Francois Schollaert,
begenadigd klarinettist,
dirigent en organisator
A
P
Het Nieuw Kamerkoor
aan het werk in Aalst
Grandioze
Stijljazzavond in 't Apostelken
Tiende seizoen van "Tejater 80"
De fluit
met zes Smurfen
Stampte de afdeling Aalst Jeugd Muziek uit de grond
Architekturale kant
in Galerij
Muylaert-Hofman te Aalst
4 - 3.11.1989 - De Voorpost
Francois Schollaert (Aalst, 24 april 1934), begaafd klarinettist, gewezen dirigent
van flink presterende harmoniekorpsen en niet uit de Aalsterse muziekwereld weg
te denken persoon maakt momenteel forure met de door hem te Aalst uit de grond
gestampte afdeling Jeugd Muziek waarvan hij trouwens op provinciaal vlak
vice-voorzitter is. Francois is immers naast een begenadigd muzikant een durvend
organisator en vermits de wereld aan de durvers behoort...
Niet van huis uit
Uit zijn direkte familie
heeft Francois allerminst
de muzikale gaven geërfd.
In ons gesprek in zijn wo
ning midden in het groen
van de Rustoordstraat
- voor Franqois geen pas
sende straatnaam want
rusten kent hij nauwe
lijks - kon hij ons inder
daad geen enkel familie
lid noemen dat zou uitge
blonken hebben door een
of andere muzikale baga
ge-
Nog als schoolknaap
dwong de jonge Francois
wel veler bewondering af
voor zijn mooie stemme
tje dat hem zelfs in de ho
gere tessituurregionen tot
de "contre-mi" liet klim
men. Het werd Evarist
Beeckman die de muzika
le kwaliteiten van Fran
cois onderkende en de ou
ders adviseerde de jongen
in de muziekrichting zijn
weg te laten maken.
Scholen
Na school te hebben gelo
pen in de stadsschool aan
de Nieuwbeekstraat en
het Koninklijk Atheneum
aan de Graanmarkt volg
de Francois deels tegelijk
ertijd de lessen van de
Stedelijke Muziekakade-
mie Aalst. Hij herinnert
zich nog levendig een aan
tal van zijn leraren: Mw
Roggeman en Jw Van der
Taelen voor notenleer, de
latere direkteur Jan
Louet voor transpositie,
de eveneens latere direk-
Francois schakelde dan
maar over naar de klari
net wetende dat de klari
net eigenlijk de viool is
van een harmonieorkest.
In de 7de Brigade
Op 2 januari 1953 werd
Francois ingelijfd in het
leger. Na de aanvankelij
ke opleidingsperiode die
ieder milicien moet on
dergaan werd Francois na
te zijn geslaagd in het exa
men ad hoe ingedeeld bij
de muziekkapel van de
Brigade die in Duitsland
gekazerneerd was. Naast
de dagelijkse repetitie, de
vele koncerten (ook voor
burgerlijke organisaties)
en het dansorkestie dat in
de mess van de officieren
speelde vond Francois
nog tijd om in Dortmund
zich in klarinet en direktie
te perfektioneren. Onder
tussen werd hij bij de
overstromingen in Temse
ingezet met vele anderen
om zandzakjes aan te dra
gen en de bevolking hulp
te bieden. Dat deed hij
o.m. door er de vrouw van
zijn leven te ontmoeten
die hij later zou huwen.
"Ik heb ze om zo te zeggen
uit het water gehaald"
zegde hij niet zonder eni
ge gewilde charge.
Begonnen als muzikant
vijfde klasse evolueerde
hij wegens anciënniteit
maar vooral door slagen
in examens tot onderka
pelmeester bij militaire
muziekkapellen. Gemu
teerd naar Keulen volgde
heel wat achter de rug
doch tot het conservatori
um was hij door omstan
digheden nog niet ge
raakt. Dat kwam nu in
klarinet ook harmonie en
samenspel aanleerde.
