A 4 Met meer dan zevenhonderd op stap 'ac taa M Festival van Vlaanderen in onze regio Koncertkaleidoskoop Lokeren: Ebes-Opstelwedstrijd In Humor, teater en muziek 'De TVC Kultureel Centrum Lokeren m\\ 10 - 15.9.1989 - De Voorpost Achtste dubbel B wandeitocnt in Haasrode Op de kop 706 deelnemers schreven in voor de achtste Dubbel.- B tocht, een van de klassieke wandelingen die WSV Baasrode organizeert. Zoals de voorgaande jaren werden ook nu de wandelaars via zeer rustige wegen in de mooie omgeving van Baasrode wegwijs gemaakt. Start en aankomst lagen in de gemeentelijke school aan de Molenberg waar men over heel wat akkommodatie kan beschikken. Dendermonde. Drukte genoeg aan de inschrijvingstafel (foto Piet Hermans) Van daaruit gingen de wandelaars naar de Kou ter en daar stonden ze meteen in de volle natuur en de buiten. Het Baas- roodse broek ligt dan maar een boogscheut verder en daar is het omzeggens nog een stuk rustiger. Wie in schreef voor de 7 kilome ter tocht keerde vanuit het broek via der wijk Broek kant en het dorp terug naar de gemeenteschool. De wandelaars van de 14 en 21 kilometer stapten echter door naar Vlassen broek waar uiteraard de aandacht werd gevestigd op de vele pittoreske hoekjes van het schilder sdorpje aan de Schelde. Wat vele wandelaars ten zeerste wisten te waarde ren. Vanuit Vlassenbroek was het nog een vijftal ki lometer mooie Schelde- dijk en zo via de wijk Broekkant opnieuw naar het dorp van Baasrode en de school. De wandelaars van de 21 kilometer maak ten nog een ommetje en deden zowel de nieuwe als de Oude Briel aan om via de wijk Hof ten Rode op nieuw de school te be reiken. Een nieuw rekord Met 706 deelnemers uit heel Vlaanderen heeft WSV voor de Dubbel-B tpcht een nieuw rekord mogen inschrijven. Vorig jaar waren er een 570 wan delaars komen opdagen. Heel wat winst dus. WSV zelf nam deel met 73 personen en reken daarbij nog eens 30 man voor al lerlei kontroleposten en de opvang aan start en aan komst, en dan weet men dat men aardig uit de hoek is gekomen. Ofschoon het volgens het bestuur nog beter moet kunnen. De Vossen uit Buggenhout stapten mee met 66 man nen en vrouwen, Kwik Bornem stuurde 45 wan delaars, Wandel Mee Ruisbroek was er met 38, Tervuren Bos met 33 en de Bollekens uit Wilsele die voor het eerst naar Baas rode kwamen, waren sa men met de Kleitrappers uit Terhagen met 32 pre sent. Nog een certitude in Baasrode is 't Hoekske uit Hamme. Dit keer goed voor 29 wandelaars. De Rolly's uit Bornem met 23, DLW Merchtem met 21, Ibis Puurs met 20, Ja- zaki Puurs met 17 en de Denderklokjes uit Den derbelle met 15 deelne mers gingen ook met een trofee naar huis. In totaal namen er 37 clubs van de Vlaamse Wandel en Jogging Liga aan de achtste Dubbel-B tocht deel met 458 wandelaars. De Nationale wandelfede ratie was present met 14 clubs en 144 deelnemers, er waren nog eens 47 wan- act, Pre delaars van andere iollectiel onder wie 2 deeln< jdens I van de club Nato en pen in Dyle Romane uit leulescl en 1 wandelaar vai Valst liel Kamikaze team dat rqhikties. teert onder de FFIVergetei Reken daarbij nog eetheaterpi inviduele wandelaar lostens dan komt men tot het loon. 706. ran de De oudste deelnemei riomfan deze wandeltocht wa vetten i mand van de Bollekei en maa liefst 83 jaar was. lit de kl De volgende wand naatsch die WSV Baasrode 0[ nuren programma heeft stai;aat. de Wandel Mee Dag 11 november. Voor d den is er tussendoor een extraatje met een becue. Dendermonde. Met veel goede moed wordt aan de wandeltocht begonnen (foto Piet Hermans) Festival van Vlaanderen Het herfstluik van het Fes tival van Vlaanderen heeft weer zijn deuren geopend voor vele duizenden mu ziekliefhebbers in Vlaan deren en zijn hoofdstad. In Antwerpen, Mechelen en Gent volgen de koncer- ten elkaar nu snel op, in Brussel gebeurt dit sinds gisteravond. Uiteraard kunnen we u niet berich ten over alle aangeboden koncerten. Toch wekelijks een greep uit de korf met vandaag