Alleijong met Clouseau, Sam Cooke Singers, The Crew, The Scabs, The Skyblasters en The Golden Earring Kristiaan Van Ingelgem organist, komponist en muziekpedagoog 'Versailles-Kwartet' met Mozart, Beethoven, Boccherini en Devienne Première van «Vergeten Straat» De Werf met ruim en gediversifieerd vormingspakket Young Star Festival met sound-mixtalent 14 - 29.9.1989 - De Voorpost Het duidelijk onvermoei bare, en enthousiaste team van Willy Van Mossevelde O.M.P., wat staat voor Oiljsterse Muziekpromo- ties, neemt veel hooi op de vork. Komt, gedreven door het sukses en door de uitdaging eventuele kon- kurrentie te vlug af te zijn, in een reële stroomver snelling. Oordeel zelf maar. In de onmiddellijke toe komst is er de tweede edi tie van Alleijong op zater dag 21 oktober met een formidabele podiumbezet ting want naast Qouseau, de Sam Cooke Singers en The Crew zijn er ook The Scabs. The Skyblasters en The Golden Earring. En, reeds beginnend te 16 u., neemt dit gebeuren reeds festival-allures aan. Ondertussen zijn de on derhandelingen aan gang met tal van gerenommeer de formaties voor Beepo- palula 3, een tweedaags openluchtfestival bij de Keizershallen op vrijdag 29 juni met hedendaagse muziek en op zaterdag 30 juni het retro-muziek back to the sixties. Een ideale timing einde schooljaar en aanloop naar de vakantie en opzoeken van meer zonnige oorden. Met op het programma The Saer- chers, Marmelade, The Troggs Daeve, Dee Dozy, Bicky, Mick en Tisch. En met The Kinks, The For tunes en waarom niet ook Joe Cocker zijn onderhan delingen lopende. Tussendoor...' grijpt O.M.P. nog naar niemand minder dan Fats Domino in diens Europe-Tournee. Aan de ambitie en de drang het beste van het beste naar de Ajuinenstad te brengen zijn duidelijk geen remmen meer. O.M.P. zit alleszins in overdrive, wil steeds meer en beter. Alleszins géén eindpunt Promotor Willy Van Mos sevelde stelt dat op basis van enthoesiasme en kon- tinuïteit OMP tot eenza me hoogten werd gedre ven. De voorliggende plannen liegen er duidelijk niet om. De heropgeviste Aalsterse formaties van decennia te rug raakten via OMP in de running en zitten dermate in de lift dat ze lukratieve kontrakten kunnen afslui ten. Anderzijds treden ze in en buiten de regio zo vaak op dat OMP de ex- klusiviteit kwijt raakt en vermits OMP steeds meer en steeds beter moest uit kijken naar programma's die nationaal, zelfs inter nationaal getint zijn. OMP toonde zijn kreativiteit door 'Alleijong 2' eigen- tijds voor te stellen in een gesonoriseerde diamonta ge waaruit blijkt dat de moderne technische hul pmiddelen voor het team duidelijk hanteerbaar zijn. Voor de presentatie zorgt Carl Huybrechts. Verle den jaar moest Zaki on verwachts forfait geven voor opnamen in Neder land en met de vervanger werd de presentatie aller minst een voltreffer. Met Carl Huybrechts wordt dat dan wel helemaal anders. Zoals bij de vorige editie is ook nu de opbrengst ten voordele van de Aalsterse jeugdwerking. De vier be- neficanten zijn: Alkuone, Chiro Sjaloom en Joepie, Jeugd SK Aalst en Vre- don. O.M.P. heeft inder daad steeds de winst van de muziekkoncerten over gedragen aan anders-vali- deninstellingen of aan Aalsterse jeugdvereni gingen. Alkuone en Vredon had den zich eerder reeds vala bele medewerkers ge toond en komen dus terug aan de