Andere aktiviteiten
Tussendoor was Schol
laert 2 jaar verbonden aan
het Simfonisch Orkest
van de BRT en 2 jaar aan
het Nationaal Orkest van
België en bij gelegenheid
speelde hij ook in de
Muntschouwburg en in de
.."P ,"u. Gentse Opera. Met zijn
Brussel waar hij de echte Trj0 strawinski koncer-
Meester op het vlak van teercje hij in heel wat
de klarinet ontmoette die (vrcemtje) en inlandse za-
op hem een blijvende po- }en en te Lebbeke) Ham-
sifeve indruk heeft gela- me en Aa|st i^de hij
amateurskorpsen op ni-
Protessor De Leye wiens yeau r
portret in de werkkamer.
van Francois een ere- Jeugd Muziek
plaats bekleedt en wiens Na zijn afscheid nemen
menteel met het Groot
Kamerorkest van Jeugd
Muziek zowat alom. Een
formatie die vooral uit
oud-leerlingen van de
Akademie bestaat die
Francois kwamen verzoe
ken een kamerorkest op
te richten en te willen lei
den. Wat hij dan ook con
amore deed en blijft doen.
De afdeling Aalst van
Jeugd Muziek telt mo
menteel liefst vierduizend
leden en het programma
voor dit seizoen vermeldt
naast talrijke optredens
van het eigen Kameror
kest en van gastformaties
heel wat klas- en school-
koncerten die duidelijk
een bestaande leemte vul-
Aalst. Het Nieuw Kamerkoor aan het werk (u)
Aalst. De voorzitter van Jeugd en Muziek Aalst Franqois Schollaert (a)
teur Laurent Kerremans hjj e.r nog speciale lessen
en Notra Smekens voor
harmonie, Leon Van den
Bossche voor klarinet en
Willy Van der Meersch
voor kamermuziek.
Medailles
Het juiste aantal inge
haalde medailles kon
Francois niet zo direkt
noemen. Een hele doos
vol met de passende di
ploma's er aan toege
voegd. O.m. te Aalst rege
ringsmedailles notenleer,
klarinet en kamermuziek
en de zilveren medaille
voor transpositie.
Eigenlijk was de viool zijn
eerste liefde. Vader zag
echter meer toekomst in
een klarinet om o.m. deel
te kunnen uitmaken van
een van de destijds vele
militaire muziekkapellen.
klarinet in privé doch
kreeg er de indruk dat de
leermeester deze lesuren
eerder te baat nam om
poolshoogte te nemen
van de stand van zaken in
het muziekonderwijs in
België en naar Francois
toen ervaarde was op het
vlak van de klarinet België
een sprong vooruit.
Francois belandde terug
in de eigen heimat in 1957
toen een muziekkapel
werd opgericht die zou
spelen op de Wereldten
toonstelling van 1958.
naam hij niet zonder ver
ering vermelden kan.
Meester De Leye introdu
ceerde hem in de finesses
van de muziekinterpreta-
tie. Een niet onaanzien
lijk deel van zijn maturi
teit heeft Schollaert dan
ook aan De Leye te dan
ken. Klasgenoten van
hem bij De Leye waren
andere vermaarde klari
nettisten als Walter Boey-
kens, Freddy Arteel, Ro
bert Mareels en Yvon Du-
chène die later dirigent
van het muziekkorps van
de Gidsen, het meest pre
stigieus Belgisch harmo
nieorkest, zou worden.
van het beroep wijdt hij
zich volledig aan Jeugd
Muziek. Hij stampte de
Aalsterse afdeling uit de
grond en koncerteert mo-
Opgericht als een koor voor vrouwen in 1984 evolueer
de het Nieuw Kamerkoor vrij snel naar een gemengd
koor met een twintigtal leden. Het zijn allemaal man
nen en vrouwen die via studie, hobby en beroep wat met
muziek te maken hebben. Het koor staat onder de
bezielende leiding van Hiroshi Gibe en dankt zijn
zangtechnische uitstraling aan Rita Piron. Het Nieuw
Kamerkoor verzorgde al heel wat koncerten gewijd aan
romantische muziek en koorwerken van onze tijdreke
ning.
