K.N.S. - K.V.S. - N.T.G. Teaterseizoen 1989-1990 - Repertoire- en spreidingsteaters Vlaanderen besteedt aan zijn teaters slechts 25% van wat Nederland ervoor over heeft(W. Tillemans) K.N.S.: acht miljoen minder, een afstraffing voor de 'Immobiliteit' K.V.S.: 'Ontroerend, spannend, aangrijpend, grappig en schokkend' Van het N.T.G.-front: nog slechts weinig nieuws Westvlaams Teater Antigone Kortrijk: Viermaal anders De Voorpost - 4.8.1989 - 31 Wat leven wij toch in een heel eigenaardig landje! Zegde regisseurs en gezelschappen krijgen overal de grootste ene Eric Van Rompuy enkele dagen geleden niet, dat wij lof; er komen zelfs uitnodigingen van achter het IJzeren Vlamingen eigenlijk echte masochisten zyn? We zijn het Gordijn, ze krijgen regieopdrachten o.a. in Frankrijk, hierin met hem eens... Onze jonge akteurs zien we in buitenlandse teater- en Om het nu niet over Overijse en zyn grondpolitiek te filmprodukties. Men waant zich zowaar eeuwen terug, hebben (groot gelijk hoor, daar niet van!), laten we deze toen onze beeldende kunstenaars, musici en andere uitspraak even toetsen aan wat er op teatergebied by ons artiesten de toon aangaven in Europa en als 'prinsen' aan de hand is. overal het hoogste aanzien... en de hoogste honoraria Onze dansers en koreografen oogsten overrompelende ontvingen. Vlaanderen oogst er nog steeds lauweren suksessen op buitenlandse podia; ze worden er toege- mee; het is nog steeds dèt imago dat ons in de hele wereld juicht, gevraagd en krijgen er opdrachten. Onze jonge aanzien en bewondering geeft! Dat onze kunstenaars Europa veroveren, is natuurlyk op een zolderkamertje thuishoort, met een oliekacheltje een verheugend feit. Alleen:... het is uit armoede, en een warme, zelf gebreide sjaal. Omdat een akteur Omdat ze hier niet de kansen krygen, die hun elders niks produceert, tenzij woorden; en hij al blij mag zijn worden geboden. Omdat de meeste van onze gezelschap- dat hy mag spelen. Omdat Vlaanderen voor een heel pen met een vast (-geroest) ensemble werken, waarin seizoen Vlaams teater nog steeds 60 miljoen minder te geen plaats is voor frisse ideeën blijkbaar een ernstige besteden heeft dan de stad Parijs voor een 89 minuten bedreiging voor een bepaald soort ambtenarendom, durend spektakel naar aanleiding van het 100-jarig Omdat onze bewindvoerders schrik hebben van teater bestaan van de Eifeltoren... Omdat... Och we zouden dat mondig maakt, dat moet nadenken. Omdat by ons in nog een tijdje kunnen doorgaan, maar voor deze pagina de ekonomische sektor 'geïnvesteerd' wordt en in de is dit al voldoende! kulturele 'steun' verleend wordt. Omdat een kunstenaar L. September Van bovenstaande woor den zegt artistiek direk- teur van KVS, Nand Buyl zelf, dat hij behoorlijk nietszeggend zijn. Twee jaar geleden werd het roer voorzichtig omgegooid, piet de bedoeling de poli tiek van 'platgetreden pa den, voorspelbaar teater en verstarring te doorbre ken'. Een aantal echt goe de produkties, naast een aantal echte miskleunen, waren het resultaat van deze vernieuwing. Er ge beurt inderdaad iets in KVS. Een groot aantal mensen hebben er zelfs in gezien dat het moest ver anderen! We hopen dat het lukt, voor het publiek (dat zijn Vlaams teater in Brussel niettegenstaande alles bleef steunen), én voor de KVS-artiesten zelf (er huist te veel talent dat beter verdient én ze