RAAM - T.I.L. - FAKKEL - ARCA Teaterseizoen 1989-1990 Kamergezelschappen «Het teater heeft behoefte aan een vitale en konsektvente steun binnen een duidelijke visie op meerjarige basis» (R.A.T.) Raamteater: «De ambitieuze ontwikkeling en groei van het Raamteater zijn tot op heden nog niet gevolgd door de overheid» (Walter Tillemans) T.I.L.: Zes nieuwe produkties, voor hetzelfde geld... Fakkelteater: Zes nieuwe produkties en een nieuwe zaal Area: Veertigste seizoen - trouw aan het suksesrijke profiel van vroeger 32 - 4.8.1989 - De Voorpost U heeft het wellicht gelezen, lieve lezer-teaterliefhebber (m/v) dat onze gemeenschapsminister van kuituur een voorstel klaar heeft om het dekreet over het teaterwezen te vernieuwen. Hij kwam daarmee (niet) toevallig op de proppen nadat de SP bij monde van Frank Vandenbrou- cke (uit de pen dus van Walter Tillemans) hem het gras voor de voeten had weggemaaid met een «eigen» voor stel. Het eerste (nog steeds geldende) teaterdekreet heeft ongetwijfeld een groot nut gehad. Geen enkele akteur, die onder dak is bij een van onze «gevestigde» gezel schappen zal dit ontkennen: het gaf eindelijk enigszins bestaanszekerheid aan een aantal akteurs en het gaf tevens aan een aantal ensembles een kwasi- omniumverzekering voor de eerste jaren. Erg positieve aspekten dus! Maar iedere (financierings-)medaille heeft natuurlijk een keerzijde. De akteurs werden ingedeeld in een le-2e-3e-plansis- teem, waardoor spelen of niet (laat staan goed of slecht) nog slechts weinig «rol» speelde... Op zich al niet zo bevorderlijk voor een echt artistieke inzet, tenminste voor een aantal van onze beroepsakteurs. De werking van onze gezelschappen (ingedeeld in A- ofte repertoire gezelschappen, B- of spreidingsgezelschappen, C- of kamergezelschappen en D- of eksperimenteel- en vor mingsgezelschappen) zorgde al voor een artificiële scheiding die na een paar jaren nergens op gebaseerd bleek. Maar dé doorn in ieders oog bleek al spoedig de aktiviteiten van de Raad van Advies voor de Toneelkunst (RAT), die, als gevolg van het Kultuurpakt en z(jn partijpolitieke en «ideologische» samenstelling, bestond uit «teaterminded personen» uit de klassieke politieke families. In de praktijk betekende dit dat een aantal politieke vriendjes (waarvan sommigen van teater zeker geen kaas gegeten hadden) én een aantal direkt betrok ken teaterdirekteurs en/of -akteurs moesten oordelen over de zakelijke én artistieke prestaties van hun kolle ga's (we zien zelden teatermensen bij de produkties van anderen!). Het ergste is dat hiervan ook de geldelijke appreciatie afhankelijk was. En dan gaat het over miljoenen... Moeten we een vergelijkende tabel maken van wie in de RAT zit en welk gezelschap hoeveel krijgt? Doet u het zelf maar; het is immers erg plezierig, zeker als u weet wie de minister van kuituur is en wie verantwoordelijk is voor onze teaters (inderdaad, ook dit is partijpolitiek min of meer geregeld!). En, indien het een beetje zou wringen: de minister hoeft helemaal geen rekening te houden met het «advies» van zijn RAT... Waarom bestaan er toch niet meer Belgen- moppe,?... L. September Het Raamteater is een van die instellingen waar we graag vertoeven en die ons nauw aan het hart liggen. U, lieve lezer-teaterlief- hebber (m/v), vindt dit niet erg objektief? Toch wel. De objektiviteit, waarnaar we streven maar die jammer genoeg niet van deze wereld is, gebiedt ons te zeggen dat Walter Tillemans en zijn - voor volgend seizoen toch wel afgeslankte groepen - ons in hun nog jonge bestaan reeds veel teatervreugde hebben gegeven. De Raamteaters van Wal ter Tillemans, sinds vorig jaar lid van de RAT, krij gen dit jaar 3 miljoen meer van de heer minister. Te recht natuurlijk. Hij kan er een stuk van de finan ciële put van 16 miljoen frank mee helpen delgen. Andere middelen om dit te bereiken zijn fameus snoeien in het technisch en administratief personeel én het terugschroeven van het artistiek personeel (lees akteurspotentieel) tot een tiental vaste leden. Volgens Tillemans zelf al les