Drie keer Wilhelm Mechnig «Slaplitude» in Aalsterse organisaties... Schouwburgzaal van De Werf manu militari ontruimd De Voorpost - 2.6.1989 - 11 Bij zijn zestigste verjaardag B(j zijn zestigste verjaardag moest de Aalsterse schilder en etser Wilhelm Mechnig zich heel nat laten welgevallen. Wars van pracht en praai, de eenvoud zelf sobere volksfiguur als hij was, is en wü bljjven moest hij toch drie huldigingen «ondergaan». Een witUtief van William De Brayn gesteund door heel wat verenigingen en mensen uit de kunstwereld met als beschermheren volksvertegenwoordiger Mare Galle voorzitter van vzw De Rank en dokter Jef De Loof, voorzitter van Vredeshuis' Uiteraard in samenwerking met het Aalsters stadsbestuur vooral dan bij monde van schepen voor kuituur Gracienne Van Nieuwenborgh. Maken verder deel uit van het Beschermkomitee prof. Fr. Vyncke. Agnes De Gusseme, René Van der Speeten, Marcel Wauters en Bert Van Hoorick. Aalst. Heel wat belangstelling voor de opening van de tentoonstelling van Wilhelm Mechnig (a) kreativiteit tintelen. Zijn toedragen, werkkracht, zijn nog Mare Galle ziet in Mech- steeds onaangetaste schep- nig de man van de bevrij- pingsdrang, zijn talent en dende schepping, de kun- zijn zoekende geest maken stenaar die doordringt tot van hem een begenadigd de essentie der dingen en artiest die zich af en toe die het leven van elke dag Drieluik Liefst op drie plaatsen kan U, quasi tegelijkertijd, de werken van Wilhelm Mechnig meemaken. In de Generale Bank, Nieuwstraat waarin de Van Inniszaal in de retro- spektieve wordt getoond tot en met 15 juni op werk dagen van 9 tot 12 en van 14 tot 16 u. en op zaterda gen van 9 tot 11 u. Aan deze tentoonstelling is die in Vredeshuis, Esplanadestraat 8 gekop peld en die loopt eveneens tot 15 juni. Daarenboven wordt het recent werk van Wilhelm Mechnig getoond in de belfortkrypte tot en met 11 juni. Poblikaties Bij de retrospektieve «Mechnig 60» past een keurige brochure met tek sten van William De Bruyn, prof Vyncke, Ben Cami, Remi De Cnodder en Willy Van Cannegem plus een aantal zwart-wit fotokopijen van typisch werk. Bovendien is er echter een Huldeboek met een over zicht van zijn uitgebreid oeuvre te bekomen met bijdragen van Mare Galle, Jef De Loof, Frans Vyn cke, Gracienne Van Nieu wenborgh, William De Bruyn, Hendrik Strijpens, Marcel Wauters, Willie Verhegghe, Frans Van Holsbeeck, Yves Van de Steen, Willy Van Canne gem en Sibylla.Zolang de voorraad strekt is dit boek te bekomen voor 1.200 fr., in Vredeshuis, Esplanade straat 8. Een boek van 210 bij 297 mm op houtvrij machinegestreken papier van 150 gr./mJ, gebonden in rood linnen met 88 pagi na's met 24 kleuren en 20 zwart-wit illustraties van Hendrik De Schrijver. Het boek geeft U een to taalbeeld met de evolutie van het werk van Mechnig sinds 1944. Vaderlandsloos Als vaderlandsloos de in 1945 gestorven vader Carl-Adolf was vader landsloos werd Wilhelm Mechnig te Köln gebo ren op 28 mei 1929, bij de vernissage in de belfort krypte dus dag op dag 60 jaar terug. Toen Wilhelm 11 was brak de oorlog uit. Vader was als vaderlandsloze reeds eerder Aalstenaar met de Aalstenaars geworden. Het werd voor hen een gruwelijke tijd met armoe de en honger, en onrecht dat littekens heeft nagela ten. Wilhelm was dus als knaap reeds «getekend». Hij behoorde tot een stam van smeden waarvan de smidse in de Nieuwbeek- straat en de woonst in de Arbeidstraat gelegen wa ren. Vader Carl was een begaafd kunstsmid waar van in een gevel in de Esplanadestraat de bewij zen nog te zien zijn. Reeds als knaap van 13 voelde Wilhelm in zich de waarbij dan wel slagen on der de gordel in te kalkule- ren zijn. Aan massakuituur heeft Wilhelm Mechnig zich nooit gelegen gelaten. Hij hanteert een eigen kom- pasfunktie wars van de ge richte radarmening