Kultuurcentmm De Werf Aalst Johan Anthierens interviewt Boonkenners Dilbeekse Cahiers publiceert «Brussel en oerwoud» Oeuvre van en foto's over L.P. Boon en zijn Aalst MUZA vzw in hel zilver Boon Co in de Belfortkelder 14 - 12.5.1989 - De Voorpost Dinsdag 16.5: Kamermuziek met The Guild Trio (V.S.) Wie houdt van de échte, pure muziek, kamermu ziek dus, moet zeker op dinsdag 16 mei om 20 uur naar De Werf voor een koncert dat aanvankelijk niet opgenomen was in de programmatie. Dankzij de optimale en nauwe samen werking met de Ameri kaanse ambassade en aan gezien dit een vrij unieke gelegenheid is (naast het koncert in De Werf treden ze in België nog enkel op in De Singel te Antwer pen) kan deze muziek avond ingericht worden. Het samenwerkingsver band tussen de ambassade van de V.S. en De Werf is niet aan zijn proefstuk. Getuige hiervan de twee swingende muziekavon den met Amerikaanse mi litaire bands waarvoor de publieke belangstelling trouwens zeer groot was. The Guild Trio, een en semble dat opgericht werd in 1985, heeft in korte tijd in de V.S. een stevige re putatie opgebouwd en is vooral gekend voor zijn kamermuziek. Met een piano, een viool en een cello weten de drie leden het publiek op een plezie rige wijze te boeien. Patricia Tao (29 j.) is de pianiste. Ze behaalde op Harvard University, India na University en de State University of New York een aantal diploma's. In 1986 won ze de Frinna Awerbuch International Piano Competition. Janet Orenstein (24 j.) speelt viool. Ze behaalde nog niet lang geleden haar doctoraat aan de State University of New York. Tevens speelt ze mee in heelwat andere orkesten zoals het Juilliard orkest (niet te verwarren met het beroemde Julliard Quar tet), het Stone Brook Or kest, het Philadelphia Or kest, de 20th Century Mu sic Group e.d. Brooks Whitehouse (27 j.) is cellist. Hij studeerde biologie in Harvard Colle ge maar besloot achteraf in de muziekwereld carriè re te maken. Ook hij be haalde diverse diploma's en ook hij is lid van ver schillende orkesten. In De Werf spelen ze muziek van Franz Joseph Haydn, Charles Ives en Johannes Brahms. Toe gang 150 fr. Woensdag 17.5: De goede gouden tijd... Jef Burm, Connie Neefs, tenor Benny An- raet, violist Eddy De Latte en zijn bekend salonorkest brengen een nieuw geluid in Vlaanderens muziek landschap met een uitgele zen liedjesprogramma voor aktieve senioren. Drijfveer en motor ach ter dit verbluffend, spet terend spektakel is de krasse zestiger Jef Burm. Het programma is erg ge varieerd en laat de toe hoorder genieten van mu ziek van Robert Stolz, Franz Lehar en Mozart. Men vertoeft echter ook in een typisch Grieks café en krijgt evergreens te horen uit onze Vlaamse liederen schat. Eddy De Latte is de virtuoze solo-violist die een orkest dirigeert met eerste en tweede viool, cello, akkordeon, kon tra- bas, piano en drums. Op woensdag 17 mei om 14 uur, toegang 200 fr. Zaterdag 20 en zondag 21.5: Tine Ruysschaert met "Luisteren naar L.P. Boon" Naar aanleiding van het overlijden tien jaar gele den van Louis Paul Boon brengt voordrachtkunste nares Tine Ruysschaert, in een regie van Jo Gevers, een kollage van Boontek sten, een dwarssnede van het grote talent, met hu mor en ernst in de juiste verhouding. Wie Tine Ruysschaert bezig zag en hoorde in an dere "teater"-program- ma's als het "Marcus Evangelie" of "Het Ver driet van