weten het zelf ook wel!). Het repertoire voor vol gend seizoen oogt verlei delijk; maar vooral be langrijk is wat ervan ge maakt wordt. En daarvoor zijn in de eerste plaats de regisseurs verantwoorde lijk. Maar ook hier oogt het lijstje veelbelovend. Een overzicht van de ze ven nieuwe produkties. Het seizoen opent op 22.09 met de première van het bekende 'De Cocu Magnifique' van F. Crom- melynck in regie van Fran cois Beukelaers. Deze 'Cocu' drijft de belache lijkheid van de jaloersheid ten top, zodat het komi sche omslaat in tragiek en daardoor in de buurt komt van de aktuele 'zwarte ko medie'. Van dé suksesau- teur van het ogenblik, de Zweed Lars Norén, speelt K.V.S. vanaf 27.10 'Chaos', een stuk met de klassieke Norén-tematiek; Karst Woudstra voert (uiteraard, zouden we bij na zeggen, zonder Guy Joosten te willen te kort doen) de regie. Repertoireteater; dus Mo lière. En wel 'De Burger- edelman', een typische sa tirische zedenschets in re gie van Albert André Lheureux; vanaf 01.12. Senne Rouffaer regisseert 'De Arena' van Eduardo Manet, eèn bizar verhaal gesitueerd in 326 nC te Rome, de tijd van het fa meuze 'Brood en Spelen'; vanaf 2.02. Guy Joosten, een van onze betere jonge teaterma- kers, kreeg de opdracht/ mocht 'dodendans' van August Strindberg (te) re gisseren. Dit stuk, onge twijfeld een der belang rijkste werken uit het mo derne repertoire, met de huwelijksproblematiek als tema, vanaf 16.03. Zeker interessant wordt de op voering vanaf 20.04 van Wedekinds 'Lulu': ook De Tijd heeft het op zijn pro gramma in regie van Ivo van Hove, in KVS regis seert Jean-Pierre De De cker. Het stuk toont ons de maatschappelijke op komst en ondergang van Lulu, een meisje dat al leen leeft volgens haar in stinkt. Wedekind haalde met 'Lulu' hevig uit naar de burgerlijke hipokrisie en hij deed dat op een wijze die het sublieme ver enigde met het bespotte lijke. Het seizoen wordt afgeslo ten met een ander prachtig stuk van een Noordeuro peaan, 'Spoken' van Hen drik Ibsen, dat dit seizoen o.a. te bewonderen was in de versie van W. Tille mans in het Raamteater. Ibsen brengt in 'Spoken' zeer aktuele tema's als eu- tanasie, incest, het 'heili ge' huwelijk, het streven naar eigen geluk en de konsekwenties hiervan, maar ook de hipokrisie en de voosheid van de 'gods- vrezende' en rechtschapen maatschappij en de publie ke opinie. Jappe Claes re gisseert; vanaf 25.05. Wij hopen voor het pu bliek, voor KVS en ook voor ons dat de keure jon ge en getalenteerde regis seurs met deze teksten ook inderdaad groot teater kunnen maken; dat 'voor spelbaar teater, verstar ring en platgetreden pa den' hierdoor definitief naar het verleden worden gewezen en dat K.V.S. in zijn 112de speeljaar op nieuw jong en fris mag worden! Wie meer informatie wil over programma's, prij zen, abonnementen en de juiste speeldata, kan hier voor terecht in KVS, La- kensestraat 146, 1000 Brussel (tel. 02/ 217.69.37). Paul-Emile Van Royen, Vera Veroft en Sjarel Branckaerts, drie vaste waarden bij KVS Brussel Gewoonlijk stelt Jef De- medts, direkteur van het Nederlands Toneel Gent, het repertoire voor het nieuwe seizoen voor in de maanden mei of juni. Van deze traditie werd dit jaar afgeweken. Naar vrij vage NTG-mededelingen om dat een zo vroege bekend making van dit repertoire bij het publiek niet de ge wenste, onmiddellijke res pons