Eerste Prijs in negende Klavecimbelconcours voor Nicholas Parle boeiend van start Een festival met wereldwijde uitstraling Internationale Muziekdagen Festival van Vlaanderen - Brugge 10 - 11.8.1989 - De Voorpost Voor de derde keer in negen wedstrijdedities kende de jury van het Klavecimbelconcours van het Brugse luik van het Festival van Vlaanderen een eerste prijs toe. Hy werd behaald door de Australiër Nicholas Parle. In de derde Mozartwedstrijd voor pianoforte werd niemand met een eerste prijs bedacht. Sinds 1964 kennen de In- het palmares in te kijken ternationale Muziekdagen om te zien hoe streng de van Brugge ook een wed- Brugse jury's altijd al ge- strijdaspekt. Oorspronke- weest zijn: 'vedetten' als lijk beurtelings voor orgel een C. Jaccotet (2* prijs en klavecimbel, maar se- klavecimbel, 1965), C. Til- dert 1972 ook voor andere ney (4* prijs klavecimbel, instrumenten (zang en en- 1968), J. Sonnleitner (5* sembles), is dit concours in prijs klavecimbel 1968), het wereldje van de oude Huelgasensemble (2* prijs muziek uitgegroeid tot een blokfluitensemble, 1972), van de belangrijkste wed- G. Wilson (2* prijs klave- strijden van de hele we- cimbel, 1980) kregen nooit reld; zeker voor het klave- een eerste prijs. De on- cimbel. Men hoeft maar langs overleden Scott Ross was in 1971 de eerste en Christophe Rousset in 1983 de tweede die te Brugge een eerste prijs kregen voor klavecimbel. De Australiër Nicholas Parle is nu de derde in de rij. Van de 59 ingeschre ven kandidaten kwamen er uiteindelijk 45 opdagen, waarvan er 15 weerhouden werden voor de halve fina les. Hieruit werden er 3 toegelaten tot de finale van vorige zaterdag. Deze finalisten dienden solo de 'Passacaille' (Livre 2, hui- tième Ordre)' van F. Cou- perin en begeleid door de Capella Savaria, het 'Kla vecimbelconcerto in d moll' (BWV 1052) van J.S. Bach te spelen. De jury hield bij zijn verdikt reke ning met de prestaties van de kandidaten in de halve finales en de finale. En die kende een eerste prijs toe aan Nicholas Parle uit Australië en een derde prijs ex-aequo aan de Zwitserse Jovanka Marvil- le en de Amerikaan Ken neth Weiss. Parle kreeg tevens de Prijs van de Lui steraars en de Prijs Musica Antiqua van B.R.T. 3. De 12 niet-gelauwerde halve finalisten werden bedacht met een attest en een aan moedigingspremie. Van de 21 ingeschreven kandi daten voor de wedstrijd pianoforte boden zich 13 deelnemers aan; vier van hen werden tot de finale toegelaten. Hier was er, terecht overigens, geen eerste prijs: een tweede prijs ging naar de West duitser Wolfgang Brun- ner, een vierde gedeelde prijs naar de Amerikaanse Theresa Bogard en de Oostenrijker Guido Mayer en een vijfde prijs naar de Japanse Junko Miyasaka. Wolfgang Brunner werd eveneens bedacht met de Prijs van de Luisteraars. De jury van deze Con cours Klavecimbel en Pia noforte 1989 bestond uit Kenneth Gilbert (Parijs, Salzburg), Johan Huys (Gent), Gustav Leonhardt (Amsterdam), Johan Sonnleitner (Zürich), Jos Van Immerseel (Antwer pen - Parijs) en Glen Wil son (Würzburg); alles on der het waakzame oog van ere-gerechtsdeurwaarder en mw. R. Heinkens. W. Brunner tweede prijs pianoforte en V. Parle eerste prijs klavecimbel, met tussen hen in de Brugse schepen van kuituur Stevens. Natuurlijk zijn er bij een jury en de voorkeur van loos emmeren over het feit wedstrijd en vooral bij de het publiek vrij goed over- of de eerste laureaat nu jurybeslissingen altijd wel eenstemmen, wat bete- een eerste dan wel een goed- en afkeuringen te kent dat Brugge een ken- tweede prijs waard was... maken. Toch valt op dat te nerspubliek heeft... En L. Brugge het verdikt van de natuurlijk kan men oever- Jos Van Immerseel, jurylid en schitterend solist. Het feest van de