Beider - linie - üi ietielieifreik Michael Ghijs de man voor en achter Cantate Domino Aalst In Japanse sfeer tijdens Europalia '89 I herdenkt L.P. Boon jaar na zijn overlijden PRATEN AAN TAFEL... lie Weekblad M, Andere jury WD LimBGRaen II voor Dirk Martensprijs Voor wie iets beter zoekt Vrijdag 28 april om 20.00 uur heeft er in het Vredeshuis aan de Esplanadestraat te Aalst een nieuwe aflevering plaats van "Praten aan tafel..." Ere-genodigden zijn deze keer René Van Gijsegem (toneel), Jo Bogaert (komponist), leden van de Dies Irae Company (toneel), Mare Polleyn (schilder), Ignace Dierickx (schilder) en een vertegenwoordiger van het kultureel centrum De Werf. De onderwerpen die tijdens deze "Praten aan tafel" aan bod komen zijnkuituur in Aalst; jonge kunstenaars sant in eigen land en stad, programmatie en initiatieven van de stad en de produktiemogelijkheden binnen De Werf. Bon .'er om ouwen rug de n wafe :ans te ex zelf o voor ian De zijn. t Dirk oor de >f geen ap een weer- vijftal e. De Peter ren tot De Voorpost VRIJDAG 14 APRIL 1B8S 42* JAARGANG NR. 15 - 42 F De Dirk Martensprijs van Aalst krijgt een ietwat gewijzigde jury. W.M. Roggeman is voorzitter en ook Marcel Wauters en Frans-Jos Verdoodt waren reeds eerder leden. Twee nieuwe leden zijn Affli- gemnaar R. Van de Perre en Aalstenaar Ben Cami. Een vroeger lid heeft afgehaakt en prof Piet Tho mas werd, althans dit jaar, niet weerhouden. Dit jaar wordt de Dirk Martensprijs voor Letterkunde voorbehouden aan poëzie. Komen daarbij in aan merking al wat aan poëzie gepubliceerd is tijdens de periode van 1 januari 1986 tot einde 1988. Het gaat: inderdaad om een jaarlijkse prijs die echter per jaar wordt opgedeeld in essays, verhalend proza en poëzie. Mogelijke deelnemers zijn alle schrijvende auteurs van Belgische nationaliteit die in het Nederlands schrijven. LH Hoogstraat 28 Aalst Tel. 053/21.23.22 Huwelijkslijsten Porselein geschenken Al dertig jaar leidt hij met vaste en waardige hand het befaamde Aalsters koor Cantate Domino. Michael Ghys, voor enkele jaren door de Persbond van de Denderstreek uitgeroepen tot de figuur van het jaar, is al die tyd de bezielende kracht geweest, de man die voor en achter «zyn» jongenskoor stond, die het leven en uitstraling gaf. E.h. Michael Ghijs is van jongsafaan vertrouwd met de koormuziek. Als kleine jongen al maakte hij deel uit van het collegekoor en later werd hij lid van de Schola Cantorum van de Sint-Baafskatedraal te Gent. Dat koor werd toen geleid door e.h. Dubuis- son, leraar aan het Sint- Lievenscollege in Gent. Zijn entoesiasme heeft mijn liefde tot de muziek sterk doen aangroeien, zegt Michael Ghijs. «Men sen uit het koor van e.h. Dubuisson beweren zelfs dat ik nu dergelijke ma nier van dirigeren heb». Voor de Schola Cantate Domino tot stand kwam, was er al een koor dat onder leiding stond van e.h. Ghijselen. In 1960 stelde superior De Wilde van het Sint-Maarteninsti tuut aan Michael Ghijs de vraag of hij het koor niet wilde overnemen. E.h. Ghijselen werd immers in die periode tot onderpas toor benoemd. Michael Ghijs nam de uitdaging aan en vermits ook nog kon rekenen op een koor scoren chond Ie klc- -rf (4) indcg- le rui- e legen londse sbaan. Coore- apelle- uit de voorbereidende af deling van de school toen geleid door Frans De Koninck had hij een voldoende aantal