teweegbracht... Het NTG zit natuurlijk niet in een komfortabele positie, de laatste tijd. Omwille van de hoogdrin gende restauratiewerk zaamheden aan de Ko ninklijke Nederlandse Schouwburg aan het Sint- Baafsplein, diende uitge weken naar het Tolhuis- kompleks voor de grote produkties; dit met alle rompslomp en ongemak die zo een verhuis met zich brengt op administratief, technisch én uiteraard ook artistiek vlak. Bedenk hierbij ook dat in de artis tieke keuken van het NTG niet alles rozengeur en ma neschijn was de laatste tijd (denk maar aan het kwasi opdoeken van de beleids groep, de verhuis/desertie van een aantal leden en het geroddel rond een mo gelijke direktiewijziging). Dat het NTG er toch in slaagde tijdens het voor bije seizoen een aantal merkwaardige produkties voor te stellen, bewijst nog maar eens hoe groot het artistiek potentieel en hoe kreatief de visie op wat teater zou moeten zijn, is in dit Gentse gezelschap. Niettegenstaande het NTG pas op 6 september e.k. zijn volledig program ma bekendmaakt, kunnen we u, lieve lezer(es) nu toch reeds een overzicht bezorgen van wat het Gentse repertoiregezel schap van direkteur De- medts voor u in petto heeft. Op dit ogenblik kennen we nog alleen maar de titels van de tien produkties die zullen op gevoerd worden in het Tolhuiskompleks en de Minnemeers (het tweede plateau). Namen van re gisseurs, cast, speeldata en de eksakte plateaus kun nen we u dus nog niet meedelen; we hopen er la ter op terug te kunnen komen. Vermits de andere media over dit repertoire nog niet ingelicht worden, krijgt u de primeur! Hernomen wordt natuur lijk de schitterende solo- produktie van Jan De Vuyst naar het boek van Elisabeth Marain, 'Rosalie Niemand', een brok aan grijpend soloteater door Lieve Moorthamer in re gie van Hugo Van den Berghe. Interessant voor wie het nog niet zag en boeiend vergelijkingsma teriaal met de produktie die het MMT opzet in een bewerking van Marian zelf en van René Verreth, maar dan wel in een grote bezetting! En dan de negen nieuwe produkties: 'Drie Zusters' van Anton Tsjechov 'Trends' van Doug Lucie; 'Kristus wordt weer ge kruisigd' van Jan De Vuyst (die vroeger ook al de be werkingen maakte van o.m. 'Rosalie Niemand', 'Pinokkio' voor NTG en van 'Alice in Wonderland' voor KVS) naar het be roemde boek van Nikos Kazandzakis; 'Vaders en Zonen' van Brian Friel naar het werk van Ivan Sergevevitsj Toergenjev 'Poesjkin-Miniaturen' ('Mozart en Salierti'/'De Stenen Gast') van Alek- sander S. Poesjkin; de klassieke tragedie 'Elek tra' van Sofokles; de para- De subsidievermindering voor de KNS (van 48 naar 40 miljoen) moet volgens gemeenschapsminister van kuituur Patrick Dewael, I worden gezien als een dui- I delijk signaal van de be ll zorgdheid voor de immo- biliteit waarin dat reper- g toiregezelschap is te rechtgekomen. De over heid is dus bezorgd! (en nog wel over teater!). Nu hoeft u niet direkt te den ken dat al het personeel van KNS tot de bedelstaf [r gedoemd is: er is ook nog n de (royale) stadssubsidie e en de provincie Antwer- pen. Direktrice Ivonne >t Lex zal de beschikbare ■r centen nu misschien meer moeten omdraaien voor ze ir uitgegeven worden, maar jt echt armoe zullen ze in de Antwerpse Stadsschouw- burg nog niet lijden! Ivon ne Lex over het seizoen 1989-'90: 'Wij kijken vol verwachting uit naar een nieuw