oude muziek is weer begonnen in Brugge. Een feest met vele aspekten: de 9de klavecimbelwedstrijd met 59 kandidaten, de 3de Mozartconcours pianoforte met 21 deelnemers (vertegenwoordigers uit 22 landen en 4 kontinenten), het internationaal symposium clavichord met tentoonstelling, referaten en recitals, interpretatiekursussen, referaten, een tentoonstelling met instrumenten van 63 bouwers uit Europa en Amerika en met allerlei muziekuitgaven, en natuurlijk een uitgelezen aanbod aan middag- en avondkoncerten. De concours klavecimbel" en pianoforte worden za terdag besloten met de fi nales. Onze enige Belgi sche deelnemer, Hilde Rosseel, wist niet door te dringen, tot de halve finale van de klavecimbelwed strijd. De middagkoncer- ten, in koproduktie met B.R.T. 3 die ze ook alle rechtstreeks uitzendt van af llu30, boden tot nu toe enkele opmerkelijke ver tolkingen, zo speelde onze Jos Van Immerseel zondag een schitterend recital met een gevarieerd klavecim belprogramma, en mezzo Carolyn Watkinson, sa men met Glen Wilson aan de pianoforte, was gewoon topklasse in «Original Canzonetta's» en vooral de cantate «Arianne a Na- xos», beide van Haydn. «Weense Kapelmeesters» - Capella Agostino Stefani Britse ensembles, die zich specialiseerden in de oude muziek, zijn jarenlang de troetelkinderen geweest in Brugge, vele van hen von den hier voor het eerst een klankbord op het vas teland, van hieruit ver overden sommige zelfs Europa en de wereld. Brugge was én is nog steeds een venster op de wereld, zeker wat de mu ziek en de vertolking er van betreft. Dankzij Ro brecht De Witte en zijn Festival vonden velen hier een springplank naar an dere podia. Tijd dus voor nieuwe na men op de affiche. Zo o.m. voor de Capella Ago stino Stefani, het kameror kest uit Niedersaksen o.l.v. Lajos Rovatkay. Dit kamerorkest met 14 muzi kanten mocht het Festival openen met een program ma dat muziek bood van minder bekende komponi- sten uit de laat-Barok en de pre-klassiek, zoals M.G. Monn, G.J. Wer ner, J.G. Albrechtsberger en J.J. Fux. Hun namen zijn misschien bekend, hun werken niet. En het werd een mooi koncert: je geniet er wel van maar het beklijft niet. Alle werken werden degelijk uitge voerd maar de vonk, die een vertolking in de herin nering doet nazinderen, was er toch niet. Toch was blokfluitiste Siri Rovat- kay-Sohns als soliste ge woonweg schitterend in de «Notturno» van Al- brechtsbeeger. Toch een koncert dat erg degelijk was maar niet meteen in de herinnering zal blijven als hét openingskoncert van de 26ste Internationa le Muziekdagen. «Europese Barok» - Choir of New College Oxford Het Brugse Festival van Vlaanderen heeft een rijke traditie met het program meren van Britse koren en Britse religieuze koormu ziek. Dit jaar was het Choir of New College Ox ford te gast. Vorige zon dag zong het Gregoriaanse en polyfonische werken tijdens de hoogmis in de Sint-Salvatorskathedraal En 's avonds verzorgde het in de Onze-Lieve-Vrouwe- kerk een programma met werk van Purcell, Locke, Greene, Boyce en Hayes, maar ook van J.S. Bach en F. Couperin. En hier lag misschien het zwakke punt van het kon cert: de «Britse komposi ties werden uitgevoerd op een manier waarop enkel Britse koren kunnen bo gen, terwijl de nummers van Couperin en vooral van Bach vrij ondoorzich tig en minder «vanzelf sprekend» ten gehore ge bracht werden. Hier mi sten we de sublieme schit tering, het fijne kan tweefsel. Ter afwisseling konden we luisteren naar twee instru mentale nummers: de «So nate in C klein voor hobo» van Vivaldi en een concert uit de bundel «Les Goüts Réunis» van Couperin. Wat barokhoboïst Paul Goodwin ten gehore bracht in deze twee num mers, was een festival als dit van Brugge niet waar dig: toonvorming, ritmiek, en