Retro-ro ckf estiva I met laser-show
Pleuni Touw en Hugo Metsers
in stukken van Dario Fo
te Aalst
Davidsfonds Erembodegem
bespreekt «De bescherming
van het ongeboren leven»
Gospels in De Werf
De Voorpost - 24.3.1989 - 5
De internationaal bekende
gospelmuziekorganizatie
Continental Sound brengt
op zaterdag 25 maart in de
koncertzaal van het kultu-
reel centrum De Werf te
Aalst een hoogstaand gos-
pelkoncert. De formatie
Discipel zorgt voor een
echt veelzijdig program
ma. De groep werd elf jaar
geleden opgericht, telt een
30-tal zangers die iedere
week twee koncerten ver
zorgen. Dat betekent dat
men jaarlijks meer dan
100 koncerten geeft die ge
middeld door 250 perso
nen per avond worden bij
gewoond. Discipel was al
aan het werk in Lausanne,
in de Jaap Edenhal, in de
Rotterdamse Doelen, in
Amersfoort, Utrecht en
meerdere keren in België,
Duitsland, Oostenrijk,
Joegoslavië, Frankrijk,
Spanje en Hongarije. In
1985 kwam van Discipel
een eerste LP uit en was
de groep te zien op de
televisie. Twee jaar later
verscheen hun tweede LP.
Het koncert in De Werf is
gratis.
Aalst. De groep Discipel die op 25 maart in de Werf /concerteert
Pleuni Touw en Hugo
Metsers spelen vanavond
in première in de schouw
burg De Werf twee stuk
ken van Dario Fo: «Een
vrouw alleen» en «Open
huwelijk». Aanvang te 20
u. Toegang: 400 fr.
Dario Fo is toneelauteur
en -akteur, regisseur, poli
tiek aktivist, schilder en
dekorontwerper maar
vooral clown. Zijn karriè-
re startte hij in theatertjes,
kabarets en bij de radio.
In samenwerking met zijn
eega stichtte hij diverse to
neelgezelschappen.
Van de 50 stukken die hij
schreef kwamen er in één
jaar liefst 15 op televisie.
Dario Fo wordt kandidaat
gesteld voor de Nobel
prijs. Arturo Corso is de
regisseur. Hij regisseerde
tal van klassieke werken
van Aristophanes, Shakes
peare, Pirandello en Gol-
doni, doch verwierf als
specialist van de Comedia
dell' Arte meest sukses
met werken van Dario Fo.
«Een vrouw alleen»
Uit door zijn echtgenote
verzameld materiaal putte
Dario Fo voor het schrij
ven van een reeks vrou
wenportretten. Eén ervan
is «Een vrouw alleen».
Lucy is het proto-type van
de zich zelf wegcijferende
huisvrouw die alleen leeft
voor haar gezin. Respekt
van de mannen om haar
heen ontbreekt haar ech
ter. Als eenvoudige, naïe
ve huisvrouw ziet ze geen
mogelijkheid om haar niet
te laten gebruiken als
sexobjekt. De geschiede
nis van haar leven vertelt
ze in het stuk aan een
nieuwe huurster. Een-
Aalst. Toneel. Een scene uit Boeing-Boeing gespeeld
door Sint-Barbara (a)
zaamheid en wanhoop van
de vrouw worden door
Dario Fo naar het absurde
overgeheveld. Toch valt er
ook in te lachen al gebeurt
dat dan wel met een bitte
re nasmaak.
«Open Huwelijk»
Een boulevard-komedie
waarbij meneer af en toe
een slippertje maakt waar
bij de dame de andere
kant uitkijkt. Een open
huwelijk waarbij ieder ge
woon zijn gang mag gaan
zolang het maar openlijk
gebeurt. Wat meneer
vroeger in het geheim flik
te wordt nu ineens legaal.
Hij is van zijn gewetens
wroeging verlost, doch
mevrouw weet geen raad
met haar vrijheid tot...
LH
Vrijdag 31 maart 1989 te 19.30 u in de Krypte te
Erembodegem-centrum organizeert Davidsfonds
Erembodegem i.s.m. Pro Vita een voordracht met
als tema «De bescherming van het ongeboren
leven». Iedereen is welkom. Toegang: 50 fr.
