Vijftien jaar chiro Sint-Lutgardis
Kuituurcentrum De Werf
Muzikale romantiek met
Erembodegems Termurenkoor
Bevredigend sukses
voor Alleijong 2
Berlaarse rockgroep
in jeugdhuis
Ter Linden te Aalst
14 - 3.11.1989 - De Voorpost
ariHwo
Aalst. Golden Earring op A llei Jong 2
Chiro Sint-Lutgardis Pa-
pegem-Lede bestaat 15
jaar. Momenteel telt de
groep leden van de speel-
klub (6 a 16 jaar), Rakwi's
(11 a 12), Tito's (13 a 14),
Keti's (15 16) en Aspi's
(17 a 18 jaar).
Behalve de eerste zondag
van elke maand samen.
De Aspi's maken daarop
een uitzondering want die
hebben op de eerste zon
dag een afzonderlijk pro
gramma. De leiding be
reidt alles voor elke vrij
dagavond.
De leiding bestaat uit
Zuster Beatrijs (Lede),
Lutgart Van der Donckt
en Johan Heirman.
Herstellingswerken aan
het lokaal gaan eerlang
beginnen. Hoog tijd want
het regent er (soms) bin
nen.
Op zaterdag 11 en zondag
12 november geeft de af
deling een mosselsouper
en kippeslag om de her
stellingswerken te helpen
bekostigen. Einde no
vember volgt dan nog een
ijstaartenslag en in april
een kaasavond.
Dinsdag 7 november
uniek No-teater uit Japan
Bunraku, Kagura, Kabu-
ki, Shimpa, No...: ietwat
vreemdklinkende namen
misschien, doch even zo
veel diverse teatergenres
uit een rijke Japanse tea-
tertraditie. Ter gelegen
heid van Europalia '89 Ja
pan een unieke gelegen
heid om kennis te maken
met enkele van deze tea-
tervormen. De Werf Aalst
biedt een enige kans om te
genieten van een van de
beroemdste Japanse tea-
tertradities, nl. het No-
teater.
Het Umewaka-Makio ge
zelschap zet een auten-
tiek Japans No-spel op de
planken. Een unieke kans
voor teaterliefhebbers uit
onze regio! Men dient
zich schrap te zetten voor
een drie uur durend,
boeiend teaterspektakel.
No was oorspronkelijk
een soort volksvermaak.
Al snel evolueerde het tot
een aristokratische kunst
gebaseerd op de kompo-
nenten zang, dans, mu
ziek en drama.
Een No-opvoering is het
werk van enkele akteurs,
een achttal koorzangers,
drie of vier muzikanten,
enkele toneelassistenten
en een speler die zorgt
voor komische sketches
tussendoor (de Kyogen).
De hoofdrol (Shite) zingt,
danst, is rijkelijk uitgedost
in brokaten kostuums en
draagt vrijwel altijd een
masker (vaak een mees
terwerk van snijkunst),
zijn tegenspeler (waki)
neemt niet direkt deel aan
het dramatisch gebeuren.
Veeleer treedt hij op als
tussenpersoon tussen de
hoofdakteur en het pu
bliek.
Vroeger bestond een
voorstelling uit vijf spe
len, tegenwoordig bestaat
een programma slechts
uit twee of drie spelen.
In De Werf te Aalst krij
gen we er drie te zien.
Er is eerst «Uri Nusubito»
of «De Meloendief» over
een aan lager wal geraak
te, arme man, die er 's
nachts op uittrekt om me
loenen te stelen. Tijdens
zijn eerste rooftocht
schrikt hij zich te pletter
als hij tegen een vogel
schrik aanbotst. Met zijn
buit onder de arm snelt hij
weg. De fruitboer konsta-
teert 's morgens dat hij be
roofd is. Indachtig het
motto «een dief keert al
tijd terug naar de plaats
van de misdaad», bedenkt
hij een list. Hij vermomt
zich als vogelschrik.
«Koi no Omoni» of «De
last der liefde» verhaalt
de lotgevallen van een tui
nier die hopeloos verliefd
is op een adellijke dame.
