Tien maal 'Armande de Molière'
Kuituurcentrum De Werf Aalst
'Zomergasten' in De Werf
Aalst in de ban van Wenen
Het Gezelschap van de Schone Schijn
Stampen en Dagen
in Lede
14 - 19.1.1990 - De Voorpost
hoorders tijdens de afscheidsmaal
tijd. De woorden bevatten eigenlijk
de essentie van Gorki's stuk, de oe
verloze oppervlakkigheid van een
gezelschap bijeen op het landgoed
van een bevriend advokaat, die sa
men kletsen, samen spelletjes doen,
zich vervelen en vooral met zichzelf
bezig zijn want stilaan groeit voor
de meesten het besef van het totale
failliet van hun eigen ik.
Eigenlijk wordt de passieve «intel
ligentsia» van het pre-revolutionai-
re Rusland hier te kakken gezet:
hun onvermogen om deel te nemen
aan wat werkelijk leeft bij de Russi
sche bevolking van toen drijft hen
naar hun eigen hokjes waarin hun
onmacht tot kommunikatie echt
schrijnend wordt.
Regisseur Joosten koos voor het to
nen van de oppervlakkigheid en het
vrijblijvend getater; onderhuids
blijft echter steeds voelbaar waar
het écht om gaat. Hij wordt in de
realisatie van dit koncept schitte
rend gediend door Manfred Dit-
trich (dekor), Karin Seydtle (kost
uums), Steve Kemp (licht) en een
homogene cast met o.m. Joan Ne-
derlof, Vic De Wachter, Luk Perce
val, Gilda De Bal, Liene Le Roux,
Jappe Claes en nog elf anderen.
Ga kijken!!
Toegangsprijs 400 fr., reserveren op
nr. 053/76.13.12.
Woensdag 24 januari
Eigen dansproduktie
«De Doos»
Wat gebeurt er als een jongen met
pak en zak «de doos» invliegt? En
wat als er ook nog een meisje blijkt
in te zitten? En als die doos ook nog
verrassingen in petto heeft?
Dit boeiend, speels dansspektakel
voor kinderen toont de eigenaar
digheden, spelletjes, ruzies en an
dere tederheden die twee mensen
meemaken op zoek naar het grote
geheim van de doos.
De Werf engageerde via de vzw De
Kolk uit Leuven twee dansers voor
het maken van deze moderne dan
sproduktie voor kinderen, die in
april vorig jaar in première ging en
nu hernomen wordt. Een produktie
voor kinderen vanaf 6 jaar. De dan
sers zijn Mark Van De Keer en Ann
De Naeyer; de regie is van Miet
Braem en Rob Stujrft; Etienne Bru-
neel zorgde voor dekor en kost
uums en de muziek is van Jo Bo-
gaert.
Op woensdag 24 januari om 15 uur
in De Werf. Kinderen betalen
100 fr. en volwassenen 120 fr. Voor
reservatie: 053/76.13.12.
Donderdag 25 januari
J. Strauss Orkest en «Wien
bleibt Wien»
Het programma dat André Rieu en
zijn Johann Strauss Orkest op don
derdag 25 januari om 20 uur in de
Schouwburg van De Werf brengt,
voert het publiek op de tonen van
meeslepende walsen en spranke
lende operettemelodieën mee naar
het bruisende Wenen van de vorige
eeuw.
Naar het voorbeeld van grootmees
ter Johann Strauss, die niet alleen
met zijn muziek, maar evenzeer met
zijn innemende charme de harten
van het operetteminnende publiek
wist te veroveren, zal André Rieu
als «Stehgeiger» deze avond leiden
en presenteren.
Het Johann Strauss Orkest, The
London Strauss Dancers, José Kal-
thof (sopraan) en Wim Steinbusch
of Marcel Arpots (tenor) staan borg
voor een onberispelijke uitvoering
van deze populaire deuntjes.
«Wien bleibt Wien» is al jaren suk-
sesvol; het voorbije seizoen voerde
de groep op toernee tot diep in
Duitsland en België. De zalen wa
ren weken van te voren uitverkocht
en de recensies jubelden. Het is een
niet te missen show voor al wie de
Weense muziek in zijn hart draagt.
