Koncertkaleidoskoop Lions Club Dendermonde nodigde internationaal hoogstaand orkest uit I r 'Chaos is God het naast' toneelvoorstelling! R; ve ïn zoais^ezegfonder meer lange maar indrukwekkende 10 - 3.11.1989 - De Voorpost Leuven - Cl. Scimone en zijn 1 Solisti Veneti zorgen voor een fijne gezellige avond I Musici en 1 Solisti Vene ti: dé twee ensembles die ervoor zorgden dat de muziek van de 18e eeuw opnieuw in de belangstel ling kwam. Het was een tijdje geleden dat we Claudio Scimone en zijn I Solisti Veneti nog hoor den tijdens een Festival- koncert. Wij woonden hun optre den bij in de Sint-Jan- De-Doperkerk van het Leuvense Groot Begijn hof. En het werd een fijne avond vol lichte, aangena me muziek, gebracht op een gezellige en levendige wijze die eigenlijk ideaal is als inleiding tot een ge- zellige-avond-uit-nadien. Waarmee we zeker niets negatiefs bedoelen! Op het programma eerst de ouverture tot «Le divin du village» van J.-J. Rous seau (1712-1778), gevolgd door het «Concerto in D, opus 31, voor viool en or kest» van Ignaz Pleyel (1757-1831) en de «Varia ties voor klarinet en klein orkest» van G. Rossini (1792-1868). Na de pauze dan de «Ouverture in c» van F. Schubert (1797- 1828), de «Grosse Fuge, opus 133» van L. Van Be ethoven en tenslotte de «Concertante Simfonie in D - La patriote» van G.G. Cambini (1746-1825). Een koncert dus in het tema «1789: Musique de cour et de coeur», zoals iedereen wel doorheeft... nister van kuituur) er nog steeds niet in geslaagd is een onderkomen te vin den voor het nu reeds in ternationaal gereputeer de Koninklijk Ballet van Vlaanderen (dit moét nu zelfs op zoek naar repeti tie- en kantoorruimte!) - terwijl in Antwerpen een aantal royale gezelschap pen ruziën over wie nu in de Bourla zal mogen - is het gezelschap van artis tiek direkteur Robert Denvers afhankelijk van anderen zoals van dhr. J. Briers (Festival van Vlaanderen), de heren G. Mortier en F. De Roeck (Vlaamse Operastich ting) en mw. Frie Leysen (de Singel). Deze lange zin is niets in vergelijking met de lengte van de mis erievan de Balletdirektie! Door de goedheid van dhr. J. Briers mocht het KBvV drie dagen in het Gentse Sportpaleis (Bé- jart kon/wou immers niet meer instaan voor de «dans der 15.000»); de Antwerpse Festivalafde ling zorgde voor een op treden in de Singel (10.10) en vanaf 04.11 wordt er ge danst in de vernieuwde Antwerpse Opera. «A Dance for You» ont leent zijn naam aan het ballet dat Vicente Nebra- da kreëerde voor het KBvV, maar dat eigenlijk vier koreografieën bevat. Het reeds genoemde «A Dance for you» op muziek van M.T. Carreno is een koreografie voor vijf pa ren, waarbij vooral Vin- ciane Ghyssens, Jan Van trasten en virtuoze vertol king. Indien de kwaliteit van dit eerste programma wordt doorgetrokken in de an dere voorstellingen van dit seizoen, staan ons nog mooie en boeiende ballet voorstellingen te wach ten. Misschien vindt dhr. Dewael (zie inleiding) wel dat kwaliteit niet eeuwig op de keien kan blijven staan... misschien is men in Brussel wel zo goed een oplossing/plateau te zoe ken voor het Koninklijk Ballet van Vlaanderen... Gent - Boeiende «Atha- lia» van Haendel door Pa trick Peire Het door Haendel in 1733 gekomponeerde oratori um «Athalia» is zeker niet zijn beste maar weet, on danks het feit dat Samuel Humpries' libretto slechts een flauwe afspiegeling is van Racines grootse tra gedie, toch muzikaal te boeien. De koorbehandeling is uiterst gevarieerd kwa stijl én kwa bezetting, re- cieten, aria's en duetten zijn mooi gedoseerd; de karakters van de hoofdfi guren zijn prima getekend en de orkestratie is erg verscheiden. Peires eigen ensembles, het Westvlaams Vokaal Ensemble en het Collegi um Instrumentale, klon ken - op enkele onvermij delijke foutjes bij een live uitvoering na - levendig, soepel en overtuigend, zoals steeds. Het jongens- Sigiswald Kuijken, dirigent van La Petite Bande te Gent Leuven - Van Immerseel en Haydns marionetten Jos Van Immerseel is een schromelijk onderschat Vlaams muzikant én mu sicus! Vooral