Dirigent Hiroshi Gibe ritici omschreven werd als
werd geboren in Okinawa de beste muzikale presta-
in Japan eri studeerde tie van het jaar.
aanvankelijk piano, viool Rita Piron studeerde aan
en direktie. In Japan ge- de muziekakademie van
noot hij heel wat bekend- haar geboortestad Aalst
heid. Hij was er dirigent en nadien aan het conser-
van vooraanstaande ko- vatorium te Brussel. Later
ren en orkesten. Sinds ging zij zich bekwamen in
1977 verblijft hij in Duits- Duitsland waar Rita
land waar hij zich verder Streich een van haar lera-
bekwaamde onder leiding ressen was. Zij trad op on-
van bekende professoren, der leiding van vooraan-
In datzelfde jaar kreeg hij staande dirigenten zoals
de prijs van de Oosten- Richard Armstrong, John
rijkse Radio en koncerten Curie, Georges öctors,
brachten hem in Mexiko, Robin Stapleton en Sigis-
Frankrijk, Oostenrijk en wald Kuyiczn en verlee-
tal van andere Europese den haar medewerking
lqnden. Zijn vertollting aan meerdere vooraan-
van de negende van Beet- staande festivals zoals het
hoven en de Messiah van Festival van Vlaanderen,
Handel en werken van het Festival van Stuttgart
len. K Weber ^kregen biezonder en het Festival van Oude
De talrijke aanvragen veel lof. In 1980 dirigeerde Muziek in Utrecht, waar
spreken daaromtrent hij in ons land de opera zij samen met La Petite
boekdelen. «The Medium» van Me- Bande koncerteerde.
LH notti die door de muziek- Op het programma dat in
de Sint-Martinuskerk
werd uitgevoerd vormden
een goed aansluitend ge
heel. Alle drie de uitge
voerde werken waren re
ligieus geïnspireerd.
Maar naar tekst en in
houd verwijzen ze naar
verschillende fasen in de
konfrontatie met de
dood. De «Sieben letste
Worte» van Joseph
Haydn baseert zich op het
overlijden zelf. Rond een
zevental uitspraken van
Kristus aan net Kruis is
het werk opgebouwd. De
tekst van het motet «Ave
Verum Corpus» van Mo
zart konfronteert ons met
het lichaam van de overle
den Kristus, die getekend
is door het lijden en de
folteringen. In het «Re
quiem» van Faure daar
entegen wordt de idee op
geroepen van eeuwige
rust en gelukzaligheid
voor de overleden gelovi
ge. Niet alleen op dit in
houdelijk vlak vormen de
ze werken een perfekt ge-
heelt, maar ook psycholo
gische en muzikale uit«-]P°st'
voering ervan getuigt van
eenzelfde harmonie.
da
De Kulturele Werkgroep
van '"t Apostelken" orga
niseert op zaterdag 4 no
vember uiteraard in 't
Apostelken vanaf 20.30
uur een grandioze Stijl
jazzavond met gratis toe
gang voor het publiek.
stomps, ra
in eigen
»s en marches
beperkingen.
dron (banjo), Wim "dix"
Decommer (paino),
"slap" Jaak Van Holen
(bass) en Rik "the beer"
Van den Eede (drums).
Nadere info via 052/
21.68.88, Paul Callebaut;
Lijsterlaan 38 te 9150
Dendermonde.
