De schilder bij uitstek van het landelijk leven
Dirk Beurms
eindelijk aangesteld
Telepaat-helderziende JIM MURRAY bracht
fantastisch optreden te Aalst
Stadspersoneel in het groen
Kunstschilder Georges Teugels te Aalst
Info-avond voor
paraplegiekers en
tetraplegiekers te Aalst
De Voorpost - 9.6.1989 - 11
In een periode waarin experimenteren in de kunst schering en inslag is, waarin
abstrakte kunst en non-figuratieve kreaties trendzettend zjjn en waarin «kunstzaken»
op de beeldbuis voor heel wat ergernis zorgen waarbij wie dat niet begrijpt als
voorbijgestreefd en niet-begrijpend wordt versleten vormt een tentoonstelling van
werken van Georges Teugels een verademing, een oase van rust, een moment van
bezinning. Georges Teugels paart inderdaad inspiratie aan technisch meesterschap
dat heel wat eigentijdse schilders ontbreekt waarbij deze zich dan liever naar moderne
stromingen wenden om technische onmacht te verdoezelen.
Dergelijke tentoonstelling kan u te Aalst tot en met zondag 11 juni nog meemaken in
de ridderzaal van het belfort, het oudste schepenhuis der Nederlanden.
Bij de druk bijgewoonde
vernissage verleden vrij
dag ontmqetten we inder
daad geen enkefe bezoe
ker die niet enthqusiast
was over de tentoongestel
de werken. Ofwel zag hij
er de bevestiging van wat
hij reeds wist dat Teugels
een grootmeester is met
wereldklasse ofwel werd
hij duidelijk geïmponeerd
door de lieflijke charme
die van zijn romantisch
werk als een fluïdum ieder
kunstminnend hart be
roert. Zijn oeuvre ken
merkt zich inderdaad door
een uitgesproken liefde
voor het agrarische
volkse types, paardenge-
spannen, neerhoftafereelt
jes en bloemenkomposi-
ties stoelend op een
uitgebalanceerde kompo
sitie, het meesterlijk be
heersen van de techniek
en een uiterste zorg voor
het detail. Dat ook u in
genreschilder Georges
Teugels een nieuwe Rem
brandt, Adriaan Brouwer
of Frans Hals vermoedt is
dan ook zeer begrijpelijk.
Aalst. Een van de typische werken van Georges Teugels Natuurtalent
die veel aandacht schenkt aan het leven op het platteland. De op 4 januari te Sint-
(a) Gillis-Dendermonde ge-
Gemeenteraad van Erpe-Mere voltallig:
Er is al heel wat diskussie geweest voor de opvolging van
tx-schepen U. De Grave. Niet alleen binnen de VU-
fraktie heeft dit voor minder verkwikkelijke problemen
gezorgd, maar ook in de vorige gemeenteraadszittingen
is deze plaatsvervanging het onderwerp geweest van
heftige en soms luidruchtige gedachten wisselingen. Ein
delijk is de zaak geregeld en kunnen de zittingen
«regelmatig» verlopen, nu dat Dirk Beurms beëidigd is.
Erpe-Mere. VU opvolger Dirk Beurms, na lang wachten
uiteindelijk dan toch beëdigd (jv)
In Aalst werd onlangs een ker op het psychische,
vzw Piekernie opgericht. De vzw Piekemie wil zich
De vereniging groepeert aktief inzetten voor de re-
para- en tetraplegieker en 'integratie van deze mensen
ze werd gesticht door het en hen zoveel mogelijk in-
verplegend personeel van schakelen bij de uitwer-
het revalidatiecentrum van king en de uitvoering van
net Universitair Zieken- de aktiviteiten.
huis van Gent. Het verple- Op vrijdag 16 juni e.k. om
gend personeel heeft kun- 19.30 uur wordt door de
nen ervaren dat para- en vzw Piekernie een info-
tetraplegiekers met heel avond georganizeerd in de
wat problemen hebben af zaal 't Kapelleken in de
e rekenen, problemen die Meuleschettestraat 43 te
™et a,1fen of uitsluitend Aalst, waar men alles kan
P het fysisch vlak zijn te vernemen over dit initia-
situeren, maar ook en ze- tief.