stemmen om een volwaardig koor op te richten. Zo is het allemaal begonnen. Zelfs de keuze van de naam vormde geen moeilijk heid. «Ik werd geïnspireerd door het breviergebed», zegt Michael Ghijs «daarin kwam de psalm Cantate Domino Canticum no vum» voor. Die naam hield meteen een opdracht in». Michael Ghijs is niet zomaar begonnen met zijn koor. «Zeven jaar lang ging hij elke zaterdag kur- sus volgen aan het Lem- mensinstituut, toen nog in Mechelen. Ik volgde er muziekpedagogie en na 4 jaar studie behaalde ik in Antwerpen mijn diploma koordirektie. Ik nam ook verschillende jaren orgel les bij Herman Ver- schraegen». E.h. Michael Ghijs heeft de beste herinneringen aan die studietijd. Figuren als Marcel Andries, Vic Mees, Kamiel Koremans, Hugo Huygebaert, Jos Wuytack en anderen heb ben op hem een blijvende indruk gemaakt. We lopen achteraan Ofschoon het Aalsters koor tot het allerbeste mag gerekend worden, toch vindt dirigent Michael Ghijs dat België inzake koorzang flink achterna hinkt. Bij ons moeten alle herhalingen buiten de nor male werkuren gehouden worden. In het buitenland ligt dat wel anders, daar heeft men meer aandacht voor de muziek en vormen de koorrepetities een on derdeel van de dagtaak. En dan zijn er de echte koorscholen zoals de Ca- pella Sixtina en bij ons best van al bekend de Wie ner Sangerknaben, het koor van Montserrat. Ook in Nederland zijn er koor scholen. Bij ons helaas niet. «Men beweert wel eens dat wij een zingend volk zijn, maar dat is niet zo». En toch ligt het koor gehalte bij ons soms ver heugend hoog, met het re pertoire is dat wel anders gesteld. Ghijs' persoonlij ke voorkeur gaat uit naar het gregoriaans en naar polyfonie a capella gezon gen. «Ik heb altijd gedacht dat de menselijke stem meer waard is dan om het even welk instrument. In een stem klinkt de ziel door. Gregoriaanse mu ziek en oude, gotische ka thedralen, twee mees terwerken uit de middel eeuwen», zo droomt Mi chael Ghijs. Hij heeft trouwens een heel aparte bewondering voor de bui tenlandse koren die we al eerder opsomden en aan zijn lijstje voegt hij nog de Westminster Abbeye Boys, het Kings College, het koor van Limburg aan de Lahn toe. Allicht zijn er nog anderen, maar die hebben op hem de meeste indruk gemaakt. Nieuwe stimulans Dirigent Michael Ghijs is telkens weer een tevreden man wanneer een zaal of kerk volloopt voor een van de uitvoeringen van zijn koor. Wanneer die uit voering bovendien nog goed is geweest, dan kan de vreugde niet meer op. «Ik ben gevoeüg voor een dankbaar applaus», zegt hij bijna verontschuldi gend en hij voegt eraan toe «wie is dat niet?». Na de uitvoering hoort en ziet hij nog lange tijd de zan gertjes. de stemmen, de muziek. Hij herleeft het allemaal op zijn kamer, in zichzelf en eigenlijk zijn dat de meest gelukkige momenten. De viering van 30 jaar Cantate Domino is Jm Heyman eigenlijk een aansporing waarderen. We werken Vermelden we hier dat het van Webber voor de eerste een stimulans om het koor momenteel 10 tot 15 uur Te Deum Laudamus van keer in ons land ten geho- aan te zetten tot nieuwe per week aan de koncerten Kristiaan Van Ingelghem re wordt gebracht», hoogtepunten. «Het koor die we gaan geven in de voor het eerst wordt uitge- is een wisselwerking tus- komende dagen en weken, voerd en dat het Requiem sen zangers en dirigent, maar ook