interpretatie waren zo ondermaats dat hij waar schijnlijk niet door de schiftingen zou geraakt zijn, indien hij had deelge nomen aan de wedstrijd Musica Antiqua... «Italiaanse Barok» - En semble Aurora en Gloria Banditelli Maandagavond was het Ensemble Aurora uit Pe rugia te gast in de Karme- lietenkerk. Dit gezelschap van vier muziekanten (ei genlijk vijf maar chitarro- nespeler Luciano Contini was in het ziekenhuis op genomen en kon niet zo direkt vervangen worden) ontstond onder impuls van violist Enrico Gatti, die een gedeelte van de «au- tentieke» stijl/stiel geleerd had bij o.m. La Petite Bande. Gatti zelf en L. Mangiocavallo (viool), A. Fassa' (cello) en Guido Morini (clavecimbel) ver tolkten de «Sonate a tre op nr. II nr. 12» «Ciacona» van Corelli en de «Sonate a tre op. nr. 12 «La Follia» van Vivaldi. Van bij de aanvang bleek dat de toe hoorders een meer dan «gewoon» koncert moch ten meemaken. Het en semble speelde op een «autentieke» manier maar met een fijne aandacht voor de cantabiliteit van ieder nummer, geen hoe kige interpretatie maar een juiste dosering van frisse originaliteit en kohe- rent samenspel. De meeste aandacht ging echter vooral naar mezzo Gloria Banditello die de cantates «Bella Madre de' fiori» van Scarletti, «II la- mento d'Olimpia» en «Ca re luci del mio bene» van Giovanni Bononcini ver tolkte. Ze ontpopte zich tot dé revelatie van deze, toch nog jonge, 26ste In ternationale Muziekda gen. We hopen haar in een volgende editie van het Brugse Festival terug te horen! Brugge. U kent de Markt, de Burg, de Dijver en het traditionele toeris tische circuit. U 'doet' Brugge in one day, boot tocht en rit met paard en kar inbegrepen. Dat is Brugge. Maar Brugge in de zomer is ook zijn Inter nationale Muziekdagen. Deze Internationale Mu ziekdagen bestaan eigen lijk uit twee delen: een eerste week met referaten, tentoonstelling, wedstrij den, kursussen en avond en middagkoncerten; hoogdagen voor de echte freak van de oude muziek. De tweede week verloopt heel wat rustiger: er zijn 'alleen nog maar' de avondkoncerten. Aan de eerste week kwam vorige zaterdag een einde met de finales van de concours klavecimbel en pianoforte. Over het avondgebeuren berichten we u in de vol gende bijdrage. 'Klavecimbelrecital Frescobaldi - Froberger' - Gustav Leonhardt Een konstante in het Brugse festivalgebeuren is wel Gustav Leonhardt, ze ker wanneer om de drie jaar het klavecimbel aan de beurt is. Hij is niet alleen jurylid voor de ne gende keer op negen in de klavecimbel wedstrijd; hij is ook telkens goed voor een uitstekend solorecital. Vorige dinsdag koncer- teerde deze éminence gri se in een reeds lang uitver kochte Sint-Annakerk (welke koncerten in Brug ge zijn niet uitverkocht?) met een programma waar van het eerste gedeelte ge wijd was aan de muziek van Girolamo Frescobaldi (1583-1643) en het tweede aan Johann Jacob Frober ger (1616-1667). Drie jaar geleden koncerteerde hij met een programma dat gewijd was aan de Franse klavecinisten en aan J.S. Bach. Welke muziek Leonhardt ook speelt, zij blijft steeds dezelfde karakteristieken vertonen die de groot meester verraadt: virtuosi teit alleen waar het nodig is, muzikaliteit altijd, een onnavolgbare versierings kunst maar vooral een on gelooflijk eerlijke musi- ceerstijl ten dienste van de kompositie; en dit terwijl zeer velen het eigen talent op de voorgrond willen plaatsenGewoonweg een verstillende, (h)eerlij- ke muzikale belevenis! 