Het aanslepen van de aan
stelling van de Burstenaar
is te zoeken in de onvere
nigbaarheid van het man
daat-opvolger van Chr.
Baeyens en haar ambt als
gemeentebediende. Zij
moest kiezen tussen beide
en bijgevolg voor één van
de twee ontslag nemen wat
zij tot voorheen niet deed.
De onenigheid leidde tot
heel wat politieke perike
len waarbij de VU-fraktie
de schuld gedeeltelijk op
de rug van de meerderheid
schoof en zelfs een klacht
indiende bij de bestendige
deputatie omdat de zaak
te lang aansleepte. Intus
sen is het ontslag er toch
gekomen en eindelijk
werd D. Beurms door bur
gemeester De Langhe beë
digd en heeft hij zijn plaats
bij de oppositie kunnen
innemen.
Toch kon VU-fraktielei-
der J. De Vuyst niet nala
ten om andermaal tussen
te komen omdat volgens
hem het schepencollege
niet korrekt gehandeld
heeft in deze zaak. Hierbij
wees hij op het feit dat het
college pertinent wist dat
er onverenigbaarheid was
en men bijgevolg de eerste
opvolger(ster) onmiddel
lijk voor de keuze had
moeten stellen, vooral om
dat het aan raadslid J. De
Wolf beloofd was. Daar
bij, aldus de interpellant,
heeft het college geluk ge
had dat betrokkene vrij
vlug ontslag ingediend
heeft. Tot besluit richtte
hij zich tot burgemeester
De Langhe: «De voorzit
ter heeft ons gewezen op
de onvolwassenheid van
de VU, maar wat we hier
meemaken is de onbe
kwaamheid en de kwade
trouw van het college en
de burgemeester mag zich
niet moeien met de VU;
daarom moeit u met uw
eigen verschrompelde
PW en houdt uw agressie
voor u zelf».
Burgemeester De Langhe
vond dat de aantijgingen
van raadslid De Vuyst niet
thuishoren in een gemeen
teraad en stelde dat het
college niet zwaar tilt aan
de klacht van de besten
dige deputatie. Bovendien
had betrokkene, Chr.
Baeyens, een andere keu
ze kunnen maken zoals
politiek verlof en het is
zeker geen onbekwaam
heid vanwege het college.
Bovendien besloot De
Langhe: «Op verdachtma
kingen antwoord ik niet en
ik wil boven alles de sere
niteit behouden en het is
vooral dank zij de voorzit
ter van de raad dat deze
laatste thans volledig is.»
JV
boren Georges die spoedig
met zijn ouders zou uitwij
ken naar de landelijke
Potaardeweg te Lebbeke
op de buurt Heizijde was
een natuurtalent die reeds
van in zijn prille jeugd
door de tekenmikrobe was
gebeten. Reeds in de kleu
terklas hanteerde hij heel
wat pijpjes kleurkrijt en
werden buren gezegend
met menig gekleurd
muurtje. Amper 16 volgde
Georges reeds tekenlessen
te Parijs en later vervol
maakte hij zich aan de
Brusselse Akademie voor
Schone Kunsten waar zijn
werk geroemd werd om
wille van verfijnde weer
gave van het detail.
