Nationale beiaarddag ook te Aalst en Dendermonde The N.0. Train Jazzband in De Werf te Aalst Marie-Jeanne Keunen in belfortkelder A.s. zondag zal de Beiaard alom spelen Aanstaande zondag 18 juni is het Nationale Beiaarddag. Een gelegenheid waarbij in een veertigtal beiaarden van Vlaanderen Koncerten kunnen worden meegemaakt. Uit alle torentransen is beiaardmuziek dan ook te genieten. In enkele steden is de beiaard dan ook op die dag toegankelijk voor jan en alleman en kan U wellicht toekeken hoe de beiaardier dergelijk koncert realiseert. De gouden tijd van het beiaardspel situeert zich in de zeventiende en acht tiende eeuw. Omdat er (nog) maar weinig origine le beiaardmuziek voorhan den was, werden meestal transkripties van clavecim- bel of pianomuziek ge speeld met de nodige aan- passinen. Stilaan kwam daar echter verbetering in en gingen komponisten- speciaal voor beiaard wer ken schrijven, o.m. Wey- ckaert in Gent en Vanden Gheyn in het Mechelse. Er kwam zelfs moderne beiaardmuziek. De negentiende eeuw ken merkte zich onder meer door een terugloop van het beiaardspel al was het uitgerekend in die periode dat Peter Benoit zijn «Dan mocht de beiaard spelen» schreef. Een voltreffer. Met Jef Denijn, overleden in 1941, raakte het beiaardspel over zowat de hele wereld bekend en zijn opvolger Staf Nees werkte in dezelfde zin suksesrijk verder. Deze revival lag o.m. aan het oprichten van de Mechelse beiaard school in 1922. Jaarlijks komen er afgestudeerden uit die dan de roem van de beiaardmuziek uitdragen over binnen- en buiten land. Het diploma van de ze beiaardschool staat op het niveau van diploma's van een conservatorium. Uiteraard kan er niet geoefend worden op een heuse beiaard. Dat ge beurt dan maar op oefen- klavieren gekoppeld aan houten staafjes in plaats van aan echte klokken. Andere beiaardscholen bevinden zich in Neder land in Amersfoort en in Denemarken in Logum- kloster. Voor beiaardiers zijn er ook internationale kon- gressen. Bvb volgend jaar in het Nederlandse Zut- phen. En verder bestaat bij ons de Nationale Fede ratie van Beiaardvrienden. België heeft wel 60 beiaar den maar bij onze noor derburen zijn er meer dan 100. Er zijn er eveneens in Frans-Vlaanderen en in Beaune en Dijon wat dan wel zal te maken hebben met onze historische ban den met Boergondië door heen de loop der eeuwen. Maar onder impuls van Vlaamse beiaardiers zijn er ook reeds klokkenspe len in andere kontinenten. Zo bvb in de Verenigde Staten van Amerika waar reeds heel wat van onze beiaardiers koncerteer- den. En tevens, hoe ver rassend dan ook in Japan. Uitgerekend in een boed dhistische tempel waar de klokken uitsluitend dienen als instrument voor bege leiding van de eredienst. Reeds in de verre oudheid waren klokken bekend. Uiteraard fel afwijkend van de huidige zowel naar vorm als naar klank. Klok ken komen aanvankelijk uit Azië doch bereikten geleidelijk via de oude Griekse cultuur en het Ro meins keizerrijk het kris- tendom in het Westen. Eerste kiem van de bei aard was de uurklok, zo wel te Aalst als te Dender monde reeds gekend tij dens de 14de eeuw. Daar uit groeide dan de beiaard, een reeks geharmoniseer de klokken met een tessi- tuur van minstens twee ok- taven waarop dan via een toetsenbord en een voet klavier kan gemusiceerd worden. De eerste wijze van musi ceren was echter niet met een klavier doch via ha mers. Een langere noot werd dan bereikt door «tremoleren» of beurte lings op de noot in kwestie en op een gekombineerde kloppen. Die beurtelingse beweging had heel wat weg van het melken van koeien en men had het dan ook over «klokken melken». Toen in de klokken kle pels werden aangebracht vonden spitsvondige «beyaerdiers» er iets op om geloop en gesprong naar verschillende klok ken te ontgaan. Ze bon den aan de klepels touwen en maakten die vast aan handen en benen. Klok ken zo doen zingen was dan ook verre van een si- nekuur. Later kwam er het «stokkenklavier» en nog later het