Weekblad v «we Eerste Vredesprijs voor Nlarcia De Neve *4 Sj> flCf Daensdag, Vaderkesdag: Daens vader der armen i 16 JUN11989 JAARGANG NR. 24-«F rlPf Ll iSW Het Aalsters komitee «Werken aan de Vrede» samengesteld uit Jef De Loof, Guido Saey, Kamiel Sergant, Johan Heirman en Frans Vanvolsem kent voor de eerste maal een prijs toe aan een persoon of aan een groep uit de regio Aalst die zich speciaal verdienstelijk heeft gemaakt om de goede onderlin ge verstandhouding tussen de mensen te bevorde ren. Dit jaar wordt de prijs toegekend aan Marcia De Neve voor haar inzet in het 11.11.11-komitee van de stad Aalst en de Stuurgroep voor de Derde Wereld. Vóór deze prijs komen uiteraard ook stille werkers in aanmerking mits ze een belangrijke rol spelen voor ons aller vrede. De laurea(a)t(e) wórdt telkens het volgend jaar na de toekenning in de jury opgenomen. Marcia De Neve is in de stad Aalst reeds jaren verantwoordelijk personeelslid voor de 11.11.11- aktie. Reeds jaren is zij de bezielende kracht van deze aktie en mede dank zij haar inzet is het Aalsters Komitee uitgegroeid tot een stuurgroep voor de Derde Wereld, waar alle Derde Wereld verenigingen in verzameld werden, samen met de Vredesgroeperingen en de verenigingen die ijveren voor respekt voor de mensenrechten. Marcia is iemand die veel energie en inspanning levert voor de aktiviteiten van deze stuurgroep. Op zondag 25 juni wordt haar om 11 uur in het Vredeshuis, Esplanade 8 te Aalst, de eerste Vredes prijs overhandigd door stichtend voorzitter Johan Heirman. De prijs is een kunstwerk van Joske De Ras, die aktief is in het Vredeshuis. De Daensdag van verleden zondag kreeg een biezondere dimensie en betekenis. Enerzijds wegens het Daensjaar waardoor de aandacht heel wat nauwer op Priester Daens en broer Adolf werd toegespitst en anderzijds wegens het afscheid van voorzitter Luc Delafortrie van het Priester Daensfonds. Met bovenop het drievoudig mea culpa dat vikaris-generaal Frans Temmerman, een Erembodegemnaar, sloeg samen met een bede om vergiffenis. Voor de traditionele Daensmis liep de dekanale Sint-Martinuskerk eivol. De aankon diging dat voor de allereerste keer een afgevaardigde van het bisdom Gent in de Daensmis zou aanwezig zyn had inderdaad de interesse van velen gewekt. Het werd dan ook een grootse plechtigheid met een koncelebratie met vi karis-generaal Temmer man namens de bisschop, de abten Goetghebeur van Affligem en De Coster van Dendermonde, kanunnik Staf Van der Vreken en deken Jozef De Smedt met assistentie door diaken Van Nuffel, vokale opluis tering door het Sint-Marti- nuskoor o.l.v. Johan Hae- zaert en aan het orgel Kri- stiaan Van Ingelgem. Koen Liebaut was lector en afgevaardigd bestuur der van het Daensfonds Miguel Stas tvas ceremo- nialis. Nog steeds aktueel gedachtengoed Dat het ideeëngoed van Daens nog steeds aktueel blijft moge blijken uit een aantal zinsneden van voor aanstaande politici. Daens is een pionier ge weest door zijn geschriften en optreden als politicus, ten voordele van de demo- kratie, het sociale aspekt van onze samenleving en het Vlaams karakter er van... Eigenlijk was hij één der eerste Vlaamse so- ciaal-demokraten. De hui dige generatie mag hem hiervoor dankbaar zijn. Mare Galle, ere-minis- ter... Zijn rol in de ont voogdingsstrijd van het Vlaamse volk en zijn ge dachtengoed waarin recht lijnigheid en ongebonden heid voorop stonden zijn vandaag nog een voor beeld van onze inzet, ze ker naar de jeugd toe. Mieke Blommaert-De Schepper, raadslid... Door zijn diepmenselijke be kommernis met het lot van de kleine man zal Priester Daens in de jaren 2000 zeker blijven voortleven... Luc Van Lierde, raads lid... Daens en zijn ideeën zijn en blijven aktueel. Ze hebben ook vandaag hun plaats in het bestendige gevecht