België" of "Cal- las" e.d. weet dat ook dit Boon-programma een ver plaatsing waard zal zijn. Wie gratis dit program ma wil bijwonen, kan in De Werf terecht op zater dag 20 mei om 17.15 uur in de teaterzaal. Voor de première op zondag 21 mei om 20 uur in de schouwburg is de toe gangsprijs 250 fr. (L.) Koninginnestuk van de Boonherdenking Aalst. Jef Burm en co in «De goede (g)oude(n) tijd» op woensdag 17 mei Tien jaar het overlijden van Louis Paul Boon Aalst. Tine Ruysschaert komt op 20 mei naar Aalst Ter gelegenheid van de tiende verjaardag van het daad de jongste jaren ver- afsterven van Louis Paul Boon, de Aalsterse auteur die dwenen is. op dat moment kandidaat was gesteld voor de Nobel prijs, werden boeken, verhandelingen en foto's die betrekking hebben met Boontje tentoongesteld. De openingsplechtigheid verleden vrijdag lokte duidelijk heel wat meer belangstellenden dan verwacht want er moest overgeschakeld worden van de bibliotheeklokalen naar de vierde verdieping om de zowat 200 gegadigden een zitplaats te kunnen bezorgen. Nog tot en met woensdag de vrieskelders van de 24 mei kan U in De Werf, Brouwerij Zeeberg. Heel Molenstraat 51 terecht veel wordt inderdaad bij Verhandelingen Uniek zijn alleszins een aantal licentiaatsverhan delingen over Boon, zijn werk of zijn tijd die vanuit diverse invalshoeken Louis-Paul Boon be lichten. De tentoonstelling is gratis toegankelijk tijdens de voor het bekijken van het de vele boeken van Boon openingsuren van de literair oeuvre van L.P. verwezen naar typisch Boon waarvoor stands Aalsterse plaatsen en ge staan opgesteld uiteraard bouwen en daarvoor had- in de bibliotheek doch te- den de fotografen dan ook vens aan de balie in de een speciaal oog. inkomsthal als in de lees- Wie de plekjes op de di- zaal en de diskoteekafde- ling. Bij de vernissage voerde «Drie Vrienden» woord en hield Romain John Van de Maele een merkwaardig referaat over de «persoonsaspekten van Boon in zijn werk». Hij noemde hem niet alleen een gepassioneerd schrij ver maar tevens een so ciaalvoelend man en een illuster stadsgenoot. Foto's Het «Boon van Aalst» werd in een reeks foto's in kleur gerekonstrueerd door Bas Balthus en Fem ke Utterwijk uit Neder land en Jan Lodde uit Aalst zelf. Reeds eerder want heel wat foto's tonen gebouwen en stadsgezich ten die sindsdien reeds verdwenen zijn. Zo o.m. bliotheek: maandag van 11 u. tot 13 u. en van 14.45 u. tot 17 u. Dinsdag van 14.45 u. tot 17 u. Woensdag van 12 u. tot 20 u. Donderdag als op verse foto's zou willen te- dinsdag en vrijdag als op rugvinden zal moeten er- maandag. Op zaterdag van varen dat heel wat inder- 9 u. tot 12 u. Tot en met zondag 21 mei kan U in het kader van het Boonjaar, tien jaar na diens overlijden, een ten toonstelling meemaken in de Belfortkelder te Aalst waar U Boon en een paar vrienden kan meemaken nu eens niet als letterkun dige doch als plastisch kunstenaar. Met een vader die auto's schildert en als leerling aan de plaatselijke akade- mie sierkunsten is schilde ren nooit ver weg. Naast het vele letterkun dig werk waarin Boon zich een meester toonde en in het jaar van zijn overlijden wellicht de Nobelprijs voor literatuur zou hebben ontvangen heeft Boontje ook het hele leven door op plastisch gebied geëxpe rimenteerd met olieverf maar tevens met houts kool en zelfs met klei. Enkele jaren terug zagen we reeds