De opdracht die de dame
hem oplegt, blijkt onuit
voerbaar te zijn. Uitein
delijk zal de tuinier aan
zijn onbeantwoorde lief
de bezwijken en terugke
ren in de gedaante van
een boze geest.
Het laatste spel draagt de
titel «Kyotsune». Deze is
luitenant-generaal in het
Heike-leger, hij moet met
zijn manschappen steeds
meer terrein prijsgeven.
Een orakel voorspelt bo
vendien een sombere af
loop. Kyotsune wil zelf
moord plegen om op die
manier vergiffenis van
Boeddha te kridjgen. Hij
springt in volle zee en laat
in zijn bootje een haarlok
achter voor zijn vrouw
Miyako. Kyotsunes geest
doolt steeds weer in haar
dromen rond.
Een teaterbelevenis om
niet te missen, zijn toe
gangsprijs van 500 bfr
meer dan waard.
Zaterdag 11 november.
Big Band Studio 10 en
Dansgroep Eos
Wie houdt van een
spetterende showavond
met big-bandmuziek van
korifeeën als Glenn Mil
ler, Count Basie en ande
re James Lasts, én wie
houdt van frisse koreo-
grafieën met jonge ontwa
penende dansers en dan
seressen moet op zater
dag 11 november om 20
uur zeker naar de schouw
burg van De Werf.
Dan treden immers twee
«Dendermondse» ensem
bles op, die zich gespecia
liseerd hebben in dit soort
vlotte amusement. Er is in
de eerste plaats Big Band
Studio 10 die, technisch
vrij sterk en met een ver
bluffende swingende
sound, herinneringen op
roept aan de muziek van
enkele tientallen jaren ge
leden. Dansgroep Eos
weet met nogal wat koreo-
grafieën van M. Nobels
een verfrissende verpo
zing te brengen tussen al
het muzikale genot van
het instrumentale ensem
ble. Toegangsprijs 200
bfr.
Woensdag 15 november,
schitterend soloteater
«Rosalie Niemand»
Het Nederlands Toneel
Gent met «Rosalie Nie
mand» nu ook te Aalst! In
het voorbije seizoen was
deze produktie goed voor
telkens uitverkochte
voorstellingen als
«lunch-teater» in de aula
van Gentse Rijksuniversi
teit. Omdat zo velen niet
in de gelegenheid waren
het stuk toen te zien - niet
iedereen kan zich 's mid
dags immers vrijmaken! -
werd het in de voorbije
weken hernomen te Gent,
maar gaat het ook op toer-
nee doorheen Vlaande
ren. Meer dan 100 voor
stellingen werden reeds
geboekt. En nu op woens
dag 15 november dus in
De Werf!
De toneelbewerking «Ro
salie Niemand» naar de
gelijknamige bestseller
van Elisabeth Marain (die
eerder al o.a. «Het Tra-
nenmeer», «Een Mond
van Zand» en «Uitgestel
de Thuiskomst» schreef),
brengt het biografische
verhaal van Rosalie Nie
mand (pseudoniem voor
Liliane Stijnen) die als on
gewenst kind op vijfjarige
leeftijd door haar moeder
in een «tehuis» voor ach
terlijke kinderen wordt
geplaatst, alleen omdat ze
lastig is en tegendraads.
Als ze twaalf is, belandt
Rosalie in een inrichting
voor geestelijk gestoorde
volwassen vrouwen. Een
bijzonder triest oord,
waar de verplegende non
nen de skepter zwaaien en
de persoonlijkheid van de
'patiënten tot in de diepste
vezels wordt aangetast.
Geestdodend werk, vrij
heidsberoving en gemene
straffen zorgen voor
angst, verdriet en verne
dering bij Rosalie. Want
ze is niet gek, alleen maar
verwaarloosd. Niemand
heeft dit door. Enkel om
wille vah bezuinigingen
op de subsidies kan Rosa
lie de inrichting voorgoed
verlaten... Ze is intussen
vijftig jaar!