Toegangsprijs 500 fr. Reserveren:
053/76.13.12.
Vrijdag 26 januari
Raamteater met «De Canadese
Muur» van H. Brusseimans en
T. Lanoye
Vorig jaar in wereldkreatie in het
Antwerps Raamteater, nu op reis
door Vlaanderen en Nederland:
«De Canadese Muur» van het en-
fant-terrible-duo Tom Lanoye en
Herman Brusselmans, beiden uit
onze regio.
Lanoye omschrijft zichzelf als
«dichter, performer, scenarist, ro
mancier, charmezanger en charla
tan». Het zal dus allemaal wel waar
zijn.
Brusselmans, sinds twee jaar fullti
me schrijver, komt regelmatig met
een nieuw boek, komt zelfs vaak in
het nieuws met «opzienbarende»
verklaringen en podiumoptredens.
Samen schreven ze «De Canadese
Muur» datze' zelf de ondertitel
«Een harteloos familiedrama over
Voetbal, Drank Vlaanderen»
meegaven. Waarover het gaat? De
titel zegt niets, de ondertitel des te
meer. We laten even regisseur Wal
ter Tillemans zelf aan het woord.
«Vanaf hun eerste stuk 'De Cana
dese Muur' tonen Brusselmans en
Lanoye zich meesters in het vak
voor toneel te schrijven. Hun dialo
gen zijn raak en echt, hun stuk fan
tastisch uitgewerkt, vol originele
scènes, zijsprongen, invallen en va
riaties, met een feilloos gevoel voor
timing in de afwisseling van burles
ke satire en drama... Wie ons kwa
lijk neemt dat wij teater zo goed
willen spelen als voetbal, moet weg
blijven en ook wie bang is voor Brus
selmans en Lanoye.»
Wie houdt van een vleugje ironisch
sarkasme in een plezierig stuk tea
ter, mag niet wegblijven uit De Werf
op 26 januari om 20 uur. «De Cana
dese Muur» levert immers een amu
sante toneelavond op. Er zijn vijf
akteurs: Jean-Pierre Lambert (Eric
Kerremans) die ooit een kontrakt
met Anderlecht weigerde om met
Sonja (Katelijn Verbeke) te trou
wen, een zakenvrouw op de rand
van het failliet; dan is er de ex-
vriend en aftroggelaar Richard
(Marc Peeters); de autoritaire maar
rijke schoonvader Lode (Roger
Van Kerpel) en tenslotte buur
vrouw Elly (een sublieme A'leen
Cooreman), de domme maar zo
komische ex-haarkapster.
Achter de brutale, ongezouten hu
mor, de Monty Pythonachtige ab
surditeit, het gezwets, grijnst de
leegte, de ontreddering. Het ta
bleau vivant wordt een ruïne, de
personages wrakken. In een flitsend
tempo en een perfekte timing (wat
we zelden zagen bij een Vlaams ge
zelschap) raast het stuk met veel
spanning naar de onverwachte afre
kening. Beslist een aanrader dus!
Toegangsprijs 300 fr. Reserveren:
053/76.13.12.
Zondag 28 januari
Teater Froe Froe en
«Roodkapje»
Teater Froe Froe blies op een zeer
Morgen zaterdag 20 januari brengt
«De Blauwe Maandagcompagnie»
aangevuld met «Het Zuidelijk To
neel» in De Werf te 20 u. een op
voering van «Zomergasten» van
Maxim Gorki in een regie van Guy
Joosten en vertaling van Bob Sni-
jers.
U kan reserveren via 053/76.13.12.
Toegang kost 400 fr.
Treden erin op: Vic De Wachter,
Joan Nederlof, Maureen Teeuwen,
Luk Perceval, Cas Enklaar, Mark
Rietman, Jakob Beks, Lieneke Le
Roux, Jappe Claes, Katelijne Da-
men, Michel Van Dorsselaere,
Koen Van Impe, Gilde De Bal, Els
Dottermans, Victor Low, Dries
Smits en Helen Suyderhoud.
Gorki wilde een soort 'politieke fa
bel' schrijven, maar mocht de zaken
niet zo frontaal voorstellen dat hij
last zou krijgen met het toenmalige
tsarenbewind.