«Het grote probleem in de abortuskwestie is, dat
zovelen verkeerd of onvoldoende ingelicht zijn wat
abortus in werkelijkheid is, welke de gevolgen zijn,
ook voor de betreffende vrouw, welke juiste moge
lijkheden kunnen aangeboden worden in een moei
lijke situatie. Daarom is het in de eerste plaats onze
bedoeling heel konkrete, wetenschappelijk gefun
deerde gegevens mee te delen en aspekten zoals
verantwoordelijkheid, een gezonde mentaliteit
i.v.m. seksualiteit en de hulpverlening centraal te
stellen», aldus Pro Vita.
(DB)
Beebopalula bis
In de eerstvolgende maanden moet een toename worden verwacht
van het gebruik van externe databanken als informatiebron. Dat
staat te lezen in Weekberichten van de Kredietbank. Het hele
artikel is verkrijgbaar in de KB. kantoren.
Tot 28 mei heeft in het gemeentemuseum de Wieger in het Neder
landse Deurne in de omgeving van Eindhoven een tentoonstelling
plaats over het surrialisme in Nederland. Het museum is dagelijks
open van 13.00 tot 17.00 uur, en bevindt zich aan de Liesselweg
29 te Deurne.
Keukenhof, de grootste bloementuin van Nederland, bestaat 40
jaar. Op 23 maart ging de tuin gelegen tussen Haarlem en Leiden,
weer voor het publiek open. Jaarlijks worden er ongeveer 7 mil
joen bollen geplant.
Van 12 tot 19 april heeft in de Kongrescentrum te Gent ,£eniora-
ma 89" plaats, het evenement voor de 55 plussers in Vlaanderen.
Op de beurs allerlei informatie over en aktiviteiten voor deze
talrijke groep uit onze samenleving.
Op zaterdag 22 april wordt vanaf 20.00 uur in de stadsfeestzaal
aan de Meir 78 te Antwerpen een benefietavond georganiseerd ten
voordele van de Werkgroep Aids Preventie en begeleiding, het
Aidsteam.
Aalst. John Wolley and his Friends te bewonderen in de tweede Beepopalula. Aalst. De organizatoren van Beebopalula a
Aalst wil andermaal back to the sixties. Het voedt daarenboven de ambitie uit te
groeien tot een heuse festivalstad met een grandioos gebeuren in openlucht. Voorlopig
is dat nog toekomstmuziek. Maar «Beebopalula» krijgt alvast de tweede editie in de
Keizershallen op zaterdag 22 april van 19 tot 22 u in een presentatie van Zaki, de
letters- en cyferman van VTM. Acht orkesten treden op waarvan 2 niet-Aalsterse. Het
is immers duidelijk dat OMP wat staat voor Oiljsterse Muziekpromotie het met
orkesten van eigen bodem alleen niet kan blyven waarmaken. Op 29 en 30 juni
volgend jaar wil OMP een internationaal retro-rockfestival organiseren op de parking
van de Keizershallen goed voor zowat 5000 plaatsen waarin naast Aalsterse bands er
ook uit Nederland en Groot-Brittannië van de party zullen zyn.
Wordt Beebopalula II van 22 april eerstkomend de geslaagde algemene repetitie voor
het heus rock-festival van volgend jaar?
Gestimuleerd door het
enorm sukses van Beebo
palula I maakte dat de or
ganisatoren er niet onder
uit konden aan een tweede
edittie te denken. Aldus
ziel van het gebeuren Wil
ly Van Mossevelde. Tus
sen denken en doen is ech
ter heel wat marge en
OMP breidde zijn bestuur
dan ook uit. Dat bestaat
momenteel uit negen wer
kende krachten met naast
Willy Van Mossevelde en
de gereputeerde John
Woolley ook Jos De Met-
te, Eric De Vriendt, Hans
Hooghe, Paul Peerlinck,
William Ruyssinck, Mi
chel Van Brempt en Rik
Van Steenberghe, elk met
de verantwoordelijkheid
over een deelaspekt van
deze grandioze organi
satie.
Van Ratatouille naar
Festival
Beebopalula vond zijn
roots in de ratatouille-
avonden tijdens de jaar
beurs. OMP baseerde zich
op min of meer tijdens de
zestiger jaren te Aalst fu
rore makende orkesten die
ze in één avondprogram
ma wisten samen te bren
gen. Wat wellicht muzi
kaal gezien wegens de lan
ge inaktiviteit bij sommige
formaties niet van de bo
venste plank was werd
ruimschoots door borre
lend enthousiasme gekom-
penseerd. «We want mo
re» was dan ook de alge
mene trend bij de vele
deelnemers zowel op het
podium als in de zaal.