het openingskon- cert te Gent met heet Am sterdams Concertgebou workest én met Haendels 'Jephtha' in de Antwerpse Carolus Borromeuskerk, het openingskoncert van de Antwerpse festivalafde ling-. Concertgebouworkest blijft groots Met een programma van vrij uiteenlopende signa tuur maar op een grootse manier heeft het Konink lijk Concertgebouworkest uit Amsterdam het 30ste Festival van Vlaanderen - Gent geopend. Uiteraard was de Oude Hospitaal zaal van de Bijlokeabdij volledig uitverkocht voor dit prestigieuze optreden. Niettegenstaande alle plechtige beloften van di verse zijden, was aan deze akoestisch uitstekende! zaal i. vl.m. vorig jaar niets gerestaureerd of ge renoveerd... Nog steeds had het duivenkoppel het er naar zijn zin in de mooie gewelven, tot erger nis van sommige toehoor ders en tot afleiding van sommige muzikanten. Na een lieve, aardige 'Sim- fonie in D' uit 1815 van Luigo Cherubini :1760- 1842), die kleurrijk en met zin voor de nodige details werd vertolkt, kregen we zowat een antipode ervan met het simfonisch gedicht 'Le Chant du Rossignol' uit 1917 van Igor Stravins- ki (1882-1971). Deze mu zikale interpretatie van het sprookje over de nachte gaal van de Chinese Kei zer van H.C. Andersen is nu eens heel melodisch, dan weer erg agressief. Hoofdbrok op het pro gramma was echter de 'simfonie nr. 2 in D, opus 73' van Johannes Brahms (1833-1897). Was zijn eer ste "simfonie tragisch- heroïek, dan is de tweede leflijk en opgewekt, al klinkt ook hierin een wee moedige ondertoon door. Dirigent Riccardo Chailly, opvolger van de beroemde Bernard Haitink, legde in zijn interpretatie vooral het aksent op het opge wekte, de soepele zange righeid, een vertolking recht naar het hart van het publiek. Voeg daar nog bij dat dit Concertgebouwor kest, heel mooi musiceer de met prachtige strijkers klanken, prima blazers en een aanstekelijke musi- ceervreugde. Chailly is een waardige opvolger vcan Haitink! De kleine schoonheidsfoutjes die hier en daar te horen wa ren, zullen we maar even vergeten! Haendels 'Jephtha' een aangrijpend oratorium De koncerten met sakrale muziek worden in het Fe stival gegroepeerd onder de naam 'Magnificantus'. Het tema hier is dit jaar 'De vrouw in de Bijbelse geschiedenis', niet minder dan zes van de zeven Festi valafdelingen laten de Bij belse vrouw aan bod ko men in hun programmatie. We hadden het vroeger al over het koncert met de drie oratoria van G. Caris- simi, waaronder het heel mooie, en zeer ekspressie- ve 'Jephta' dat in de Brug se Sint-Jacobskerk een schitterende verklanking kreeg van het Gabrieli Consort and Players o.l.v. Paul McCreesh. Ook het Antwerpse luik van het Festival van Vlaanderen, dat dit jaar G.F. Haendel als centrale figuur in de kijker zet, opende met het oratorium 'Jephtha' maar dan niet van Carissimi maar uiter aard wel van Haendel. Een ttotaal ander orato rium! Waar een oratorium bij Carissimi slechts een gedeelte was van een 'avondvullend program ma' en dus uiteraard vrij beknopt in duur was, ligt dit bij Haendel totaal ver schillend. Het oratorium 'Jephtha' is zijn laatste werk van betekenis. Het is niet Haendels meest be kende oratorium maar het is, door zijn grote drama tiek en indrukwekkende eerlijkheid, wel een kom positie die je niet onbe roerd laat. Tenminste id- nein de vertolking ervan op een (h)eerlijke en ek- spressieve manier gebeurt. En ook hierover mocht het publiek zeker niet klagen. Sopraan Ingrid Schmi- thüsen als Ophis, tenor John Elwes als Jephtha en bapton Klaus Mertens als Zébul waren gewoonweg outstanding, ook sopraan Claudia Schneck als engel wist perfekt te overtuigen. Minder overtuigend en evenwichtig klonken de nochtans erg degelijke Ul- la Groenwold als Storgè en altus David Cordier als HAmor. Het koor Kantauserkant- orei Köln zong zeer de gelijk (hoewel, wat zou een Collegium Vocale met de helft van de stemmen ervan gemaakt hebben?!) en het Concerto Köln bleek een betrouwbaar, oerdeglijk