in samenspraak en na overleg met de betrokke nen zelf... Natuurlijk heeft Walter Tillemans gelijk als hij zegt «geen kruideniers politiek» te willen voeren; hij is tenslotte een van de weinige teatermakers in Vlaanderen met een ech te, doordachte én gefun deerde visie op wat «teater voor een publiek» zou moeten zijn; hij zal nu ook wel rekening leren houden met boekhoudkundige ge gevens... Als we het over de «geves tigde, traditionele gezel schappen» hebben - waar schijnlijk hoort Walter dit niet graag -, dan vergelij ken we het Raamteater al tijd met het NTG: beide hebben soms fantastische miskleunen van produk ties... maar beide verval len nooit in middelmatig teater; steeds proberen ze van iedere produktie een belevenis te maken die beklijft! En dan nu het aanbod voor het seizoen 1989- 1990! Drie hernemingen en vier nieuwe produkties. De hernemingen zijn niet toevallig van het beste mee dat het Raamteater te bieden had vorig seizoen. We kunnen dus aan ieder een aanbevelen: het su blieme «Teibele en haar duivel» van Isaac Singer in regie van Joseph Milo; het amusant-cynische «De Ca nadese Muur» van onze streekgenoten Herman Brusselmans en Tom La- noye in regie van Tille mans zelf en de zeker en vast ondergewaardeerde «Geschiedenis van een Paard» van Rozowski naar Tolstoj met Bert André in een van zijn vele glansrol len van de laatste tijd. Ook vier nieuwe produk ties die op papier erg mooi ogen. Zo is er in augustus het debuut als regisseur van (de voorlopig freelan ce werkende) Karei Vin- gerhoets met «Karl Valen- tins Onzin», een program ma met «nonsens, liede ren, sketches, teaterstuk- ken»; vanaf september. Een van de klassiekers van de moderne Amerikaanse dramaliteratuur is onge twijfeld «Een lange dag reis naar de Nacht» van Eugene O'Neill; we zagen het een paar jaren geleden nog in het Gentse Area met o.m. Julien Schoe- naerts. Tillemans regis seert het stuk dat eind sep tember en oktober loopt met o.m. Julienne De Bruyn, Bert André, John Willaert, Eric Kerremans en A'leen Cooreman. De pijn achter de humor van Weens-Joodse emi granten, de rivaliteit tus sen moeder en dochter die beiden bekende psycho- analysten zijn: dit zijn de tema's van de derde pre mière: «Mrs Klein» van Nicholas Wright in regie van Stephen Unwin met o.m. Julienne De Bruyn, Je kunt van de pensioen gerechtigde teaterdame Ivonne Lex zeggen wat je wilt (maar maak het aub niet te bont!) maar je moet toch zeker wel toegeven dat ze een bezige bij is. Ze is immers niet alleen di- rekteur van het grootste teaterbedrijf in Vlaande ren (kwa akkomodatie en kwantiteit van de groep), namelijk de KNS in Ant werpen. Onder het pseu doniem «David Cohn» is ze daarenboven nog aktief als vertaalster van toneel stukken. En, om de nog schaarse vrije tijd door te krijgen, blijft ze nog steeds betrokken bij het gezelschap dat haar naam draagt (Toneelgezelschap Ivonne Lex) en waarvan Frans Maas officieel de di- rekteur is; Ivonne zelf ver vult er zogezegd geen offi ciële funktie: wel vertaalt, regisseert én akteert ze er nog steeds, maar alleen als hobby... Vorig seizoen kreeg TIL twee miljoen minder van de minister, precies om wille de koncentratie van zo veel taken in één per soon; het subsidiebedrag van toen (14,35 miljoen) werd voor dit seizoen be houden. O.m. met dit be drag dienen volgend sei zoen zeen produkties gefi nancierd te worden: één (schitterende) herneming en zes nieuwe voorstel lingen. TIL beschikt, zoals ieder een weet, over twee erg toffe zaaltjes: Het Klok huis in de Parochiaan straat te Antwerpen en Het Appeltje om het hoekje jn de Lange Nieuwstraat. Eerst wat u in Het Klok huis te zien krijgt. Van 16.09 tot 19.11 loopt, in regie van Lex zelf, «De Grote Vergissing» van Ge rard Lauzier, ldaarblijke- lijk een dolle produktie met «één lift, één balkom, één revolver, één aanste ker en veel, héél veel deu ren...». Ivonne Lex speelt, van 15.12 tot 18.02, zelf in het klassieke, overbeken de drama van Euripides «Medea». In Het Klokhuis wordt het seizoen besloten met «Vier kleine neger tjes» van