handklavier en het voetklavier. Daarme de werden dan de klepels in de onbeweeglijk han gende klokken tegen de klokwand getrokken. De huidige beiaard was gebo ren. Aanpassingen en ver nieuwingen waren legio doch tijdens de Franse Omwenteling gingen heel wat beiaarden in onze kontreiren teniet. Einde 19de eeuw werd wel een heropstanding van deze muziekdiscipline vastge steld doch momenteel hebben heel wat beiaarden last van luchtverontreini ging en maken nefaste weersomstandigheden het Beiaardmechanisme nogal eens onklaar. Een klok gieten Te Villedieu-les-poêles in Noordwest Frankrijk maakten we het gieten van klokken mede. Een oud ambacht waarvan de tech nieken artisanaal nog aan leunen bij de Middeleeu wen doch waarbij ook ul tra-moderne hulpmidde len van pas komen. Het is een proces in heel wat schuifjes. Nauwkeurige berekeningen om vorm en gewicht te bepalen, vor men er de basis van. De kern van wat eens de klok zal zijn wordt gemetseld en daarop wordt door aan brengen van diverse soor ten lagen leem de klok mantel gesmeerd. Eens voldoende stevig wordt het inwendige verbrijzeld en verwijderd zodat enkel de klokmantel resteert. Daarop komt dan de gego ten legering van koper en tin in verhoudingen die men liever geheim houdt en bij een even geheime temperatuur. Eens het witgloeiend mengsel erop gegoten, gaat wat de klok moet worden de oven in. Eens uit de oven gehaald is het werk van de gieter allicht nog niet volledig af. De klok moet inderdaad de gewenste toonhoogte hebben met bovenop de harmonische tonen in har monie met de grondtoon van de klok. Het zijn juist deze harmonische boven tonen die wel eens aan het klokkespel het epiteet «bijna vals» verlenen. Zo nodig moet in de klok heel wat worden weggeboord doch op welke plaats dat dan weer best geschiedt, weet alleen de ervaren, ge specialiseerde vakman. Gekende Vlaamse klok kengieters waren de ge slachten Waghevens en Van den Gheyn, Melchior de Haze, Wille Witlockx, Joris Dumery en Van Aer- schodt. Mechelen en Leu ven waren vroeger de voornaamste centra van klokkengieters doch later ook Leuven en Diest. Voor beiaardmuziek zorg den Jef Van Hoof, Staf Nees, Renaat Veremans, Flor Peeters, Godfried Devreese, Gaston Fere- mans en vele anderen. Van beierman tot automaat De beiaard van Aalst In Aalst werd alleszins reeds gebeierd in 1432. Al dus blijkt uit een doku- ment over de geboorte van een prins. De alleroudste klok van de beiaard da teert uit 1487 en werd ver vaardigd door Mechelaar Jan Zeeltman. Ze hangt er nog steeds, zij het dan stom, in het torentje naast het Belfort. In 1540 kwamen er zeven klokjes bij van Medard Waghevens die werden in gericht als automatisch spel. Diezelfde gieter zorgde nog voor 11 andere nieuwe klokken in 1545 en Peter Van den Gheyn bracht er nog 5 bij. Omdat er dan ook een beiaardkla vier werd aan toegevoegd mag men van dan af spre ken over een heuse bei aard. In 1666 maakte de Antwerpse gieter Hendrik Lefebvre er nog maar eens 4 klokken bij. In 1714 kreeg Aalst zijn tweede beiaard :35 klok ken van Gentenaar Jan Pauwels later nog met 4 aangevuld en in 1716 in het belfort geplaatst. Het werd dan ook een tamelijk volledige beiaard althans volgens de toenmalige normen. De derde beiaard werd een vernieuwde versie van de vorige dat niet zeer zui ver was. Met de dertig klokken was Aalst dan reeds aan zijn derde bei aard en aan zijn vierde klokkenspel. Het was voor de Aalsterse beiaardiers een bloeiperiode want hun namen waren wijd en zijd bekend. Toen de brand van 1879 de beiaard danig teisterde en er van de 38 Dumery-klok- ken amper 17 gespaard bleven, kwamen er 27 klokken bij van de Leu venaar Van Aerschodt en drie van Causard uit Tel ling. En toen Karei De Mette er nog 4 klokjes bijschonk kreeg deze vier de beiaard 48 klokken uiteraard van divers formaat. Voor de vijfde beiaard werd geopteerd voor tota le hernieuwing in een stre ven naar optimale homo geniteit. Een Nederlandse klokkengieter realiseerde