die zich naar de massa richt. Mechnig zette zich steeds af tegen de konsumptie- maatschappijtegen ge lijkschakeling die nivele- ring naar beneden toe in houdt. Plooibaarheid is een «kwaliteit» die aan Mechnig allerminst be steed is. Als kunstenaar voelt hij zich geroepen de vrijheid van de mens in Vlaanderen verder uit te dragen via zijn scheppend werk. «Wij zullen het zelf moe ten doen want van andere kontinenten is weinig kul- tureel waardevol te ver wachten voor Vlaanderen. Maar het mag de Vlamin gen, in casu de Aalstenaar niet aan enig chauvinisme ontbreken. Met Martens (Dirk), Daens, Boon en Mechnig heeft Aalst inder daad heel wat troeven in de hand. Aan ons om die ten gepasten tijde uit te spelen. Mechnig in belfortkrypte In de krypte van het Aal sters Schepenhuis, het oudste der Nederlanden, liet William De Bruyn de zestigjarige die dag op dag 60 was toejuichen voor zijn 3 x 20. Onder ruime belangstel ling werd voor de derde maal een tentoonstelling van Mechnig geopend door kuituurschepen Gra cienne Van Nieuwenborgh met een publiek waarvan een aantal konstanten maar met tevens ook een steeds wisselend groot aandeel. Het aantal vrien den van Mechnig is duide lijk zeer uitgebreid want op een stikhete zondagna middag in de broeihete belfortkrypte afdalen be tekent heel wat. Vooral als de drankleverancier het heeft laten afweten. Daar over leest U elders meer. In de krypte betrof het recent werk, onverkocht dus nog. Wel met een prijslijst erbij waaruit blijkt dat, alle verhoudin gen in acht genomen, Mechnig met zijn werk niet duur is wat dan ook inhoudt dat hij gemakke lijk verkoopt. Prof. Frans Vyncke noem de Mechnig een man met uitermate grote produkti- viteit. Bewijs daarvan het feit dat hij sinds 1958, der tig jaar lang, quasi elk jaar Aalst. Kijken naar de werken van Wilhelm Mechnig (a) te Aalst exposeerde met een steeds nieuwe verza meling. «Een uitgebreid opus magnum». Het sukses van Mechnig schrijft spreker toe aan zijn rijkgeschakeerd kolo riet met 1.000 tonen licht en donkere in voortdurend kontrast en permanente spanning. Licht en donker als sombolen van goed en kwaad, van geluk en onge luk, van voor- en tegen spoed. Het leven als strijd dat in wezen het lot van de mens blijft. Mechnig toont dat in zijn gigantisch oeu vre in bevrijdende schoon heid van het menselijk be staan. Overwinning en ne derlaag, vriendschap en tegenslag krijgen bij Mechnig pikturale gestalte die hem in de geschiedenis van de Vlaamse schilder kunst een blijvende plaats zal verlenen. «Mechnig heeft alles dat een goed schilder moet hebben: een poot, een hart en een geest... Prof. Vyncke wenste de gevier de dan ook nog vele jaren, stelde dat Aalst van hem alleszins nog veel verwacht en gaf hem rendez-vous bij zijn 65ste verjaardag. Werk spreekt voor zichzelf Na drie vernissages met telkens een gastspreker is kuituurschepen Gracienne Van Nieuwenborg van oordeel dat alles reeds ge zegd is. «Het werk van Mechnig spreekt trouwens voor zichzelf». Het feit dat bezitters van een Mechnig zelfs voor een paar weken moeilijk van «hun Mech nig» kunnen scheiden wat William De Bruyn duide lijk ervaarde toen hij voor de tentoonstellingen op schattenjacht was. Schepen Van Nieuwen borgh noemde Mechnig een tovenaar met kleuren maar tevens een goedmoe dig man die echter steeds weer en weer in opstand komt tegen wat hij als on rechtvaardig aanziet. LH tijdens bevliegingen toe legt op monotypes, etsen en houtgravures. Mechnigisme Wilhelm Mechnig debu teerde als figuratief schil der doch evolueerde gelei delijk naar non-figuratieve abstrakte kunst met echter steeds duidelijke beelding. Zijn inspanningen om zijn gemoedstoestand te ver bergen zijn inspanningen allerhande leidden hem naar een sterk koloriet. Zijn wereld is abstrakt en toch zijn in zijn werken