Muziek is het middelpunt van ons doen, brengt vreugde aan zangers en toehoorders dertig jaar Schola Cantorum Cantate Domino Een uitleg over de werken De Voorpost - 14.4.1989 - 11 De traditie voor het uit voeren van grote baroko- ratoria bereikte zijn hoog tepunt in 1978. Cantate Domino zong tijdens drie uitvoeringen van Handels Messiah onder leiding van André Vandernoot. Naast talrijke grote namen uit de internationale mu ziekwereld verleende het koor zijn medewerking aan het Festival de musica Religiosa in Popayan (Co lombia, goede Week 1979). De Messiah van Handel, onder leiding van Michaël Ghijs, werd rechtstreeks door de Colombiaanse Cantate Domino van het Sint-Maarteninstituut te Aalst bestaat 30 jaar en men gaat die verjaardag vieren met liefst 5 koncerten. Vrijdag 21 april om 20.00 uur is het tot ver buiten onze grenzen bekende koor te gast in het vertrouwde Sint-Maarteninstituut te Aalst, zondag 23 april om 17.00 uur is er een optreden voorzien in de Begijnhofkerk aan de Lange Violettestraat te Gent, vrydag 28 april om 20.00 uur treedt het koor op in de Koningin Elisabethzaal te Antwerpen, zondag 30 april koncert men om 16.00 uur in het Paleis van Schone Kunsten te Brussel en het vyfde koncert vindt plaats in Kortryk in het kader van het Festival van Vlaanderen op vrydag 5 mei om 20.00 uur. Op het feestprogramma staat het Requiem van Andrew Lloyd Webber, de Chichester Psalms van Leonard Bernstein en het Te Deum van Kristiaan Van Ingelghem. Uitvoerders van het jubileumprogramma zyn uiteraard de Schola Cantorum Cantate Domino onder leiding van dirigent e.h. Michael Ghys, het uitgebreid Kamerorkest «Chapelle de Lorraine» onder leiding van Luc Bartholomeus, Greetje Anthoni sopraan, Ludwig Van Gijseghem tenor en Andries De Winter. Kroniek van dertig jaar dewerking verleende aan zending BRT 3). In de Cantate Domino de uitvoering van het War zomervakantie van dat- In 1961 maakte Cantate Requiem van Britten on- zelfde jaar vinden wij het Domino zijn eerste con- der leiding van M. Davis, koor terug tijdens een vier certreis. Het zong in Til- ook de eerste uitvoering in weken lange tournee door burg, Düsseldorf, Keulen, België van Bachs Johan- Zuid-Afrika, waar het een Maria-Laach, Echternach nespassion in originele uit- twintigtal koncerten gaf. en ook voor de Eurovisie voeringspraxis. Deze uit- De SAUK realiseerde een via de Luxemburgse Tele- voering onder leiding van opname van Handels Coro- visie. M. Scheck werd een ge- nation Anthems. Kerstmis In 1963 werd de Schola slaagd experiment in de '75 werd door de zangers Cantorum Cantate Domi- eigentijdse drang naar au- in Rome gevierd. Het no voor de eerste maal thenticiteit. Datzelfde jaar koor luisterde er enkele door ons vorstenpaar op bracht hun ook een con- eucharistievieringen op ter het Koninklijk Paleis ont- certreis doorheen Frank- gelegenheid van het Heilig vangen. Na een eerste rijk en Spanje, welke be- Jaar. plaats op het Pueri Canto- gon met een optreden in res-Congres te Loreto in Parijs. Niet minder dan Begin 1976 ontving Canta- Italië en een privé-audiën- driemaal zongen zij in een te Domino het Consor- tie bij Paus Paulus VI stampvolle Notre Dame. tium Musicum Viennensis, kreeg het belangrijke en- In de Saint-Eustache, het een kamerorkest bestaan- gagementen. muzikale hart van Parijs, de uit oud-leden van de Zo werden in die jaren de luisterden zij de artiesten- Kerstcantate van Honeg- mis op en gedurende acht ger, het War Requiem van dagen verleenden zij hun Britten, het Stabat Mater medewerking aan de van Pergolesi en de Ru- Lourdesbedevaarten. benscantate van Benoit Bijzonder ontroerend voor de Belgische Radio klonk in de traditierijke en Televisie gezongen Montserrat-basiliek de o.l.v. F. Devreese. Suk- stralende serenade van sesrijke reizen naar We- Cantate Domino na de nen en Salzburg bekroon- unieke koorklank van de den het harde