door hem zelf! Of hij nu musiceert op orgel, op klavecimbel, op klavichord, op piano forte of als dirigent voor een ensemble staat: het blijft steeds een zalig mu zikaal moment. Hoofdbrok van het kon cert in het Leuvense Lem- mensinstituut moest de marionettenopera «Phi lemon und Baucis» of «Jupiters Reise auf die Erde» van Joseph Haydn (1732-1809) worden. Alle elementen waren aanwe zig om er een onvergete lijk moment van te ma ken: een goed orkest (En semble Anima Eterna), een mooi uitgebalanceerd koor (Vokaal Ensemble Currende), enkele voor treffelijke vokale solisten (Hein Meens, Ruth Sand- hoff, Frank Fritschi en Florence Launay) en een marionettengezelschap met een eeuwenoude tra ditie én een schitterend marionetteninstrumenta rium (Compagnia Carlo Colla e Figli). Het werd een aangename en ook mooie voorstelling; het had nog mooier gekund indien de organisatoren/ uitvoerders ervoor ge zorgd hadden dat er een beter geschikte zaal voor handen was, indien cr meer voorbereidingstijd uitgetrokken was, indien een betere klankband (met de gesproken tekst) voorzien was. Antwerpen: groots Kon. Ballet van Vlaanderen met «A Dance for You» deloo en zeer zeker Be- rnice Coppieters uit Grembergen zich lieten opmerken. «Danses qu'on croise» van Th. Malandain op muziek van Brahms, vorig jaar gekreëerd, bleek ook nu nog een sterk nummer met Aalstenaar Chris Roelandt in de hoofdrol. «Dark Elegies» op mu ziek van Mahler en geko- reografeerd door Antony Tudor kon ons minder be koren door een ekspressi- viteit die ons vrij passé en soms zelfs naïef lijkt. In première voor ons land danste het KBvV tenslot te nog «Great Galloping Gottschalk» van de Ame rikaanse koreografie Lyn- ne Taylor-Corbett op mu ziek van de Amerikaan L.M. Gottschalk. Rijk aan stemmingen en schake ringen, modern van taal maar gebaseerd op een klassiek idioom, wist deze koreografie ons uitermate te bekoren met zijn kon- sopraantje Koen Diel- tiens (uit het Kinderkoor van Mia Vinck), sopraan Alison Pearce (die een zieke Greta De Reyghere verving), altus Charles Brett, tenor Guy De Mey en bas Michael Pearce presteerden erg goed; so praan Sarah Leonhard bleef echter duidelijk on dermaats. Gent - La Petite Bande oogst sukses met Haydn en Mozart Omdat er zo veel aanvra gen voor tickets binnen gelopen waren, organis eerde de Festivaldirektie twee identieke koncerten met La Petite Bande in de Oude Hospitaalzaal te Gent. Ook de uitvoeringen zijn ooit anders geweest. Er is vooreerst een duidelijke verschuiving in het reper toire. De klemtoon is ver legd van Bach en Rameau naar Haydn en Mozart toe. Het koncert opende met de 91e simfonie van Haydn en besloot met de 90e. Werd de eerste vrij vlak en weinig boeiend uitgevoerd - het levendige musiceren van vroeger ontbrak hier duidelijk - in het slotnummer kregen we opnieuw het échte La Petite Bande te horen, kontrastrijk en stuwend, transparant en toch gede tailleerd, dinamisch en boeiend. Juist voor de pauze be wees Luc Devos in het «Concerto voor klavier en orkest nr. 21, K 467» van Mozart nog geen Van Im merseel te zijn op piano forte. Toch werd zijn ver tolking aangenaam om te beluisteren, technisch zat alles goed maar dé vonk ontstond niet. Wat de twee koncertaria's van Mozart («Per questa bella mano» en «Rivolge- te a lui lo sguardo») op het programma kwamen doen, weten we niet zo goed. Misschien was het als humoristisch tussen doortje bedoeld: kontra- bassist Nicholas Pap zorg de met zijn solistische be geleiding in het eerste nummer voor puur visue le humor. Maar bas Char les Van Tassel (t.v.v. de aangekondigde Vladimir de Kanel) was duidelijk niet de geschikte vertol ker voor deze nummers! Brussel - G. Wand dirige ert monumentale Vijfde van Bruckner Het jaarlijkse «Koncert van de Vlaamse regering, aangeboden door de Fes tivalafdelingen Antwer pen, Brugge, Brussel- Leuven, Gent Histori sche Steden, Kortrijk, Limburg en Mechelen» programmeerde dit jaar het Simfonieorkest van de NDR Hamburg met Gün- ter Wand als dirigent. In plaats van de aange kondigde 