er 52 voor Aalst die nu ervaren worden als bie- zonder homogeen en zui ver. Hij is eerder van het lichte type doch vermits hij tamelijk laag is aange bracht is dat eerder een pluspunt. De Aalsterse automatische beiaard Wanneer beweerd wordt dat de beiaard van Aalst de oudste van het land zou zijn dan slaat die bewering eerder op het automatisch spel. Deze automaat heeft als grondslag een trommel van 30 cm diameter met erop elektrische kontak ten. Om het kwartier komt deze trommel op een im puls van het horloge in beweging en wordt elek trisch de erop gegraveerde melodie gespeeld. Het uurwerk is voorzien van een inrichting die er voor zorgt dat er 's nachts niet gebeiaard wordt. Bij even tueel stilvallen van het uurwerk moet er goed op gelet worden dat men geen fout van 12 uur maakt. Dat was wel reeds het ge val en toen speelde de bei aard niet overdag wat niet zovelen opmerkten doch wel 's nachts wat dan wel door velen als zeer storend In de verg. 1 en 2 van het Kultuurccntrum De Werf te Aalst speelt op zaterdag 24 juni om 21 uur de Lokerse New Orleans Train Jazzband, dit op uitnodiging van The Crazy Bol Jazz Club. Voor wie houdt van gezellige, goeie ouwe N.O.-jazz, een avondje om niet te missen! The New Orleans Train Jazzband, in 1974 opge richt en het huisorkest van de Lokerse Jazzklub, hoe ven we aan jazzliefhebbers vast niet meer voor te stel len. De band is immers een vaste waarde op de meeste kroegentochten en ook bij de meeste voor aanstaande jazzklubs van Vlaanderen en omstreken. Een bewuste keuze voor «amateurisme» (in de goe de betekenis van het woord) met weliswaar aandacht voor afwerking van hun optredens, reper toire en arrangement, als- look hun entoeziaste inzet liggen aan de basis van het feit dat ze overal opnieuw worden gevraagd. De stichter Alajos Van Pe- teghem heeft al een kwart eeuw New-Orleansbloed door de aderen stromen, na een serieus infuus van de Dendermondse Jegg- pap. De kontakten met de Harlem Blues and Jazz band en meer in het bij zonder met trombonist Clyde Bernhardt, zorgden voor toevoeging van Har- lemswing. De Lokerse Jazzklub van pianist Guido Ros is een jazztempel waar regelma tig binnen- en buitenland se solisten op het podium klimmen en inspiratie bie den aan de andere bandle den. Deze elementen zijn misschien verklarend én bepalend voor de eigen stijl die de Train in de vijftien jaar van zijn be staan heeft weten te ont wikkelen. Ook de N.O. Train J.B. bleef niet ge spaard van regelmatige wijzigingen in de bezet ting. Maar de basis van bij de aanvang, trombonist- vocalist-Ieadér Alajos Van Peteghem, trompettist-ar- rangeur-sekretaris van de Lokerse Jazzklub Guido Ros is er nog steeds. Ook klarinettist-saxofonist «Sweet Georgia Brown»- Segers is nog steeds van de partij. Van de youngsters blijven nog bassist-vocalist Arnold Deschepper en drummer Bert Lissens. Opmerkelijke optredens van de Train waren tijdens de Jazzfestivals van het Oostduitse Dresden in '80, van het Franse Dunkerque in '84 en het Britse Brecon. Naast Clyde Bernhardt speelden met de Train: Sammy Rimington, Eddy Boyd en Wallace Daven port. De laatste tijd werd de Train vergezeld door zangeres Ann Rosswell, die reeds zong met gans «swinging Antwerp» en die tijdens een Dender mondse Honky-Tonkboot- tocht werd opgevist. The New Orleans Train Jazzband is sinoniem voor een onbezorgd swingend avondje om niet te verge ten! Op zaterdag 24 juni om 21 uur in De Werf. L. Van morgen zaterdag 17 tot en met zondag 25 juni stelt kunstschilder Marie- Jeanne Keunen uit Ste- voort-Hasselt werken ten toon in de belfortkelder. Na haar sukses van verle den jaar komt ze graag terug. Ze presenteert olieverf schilderijen geschilderd met een verfijnd kleuren-' palet stoelend op grote technische vaardigheid. Vooral wilde veldboeket- ten, stillevens en land schappen genieten duide lijk haar voorkeur. Haar gevoel voor détail en licht beklemtoont de origi naliteit en de natuurlijk heid van haar