Daarom koos hij voor een om
zwachtelde aanpak waarin hij toch
nog, al is het dan eerder eufemisj
tisch, de vijand te lijf gaat.
In 'Zomergasten' laat hij een elitaii
gezelschap, te gast op het landgoei'
van advokaat Basov, de tijd zo gt
zellig mogelijk doorbrengen m<
eten, drinken, en praten over kunst
opvoeding en 'de toestand in de we]
reld'. Het zijn mensen die op hef
einde van een tijdperk leven en aat
de basis van dat leven gaapt eei
enorme leegte, waar zij elk momenl
dreigen in te vallen.
Ze worden eveneens gekonfronj
teerd met hun eigen lafheid en gej
brek aan levenskracht waardoor zj
verward en onzeker reageren op on'
verwachte prikkels van buitenuit.
In deze nieuwe bewerkingwordt he|
filmische karakter van het stuk ex]
tra versterkt. Dit maakt de humoi
scherp en kleurt de personages ii
met het absurdisme en de anarchif
van de Marx Brothers.
LI
originele en visueel sterke manier
het overbekende sprookje van de
gebroeders Grimm nieuw leven in.
De eenvoud van het verhaal gaf hen
de kans om de karakters van de
vertolkers, moeder, grootmoeder,
de boswachter en de boze wolf tot in
de details uit te bouwen tot totaal
onbetrouwbare en idiote tegenspe
lers van Roodkapje.
Zo heeft de moeder duidelijk één
kookboek te veel gelezen, rijdt een
goedlachse grootmoeder rond in
een rolstoel en heeft de boswachter
Rambo-idealen. Om iets meer te
vernemen over de mysterieuze boze
wolf, zal men wel moeten gaan kij
ken.
Deze figuren komen tot leven in een
mengvorm van poppen en akteuri
Ook het dekor, dat waarschijnlii
tegelijkertijd het mooiste maar od
het vervelendste ter wereld is, fuij
geert als tegenspeler van het oi|
schuldige Roodkapje.
Het spel is zowel grappig, spannen!
als ontroerend en zal zeker niet en
kei de kleinste toeschouwers boel
en.
Het is een produktie, geregisseer
door Jan Maillard in een dekor e
met poppen van dezelfde Maillar(
die hierbij niet aan zijn proefstuk
Om 15 uur in de Schouwburg va
De Werf. De toegangsprijs is voo
kinderen 100 en voor volwassene
120 fr. Reserveren: 053/76.13.12.
U
Twee maal v(jf dagen na elkaar brengt het «Gezelschap van de Schone
Schijn» in een regie van Anton Cogen met muziek van Gene Van den
Ostende en koreografie van Greta Lintz «Armande de Molière» van Pieter
De Prins.
Wegens een akteurswissel wordt er nu in De Bathyscaaf, Meuleschette-
straat 74 gespeeld van donderdag 18 toten met maandag 22 januari en van
donderdag 25 tot en met maandag 29 januari telkens te 20 uur.
De plot
Als Jean-Baptiste Poquelin (Moliè
re) sterft laat hij een troep hulpelo
ze akteurs en aktrices achter. Hij
was inderdaad de gevierde akteur,
regisseur, direkteur en dramaturg.
Onder deze troep zijn tweeae
vrouw en Armande, vermoedelijk
zijn dochter.
De speelse, wispelturige Armande
kan de belastende erfenis van het
theatergenie bezwaarlijk verwer
ken. Zij wordt dan ook heen en
weer geslingerd naar vage bewon
dering, naar de anekdotiek van het
voorbije huwelijksleven, naar zelf-
pijnigende romantiek en naar de
kuiperijen van het gezelschap dat,
aan zijn lot overgelaten, vegeteert.
Auteur Pieter De Prins voert Mo
lière himself ten tonele als een soort
subtiel-ludieke geestesverschijning
voor het publick maar een gedach-
enimpuls in de fantasie van Arm
ande manipuleert de hele aktie. De
overige drie beleven in een soort
parallellisme van het alledaagse le
ven, de realiteit van het teatermi-
lieu en passages uit het oeuvre van
Molière.