8e en 9e simfo nie van Franz Schubert kregen de toehoorders de «Simfonie nr 5 in Bes groot» uit 1875 van Anton Bruckner (1824-1896) te horen. Het koncert begon met een vertraging van ruim twintig minuten; wij meenden dat we dienden te wachten tot de trein uit Dendermonde met de ge meenschapsministers De Batselier en Lenssens ge arriveerd was; volgens Serge Dorny was het ech ter omdat de taxichauf feur van dirigent Wand «de artiesteningang niet kon vinden»... De uitvoering van Bruc- kners Vijfde werd een eerlijke en heerlijke bele venis. Dit «kontrapun- tisch meesterwerk, Bruc- kners meest grootse werk, polyfoon het rijkst be werkt» klonk groots in zijn beheerste sonoriteit. We hebben er immers van fenoten! :en enorme receptie be sloot dit «Koncert van de Vlaamse regering». Ensemble Instrumental de France te gast in Dendermonde Met een bezetting van U strijkers met twee solisten- ondersteund door een clavecimbel brengt het «Ensem ble Instrumental de France» op vrijdag 17 november een hoogstaand en gevarieerd klassiek programma met als hoofdbrok «de Vier Seizoenen» van Vivaldi, een werk dat zeer bekend is en een breed publiek moet kunnen aanspreken. Het koncert wordt geor- bedraagt 500 fr. Het kon- ganizeerd door Lions cert heeft plaats op 17 no- Club Dendermonde dat vember om 20.00 uur stipt hiermee een nieuwe parel in de kerk van de Sint-Pie- aan zijn reeks kulturele ters- en Paulusabdij aan aktiviteiten rijgt. In het de Vlasmarkt te Dender- verleden zorgde de nogal monde, vrij jonge Lions Club Lions Club Dendermon- Dendermonde voor een de werd opgericht op aantal kulturele manifes- 23 september 1980 en taties van diverse aard en kreeg bij de charterover- wij citeren onder meer de handiging op 4 april 1981 publikatie van een boek de officiële erkenning als «Dendermonde in volwaardig lid van Lions beeld», de tentoonstelling International. Het devies «Stil Talent» en de hero- «we serve» wordt door de prichting van het stand- leden van Lions Club beeld van Baron Franz Dendermonde ook daad- Courtens. En dan was er werkelijk toegepast. Of- vorig jaar voor het eerst schoon Dendermonde de organizatie van een een eerder kleine club is, hoogstaand koncert in de toch wordt er heel wat ge- Dendermondse Abdijk- Dendemonde. Dirigent Philip Bride die met het Ensem- diezelfde kerk treed. ^hc. al Xd maar We Instrumental de France naar Dendermonde kom, nu op vrijdag 17 novem- Lions Club Dendermon- r - de is ook aktief op sociaal over heel Dendermonde het jaarlijkse galabal dal vlak. Zo wordt elk jaar en de opbrengst daarvan een van de Dendermond- een ophaling van oude komt ten goede aan de so- se topmomenten is ge- klederen georganizeerd ciale werken. Verder is er worden. ber het «Ensemble Instru mental de France» op, een vooraanstaand gezel schap dat in binnen- en buitenland een hele repu tatie geniet; het ensemble bestaat al meer dan 20 jaar en kan terugblik ken op een rijk palmares. Het koncerteerde al in Ja pan, Rusland, de Veren igde Staten en was ook al eens eerder in ons land. Verder vindt men het en semble ook terug op de meest bekende interna tionale festivals zoals Salzburg, Menton, Mon- treux. In 1983 nam Philip Bride de leiding van het ensem ble op zich en sedertdien is de opmars echt niet meer te stuiten. Onlangs was het ensemble nog te zien tijdens enkele tele- vsieoptredens en ver scheen er een CD van de G o.< dy Op 17 AS Zie put ech Utr hui: Aal VOO Zie Fee Dendermonde. Het Ensemble Instrumental de France, een gerenomeerd gezelschap dat op uitnodiging van Lions Club Dendermonde voor een licht klassiek koncert zal zorgen K.V.S. Brussel hoogste kwaliteit. Programma de «Vier Seizoenen» van Vivaldi maar daarnaast wordt ook het concerto In Weekberichten van de kre dietbank wordt deze week de deregulering van het Europees luchtverkeer behandeld. Men stelt vast dat de EG konkurren- tie regels ook voor de lucht vaart zouden moeten gelden. De volledige studie is verkrijg baar op het adres KB Studie dienst, Arenbergstraat 7 te 1000 Bmssel 02/517.59.52. voor twee