werken van wereldberoemde Escola- zangers en dirigent. nia. Ook de katedraal van Ondertussen waren zij Barcelona en de romaanse herhaaldelijk laureaat Ra- katedraal van Jakka, dioschoolkoor en rang- vormden luisterrijke ruim- schikten zij zich bij de Bel- ten voor dit verfijnde gische koren op het Inter- koor. Met Kerstmis 1971 nationaal Muziekfestival waren zij voor het eerst in voor de Jeugd te Neerpelt. Israël. Cantate Domino Na een eerste optreden in zong er te Bethlehem op de Londense Queen Elisa- uitnodiging van Mgr. beth Hall, met onder meer Raya, aartsbisschop van de bekende Ceremony of Galilea. Carols van Britten, togen In 1973 trokken zij oost zij naar Tsjechoslovakije waarts. Via Wolfsburg, en traden er op in belang- waar zij het publiek bij- rijke muziekcentra als zonder geestdriftig maak- Praag en Karlovy Vary. ten, arriveerden zij in de In november 1968 brach- D.D.R. en reisden vervol ten zij tijdens een galacon- gens door naar Polen, eert voor ontwikkelingssa- De reis bereikte een muzi- menwerking de eerste uit- kaal hoogtepunt met een voering in België van Ha- concert te Warschau, ndels Orgelconcerto Na Polen stonden zij pa opus IV nr. 4 in G met raat vo°r een geslaagde alleluia. Een nokvolle Ge- deelname aan het Festival ntse Opera bracht toen van Vlaanderen in het hulde aan Cantate Domi- raam van het tot abdijen- no, Jo Van Eetvelde en de Jaar gepromoveerde 1973. Abbado (Festival van Vlaanderen - Gent). Het jaar daarop verleenden zij hun medewerking aan de achtste en de derde symfo nie van G. Mahler onder M. Tilson Thomas. Ter ge legenheid van de viering van het vijfhonderdjarig bestaan van de St. Marti- nuskerk in Aalst verleende Cantate Domino zijn me dewerking aan de uitvoe ring van Feremans' Bron zen Hart. Het Jubeljaar werd afge rond met een geslaagd ex periment: Cantate Domi no zong (voor de zevende keer reeds) Bachs Wei- nachtsoratorium, begeleid door de Aalsterse Symfo nie Door Eendracht Groot en met solisten uit eigen stad. Het Magnificat van Bach en het aartsmoeilijke jeugdwerk van Handel Dixit Dominus sierden het programma van het jubel- concert uitgave '81. In de cember van dat jaar ver trok Cantate Domino voor een veertiendaagse «we- tijdens de jaarlijkse bede vaarten van het bisdom Gent en onmiddellijk erna zette het voor de tweede keer koers naar het Verre Oosten met bestemming Singapore en Taiwan. 1985 werd uitgeroepen tot het Bach- en Handeljaar. Cantate Domino droeg zijn steentje bij met de uitvoering van Bachs Jo- hannespassion en Handels Messiah. Het verleende tevens zijn medewerking aan de Lukaspassion van K. Penderecki in Keulen en Altenberg onder lei ding van Volker Hemp- fling. Dit werk werd hernomen in juli '85 tijdens Europa Cantat in Straatsburg, sa men met het Te Deum van H. Berlioz o.l.v. Kazi- mierz Kord. Het koor vulde zijn «pij lers in de muzieklitera tuur» aan met de Hohe Messe van Bach, uitge voerd in Brussel, Gent en Aalst in mei 1986. Tijdens de zomervakantie ging Cantate Domino de Solomon geeft. In het ka der van het Festival de Wallonië verleende het koor opnieuw zijn mede werking aan de achtste symfonie van G. Mahler, dit keer in Namen onder leiding van Pierre Cao, met de orkesten van de RTBF en de RTL. In juli en augustus werd voor de tweede keer Zuid-Afrika bezocht. Het koor trad er op in missieposten, kerken en concertzalen voor zwar ten, kleurlingen en blan ken en kreeg ruim de kans om er de bonte mengeling van kuituren te leren ken nen. Kroon op de reis was een optreden in het staats theater in Pretoria en een radio-opname bij de SAUK, waar een koncert met een zwart koor, de Vaal Reef Chorusters, werd gegeven. Tijdens het Festival van Vlaanderen (1988) verzorgde Cantate Domino een geslaagde uit voering van Purcells opera Dido Aeneas, en op 11 november '88 verleende het koor zijn medewerking Cantate Domino anno 1989 Wiener Sangerknaben, dat