Koncertkaleidoskoop Regionaal fotosalon in Dendermonds stadhuis een juweeltje Meerhof-Willebroek wint derde avond De Polderpeinzers winnen ook tweede avond De Fa 10 - 27.10.1989 - De Voorpost Festival van Vlaanderen 150 jaar oude concerti grossi van Haendel ver rassend fris! Het concerto grosso is van Italiaanse origine. Het is een uit de barok stam mende vorm van orkest muziek waarin het orkest (tutti, ripieno) afwisselt, als het ware «wedijvert», met een groep solisten (het concertino). Haendels concerti grossi, gekomponeerd in 1739 of 1740, zijn glansrijke voor beelden van de vorstelij ke, pompeuze barokstijl en hebben veelal een op de Franse ouverture geïnspi reerd begindeel. Dan vol gen enkele dansvormen maar ook fuga en passa- caglia. Aan het beginsel van tutti en soli hield hij echter vast, zodat in zeke re zin een vermenging van de suite en concertvormen het resultaat is. Het aan tal delen varieert van vier tot zes. Met zijn opus 6 schreef Haendel een dozijn con certi grossi, die gerust zijn beste instrumentale wer ken mogen genoemd wor den. Het Britse Guildhall String Ensemble o.I.v. eerste violist Robert Sal ter voerde donderdag in de Sint-Carolus Borro- meuskerk de nrs. 1,5,7,11 en 12 uit Het strijkersensemble speelde soepel, met een fijngevoelige muzikaliteit, inzet en geestdrift zodat Haendels concerti prach tig tot leven kwamen. Paul Dombrecht Consort speelt Instrumentale ka mermuziek van Haendel Het volledige kamermu- ziekoeuvre dat G.F. Haendel naliet, omvat wel een vijftigtal nummers. Hieruit stelde hoboïst Paul Dombrecht een pro gramma samen dat volle dig uit zogenaamde «trio sonates» bestond, afge zien dan wel van de «Suite in de voor klavecimbel». Zoals de term reeds sug gereert, is een dergelijke sonate bestemd voor drie partijen: twee voor melo die-instrumenten en één voor de bas; maar aange zien deze laatste voor de basso continuopraktijk steeds moest verdubbeld worden, vraagt het spelen van een triosonate per de finitie om vier uitvoer ders. Het Paul Dombrecht Consort bestond voor de gelegenheid uit: Emilio Moreno en Marinette Troost (viool), Paul Dombrecht en Marcel Ponseele (hobo), Richte Van der Meer (cello) en Herman Stinders (klave cimbel). Waren er nogal wat technische slordighe den te noteren, toch ver geet men deze graag bij het levendig musiceren, dc soepelheid en de over tuigingskracht van het consort. Weer een andere Haendel in deze toch mooie serie Haendelkon- certen van de Antwerpse Festivalafdeling! Charmante Barbara Hen dricks overtuigt niet! Meer dan duizend lied liefhebbers vulden de Ou de Hospitaalzaal van de Bijloke voor het recital van vorige dinsdag door Barbara Hendricks. De vreugde dit koncert te kunnen bijwonen, was van de gezichten af te lezen. Hendrick's naam klinkt immers erg sonoor in de oren van vele muzieklief hebbers. Jammer genoeg kunnen we van haar stem niet altijd hetzelfde zeg gen. Geen Haendel op het pro gramma; wel Mozart, Schubert, Debussy en Strauss. Het was, jammer genoeg, echter haar dagje niet. We kunnen ons met voorstellen dat haar repu tatie grotendeels ge grondvest is op haar onge dwongen présence, op haar innemende charme. Bij wat ze dinsdagavond in Gent liet horen, kun nen immers nogal wat kanttekenningen ge maakt worden: de tekstin terpretatie bleef vrij op pervlakkig; het kleuren palet van haar stem was erg beperkt; volumineus kun je haar stem moeilijk noemen... Toch dankte het publiek met een