Anton Cogen jongleert met Molière, Zarathoustra, Flop, De Vis en... KWB De fysici van Friedrich Durrenmatt Tweede lustrum van 't Nat suksesvol gestart Gezelschap van de Schone Schijn Fanfare Hand in Hand - Mere met voortreffelijk herfstconcert i Vandaag «Vredespaal» te Aalst Geen Young Starfestival in De Werf De Voorpost - 27.10.1989 - 11 'ormen aan Twee vzw's,«Het gezelschap van de Schone Schijn» en «Quality productions» slaan de handen in elkaar voor een aantal produkties op diverse vlakken. Ze zyn inderdaad van oordeel dat kunsttakken niet in hokjes moeten worden opgesplitst en willen bovendien de bredere massa bereiken met iets volkserse opvoeringen. Het Gezelschap van de Schone Schijn met als motor de veelzijdige Anton Cogen die U geregeld op de beeldbuis ziet en hoort brengt «Armande de Molière», een grote, swingende psycho-analyse waarbij Pieter De Prins, Gene Vandenostende en Anton Cogen jongleren met klassiek toneel. Aalst. Een repetitiefoto van «De Fysici» van Friedrich Durrenmatt (a) Het Gezelschap start zijn derde toneelseizoen doch nog steeds zonder geld. De tweede editie van «Het Schijnsel», een luxe-uitgave, deed het Gezelschap financi- In de loop van de maand november brengt Theater een reeks voorstellin- van «De fysici» een stuk van Friedrich Dur renmatt. Het stuk handelt over een inrichting voor krankzin nigen waar voor de twee de keer binnen een kort tijdsbestek een verpleeg ster wordt vermoord door een van de patiënten. Of ging het twee keer om een dom ongeval. In elk geval, de daders zijn gekend. Een van hen geeft zich uit voor Newton en de ande re noemt zich Einstein. Een derde patiënt Moe- bius, die al vijftien jaar in het gesticht verblijft, wordt dagelijks bezocht en voelt zich koning Salo- de al te opdringerige poli tie. Dat is het stramien waar rond «De Fysici» is opge bouwd. Durrenmatt schreef het stuk in 1962 en uit het verhaal blijkt dat niet alles is wat het lijkt te zijn. Er is dus heel wat schijn, en zo stelt men de vraag over de fysici nu al dan niet krankzinnig zijn. Is de direktrice wel de ij- zersterke en onverwoest bare dame waarvoor ze zich uitgeeft. En is het ei genlijk wel een krankzin nigengesticht waarin het hele verhaal zich afspeelt. Wat is werkelijkheid en wat is bedrog, wat is juist en wat is karrikatuur? Kan de wetenschapper zich de weelde veroorlo- mon. De inrichting voor ven zijn eigen weg te blij- «"Jkrankzinningen wordt ge- ven gaan zonder zich te leid door een exentrieke maar beroemde vrouwe lijke psychiater die het als haar plicht ziet haar pa tiën ten te beschermen tegen bekommeren om de maatschappelijke gevol gen van zijn uitvinding. Een boeiend maar ook zwaar stuk dus. da eel de das om. Daarom ech ter niet getreurd. De inzet van de onbaatzuch tige medewerkers blijft even geëngageerd en de artistieke moed is omgekeerd evenre dig met de financiële slag kracht. Uiteindelijk is er dan nog wel sponsoring doch wei nigen blikken momenteel happig. Pieter De Prins' nieuwste stuk, «Armande de Molière» brengt een voyeuristische in kijk in het theaterwereldje van destijds./ Societyspelle- tjes en fashiongedoe rond het epicentrum: de Zonneko ning. Cogen trekt daarbij als vluchtige konklusie dat dui delijk maar weinig veranderd is. Vanuit dit oerdomme cli ché start regisseur Anton Cogen een aktueel koncept. Het imago van de «troupe en campagne» nadat de «grote meester» aan de ziekte «theater» gestorven is. Diens geest waait rond in hun deka- dente gedachtenwereld. De man die de vrouw huwt die uiteindelijk als resultaat van een overjaarse ontmoeting «te velde» zijn dochter blijkt te zijn. Kan Armande de leiding van de troupe overnemen? Kan ze zich in de typische man nenwereld handnaven? Prangende vragen die geïl lustreerd worden met frag menten uit Molières