toneelseizoen, vol met teater van vandaag en van altijd: goed teater dus'. Ze belooft een bloemlezing uit het mo derne en klassieke wereld repertoire. Een overzicht. K.N.S. presenteert in zijn repertoire 9 stukken: 7 ei gen voorstellingen één in koproduktie met de Stu dio: 'Marteken van Nijme- gem' in een hertaling van Bert Decorte en in regie van Alfons Goris. Nergens worden zovele aspekten van de liefde in één enkel stuk samengebald als in 'Midzomernachtsdroom' van Shakespeare. In het najaar van 1989 zal het 30 jaar gelden zijn dat dit blijspel nog op de KNS- planken te zien was. Pip Broughton regisseert de huidige KNS-versie; te zien vanaf 7.10. Van de Zuidafrikaans - Engelse auteur Ronald Harwood speelde het en semble in 1979-'80 'Een familie'; dit seizoen 'Ach ter de Schermen' over de aftakeling en de eenzaam heid van de mens, hier van een akteur. Jos van Gorp regisseert; vanaf 4.11. Uiteraard een komedie voor de feestdagen: 'Strip tease' van Maurice Henne- quin en Pierre Veber, vol gens de persnota's 'fris en blakend van gezondheid, puur amusement, een ga rantie voor een avondje heerlijk lachen'; regie Jac ques Fabbri; vanaf 16.12. Óp 20 januari is er de wereldkreatie van Eddy Asselbergs' 'Zwarte Sneeuw', een 'stuk over de oorlog als gruwel van alle tijden, die iedereen treft'; Daniel Scahaise voert de regie. Uit het moderne re pertoire-vat: 'Revolutie! Revolutie!' ofte 'La Belle Vie' van Jean Anouilh 1987), of zoals KNS be looft: 'een stukje dat een beetje 'brillante' en een beetje 'grin^ante' is, maar vooral een 'pièce rosé', zoals Anouilh zijn lichte komedies omschreef. Op 24 maart een nieuwe we reldkreatie met de premiè re van 'Het Proces Xhen- ceval' van Walter van den Broeck, in opdracht van KNS geschreven (en be dacht met een kreatiepre- mie van 400.000 BF, even als 'Zwarte Sneeuw' van Asselberghs trouwens), een 'rekonstruktie' van de moord en/of het proces uit Geel in 1844, Senne Rouf faer regisseert. Het eigen repertoire be sluit met de rock-musical 'Jef, de Rocker' van Jean- Patrick Manchette in een regie van Daniel. Benoin, geen onbekende meer in Antwerpen, en embryona le initiatiefnemer tot het schrijven van het stuk dat in de Franse pers volgende epiteta meekreeg: 'een bruisend feest, schitterend geregisseerd', 'een gran dioze superproduktie', 'een eksplosief plastisch kunstwerk'; vanaf 28 april. En op 1 mei is er een éénmalige voorstelling van Strindbergs 'Dodendans' van K.V.S.-Brussel in re gie van Guy Joosten, dit in het kader van de draai schijf. Ook nu weer Nederlandse gastvoorstellinge.;: 'Zwar te Kunst' van Helmert Woudenberg die hiermee solo gaat (06.11); 'Toe komstmuziek' van Alan Ayckbourn, ook een vrije produktie in regie van Alan Strachan (27.11); 'De Zaak Kenny' van Chiem van Houweninge in regie van Ton Lutz (22.01); 'Het Cocktailuur' van A.R. Gurney in regie van Jo Dua (06.02). Is het de taak van een Vlaamse repertoiregezelschap een podium te bieden aan Ne derlandse vrije produk ties, terwijl zoveel Vlaam se gezelschappen met moeite een scène vinden voor hun werk? En dan de extra-gastvoor- stellingen: in het kader van Europalia Japan 'Zelf moord uit Liefde' in een Japanse voorstelling met Nederlandse simultaan- vertaling (28.09 tot en met 01.10); Shakespeares 'Othello' door het New Yorkse Theatre Interna tional (10.10); 'Le Balcon' van Jean Genet door