Catherine Mu- schamp in regie van Ca- trien Hermans: een psi- chologische thriller waar bij het publiek konstant van de ene verbazing in de andere valt en met een totaal onverwacht slot. De nog jonge Ria Breyne regisseert het openings stuk in Het Appeltje: «De onvruchtbare man» van Fatima Gallaire over de terugblik van een oudere vrouw in een bejaardente huis op haar huwelijk; van 30.09 tot 26.11. In januari wordt «De Kreutzersona- te» van Peter Farago naar Tolstoj hernomen; in regie van Ivonne Lex speelt Frans Maas solo, en op een schitterende manier, de man die zijn vrouw ver moord heeft en nu aan het publiek het verhaal van zijn huwelijk vertelt. De zelfde Frans Maas regis seert het laatste stuk van het seizoen in Het Appel tje: «Passionaria» van Henri Mitton, met o.m. Mariene Edeling. Een stuk over de angst, de agressie die een aktriee be leeft als een papieren pas sionaria, die ze uiteinde lijk nooit meer zal zijn! Van 10.02 tot 08.04. Vermits het gezellige Meirteatertje diende te verdwijnen om plaats te maken voor een schoenen magazijn, diende de direk- tie van het Fakkel/Meir- teater uit te kijken naar een nieuwe ruimte. Die werd gelukkig gevonden om de hoek in de Reyn- dersstraat; de transforma tie- en renovatiewerk zaamheden zijn volop aan de gang, zodat deze nieu we teaterruimte op 19 ja nuari feestelijk in gebruik zal kunnen genomen wor den. De zaal in de Hoog straat krijgt de benaming «Rode Zaal» mee, deze in de Reyndersstraat de naam «Zwarte Zaal». En ook de programmatie belooft; voor elk wat wils met zes nieuwe produk ties, drie hernemingen, één koproduktie én vier series gastvoorstellingen. En natuurlijk, vanaf 2 sep tember, elke maandag avond om 22 uur in het Teatercafé een echt café- chantant of jazzy enter tainment. Hernomen worden: de muzikale en suksesrijke topper «Nonsens» van Dan Goggin met o.m. Li- liane Dorekens, Anne Mie Gils en Mitta Van der Maat; regie van Rufus Collins; het dolkomische «Stilte aub!» van Michael Frayn in regie van Jan Verbist (Rode Zaal; 18.08 tot 07.10); en dan het ster ke «Huis Clos» van J.-P. Sartre in regie van Anne- lies Lafleur (Kelderteater; vanaf 21.08 op maandag en dinsdag). In koproduktie met het RVT wordt in de Bourla- schouwburg «Mephisto» van Ariane Mnouchkine naar de roman van Klaus Mann op de planken gezet in regie van Robert Sian. Eigen nieuwe produkties in de Rode Zaal aan de Hoogstraat zijn: de kome die «Wie zit er in de was mand?» van Derek Ben- field in regie van Jos Van Gorp (vanaf 01.12); "Geelzucht» van Guy Di- delez (vanaf 10.03). De Zwarte Zaal aan de Reyndersstraat wordt op 19.01 feestelijk geopend met «De Dansmarathon» van Ray Herman naar «They shoot horses, don't they» van H, McCoy (re gie R. Sian); vanaf 16.03 loopt er «De kus van de spinnevrouw» van Manuel Puig; «Buitenwippers» van John Godber (dezelfde als van «Erop of eronder») besluit er het seizoen (van 18.05 tot 30.06). Als nieu we produktie is er in no vember en december in het Kelderteater aan de Hoogstraat «De Wasseret te» van Marsha Norman. En dan nog de gastvoor stellingen; alle in de Rode Zaal aan de Hoogstraat. In september is er een En gelstalige produktie door Confederacy of Fools van «The Marathon» van en met Tony Dunham en Ro bert Sian (ook met een beperkte kennis van het Engels begrijpelijk). In november spelen Jo De Meyere en Doris Van Ca- neghem het wrange «Hu welijk-Spel» van Edward Albee, een Arca-produk- tie. Van 20.01 tot 18.02 is het RVT te gast met «Kean» van J.