bak. Voor de ande re twee kandidaturen werd aan alle jeugdverenigingen de kans gelaten na schrif telijke uitnodiging. Kondi- ties waren het aanbrengen van sponsoring en een op timale medewerking in kaarten verkoop. Chiro en SK kwamen hierbij uit de bus. Na de drie voorgaande koncerten kon reeds in to taal 1,3 miljoen worden uitgereikt. Professioneel? Met een koncert gewijd aan komponisten van rond 1900 rondde organisator van de 19* orgelcyclus Kristiaan Van Ingelgem zijn eigen troetelkrind af. Hij bracht er werken van Marinus De Jong, Jozef Callaerts, Arthur Verhoeven, Alphonse Mailly en Joseph Jogen. Vlaamse en Waalse Meesters dus. Met, als smaakmaker, improvisaties op een opgegeven thema waarin Kristiaan Van Ingelgem biezonder uitmunt. PACT, Progressief Aal sters Collectief Toneel wil, in het jaar waarin zo veel over Louis-Paul Boon «gepraat» wordt er ook iets rond «doen». Lie ven Hostens, die duidelijk het werk van Boontje, kroniekjes inbegrepen, heeft doorgrond zette dan ook een eigentijds projekt op rond Boons «Vergeten straat». Een «straat» die Boon wel situeert in de hoofdstad doch die duide lijk een «Aalsterse straat» is. Aanvankelijk lag het in de bedoeling PACT gaat geen moeilijkheden uit de weg -- het stuk te brengen niet in thuishaven «De Bathyscaaf» in de Meu- leschettestraat doch wel in een of andere vergeten straat. Gedacht werd aan de vele «ingangen» (Aalst heeft er liefst elf) en «In gang Van Bemten», een doodlopend zijstraatje van de Valerius De Sae- deleerstraat, werd ge schikt bevonden. De bewoners opperden allermins principiële be zwaren. Waren zelfs wel licht ermee opgezet dat hun «vergeten straat» eens in de belangstelling zou komen. Maar tech nisch bleek de zaak uitein delijk niet haalbaar. Ook al moesten er weinig au to's door de ingang, de weinige kon men toen niet fedurende een paar we en de doorrit beletten. En elke dag het dekor op stellen en terug afbreken daarvoor deinsde zelfs Pact terug. «Als wij in de vergeten straat niet kunnen, dan halen we gewoon de straat naar de Bathyscaaf», stel de Ronald Schollaert. En de straat ligt er inder daad. Via het stadsbe stuur kon men 4000 kas seien lenen en wie van daag vrijdag de première bijwoont moet door «de straat» om zijn plaats te bereiken... Dat kan echter ook nog op 23,24,29 en 30 septem ber en op 1, 2, 6, 7, 8 en 9 oktober, telkens te 20 u. Reservatie via Reko, H. Hartlaan 30, tel. 053/ 78.40.27 of 77.19.89. Het stuk wordt gebracht door (in alfabetische volg orde) Staaf Backaert, Erik Citters, Luc De Blieck, Myriam De Vlee- schauwer, Bart De Wolf, Sabine Francet, Josseline Haegeman, Willy Herre- mans, Raymonde Per- daens, Roos Sedeyn, Guy Smekens, Marijke Van de Pinte, Etienne Van Gin- derdeuren, Eddy Veeck- man en Mireille Vispoel. Met in het achterhoofd de universele hunkering naar vrijheid wordt «de straat» opgebouwd doch blijkt tot mislukking ge doemd te zijn. Een uiteraard tijdloos probleem dat door Lieven Hostens werd gesitueerd in de tweede helft van on ze eeuw. Figuren zijn ge wone mensen. Niet ty pisch alleen arbeiders strevend naar ontvoog ding. Ook kleine mid denstanders maakt u er naast vakbondsafgevaar digden mee. Met ertussen de eeuwige idealist die te gen alles in steeds herbe gint hakend naar de reali satie van zijn droom. Dat o.m. tussen een groep jon geren (van 68) die het ek< De eerste twee koncerten werden verzorgd door de Italiaan Mario Duelle en de Nederlander Johaan Lemckert. Het betreft hier inderdaad een internatio naal evenement. Maar Kristiaan Van Ingel gem heeft tal van andere pijlen op zijn boog staan. Van de morgen tot de avond is hij inderdaad met muziek bezig. Die edele couste laat hem niet los. En echtgenote tandarts Hilde Van Driessche uit Hamme laat hem daartoe tijd en vrijheid. Een gesprek. voor bekeken houden. LH Jong Vlaams zangtalent gebruikt de sound-mix als een manier om ontdektte worden. Het Young Star Festival wil deze jongeren de kans geven zich zelf voor te stellen aan een breed publiek. Dertig kandidaten bren gen elk een imitatie (sound-mix) én een origi neel nummer van een Bel gische auteur-komponist. De vakjury zal bestaan uit mensen uit de showbizz zelf, de pers, radio, t.v. en BAP (Belgische Artiesten Promotie) - Sabam. Een toegangsticket voor een schiftingsavond op donderdag 28, vrijdag 29 en zaterdag 30 september om 20 u. in de Schouw burg kost 300 fr., voor een ticket voor de finale op zondag 1 oktober betaal je 350 fr. L. Kristiaan is van huis uit met muziek opgegroeid. Zijn vader was koster-or ganist o.m. te Opwijk. Te vens leraar aan een mu- ziekakademie. Dus uit het goede hout gesneden. Geboren te Sint-Gillis- Dendermonde in 1944 liep hij school in het H. Maagdcollege en later bij de Paters Redemptoristen te Essen aan de Neder landse grens. De vijf jaar muziekstudie, notenleer en piano, te Dendermonde brachten hem maar weinig enthou siasme voor de muziek mede. Iedere dag moest hij inderdaad vaak op straat, van 16 tot 17.30 uur om te temporiseren eer die muziekles kon aanvangen en dat zinde hem weinig. Na de lagere humaniora belandde hij in Essen. Toen Pater Marcel Wee- maes hem eens op een vleugelpiano Bach hoorde spelen werd hij stante pe- de voorlopig organist ge bombardeerd. Maar dat voorlopig duurde dan wel de hele periode van zijn verblijf aldaar. Hij kreeg er wel een goede raad mee: 'Als ge uw weg verder wilt maken in de muziek, ga dan na de lage re humaniora naar het Lemmensinstituut te Me- chelen. Wat hij dan ook deed. In het Lemmens-instituut Te Mechelen had hij emi nente professoren als o.m. Staf Nees, Marinus De Jong en Kamiel D'Hoog- he. Maar de behuizing werd ondermaats en het instituut verhuisde met hebben en houden gewoon naar Leuven. Kristiaan was acht jaar in Lemmens in de leer. Dat leverde hem finaal een prijs op die gelijkwaardig was met die van een koninklijk konser- vatorium en bovendien een diploma muziekpeda- gogie. In 1969 werd hij laureaat van de prestigieuze Lem- mens-Tinelprijs. En zijn studiën aan het konservatorium van Maas tricht was goed voor het behalen van een virtuosi- teitsprijs op orgel en voor improvisatieharmonie fuga en kontrapunt, hij had het allemaal. Bij het leger Kristiaan belandde bij de genie. Als muzikant werd terecht verondersteld dat de milicien over een geoe fend gehoor zou beschik ken en bij de overseinings- diensten zou dat flink van pas komen. Maar er was ook 'patatten- jassen' bij en dat lag hem minder. Hij liep erbij in derdaad het risico ge kwetst te geraken aan een vinger en dat is voor een pianist-orgelist zelfs maar dan in mindere mate beiaardier een slechte zaak. Een legeroverste voelde echter met de