Erem bodegem, o.l.v. Marijke Coghe zette in met «Regi- na Caëli» van A. Lotti (1667-1740). Vervolgens werd het opgelegd stuk «In de schemering van het woud» van Jean-Paul By- talrijke geslaagde koncer- stelijke en profane liéde- loo knap vertolkt. ten in eigen streek, nam ren uit te bouwen, het le- Dat het Erembodegems met entoesiasme deel aan denaantal op te drijven, zangkoor, kundig geleid, zangtomooien te Antwer- deel te nemen aan zan- tot heel wat in staat is pen, Gent, Rijsel en trad gtomooien... Tijdens de bleek vervolgens bij de meermaals op voor het drie voorbije jaren was het goed-verzorgde uitvoering toenmalig N.I.R. koor te gast op diverse van vier keuzestukken: In 1956 ontbonden, werd profane koorontmoetin- «Gloria» uit Missa Brevis het in 1970 door pastoor gen, o.a. te Melle (met 14 van Herman Roelstraete, Houtman heropgericht en koren), Aalst, Burst en te «Ave Maria» van Jos Rye- gedirigeerd als kerkkoor. Erembodegem zelf. Het landt, «All mein Gedan- Sindsdien verzorgt het bezit nu ook reeds een ken» van Johannes voornamelijk de liturgie uitgebreid repertorium Brahms en «Tourdion» tijdens de feestdagen, van meerstemmige van Pierre Attaingnant. Toen in het voorjaar 1973 koorwerken, liederen en Het stelde zich met dit E.H. Houtman tot deken missen. Regelmatig wor- optreden voor het eerst van Wetteren benoemd den opvoeringen ten beste aan de jury voor in derde werd nam de heer Alfons gegeven die ieders divisie, maar promoveerde Bourlon de taak van koor- bewondering mogen dra- toch dadelijk naar tweede leider over. Hij leidde het gen. Momenteel telt het divisie. koor steeds verder naar koor elf sopranen, tien al- Deze prestatie zal alvast een hoge bloei. Op kerst- ten, 8 tenoren en 8 bassen, een ruime weerklank vin- avond 1985, na een hoog- Dhr. Bart Coppens, orga- den in Erembodegem en staande, vlot en harmo- nist van de O.-L.-Vrouw de verdere uitstraling van nieus gebrachte verklan- Hemelvaartkerk, zorgt dit koor een grotere om- king van het kerstgebeu- steeds voor de nodige or- vang geven. ren in de O.-L.-Vrouw gelbegeleiding. Elke dins- Het A capella-koor «Ter- Hemelvaartkerk zette hij dag van 20 tot 21.30 u. muren» is vandaag zeker een orgelpunt achter der- oefent het voltallige koor niet meer uit het parochie- tien jaar koorleiding in het in de winterkapel van deze hartje van Erembodegem. kerk. En iedere donder- Dhr. Bourlon blijft sinds- dag te 19.30 u. worden er dien toch nog zorgen voor vooral de Gregoriaanse het regelmatig opluisteren gezangen gerepeteerd, van een zondagsmis met Koorvoorzitter A. Bour- Gregoriaanse gezangen Ion: «We zien reeds verder met een groepje koorle- uit naar een B.R.T.-mis en den. uiteraard wel gelachen. Geen spektakelstuk als voorheen met enorme be zetting. Evenmin een sterk intimistisch stuk. Eerder een romantisch, wat schools en enigszins mora liserend stuk over een boeiend en verrassend ge geven. In een meisjesgym nasium wordt een liefdes brief van een meisjesstu dente ontdekt. Grote her rie. Duidelijk verschillen de reakties. Het kan! Het kan niet! Haviken endui- ven. Wordt een zware straf geëist? Of wordt over het incident een mantel van begrip gespreid? treden op Johan Haezaert, Jos Vanmol, Georges Van desbrief van de bakvis-stu- den Bossche, Leo Symons, dente bestemd was voor Dirk De Backer, Gilbert de heer direkteur zelf, Van den Borre, Hans De regio Aalst heeft af te gaan de katten voorgoed Vanassche, Geert Roe- rekenen met een tekort aan het dansen. landt, Els Borms, Lydia aan