werken. De tentoonstelling is alle dagen toegankelijk tussen 11 en 18 uur. Aalst. Marie-Jeanne Keunen bij een boeket veldbloemen werd ervaren. Melodieën die o.a. op de automati sche beiaard gegraveerd zijn heten «Het waren 2 koningskinderen», «Melo die in oude trant», «Schoon Jonkvrouwe», «Menuet» van Haydn, Thema van Purcell, «Aria» van Haendel en «Thema» van Mozart. Aalsterse beiaardiers Na Cornilles den Rouc beyaerdere van der stede (1447), Cornelis Van der Sporct beyaerdere deser stede (1539) en Jan Droes hout (1580) was Gillis Lai- court wellicht de eerste die de naam beiaardier ten volle verdiende. Verdere beiaardiers te Aalst waren Guilliaume Alicourt (1650), Theodor de Lambermont (1758), Karei-Jozef Peeters (1715), Boudewijn Sche pers (1732), Cornelis Schepers (1760), Jozef Schepers (1800), Franci- scus Van de Maele (1683), Karei De Mette (1890), Robert De Mette (1936) en Pedro De Smedt, de huidige beiaardier waar over verder heel wat meer vermits hij zowel te Aalst als te Dendermonde stads- beiaarder is. De beiaard van Dendermonde De eerste klokken van Dendermonde dateren uit het jaar dat het Belfort er werd opgetrokken in 1378. Twee klokken gegoten door Jan Leenknecht. De éne kondigde het uur aan, de andere was de «drape- rijschelle» die de laken- markt moest inluiden. Een automatisch geheel dat echter reeds in 1403 ter ziele ging want totaal ver sleten. Dendermonde had echter reeds een voorloper van de beiaard, «een voor- sprei». Een melodietje dat automatisch ten gehore werd gebracht alvorens «het uur» zou slaan. Dat bestond er reeds in 1529 en zou de basis worden van de eerste Dender mondse beiaard. Het dien de trouwens als voorbeeld voor «voorspel» te Ou denaarde met een uurwerk van Pieter Enghels en klokken van Jacob We- ghevens. De eerste heuse beiaard van Dendermonde dateert van 1740 en Pieter Van den Gheyn goot er eerst 27 en daarna nog 10 klokken bij. Wanneer er een beiaardklavier werd aan verbonden is (nog) niet ge weten. De familie Van Den Gheyn was drie eeu wen lang een vermaard klokkengietersgeslacht met verschillende leden die Pieter heetten en die dan ook net als in een dynastie, gewoon genum merd werden met Ro meinse cijfers. In 1825 sierden deze klok ken met nog drie eenhe den vermeerderd de cir kelvormige toverlantaarn toen op 18 september 1914 de Duitsers Dendermonde beschoten en halle en bel fort deerlijk beschadigd werden. De tweede Den dermondse beiaard telde in 1925 40 klokken waar van nog 15 Van den Gheyns gered uit de pui- nen. De 25 nieuwe klok ken werden gegoten door Omer Michaux. Dit beiaardspel trok het niet lang want de makers sche nen er nogal slordig mee te zijn omgegaan. Op vraag van de Dendermondse burgemeester aan Jef De nijn welke precies de waarde was van deze twee de beiaard kreeg hij ge woon als antwoord «Het zijn ketels...». In 1950 kwam er dan ook reeds de nieuwe beiaard van de hand van Doornik- zaan Marcel Michiels. De zwaarste klok (850 kg) was een geschenk van de Den dermondse bevolking. De maker ervan was Michiels junior die de traditie van de Van den Gheyns in ere wilde houden. Bij zandstralen en restau ratie bleek dat het hoogste óktaaf wellicht nooit ge stemd werd. Het werd dan ook, wegens al te veel af wijkingen qua toonhoog- Stadsbeiaardier Pedro De Smedt te, vervangen door 8 nieu we klokken plus een nieu we basklok van 1250 kg. Dendermondse beiaardiers Twee eeuwen lang heette de beiaardier van Dender monde Loret. Achtereen volgens werd deze funktie vervuld door Romaan Schampaert (1714-1724). Antoon Loret (1724 - 1784), Jan-Jozef Loret Lodewijk Loret Emiel Loret (tot 1914), Willy De Clercq (1918-1930), Paul De Nil (1930 tot 1975) en Pierre De Smedt tot op heden. Paul De Nil zorgde voor de eigen opvolging door Pierre De Smedt en wijd de hem in in de kunst van het beiaardspel. Op 11 juli 1975 ter gelegenheid van de inhuldiging van de ge restaureerde beiaard gaf Meester Paul dan ook aan leerling Pierre het stads- beiaardierschap