staande ovatie; het had bovendien ook reeds na ieder lied met handgeklap zijn entoe- siasme getoond, zelfs een hele tijd nadat gevraagd dit niet meer te Barbara Hendrickx, charmant maar niet in een bovenste- beste dag. James Conlon met het Rotterdams Philharmonisch Orkest te gast in Antwerpen. doen... Een groot gedeelte was dus duidelijk wél entoe- siast... Filh. Orkest van Moskou: interessant koncert! Woensdag was het Filhar monisch Orkest van Mos kou, onder de leiding van zijn eerste dirigent Dimi- tri Kitaenko, de eerste buitenlandse symfonische gast van het Festival van Vlaanderen en van de Fil harmonische Vereniging. Het werd een interessant, maar niet echt onvergete lijk koncert. Het koncert was geplaatst in het kader van het festi- valtema «East meets West». Als aperitiefhapje a.h.w. kregen we de slechts enkele minuten durende ouverture uit «Vojna i mir» (Oorlog en Vrede, naar Tostoj) van Sergej Prokofjev, een op warmertje. Het hoofdge recht werd na de pauze geserveerd met de «Sym fonie nr. 10 in e, opus 93» uit 1953 van Dimitri Sjo- stakovitsj, een vrij somber werk vol neerslachtig heid. Het orkest speelde betrouwbaar (al kon men dit niet altijd zeggen van de blazersgroepen) maar toch bleek de ekspressivi- teit eerder voorgepro grammeerd dan echte be zieling of diepe emotie. In Beïa Bartoks «Concer to voor altviool en orkest, opus postumim (1945), Sz 120» was de Japanse No- buko Imai de soliste. En zij kon het publiek echt begeesteren met haar schitterende virtuositeit, haar prachtig klankpalet en haar boeiende muzika- Appels Kwisverbond In de elfde editie van het Appels Kwisverbond blijft titelhouder Fiasco voorlopig tevergeefs ja gen op een eerste avond- overwinning. Na twee ze ges voor VAL won nu Meerhof-Willebroek de derde avond. In de alge mene rangschikking sloft Meerhof tot op tien pun ten van leider VAL-Bug- genhout. Entity moest de vragen stellen op de derde kwis- avond in eerste afdeling van het AKV en nogal wat ploegen voelden zich daar ongelukkig mee. Popmu ziek, strips, randliteratuur en dito kunst... het ligt de ware AKV-kwisser niet zo. Titelhouder Fiasco, lei der VAL-Buggenhout en Meerhof-Willebroek kwamen het best voorbij de eerste vragenreeksen met keizer Justitianus, golfspeelster Descampe, beeldend kunstenaar Ol denburg, kriminoloog Lombroso en blueszanger Muddy Waters. De Heili ge Gertrudis haalde nie mand uit haar nis. Half weg leidde Fiasco voor VAL en Meerhof. Nieuw komer Hogeschoolplein stond vierde en leek de moeilijke aanpassingspe riode achter de rug te heb ben. De eerste reeks na de pauze werd een ware ramp- reeks. Asdammen en Ho geschoolplein scoorden slechts 5, VAL en Vol gend Jaar Beter 7 punten op 20. Unaniem haalde met het watutsirund een solo en voor de eerste plaats bleven Fias co en Meerhof in strijd. Meerhof kwam met een soloantwoord voor het Nederlandse schip "Ze ven Provinciën" op kop en via auteur Mishima, kom- ponist Gounod en uitvin der Pitot hield Meerhof tenslotte Fiasco met één puntje van de overwin ning weg. Meerhof (100 p.) en Fiasco (99 p.) had den nog slechts VAL (94 p.) in de buurt. De stand na drie avonden (*speelden een avond minder) 1. VAL 294 p., 2. Meerhof 284 p., 3. VJB 250 p., 4. Team 237 p., 5. Loco 235 p., 6. Hogeschoolplein 219 p., 7. Asdammen 203 p., 8. Fiasco* 186 p.? 9. Entity* 178 p., 10. Unaniem* 177 p. HA Dendermonds Kwistornooi Na twee speelavonden lijkt het verdikt in het eer ste "zachte" kwistornooi