'Het Iberisch Schiereiland en de Nieuwe Wereld' - The Tallis Scholars Altijd goed voor een volle koncertruimte te Brugge is het ensemble The Tallis Scholars o.l.v. Peter Phi lips. Ze waren reeds voor de vijfde maal te gast in Brugge, ditmaal met een uiteraard vokaai program ma van Spaanse en Portu gese polyfone komponis- ten. Steeds a capella zin gend, blijven ze trouw aan een uitvoeringspraxis die reeds jarenlang in Groot- Brittannië aangekleefd wordt maar die Peter Phi lips toch wist aan te passen aan de nieuwste muzikolo- gische bevindingen én aan de estetische smaak van het (gespecialiseerde) publiek. Uiteraard werd de polyfo ne 'koor'-muziek van Por tugese en vooral Spaanse komponisten sterk be ïnvloed door onze Vlaamse 'Prinsen van de Muziek'. The Tallis Scholars zongen niet direkt werk van de bekendste Iberische poly- fonisten; het werd eerder een programma met parels van een gedeeltelijk zoek geraakt repertoire. De tien zangers (twee so pranen, twee mezzo's, een vrouwelijke en een man nelijke alt, twee tenoren en twee bassen) vormen een soort kamerkoor, waarbij nochtans iedere stem solistisch gebruikt wordt. Ook nu weer brachten ze een heel mooie koncertavond, een typisch 'Brugse' festival avond die telkens vraagt naar een verstild gesprek met borrel/koffie/biertje na, aan een van (de nog weinige) rustige terrasjes van de stad... 'Oratorium La Suzanna van A. Stradella' - La Stagione Met de programmatie van het oratorium 'La Suzan na' van Alessandro Stra della (en van de oratoria van Carissimi deze week) sluit het Brugse luik van het Festival van Vlaande ren aan bij een van de gezamenlijke festivalte- ma's, 'De Vrouw in de Bijbel'. Het werd meteen een van de 'grotere' pro- dukties van deze editie. 'La Suzanna', door Stra della gekomponeerd op uitdrukkelijk verzoek van de te Rome verblijvende koningin Christina van Zweden, is een zoge naamd 'oratorio volgare', een oratorium in de volks taal, i.e. het Italiaans, dit in tegenstelling tot het tra ditionele oratorium op La tijnse teksten. Met solisten als de o.m. in Brugge erg geliefde Bar bara Schlick, Ruth Ziezak, Derek Ragin, Gerd Türk en Gotthold Schwarz - die allen stijlvol musiceer den - en een dinamisch en vlot spelend Barockor- chester La Stagione uit Frankfurt o.l.v. Michael Schneider, kregen we een interessante en boeiende vertolking te beluisteren die uitblonk kwa homoge niteit en levendigheid. 'Vlaamse Muziek uit de 17* Eeuw' - Musica Antiqua Köln Namen ais Gistou, de Ro sier, van Wichel, Vermee- ren, Buns en Hacquaert zijn waarschijnlijk geen komponisten die op de lip pen van het 'normale' kon- certpubliek liggen. Het zijn vergeten meesters uit de 'Nederlanden tijdens de 17* eeuw'. Van deze toondichters vertolkte Musica Antiqua Köln vorige zondag in de Sint-Jacobskerk een aantal werken onder de titel 'Harmonia Parnassia'. Het grootste gedeelte van het programma werd door Musica Antiqua Köln zelf opgezocht en naar ei gen transkripties gepre senteerd. Musica Antiqua Köln is o.l.v. Reinhard Goebel se dert 1973 uitgegroeid tot een kamermuziekgezel schap met wereldfaam: het speelt niet alleen koncer ten over de hele wereld, het werd bekroond met de meest prestigieuze prijzen en onderscheidingen, en het krijgt van het publiek en de gespecialiseerde pers de meest uitbundige lof voor zijn vertolkingen. De samenstelling ervan varieert van een echt ka merensemble van enkele mensen tot een ensemble van een dertigtal instru- mentisten. Musica Antiqua Köln is vooral bekend om zijn in strumentale uitvoeringen; in Brugge fungeerde het echter ook als 'begelei dingsgroep' in enkele La tijnse motetten die gezon gen werden door de so praan Maria Zedelius en de bariton Hans-Georg Wimmer. Zowel in de zui ver instrumentale werken als in de begeleiding van de twee zangsolisten deed het ensemble zijn faam al le eer aan. Het speelde met een bewonderens waardige dinamiek, een grote technische perfektie en een overtuigende zin voor interpretatie van de geprogrammeerde wer ken. De zangsolisten konden toch wel minder overtui gen. Maria Zedelius zingt mooi en zuiver, maar stak toch wel een beetje af met het dinamische van de in strumentale gedeelten. Bariton Hans-Georg Wim mer leek ons in het lage register toch vrij zwak en hij had in de ruimte van de Sint-Jacobskerk duidelijk moeite met het volume van zijn voordracht. Toch een van die koncer ten die lang blijven nazin deren! We hopen Musica Antiqua Köln meer te kunnen beluisteren in Brugge! 