de ouders mo gen in deze werking niet vergeten worden. Van de zangers wordt zeer veel gevergd. Allereerst moe ten ze studeren, maar daarbuiten volgen ze ook nog de repetities en dat vergt vele inspanningen». Vanzelfsprekend krijgen de zangertjes een degelij ke muzikale opleiding doorheen de jaren. Via het koor komen deze jon ge kerels bovendien in kontakt met andere kuitu ren en dat kan alleen maar hun horizon verruimen. In dat opzicht is Cantate Do mino een zeer goede leer school voor het latere le ven. Op het programma nu staan meer moderne komposities. In het verle den is dat wel eens anders geweest. De koorle^eri^ hebben immers inspraak in het werk dat-Wordt aan geleerd. Jöis Sacre is de man die voorgesteld heeft om bet Requiem van We ber aan te pakken en uit te voeren «Na iien minuten kon ik het niet meer aan horen. Maar naarmate we dieper op de muziek ingin gen, begon ik het werk van Weber meer en meer te Michael Ghijs volop aan het dirigeerwerk De banden tussen Aalst en Japan verlopen grotendeels via Honda. Honda wil dan ook Aalst kansen bieden in het kader van Europalia '89. Dit onder meer als dank voor de faciliteiten die Aalst destijds aan Honda verleende toen Honda Aalst uitverkoos als eerste buitenlandse vestigingsplaats. Zonder anderzyds de inspanningen van Honda Foundation zou Aalst deze kans tot deelname aan Europalia '89 niet gekregen hebben. Met de steun en de medewerking van Honda en vooral van managing director van Honda Belgium de heer Ueda is Aalst erin geslaagd een kwalitatief hoogstaand programma-aanbod aan te reiken. Een noodzaak Met produkten van de he dendaagse Japanse ekono- mie en technologie wor den we wel dag aan dag gekonfronteerd. De leef- en denkwereld van de Ja panner en de Japanse kui tuur zijn ons echter heel wat minder vertrouwd. Niet onbegrijpelijk ver mits 15.000 km ons van het Land van de Rijzende Zon scheiden. Beetje bij beetje wordt de schijnbaar onoverbrugba re kloof dan toch gedicht. Japanse literatuur. Japan se schrijf- en tekenkunst en de rijke Oosterse denk wereld dringen geleidelijk tot ons door. Europalia '89 wil een groots feest worden waar in de Japanse plastische, ritmische en theatrale kunstuitingen tot hun vol ste recht moeten komen. Voor de realisatie van het grootste Japanse kuituur- evenement dat ooit op het oude kontinent te zien is geweest stelden uiteraard zowel Tokyo als Brussel voor zware problemen. In het programma komt de inbreng van Aalst tot zijn volste recht in Europalia- catalogi, kalenders, affi ches en brochures. Aalsters programma Aalst stelt als programma voor de officiële opening Europalia Japan Aalst op zaterdag 14 oktober met te 17.30 u. de vernissage van de tentoonstelling van werken van de twee gere nommeerde Japanse kun stenaars Onishi en Zuach. Een expo die er loopt van 14.10 tot 26.11. Een uurtje later vernissage van de tentoonstelling in het Bel fort van kalligrafie en te keningen. Die loopt van 14.10 tot 12.11. Na de ver nissage receptie in de trouwzaal aangeboden door het stadsbestuur. De tentoonstelling kalligrafie zal gekombineerd worden met work-shops in aanwe zigheid van Japanse kalli grafen. Op 3 november volgt dan in De Werf de traditionele dansmuziek Min-On en op 7 november komt even eens in De Werf het N6- theater aan bod. In samenwerking met de Stedelijke Bibliotheek zal getracht