'De Drakenkop'
organiseert
eerste tentoonstelling
Kon. fanfare 'Met Moed Vooruit':
37 jaar in ere-afdeling
Kunst-, stijl- en vreugdevolle muziekhappenlng
te Wleze
Appels heeft nu ook een kunstvereniging
10 - 7.7.1989 - De Voorpost
Buggenhout. Fier met het geschenk van de gemeente (foto Guy)
Buggenhout-Opdorp
De Opdorpse fanfaristen
genoten vorige zaterdag
van de stemming van de
grote dagen. Bestuur en
muzikanten van de ko
ninklijke fanfare 'Met
moed vooruit' werden im
mers op het gemeentehuis
ontvangen, omdat ze er
andermaal in geslaagd wa
ren zich tijdens de provin
ciale klasseringswedstrijd
in ere-divisie te hand
haven.
Zijn er nog, horen we ie
mand zeggen. Akkoord.
Maar welke muziekmaat
schappij kan er prat op
gaan al sinds 1952, dus
gedurende 37 jaar, perma
nent tot de hoogste pro
vinciale kategorie te
behoren?
'Met moed vooruit' ver
diende dus inderdaad een
schouderklopje, kreeg die
ook. In de eerste plaats
van schepen Paul Van
Malderen, die bij afwezig
heid van de burger, de
honneurs waarnam.
De 'schepen van ter plaat
se', in dit geval Mare Hey-
mans - Mare is bovendien
bestuurslid van de fanfa
re - hield de gelegenheids
toespraak.
Wie aan Opdorp denkt,
aldus de schepen, denkt
aan de Dries, jaarmarkt en
aan de fanfare. Al sinds
jaar en dag bepaalt deze
vereniging mee het kultu-
rele leven van onze ge
meenschap. Vanzelfspre
kend kende 'Met moed
vooruit', net als alle ande
re verenigingen trouwens,
perioden van hoog- en van
laagkonjunktuur. Sommi
gen voorspelden de maat'
schappij zelfs een roem
loos einde, maar steeds
weer herstelde 'Met moed
vooruit' zich van de klap
pen en groeide al bij al uit
tot een vaste waarde.
Waarde die geïllustreerd
werd door o.a. het beha
len van de Wimpel van
Oost-Vlaanderen in 1976
en door het feit dat wij ons
nu al 37 jaar in de hoogste
provinciale kategorie
handhaven.
Dit jaar verliep die klasse
ring echter niet van een
leien dakje. Een
aangepaste reglementer
ing - met het doel te ver
mijden dat maatschap
pijen voor de gelegenheid
'De Drakenkop, De Appelse kunstvereniging', het staat van de kunstvereniging,
in sierlijke letters geschreven rond een afbeelding van
een drakenkop die tijdens baggerwerken in de Schelde te
Appels werd bovengehaald. De afbeelding en de tekst
vormen samen het logo van de nieuwe of als men wil
eerste Appelse kunstvereniging die onder de benaming
'De Drakenkop' op 24 april van dit jaar officieel werd
opgericht.
een beroep doen op 'huur
lingen' - en de bepaling
daarin dat muzikanten uit
een andere provincie niet
in aanmerking mochten
komen, maakte het de Op-
dorpenaars, die voor 3/4
buurten met Brabant en
Antwerpen, ekstra-moei-
lijk. Tussenkomsten bij de
provinciale overheid met
het verzoek rekening te
willen houden met het spe
ciale 'statuut' van Opdorp,
bleken boter aan de galg.
Zodat o.a. Leon Meys,
een fanfarist in hart en
nieren, en een uitstekend
muzikant bovendien, tij
dens het konkoers, geor
ganiseerd in het Kultureel
Centrum in Lokeren,
werkloos moest toezien.
Geen nood echter, want
zijn kollega's klaarden de
klus met bravoure.
Tot slot van de ontvangst
werden een viertal erepla-
ketten uitgereikt: aan
voorzitter Paul Van der
Wildt, aan dirigent Petrus
De Vleeschouwer, aan se-
kretaris Francois Van den
Eede en aan Leon Meys.