LH
In de juweel- en kunstga- wat landen in verschillen-
lerij Muylaert-Hofman de kontinenten. Zij be-
aan de Nieuwstraat 36 te haalde heel wat eerste
Aalst is een merkwaardi- prijzen-. Onder meer op
ge tentoonstelling van ar- de tentoonstelling La
chitekturele kant te zien. dentelle, un art in Alden
Het is werk van de Franse Biezen, Neuve invention
kunstenares Marie-Rose een tentoonstelling over
Lortet die afkomstig is 30 breiwerken in het
van Straatsburg, woon- Zwitserse Monthery en in
Bij de Gidsen
"Wij speelden er slechts Na het behalen van een
een paar koncerten" zeg- reeks eerste prijzen in het Qjt 0m enerzijds tege-
de hij. Daarmee was de Conservatorium Brussel moet te komen aan de
kous van de kapel van de raakte Schollaert na wel- vraag van velen en ander-
GTA duidelijk af. slagen in examens bij het «--♦
geselekteerd orkest van
Conservatorium Gidsen. Hij maakte er
Francois had wel reeds rondreizen mee op kon-
certtournees in zowat
heel Europa. Instrumen-
tisten van de Gidsen wil
den hun kennis, ervaring
en bagage ook mededelen
aan een ruimer publiek en
zo werd ook Schollaert le
raar aan muziekscholen
en -akademies te Tubize
en, na taaiexamens, want
zijn diploma's waren in
het Frans, ook te Boom en
te Aalst, waar hij naast
zijds om het nodige leven
in de brouwerij te houden.
Figuurlijk uiteraard.
"Mardi-Gras" zag het le
venslicht in 1983 in Grem-
bergen en opteerde reeds
dagelijks voor jazz oude
stijl. De naam dankt deze
formatie aan het feit, dat
Mardi Grass in New Or
leans het hoogtepunt van
de jazzscène is en tevens
omdat alhier de plaatselij
ke feestdag kermisdins-
dag is. Reeds dadelijk zat
er vaart in met blues,
Blijven zitten wordt dan
moeilijk.
Aanbiedingen stroomden
dan ook geregeld binnen.
Zo werd er deelgenomen
aan kroegentochten in
Oudenaarde, Munte,
Dendermonde, Roesela-
re, Bredene en Lommei
en aan jazzfestivals in
Dendermonde, Oostende
en Breda. Verder werd
opgetreden in Genval,
Maaseik, het Nederland
se Goes, bij Honky Tonk
in Gorinchem (NI) en
Brussel.
De Mardi Grasband be
staat uit "pretty man" Ka-
rel Peleman (trompet en
lead), "papa" Paul Calle
baut (trombone en vo
cals), Danny "Smooch"
Verleyen (klarinet en
sax), 'squire" Marc Cau- Aalst. Zo te zien beleven deze ukkepukken nogal wat plezier aan de filmvoorstelling (a)
Zijr
en e
en t
lijk
van
Dat
grin
kan
Vuy
ond-
zijn
mar
toer
ovei
bijt
der
de v
kern
geer
bied
een
besc
Toen
Ben
ontr<
Wgg
Een
Fran
trou\
in- vi
naai
"De nacht der Tri'oaden" dermaal een beroep op
van P.O. Enquist wordt het N.E. Raamteater.
Voor zijn tiende speelsei-
achtig is en werkt in Nor- Japan waar ze de eerste zoen heeft Tejater 80 vzw
mandië. Zij vestigde zich prijs wegkaapte op de ten- andermaal een program- gespeeld op 21-22-27-28- Met Luc Philips en Julien-
toonstelling 'Art textile ma samengesteld dat de 29 en 30 april. Dit stuk, ne De Bruyn brengt dit
contemporain Francais teaterlilefhebber enkele dat speelt op drie ni- gezelschap op 10 februari
au Japon'in het bekende beoeiende en interessan- veau's, brengt ons de kon- in de grote schouwburg
Isetan Museum in Tokio, te avonden belooft. frontatie tussen de we- van het C.C. De Werf een
Men kan deze tentoon- Er worden twee eigen reldberoemde Zweedse voorstelling van het
stelling van architekturale produkties gebracht: schrijver A. Strindberg, prachtige 'Spoken" van
daar in 1967 en was tot
1977 aktief bij verschillen
de kranten en uitgevers in
Parijs. Sedertdien legt zij
zich toe op persoonlijke
kreaties. Die zijn niet in
gelden speciale voorwaar
den.