en geïnspireerd ensemble dat haast auto matisch reageerde op de direktieven van een heel geïnspireerd dirigent als Pe ter Neumann. Een heerlijke muzikale avond, terzelfdertijd ook een veelbelovende start van het Antwerpse Festi val van Vlaanderen en zijn Haendelcyclus! L. Lokeren: Berliners vertol ken klassiek én modern! In de Stadsfeestzaal van het Lokerse Cultureel Centrum is volgende week vrijdag 22 september om 20 uur het Scharoun En semble Berlin te gast met werk van Henze, Mozart en Hay dn. Het nu zes jaar jonge Scharoun Ensemble be staat uit muzikanten van de Berliner Philharmoni- ker, die van bij hun eerste optreden de meest loven de woorden kregen toege zwaaid. De naam van het gezelschap verwijst naar de naam van de architekt van het nieuwe koncertge- bouw in Berlijn. Het ensemble verkiest programma's te brengen waarin 'oud' en 'nieuw' sa mengebracht zijn. Het re pertoire van het oktet (2 violen, altviool, cello, con trabas, klarinet, fagot en hoorn) omvat naast de be kende komposities uit het klassicisme en de roman tiek, ook tal van minder vaak uitgevoerde werken voor wisselende bezetting. De hedendaagse muziek krijgt eveneens een be langrijk aandeel. Het programma van deze avond is een prima illu stratie van wat hierboven vermeld werd. Naast mu ziek van Mozart en Schu bert wordt immers ook de 'Quattro Fantasie' van Hanz Werner Henze (°1926) uitgevoerd. Deze 'vier fantasieën' vormen een onderdeel van de 13- delige kompositie 'Kam- mermusik 1958'. Nadat Henze in de jaren veertig in neo-klassicistische stijl gekomponeerd had en zich later, in navolging van Schö.nerg, tot de dodeka- fonie gewend had, werden - onder invloed van een In overleg met het Loker se stadsbestuur en met de medewerking van het Kul- tureel Centrum, de mid delbare scholen te Loke ren en de Festivaldirektie werd op initiatief van Ebes overgegaan tot een opstel wedstrijd. Bedoeling was de schoolgaande jeugd te betrekken bij het Festival- gebezuren door haar uit te nodigen in een korte tekst stelling te nemen ten over staan van de klassieke muziek. De wedstrijd is een sukses geworden, zowel voor wat het aantal der inzendingen betreft (meer dan 125 uit de hoogste twee jaren van het middelbaar onderwijs) als voor wat betreft de kwaliteit der ingezonden stukken. 'Klassieke muziek, iets voor volwassenen?' Uit de algemene teneur der inzendingen blijkt (en wie zou daar durven aan twijfelen?) dat eigentijdse popmuziek bij onze jeugd een onvervangbare rol speelt in het groepsgewijs beleven van de vrije tijd. Verrassend is dat meer jonge mensen dan men ge redelijk zou aannemen, bij het individueel mzuek be luisteren al eens naar klas sieke muziek grijpen, die zij ervaren als verrijkend en rustgevend. Bemoedi gend voor de toekomst van de klassieke muziek is de mening van nog meer jongeren dat in hun groei naar volwassenheid de klassieke muziek een gro tere plaats zal krijgen in hun leven. Na rijp beraad, zoals dit heet, heeft de jury beslist de Eerste Prijs, geschon ken door de n.v. Ebes, toe te kennen aan Inge Broe- ckaert, terwijl de Speciale Prijs van de Stad Lokeren gaat naar Elke Van Haver. L. verblijf in Italië - zijn komposities later meer melodisch en minder zwaar. Uit deze periode dateert de 'Quattro Fan tasie'. Het 'Klarinetkwintet in A, KV 581' voor klarinet, twee violen, altviool en cello werd door W.A. Mo zart bijna dag op dag twee honderd jaar geleden vol tooid (Wenen; 29 septem ber 1789). Het moet kwali tatief zeker niet onder doen voor de latere strijk kwintetten van de mees ter. De charme van de on uitputtelijke melodische stroom verdiept de klari net, waarvan de klank kleur zich karakteristiek van de strijkers onder scheidt of er juist op schit terende wijze mee ver smelt. Het koncert wordt beslo ten met een schitterende kompositie, het 'Oktet in F, opus 166' van Franz Schubert, dat tot de popu lairste werken van de meester behoort. Schubert schreef dit zesdelige oktet in 1824 in