Karavanbewoners
moeten vóór 1 april
Blektestraat verlaten...
Netwerk-Vlaanderen met
100.000 fr. renteloze lening voor HAK-Aalst
Kruim van Belgische hedendaagse
kunstenaars te gast op stadhuis
Liesbeth List
met soloprogramma
■Lfe-WV
WSpTISPw' -
M:
I* 9
Tweede kunstselektie van Kiwanis Dendermonde Beyaert
6 - 24.3.1989 - De Voorpost
Aalst. Hugo Van Dienderen sprak over «De Groenen en de vredesbeweging (a)
Hui
Aalst. Imavo organizeerde in de
Mikisklub een avondje over rasisme (a)
Netwerk-Vlaanderen was verleden zaterdag te gast voor de halfjaarlijkse algemene
vergadering in Netwerk-Aalst. Twee homoniemen die echter wel verwante maar toch
andere ladingen dekken. Netwerk-Aalst dat U kent is het onafhankelijk kultureel
centrum in de De Ridderstraat. Netwerk-Vlaanderen daarentegen is een solidariteits
fonds voor alternatieve projekten dat tijdens zyn trouwens amper zevenjarig bestaan
(roots in de Bondsrepubliek) reeds steun verleende aan een 140-tal projekten
verspreid over heel Vlaanderen. Verleden jaar had Netwerk-Vlaanderen een budget
van 11 miljoen. Het haalt zyn financiële middelen uit ledenbijdragen, uit losse giften,
uit giftencampagnes, uit de organisatie van leenbemiddeling en uit het aanbrengen van
«krekelspaarders» bij de ASLK.
een werkgelegenheidspro- werk werd erdoor in zijn
jekt van HAK-Aalst heeft werking allerminst ver-
Netwerk-Vlaanderen een lamd, maar toch nam de
renteloze lening van belangstelling tijdens het
100.000 fr. in petto om tweede semester van 88
laaggeschoolden in een merkelijk af. In Netwerk
werkatelier werkgelegen
heid te bieden met allerlei
rekuperatiemateriaal. Een
projekt dat reeds een tijd
is men echter van mening
dat er voor beide centra
plaats moet kunnen zijn.
Netwerk zelf zoekt het dan
Leenbemiddeling
Op de reeds geciteerde
leenbemiddeling wil Ne
twerk-Vlaanderen zich nu
speciaal concentreren. Het
wil inderdaad bemidde
lend optreden tussen de
kandidaat privé-geldschie-
ter en het projekt dat nood
heeft aan kredieten. Net
werk-Vlaanderen zorgt
kosteloos voor het opstel
len van het dossier, voor
de borgstelling aan de kre
dietverlener en voor het
opvolgen van de afbetalin
gen. Op de algemene ver
gadering kwam in de toe
komstvisie ook het evolue
ren naar meer bancaire
funkties ter sprake als eer
ste stap naar de gewenste
Bank Netwerk-Vlaande
ren.
Steun
Netwerk-Aalst genoot
reeds een renteloze lening
van Netwerk-Vlaanderen
van 330.000 fr. voor de
verleden jaar in de De
Ridderstraat gerealiseerde
verbouwingen. Ook de er
varingsgerichte school De
Weide (Erpe) en het Edu-
katief Samenwerkingsver-
bond (Parklaan) komen
voor kredietverlening des
gevraagd in aanmerking.
Voor het opstarten van
lang op stapel staat maar jn een heroriëntering. Bo-
nu allicht beter van de vendien krijgt de Net-
grond zal kunnen komen, werkzaal deze zomer een
Het is inderdaad zo dat degelijke opfrisbeurt en,
idealisme mooi is maar dat nu de eerste nieuwsgierig-
zonder enige financiële ba
sis men bezwaarlijk iets
degelijks kan organiseren.
Heroriëntatie
Met het opstarten van De
Werf kreeg Aalst er een
kultureel centrum bij.
Kultureel Centrum Net
heid naar De Werf voorbij
is, worden weer meer zaal-
verhuringen bij Netwerk
geboekt met o.m. beurzen
en muziekuitvoeringen.
LH
Jan Burssens, Pol Mara, Oktaaf Landuyt, Henri Lannoye, Frans Minnaert, Roger
Ra veel, Geo Sempels, Serge Vandercom, Lucien Van den Driessche en Stephan
Gorus, kunstenaars van deze tijd met naam en faam. Men kan dank zij Kiwanis
Dendermonde Beyaert hun werk zien op het stadhuis van Dendermonde van 31 maart
tot en met 16 april. Een tentoonstelling die men in geen geval mag missen. Kiwanis
Dendermonde verwacht dan ook voor zyn tweede kunstselektie een massale belang
stelling, zeker van de eigentijdse kunstliefhebbers.