een aantal van zijn plastische werken in Kasteel Terlinden ter gele genheid van een jaarver gadering van de Aalsterse Tussen 12 januari en 6 maart 1946 schreef Louis- Paul Boon voor toen nog de krant «De Rode Vaan» een 23-tal afleveringen, een soort van reportage die hij als titel «Brussel, een oerwoud» meegaf. El ke aflevering werd voor zien van een tekening die door zijn vriend Maurice Roggeman werd gemaakt. Het zijn verhalen over het leven in Brussel, het leven dat zich afspeelt op straat, de volksbuurten, in de ca- fé's de markt. Boon en Roggeman waren er de ge tuigen van het alledaagse leven dat in Brussel, ook in het Brussel van toen, verschillende facetten had. Dat Louis Paul Boon die een heel apart plaatsje in zijn hart had voor de doodgewone mens, uitge rekend naar de volkse buurten trok en daar het leven voor en achter de donkere geveltjes en de nauwe straatjes uitkoos voor zijn reportage, zal niemand verwonderen. Hij ontdekte er een Brus sel dat zovele gezichten had en nog steeds heeft, dat er bij elke wandeling wel wat nieuwe dingen te zien waren. «Brussel, een oerwoud» wil allicht weer geven hoezeer Brussel een smeltkroes is van rassen en standen die kriskras door elkaar lopen en bewegen, schijnbaar het met elkaar kunnen vinden, maar zich toch nooit echt met elkaar verbinden. De sterke op merkingsgave van Louis Paul Boon maakte van ie der van die 23 reportages juweeltjes. Als geen ander kan hij de nadruk leggen op de kleine dingen die zich afspelen in deze buur ten, op de details die hij ook in een juist kader weet te plaatsen. Soms spaart hij de lezer zelfs zijn kri tiek niet en geeft hij tus sendoor zijn kommentaar. De verhalen die in «Brus sel een oerwoud» zijn op genomen, werden al eens eerder gepubliceerd. In 1965 werden ze opgeno men in het boek «Reser vaat» van Louis Paul Boon. Maar toen werden de verhalen in een sterk gewijzigde versie opgeno men. Boon had ze her werkt, aangepast, ver staanbaar gemaakt, zodat ook de Nederlanders ze konden begrijpen. Daar heeft het toch wel specifie ke karakter van de oor spronkelijke tekst van «Brussel een oerwoud» onder geleden. Dilbeekse Cahiers en meer bepaald Willem M. Roggeman heeft de oorspronkelijke verhalen opgediept, ze al leen wat de spelling betreft aangepast, maar de sfeer en de tekst ongemoeid ge laten. Bovendien heeft het tweede boek in de reeks «Tekstueel» van Dilbeek se Cahiers ook de oor spronkelijke tekeningen van Maurice Roggeman weer bij de verhalen ge plaatst en zo gezorgd voor een unieke uitgave. Boon heeft het in «Brussel een oerwoud» over de mensen die in Brussel le ven, over de wijze waarop ze de tijd doden, zich amu seren, kreperen en lijd zaam ondergaan wat van hogerhand wordt opge drongen. Hij tekent daar bij scherp de tijdgeest, de mentaliteit, de sfeer uit het Brussel van kort na de tweede wereldoorlog, ziet de ellende, de grauwheid van het bestaan van de doodgewone man in de grote stad, de marginali teit waarin hij leeft. Men voelt aan dat Boons hart voor deze toestanden als een citroen wordt dichtge knepen, hoe hij begaan is met het lot van deze mens die overgelaten is aan zijn lot en in allerlei loense café's zijn vertier zoekt. Voor de liefhebbers van Louis Paul Boon-boeken is «Brussel een oerwoud» een uitzonderlijk werkje. Het is de eerste en wellicht ook de enige maal dat de oorspronkelijke tekst met de