Jan De Vuyst bewerkte
dit dokumentair relaas
voor toneel. Zich bas
erend op de roman en
persoonlijke gesprekken
met Rosalie (Liliane Stij
nen), laat hij gedurende
een uur aktrice Lieve
Moorthamer alle per
sonages voor haar reke
ning nemen. Iets waarin
ze met brio slaagt. Aan de
hand van anekdotes, die
telkens bruusk afgebro
ken worden, en een vrij
kronologische rekon-
struktie van de gebeurten
issen, voert ze de toe
schouwer de kille wereld
van Rosalie binnen.
Dankzij de sterk onder
steunende miliek en de
virtuoze wisseling van het
stemtimbre kreëert Lieve
Moorthamer scherp afge
lijnde figuren die elkaar
perfekt afwisselen. De
snelle mono- en zelfs dia
logen maken soms plaats
voor aangrijpende «lied
jes», waarin Rosalie zich
een aantal dingen heel
precies herinnert.
Regisseur Hugo Van Den
Berghe vond dat ook eni
ge humor niet mocht ont
breken. Schaarse momen
ten van hoop en geluk
ontbreken evenmin.
Want ondanks alles had
Rosalie soms wel plezier.
De voorstelling onthoudt
zich van kommentaar op
de feiten, maar roept toch
veel vragen op naar de
menselijkheid van de be
handelingsmethodes in
de psychiatrie. Niemand
kan echter onverschillig
blijven bij deze voorstel
ling, niet voor de feiten en
evenmin voor de grandio
ze akteerprestatie van
Lieve Moorthamer. Een
ijzersterke produktie, die
na afloop van alle voor
stellingen alle aanwezigen
doet rechtveren voor een
terecht staande ovatie!
Zorg dat je erbij bent!!!
Toegangsprijs 250 bfr.
Reserveren voor deze en
eerder genoemde pro
gramma's kan in CC De
Werf, Molenstraat 51,
9300 Aalst, tel. 053/
76.13.12. l.
Aalst. De Big Band Studio 10 is te gast in De Werf
Vrijdagavond 27 december 1989 in de feestzaal van het
stadhuis te Aalst, 's anderendaags in het Parochiehuis
van Erembodegem (Centrum), werden enkele honder
den muziekliefhebbers twee uren lang meegevoerd
naar de hogere sferen van zuivere romantiek: koncert-
klanken op een zeer mooie wijze gebracht door het a
capellakoor Termuren-Erembodegem onder de bezie
lende leiding van Marijke Coghe. Het pianoklavier
werd er virtuoos bespeeld door het echtpaar en piano
duo Martine Bombeeck-Peter Thomas.
O.M.P. Oiljsterse Muziekpromoties) gaat voort op zijn lancée. Aalst is duidelijk
met "Beebopalula" en "Alleijong" nog niet aan oververzadiging toe. Dat verleden
zaterdag in de vooravond reeds 1500 ingangskaarten aan de man werden gebracht
waarvan 1300 op voorhand en 200 aan de kassa is dan ook veelbetekenend. Op de
parking waren trouwens ijverige verkopers druk doende promotie te maken voor
kaartenverkoop want het boni komt integraal aan een aantal verenigingen toe en
dat o.m. voor een variabel gedeelte in verhouding tot de eigen kaartenverkoop.
Het aantal bezoekers me
dedelen ligt niet in onze
mogelijkheid. Het werd
inderdaad een "va et
vient" van jewelste. Zo
werd na het optreden van
Clouseau duidelijk van
publiek gewisseld. Op ze
ker ogenblik nadat "An
ne" weer mirakelen van
enthousiasme had ver
wekt, verdrongen heel
wat jongeren zich aan de
uitgang om buiten te gera
ken. Voor (nog) niet vol
wassenen was dit duide
lijk de tijdslimiet en moes
ten ze gedwongen huis
toe.
Verheugend daarbij dat
dit slechts een aflossing
van de wacht werd want
een ander, iets minder
jong publiek diende zich
aan. De jongeren waren
trouwens reeds groten
deels een vol uur voor de
deuren werden geopend
present en het openen van
de deuren scheidde het
optreden nog van bijna
Opvallend was de degelij
ke organisatie tot in de
puntjes. Tijdens de optre
dens in van de vele forma
ties in werden bvb voort
durend plastiek drinkbe
kers die her en der ver
dwaald waren samenge
raapt om de boel zo netjes
mogelijk te houden. Van
enig geharrewar of scha-
duwpunt, of van enig wan
gedrag was dan ook geen
sprake.