violen van J.S. Bach uitgevoerd en dat belooft hoogstaande virtuositeit naast sereni teit te worden. Het derde luik van het programma bestaat uit de vertolking van een «Symfonia per il Santo Sepulchro» van Vi valdi en een Sarabande van Haendel. Kortom een klassiek programma dat door iedereen kan geno ten worden. Lions Club Dendermon de wil met dit koncert, net als met het koncert van vorig jaar toen het Rhei- niscner Kammerorches- ter Köln te gast was, hoog mikken. Het programma werd zo samengesteld dat het echt niet te zwaar is en dat het hele gezin het best kan genieten. Toegangskaarten voor dit koncert kunnen verkre gen worden in de agent schappen van de Genera le Bank of gereserveerd worden op het nummer 052/21.91.45. Ook bij de VW in het stadhuis van Dendermonde kan men toegangskaarten beko men. De prijs per kaart De Nederlander Karst Woudstra is de Lars No- rén-specialist in ons Ne derlandse taalgebied: hij gaf Norén impulsen om verder te schrijven voor teater, hij vertaalde zijn werken, hij regisseerde ze ook, zowel bij ons als in het noorden. Ook in K.V.S. tekent hij verant woordelijk voor zowel ver taling als regie. 'Chaos' speelt zich af in een vervallen hotel. Ernst, de eigenaar, is aan de drank geraakt door de problemen in en met zijn gezin. Hélène, zijn vrouw, is een terminale kankerpa tiënte. Zijn oudste zoon Frank heeft al twee keer in de gevangenis gezeten en komt blijkbaar op een Chaos is God het naast van Lars Noren in KVS Brussel met onder meer Nand Buyl en Senne Rouffaer Koninkli|ke Vlaamse Schouwburg CHAOS IS GOD HET NAAST regio en Nederlands Karsl Woudalra Ernai neell n«t veel gelukkige dagen gekend Oe Frank, neell al twee keer in de gevangen* gezeten e. flicky. werd opgenomen m een krankz.nn.gen gest-ent HétereErnsts* echtgenote, is .ankerpatiente en za ÏWt lang meer leven Door al deze problemen is Ernst aan de drank geraakt Ter gelegenheid van de Ihoiskomst van Héiênez.,n ook «twee Oecor en kostuums Mare Cnops Met: Senne Routlaer. Chns Lornme. Ronny Watersc Wim Danckaert en Nand Buyl VF BON-100 BEF korting op 20/10 - 1. 5. S. 9. 12.1S, 16 «m19'11'«» (benedenzaal en balkon 1) Res.02/217.69.37 Lakensestraat 146 - 1000 Brussel met «A Dance for Koninklijk Ballet van Vlaanderen met «Danses qu'on croise» Omdat dhr. Dewael (mi- 1 nogal verdachte manier aan veel geld. Ricky, de jongste, werd in een krankzinnigengesticht op genomen na een mislukte zelfmoordpoging, gekweld door allerlei angsten en depressies. En dan is er nog de oude zuipschuit Rex, die al jaren op kosten van de hoteleigenaar leeft, in afwachting dat zijn pen sioen zal uitbetaalt" worden. Norén toont slechts een minimum aan handelin- gen, eigenlijk ook weinig echte dialogen; meestal praten zijn personages al leen tegen zichzelf. Ze kla gen over hun eigen ellen de, ze verwijten zichzelf maar vooral de anderen wat er met hen misgaat. De karakters evoluerei weinig: ze zijn na vier uu nog even zielig en ellendig J als bij het begin. Echt kon™ takt in de verschillende re laties is er nauwelijks. Van begin tot einde zien we een hoop ellende passe ren, die vooral in het eer ste deel te lang duurt. N« de koffie was er beter-|V; schap en meer dramat sche spanning, zodat h< einde toch nog vluggt kwam dan eerst gedacht Dat deze voorstelling drukwekkend is, heeft ook minder te maken me de tekst op zich, dan we met de scherp getekende akteerprestaties van Senne Rouffaer (Ernst). Chrii Lomme (Hélène), Nam Buyl (Rex), Ronny Water schoot (Frank) en Wim Danckaert (Ricky) Hoewel de tekst voortdu rend aanleiding geeft tot holle patetiek, wisten de akteurs dit toch bijna steeds te vermijden. Inderdaad, Miek: een lan ge, maar toch vooral i' drukwekkende toneel voorstelling! t danlc zekei lat c ld :ekei plaat nanc ieuv iurloort ings tbra. fllH-l «Iger het )e et ittiiii t C anz rd ilani iti- -ei >om elanj n eend be d Rt e vlc ie hi ie lozer is amfl id dere r- Pges' 3e cl oor 1 ng k iets i Jl eid h odig •elicl de in B roeg

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1989 | | pagina 10