van Dendermonde al ge vallen. De Polderpeinzers wonnen in zaal Tijl nu ook de tweede avond en de ploeg kan nu al met een halve kwis voorsprong de resterende avonden aan vatten. Men verwachtte in feite een sterke prestatie van Podorie, de ploeg met wellicht de meeste kwiser- varing aan de tafels, maar ook Harry De Roover kon met zijri gezellen het tij niet keren. De Polder- peinzers lijken in dit soort opdracht gewoon niet te Na de eerste vragenreeks zaten de ploegen noch tans nog erg dicht bij el kaar en het was zelfs de ploeg Eeckeman-Moons die de leiding nam via turnster Silivas, aktrice Cardinale en wetenschap per Fleming. Daarna gin gen de Polderpeinzers na drukkelijker de tweede avond beheersen en met Duvalier, Francis Drake, Strauss en Titulaer kwa men halfweg Polderpein zers een Eeckeman- Moons zij aan zij voorbij. Podorie had aan Fat Man, de atoombom uit WO II, zijn grote joker verloren maar echt gespeeld was de avond toch nog niet. Na de pauze sloegen de Polderpeinzers echter de kloof met solo's voor pop- zangers-hijgeres Le Loïse en Marckxbrother Zeppo. Eeckeman-Moons bleef nog wel aanklampen ter wijl Podorie met de kei- zerspinguin weer een jo ker zag wegvliegen. De eindafrekening was dan ook katastrofaal. De Pol derpeinzers wonnen hun tweede avond, nog duide lijker dan de eerste, met 118 punten. Eeckeman- Moons (105 p.) en Podo rie (86 p.) zaten al erg ver op de tweede en derde plaats. In de tussenstand tellen de Polderpeinzers nu zowat een halve kwis voorsprong. De volgende kwisavond wordt op 17 november om 20 uur in café t Moleken gespeeld. De stand na twee avonden 1. Polderpeinzers 215 p., 2. Podorie 176 p., 3. Eecke man-Moons 173 p., 4. The A-Team 147 p., 5. Ploeg Van Geel 145 p., 6. Appels 128 p., 7. Ploeg Tijl 115 p., 8. Sint-Joris 82 p., 9. Van Hoyweghen 76 p. liteit. Een mooie vertol king! Yuri Simonov dirigeert - Philharmonia Orchestra speelt Een dag later opnieuw het jonge Finse pianovirtuoos tema «East meets West» kweet zich meer dan be- met deze keer het nog vrij hoorlijk van zijn taak: ek- jonge Philharmonia Or- strovert waar nodig, vir- chestra uit Londen onder de leiding van Yuri Simo nov. Ook nu weer een klassiek opgebouwd koncert met eerst de Ouverture opus 4 «Le roi Lear» uit 1831 van Hector Berlioz en na de pauze de «Symfonie nr. 2 in c, opus 17 «Kleine Rus sische»» uit 1879 van peter Tsjajkovski. Het Philhar monia Orchestra bleek een sonoor klinkend in strument te zijn in de han den van Simonov. Het speelde gedisciplineerd en erg keurig met zin voor detailwerking en toch oog voor de grote dynamiek. Toch ging een groot deel van de aandacht van het publiek naar de dirigent, die men zeker niet kan verdenken van onder koeldheid of underacting; wat die man aan gestiek neerzette, was gewoon grandioos... En ook nu uiteraard een concerto: in Chopins «Concerto voor piano en orkest nr. 1 in e, opus 11» uit 1830 was de Fin Olli Mustonen de solist. Deze tuoos waar het kan maar ook ontzettend lyrisch en boeiend. Ook hem kan een uiterlijke bravoure niet onzegd worden. Ko- hesie tussen orkest en so list was bovendien meer dan voorbeeldig! Rotterdams Filharmo nisch Orkest schittert De nog vrij jonge James Conlon leidde vorige zon dag het Rotterdams Fil harmonisch Orkest in de Antwerpse Koningin Eli- sabethzaal naar een schit terende prestatie in Mah- lers zevende en in Mo- zarts eerste vioolkoncert; Kyung Wha Chung was de soliste op viool. James