Het boerenleven
Niettegenstaande zijn stu
diën in steden is Georges
Teugels toch steeds de
schilder van het boerenle
ven gebleven. Hij woont
inderdaad in een typisch
agrarische wijk waar ook
nu nog steeds boerderijen,
velden en weiden te vin
den zijn. Plus uiteraard
echte boerse volksmensen
die hij dan ook met voor
liefde afbeeldt. Zijn vader
die hij helaas een paar
maanden terug op 87-jari-
ge leeftijd verloor was zijn
meestgeliefd model. Maar
ook Slinke Miel, Den
Bruinen, Peke Van Belle,
Leon van Kloekes, Oscaar
de visser, de Witte van
Zoons en tal van andere
volksfiguren waren voor
Teugels dankbare onder
werpen. Georges Teugels
toont er zich een sociaal-
geëngageerd man die ook in
zijn schilderijen oog heeft
voor de jeugd.
Paarden
Maar niet alleen de mens
interesseert Teugéls. Paar
dekoppen, paarden tout
court en paardengespan-
nen zijn een van zijn meest
geliefkoosde specialitei
ten. De muskulatuur van
het paard heeft voor hem
geen enkel geheim en zijn
technisch vakmanschap
heeft niet het minste pro
bleem met een exakte
weergave ervan.
Fraaie taferelen schildert
Teugels ook met de bin
nenkoer van een boeren
hof met kar of kruiwagen,
en quasi vanzelfsprekend
er tussen in, enkele kip
pen. Totaal natuurge
trouw weergegeven. Le
vendig tot en met. En niet
minder mooi schildert hij
prachtige ruikers waarin
uiteraard veldbloemen
niet ontbreken.
Teugels bezit de gave tij
dens een kreatieve oog
opslag een totaalbeeld op
te vangen en deze
momentopname uit te
bouwen tot een samenhan
gend en boeiend tafereel
waarin zijn liefde tot de
natuur en tot de mens dui
delijk straalt.
Mens, dier en plant
Voor alle drie heeft Teu
gels evenveel interesse.
Zijn grote verdienste is
dan ook dat hij taferelen
die dreigen teloor te gaan
voor de komende genera
ties vastlegt en wegster
vende schoonheid als on
uitputtelijke inspiratie
bron kristalliseert in doe
ken met het clair-obscur
en de patine waarvan hij
alleen het volkomen mees
terschap bezit.
Liefst gaat hij uit van war
me, donkere bruinen naar
goudgelen toe en laat er
het licht in rustieke
schoonheid op schijnen.
Zijn werken zijn dan ook
stuk voor stuk technisch
als inhoudelijk juweeltjes
van en geschikt voor alle
tijden.
Veelzijdig
Georges Teugels toont
zich als technisch virtuoos
een magiër met lijn, vorm
en kleur. Als opmerkzaam
archivaris legt hij eeuwen
oude tradities vast voor
het nageslacht. Als bio
graaf vertelt hij het wel en
wee van het boerenleven.
Als volleerd komponist
kreëert hij visuele concer-
ti van subtiele menselijke
schoonheid en als ambas
sadeur draagt hij deze kul-
turele rijkdom uit tot ver
buiten onze grenzen. Als
filosoof tenslotte weet hij
de waarde doch tevens de
vergankelijkheid van het
leven vast te leggen in een
tintelende blije, en gulle
lach, een emotioneel
moment.
Nationaal en internatio
naal
Georges Teugels komt
voor in heel wat belangrij
ke nationale en internatio
nale naslagwerken. Hij
kreeg, zeer verdiend, heel
wat onderscheidingen
o.m. in Parijs, Blois, Lau
sanne en Geneve en expo-
Aalst. De kunstenaar poseert bij een van zijn werken, een schitterend in kleur gezette
paardekop. (a)
Aalst. Ook de mensen van de boerebuiten zijn een van de geliefkoosde onderwerpen
van Georges Teugels, (a)
seerde zowat overal in
Vlaanderen.
Laatste keer in Ridderzaal
Als onze informatie klopt
wordt deze tentoonstelling
in de ridderzaal van het
belfort de vijfde te Aalst
en eveneens de laatste in
deze zaal. Het stadsbe
stuur speelt inderdaad met
de idee deze mooie zaal
vanaf volgend jaar niet
meer open te houden voor
tentoonstellingen al brengt
dat wel heel wat zaad in de
stadskas doch er de dienst
toerisme konstant in onder
te brengen met als ten
toongestelde schilderijen
deze die de stad zelf in
bezit heeft. In hoeverre
deze nieuwe formule
deugdelijk zal zijn of niet
zal de toekomst uitwijzen.