vluchtige figuraties merk baar. Licht en duisternis spelen bij Mechnig een be langrijke rol. Zelfportret ten maakte hij bij de vleet, planten, dieren en mensen boeien hem en vooral is het dagdagelijks leven on derwerp van veel van zijn kunstwerken. En alhoewel echtgenote, kinderen en kleinkinderen hem op de werkelijkheid drukken aan de oude vis mijn blijft Mechnig on doorgrondelijk, ongrijp baar voor het gewoon lo gisch denkpatroon. De jongste decennia ver andert er niet meer zo veel in zijn manier van werken. Maar steeds blijft elk werk een poëtische weergave van gevisualiseerd denken en beleven van emoties. Roekeloos idealist Mechnig is een vechter, een strijder, een man zon der franje en zonder kom- promissen. Bijna een hal- sublimeert. In de Generale Bank wa ren een zestigtal doeken van Mechnig te bekijken. Zowat de helft ervan is in partikulier bezit. «Elke Aalstenaar wil wel een Mechnig in zijn woning» stelde Mare Galle. Galle vergeleek het oeu vre in bepaalde opzichten met dat van Felix De Boeck wat dan vooral de vergankelijkheid van het leven betreft. Voor Gracienne Van Nieuwenborgh, schepen voor kuituur, zijn lange speeches op een zo warme zomeravond niet nodig. «De werken van Mechnig spreken trouwens voor zichzelf» zegt ze. Mechnig is gewoon de man die schildert wat hij ziet, rechtdoor rechtaan zonder enig kompromis. De kunst van Mechnig is gewoon te nemen of te laten. Hij is gewoon de tovenaar met het eigen palet over tuigd van de eigen moge lijkheden en gevoed door een onblusbare kreativi teit. Een man van weinig woor den, eerlijk en rechtge aard die op zijn zestigste nog niets van zijn vuur heeft ingeboet. Mechnig in Vredeshuis Verleden zaterdagavond opende William De Bruyn de tentoonstelling van an dere werken van Wilhelm Mechnig die hij in een kernachtig gedicht situeer de als «ruw gebeiteld doch ve eeuw schildert hij wars met een hart van peper- van enige kommerciaiisa- koek, innig gloeiend en tie en niet geïnteresseerd in fijngevoelig, eerlijk en kreatief». Gastspreker René Van der Speeten (BRT) stelde dat Mechnig die zijn leven lang weinig opliep met wat over hem of over zijn werk geschreven wordt. Tentoonstellen is voor hem een noodzaak, een levensnoodzaak. Maar hij o e wil steeds zijn eigen zegje tentoonstellingen en deze hebben in wat precies ten- aanzag als een noodzake- toongesteld wordt. lijk kwaad er nu drie tege- Hij geeft niet toe aan eni- Hjkertijd te verteren ge modegril en schildert krijgt, allerminst naar het publiek in Vredeshuis is Mechnig toe. Kritiek deert hem en zijn werk alleszins op met. Hij houdt er gewoon de rechte plaats. Mechnig geen rekening mee. Hij js een kunstenaar waarvan leeft voor zijn werk, ziet kommunikatie een frag- zijn schilderijen node de ment js en kommunikatie deur uitgaan maar weet js juist een intrinsieke dat er voor hem geen an- voorwaarde voor bewaren ere weg is. Aanvankelijk van de vrede die ons allen verkocht hij mets. Speelde dierbaar zelf met de idee het alle maal eens op de brandsta pel te gooien maar voelt Wat betreft organisatie moeten een aantal Aal sterse manifestaties aan sukses inboeten. We hoor den mensen die het kun nen weten spreken over een ingetreden «slaptitu- de». Te warm? Verleden zaterdag werd een avond in De Werf ge wijd aan een ernstig on derwerp als sportgenees kunde op onhebbelijke manier verstoord door het niet aflatend doordringend lawaai van skate-boarders op het buitenterras van De Werf waaraan wie moest instaan voor de orde, tot ontgoocheling van de or ganisatoren, duidelijk wei nig konden veranderen. Verleden zondag werd het een andere misslag in de belfortkelder bij de vernis sages van de derde expo Wilhelm Mechnig, waarbij beleidsmensen samen met de velen met een dorstige keel in een broeihete kel der moesten konstateren