Conlon verdeelt zijn tijd tussen koncertzalen en operahuizen; in beide wordt hij gerekend tot de talentrijke jonge dirigen ten. In Mozarts «Concerto voor viool en orkest nr. 1 in Bes, K 207» was de jon ge Koreaanse Kyung Wha Chung de soliste. Mozart was amper 19 toen hij in 1775 dit werk schreef, maar alle meesterlijke in grediënten van de grote Mozart waren reeds aan wezig. De vertolking van de jonge Koreaanse werkelijk boeiend:, dynamische stuwing geen hinderpaal voo fijn gedetailleerde ai latie; technisch én m kaal was haar vertq echt af. De meeste aandacht echter naar de «Symi nr. 7 in e «Lied der Na: van Gustav Mahler. James Conlon zich rigent voor de pauzei ten kennen als een at begeleider in Moj vioolconcerto, in Mah zevende toonde hij echt als een intelligent bevlogen musicus. M Iers zevende is een loi instrumentale kompo (1905), volgens de kont nist zelf zijn «be Werk», én formeel want met zijn vijfde s fonie. Conlon diende het w met grote eerlijkhi aandacht voor de verscheidenheid in en stemmingen, zondei vervallen in uiterlijke! rituurtjes. Hij wist hie zijn orkest te laten zint of te laten dreigen zon dat een gevoel van o\ daad ontstond. Mooi! Wereld van moderne fotografie ontdekken Dat is het minste dat men kan zeggen over het 41e regionaal fotosalon dat door de Fotografische Kring van Dendermonde in het stadhuis werd georganizeerd. Een traditionele organizatie die al aan haar 41e uitgave toe is en niet is weg te denken uit het kermisprogram- ma. Dit jaar een toch wel opmerkelijk salon, niet alleen omwille van het hoogstaande werk dat werd gepresen teerd, maar ook omdat de fotografische Kring de prachtige reeks foto's over het Dendermonds Begijn hof tot haar volle recht liet komen op de voor een groot deel vernieuwde panelen. Dat het opstellen en het het stadhuis werd gehou- voorbereiden van deze den. De reeks werd ook tentoonstelling heel wat vertoonden kreeg van het tijd heeft gekost, zal elke talrijk aanwezige publiek een oorverdovend ap plaus. Ze was dan ook bie- bezoeker duidelijk zijn geweest. De Fotografi sche Kring met de dyna- zonder mooi. mische voorzitter Hugo D'Haen op kop heeft dui delijk aangetoond tot de betere fotografische krin gen uit de hele regio en ver daarbuiten te beho ren. Ook door de aanpak van deze expositie en dat kon men merken aan de keurig vernieuwde pane len die ten behoeve van de bezoekers ook mooi wer den opgesteld zodat ie dereen voldoende ruimte kreeg om het gepresen teerde werk te bewonde ren. En dat hebben vele bezoekers gedaan. Verjonging In zijn openingstoespraak onderstreepte voorzitter Hugo D'Haen dat het de bedoeling van de Foto grafische Kring is om steeds meer beter te doen en om de alsmaar groter wordende inspanningen onverdroten verder te zetten. De Kring streeft overdui delijk naar vernieuwing, die ook verjonging in- aan mevrouw Mimi Van winnaars. De prijzen y Causbroeck die hij een de Fotokring Dendi van de steunpilaren van monde gingen naar B de Kring noemde. rnard Meerlaen van Fot kring «Brandpunt» Tentoonstelling Gent voor zijn foto «ii Aan deze 41e uitgave van pressie op Agfa CN 3) het Regionaal Fotosalon 81»; Maggie De Keukei namen liefst 14 kringen re van Fotokring «Cam deel. Dat waren brand- ra 6» van Destelbergi punt uit Gent, De Lens uit voor haar foto lotusblo Buggenhout, Camera 6 men; Robert Renard v uit Destelbergen, Foto- «Fotorail» uit Bruss rail uit Brussel, Imago uit voor zijn foto domii