bloed en daarom werd Een vermakelijk stuk goed Michiels, Kathleen De een aktie opgezet om meer voor ontspannend kijken Staercke, Els Chiou, Mar- bloedgevers aan te trek en niet wars van enige le- leen Bosteels, Erik De ken. De aktie kreeg de vensfilosofie. Vriendt en Achiel De naam «Operatie 5000» De regie is in handen van Moor, allen verbonden mee. Verschillende finan- Herman Slagmulder die aan het VTI. ciële instellingen van het het ontdekte in de archie- Johan Haezaert is de iet- Aalsterse vonden het ini- ven van de Catharinisten wat zwevende direkteur en tiatief prachtig en verleen- die het speelden na we- Lydia Michiels de verlief- den spontaan hun mede- reldoorlog II. Ook «Voor de bakvis. werking, taal en vrijheid» zou het Kaarten te bekomen bij Nieuwe donors kregen bij stuk reeds op de planken VTI-ers aan de prijs van hebben gezet. 120 fr. CJP en 65+ 100 fr. Voor de vertolk(st)ers al- Zowat ieder jaar moesten de bloedafgifte een attej dat ze bij een van de vijl financiële instelling» die meewerkten, kondei inruilen tegen twee toe gangskaarten voor eec teatervoorstelling in De Werf. Johny Voners Jeannine Bisschops speel den daar «Platch» een stul dat helemaal in het teken stond van de clowns en lachen was dan ook de boodschap. Finaal komt het tot het leszins een uitdaging want belangstellenden gewei- opzetten van een tribunaal ze spelen als leraars van gerd worden. Tijdig uw onder voorzitterschap van beroep zowat hun eigen toegangskaart halen is dan de heer direkteur. Als uit- rol, kruipen niet in ander- ook de boodschap, eindelijk blijkt dat de lief- mans doch blijven in eigen LH Aalst. Als het leven begint, met Geert Roelandt, Johan Haesert en Els Borms. Aalst. Jeannine Bisschops en Johny Voners in aku tijdens Platsh (a) leven, in en rond de O.-L.- Vrouw Hemelvaartkerk, weg te denken. Toen Ben Van Lysebeth in september 1944 met een aantal jongeren zijn koor- aktiviteiten startte, liet niets vermoeden dat deze autodidact weldra hoge ogen zou gooien. Onder pjn dynamische leiding werd het A capella-koor «Termuren» een begrip in de streek van Aalst en wel dra ver erbuiten. Deze groep verzorgde het daar opvolgende decennium Oscar was te gast in Hof- han Dullaers, Martine stade. Het toneelgezel- Verbraekel, Kristel schap van het Davidsfonds Scheerlinck, Ronald De van Burst zorgde er in de Keyzer, Lydie De Coen- parochiezaal immers voor sel, Ria Van de Velde, de opvoering van dit to- Sonja Vanuffel. neelstuk van Claude Mag- Marc en Luc De Langhe Maar de algemene een volgend koncert op nier. In een regie van Dirk zorgden voor het dekor, koorleiding heeft hij toen dergelijk hoogstaand doorgegeven aan Me- niveau!» vrouw Marijke Coghe. Zo wordt meteen ook vol Deze zeer aktieve koor- entoesiasme, in «crescen- leidster stelde zich dade- do» verder gebouwd aan lijk tot doel het A capella- de bloei van het Erembo- koor «Termuren» een degems A capella-koor nieuwe impuls te geven, «Termuren»! het repertorium met gee- De Bruyn Beurms werd deze luchti ge komedie voor het voet licht gebracht. Mare De Langhe kreeg de rol van Oscar toegewezen. Mijnheer Barnier, de de belichting en het ge luid, Patrick Van Bosch was de degelijke toneel meester, Veerle Scheer linck en Ann De Langhe namen het schminken zeepbaron, werd gespeeld voor hun rekening en Dani door Jos Deroubaix en de Dewinter was de geheu- andere spelers waren Jo- gensteun. Aalst. Het Davidsfonds gezelschap van Burst speelde «Oscan

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 14