Beebopalula 1989
De spits wordt op zaterdag
22 april precies te 19.30 u
(deuren vanaf 19 u) afge
beten door «Piet's Boys»,
het vroegere «Toast». Een
uitzonderlijk trio dat zijn
hart aan de muziek verlo
ren heeft. Tonny Vander-
goten (zang en bass), Piet
De Ridder (zanger en
toetsenman) en Mare Van-
derscheuren (drums) pre
senteren een gevarieerd
repertoire gaande van vro
lijke sixties over ever
greens naar hedendaagse
pop (Vanderschueren,
Doriksveld 19 te 9308 Hof-
stade, 053-78.98.28).
«Recover» en «John
Woolley»
Na Piet's Boys worden
twee podia ingepalmd
door «Recover» en «John
Woolly and Friends».
Met «Recover» sloeg ver
leden jaar de vlam voor
goed in de pan. Deze
groep bestaat uit 5 enthou
siaste muzikanten die eer
der musiceerden bij «The
Loosers» en «Briljantien»:
Eddy Piens (vocals). Peter
Bronder (gitaar), René
Diependaele (keyboards),
Johan Bronder (bass) en
Herwig Bomon (drums).
René Diependaele was de
gekende toetsenman van
«Oh Boy». (Diependaele,
Steenweg op Aalst 143a,
Hofstade, 28.91.89).
John Woolley and his
friends moeten we niet
meer voor stellen. Ze zijn
inderdaad overbekend.
John Woolley neemt bo
vendien de koördinatie
van de avond op de schou
ders. Vrienden zijn J.P.
Germanus (drums), Wil-
fried Kiekens (bass), Her
man Kiekens (lead gitaar),
Ignace Bierbuik en Jo De-
kenne (management en
rodies). John Woolley
himself speelt gitaar en
zingt. En hoe! (Woolley,
Bolleweg 60, 70.51.31.)
«The Falling Stones» en
«The Black Birds»
Beide groepen zijn oude
getrouwe. De echte ver
tegenwoordigers van de
jaren 60. Bovendien het
levend bewijs dat het le
ven pas op 40 begint. Bee
bopalula past hen dan ook
als op het lijf gegoten.
«The Falling Stones» be
vatten Frans Tas (bass en
vocals), Stefaan Van de
Velde (solo-gitaar), Willy
Chocheret (ritmegitaar en
vocals), Etienne Cassiman
(keyboards) en Jean-Pier-
re Geurts (drums).
Na de eerste Beebopalula
bouwden ze een nieuw re
pertoire op. Een selektie
uit dat vernieuw program
ma hoort u in de Keizers
hallen. (Tas, Schrovers-
straat 106, Herdersem,
78.55.43).
«The Black Birds» zijn als
het ware door de muziek-
microbe gebeten. Begin
het jaar 1960 trachtten
Hedwig en Paul de eerste
knepen van het gitaarspe
len onder de knie te krij
gen, dit vooral onder im
puls van Eric Van den
Steen, broer van Hedwig,
die voorheen de op dat
ogenblik zeer begeerde
«Prijs van radio
Luxemburg» had gewon
nen en tevens een eerste
plaat had uitgebracht.
De groep «The Black
Birds» was realiteit gewor
den en werd nog harder
gezwoegd teneinde een
volledig repertoire met gi
taar- en zangnummers aan
te leggen.
Het eerste optreden da
teert van 1 mei 1963 en
daarna volgden zij elkaar
in snel tempo op. Vooral
nummers van Cliff Ri
chard en The Shadows,
The Beatles en rock-and-
roll nummers allerlei
maakten het repertoire uit
van The Black Birds.
Als gevolg van de gelijktij
dige recrutering voor mili
taire dienstplicht van 3 le
den van de groep kwam in
1965 jammer genoeg een
einde aan de optredens
van deze populaire groep.
Het muziekvirus werd ech
ter nooit uitgeroeid en
diep in hun hart zijn ze
nog steeds de sympathieke
Black Birds gebleven van
weleer.