Pierre Van Rossem
Begin april van dit jaar
kwamen een aantal kun
stenaars en kunstminnen
de zielen in Appels bij el
kaar met de bedoeling een
kunstkring op te richten.
Op 24 april was het dan
zover en werd de kunst-
vereniging officieel ge
sticht. Het werd nu zoeken
naar een goede naam.
Suggesties als 'Het palet',
de 'Pottenbakker', 'de
Kantklosser' en 'de beeld
houwer' werden niet aan
vaard omdat ze al te één
zijdig waren en eigenlijk
niet voldoende tot uit
drukking brachten wat de
kring zich voorhield: een
verzameling van kunste
naars van uiteenlopende
strekkingen en richtingen.
Men opteerde voor 'De
Drakenkop' en ook dat is
niet toevallig zo maar een
benaming. In de Schelde
de wereldoorlog en daar is
het nu een van de pronk
stukken. In het oudheid
kundig museum 'Natio
naal Scheepvaartmuseum'
te Antwerpen bevindt zich
een kopie van deze dra
kenkop die in 1934 in Ap
pels uit de Schelde werd
opgehaald. De steven, die
142,5 cm hoog is, wordt
bekroond met een kop of
'Sviri' en dier met wijd
geopende muil in een ge
bogen vorm. Aan de bo
venkaak zijn aan beide
kanten vier scherpe tan
den te zien. Aan beide
kanten van de drakenkop
bevinden zich twee uitpui
lende ogen. Kop en ogen
zijn van dubbele omtrek
lijnen.
De versierde steven herin
nert op het eerste gezicht
aan de dierkoppost van de
Osebergvondst in Noor-
Tentoonstelling
De Appelse Kunstvereni
ging de Drakenkop weet
blijkbaar van aanpakken.
Nog geen drie maand na
de oprichting wordt al een
eerste doelstelling gereali-
zeerd, namelijk het orga-
nizeren van kunstambach-
telijke tentoonstellingen
uit eigen kollektie. De
kunstvereniging wil ook
aan andere kunstmanife
staties deelnemen, en oud
heidkundige voorwerpen
die op Appelse bodem
werden gevonden verza
melen en beschrijven.
Verder wil men ook retro-
tentoonstellingen organi-
zeren.
De eerste tentoonstellin
gen van 'De Drakenkop'
zal plaatsvinden op 15, 16,
en 17 juli in de Kapelle-
straat 6 te Appels-Dender-
monde en men kan er ke
ramiek, kloskant en schil
derijen zien van enkele le
den van de Drakenkop.
Bezoekers kunnen er te
recht op zaterdag van
18.00 tot 21.00 uur, op
zondag en maandag van 10
Dendermonde. De Drakenkop, het logo van de nieia
kunstvereniging van Appels (foto Piet Hermans)
Dendermonde. De deelnemers aan de eerste expo van 'De Drakenkop' (foto Piet
Hermans)
Buggenhout. Een zicht op de genodigden in de Buggenhoutse raadszaal (foto Guy)
te Appels werd tijdens
baggerwerken immers een
uit de 9* eeuw daterende
drakenkop opgehaald. Al
wist men bij het ophalen
van het stuk hout in feite
niet wat men had gevon
den. Een aanwezige ar
cheoloog meende er een
soort pop in te herkennen,
een Wikinger drakarste-
ven. De kapitein van het
baggerschip gaf het stuk
hout met de archeoloog
mee. Het stuk werd dan te
koop aangeboden aan ver
schillende musea maar
niemand bleek bereid er
de gevraagde prijs voor te
betalen. Het kwam dan te-'
recht bij het Britisch Mu
seum te Londen, kort voor
het uitbreken van de twee
wegen. De drakenkop die
daar gevonden werd stelt
een Noorse zeegod voor.
En vermits bewezen is dat
nog voor het einde van de
ÏO6 eeuw de Denen, al was
het maar sporadisch, tot in
de omgeving van Dender
monde aan de Schelde zijn
geweest, is het best moge
lijk dat er een verband
bestaat tussen beide dra
kenkoppen.