Twee jaar geleden organi-
zeerde Kiwanis Dender
monde voor de eerste
maal een kunstselektie.
Het initiatief, dat kunste
naars van alle leeftijden en
disciplines bijeenbracht in
het stadhuis, sloeg aan bij
het grote publiek. Kon
men bij de eerste organi-
zatie niet de naam en faam
aan kunstenaars voorleg
gen zoals dat nu het geval
is, toch bleek dat deze al
lereerste kunstselektie een
zeer hoogstaand kultureel
gebeuren was. Ook al om
dat de bezoekers er regel
recht het atelier van ver
schillende kunstenaars
binnenstapten. Zij, de
kunstenaars dus, hadden
eraan gehouden, ook ter
plaatse te werken.
De tweede kunstselektie
biedt zich nu aan met het
kruim aan Belgische he
dendaagse kunstenaars.
De namen kent u al: het
zijn kunstenaars van uit
eenlopende disciplines, en
toch hebben zij heel wat
gemeen. Zij hebben alle
maal hun naam verbonden
aan kunststromingen uit
de zestiger jaren, de perio
de dat er in Dendermonde
een kunststroming ont
stond die de naam Celbe
ton meekreeg.
De vooropening van deze
toch wel unieke tentoon
stelling zal plaatsvinden op
vrijdag 31 maart in het
stadhuis van Dendermon
de om 20.00 uur. Aan Ka-
rel Geirlandt werd ge
vraagd om de tentoonstel
ling in te leiden, terwijl
aan een aantal andere
vooraanstaanden gevraagd
werd eveneens het woord
te voeren. Onder meer
aan burgemeester Dierick
van Dendermonde en aan
de Dendermondse sche
pen van kuituur Patrick
Meulebroek. Voor de mu
zikale intermezzi op deze
opening zorgen Els
Moeyersoon, dwarsfluit en
Peter Kestens, piano.
Dag van de serviceclubs
Net zoals de vorige keer,
wordt ook nu weer een
dag van de serviceclubs
voorzien. Dat is op dins
dag 4 april, een dinsdag en
dus de dag waarop de Ki
wanis in vergadering bij
eenkomen. Om 20.00 uur
vergadert Kiwanis Den
dermonde in de Ros
Beyaardzaal van het stad
huis en op die bijeenkomst
zullen ook de deelnemen
de kunstenaars aanwezig
zijn. Op de vergadering
worden ook de leden van
de serviceclubs van Den
dermonde, het stadsbe
stuur en kunstminnaars
verwacht. Er wordt na de
vergadering een kleine
lunch aangeboden en ook
tijdens die bijeenkomst
zorgen Els Moeyersoon en
Peter Kestens voor de mu
zikale omlijsting. De be
doeling van deze avond is
te komen tot een soort van
artistieke verbroedering.
Voor groepen en scholen
In samenspraak met de
VW Dendermonde heeft
Kiwanis Beyaert Dender
monde het mogelijk ge
maakt dat groepen of
scholen buiten de normale
openingsuren van de ten
toonstelling, toch de wer
ken kunnen bekijken. Dat
kan bijzonder leerrijk zijn,
want van de gelegenheid
wordt gebruik gemaakt
om ook het stadhuis van
Dendermonde tot in het
detail te bekijken.
De openingsuren van de
tentoonstelling, die wordt
georganizeerd met mede
werking van het Ministerie
van de Vlaamse Gemeen
schap dienst Kuituur en
het stadsbestuur van Den
dermonde, zijn: elke
weekdag van 18.00 tot
20.00 uur, op zaterdag van
15.00 tot 18.00 uur en op
zondag van 11.00 tot 18.00
uur. Op maandag en dins
dag is de tentoonstelling
gesloten. Voor een
groepsbezoek of scholen-
bezoek kan men afspreken
met de VW Dendermon
de op het nummer 052/
21.39.56.
Unieke kunstmap
Kiwanis Dendermonde
heeft over deze tentoon
stelling een unieke kunst
map laten maken waar
voor de expozerende kun
stenaars een speciaal werk
hebben gemaakt. De map
is van een zeer hoogstaan
de kwaliteit en bevat ze
ven meerkleurige exklu-
sieve en originele zeef
drukken gedrukt op hand
geschept oud-Hollands pa
pier van 250 gram met for
maat 55 op 78 cm. Er wor
den slechts 50 eksempla-
ren van deze map gedrukt
en alle eksemplaren zullen
genummerd zijn. Om de
autenticiteit van deze map
te verzekeren worden alle
gebruikte filmen in aanwe
zigheid van een gerechts
deurwaarder vernietigd.
Bij elke map wordt ook
een certifikaal van echt
heid afgeleverd.