-P. Sartre naar A. Dumas; Stephan Kimmig regisseert. Het schitterende en overbe kende «Wie is bang voor Virginia Woolf» van Ed ward Albee wordt in de tweede helft van februari opgevoerd met Hugo Met sers en Pleuni Touw in de hoofdrollen. Wie meer gedetailleerde informatie wil, kan hier voor terecht in het Fakkel teater, Hoogstraat 14, 2000 Antwerpen, tel. 03/ 232.14.69. In zijn voorwoord bij het seizoenoverzicht voor 1989-1990 herinnert Arca- direkteur Jo Decaluwe aan de doelstellingen van het nieuw opgerichte teater 40 jaar geleden: «Experimen teren met nieuwe auteurs of met grote figuren die hier nog niet doorgedron gen zijn. Experimenteren met dramaturgen wier werk nog te sterk, nog te levend is om het nu al te vergeten. Experimenteren met klassiekers die wij in een ander licht, met een andere stem en onder een andere hemel willen op voeren. Experimenteren vooral met spel- en regie mogelijkheden, die nieu we gezichtspunten geven en te lang verwaarloosd bleven...». Area probeert na 40 jaar nog steeds de zelfde doelstellingen trouw te blijven. En dit leverde vorig jaar schitte rende voorstellingen op als «Prettige Feesten» of «Pla- tonov», om maar deze twee te noemen. Het repertoire voor het nakende seizoen omvat ze ven produkties. Vanaf september loopt (in zaal Roeland) «Droomno- velle» naar Arthur Schnitzler, in bewerking en regie van Dirk Buyse en met muziek van Vin cent D'Hondt. Eveneens vanaf september is «De Tijd en de Kamer» te zien van de meest toonaange vende Duitse toneelauteur van het ogenblik Botho Strauss; de nieuwe artis tieke tandem van Area, Herman Gilis en Jos Ver bist, voeren voor het eerst samen de regie; om naar uit te kijken! Een ander stuk dat in 1988 geschre ven werd, is «Geliefd Monster» van de Span jaard Javier Tomeo: een spitse dialoog voor twee akteurs, een verhoor van een jongere man door po litieambtenaar dat mon sterachtige proporties aan neemt; vanaf december in regie van Jos Verbist. Vanaf oktober wordt het solostuk (gespeeld door Jo Decaluwe) «Typen» van Cyriel Buysse in regie van Jeroen Smedt, hernomen. De voor vorig seizoen aan gekondigde produktie «De Teatermaker» van Tho mas Bernhard door Mal- pertuis Tielt in regie van Karst Woudstra (een pro duktie die wegens ziekte van hoofdrolspeler Jo Ge vers toen moest gestaakt worden) komt er nu wel; vanaf december. Uit «Le peintre», «Mé- dor» en «Entrée libre» van Roger Vitrac wordt een keuze gemaakt en ver werkt tot één produktie, die - in een regie van Her man Gilis - vanaf decem ber in Area te zien is. De laatste produktie van het seizoen wordt «Emilia Galotti», een kenmerkend voorbeeld van het burger lijke treurspel uit de laat- 18e eeuw, dat i.p.v. konin gen en prinsen centraal te stellen meer nadruk legde op de hen omringende burgerij. Een klein, bur gerlijk drama zullen de re gisseurs Herman Gilis en Jos Verbist er zeker wel niet van maken! Vanaf maart. Mogelijke reisvoorstellin- gen: «Geliefd Monster», «Emilia Galotti», «Huwe lijk-Spel», «Typen», «De Raadsheren van Nevele», «Damiaan», «Chateau Mi graine» en «Vincent Van Gogh». Voor inlichtingen i.v.m. deze reisvoorstellin- gen kunt u terecht bij Ka- leidoskoop vzw, Burg straat 29, 9000 Gent, tel. 091/33.04.33. Maas solo in «De Kruetzersnonavan Farago Stille aub van Frayn wordt in de Rode Zaal van het Fakkelteater hernomen Doris Van Caneghem en Jo De Meyere in «Huwelijk-Spel» van Abbee bij Area Nora Tilley en Anke Hel- sen. Van april tot juni. Laatste stuk voor het ko mende seizoen wordt «Het Spel van Liefde en Toe val» of «Le Jeu de l'A- mour et du Hasard» van, hou je vast, Pierre Carlet de Chamblain de Mari- vaux uit de 18e eeuw, zoals u uiteraard weet. Walter Tillemans regis seert; Josef Svoboda zorgt voor de scenografie en de akteurs zijn: An Nelissen, A'leen Cooreman, Eric Kerremans, John Willaert, Marc Lauwrys en Roger Van Kerpel. In mei en juni a.s. Meer informatie: Sekreta- riaat Raamteater, Lange Gasthuisstraat 26, 2000 Antwerpen, tel. 03/ 233.91.48/49. Tom Lannoye en Herman Brusselmans, auteurs van «De Canadese Muurdat in het Raamteater wordt hernomen Ook dit jaar weer een kin dervoorstelling, namelijk «Het Bamboemeisje» van Belle de Becker en Paul Lefebvre in regie van Jean-Frangois D'Hondt; een voorstelling vol mu ziek en liedjes waarvoor als basis klassieke Japanse tema's gekozen werden, met kostumes uitgevoerd volgens autentieke gravu res en dansen die nauw aansluiten bij de Japanse traditie. In januari in de Arenbergschouwburg. Meer informatie bij TIL, Lange Nieuwstraat 81, 2000 Antwerpen, tel. 03/ 233.64.67.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 32