jonge veel belovende muzikant mee en hij werd 'vrijgesteld van handenarbeid'. De klassieke formule waaraan de kolonel toevoegde 'en van patattejas' want in hoeverrre dat intrinsiek bij handenarbeid kan gere kend worden blijft een open vraag. Gehuwd Kristiaan huwde de tand arts uit Hamme Hilde Van Met plaatselijke orkesten verliep alles vlot en ge smeerd. Iedereen kende iedereen. Met semi-pro- fessionele of professionele orkesten zijn er andere normen qua begeleiding, opvang en mentaliteit. Zo beperkte 'catering' zich eerder tot een paar brood jes en drankbonnetjes. Nu is dat een maaltid met 100 mensen in een restaurant. Dat vraagt dan alleszins een heel andere aanpak. Maar daarvoor deinst OMP allerminst terug. Voor Alleijong zijn er 60 medewerkers voor de ko mende Beebopalula impli ceert een budget van an derhalf miljoen.... Spon sering is dan ook een must. Ook logistieke steun, o.m. van de stad. Uiteraard moest dan ook de inkomprijs aangepast worden. Voor een spektakel van minstens 8 u. met 6 orke sten alleszins niet van de minste is de inkomprijs 500 fr. Tot 16 jaar betaalt men 300 fr. Maatregelen zijn genomen om zonder betalen binnen te komen onmogelijk te maken. Kaarten zijn te bekomen bij de vele sponsors, bij de reeds vermelde jeugdvere nigingen, in gekende ca- fé's en platenwinkels en in de Cerakantoren en De Werf. Het organiserend team o.l.v. Willy Van Mossevel de bestaat uit Jos De Met- te, Eric De Vriendt, Hans Hooghe, Paul Peerlinck, Michel Van Brempt, Rik Van Steenberghe en John Woolley. LH Driessche. Ze kregen drie kinderen: Maarten, Pieter en Tineke. Alle drie muzi kaal begaafd. Zijn echtgenote werd als opvolgster van Mare Galle de eerste dame die deel uitmaakte van 'De Orde van den Prince'. Een vere niging die vergelijkbaar is met de Marnixring. Ook begaan met de promotie van de Nederlandse kuituur. Organist-professor Kristiaan Van Ingelgem werd als opvolger van Re- naat Mores organist van de dekanale Sint-Maar tenskerk. Tevens is hij le raar orgel te Aalst, te Et terbeek en te Brussel en hoofdleraar praktische harmonie te Antwerpen aan het Konservatorium. Als uitvoerend muzikant is hij ook nog spelend lid van het Filharmonisch BRT- orkest en als organist trad hij op in heel wat Europe se landen. Als komponist maakte hij vooral furore met zijn 'Beiaardsuite' en zijn 'Te Deum Laudamus' werd gekreëerd in de U.S.A. Ook heel wat koorwerken, plaatopnamen en CD's. Tenslotte bewerkte Van Ingelgem 'Sïcke für Spiel- uhren Drehorgeln' van C.P.E. Bach en heel wat werken voor de Malufisin- gers. Ook in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap een orgelbegeleiding voor de nationale hymne 'De Vlaamse Leeuw'. Aalst Clouseau te gast in Aalst. Kultureel Centrum De Werf, Molenstraat 51, biedt ook in het tweede werkjaar een ruim pakket vormende aktiviteiten aan. Deels eigen organisa tie, deels initiatieven van het verenigingsleven of derden. De Werf wil duidelijk meer zijn dan een plateau voor opvoeringen, concer ten en tentoonstellingen. Vorming zit duidelijk in de lift. Vormingsinstellingen krijgen steeds meer in schrijvers. Plus vragen naar bijkomende aktivitei ten allerhande. Om aan de verhoogde vraag mede te helpen vol doen zet De Werf haar deuren breed open, ook voor alle mogelijke haal bare suggesties van poten tiële deelnemers. Dat