Gerard Beirens, die door
de leden van 'De Draken
kop' tot voorzitter van de
Appelse kunstvereniging
werd verkozen; maakte
van de 'Sviri' een variante
uit klei, gebakken bij 1050
graden en gekleurd met
koper-, ijzer- en kobalt-
oxyde en dat werd het logo
tot 20 uur.
De deelnemende expozan-
ten aan deze eerste expo
zijn voorzitter Gerard Bei
rens van de kunstvereni
ging. Hij genoot zijn oplei
ding aan de Akademie van
Schone Kunsten te Aalst
en bekwaamde zich verder
in de keramiekkunst via
teoretische zelfstudie. Hij
weet de vormgeving van
archeologische vondsten
perfekt weer te geven in
keramiek. Beirens ge
bruikt de raku-glazuur-
techniek en de raku stuk
ken zijn zonder meer het
beste wanneer ze met de
hand gevormd zijn, be
werkt met de meest ge-
ïmprovizeerde gereed
schappen, geglazuurd met
borstels, penselen of zelfs
gegoten en gestookt bij
ongeveer 900 graden. Lily
Callens presenteert klos
kant en zij opteert voor de
torchonkant of stropkant
met enkele werkjes in
Russische kant en in Brugs
bloemwerk. De technie
ken leerde ze in Dender-
mondse en Aalsterse kan
tateliers. Haar voorkeur
gaat uit naar klassiek-uit-
ziende kantkleedjes en
kantschilderijtjes, liefst in
een verfijnde stropkant-
versie. Ook Frieda Ver-
leyen bracht keramiek. Zij
genoot eveneens haar op
leiding aan de akademie
voor schone kunsten
Aalst en legde zich toe
keramiek- en zijdeschild
ren. Zij heeft zich me
toegelegd op de hedei.
daagse kunstvormen en b
het opbouwen van ha<
potten en figuren, in oe
techniek of zelfs in ro
techniek, tracht zij d
grens van de verwerking
mogelijkheden van de ve
schillende kleisoorten tc
een goed einde te bren
gen. Haar glazuurtechnie
bestaat vooral in het aai
brengen van exyde en ba.
sisglazuur, gebakken bi
ongeveer 1050 graden.
Er zijn op de tentoonstel
ling schilderijen te zie
van Frederik Steeman d
gedurende drie jaar ee
opleiding tekenen hee
gevolgd aan de akademi
voor schone kunsten tl
Dendermonde onder le
ding van Piet Gillis. Zij
werken zijn vooral olievei
ven en akwarellen en ti
dens de tentoonstellingei
reeks 'Kiezen voor Kuns
kreeg hij de eerste pri
van het publiek. En dan
er nog Monica Van de
Hauwe die als autodidak
aan haar eerste tentoon
stelling toe is.
Lebbeke. In Wieze stond de muziek centraal. De lokale maatschappij genoot dlI
grootste eer (foto Guy)
Vorige zondag daverde de dorpskom van Wieze onder de hoge feestklanken die er
door vyf imposante muziekkorpsen - samen 250 man sterk - verspreid werden in een
festival als onderdeel van de viering om «150 jaar Sint-Cecilia fanfare». Het leek wel
een muzikale invasie toen, stipt op tjjd de onderscheiden formaties uit verschillende
richtingen al spelend het Wiezeplein opmarcheerden. Echt indrukwekkend! Nadat de
vtjf korpsen, met de jubilerende St. Ceciliafanfare uit Wieze op de ereplaats, op het
verkeersvrije Dorp opgesteld waren hield de heer Norbert Willems, als voorzitter in
naam van het ganse bestuur, volgende korte maar gevatte welkomsttoespraak.