worden een akti- viteit op te bouwen rond Japanse literatuur in aan wezigheid van een voor aanstaand Japans auteur. LH Bjjna gelijktijdig herdenkt Aalst twee memorabele zo nen: Adolf Daens die 150 jaar terug geboren werd en Louis-Paul Boon die ons tien jaar terug ontviel. Minder dan één week na de plechtige opening van het Daensjaar opent kui tuurschepen Gracienne Van Nieuwenborgh op vrijdag 28 april te 19.30 u. in De Werf de fotorepor tage die Bas Baltus wijdde aan Louis-Paul Boon en het Land van Aalst. Te vens loopt er een tentoon stelling van diens literair oeuvre, leest Romain J. van dc Maele uit «Per- soonlijkheidsaspekten in het werk van L.P. Boon», stelt M. Roggeman het boek «Brieven aan Mor ris» voor en beleven we met Willy Van Cannegem een panelgesprek met Jos Muyres en M. Roggeman. In de hoofdbibliotheek wordt L.P. Boon via boe kenstands geëerd als ge passioneerd schrijver, so ciaalvoelend mens en be roemd stadsgenoot. Ten toonstellingen vrij toegan kelijk van 29 april tot 23 mei tijdens de openings uren van de hoofdbiblio- teek. Ook in de 2 filialen en 8 uitleenposten wordt Boon via stands herdacht. Te Erembodegem wordt een aan Boon gewijde ten toonstelling in de paro chiezaal op 5 mei geopend en op 6 en 7 mei organi seert Postzegelkring Den- dria er de voorverkoop van Europapostzegels. In het Belfort te Aalst wordt op 7 mei in de kel der de tentoonstelling geopend «Drie Vrienden» zijnde L.P. Boon, Maurice Roggeman en Robert Van Kerckhoven. Inleiding door M. Roggeman. Deze tentoonstelling is toegan kelijk van 8 tot 21 mei. Totaalprogramma Op 10 mei '89, tiende ver jaardag van het afsterven van L.P. Boon, biedt De Werf een totaalspektakel met Johan Antierens als interviewer en Frans Re- dant als regisseur: ge sprekken, film, jazz, de- klamatie. Een organisatie van het L.P. Boon genoot schap en De Werf. Op 13 mei volgt dan nog een wandeling door de stad van Boon georgani seerd door De Morgen i.s.m. het L.P. Boonge nootschap en met als bege leiders Bas Baltus en Willy Van Cannegem. Extra-muros Ook buiten Aalst gaat de ze verjaardag niet onopge merkt voorbij. Op 5 mei is er een tentoonstelling in kultureel centrum West rand te Dilbeek, van 1 tot 25 juni een tentoonstelling in het kultureel centrum Zaventem, van 28 juni tot 2 augustus een tentoon stelling in kultureel cen trum Krankhoeve te Bon heiden, van 2 augustus tot 17 september tentoonstel ling in de Gemeentelijke Bibliotheek te Jette, van 25 september tot 25 okto ber een tentoonstelling in kultureel centrum De Brakke Grond in Amster dam en op 18 november een colloquium over «L.P. Boon, een geus in Belgen- land» in het Vrijzinnig Ontmoetingscentrum Ka- rel Cuypers, Lange Leem- straat 5 te 2018 Ant werpen. LH Eeri aantal van onze lezers kan deze toch wel boeiende «Praten een Tafel» van nabij meemaken. Wat men moet doen om mee op de eerste rij te zitten, is gewoon onderstaande bon invullen en zo snei mogelijk maar in elk geval voor 25 april 1989 naar de redaktie De Voorpost, Oude Vest 34, 9330 Dendermonde sturen. Wij halen nog maar eens onze onschuldige hand boven om de winnaars uit de inzendingen te trekken. Naam Adres straat, nr Postnr. Gemeente Tel Stuur deze bon vóór 25 april 1989 terug naar Redaktie De Voorpost, Oude Vest 34 te 9330 Dendermonde.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 1