originele illustraties wordt uitgegeven. «Brus sel een oerwoud» is vanuit dat perspektief bekeken een unicum en zal meer bepaald ook nog door zijn beperkte oplage een waar devol boek worden. Men kan het bestellen aan de prijs van 350 fr. bij Dilbeekse Cahiers, Span- jeberg 9 te 1710 Dilbeek (02/569.71.56) door over schrijving van het ver schuldigde bedrag op re keningnummer 426- 2158131-53. Eergisteren woensdag 10 mei gingen veler gedachten naar het begin van de vijandelijkheden van WO 2 in ons land. Maar tevens was het dag op dag tien jaar geleden dat Louis-Paul Boon, waarvan gesteld werd dat hij kans had om de Nobelprijs in de wacht te slepen, vroegtijdig overleed. 10 mei werd dan ook uitverkozen als voorlopig koninginnestuk en sluitstuk van de Boonviering. De schouwburgzaal van De Werf liep dan ook eivol voor het meemaken van een totaalprogramma dat weliswaar met aanmerkelijke vertraging begon doch waarvan de pauze er pas kwam te 22.45 u. De viering overschreed dan ook merkelijk de 10 mei-dag. Op 28 mei was er reeds de thierens al aan het werk vernissage geweest van de zag zal het niet verwonder- tentoonstelling Literair lijk zijn dat stekelige op- Oeuvre van L.P. Boon sa- en aanmerkingen niet uit men met een fotoreeks de lucht waren en open- over «Het land van doekjes nooit ver weg. Boon». Romain Van de Anthierens vroeg zich Maele hield voor een 300- trouwens af welke eigen tal belangstellenden een lijk de oorzaken zijn van lezing over de persoon- het feit dat Louis Paul lijkheidsaspekten in Boon duidelijk in veler Boons werk en Maurice harten voortleeft. Zijn Roggeman stelde «Brie- eenvoud? Zijn mense ven aan Morris» voor lijkheid? Zijn reputatie? waarna moderator Willy Wellicht een kombinatie Van Cannegem een panel- van deze diverse kompo- gesprek leidde met Jos nenten. Muyres en Maurice Rog- Toen Anthierens met de geman zelf. vermaarde uitgeefster An- Verleden zondag startte gèle Manteau die barones dan, nu in de kelder van werd even de draak wilde het belfort, de tentoonstel- steken antwoordde ze ad ling «Drie Vrienden» met rem in verband met haar plastisch werk van L.P. adellijke titel: «ga ne se Boon en diens vrienden vend pas, ga ne se refuse Maurice Roggeman en pas en ga ne se porte pas». Robert Van Kerckhoven. Van A. Manteau vema- En ook bakker Patrick uit men we dat Boon een een- de Kattestraat had op het voudig man was en dat ze Boongebeuren valabel in- er niet voor teruggeschrikt gespeeld met zijn Boon- was werk van Boon uit te taart. geven tijdens de wereld- Totaalprogramma oorlog. Ze betaalde hem Op 10 mei beleefden we een maandloon plus 15% een uitgebreid totaalpro- op de verkoop. Tijdens de gramma georganiseerd oorlog werd er veel gele door het L.P. Boonge- zen doch daarna minder, nootschap in regie van Boeken waren dan ook in Frans Redant. Een pêle- de boekhandel vaak afge- mêle van foto's, film, jazz, prijsd en Angèle Manteau deklamatie en niet in het kon het kontrakt met minst interviews door Jo- Boon niet verder zetten, han Anthierens. Martien Ross stelde dat In afwachting en als inter- toen de inspiratie van mezzi zorgde de dixieland- Boon na jaren uitdoofde band van Odilon Mortier hij zich vooral toelegde op (leader, klarinet en saxo) dokumentair werk. samen met trompet Pa- Bert Van Hoorick kende trick Mortier, banjo Johan Boon van bij «De Vlam», Ancaertrombone Jan De van in