Bij de vernissage verleden
vrijdag zorgde recensent
Louis Van der Hilst voor
de gelegenheidstoespraak.
Hij benadrukte de eigen
visie van Georges Teugels
op het agrarisch leven in
een zeer eigen stijl met zin
voor perfektionisme. In
onze periode van business
is business geldt bij hem
nog steeds respekt voor de
essentiële en traditionele
waarden van het leven.
Respekt eveneens voor de
kunstliefhebber waaraan
hij nooit een werk zou af
leveren dat niet tot en met
af is.
In zijn «Bierschenker»
hebben we een typisch
staaltje van Teugels' mees
terschap in de «clair-
obscur-techniek». In zijn
monkelende «Filosoof» en
in zijn «Pijproker» toont
hij zich een merkwaardig
mensenkenner en psycho
loog en zijn twee- en drie
spannen zijn telkens unie
ke realisaties. Ook simpe
le veldboeketten tovert hij
om tot artistieke hoog
standjes. Zelfs in stille
vens, hoe paradoxaal dan
ook, weet hij leven te wek
ken op de hem eigen
wijze.
Een aanrader alleszins.
U kan in de belfortzaal
nog terecht tot en met zon
dag 11 juni elke weekdag
van 10 tot 12 en van 14 tot
18 u. Op zondag van 14 tot
20 u.
LH
Een fenomeen als Jim
Murray observeren en be
studeren is zeker geen si
necure.
We moeten heel voorzich
tig zijn, met al te arrogant
te zijn wat psychologisch
theoretiseren betreft,
maar wel ruim én nederig,
gezien onze kennis een
druppel is en onze onwe
tendheid een oceaan.
Vooral wanneer we dan
geconfronteerd worden
met de fascinerende per
soonlijkheid van Jim Mur
ray voelen we ons ietwat
onwennig, want dit is geen
man, waarop zomaar een
etiket kan worden geplakt.
Inderdaad draagt hij een
heel complex van wonder
lijke capaciteiten in zich
en zijn optreden op 28
april 11. zal nog een hele
tijd blijven nazinderen bij
het publiek.
Tijdens de eerste experi
menten - psycho-grafolo-
gie - genoemd, ontleedde
hij als de beste zieleknij-
per, binnen de kortste ke
ren met grote trefzeker
heid het karakter, de ge
dragingen, de gevoelswe
reld en andere aspekten
van de menselijke per
soonlijkheid. Wat meer is,
hij schouwde de kandida
ten diep in de ziel, soms
zelfs doordringend tot de
verste en donkerste hoek
jes. De spontane, ludieke
en vrijmoedige manier van
praten zorgde voor heel
wat opwinding en lol in de
zaal.
Gedurende het tweede ge
deelte behandelde hij dan
de door het publiek vrij
willig afgegeven foto's.
Als een levende scanner
bracht hij zijn bevindingen
in beeld met een energie
en een mimiek, gewoon
niet te evenaren. We we
ten dat lichaam en geest
niet los van elkaar te den
ken zijn, dus één geheel
vormen, vandaar dat be
paalde lichamelijke ver
schijnselen, vreemd aan
de eigen persoonlijkheid
dan ook onmogelijk kun
nen uitblijven in geval de
vreemde fluïde binnen
dringt.
Wie aandachtig heeft toe
gekeken, heeft ongetwij
feld de voortdurende ver
andering van bewustzijn
stoestand geregistreerd,
een BEWIJS dat Jim Mur
ray inderdaad de fluïde
volledig in zich opneemt.
Dergelijke bewijzen liggen
niet zomaar voor het ra
pen en de Heer Murray is
dan ook uniek op dit vlak.