tegen konservatis- me en uitbuiting onder welke vorm ook... Jos De Geyter, raadslid... Pries ter Daens is daarom niet alleen belangrijk als Vla ming en sociaal bewogen mens, doch ook niet in het minste als vechter tegen verstikkende strukturen waarbij alleen enkele be voorrechten worden ge diend, terwijl de burger zelf in de kou blijft staan... Andre-Emiel Bogaert, schepen... Meer dan drie kwart eeuw na zijn dood zijn veel mensen van uit eenlopende ideologische en levensbeschouwelijke opvattingen, zowel uit Vlaanderen als Wallonië, het eens over zijn enorme verdiensten in de strijd om de sociale ontvoogding van ons volk... Anny De Maght-Aelbrecht, burge meester... Heden ten dage vervult Priester Daens dan ook een voorbeeldfunktie, voor hen die omwille van hun oprecht gemeend ge dachtengoed tegen de stroom durven op te roei en... Chris Lievens- Borms, raadslid. Marginalen In zijn homilie trok vika ris-generaal Temmerman de geschiedenis van een weduwe die haar zoon ver loor door naar de heden daagse marginalen. Bij de Joden was een weduwe in derdaad heel zwak en mar ginaal. Er was geen sociale zekerheid (die is er nu in vele ontwikkelingslanden evenmin) en kinderen wa ren de enige garantie voor de oude dag. Zoals Jezus de lijkstoet tegenkwam ontmoette Priester Daens einde vorige eeuw «mise riemensen uit het arme Vlaanderen». Een verpau perde arbeidersmassa, mensonwaardig samenge troept in explosieve indus triesteden. Arme mensen, zo geestelijk als materieel. Slaaf noch bedelaar... Ook Priester Daens was tot in de diepste roerselen van zijn ziel aangegrepen door de diepe miserie van die mensen. En het heeft hem niet meer losgelaten voor gans zijn leven. Hij is voor hen in de bres ge sprongen met al wat hij was en wat hij had, omdat de arbeider geen slaaf of bedelaar mag zijn. maar een vrij en welvarend man. Ontmoette de Kerk die miseriemensen niet? De vikaris-generaal wilde de tragiek van Daens' le ven niet uit de weg gaan. «En de Kerk, is zij de stoet van die miseriemensen niet tegengekomen?». «Was zij blind voor al die ellende?». Spreker stelde dat de Kerk zich wel altijd heeft inge zet voor zieken en armen via individuele leden of via kongregaties in karitatieve instellingen, meestal in stilte: Vicentius Paulo, Pater Damiaan, Mother Teresa. Maar de Kerk hield het vooral bij «liefdadigheid» zonder te schudden aan strukturen. Het is slechts in de 19e eeuw toen de industria lisatie de maat van het ar- tisanale familiebedrijf ont groeide (met in haar kiel zog de opkomst van een massa-proletariaat) dat het besef is gaan groeien, zowel buiten als binnen de Kerk, dat individuele noodverlening niet vol stond, maar dat strukture- le maatregelen nodig waren. Aalst. Schepen van Nieuwenborgh legde eveneens bloe- Gekonfronteerd met deze men neer op het graf van de gebroeders Daens (a) nieuwe noodsituatie be- gint men inderdaad in die tijd binnen de Kerk ook tot het besef te komen dat de boodschap van Liefde die Kristus gebracht heeft, de boodschap dat wij allen broers zijn, kinderen van dezelfde Vader, dat die boodschap niet alleen uit nodigt tot «liefdadigheid», maar op de eerste plaats ook rechtvaardige sociale verhoudingen impliceert. Afzonderlijke baanbre kers en ganse scholen bouwden een kristelijke sociale leer uit, waarvan Rerum Novarum de ker kelijke bevestiging werd. In deze nieuwe kristelijke sociale beweging moet men ook de wortels zoe ken van de opkomende «Christen Democratie» die zowat overal moei zaam haar weg zoekt. En dan rijst terug die pijnlijke vraag: «Waarom kon hier in Aalst niet, wat op zo veel plaatsen elders wel kon?». Priester Daens leefde in een dramatische tweestrijd tussen de eigen overtui ging en de «sensus Eccle siae», tussen eigen gewe ten en priesterlijke ge hoorzaamheid. Een dra matiek