Op psychologische wijze verwerkt
werden er dan ook fragmenten in
gevoegd van stukken van Molière
als «De ingebeelde zieke», «Tartuf-
fe», «De burger-edelman» en «De
schurkenstreken van Scapin».
Maar een link met de realiteit van
vandaag dringt zich op en als uit
laatklep werden er liedjes ingelast
met kabareteske inslag op Zuid-
amerikaanse ritmes. Men wil duide
lijk met materiaal van Molière de
situatie van heden op de korrel ne
men. Het stuk evolueert dan ook in
een quasi niet te definiëren tijdloos
heid, zowel qua dekor, kostumering
en muziek als naar tekst.
Vragen
Zal Armande als vrouw het gezel
schap kunnen leiden?
Zal ze zich opgewassen voelen te
gen de intriges van de troep?
Evenzo tegenover het politieke
spel?
Zal het teater opgewassen zijn te
gen de harde taal der cijfers en te
gen onze konsumptiemaatschap-
pij?
De strijd van Armande is zeker niet
de strijd van een heldin. Wel ie van
een zoekende, twijfelende vrouw
wiens emancipatorische achter
stand model staat voor het manipu
leren van het kuituurpatroon maar
dan in negatieve zin.
Of was het enkel een droom? Een
droom in de droom van 1990?
De cast
Regisseur is Anton Cogen. Hij re
gisseerde reeds in het Nationaal
Jeugdtheater, in het Kafkatheater
en in Teater Taptoe. Bovendien
richtte hij PACT (Progressief Aal-
sters Collectief Toneel) op, regis
seerde er vele jaren, schreef zelfs
theater met o.m. «Daens en Daens»
en is ook de oprichter van het «Ge
zelschap van de Schone Schijn».
Als spelers ziet U evolueren Cecili
Rigolle van Area Malpertuis ei
BRT, Christine De Paepe van Prik
theater, Walter De Donder, eei
komicus met de bagage van een tra
gicus en André Willockx van Spran
kei en Prikkeltheater.
U kan reserveren bij Rekc
H.Hartlaan 30, tel. 053/78.40.27 o
053/77.19.69.
(L.H
Op vrijdag 26 januari treedt in za<
Volkskring aan de Kasteeldreef I
Lede Stampen en Dagen op mi
een kompleet nieuw programmi
Aanvang om 20.00 uur en kaarten i
vooverkoop kosten 150 fr. Aan d
kassa betaalt men 180 fr. Voor mee
inlichtingen en reservaties kan me
terecht op de nummers 051
77.26.05 en 80.59.06. Voorverkoof
adressen zijn cafe Wit Paard in d
Hoogstraat 2 te Lede, Radiodokte
in de Kasteeldreef te Lede, caf
Boemeltrein in Lede, Pop Shop i
de Sint-Jorisstraat te Aalst, Tavet
ne Snack Cotton Club aan de Hof
markt 14 te Aalst
Vrijdag 19 januari
Liliane Saint-Pierre
Liliane Saint-Pierre is wat men kan
noemen «een ouwe rot in het vak».
Ze was amper vijftien, toen ze deel
nam aan een grote variété-prijs met
medewerking van Radio Luxem
burg. Als prijs mocht een plaat wor
den opgenomen: «We gotta stop»
was meteen een voltreffer. Nadien
tourde ze met niemand minder dan
Claude Frangois, die ook verschei
dene van haar platen produceerde.
Het orgelpunt van deze samenwer
king was het optreden in de Parijse
showtempel bij uitstek, L'Olympia.
En dan werd het een hele tijd vrij stil
rond haar: het lot spaarde haar niet
in haar privé-leven...
Na een stille periode stond ze een
drietal jaren geleden opnieuw aan
de top met de Eurosong-hit «Sol-
diers of Love».
Liliane Saint-Pierre is een show-
«beest» dat voor honderd procent
achter tekst en melodie staat, wat
belangrijk is wanneer men op een
podium een lied moet laten leven en
waar-maken!
Toegangsprijs: 550 fr. Voor infor
matie: 053/77.05.02.