de koorknapen zou bege leiden voor de plaatopna me van het Stabat Mater van Pergolesi. Uitgeno digd voor de viering van Solisten van het Belgisch Kamerorkest onder lei- ,k hdl' wt'reld ™'«l ding van Georges Maes. Naast een tweede Israël- Datzelfde jaar bezochten re's nam Cantate Domino zij ook San Sebastian, ook deel aan de uitvoerin- 6 Lourdes, Lisieux, Saumur 8en ,n de Nationale Opera het duizendjarig bestaan en Saint-Laurent-sur-Sèv- te Brussel van Hinde- Van het wereldberoemd re. smiths werk «Wir bauen knapenkoor, de Regens- Kerstmis 1968 werd bij- ®'ne Stadt», terwijl zij van burger Domspatzen, zonder luisterrijk. Zij kre- e 20 suksesrijke Johan- oogstte Cantate Domino gen in Brussel «De Gou- nesPassionuitvoeringen een ongeëvenaard sukses den Ster» en in Londen ®en jaaflijkse traditie wil- tijdens een eucharistievie^ Ireëerden zij Jos Wuytacks en maken. Kerstcantate, samen met J" stonden de Grote het Orffensemble van het Passionen van Bach een- Lemmensinstituut. Dit traa'- De medewerking ring en een concert in de met een sublieme akoes tiek gezegende Regens- burger Dom (juni 1976). Bachs motet Jesu meine Freude, Pestrina's Missa van de leeuw! Datzelfde Magnificat ver scheen het volgende jaar op plaat. Het sukses van de eerste U.S.A.-reis vond een her werk werd live geregi- van Cantate Domino te streerd en op plaat vastge- Aalst, Dendermonde, 1CUUC> rrau, legd. In de volgende jaren Hasselt- Oudenaarde en iste Confessor en Duran- werd nogmaals Tsjecho- Luxemburg onder leiding tes Magnificat werden er slovakije bezocht. *an Jean Jakus gaf aanlei- onthaald op een staande Alles verzinkt echter in jl'ng tot !ovenJj perskn- ovatie, en dit in het hol het niet met de in 1970 tieken. Hij leidde ook in gemaakte concertreis in de Brussel (Paleis voor Scho- Verenigde Staten. Een ne Kunsten) de uitvoering maand lang toerden zij van Mandu Carara en doorheen de U.S.A. en Chorus van Villa-Lobos, gaven ze talrijke optre- een nieuwe ervaring voor dens, onder meer in Was- het koor. hington, New York en Samen met het befaamde Dallas. Poolse ensemble voor ou- haling in 1976: Cantate In 1971 was het onvergete- de muziek, de Capella P°min0 verzorgde er tal- lijke huldekoncert in me- Bydgostiensis, bracht Can- r,Jke koncerten in Chariot- moriam Dom Renaat van tate Domino tijdens zijn te- Princeton, Harrisburg Hecke beslist het hoogte- jaarlijks jubelkoncert de en Philadelphia, dit in het punt. Minutenlange staan- creatie in België van het kader van de Bicentannial- de ovaties en verscheidene onbekende Requiem van viering en van het Interna- integrale uitzendingen van Zwierzschowski, een ver- tlc,naal Eucharistisch geten meesterwerk van Congres, monumentele barokmu ziek. In december van dat C°k 1977 werd een bui jaar zong het koor het tengewoon suksesjaar: in Weihnachtsoratorium van Aalst zong het koor voor koncert. Een jaar later Bach onder leiding van L. de zevende maal de Johan- verscheen een langspeel- Gras. nespassion van Bach. In plaat met de indrukwek- De suksesrijke uitvoerin- het buitenland trad het kendste fragmenten van gen van Bachs Passionen koor op in Lourdes, dit koncert. werden verdergezet, en in Straatsburg (Frankrijk) en 1972 bracht naast de op- mei 1975 bracht het koor >n Turku, Helsinki (Fin tredens voor het Festival een bijzonder gewaardeer- land), terwijl de kerstva- du Hainaut te Charleroi, de uitvoering van Bachs kantie hen voor de derde Mons en Brussel, waar meesterlijke motet Jesu maa' naar het Heilig Land Cantate Domino zijn me- meine Freude (Live-uit- voerde. dit koncert via de beide nationale zenders ingevol ge de honderden aanvra gen getuigen van de bij zondere waarde van dit televisie uitgezonden en werd er met zuiders tem perament onthaald. Veertien dagen later zong het knapenkoor, samen met de Berliner Sting- Akademie en het Radio- Sinfonie-Orchester, onder leiding van Hans Hilsdorf, de Mattaüspassion van Bach in Huy. Onvergetelijk echter was het optreden in Rome voor Paus Johannes Pau lus II in november 1979. Terwijl de Poolse hymne Gaude Mater Polonia nog nazinderde over het im mense St.