opdracht voor graaf Ferdinand von Troyer; hij beschouwde het echter als meer dan een gelegenheidskomposi tie. Voor hem werd het een voorstudie voor de nieuwe simfonische wer ken die hij zinnens was te gaan schrijven. Een toegangsticket voor dit koncert dat georgani seerd wordt door het Lo kerse Stadsbestuur i.s.m. de Kulturele Raad en het Kultureel Centrum - en met hulp van de financiële partners Imewo en Ebes - kost 300 BF. Reserveren kan in het Kultureel Cen trum, Torenstraat 1, 9100 Lokeren, tel. 091CE48.28.55 van 9 tot 12 en van 13.30 tot 17.30 uur. Puurs;Collegium Instru mentale Brugense of 'Kwa liteit van bij ons' Het Collegium Instrumen tale Brugense is, net zoals het vokale ensemble van Patrick Peire (het West vlaams Vokaal Ensem ble), een van die muzikale ensembles voor wie we een warm hart koesteren. Beide komen nooit on voorbereid voor een kon cert - wat bij sommige groepen toch nog wel eens wil gebeuren! be- roepsernst, beroepsfier heid en arbeidsvreugde hebben bij deze mensen en bij hun dirigent nog een betekenis. Een goed en mooi koncert geven telt meer dan centen! U weet dus dat U, lieve muziekliefhebber (m/v), niet ontgoocheld zult zijn wanneer u een koncert met Peire als dirigent bij woont. Op zaterdag 23 september is zijn Colle gium Instrumentale Bru gense (het is en oogt Brugs, maar telt heelwat muzikanten uit onze re gio!) te gast in het Kultu reel Centrum De Kolle- bloem te Puurs. Peire diri geert er een populair en mooi koncert met kom- psoties van Vivaldi, Haen del, Mozart, J.S. Bach en Elgar. Het Collegium Instrumen tale Brugense, in 1970 ge sticht door Patrick Peire, streefde reeds van bij het begin naar een specifieke uitvoeringspraktijk, die de muzikale ekspressie, eigen aan elke stijlperiode res- pekteert. De zorg die wordt besteed aan fijne nuancering, gedetailleerde voordracht, aan stijlken nis, maakt van iedere in terpretatie - van de barok tot heden - een muzikaal festijn dat zeer gesmaakt wordt door ieder publiek. Het C.I.B. koncerteerde in de meeste landen van Europa en maakte ver scheidene plaatopnamen; het werkte samen met ge renommeerde buitenland se groepen. Naast het uit gebreide standaardreper toire voor kamerorkest gaat de interesse ook uit naar het opsporen en her- kreëren van minder be kende en onuitgegeven werken uit de 18de eeuw. Stichter van het C.I.B. is Patrick Peire, laureaat van het Gentse en Brusselse conservatorium met prij zen voor fluit, kamermu ziek, harmonie en muziek geschiedenis; maar ook li centiaat in de muzikologie en de psychologie. Daar enboven specialiseerde hij zich te Keulen in de oude muziek en historische in strumenten als blokfluit en traverso. Hij is niet alleen leraar aan het Lemmensin- stituut en het Gentse con servatorium, maar ook in- strumentist in diverse ka- mermuziekensembles en dirigent en bezieler van het Collegium Instrumen tale Brugense, het West vlaams Vokaal Ensemble en het Nieuw Vlaams Sim fonie Orkest (het vroeger Westvlaams Orkest). Op het programma een re sem erg mooie en zeer toe gankelijke werken voor een groot publiek: het 'Concerto voor 4 violen, cello, strijkers en basso continuo' van Antoni valdi (1675-1741), 'Concerto Grosso - oj van Georg Frie< Haendel (1685-1759), 'Divertimento in F-^ KV 138' van Wolfl Amadeus Mozart (lj 1791), het 'Concerto klavecimbel' van J.S (1685-1750) en de 'Sei de in S-klein, opus 20' Edward William (1857-1934). Toegangskaarten vooi koncert van zaterdag september om 20.30 ui het kultureel centrum Kollebloem te Puurs k, nen nog gereserveerd den in De Kolleblo Hooiveld 1, 2670 Pi (03/889.48.40) of bij Kultuurdienst van de meente Puurs, Hoogsti' 28, 2670 Puurs 889.11.76). Toegangsl ten kosten 350 BF. voorverkoop betaalt u 50 BF minder! iabt. ik nc 'Een t moeil 'Nieu "geen Ande wellii In C keuz de k Het Lokerse Kultureel Centrum is een bezig bijt je, waar heel wat te bele ven valt. En al kan het dan op verre na niet vergele ken worden met 'grotere broers' als