de klandestiniteit en Backer en sousafoon Erik van bij de Rode Vaan Uitdebroeck voor vrolijke waar hij trouwens Boon geritmeerde muziek als aan het werk zette. Ze opwarmertjes. waren immers beiden Even ingetogen wijding bij kommunist. Bert Van de projektie van de film Hoorick werd zelfs kom- van de begrafenisplechtig- munistisch volksvertegen- heden van L.PBoon tien woordiger voor Aalst jaar terug. Hun overgang naar de so- In een presentatie van cialisten was allerminst in- Francine De Bolle verliep gegeven door opportunis- de avond als gesmeerd me doch lag gewoon in de o.m. met deklamaties evolutie der dingen. Voor door Chris en Walter Boni L.P. Boon was er immers uit werk van Boon waarin bij de Rode Vaan geen het geschrapte en dan ook werk meer en hij beiandde ongekende nummer «Klo- dan ook bij Vooruit. «Ik tensoep» zorgde voor hila- mocht daar ook niet allee riteit. Hoofdschotel werd uiter aard de reeks interviews van mensen die elk op ei gen manier kort bij het leven van L.P. Boon be trokken zijn geweest. Mensen van allerlei signa tuur, ook uit Nederland. En voor wie Johan An- schrijven wat ik wilde», had hij eens aan Van Hoorick verklaard. Herwig Leus die zijn hart en zijn tijd aan L.P. Boon heeft verpand stelt dat dui ding op diens werken die niet van dokumentaire aard zijn er nog steeds niet is. Dat vraagt intense stu die en herhaalde, vergelij kende lezingen. Zijn werk zit inderdaad vol simbo- liek. Hij schrijft over alle daagse mensen en perso nen doch verleent ze een universeel karakter. Boe ken van Boon als Pieter Daens en Geuzenboek aanziet Leus niet als mees terwerken. Die steunen op dokumenten en missen in spiratie maar zijn wel be wijzen van geniale huis vlijt. Met Roel D'Haese wiens Jan de Lichte niet te Aalst mocht opgesteld worden, komt er vuur in het debat. Roel houdt niet zoveel van Aalst. Hij is Geraardsbergenaar en heeft van Aalst weinig goede herinneringen. Woensdag zat hij boven dien nog gekneld tussen deuren van de lift. Dat Boon een begaafd au teur is geeft hij gaarne toe. «Een meester» noemt hij hem. «Maar als schilder is hij dat alleszins niet. Waarom met een Meester in één discipline ook nog trachten Meester te wor den in een andere discipli ne?». Boon probeerde dat wel doch vruchteloos. «Toch speelt de plastische kunst in het literair werk van Boon een grote rol» zegt Herwig Leus want zijn houtskool- en schil derwerk zit in zijn boeken om zo te zeggen verweven. Op E.H. Piet Thomas van KU Leuven heeft «De Ka- pellekesbaan» een niet te vervagen indruk achterge laten. Voor hem was het verboden lektuur. In de dagbladwinkel te Aalst in de Statiestraat durfde hij bijna niet binnen gaan om een boek van Boon te ha len en in het seminarie waar hij die boeken las was dat verboden lektuur. Gelukkig had hij een be grijpende president in het Groot-Seminarie Brochure Bij de viering van L.P. Boon past een mooi uitge geven brochure «Tien jaar later» met duiding over diens werk, ruime biogra fische informatie, primaire bibliografie en teksten en foto's passend bij de diver se panelen. En verder? Morgen zaterdag 13 mei is er een wandeling door het Land van Boon onder lei ding van Bas Balthus en Willy Van Cannegem en tot november zijn er Boonmanifestaties te Za- ventem. Bonheiden, Jette, Amsterdam, Brussel en Antwerpen. En op zondag 21 mei brengt Tine Ruysschaert een collage van Boontek