«Achtbare muzikale vrien- son en mevrouw A. Ma- seemars ten gehore
den, ter gelegenheid van charis-Perdaens, die deze bracht. De numeriek ster-
dit jubeljaar hebben we namiddag alles in goede ke en met hupse majoret-
eraan gehouden deze mu- banen zullen leiden. Als ten getooide St. Cecilia-
zikale manifestatie op slot wens ik u allen een harmonie De Eendracht
touw te zetten. Ik wens de aangename avond en ver- uit Baasrode, gedirigeerd
aanwezige harmonie, de leen nu graag het woord door Leo De Smet, ver
fanfares en het publiek aan mevr. Van Roy.» gastte het publiek op het
van harte welkom op deze Marsenweeide prachtige Swat van Rudy
happening om het 150-ja- Deze dame kondigde Steyaert. Van de fanfaris-
rig bestaan van onze Ko- daarop de marsnummers ten uit Terjoden De Terjo-
ninklijke Fanfare St. Ceci- aan die door elk korps af- denaar(s), met Karei De
lia nog meer luister bij te zonderlijk gespeeld Schrijver als dirigent,
zetten..Om het vlotte ver- werden. hoorden we een door hem
loop en het respekt voor De fanfare De Jonge Gar- bewerkte mars Breide-
het tijdschema zal ik hier- de uit Moorsel, met diri- nauer, en ten slotte kon
bij kort zijn. Ik houd er gent Adolf Breynaert, zet- den we luisteren naar een
echter aan een bijzonder te in met een zinnige Spiel- denderend Füs Bat van de
woord van dank te richten manssgrüss, gevolgd door eigen jubilerende St. Ceci-
aan onze twee dames van St. Cecilia Welle, dat ge- ba fanfare o.l.v. A. Brey-
de feestelijkheden me- leid door Eric Sergooris, naert.
vrouw R. Van Roy-Ras- de heerlijke Graf Walder- En toen volgde de apo
theose. De vijf
muziekkorpsen speelden
samen twee grandioze
feestmarsen die n.a.v. de
jubelviering gecreëerd
werden, nl. Wieze 150, ge-
komponeerd en gediri
geerd door de St. Cecilia
Wieze-muzikant Noël Per-
daens en Winsia 1989 ge
toonzet en geleid door
chef van deze fanfare,
Adolf Breynaert. Deze
beide muzikale parels aan
Wiezes jubelkroon werden
door het talrijke publiek
op een machtig applaus
onthaald.
Daarmee was het festival
nog niet uit! Want de har-
monisten uit Baasrode
hadden nog een extra
show in petto. Kleurig
geüniformeerd en versterkt
door een mooie majoret-
tengroep en een bedrijvig
trommelkorps gaven ze
nog enkele zwierige para
demarsen ten beste, daar
bij gebruik makend van
diverse attributen. Wat
een ritme, en welke disci
pline! Een ware streling
voor oog en oor, waardoor
alle toehoorders begees
terd raakten.
Toch ietwat spijtig dat de
zon niet op dat prachtver
toon kon glanzen. Maar
des te meer straalde ze op
het gelaat, en meer nog in
het hart van de vele aan
wezigen.
Na deze show wenst mevr.
Van Roy - door haar per
soonlijke inzet liep alles
gesmeerd - alle korpsen
geluk om hun fijn optre
den, en dankte de chefs,
de muzikanten, haar me
debestuursleden en het
publiek om hun onder
scheiden medewerking,
waardoor deze jubileum
happening een muzikaal
pronkstuk werd.
Daarna waren er nog
feestrozen voor de dirigen
ten en een magnifiek tin
nen herinneringssierbord
Lebbeke. Veel volk voor het muziekfestival in Wieze (foto Guy)
voor de deelnemende mu
ziekverenigingen. Op dat
juweeltje lazen we: 2 juli
1989 en er onder de bete
kenisvolle jaartallen 1839-
1989...
Na deze muzikale voltref
fer is St. Cecilia Wieze aan
een verdiende verlofperio
de toe. Maar met oktober-
kermis mogen we ons nog
verwachten aan een paar
instrumentale hoogstand
jes, uiteraard nog in het
teken van de jubelviering.
Van ons alvast een dikke
proficiat voor wat al ge
presteerd werd en voor
wat nog komen gaat...
J. Van Landuyt