Het geheel van de zeven
werken, verzameld in een
linnenkaft wordt in voor
inschrijving (tot 16 april)
aangeboden aan 30.000 fr.
Men kan inschrijven op
het adres: Gerechtsdeur
waarder P. De Mey, Brus
selsestraat 116 te 9330
Dendermonde of tijdens
de duur van de tentoon
stelling. In dat laatste ge
val loopt men wel het risi
co dat alle mappen al be
steld zullen zijn.
Veertien gezinnen, «rechtsbevolking» uit Aalst, Hamme,
Wetteren en Houthulst, die in de Blektestraat te Hofsta-
de in karavans verblijven op een terrein dat eigendom is
van de stad Aalst, ontvingen van de administratie voor
ruimtelijke ordening en leefmilieu (AROL) een schryven
in verband met hun verblijf in karavans zonder vooraf-
gaandelyke stedebouwkundige vergunning. Ze werden
daarin aangemaand vóór vrijdag 1 april de karavans en
bljkonstrukties te verwijderen. Zoniet zouden ze straf
rechterlijk vervolgd worden.
rijdag 17 maart
stond er in Den Boom
gaard weerom een interna
tionaal gereputeerde
artieste op de planken:
Liesbeth List, terug van
weggeweest, deed met
haar nieuwe solo-program
ma «List Nu» Bomem aan.
Diegenen die haar kennen,
of beter gezegd, wie de
nummers van Liesbeth
kent van plaatopnamen en
T.V. was verrast door de
nieuwe weg die zij met dit
solo-programma heeft in
geslagen «List Nu» toont
Liesbeth List zoals men
haar nog niet dikwijls zag:
een volwassen vrouw die
haar eigen weg gaat, vol
humor en energie, stralend
en vrij. Liesbeth is vooral
bekend geworden met ro
mantische luisterliedjes,
maar in haar nieuwe show
ontpopt zij zich tot een
echte «allrounder» De ge
weldige kracht van haar
stem, gekombineerd met
een uitstraling waarop vele
vrouwen jaloers kunnen
zijn, was meer dan genoeg
om Bomem te veroveren.
Op de piano begeleid door
een virtuoze Rob van Dijck
bracht zij een repertoire dat
evolueerde van de beken
de romantische luisterlied
jes naar echte maatschap
pij-kritische nummers.
Nummers over haat, jaloe-
zie, genegenheid, kortom
alle facetten van het lief
desleven, werden gevolgd
door liedjes over de ziekte
Aids en over het kommer-
ciële misbruik van het ge
loof. Dat de tekst in sommi
ge nummers dan ook een
heel belangrijke plaats in
neemt mag niemand ver-
wonderén. Voor het schrij
ven van deze teksten heeft
zij hulp gekregen van ande
re bekende Nederlanders
zoals Herman van Veen,
AnnieM.G. Schmidt, Ivo De
Wijs, Hans Dorrestijn, Wim
Hogekamp en Remco
Campert. Dit alles wil ech
ter niet zeggen dat «List
Nu» een zwaar-op-de-
hands en serieus program
ma is. Het Bomemse pu
bliek kreeg alles volgens de
juiste dosis toegediend.
Een dosis ernst, afgewis
seld met humor, gebracht
in de vorm van korte confé
rences en luchtige gedicht
jes, die allebei steunden op
doldwaze nonsens.
Maar het waren toch vooral
haar ijzersterke, van kracht
uitpuilende stem, waarmee
zij dan weer fluisterend en
dan weer al roepend het
Bomemse publiek wist te
boeien, en de daarbijho-
rende korte theatrale be
wegingen van de ledema
ten die een diepe indruk
nagelaten hebben en dit
kan ik wel zeggen met ze
kerheid ook op het over
grote deel van het talrijk
aanwezig en duidelijk ge
nietend publiek.
Een publiek dat vooral een
liedjesshow verwachtte
maar aangenaam verrast
bleek te zijn met de perso
nality-show die men te zien
kreeg. Dankzij Liesbeths
uitstraling van haar unieke
warmte en genegenheid
wist zij dit publiek dan ook
totaal naar haar hand te
zetten. Wat ook emorm
opviel, wat bij andere
shows ook reeds is opge
vallen maar dan ih de ne
gatieve betekenis, was de
aandacht die was besteed
aan de «enscènering» van
Geen keuze
Van oudsher verblijven
deze families in Aalst. De
keuze van dit terrein aan
de Blektestraat te Hofsta-
de is geenszins hun eigen
optie. Ze verblijven er in
derdaad in uiterst penibele
omstandigheden. Vroeger
waren er tal van braaklig
gende gronden op het Aal-
sters grondgebied waar ze
terecht konden, doch die
werden geleidelijk inge
palmd voor wegen, wo
ningbouw, sportterreinen
en parkings De karavan-
bewoners moesten steeds
de plaats ruimen en be
landden finaal in de Blek
testraat die reeds door hun
grootouders als pleister
plaats werd gebruikt. Qua
si alle andere terreinen
waren gesloten op uitzon
dering van de Zijpstraat
eveneens te Hofstade en
de brug aan de Tragel,
waar toch nog enkele fa
milieleden, weliswaar in
weinig benijdenswaardige
omstandigheden, een
plaatsje vonden.