in het voorbije voor jaar zowat 450 kursisten in De Werf vormingsaktivi- teiten volgden stimuleert Direktie en Staf om op de ingeslagen weg verder te gaan. De Werf presenteert dan ook in een funktionele brochure een ruim en ge varieerd aanbod voor alle leeftijden en met een bre de verscheidenheid aan thema's. De brochure is aan de balie in de in komhall ter beschikking. Wat betreft kreatieve vor ming zijn er kinderdans, poppentheater, poppen maken, bewegingstheater, spelen met klanken en mu- zieklabo's. Bij algemene vorming is er muziekgeschiedenis, ge weldloos hanteren van konflikten, omgaan met aggressie en informatie over China kultureel, poli tiek en ekonomisch. Qua toneel wordt er ge handeld over répertoire- keuze, zijn er theatervoor stellingen, en foyerge- sprekken. Leven en wonen start een leefmilieukursus met men sen uit de praktijk. En verder zijn er inleidingen op concerten, op informa tica en rondleidingen in tentoonstellingen, o.m, Europalia-Japan. Men kan leren vlotter spreken, kursussen volgen over gezondheid, voor drachten van de Akade- mie voor Senioren of een oefenschool volgen voor jonge ouders. Inschrijven kan enkel schriftelijk. Voor info: Kris Nijs of Nora Van der Meirsch, 053/76.13.03. Op aanvraag wordt de brochu re U toegestuurd. LH Festival van Vlaanderen Aalst. Kristiaan Van Ingelghem. Aanstaande dinsdag 3 ok tober heeft reeds het der de koncert te Aalst plaats in het kader van dit Festi val van Vlaanderen. Te 20 u. in De Werf, Molen straat 51, te Aalst. Op het programma het 'Versailles-kwartet' met werk van Mozart, Van Beethoven, Devienne en Boccherini. Het Versailles-kwartet be staat uit Jan De Winne, traverso, Lorna Glover, barokviool, Marten Boe ken, altviool en Lidewij Scheiles, barokcello. Jan De Winne haalde eer ste prijzen fluit, traverso en kamermuziek aan de konservatoria van Gent en Brussel en het licentiaat musikologie aan de R.U.G. Hij is laureaat van 'Musica Antiqua' en trad op in tal van binnen- en buitenlandse festivals. Ook studio- en plaatop namen. Lorna Glover studeerde als Canadese in Indiana, doceerde aan de universi teit van York in Canada, speelde bij het 'Toronto Symphony Orchestra' en is momenteel attaque twee de violen bij het Neder lands Balletorkest. Marten Boeken studeerde viool bij Carlo Vanneste en Sigiswald Kuijken. Hij speelde bij 'La petite ban de' en nu bij het 'Orkest van de 18de eeuw'. Eerste viool en solist bij het Ne derlands Balletorkest. Lidewü Scheiles, een Ne derlandse, speelt bij de zelfde orkesten en geeft les aan konservatoria te Amsterdam en Den Haag. Programma Van Mozart worden 2 'Fluitkwartetten' ge speeld. Van Beethoven diens 'Serenade in d'. Van Devienne Concertant kwartet in g, en van Boc cherini diens 'Strijktrio in f. Toegangskaarten 400 fr., in De Werf, 053-76.13.12, Molenstraat 51. Tot en met 25 jaar 200 fr. Groe pen van minstens 20 perso nen en senioren en werk lozen 300 fr. LH De aanvragen voor studie toelagen voor het hoger on derwijs moeten rechtstreeks gericht worden naar de Diensi Studietoelagen, Kunstlaan 43 te 1040 Brussel en voor hel secundair onderwijs naar de Dienst voor Studietoelagen, Provinciebestuur Oost-Vlaan- deren, Gouvernementstraat 1, te 9000 Gent. Voor infor matie 091/23.38.11, toestel 392. i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 14