de kulturele centra van Aalst of Bor nem om toch een beetje in onze eigen regio te blij ven toch valt er aardig wat te genieten. Hieron der volgt een heel sum mier overzicht van wat u op het gebied van de po diumkunsten (door profes sionele artiesten dan) mag verwachten in het seizoen 1989-1990. Te gelegener- tijd komen we op al deze evenementen wel uitge breider terug. Natuurlijk kan de belang stellende voor iedere apar te amnifestatie een apart toegangsticket kopen. Veel verstandiger is een abonnement te nemen. En dit abonnementensy steem is een nieuwigheid voor het Lokerse Kultu reel Cetnrum. Men kan intekenen voor drie soor ten abonnementen: een teater-, hum or- of keuzeabonnement. T eaterabonnemen t Programmeert het C.C. Lokeren slechts vier tea- tervoorstellingern, ove de kwaliteit ervan kan geen twijfel bestaan: topklasse, geen muf, ouderwets mu- seumteater maar eigen tijdse, fris en intelligent toneel. Wie deze stukken niet eerder in een andere schouwburg zag, mag de gelegenheid die hier gebo den wordt, zeker niet laten ontglippen. Een kort overzicht: 'Spo ken' van Hendrik Ibsen door het Raamteater uit Antwerpen in een regie van Nikolaus Windisch- Spoerk met Julienne De Bruyn, Bert André, An Nelissen, Dirk Laurijsen en Yves Bombay (zater dag 3 februari om 20 uur). Een ronduit schitterende vertolking van Lieve Moorthamer van het Ne derlands Toneel Gent van 'Roslalmie Niemand' van Elisabeth Marain in be werking van Jan De Vuyst en regie van Hugo Van den Berghe (zaterdag 24 februari om 20.30 uur). De Tijd is op zaterdag 17 maart in Lokeren te gast met 'De Reisleidster' van Botho Strauss, een erg mooie voorstelling door Antje De Boeck en Bob De Moor in regie van Lu cas Vandervost. Een juweeltje van een so- loproduktie is ongetwij feld 'Ward Comblez' van en met Josse De Pauw (ex- Radeis en briljant filmak- teur!): op vrijdag 4 mei om 20.30 uur. De normale prijs voor de ze vier teatervoorstellin- gen bedraagt 850 BF (wat veel minder is dan in de 'grote' teatercentra in on ze grote steden!). Wie een abonnement neemt, be taalt slechts 630 BF, werk lozen en houders van een Plus-3-èPas krijgen een abonnement voor slechts 510 BF en wie jonger is dan 25 jaar, kan erin voor 425 BF. Humorabonnement Het hoeft niet altijd Ga ston en Leo of aanverwan te te zijn, al zul je er ons geen kwaad woord horen over zeggen. Humor mag echter ook al eens een keer wat anders, wat die per zijn. In het CC Lokeren resul teert dit in een aanbod van vier abonnementsvoorstel lingen, die toch erg ver scheiden van aard zijn, al kunnen ze alle vier gevan gen worden onder de noe- klein smal een bied fort duui sidei De leszi de g kam gebi nisti opk Pro tijd het mo' van En bes me doe Ba mer 'humor'. De eerste voorstellip vanavond al. Het twerpse Fakkeltei voert de musical 'Nons op, waarover we het ge week reeds uitgeb hadden. Haast je, schien is er nog wel zitje vrij. Wij hebben vorig seiz met graagte genoten 'Allegro con Fituro' i het duo van De Fri<te Framboos. Met gelijk! Ant dige ingrediënten als:ervj hun vorige progran (ook in Lokeren gespe weten ze ook nu weer onweerstaanbaar sukst bereiken. Op vrijdag oktober 1989 om 20 uu Wie 'Kamagurka' denkt onvermijdelijk Bert Vanderslagmuli en Cowboy Henk. Ka gurka en Herr Seele, b< leid door pianist Johan Smet, staan in hun nie programma 'Stand up' medy' weer paraat een wasmand grollen, niale rtozooi', absurde gestoorde grappen in waanzinnige tempo. D velen geprezen en d minstens even zo velt grond in geboord! Op! terdag 27 januari 19901 20.30 uur. En dan is er op vrijda maart om 20.30 uur j 'nieuwe' programma De Nieuwe Snaar: kc pleksloos amusement zj der veel pretenties, l| een spetterende show,» ze 'Hackadja'. De normale prijs voor ze vier voorstellingen draagt 1.000 BF. Maar: abonnemetnsprijs is BF, voor werklozen en nioren 590 BF en voor ji geren t.e.m. 25 jaar sled 500 BF. A i d 1 riet Op

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 10