het Thèatre National de Belgi- que in regie van Frans Ma- rijnen (14.11); ook een Italiaanse voorstelling van Copi's 'Una Visita Inop- portuna' (21.11) én ten slotte nog de Nederlandse produktie van de musical 'Cabaret' met o.m. Willem Nijholt (06 tot 10.12). Teaterplein 1, 2000 Ant werpen (tel. 03/ 231.07.50). Yvonne Lex en haar KNS brengen de kreatie van twee nieuwe Vlaamse stukken bel 'Bij de Varkens' van Athol Fugard; de komedie 'Geestige Geesten' van Noel Coward; en de ko medie 'De Inspringer' van Alan Ayckbourn. We beseffen het maar al te goed: toneelstukken be ginnen pas te leven als ze op de scène gezet worden; en hoe dit gebeurt, maakt dat het een goede, middel matige of gewoon slechte voorstelling wordt. We kunnen dus enkel hopen dat Jef Demedts en wat er nog rest van zijn beleids groep een goede keuze ge maakt hebben voor wat de respektievelijke regisseurs voor deze teaterteksten betreft. Indien we u een goede raad mogen geven: neem gerust een abonnement bij het NTG, het blijft ons NTG direkteur Jef Demedts (met M. Cnudde) hier als bouwmeester Solness, ook schap! rePerto'regeze'" bouwmeester van een vernieuwde schouwburg Meer informatie: N.T.G., Minnemeers 8, 9000 Gent (tel. 091/25.32.08). De drie Westvlaamse be- roepsteatergezelschappen (Antigone-Kortrijk, Mal- pcrtuis-Tielt en De Korre- Brugge) luidden een paar maanden geleden de noodklok: West-Vlaande ren en r.jn beroepsteaters werden stiefmoederlijk behandeld door de centra 's overheid. Natuurlijk hadden ze gelijk. Zelfs De Wael zag dit in en «schonk» voor de resp. teaters 16 (+3), 11 (+3,5) en 9 (+2,6) miljoen. Na tuurlijk een aalmoes ver geleken bij wat anderen krijgen. De teaterdrie- hoek Antwerpen-Gent- Brussel blijft de navel van het Vlaamse toneelwezen. We kunnen u slechts de seizoensprogrammatie van Antigone geven; van de beide andere teaters kre gen we, zelfs na herhaald getelefoneer, geen reaktie. Antigone plant vier pro dukties. Op 09.09 gaat «Het onderzoek» van Pe ter Weiss in première in een bewerking en regie van Franck Van Erven: een aangrijpend verslag van het proces tegen de oorlogsmisdadigers in Frankfurt; de gruwelijkhe den van het verleden wor den getoetst aan het he den; een teatervoorstelling in de vorm van een «talk show». Vanaf 23.09 een komedie: «Luv» van Murray Schis- gal in regie van Eddy Brugman; een grote bur leske waar men spot met de ellende, de kinderja ren, de dronkenschap en de lic'de; een klownerie met inhoud. Horst Mentzel regisseert «Play Macbeth» van Pavel Kohout naar Shakespeare. We hopen dat Mentzel er dezelfde mooie voorstel ling van maakt als deze die we in regie van W. Tille mans zagen in het Raam teater. Shakespeare be werkt voor vijf akteurs. met behoud van de origi nele teksten. Macht en korruptie van de macht. Vanaf 25.11. Het seizoen wordt bij Antigone afgesloten met het psichologisch mees terwerk over de verant woordelijkheid van het in dividu: «De Prijs» van Ar thur Miller. Jo Dua regis seert deze magistrale ver kenning van de menselijke relaties. Vanaf 27.01. «Viermaal Anders», de komedie van Barillet Grédy staat volgens een andere Antigonefolder op het programma vanaf 23.09 in een regie van Franck van Erven... Voor meer informatie Westvlaams Teater Anti gone, Pottelbcrg 40, 8500 Kortrijk. tel. 056/22.68.70.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 31