Zó overduidelijk kunnen
deze verschijnselen zelden
worden waargenomen.
We konden merken hoe
de pupillen zich afwisse
lend verwijdden en ver
nauwden, de soms bijna
koortsige schittering in de
ogen, de glazige, versluier
de of harde blikken ver
raadden de talrijke en ver
schillende emoties die hij
onderging.
Gelaatszenuwen en -spie-
ren waren eveneens totaal
betrokken bij dit proces
van transformatie. Naast
al deze uiterlijk waar
neembare feiten mogen
we ook niet uit het oog
verliezen dat bloeddruk,
hartslag en ademritme aan
konstante verandering on
derhevig zijn. Het publiek
vindt het natuurlijk leuk
wanneer hij op zo'n onna
volgbare manier uiting
geeft aan de persoonlijk
heid van iemand die zich
op een foto bevindt, maar
vermoedt niet altijd welke
enorme begaafdheid en
konstitutie hiervoor is ver
eist. Jim Murray heeft ons
bewezen dat hij perfekt in
staat is een separate reali
teit waar te nemen door de
merkwaardige eigenschap
die hij bezit nl. zich van de
eigen persoonlijkheid to
taal te kunnen losmaken.
We kunnen gerust stellen
dat in zijn brein, in die
fabuleuze elektronische
dans, de schijnbare tegen
stellingen: emotie en intel-
lekt, vrijheid en discipline.
rede en intuïtie, chaos en
orde, werkelijk in kreatie
ve harmonie aanwezig
zijn.
Aalst en omgeving kijkt
hoopvol uit naar een vol
gend optreden, dat naar
we hoorden fluisteren,
eind augustus e.k. zou
plaatsvinden.
Hieromtrent publiceren
we tijdig nadere infor
matie.
De namiddag in het groen,
georganiseerd door het
stadspersoneel onder pa
tronering van elke discipli
ne door een schepen lever
de volgende laureaten op.
Proficiat.
Fietstocht
1. Dirk De Meyer
2. Ingrid Van de Steen
3. Christiane Meganck
4. Francois De Troyer
5. Hilde Eylenbosch
6. Ilse Raes
7. Luc Moereels
Eva Moereels
Griet Moereels
10. Bemadette Van den
Neucker
11. Jozef De Bruyne
12. Frank Stevens
13. Marie-Paule Calle-
baut
14. Vicky De Wolf
15. Katrien Buysse
Petanque
1. Clemence Huylebroeck
2. Femand Eloot
3. Patrick De Smet
4. Jozef De Witte
5. Marcel De Neve
6. Achiel Putteman
Laureaat wandeltocht
De Gols Magda
Tennis
1. Luc Moens
2. Dirk De Meerleer
3. Luc Vertongen
4. Marleen De Meyst
5. Jef De Wolf
Bal boogschieten
1. St. Servatius
1. Guy Huylebroeck
Rudy Viellefont
3. Stan Van Audenhove
4. Frank Boeyden
5. Jan Deghels
6. Etienne Schockaert
2. Stad Aalst
1. Joseph Huylebroeck
Johan Huylebroeck
3. Rik De Neve
Francois Buys
Joost Van Lierde
Johan Verbraeke
3. De Klauwaerts
1. De Cooman
2. Luc De Ridder
Herwig Van De Velde
Patrick De Clippele
5. Dirk Goeman
6. Guido Huylebroeck
Kaarting
1. Frans De Meersman
2. Odilon Mortier
3. Oscar Redant
4. Marcel Delgouffe
5. A. Janssens
6. Janssens
7. J. De Saedeleer
8. Van der Borght
9. L. De Coninck
10. Werner Bocqué
11. Jan Buyl
12. Verleysen
Hengelen
1. Alfons Verpeten
2. Louis Verpeten
3. Philemon Hendrickx
4. A. D'Haese
5. B. Van de Steen
6. Gina Van de Steen
7. G. Bourlon