waaraan hij finaal kapot is gegaan. Begrip, waardering, verzoening Vikaris-generaal is aller minst gekomen om Daens heilig te verklaren. Even min om te doen aan ont mythologisering. Echter wél om, na zovele jaren, woorden van begrip, van waardering, van verzoe ning te kunnen uitspreken. Een verzoening die ook bereid is om mea culpa te slaan. Drievoudige schuldbekentenis In de plaats van mea culpa te slaan op andermans borst zoals de laatste tijd zo vaak gebeurt sprak vi karis-generaal Temmer man een drievoudige schuldbekentenis uit van uit drie groepen waarbij hij zich persoonlijk sterk betrokken voelt. Een vraag om vergiffe nis als priester afkomstig uit het Aalsterse. Het was immers de plaatselijke klerus die hem het meest zeer heeft gedaan. Wel licht te begrijpen als men weet uit welke middens de klerus toen kwam en on der welke beïnvloeding die stond. Een vraag om vergiffe nis als priester van het bis dom Gent om het tekort aan kristelijke barmhartig heid en grootmoedigheid na de strijd, rond en na de dood. En tenslotte gewoon als kristen de bekentenis dat wij allen zo graag goed willen staan bij machtigen en groten der aarde wiens hulp en voorspraak wij vaak goed kunnen gebrui ken voor anderen of voor ons zelf terwijl het evange lie in de eerste plaats onze liefde vraagt voor kinde ren, voor zwakken en voor armen. Vikaris-generaal Temmer man is gelukkig dat van daag te hebben kunnen zeggen als priester van de streek, als kind van groot ouders die wel niet recht streeks bij de strijd be trokken zijn geweest maar wiens simpatieën langs moeders en vaders kant wel in verschillend kamp lagen. Hij had dankwoorden voor het Daensfonds en voor zijn Bisschop omdat hij de gelegenheid heeft gekregen te kunnen voor gaan in deze eucharistie en dan ook deze verzoenende woorden te hebben kun nen spreken. Onze eerste zorg moet dan ook gaan naar de kleinen, de zwakken, de armen en het is onze taak, in welk kamp onze grootouders ook mogen gestaan heb ben, bereid te zijn wegen van vrede en verzoening te bewandelen. Achteraf naar de juiste draagwijdte van zijn toe spraak door ons gepolst stelde de vikaris-generaal dat noch het Daensfonds noch monseigneur de bis schop vooraf de tekst on der ogen hebben gekregen doch dat hij ervan zeker is dat die tekst hun goedkeu ring zal wegdragen. Afscheid van voorzitter Delafortrie Begeleid door de fanfare De Terjodenaren en door vlaggen van VTB, VNJ en andere Vlaamse verenigin gen ging het dan in stoet naar het Aalsters kerkhof waar een bloemenhulde werd gehouden aan het graf van de gebroeders Daens in aanwezigheid van zeer veel belangstel lenden. Het zangkoor van de Vlaamse Gepensio neerden dat onlangs nog onder leiding van dirigent Van den Brulle een prijs wegkaapte zette de bloe menhulde in met Vlaamse liederen en het treffende «Vaarwel mijn broeder». In zijn afscheidsrede we gens leeftijdsredenen be klemtoonde Luc Delafor trie kleinzoon van Pieter Daens, de inzet van Daens op sociaal, Vlaams en be- wustwordingsgebied van de Vlaamse volksmens. Hij was ook uitzonderlijk als priester. In die tijd wa ren de meeste priesters on verschillig tegenover so ciale kwesties, tegenover het lot van de minderbe deelden in deze samenle ving. Rerum Novarum leerde het nochtans anders en ook in Quadragesimo Anno schreef de Paus: wij hebben Kristusstrijders nodig die de mensheid be hoeden van mateloze ellende. Thans ziet men in de derde wereld hoeveel gelovigen en priesters daarvan be wust zijn: de gelovige moet ook in deze wereld streven naar een recht vaardiger maatschappij. Zie de bevrijdingsteolo- gie. misprezen door kon- servatieven of door hen die niet geloven dat in het Evangelie ook een bood schap voor deze wereld schuilt. De belangrijkste Nu Aalst. Vikaris-generaal Temmerman leidde de