FORUM
voor
monumentale
beeldhouwkunst
FOUNDATION HELAN-ARTS vzw
30 - 9.2.1990 - De Voorpost
Mensen koesteren dromen, hebben
idealen, streven een doel na. Dat
zijn mensen. Daarom stippelen ze
een weg uit, zetten ze bakens uit,
stellen ze verwachtingen, geven ze
gestalte aan het leven.
Mensen denken na over de dingen.
En over de mensen. Elk op zijn ni
veau, elk op zijn trapje van de lad
der. Geen droom is dezelfde, want
mensen verschillen.
Kunstenaars ook, dat zijn buiten
beentjes. Die voegen aan hun doen
en laten een andere dimensie toe.
Zij verleggen horizonten Profetisch.
Zieners zijn het, ze orakelen en wil
len aan het leven de toegevoegde
waarde verlenen die "kunst" ge
noemd wordt. Kunstenaars steken
een ziel in de dingen, de Grote Maal
stroom van het leven krijgt diep
gang, helderheid, een frisheid.
Soms zijn het kabbelende beekjes
waar men zich kan aan laven, soms
ook bruisende stroomversnellingen
en bulderende watervallen
Maar, mens, kunstenaar, dromen
zijn er om ze gestalte te geven. Idea
len zijn er om ze te verwezenlijken.
Het doel is er om het te bereiken. En
ieder van ons kiest zijn weg.
Mens, kunstenaar...Henri Lannoye
is het allebei
Kunstenaar, kunstpromotor, kom-
munikator, projektleider van kunst
manifestaties, schoolvoorbeeld van
de artiest-zakenman en vooral
beeldhouwer met zin voor monu
mentaliteit. Een doorduwer, een
voorvechter...
Het tikkeltje ijdelheid dat hem siert is
zelfbewustzijn en zelfverzekerd
heid. Waarmee hij mensen wint voor
zijn ideeën en idealen. In zijn bezig-
zijn met kunst komen al deze kwali
teiten tot volle ontplooiing. Nooit bit
terheid maar exaltatie, nooit verzu
ring maar totale overgave.
Vleierij? Neen! Opschepperij?
Neen! Dwepen misschien, tussen
de droom en de verwezenlijking er
van staat volharding, wilskracht en
blijvende motivatie. Als dit alles de
teller is, dan is Henri Lannoye de
noemer. Een breuk dus! Ja, met de
middelmatigheid. En omdat, zoals
elke mens, Henri Lannoye uniek is,
is het resultaat van deze breuk gelijk
aan de som van alle kwaliteiten, ver
mogens en talenten. Er wordt geen
gas teruggenomen, inflatie treedt
niet op. Zo blijft men overeind, zon
der iets aan waarde in te boeten
Grote mensen koesteren grote dro
men. Kunstenaars ook,en Henri
Lannoye zeker. Met alle vezels in
zijn lichaam, met alle energie in zijn
brein, wil hij de monumentale beeld
houwkunst bekend maken, onder
steunen, promoten en ze de plaats
geven die haar toekomt: midden
tussen de mensen. Langs de beeld
houwkunst wil hij iedereen laten de
len in die ondefinieerbare magie van
kunst en schoonheid. Het geheim
van de kunst is daarin gelegen, dat
men niet zoekt,maar vindt.
"Met kunst moet het grote publiek
op een aktieve manier gekonfron-
teerd worden Vanzelf gaat men er
niet gemakkelijk naartoe",is het de
vies waarmee Henri Lannoye werkt.
Het verhaal van Moses en de berg.
Een socio-kulturele kijk op kunst.
Een visie.
Een dynamisch man als Henri Lan
noye verliest zich niet in getheoreti
seer. Hij weet van aanpakken en
geeft zijn visie konkreet vorm. Met
de hardnekkigheid van de koppige
Zeeuw met Vlaams franje.
Een drietal jaren geleden reet en
reed Henri Lannoye de kunstwereld
open met een projekt dat iedereen
die een beetje met kunst begaan is,
met verstomming sloeg Intercity-
Art Hij zette drie van zijn grootste
beelden op een opligger en toerde
er gedurende enkeie maanden mee
doorheen een 300-tal steden en ge
meenten in de Benelux. Meer dan
drie miljoen mensen keken zich de
ogen uit en werden willens-nillens
gekonfronteerd met monumentale
beeldhouwkunst, in hun dagelijkse
omgeving neergezet.
Voor dit projekt zocht en vond Lan
noye een schare sponsors die be
reid waren het ruim vier miljoen kos
tende projekt mee te financieren.
Belangrijke kontakten waren dat,
die hem zouden toelaten ook ande
re geesteskinderen naar voor te
schuiven en te realiseren.
EEN TUIN
VOOR KUNSTEN
Pas bekomen van het sukses van
zijn Intercity-Art, smeedde Henri
Lannoye nieuwe lange termijn-plan
nen Met de bedoeling een omge
ving te creeëren waarin de monu
mentale beeldhouwkunst een per
manente plaats krijgt, werden rond
zijn atelier te Bornem, Luipegem 77,
grote werken aangevat. We schrij
ven 1987-1988.