sten in een regie van Jos Gevers. Een dwarssnede van talent, humor en ernst in de juiste verhouding. A tj Première voor Vlaanderen te 20 u in De Werf. LH Ni« Spoi Kultuurraad. Niet zo di- rekt first class maar toch getuigend van aangeboren talent. Tijdens zijn akademieles- sen leerde hij allerlei men sen kennen uiteraard enigszins gelijkgericht. Twee onder hen, Maurice Roggeman en Robert Van Kerckhoven stellen nu sa men met L.P. Boon in de Belfortkelder tentoon. De vernissage van deze tentoonstelling die loopt onder de naam «Drie Vrienden» had plaats ver leden zondagvoormiddag. U ziet er werk van dit kunstenaarstrio van einde der twintiger jaren tot na de wereldoorlog. Van Boon ziet U vooral houts kooltekeningen en lino sneden, van Van Kerckho ven sombere schilderijen en van Roggeman stadsge zichten, portretten, naak ten en arbeidswoningen. LH Muza vzw bestaat 25 jaar want opgericht in 1963. Muza wil de plaatselijke akademie en haar leerlin gen en oud-leerlingen steunen in hun artistieke carrière, de kunststukken muziek, ballet en toneel bevorderen, naschoolse aktiviteiten organiseren en doen al wat kan om groei en bloei van de akademie te bevorderen. Muza wil eveneens kon- certen, voorstellingen en reizen, al dan niet met an dere verenigingen of in stanties organiseren in zo verre die tot het imago van de muziekakademie kun nen bijdragen. En niet in het minst wil ze geldelijk bijdragen tot de uitbreiding van de uitleen- dienst van leerboekjes aan de leerlingen en bij het uitreiken van prijzen. Momenteel telt Muza zo wat 600 leden en neemt zich voor dit aantal verder gevoelig op te drijven. Het lidmaatschap bedraagt 80 fr. voor leerlingen, 100 fr. voor het gezin en 150 fr. voor oud-leerlingen en vrienden. Dubbele jubileumviering Het 25-jarig bestaan van Muza valt samen met de 130-jarige aktiviteit van de akademie zelf. Daartoe werd een samenwer kingsverband georgani seerd dat kan uitgebreid worden met andere ver enigingen en met het me- cennaat. Aan het hoofd ervan staan burgemeester Anny De Maght, schepen voor kuituur en onderwijs Gracienne Van Nieuwen- borgh, stadssecretaris Ro ger Schampeleer, de voor zitter van de Kommissie van Bestuur eerst Marcel Crombeen en nu Sylvain Bogaerts, direkteur van de akademie Herman Van Santen en namens vzw Muza Pierre Eemans. Musicologische avond De tweede musicologische avond heeft plaats op woensdag 17 mei te 20 uur in de trouwzaal van het stadhuis. Prof. dr. ignace 8.30 Nieu Piège Proo teur? Bossuyt van KU Leuven,sietu muziekwetenschap, spreekt er over Antoniap£c Vivaldi. Een organisatieEiysó van Muza vzw met steun- 23. van de G-bank. Toegang"0"-® gratis - Kommissie van bestuur Tijdens deze bestuurspe- riode (89-94) wordt de1000 akademie geleid doo$^° voorzitter Sylvain Boomd gaerts, ondervoorzitteiNieuw Norbert Willems en ledei*11"-1!1 Adolf Breynaert, Pau£o*18 Claus, Marcel Crombeenrrekki Lieve De Ro, Moniqué2-20 Sonck, Gery Vandewallep^, Bart Van Essche, HermaiNieuwi Van Gijseghem, Frangoii Van Goethem en Frangof Vertongen. Guido Di Rauw blijft sekretaris. I Ik 30 Z ^Overna Europa jrundi Het Belgische Rode Afri/4Q3°E heeft besloten 260 Ford Tra^Q Q5 3 sit-wagens aan te kopen ortfoUW8 een periode van 4 jaar. 4talifon bedoeling is dat het ziekenvA&.oo f genpark gelijkvormig ivoi^mba ganaak,. tOO Nu

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 14