We horen Paul Meert (vo
cals en slaggitaar), Hedwig
Van den Steen (solo-gi
taar), John Cooreman
(bass), Freddy Thybaert
en Hugo De Backer
(drums). (Thybaert, Tiger
Pub, Kerkstraat,
78.55.43).
«Cancer»
Het zesde en laatste Aal
sterse orkest is «Cancer»,
een revelatie van «Al-
lei jong». Présence, akt,
spirit, noch muzikale vir
tuositeit ontbreken hen.
Het is een 13-koppige ge
legenheidsformatie be
staande uit leden van
«Bien gebakken» en «The
Zoo» plus een aantal ex-
Cancerpatiënten. Blues en
rock doch ook hun fel be
sproken versie van 'Daar
bij die molen', 'Losjes in
de bloes' is letterlijk en
figuurlijk hun waar imago.
(Frank Van Essche, Ber-
kenstraar 5, 9310 Lede,
80.65.73).
Twee niet-autochtone
orkesten
Naast de zes Aalsterse or
kesten treden ook op «Lait
Russe», een Mechelse for
matie gespecialiseerd in
sixties-music en de Saman-
tha Brothers terug van
weggeweest.
«Lait Russe» is een elfkop-
pige formatie met koper,
saxo, piano, gitaren,
drums en vocals (015-
42.33.22) die een geweldi
ge performance realiseren.
Een revelatie onder meer
met het zangduo met
stemmen van puur goud.
«The Samantha Bro
thers», Ralph en zijn vijf
broers brengen een cock
tail waar je al na een kwar
tier van duizelt.
Magische invloed
De sixties blijven een ma
gische invloed uitoefenen
zowel op de jongeren als
op de generatie met de
reeds grijzende (of kalen
de) haren. Elk orkest werd
dan ook verzocht zich te
oriënteren naar de sixties.
Wel werd aan de organisa
tie nog een en ander toe
gevoegd. Zo o.m. de laser
show een visueel toemaat
je dat het geheel nog meer
attraktief en spektakulair
zal maken.
Om dorstige kelen tijdig te
laven wordt er een derde
toog bijgeplaatst en is een
bar voorzien die ook als
onthaalcentrum voor
sponsors, pers en andere
uitgenodigden zal dienen.
Aan de ingang ontvangt u
trouwens gratis een uitge
breid programmaboekje
met voorstelling van de di
verse orkesten. Voor de
tekst ervan zorgt William
Ruyssinck.
Voor de promotie wordt
gezorgd via de pers, 18
aanhangwagens met affi
ches, 120 bij 160 cm, 400
bordjes van 60 bij 80 en
2000 affiches aan invalswe
gen èn op alle mogelijke
en onmogelijke maar
steeds wettige plaatsen.
En verder zijn er de micro-
wagens en de ruim 3000 Aalst. Het VTl organizeerde een toneelavond en vele
toeschouwers genoten er van het stuk als het leven
begint(a)
persoonlijke invitaties. Sa
men een budgettaire im-
pakt van circa een mil
joen. Gelukkig kon be
roep worden gedaan op
milde sponsors. De op
brengst komt immers ten
goede aan instellingen
voor andersvaliden: Ri-
bos, Levensvreugde, Don
Bosco, Beschuttende
Werkplaatsen en de Rijks-
lagere school voor biezon-
der onderwijs te Erpe.
60% van de som wordt
verdeeld in vijf gelijke de
len en de resterende 40%
wordt verdeeld a rato van
het door elke instelling
aan de man gebrachte
kaarten. Kaarten zijn bo
vendien te koop in De
Werf, bij de sponsors en in
herbergen, muziek- en
platenwinkels. Ook bij de
ASLK waar leden van de
Club 001 op de avond zelf
aan de kassa een kaart
kunnen bekomen voor 200 n c i i i
Aalst. Een scene uit Catch dat door De Schakel op 31
De algemene toegansprijs maart en 1 aPril in de Werf telkens om 20 uur wordt
bedraagt 300 fr in voorver- opgevoerd.
koop 250 fr.
Beebopalula 2 valt nu wel
een maand vroeger omdat
niettegenstaande tijdige
aanvraag de Keizershallen
niet beschikbaar bleken te
zijn op 20 mei. Ook Al-
leijong komt op een ande
re datum want er werd
geopteerd voor een zater
dag in plaats van een vrij
dag en enkel 21 oktober
bleek mogelijk.
LH