oeuvre. Het geheel wordt gegeseld door een techniek die het midden houdt tussen een volkse revuestijl en het regis tratievermogen van een dronken psychiater. Daarbij spontaan ontstane décalages Deze opvoering is totaal gra- worden ingevuld met sublie- tis. Alle KWB-kernen zijn er me songs op lekkere Zuid- op uitgenodigd doch ook ie- voor Schone Kunsten reser veren. U kan ook een opvoering meemaken in De Bathyscaaf, Meuleschettestraat 74 te Aalst waar het stuk wordt op gevoerd op uitnodiging van PACT, Progressief Aalsters Collectief Toneel. Speeldata zijn 6,12,13,14,19, 20 en 21 januari e.k. «Ons kind is een grap...» In opdracht van de KWB schreef Anton Cogen «Ons kind is een grap». Een stuk gekoncentreerd rond de mi lieuproblematiek te spelen door Hilde Wauters en Wal ter De Donder. Een cynisch stukje volkstheater waarbij U met de neus gedrukt wordt op de genetische gevolgen van milieuvervuiling. De première wordt morgen zaterdag 28 oktober gebracht in de kleine theaterzaal van kultureel Centrum De Werf. amerikaanse ritmes van Ge ne Vandenostende. De try-out van «Armande de Molière» heeft plaats op za terdag 2 december in de Ka merorkestzaal van het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel. Wie geïnteresseerd is kan bel len op nr. 091/28.81.69 of rechtstreeks bij het Paleis dereen die belangstelling in de milieuproblemen heeft is welkom. De reeks voorstellingen «in den lande» gaat van start op dinsdag 12 december in Ka- pelle-op-den-Bos. Nadere informatie bij KWB besturen of bij «De Schone Schijn», tel.: 091/328.81.69, Frank Bol- laert. En verder Daarmee is de kous niet af. Bernadette Damman, Wal ter De Donder, Myriam De Vleesschauwer en Anton Cogen leggen momenteel de basis voor een projekt rond Kathy Acker, de enige schrijfster uit de punk-rage met muziek van de «Sex Pis tols». Ondertussen Ondertussen speelt het Ge zelschap van de Schone Schijn geregeld de suksesrij- ke «Familie Flop» en het puntige «Zarathoustra doet met Nietzsche». Voor voorwaarden, zie de brochure Volksontwikkeling onder wiens auspiciën deze stukken voor een prikje bij U kunnen worden gebracht. Anton Cogen: «Wie in dit ruim aanbod zijn gading niet vindt, is blasé. En daar willen wij niets mee te maken hebben. Wij wijze van spreken natuurlijk!». Des te meer echter met het «De Vis-projekt», de berech te Aalsterse familie als to neelstuk, stripverhaal, ro man en videoscenario waar aan Anton Cogen en Gunnar Callebaut hun beste krachten wijden. Première voorzien voor april 1990. LH Aalst. Regisseur Achiel Van Malderen heeft geen eenvou dige opdracht om de Fysici van Friedrich Durrenmatt op het podium te brengen (a) In Erpe-Mere waar de Dat men zich niet meer Joilturele andere vereni- beperkt tot een «samen |gingen goed gedijen kan blazen en trommelen» men meer dan eens een is een evolutie die zich ogstaande aktiviteit reeds lang laat voelen, leemaken. Dit was Er is overal een kente ring waar te nemen en ook de fanfare van Mere blijft hierbij nietten ach ter. Het resultaat heeft men vorige week kun- le kijker speelde. Dit is nen meemaken dankzij eral eens een bewijs het vierde herfstconcert dat evenveel keren een massa volk lokte. De vooruitgang op muzi kaal gebied gebeurt echter niet zonder veel moeite en opoffering want het is een hele op gave voor een amateur gezelschap om iets te brengen op een niveau dat door iedereen ge waardeerd wordt. De fanfare van Mere, onder iet is soms verrassend deskundige leiding van Et. Baert, heeft de laat ste jaren getoond dat zij thuishoort bij de mu ziekverenigingen die in de eerste plaats «volks» willen blijven maar die toch even hogerop wil len. De waardering van- Tussendoor kreeg het publiek nog heel wat in formatieve toelichting die telkens een korte in- jens te meer het geval |met het