-Pietersplein, onderhield de H. Vader zich persoonlijk met de zangers en begeleiders, en tekende het Gulden Boek. De viering van het twintig jarig bestaan van het koor leidde tot een hoogtepunt in de geschiedenis van Cantate Domino. Onder de leiding van Prof. Dr. L. Lützen zong het koor driemaal de Maria- vespers van Claudio Mon teverdi. In juli 1980 waren zangers en dirigent opnieuw te gast in de Verenigde Staten; er werd opgetreden in New York (St.-Patricks Cathe dral), Washington (St.- Matthews Cathedral), Alexandria, Fredericks burg en Port Washington. Het najaar van 1980 werd ingezet met een vijftal uit voeringen van Les Béauti- tudes, een oratorium van C. Franck, onder leiding van P. Bartholomée. Het knapenkoor verleen de zijn medewerking aan een grootse uitvoering van het Te Deum van H. Ber lioz onder leiding van Cl. reldreis» naar het Verre Oosten. Japan en Taiwan ontvingen de Aalsterse zangers met een onbeken de gastvrijheid. In de ka thedraal van Tokyo werd een live-plaatopname ge realiseerd en in de Sun Yat Sen Memorial Hall in Tai pei bekroonde een gala- concert van het koor de onafhankelijkheidsher denking van Taiwan. Het Japanse en het Chine se publiek werd vooral be koord door Palestrina's Missa Papae Marcelli en de opvoering van Mozarts jeugdwerk, de opera Bas- tien und Bastienne. In februari 1983 was Can tate Domino te gast op het Internationaal Festival voor Knapenkoren te Poz- nan (Polen). Michaël Ghijs dirigeerde er een opgemerkte Mes siah. Dit werk werd in april van datzelfde jaar hernomen in een aantal Vlaamse steden, samen met de Filharmonie van Antwerpen onder leiding van André Vandernoot. 1983 werd besloten met de realisatie van een LP met Advents- en Kerstliederen van L. De Vocht. Het koor bracht de Nieuw jaarsdagen door in Israël waar het reeds voor de vierde keer voor een kon- certreis te gast was. Het zilveren jubileumjaar 1984 werd met veel luister gevierd met drie suksesrij ke uitvoeringen van Han dels monumentale kooro ratorium Israël in Egypt. Het koncert werd bijge woond door Prinses Paola, Prinses Astrid en Premier Martens. In juli '84 trad het koor op in Lourdes Spaanse toer op. Het nam deel aan het Festival Inter national de Musica de Cantonigros in Catalonië en reisde vervolgens door naar Venezuela, waar het o.m. de plechtigheden voor de nationale feestdag opluisterde in de kathe draal van Caracas. In het Teatro Carreno trad het samen op met de bekende Schola Cantorum de Cara cas onder leiding van Al berto Grau en werd het onthaald op een warm Zuidamerikaans applaus van meer dan duizend me- lomanen. 1987 werd het jaar van de zwanezang, zeker niet die van Cantate Domino, maar wel de cyclus dubbel- korige motetten Opus Ul- timum van H. Schütz. Het werkjaar werd bekroond met een prachtige koncert- reis in de Sovjetunie. Can tate Domino trad er op in Moskou en Leningrad en was tevens te gast in Vil nius voor de viering van zeshonderd jaar Chris tendom in Litouwen. Het bezoek aan de USSR is voor de leden zonder twij fel één der leerrijkste er varingen in hun koorcar rière geweest. In september '87 bracht het koor voor het Festival van Vlaanderen in Ant werpen de Missa Pascalis van de Vlaamse barok- componist W. de Fesch. In de kerstvakantie vinden wij Cantate Domino terug in Taiwan en Thailand tij dens een geslaagde tien daagse koncertreis. Handel duikt opnieuw op in 1988, wanneer Cantate Domino vier uitvoeringen van zijn minder bekend oratorium aan de viering van 70 jaar Wapenstilstand met het War Requiem van Britten o.l.v. Laszlo Heltay in de St.