Tot laaiend enthousiasme
kwam het uiteindelijk
toch slechts bij het optre
den van Clouseau. Van
Golden Earring dat
kwam, zag en overwon
werd wel meer verwacht.
Uiteindelijk kan Willy
Van Mossevelde en zijn
dapper team zich toch
verheugen over de afloop
van Alleijong 2. Niette
genstaande de veelheid
aan rockgebeurens en de
dan toch niet zo lage toe
gangsprijs was de belang
stelling zeer bemoedi
gend. Alleszins een goede
aanloop naar het twee-
dags Beebopalula vol
gend jaar.
LH
De ECI boekenclub organi-
zeert ook nu weereen verhalen-
wedstrijd voorde kinderen van
de vijde en de zesde klas van
het basisonderwijs. De wed
strijd heeft plaats onder het
motto "kinderen schrijven over
kinderen Voor elk ingestuurd
verhaal zal ECI 20 fr. storten
op rekening van Unicef. Voor
meer informatie ECI verhalen-
wedstrijd, Tunnelstraat 1 te
2000 Antwerpen.
De Koning Boudewijnstichting
zal in 1991 de Marie-Therese
De Lava Prijs toekennen. De
prijs os bedoeld om het onder
zoek betreffende de veroude
ring aan te moedigen op het
vlak van de sociale, psycholo
gische, biologische en medi
sche wetenschap. Kandidatu
ren moeten toekomen voor 30
april 1991 op het sekretariaat
van de Koning Boudewijn
stichting, Brederostraat 21 te
1000 Brussel.
Aalst. The Skyblasters waren present op Allei Jong 2 (a)
-Het a capellakoor Termu
ren is een vaste waarde in
het O.-L.-Vrouw Hemel-
vaart-parochieleven van
Erembodegem. Gesticht
in 1945 door Ben Van Ly-
sebeth, werd het koor on
der zijn leiding al gauw
een begrip in de streek
van Aalst en ver erbuiten.
Na pastoor Houtman diri
geerde de heer Alfons
Bourlon het koor tussen
1971 en 1985. Sedert 1986 is
de leiding in handen van
Mevrouw Marijke Coghe.
Naast het opluisteren van
de liturgische hoogdagen
krpeg het koor vooral be
kendheid door optredens
te Erembodegem, Melle,
Burst, Aalst en Oude
naarde alwaar het in fe
bruari 11. een opmerkelij
ke promotie naar tweede
afdeling maakte in de pro
vinciale koorzangwed
strijd. Het koor staat open
voor jongeren en volwas
senen.
Een goede kwaliteitsti
mulans voor alle leden
vaii het koor, een ideale
ontmoetingskans voor
koorzangers en muziek-
minners in het algemeen,
een mooie gelegenheid
om vast te stellen dat het
koor in goede handen is,
was het romantisch kon-
cert van vrijdag 11. in het
Aalsters stadhuis en van
zaterdag 11. in de paro
chiezaal van Erembode
gem, keurig gepresen
teerd door Fonny For-
tujn.
De romantiek is een kui
tuurstroming die tegen
het einde van de 18de
eeuw inzette, in haar zui
verste vorm duurde tot
omstreeks het midden van
de 19de eeuw, maar een
zeer lange nabloei kende,
die op sommige gebieden
tot in de 20ste eeuw haar
invloeden deed gelden.
Was de romantiek in eer
ste instantie een literaire
beweging, op het gebied
van de muziek heeft zij
wellicht tot de grootste en
meest blijvende resulta
ten geleid.
Overal ontdekte men de
schoonheid der eigen
volksmuziek, waarvan rit
mische, harmonische en
melodische elementen
werden overgenomen in
de kunstmuziek... Droe
fenis, eenzaamheid en
verlatenheid speelden in
het werk van vele roman
tici een rol. Ook verbeel
ding en droom, gevoel en
gemoed, liefde en dood,
ziel en verlangen...