dat er wel een receptie was gepland doch dat de drank om een ons niet gekende reden niet aanwezig was. Na enig overleg zagen we dan wel mensen in allerijl de trappen naar de kelder afdalen met dozen (gla zen?) en in de buurt opge haalde drank. «Hoe kan dat?» vroeg een stadsbe stuurder zich terecht af. Maar verleden vr(jdag tartte het gebrek aan orga nisatie ieders verbeelding. Wat op de jaarlijkse avond van de Stedelijke Akade- mie voor Muziek, Ballet en Toneel de apotheose moest worden van een jaar gestadig werken in de aka demie, werd tot grote spijt van de leerlingen en tot duidelijk ongenoegen van de ouders een chaos van jewelste, waarbij zelfs de direkteur van de Werf, kuituuranimator Yvan Verhaevert, moest worden bijgeroepen die helaas niet meer kon doen dan het reglement doen toepassen. Het kwam tot hevig ge bekvecht tot uiteindelijk de balletvoorstelling waar van leerlingen reeds maan den droomden, moest worden afgelast. Het was toen reeds 22.15 u. na een lange pauze die helaas geen oplossing bracht. Achter de scène stonden de tranen in de ogen van dezen die niet konden op treden en in de zaal scho ten verontwaardigde schichten uit de ogen van ouders die het niet namen dat de organisatie dermate mank liep en dan ook hun kritiek niet spaarden. Oor zaak van dergelijke jan boel was de al te gebrekki ge organisatie waarbij uiteraard het bestuur van De Werf vrijuit gaat. Het betrof hier inderdaad een «receptief gebeuren», waarbij De Werf zich be perkt tot het verhuren van de zaal en het doen toe passen van het aangegaan engagement. Ook de Raad van Bestuur van de Aka- demie treft geen schuld want voor de konkrete praktische uitwerking van een manifestatie zijn er andere mensen dan de be stuursleden. Vroegere ja ren werden aktiviteiten georganiseerd per afde ling, doch dit jaar zou men er een gezamenlijk optre den in een totaalprogram ma van maken. Uiteraard een lofwaardig initiatief nu met De Werf er nieuwe mogelijkheden open staan. Men had echter veron achtzaamd een systeem in te bouwen waarbij kontro- le op het aantal gegadig den mogelijk was. Bvb. een toegangskaart verko pen voor 10 fr. Of gewoon gratis uitreiken met van zelfsprekend beperking tot het aantal zitplaatsen, 596 precies. Men had echter de makke lijke weg gekozen en ge steld dat de toegang ge woon vrij was, zonder eni ge plichtpleging. Gevolg was een overvolle zaal waarbij reeds vóór de zaal officieel zou worden toegankelijk gesteld, moest ervaren worden dat reeds een groot aantal zit plaatsen vooraf was inge nomen. Ouders, kinderen en be langstellenden verdrongen zich aan de ingang en zet ten zich gewoon neer waar dat kon. Op een trap of gewoon op de grond. Het bestuur had geen ge bruik willen maken van de geautomatiseerde appara tuur van De Werf die uit- Mechnig past hier ook als mens want verdraagzaam- - heid en breeddenkend. Zich nu gelukkig dat hij open en sociaal, ontvanke- aan die verleiding kon lijk, relativerend en mens- Retrospektieve vriendelijk tot en met. Samen met ons legt Mech- De Van Inniszaal van de zich niet "eer biiindus" Generale Bank in de massaku'luur. Ook Nieuwstraat liep verleden hl' Wl' redden *at n°g kan donderdag eivol. Onder )!an ons geestelijk erfgoed hen naast het stadsmagi- permanent bedreigd straat en parlementariërs wordt- heel wat mensen uit de Momenteel moet de strijd kunstwereld maar vooral voor vrede niet meer «in mensen die Mechnig, ook de duisternis» geschieden als mens, een warm hart doch in een open kring Aalst. In de Werf werd een medische beurs georganizeerd (a) reiken van meer toegangs kaarten dan er zitplaatsen waren, onmogelijk zou hebben gemaakt. Men ging gewoon uit van de stelregel «Wie eerst komt, heeft de beste plaats» doch overzag er de gevolgen niet van. Van enige kans tot reserveren was er dus