-Niklaaskerk te Diks- muide voor Eurovisie. Het jubileumjaar 1989 be looft heel bijzonder te worden: in februari werd Handels Solomon uitge voerd in Poznan (Polen), in april staan vier unieke koncerten op het program ma met werk van Bern stein, Webber en Van In- gelgem en in juli bevindt Cantate Domino zich waarschijnlijk aan de an dere zijde van de aardbol: er wordt immers gewerkt aan een koncertreis in Australië. Tijdens repetities en con certen werd het koor op piano, orgel of clavecim- bel begeleid door R. Mo res (1962-1967), organist van de St.-Martinuskerk te Aalst, door K. Van Ingel- gem (1967-1970), laureaat aan het Lemmensinstituut en houder van de Lem- mens-Tinelprijs, eveneens organist van de St.-Marti- nuskerk in Aalst, H. Ver- schraegen (1970-1976), professor aan het Vlaams Muziekconservatorium te Brussel en organist van de St.-Jozefskerk in Antwer pen, J. D'Hoir (1976), le raar orgel in Brussel en sinds 1977 door E.H. J. De Mey, organist-kapel meester van St.-Baafska- thedraal in Gent en lau reaat aan het Lemmensin stituut. Het repertorium van Can tate Domino omspant zo wat de ganse muzieklitera tuur. Het gregoriaans, de renaissance, de hoogba- rok, de romantiek en de hedendaagse koorwerken sieren hun programma's. Ook volksliederen van vreemde oorsprong, geput uit talrijke kontakten met koren uit de hele wereld, vormen een deel van hun repertorium. Cantate Domino stelt zich als eerste doel «te zingen voor de Heer». Deze op dracht waar maken in onze huidige maatschappij is een bijzondere opgave waarin Cantate Domino dankzij de oordeelkundige keuze van zijn program ma's poogt te slagen. Mi chaël Ghijs schreef zelf: Godsdienstige muziek moet in de ware zin van het woord deze gedachte uitdrukken: «Gij zijt het waarom van ons zingen, Heer; *t is voor U.» Wij zijn ervan overtuigd dat godsdienstige liederen zingen het gezegde be- waarheidt: «Wie geeft, krijgt meer terug». Wie een godsdienstige tekst zingt, moet eerst die tekst zelf geloven. Muziek is voor ons het middelpunt van ons doen, omdat het ons de kern opent van het godsdienstig woord. Deze muziek troost en brengt vreugde aan zangers en toehoorders.» Misschien ligt hierin wel de verklaring voor het wonder dat Cantate Domi no toch eigenlijk wel is. Honderd «gewone» jonge mensen, één bezielende dirigent, honderd «gewo ne» stemmen, één geza- melijk doel: zingend een boodschap uitdragen, tot faam van ons volk, God ter eer! Requiem van Andrew Lloyd Webber, voor vierstem mig koor, sopraan, treble, tenor en orkest. Dit monumentale werk, geschreven in 1984, wordt voor het eerst in België uitgevoerd, na de wereldpremiè re in New-York en succesvolle uitvoeringen in Groot-Brittannië. Webber, bekend door beroemde musicals als Evita en Jesus Christ Superstar, schreef dit sublieme werk ter nagedachtenis van zijn overle den vader, geïnspireerd onder meer door scènes uit de oorlog in Cambodja. Het Requiem kan worden beschouwd als uniek in Webbers werk. Chichester Psalms van Leonard Bernstein, compo nist van West Side Story. Deze cyclus van drie psalmen, geschreven in 1965, voor koor, knapen stem en percussie, werd getoonzet in het He breeuws, waaruit de Joodse afkomst van Bernstein mag blijken. De eerste psalm is zeer ritmisch opgevat en bestaat haast volledig uit zeven-kwart- maat. In psalm twee komt de prachtige knapenstem uitvoerig aan bod, plots onderbroken door het koor dat obstinaat opnieuw ritme aangeeft. De derde psalm is een synthese van de eerste twee en wordt opgebouwd als een hymne aan de vrede, in tien- kwart-maat, die eindigt in een hemels a capella koraal. Te Deum van Kristiaan Van Ingelgem. Cantate Domino wil ter gelegenheid van zijn jubileum ook werk brengen van eigen bodem en welke componist komt hiervoor beter in aanmerking dan Kristiaan Van Ingelgem, organist aan onze Aalsterse Sint- Martinuskerk? Door de creatie van zijn Te Deum brengt het koor tevens hulde aan deze rijk getalen teerde Aalstenaar.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 11