Zaterdag 20 januari
Schitterende «Zomergasten»
door Blauwe Maandag Cie
Een voorstelling waaraan men
maanden later nog met goede her
inneringen terugdenkt, zal zeker en
vast «Zomergasten» van Maxim
Gorki zijn, door de Blauwe Maan
dag Cie én het Zuidelijk Toneel uit
Eindhoven in een regie van Guy
Joosten.
Niet omdat dit stuk zo spektakulair,
vernieuwend, eigenaardig, taboe
doorbrekend of gelijk wat is. Neen,
gewoon omdat het eerlijk teater is:
een tekst die wat te vertellen heeft,
een intelligente benadering ervan
door regisseur en technische staf,
een hoogstaand akteren in dienst
van de produktie en niet van zich
zelf.
Na de schitterende produkties van
«De Meeuw» van A. Tsjechov en
«Nachtwake» van Lars Norèn, werd
uitgekeken of BMCie hetzelfde
kwalitatief hoogstaande niveau kon
blijven realiseren. De skeptici we
ten nu dat de artistieke bronnen van
Joosten en Cie nog niet opgedroogd
zijn: «Zomergasten» is een produk
tie die beklijft!
«Ja, burgervolk, zo is het hoe gij zijt,
hoe gij staat. Gij verlangt dat klote-
klote-gelukje van niemendal, van
preuterige kneuterigheid, stikkend
m uw gal bovenal.» Deze tekst (van
Pjeroo Roobjee, toegevoegd in het
vierde bedrijf) wordt door Vlas uit
dagend gedeklameerd voor zijn toe-
Aalst. De Canadese muur eerlang in de Werf
Aanstaande donderdag 25 januari
wordt U vanaf 20 u. in kultureel
centrum «De Werf» ondergedom
peld in een Weense sfeer tot en met,
onder het motto «Wien bleibt
Wien».
Toegang kost 500 fr. Reserveren via
053/76.13.12.
Het programma voert u op de tonen
van meeslepende walsen en spran
kelende operettemelodieën mee
naar het bruisende Wenen van de
vorige eeuw.
Naar het voorbeeld van grootmees
ter Johan Strauss, die niet alleen
met zijn muziek, maar evenzeer met
zijn innemende charme de harten
van het operetteminnend publiek
wist te veroveren, zal André Rieu
als 'Stehgeiger' deze avond leiden
en presenteren.
Het Johan Strauss Orkest, The
London Strauss Dancers, José Kal-
thof (sopraan) en Wim Steinbusch/
Marcel Arpots (tenor) staan borg
voor een onberispelijke uitvoering
van deze populaire deuntjes.
«Wien bleibt Wien» is al jaren suk-
sesvol; het afgelopen seizoen voer
de de tournee tot diep in Duitsland
en België.
De zalen waren weken van te voren
uitverkocht en de recensies jubel
den.
Het is kortom, een niet te missen
show voor al wie aan Wenen zijn
hart heeft verpand.
LH
Aalst, Wien Bleibt Wien, te zien in de Werf (foto J.J. Spuisers)
In samenwerking met vzw De Kolk herneemt kultureel centrum De Wei
in eigen huis, haar suksesrijke produktie 'De Doos'. Dit aanstaan»
woensdag 24 januari te 15 u. Toegang kost 120 fr. voor volwassenen et
100 fr. voor kinderen. Reservatie: 053/76.13.12.
Naar een regie van Miet Braem en Rob Stuyft, in een dekor en kostuum
van Etienne Bruneel en op muziek van Jo Bogaert treden erin op: Man
Van de Keer en Ann De Naeyer.
Wat gebeurt er als een jongen met pak en zak 'de doos' invliegt?
En wat als er ook nog een meisje blijkt in te zitten?
En als die doos ook nog verrassingen in petto heeft?
Dit boeiend, speels dansspektakel voor kinderen, toont ons de eigenaaj
digheden, spelletjes, ruzies en andere tederheden die twee mensen mee]
maken, op zoek naar het grote geheim van de doos.
C.C. De Werf engageerde via VZW De Klok (Leuven) twee dansers vocj
het maken van deze moderne dansproduktie voor kinderen, die in aprf
vorig jaar in première ging en nu hernomen wordt.
ii