Hamme, De Kern uit spel; Etienne Van Buyt< Gent, De Krakeling uit van Fotokring «Ima Geraardsbergen, Foto- uit Hamme voor zijn kring uit Waasmunster, rust; Flor Huyers van F Fotoclub uit Lokeren, tokring «Kontrast Aalst. In de nover 80 ee gen v stuk renm; Het si inrich nigen de ke tijdsb sterw een v ging h dome d Een v voor re no Een i bius, het wordi en vo mon. krank leid c maar lijke j haar tiën- ten ti Dendermonde. De organizatoren van het 41e regionaal fotosalon dat tijdens de kerm mete dagen plaats had in het stadhuis (vh) een 1 Grote faam Burgemeester Dierick van zijn kant prees zich gelukkig met het mooie houdt. «Wij gooien de poorten open die toegang verlenen naar een braa kliggend terrein van de moderne fotografie, die vandaag niet meer is weg te denken uit onze maat schappij niet alleen als technische hulp bij regi stratie, maar als beeldend medium in de kunstwe reld», aldus de voorzitter die eraan toevoegde dat de jonge fotografen deze nieuwe fotografische we reld perfekt begrijpen. De voorzitter benadrukte ook de goede samenwer king tussen de leden van de Kring die hun kunst met hart en ziel beoefe nen en die ook hun ver antwoordelijkheid dur ven op te nemen. Hij dankte de jongeren die moeten zorgen voor het voortbestaan van de Fotografische Kring en loofde de goede verstand houding tussen de Kring en het stadsbestuur. Uit dankbaarheid voor die sa menwerking schonk de Fotografische Kring aan het stadsbestuur een ge- sonorizeerde diamontage in overvloeiing over de re cente bloemen- en plan- tententoonstelling die in geschenk dat naar zijn tografische Kring zelf. zeggen op een goede wijze Die zorgden voor 81 expo- worden gebruikt. Hij zanten met I Modoka uit Moerzeke, Willebroek voor zijn fot Fotoclub View uit Den- vlas; Geert De Baere va >es'a dermonde. Kontrast uit «Fotokring» Lokere het p Dendermonde, Fodiaz uit voor zijn foto afbraak; Pi ning trick Cornelis van Foto elkee Zele en uiteraard de Fo- kring Dendermonde vaLp^ 0r_ zijn foto emotie; RobeiLp. gebruikt. Hij zanten met 150 foto's die De Mol van Fotokr was ook tevreden over de keurig werden opgehan- Dendermonde voor samenwerking tussen het gen op de vernieuwde pa- foto straatje; Guy Poppt°rP! CtoHchnrti mr a r. Ac r. stadsbestuur en de Foto grafische Kring onder streepte de grote waarde die de Fotografische Kring binnen en buiten nelen. In het midden van de Ros Beiaardzaal had de mooie reeks die de Fotografi sche Kring van Dender- van Fotokring Dendeine m monde voor zijn foto oi vv dergronds en Mimi Va }ang Causbroeck van Foto s'ng l< kring Dendermonde voo laarfc orm gens hem gaat het niet al- heeft gemaakt, een ere- Vermelden we dat het 41 leen om het technische as- plaats gekregen. De reeks Regionaal Fotosaio pekt van de fotografie, werd in opdracht van de werd besloten met e« Fotosaio r_.j de werd beslotei maar wordt in de Kring stad Dendermonde ge- prachtige gesonorizeerd ook ruime aandacht be- realizeerd naar aanlei- diamontage in overvloei steed aan het echt mens- ding van het 700-jarig be- ing van Joegoslavië. De» elijk aspekt en kontakt. staan van het begijnhof. montage was een wei Hij bracht hulde aan voor- Uiteraard zijn er op een van Mimi Van Caul zitter Hugo D'Haen en fototentoonstelling ook broeck. Dendermonde. Regionaal fotosalon. Prachtige foto's van veertien verschillende fotoi clubs werden er geexpozeerd op een mooie wijze (vh)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 10