'Orgelrecital J.S. Bach' Gustav Leonhardt - Gerhard Gnann en Blne Katrine Bryndorf Het wordt te Brugge een gelukkige traditie dat de laureaten van het concours van het jaar voordien een koncert krijgen het jaar daarop. Vermits de editie '88 gewijd was aan het or gel met de Bach-wedstrijd en het Improvisatiecon cours, speelden de laurea ten van vorig jaar, vorige maandag een Laureaten- koncert in de Sint-Gillis- kerk. Een tweede prijs ex- aequo was toegekend aan Bine Katrine Bryndorf uit Denemarken en aan Ger hard Gnann uit de Duitse Bondsrepubliek. Het toch wel vrij talrijk opgekomen publiek kon in het eerste gedeelte genie ten van het orgelwerk van Gerhard Gnann; hij speel de van J.S. Bach: 'Concer to C-Dur, BWV 595', de 'Leipziger Choral, BWV 662', de 'Triosonate G- Dur VI, BWV 530' en de 'Toccata und Fuge in F- Dur, BWV 540'. Het werd een vertolking die eerder ongelijk van kwaliteit was: soms heel doorleefd en kreatief, dan weer eerder brutaal en hard, wat toch wel stoorde. De Deense Bine Katrine Bryndorf, op technisch vlak van hetzelfde niveau, was echter een heel stuk muzikaler dan haar Duitse voorganger. Zij speelde van J.S. Bach: 'Pralu- dium und Fuge G-Dur, BWV 541', de 'Triosonate d-moll III; BWV 527', de 'Partite diverse sopra O Gott, du frommer Dott, BWV 767 en de 'Pralu- dium und Fuge Es-Dur, BWV 552'. Dit programma bood een ruime en gevarieerde blik op Bachs orgelmuziek; bij na alle facetten van Bachs meesterschap kwamen er aan bod, gespreid over komposities tussen 1700 (de partite) en 1749 (het Leipziger Choral). Het publiek wist dit dub- belkoncert te waarderen en spaarde, vooral voor de Deense orgeliste, zijn ap plaus niet. Vooral zij had in één jaar tijd immers een beduidende vooruitgang gemaakt in het jaarlijkse repertoire van de Thomas cantor. L. •laterdag 19 augustus heeft voor de zesde keer Rommelant plaats in Weert en komen folklore, oude ambachten, oud volksspe len weer volop tot hun recht. Vanaf 11.00 uur be ginnen de feestelijkheden en een sluitingsuur is moei lijk te voorspellen, want wanneer Weert in feest stemming is dan is er geen houden aan. Naast de typische rommel markt die op een romme lant niet mag ontbreken, is er ook ruimte gemaakt voor allerlei animatie. On der meer voor de kinderen die ritjes kunnen maken met de ponys. Er staat een tekenwedstrijd op het pro gramma, er is een ballon vaart en een optocht van reuzen. En over reuzen ge sproken, om 13.30 uur wordt Reus Mand de Slij- kneus officieel gedoopt. Dat wordt natuurlijk fees ten. Na de doop van de reus staat er nog een op tocht of muzikale inwande ling zoals men dat noemt te wachten en aan die tocht nemen alle aanwezige reu zen deel. Weert wordt voor een keer een reusachtige gemeente. De duivenliefhebbers wor den evenmin vergeten want de duivenbond 'Eer lijk duurt het langst' organi- zeert een duivenspel vanuit Ninove. De inbreng van de ze duivenvlucht heeft plaats in gasthof 'Groe nendijk' op vrijdag 18 au gustus van 18.00 tot 21.00 uur. De duiven worden ge lost op zaterdag 19 augus tus om 8.00 uur. Aan deze duivenprijskamp kunnen liefhebbers deelne men uit Groot-Bomem, Sint-Amands, Oppuurs, Puurs, Ruisbroek, Temse die in regel zijn met de KBDB. Men voorziet gratis 3.000 fr vooruit.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 10