gekoncelebreerde eucharistieviering (a) verdienste van priester kardinaal Mercier: het Ne- staan voor iedereen Daens is dat te hebben derlands is niet geschikt begrepen en voorgehou- voor hoger onderwijs. De den, maar in die tijd be- Vlaming moet een dienen de, ondergeschikte rol aanvaarden. Wat een schrille tegenstelling met de opvattingen van Daèns! De Vlaming moet hoger onderwijs volgen in zijn taal. Zo wordt hij een vrij en zelfstandig denkend mens. A. Daens diende een voorstel in voor verne- greep men dat niet. wel. Fouten maar alleszins resultaten Zijn leven bestond uit tegenkanting, vervolging. De man heeft fouten be gaan. Natuurlijk, men heeft me in een zodanige positie gedwongen dat al les wat hij zegde of deed derlandsing van de Gentse als fout werd aangere kend. Het is al te gemak kelijk de fouten te tellen en de verdiensten te ver geten. Zij die hem afwijzen aan vaarden niet dat in het kristendom een kracht schuilt die streeft naar een betere samenleving. Zie de praktische gevolgen van zijn aktie. verbeterin gen, zoals ook het socialis me nastreefde. Een pensioen voor ieder een, kinderbijslag, beper king van de arbeidsduur, minimumloon, verplicht algemeen onderwijs, alge meen stemrecht, demo- kratische inspraak van de bevolking. Daartoe leidden de sociale bewegingen en bij de kato- lieken ging Daens voorop. Dit is een les die nu nog geldig blijft. Dagelijks le ven voor een betere sa menleving. Priester Daens- ijverde ook voor de waar digheid van de Vlaamse volksmens. Het onderwijs is hier van groot belang. In die tijd bestond de meer derheid van de bevolking uit analfabeten. Toen zei universiteit. Het werd ver worpen. Wie had gelijk? Wij zien de Vlamingen nu vooruitgaan op weten schappelijk gebied. Lessen Was Daens een voorloper op het technisch vlak. zijn hoofdbetrachting was al leszins het centraal stellen van de mens, het komen tot een menswaardige maatschappij. Het Daensfonds zal zich verder ontwikkelen. Het is gebaseerd op pluralisme. Samenbrengen van men sen van diverse strekkin gen. Dat is moeilijk in de huidige verzuiling. Toch moeten wij in die richting verdergaan. Pluralisme is niet onverschilligheid tegenover andermans overtuiging maar eerbied en dialoog. Daar moet het Daensfonds aan vasthou den. A. Daens gaf het voorbeeld: hij werkte met andersdenkenden samen voor sociale verbeteringen en voor demokratie, ook daarvoor werd hij afge keurd. Nu is het gemeen goed geworden. Wat er van zij: wij moeten open- Daens is nu algemeen be kend in Vlaanderen en is een begrip geworden. Het Daensisme als geestesge steldheid dringt overal door. Waar vroeger Daens met minachting werd beje gend, wordt hij nu geëe rd. Het Daensfonds zal verder ijveren opdat Vlaanderen zou oprijzen in zijn eigen strukturen en zich zal be vrijden van eng provincia lisme. Vlaanderen moet op de wereld gericht zijn. Wij mogen niet vergeten dat Vlaanderen in het middel punt van Europa ligt, van dat Europa dat nu weer een stap verder zal zetten naar zijn eenheid. Hierin zal Vlaanderen zijn rol vervullen. Opvolger? Nu Luc Delafortrie na de cennia-lange inzet voor het Daensistisch ideeën goed geen voorzitter meer blijft maar wel verder wil meewerken stelt zich de vraag naar een valabel op volger. Een Daensist in hart en nieren zonder poli tiek mandaat en die wijl verder de Daensistische ideeën wil helpen uit dragen. Ondervoorzitter Willy De Turck was alleszins hier voor de geknipte man. Hij verving de voorzitter trou wens reeds. Gezondheids redenen laten hem echter niet toe deze opdracht te aanvaarden. Uitkijken dus naar een ge past man. LH Aalst. Heel wat belangstellenden volgden de stoet naar het kerkhof waar een bloemenhulde plaats had op het graf van Priester Daens (a)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 1