in volle harmonie over. Een niet zo alledaags gebeuren. Pierre De Smedt, bindteken tussen Aalst en Dendermonde Vooral bij karnavalevene- menten leven Aalst en Dendermonde in een lief de-haat-verhouding. «Die van Aalst die zijn zo kwaad, omdat hier 't Ros Beiaard gaat». Aalst heeft dan ook een Ros al zij het een Ros Balatum. Pierre De Smedt, stads- beiaardier zowel te Aalst als te Dendermonde is dan ook een koppelteken tus sen twee steden die wei eens de rivaliserende toer opgaan en waarvan Aalst moeilijk kan verteren dat het dan toch kleinere Den dermonde qua gerechtelij ke instanties heel wat ho ger scoort dan Aalst. Pro testen daaromtrent heb ben nog maar weinig res pons gekregen want het gaat hier om historisch ge groeide situaties. Pierre De Smedt, een echt polyvalent man van formaat Deze man die pas een plus 3 - pas ontving staat bij elk bezoek aan een of ander kultureel evenement voor een hartverscheurend dilemma. «Moet ik mijn +3 pas to nen om reduktie te beko men of mijn studenten kaart?». Pierre De Smedt is inderdaad nog steeds student alhoewel zijn kol- lektie diploma's en getuig schriften, in uitermate uit eenlopende richtingen, wellicht in ons land zijn gelijke niet meer heeft. Moderne Humaniora volg de hij in Sint-Victor te Turnhout waar hij tegelij.- kertijd ver doorgedreven kursussen muziek in diver se facetten volgde onder leiding van Lemmens-Ti- nellaureaat Renaat Bosmans. Te Gent haalde hij voor de Centrale Examenkommis sie het diploma regent we tenschappen in 1955 en ondertussen vervolmaakte hij zich in het pianospel in de akademie te Dender monde o.l.v. Philibert Maes. Tijdens zijn middel bare studies was hij in de nationale kampioenschap pen dactylo bij de eerste vijf en haalde er verder diploma's steno en boek houden. Terwijl hij in het onder wijs wiskunde pleegde, haalde hij, als hobby, voor de centrale examenkom missie in 1960 het diploma Grieks-Latijnse huma niora. Nadien volgde hij lessen aan de Koninklijke Beiaardschool Jef Denijn en haalde er in 1970 het diploma met onderschei ding. Hij koncerteerde in België, Duitsland, Neder land, Zweden, Denemar ken, de States en Canada gedurende zes jaar en fun geerde semi-officieel als hulpbeiaardier te Dender monde. In de meest ver schillende landen gaf hij voordrachten over Den dermonde, over muziek en over beiaardmuziek. Hij spreekt inderdaad 10 (tien) verschillende talen. Bovendien was hij op lite rair vlak bedrijvig met ver talingen van gedichten van Guido Gezelle en een «Bi bliografie van de vertalin gen uit d^ Nederlandse li teratuur in het Esperan to». Die maakte ophef niet alleen wegens haar om vang maar tevens omdat ze gerealiseerd werd via de computer. Met zijn interkontinentaal oecumenisch huwelijk met een Japanse op Pinksteren in Luxemburg met als ge tuigen vertegenwoordigers van 5 kontinenten en van 15 verschillende godsdien sten, haalde hij de voorpa gina van heel wat kranten. Alsof dat allemaal nog on voldoende indrukwekkend is was hij gedurende jaren direkteur van de oplei- dingsdienst van een multi nationale computerfirma en gaf aan KU Leuven op uitnodiging lessen over computers. Sinds 1978 is hij beroeps- beiaardier zonder enig ne venberoep. In 1981 be haalde hij de licentie Oos terse filologie (Japans en Chinees) aan de RUG en in 1987 werd hij aan het IUA computerlinguist. Momenteel studeert hij Germaanse filologie, afde ling linguistiek. Vandaar zijn studentenkaart. Beiaardconcert te Aalst Op beiaarddag zondag 18 juni speelt stadsbeiaardier P. De Smedt van 14.30 tot 15.30 u. werk van E. Hul- lebroeck, A. Benoit, K. Mestagh, G. Bizet, J.F. Haendel, J. Rottiers, E Grieg, Fr. Lehar, J.S. Bach, A. Debussy en Ign. De Sutter. Beiaardkoncert te Dendermonde van 11 tot 12 u. speelt P. De Smedt te Dendermon de werk van Jan De Sul ter, N. Van den Gheyn, L. Van Beethoven, E. Grieg, W.A. Mozart, J.S. Bach. L. Van Beethoven en A. Preud'homme. L.H.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 14