Twee grote werkateliers, verschei
dene ontvangst- en tentoonstel
lingsruimten werden bijgebouwd en
de ontworpen plannen voor de aan
leg van een tuin werden volledig
uitgevoerd. Maar als men dit 12.000
m2 grote terrein en er bestaan nog
plannen voor een ruime uitbreiding
ervan) omschrijft, zou men beter
van een "park" spreken. Beplant
met bomen en heesters, en voor
zien van een vijver, honderden me
ters wandelpaden, een intensief uit
gebouwde Elma-Obreg-Lighting
verlichtingsinstallatie en een profes
sionele, geïntegreerde Philips ge
luidsinstallatie ..is deze tuin de idea
le plaats om er volop te genieten van
zowel wat natuurlijk als artistiek
mooi is.
Het nog in aanbouw zijnde tentoon
stellingsgebouw telt twee verdiepin
gen. Op de benedenverdieping be
vinden zich enkele vertrekken voor
tentoonstellingen en een ontmoe
tingsruimte met bar en open haard.
De bovenverdieping biedt een grote
open ruimte met een aantal sfeer
volle hoekjes. Die verdieping is uit
stekend geschikt voor het organise
ren van voordrachten, koncerten en
filmvoorstellingen
Het park, samen met de galerij, zal
de funktie van ontmoetingsoord ver
vullen, waar kunstenaars en belang
stellenden elkaar kunnen treffen,
Op 22 oktober 1988 werd het dom
ein te Bornem voorgesteld aan de
pers en aan de vele persoonlijke
vrienden van Henri Lannoye.
In tegenstelling met zijn oorspron
kelijke bedoeling om het domein,
met eigen middelen opgebouwd,
aan te wenden om zijn eigen krea-
ties in optimale omgeving tentoon te
stellen, besloot Henri Lannoye
evenwel op 20 december 1988 tot
de oprichting van de vzw Founda
tion Helan-Arts (Helan Henri
Lannoye) en stelde zijn domein ter
beschikking van deze vzw (voor zijn
kollega's in binnen- en buitenland)
FOUNDATION
HELAN-ARTS
V.Z.W.
Henri Lannoye is bij het tot stand
brengen van dit alles niet alleen op
getreden, al is hij wel de grote roer
ganger. Hij is niet alleen de kunste
naar met veel kreatieve ideeën,
maar ook een gewiekst zakenman,
een modern manager. In kunste
naarskringen noemt men hem wel
eens "de Gerard Mortier van de
beeldhouwkunst". Alleszins een re
ferte
Voor de realisatie van zijn plannen
moest hij op financieel en materieel
vlak kunnen rekenen op een groot
aantal sponsors en instanties die
hun medewerking ook in de toe
komst zouden voortzetten en aldus
de kontinuïteit van de werking van
het Beeldenpark verzekeren op
lange termijn.
Op 20 december 1988 werd in de
Fiscale Hogeschool te Brussel met
dat doel de "Foundation Helan-Arts
vzw" gesticht. Henri Lannoye werd
er stichter-voorzitter van. Een zes
tigtal prominenten uit de kulturele,
juridische, financiële en bedrijfswe
reld bevestigden er hun lidmaat
schap van een vereniging,die een
bruggehoofd bouwt voor kuituur
promotie in het algemeen en voor
de monumentale beeldhouwkunsl
in het bijzonder.
Naast stichter-voorzitter Henri Lan
noye, maken volgende personalitei
ten deel uit van de Raad van Beheer
van de Foundation: de heer Eric
Aelvoet, financieel direkteur Boel
werf, de heer Piet De Groof, gene-
raal-vlieger; de heer Alfons Hop
penbrouwers, architekt en direkteur
Sint-Lukas Brussel, mevrouw Arv
nick Moortgat, personeelsdirektie
van Brouwerij Moortgat; de heer
Frans Wauters, Inspekteur-Gene-
raal bij het Ministerie van Financiën
en de heer Johan Willeman, direk
teur bouwonderneming Van Poppel
nv.
Statutair wil de Foundation Helan-
Arts vzw de monumentale beeld
houwkunst in al haar vormen pro
moveren naar een zo ruim mogelijk
publiek toe.
In het Beeldenpark en in de tentoon
stellingsruimten te Bornem, worden
permanente tentoonstellingen ge
organiseerd, alsook doorlopend in
dividuele- en groepstentoonstellin
gen en thema-tentoonstellingen. De
eerste grote manifestatie in dit ka
der kreeg in 1989 gestalte met de
suksesrijke openluchttentoonstel
ling van Hedendaagse Vlaamse
Monumentale Beeldhouwkunst
het Beeldenpark. Die tentoonstel
ling, goed voor ruim 16.000 bezoe-