vierde herfst- jpneert van de fanfare [Hand in Hand van Mere [die zich eens te meer in Idat zuivere amateur- groeperingen ookzinni- je dingen kunnen bren- le een ruim pu- iliek kunnen boeien en v/fljj meteen blijk geven van een kordate aanpak die resulteert in een zeer e va plaagde avond voor cere net puoliek een voldoe- c;Ps ning voor Foto elkeen die er aan mee- VL0(1 werkt. zj: hoe een eenvoudige opp forpsfanfare aangena- nderme muziek kan brengen ooo^n welk, een vooruit- Vai gang een muziekvereni- Foto jing kan boeken zonder voo|aaarbij professionele wege de muziekliefheb bers kunnen we alleen weergeven met de woorden van hun pu blic relationman W. De leiding vormden tot het Troyer die het als volgt uit te voeren muziek- formuleerde bij zijn kor- werk. te inleiding: «Uwtalrijke Het herfstconcert van opkomst lijkt ons de de fanfare Hand in weergave te zijn van de Hand wordt als dusda- grote verwachtingen die .nigeen traditie en naar u voor deze avond koes- de toekomst toe kan tert». men in Mere wellicht Het programma bevatte iets meer verwachten eens te meer genietbare vermits men dan aan muziek zowel voor de het eerste lustrum toe is. leek als voor meer inge- De muzikanten hebben wijden. Het is trouwens de vorige keren al be- de bedoeling van de wezen aat ze iets meer muziekvereniging Hand te bieden hebben dan in Hand om het voor ie- de klassieke uitstappen dere luisteraar gezellig en dat ze meer in hu" te maken. Hierbij maakt men gebruik van een re pertorium dat vlot kan afgewerkt worden, vooral met lichte melo Op het Esplanadeplein te Aalst verrijst van daag vrijdag 27 oktober een «Vredespaal». Een anderhalve meter hoge witte houten Ja panse paal wordt er inderdaad te 14.30 u. opgericht. Dit begeleid door een folkgroep «The Survivals of the Titanic». Burgemeester De Maght en schepen voor Ontwikkelingssa menwerking Patrick De Smedt zullen er pre sent zijn. «Moge Vrede heersen op Aarde» is er op te lezen in het Nederlands, in het Engels en in het Japans. Een aktie die kadert zowel in de Vredesaktie als in Europalia gewijd dit jaar aan Japan. U maakt er daarenboven de Japanse kalligra- fe Mié Tabé mee die voor wie er om verzoekt een tekst in het Japans op mee te nemen papier zet. Mié Tabé is één van de nog overle vende slachtoffers van Hiroshima. LH Na overleg met kultureel centrum De Werf heeft hoofdorganisator ABC-Studio beslist dat het Young Starfestival niet kon doorgaan. Reden is het «bedenkelijk laag niveau van de ingezonden liedjes». Om de gewenste uitstraling, eigen aan een kultureel centrum naar buiten toe te garanderen werd niet voldaan aan bepaalde kwalitatieve nor men. Deze beslissing werd genomen in ieders be lang niet in het minst dat van de kandidaten die tegen zichzelf nu worden beschermd. Hiermede, wordt dan gevolg gegeven aan het'negatief advies geformuleerd door het selektiekomitee. De ge plande voorstellingen werden dan ook uit het com puterbestand gehaald. En het baliepersoneel kreeg opdracht de mogelijk geïnteresseerden, hoofdzakelijk te vinden in de eigen kringen van de kandidaten, terdege te informeren. Maar gezien ABC-Studio de kandidaten op de hoogte .bracht van de stand van zaken diende zich bijna niemand meer voor reservatie aan. De Werf heeft ondertus sen de vereiste infrastruktuur verder doorver- huurd voor receptief gebruik. LH Het Nieuw Aaigems To- door twee ververs die een neel heeft zijn tweede lus- woning komen opfrissen trum ingezet met een en er een beetje aan hun heerlijke klucht. Zoals de lot overgelaten worden meeste liefhebbersgezel- door de vrouw deze hui schappen wijken zij niet af zes. Haar man laat deze van nun traditioneel pat- gelegenheid niet liggen en roon en speelden ander- in volle overmoeabegint maal een blijspel met de hij aan een ingewikkelde mars