Met een abonnement
bent u echter merkelijk
goedkoper af: voor amper
500 fr krijgt u toegang tot
de drie produkties.
Abonnementen zijn te
verkrijgen door over-
of ander schema on- kant gaan bekijken in de Op 24-25-26 en 27 novem- zijn vrouw Siri von Essen de Noorse grootmeester schrijving op rekening nr.
krnnnan N^ario. Ollorii har 11 Ho t/Ofl F pn -7lin lipVplinfïCtlptrirP W Thcpn 9Q1-fl171()K7-Xrt Vïin Tp.ia-
der te brengen. Marie-
Rose Lorter brengt in
hoofdzaak een opeenho
ping van draden waaruit
een vorm te voorschijn
komt. Er verschijnen vol
umes die het voorafgaan
de beeld verhullen, ver
bergen onder een sluier.
Zij begon haar werk te ex-
pozeren op het einde van
de zestiger jaren en sedert
dien was zij te gast in heel
Galerij Muylaert-Hof
man aan de Nieuwstraat
te Aalst op maandag van
14 tot 18.30 uur, op dins
dag, woensdag, donder
dag en vrijdag van 9.30 tot
12.30 en van 14 tot 18 uur.
Gesloten op zon- en feest
dagen en op maandag
voormiddag. De tentoon
stelling is van 3 tot 25 no
vember te gast in de Gale
rij.
ber "De Fysici" van F.
Dürrenmatt, een stuk dat
zich als een groteske farce
aandient maar het pu
bliek door verschillende
omkeringen van de situa
ties konfronteert met de
vraag hoever de weten
schap eigenlijk wel mag
zijn lievelingsactrice
Marie David. Strindberg
verdacht hen van een les
bische verhouding. De ak-
teurs spelen een stuk in
het stuk, én hun eigen le
ven.
Deze beide produkties
worden gebracht in het
gaan, zonder de mensheid Netwerkcentrum, De
in een onomkeerbare si- Ridderstraat 28 te Aalst,
tuatie te dwingen. Voor de gastvoorstellin-
De tweede produktie, gen doet Tejater 80 an
il. Ibsen.
Tejater 80 spreekt een pu
bliek aan dat niet afkomt
op sensatie of show, maar
voor wie het echte teater-
beleven centraal staat. De
toegangsprijzen blijven
onveranderd: 200 fr voor
een Tejater 80-produktie
(170 fr met reductie) en
300 fr voor de gastvoor-
stelling. Voor groepen,
verenigingen en scholen
293-0373087-80 van Teja
ter 80 vzw te Aalst, met
vermelding van naam en
volledig adres.
Voor inlichtingen en
plaatsreservaties kan men
terecht op telefoonnum
mer 053/21.83.70.
Zij die eerst reserveren
krijgen de beste plaatsen!
Voor de allerkleinsten,
vanaf 4 jaar, vond in Net
werk een filmvoorstelling
plaats die druk werd bij
gewoond.
De film handelde over
Pirrewiet die een muziek
liefhebber is en zichzelf
spontaan te dansen. Zo
lang tot ze er bij neerval
len. Helaas voor Pirre
wiet, hij geraakt de fluit
kwijt aan een boze geest
die de fluit gebruikt om
winkeliers en reizigers te
bestelen. Gelukkig voor
als een kunstenaar van Pirrewiet daagt dan rid-
het zuiverste water be- der Johan op die de dief
schouwt. Helaas, zijn mu- niet alleen achterna zit,
zikale kwaliteiten worden maar ook de fluit weet te
door niemand op prijs ge- bemachtigen. Dat verhaal
steld. Tot op een zekere speelt zich af in het land
dag hij in het bezit komt waar de Smurfen wonen,
van een toverfluit. Wan- En die steken natuurlijk
neer Pirrewiet op deze een handje toe.
fluit speelt, begint ieder
een die de melodie hoort,
halst.