niet de minste spraak. Manifestaties met kinde ren lokken steeds veel volk: ouders en heel wat familieleden stonden dan ook te drummen aan de tot 19.15 u. gesloten toe gangsdeuren, van de grote schouwburgzaal. Toen de drummende menigte dan hoopvol de deuren toch zagen opengaan, zat de zaal echter tot algemene konstematie reeds half vol. Via zijingangen waren vriendjes inderdaad voor afgaandelijk binnenge- loodsd. En bovendien trachtten die via handtas sen of enig kledingstuk nog open zitplaatsen te re serveren voor nog niet op gedaagde kennissen. Bo vendien was een aantal mooie zitplaatsen als ge bruikelijk voorbehouden voor genodigden waarvan dan achteraf bleek dat ve len ervan verstek lieten gaan. De zaal verlaten Direkteur Verhaevert werd met deze toestand gekonfronteerd maar was allerminst verantwoorde lijk voor deze miskleun. Wel moest hij als verant woordelijke er voor zor gen dat er niet meer men sen present waren dan zit plaatsen. Dat was reeds eens het geval geweest met de komst van Kardinaal Godfried Danneels, doch voor een soortgelijk geval tijdens het voorbije sei zoen, had Deken De Smedt er wijselijk de les uitgetrokken en werd ge werkt met toegangskaar ten, zodat alles in goede orde verliep. Die beden king had men zich in de Akademie duidelijk niet gemaakt. Direkteur van de Akade mie, Herman Van Santen, zag zich dan ook verplicht het publiek te verzoeken de zaal te willen verlaten. Een gedeelte ervan uiter aard. Maar welk gedeelte? Wie moest buiten? Men dacht een oplossing te hebben gevonden door de programmatie te wijzigen. Waar voorheen voorzien was de drie facetten van de akademie - muziek, ballet en toneel - door elkaar te verweven, zou men in het gedeelte vóór de pauze het instrumentaal en het woordgedeelte afwerken. Wie kwam voor het optre den van het ballet, werd dan toch verzocht de zaal tijdens deel I te verlaten, in de hoop dat de anderen voor hen dan zouden plaatsmaken in deel II. Vanzelfsprekend bracht dit allemaal heel wat ver traging mee en pas na 22 u. werd deel I afgewerkt. Ondertussen stonden vele tientallen optredenden voor het ballet achter de schermen met benepen hart en betraand gezicht. Noteer daarbij dat ze reeds een paar uur vóór 20 u. op post waren. Het inlassen, niettegen staande het gevorderd uur, van een lange pauze, zou hopelijk soelaas bren gen. Niets daarvan echter. Toen deel II (ballet) zou beginnen, was het een ge drang van jewelste om bin nen te geraken. De hulp van stadshostesses was er niet bij, want die zou door de organisatoren niet no dig geacht zijn geweest. U ziet zich mits enige ver beelding de taferelen af spelen van ouders, oma's en opa's, tantes en nonkels die de evoluties op dat mooie podium van hun ge liefde willen meemaken, doch door een gebrekkige organisatie, nadat ze een paar uur elders hadden moeten wachten, niet bin nen geraken. De voorzitter van de Kom missie van Bestuur van de akademie, de heer Sylvain Bogaerts die uiteraard geen enkele schuld treft, zag zich dan ook genood zaakt mede te delen dat de balletvoorstelling niet kon doorgaan. Tranen van kinderen maar woedende opmerkingen voor het bestuur van de akademie waren er het ge volg van. De heer Bo gaerts had voor zijn eerste optreden als voorzitter een uiterst ondankbare klus moeten klaren en uit de zaal klonken kreten van woede tegenover het be stuur van de Akademie. Een aantal ouders stelde dat ze hun kinderen uit de Akademie zouden terug trekken want taferelen als ontruiming van de zaal door de politie wilden ze niet meer meemaken. Dat dit gebeuren een staartje zal krijgen bij het college van burgemeester en sche penen is niet te ontgaan. De reputatie van de aka demie voor muziek, ballet en toneel heeft inderdaad een flinke deuk gekregen. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 11