hebben dan wat bedoeling om de toe- intrige waarbij nij «gehol- we tijdens een muziek- schouwers een genietbare pen» wordt door de twee wandeling te horen krij- avond te bezorgen. De schilders en andere hulp gen. De enorme sympa- klassieke tranen-met-tui- vaardige lui die uiteindelijk mie vanwege het pu- ten worden er prompt ge- alles in het honderd gooi- dieën die een zekere bliek wijst <5uidelijkruit orT)dat men toneel populariteit waarbor- dat ze in de richting uurtjes Tzo^n^moeï gen. Men zou het kun- werken en dat er nog doen vergeten nen samenvatten als vele van dergelijke con- Zoals de voorgaande jaren een mengeling van lich- certen mogen volgen. is deze relatief jonge to te jazz en al even lichte x/ neeleroep er in geslaagd ae mensen van Aaieem klassieke muziek, be werkt voor een fanfare. mensen van Aaigem aan net lachen te krijgen. Dit werd bewerkstelligd en. Uiteraard eindigt: alles in zijn plooi zoals het een goed blijspel betaamt. Eens te meer werden de bedrijven vlot afgewerkt en het is duidelijk dat de rollenkennis gebaseerd was op talrijke voorafgaan de repetities. De vertolking werd op vakkundige wijze geleid door regisseur Ant. De Clercqen uitgevoerd door J. De Maere, N. Beeckman, Lut Van Mel- ckebeke, D. Malfroy, G. Raes, E. De Winter, A. Thys en Pol Windey. Deze keer is het niet van een leien dakje gelopen want 't Nat heeft heel wat problemen gehad met de voorbereidingen. Dit was het gevolg van zekere om standigheden: men moest naar een andere zaal ver huizen en na het klooster hebben ze hun tenten moeten opslaan in de zaal Torengalm. Hier moest echter de scène vergroot worden, een hele karwei die toch opgeknapt werd door dekorbouwers G. De Bondt, A. Ramsdam, D. Malfroy, M. Van Steenber- fe en W. Scheerlinck. en toneelgroep van ama teurs kent op bepaalde ogenblikken veel moeilijk heden maar juist daarin ligt hun kracht aat ze dank zij veel moed en opoffering een oplossing vinden en moeilijk te ontmoedigen zijn. Dit kan voor 't Nat een mijlpaal zijn om er ze ker nog een lustrum bij te doen want met het spelers- Nat tegenwoordig wel dui delijk. Daarom ook een pluim voor de mensen van de tekstbegeleiding, de gri me, de belichting, het ge luid en zeker de toneel- meester(es) niet te verge ten. In een goed werkende to neelgroep moet samen werking neersen en dit is bij het Aaigems toneel in geruime mate aanwezig. Deze mensen hebben zien als een belangrijke kuiture- leveren iging van Erpe-Me re ontpopt en thans heb ben zij een plaats verwor ven onder de andere ama teurgezelschappen. Reeds vroeger hebben wij het al geschreven dat een aange name toekomst voor 't Nat is en hopelijk In het Waterkasteel van Moorsel waren kunstwerken van in hoofdzaak Oost- loamse kunstenaars te bewonderen (a Erpe-Mere. Het Nieuw Aaigems Toneel kondigt zich weer aan (jv) potentieel en een uitge- ook al liggei breide technische ploegals ten lager. Hi deze zijn ze tot grootse dingen in staat. Men mag niet vergeten dat ook veel afhangt van de mensen achter de schermen of een toneelbond zijn bestaan kan veiligstellen. Naast de akteurs zijn er heel wat hulpvaardige hand en no dig en hierover beschikt 't zullen zij het kunnen blij ven waar maken want een avondje toneel op een dorp is toch nog altijd een belevenis voor de toe schouwers die graag men sen uit eigen midden zien optreden en er meer van genieten dan om het even welk - soms te triestig - stuk van beroepsmensen. Zon der «dorpstoneel» te zijn geniet men toch nog altijd van toneel op een dorp ook al liggen de kapicitei- ten lager. Het komt echter des te sympathieker over als men toneel «van eigen bodem» kan gaan zien en de verdiensten van deze mensen die maandenlan ge inspanningen leveren zijn navenant. j.V.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 11