Sardienen in een blikje
De bewoners van de kara
vans zeggen aan de Blek
testraat als sardienen op
elkaar gepakt te staan met
vaak amper één meter tus
sen de karavans, met nau
welijks ruimte voor de uit
oefening van een zelfstan
dig beroep en met aanste
kelijk brandgevaar. Bo
vendien ontbreken er de
meest elementaire voor
zieningen, als water, riole
ring, sanitair. Bij regen
weer is het terrein ontoe
gankelijk en bovendien lo
pen kinderen er continu
gevaar en moeten wegens
het druk verkeer in de ka
ravans gehouden worden.
Dat dit terrein met 14 ge
zinnen op 1.500 mJ stede
bouwkundig niet past,
daarvan zijn de bewoners
meer dan wie ook, ten
stelligste overtuigd. Dat
nu pas «anderen» erover
aan de klaagmuur gaan
staan, heeft te maken met
de recente uitbreiding van
een woonwijk in de buurt.
Reeds ruim 10 jaar wordt
bij het stadsbestuur aange
drongen op het vinden van
een valabele oplossing.
Ondermeer heeft «Woon-
wagenwerk» van de pre
caire situatie van dit ter
rein een aktiepunt voor
het stadsbestuur gemaakt.
Er kwamen wel veel sug
gesties doch geen enkele
realisatie. Pogingen van de
bewoners zelf om een ge
schikt terrein te vinden,
liepen eveneens falikant
uit.
Quo vadis?
«Moesten we weten waar
heen, we vertrokken on
middellijk», zeggen de be
woners. «Wij weten het
niet en ook het beleid
schijnt het niet te weten».
Met het opstellen van pro
cessen-verbaal, verdrij
ving, veroordeling en
schande, is er geen oplos
sing. Wellicht belanden de
bewoners elders in mis
schien nóg slechtere om
standigheden.
Dringend wordt dan ook
gevraagd aan de minister
voor gezin en maatschap
pelijk welzijn, aan de mi
nister voor leefmilieu, aan
de gouverneur van Oost-
Vlaanderen, aan de admi
nistratie ruimtelijke orde
ning en leefmilieu, aan de
vereniging van steden en
gemeenten, aan het stads
bestuur en de gemeen
teraad van Aalst, aan het
koördinatiekomitee voor
maatschappelijk welzijn,
aan alle dames en heren
politici, aan alle betrokken
instanties en diensten en
aan alle belangstellenden
te willen zoeken naar een
oplossing met de volledige
samenwerking van de ka-
ravanbewoners zelf.
«Vertrekken vóór 1 april
is onmogelijk. Laat ons
realist zijn en deze aanma
ning van AROL beschou
wen als een hernieuwd
vertrekpunt naar een vala
bele oplossing toe. Het
moet kunnen».
LH
het gebeuren. Daar waar
het podium in Den Boom
gaard toch relatief groot is
en dus ook voor sommige
soloartiesten moeilijkheden
oplevert om de leegte die
zulke open ruimte steeds
kreërt te «vullen», had de
crew van Liesbeth door
een eenvoudige ingreep dit
probleem van in den be
ginne opgelost. Door een
zuil met een vaas gevuld
met Hollandse tulpen op
het podium te plaatsen, en
die op een prachtige ma
nier te belichten, kreërde
men van bij de start een
sfeer van intimiteit en ver
trouwen. Prachtig gedaan!!
U zoekt waarschijnlijk naar
een foto waar U dit alles
kunt op zien, helaas. Het
was immers op bevel van
Liesbeth zelf dat het uit
drukkelijk verboden was
om foto's te nemen tijdens
het optreden. Het werd uw
nederige dienaar dan ook
onmogelijk gemaakt, door
een enorm imposante fi
guur die minstens drie kop
pen groter was om een
kiekje van het optreden
mee naar huis te brengen.
Dan maar de stoute schoe
nen aangetrokken en naar
de kleedkamers gestapt
om met m'n mooiste Hol
landse aksent te vragen of
zij even wou poseren. Aan
de glimlach op haar lippen
ziet u dat zij met genoegen
aan dit verzoek voldeed.
ZJWA