Het programma van het a
capellakoor Termuren
omvatte een zeventiental
wellicht minder bekende,
maar zeer mooie liederen.
Franz Schubert's instru
mentale muziek is van ho
ge rang, terwijl ook weel
derig melodieuze klavier-
sonaten en kamermuziek
stukken van zijn hand ver
schenen. Georges Bizet is
een zeerpopulaire Franse
komponist, wiens werken
zeer melodieus en mees
lepend zijn. Serge Rach1
maninoff, Russisch kom
ponist, maakte spoedig
naam als pianist en groei
de uit tot een der grootste
pianovirtuozen van zijn
tijd.
Dat in Erembodegem mu
zikaal talent zit, bewees
het Erembodegems pia
no-duo Martine Bom-
beeck-Peter Thomas
eveneens vrijdag- en za
terdagavond, bij het fijn
zinnig verklanken met
een jeugdig entoesiasme
van enkele werkjes van
Bizet, Schubert en Rach
maninoff...
Martine Bombeeck, ge
boren te Aalst in 1958, stu
deerde aan het Koninklijk
Muziekkonservatorium
te Brussel en aan het
Sweelinck-konservatori-
um te Amsterdam. Ze be
haalde de eerste prijzen
voor piano, kamermu
ziek, muziekgeschiedenis,
geschreven harmonie en
praktische harmonie. Het
Hoger Diploma piano
werd haar met onder
scheiding toegekend in
1983. Naast een intense
muzikale aktiviteit in het
piano-duo dat zij vormt
samen met haar echtge
noot Peter Thomas,
treedt zij regelmatig op
als soliste in binnen- en
buitenland. Peter Tho
mas werd geboren te
Aalst in 1961. Hij begon
zijn muzikale studie aan
de muziekakademie van
zijn geboortestad. Ver
volgens studeerde hij te
Gent aan de Kunsthuma-
niora en aan het Konink
lijk Muziekkonservatori
um waar hij de eerste prijs
voor notenleer, piano, ka
mermuziek en orgel be
haalde. Aansluitend op
zijn pianostudies legde hij
zich vooral toe op het or
gelspel.
Alle koorleden, ook het
piano-duo, heeft de laats
te maanden ongetwijfeld
hard "gewerkt' aan de
voorbereiding van het ro
mantisch koncert van het
voorbije weekend.
Vrijdag- en zaterdag
avond lieten ze zich sa
men met verscheidene
virtuoze hoogstandjes be
slist van hun beste kant
zien. Wat ze brachten was
wel degelijk kwaliteit. Het
vrij talrijke en aandachti
ge publiek in de zaal, zo
wel te Aalst als te Erem
bodegem, wist dit Erem
bodegems talent naar
waarde te schatten.
(De Bruyn)
Op 10 november is de Ber
laarse rockgroep Puirek
te gast in het jeugdhuis
Ter Linden te Aalst. Pui-
rek bestaat uit vijf jonge
mannen en heeft zich op
de Vlaamse rockscene on
derscheiden door Neder
landstalige rock te bren
gen. Puirek zegt te streven
naar teksten met een hu
moristische ondergrond.
Voor de bijpassende mu
ziek wordt gegrepen naar
allerlei genres. De groep
wil van elk optreden een
Proot feest maken, wie
uirek aan het werk wil
zien, kan terecht in jeugd
huis. Ter Linden aan de
Sylvain Van der Gucht-
laan (naast het park Ter
Linden) te Aalst waar de
rockliefhebbers om 20.30
uur worden verwacht.
Kaarten zijn te verkrijgen
in het jeugdhuis zelf aan
de prijs van 40 fr. Aan de
toegangsdeur betaalt men
50 fr. Voor meer informa
tie 053/77.75.93.
Op 25 november geeft
jeugdhuis Ter Linden zijn
jaarlijkse Oldies Fuif.
Aanvang om 20.30 uur.
JM Heyman
Aalst. Romantisch koncert in de parochiezaal van Erembodegem- met
Capellakoor Termuren (a)