Vastenavondlied en karnaval één geval (II) r Aalsters Stadscentrum ondergaat wijzigingen Grijpen naar de 'Gouden Ajuin' Een certitude, een mogelijkheid en geen intentie 2 - 23.2.1990 - De Voorpost Karnaval rekent men tot de minder ernstige feesten, gekenmerkt door luim en scherts, het belachelijk maken van toestanden, handelingen en personen. Met het lied uit men een zekere drang naar vrolijkheid en spot men met situaties die eens het middelpunt waren van een sarcasti sche volksgemeenschap die tijdens de feesten ongebreideld het hart luchtte. De onbesuisde karnavalvierder wordt niet alleen aangevuurd door een aangeboren spotlust maar niet in het minst door de drank. Vandaar de neiging om met iedereen en met alles de draak te steken. De liedteksten over deze korte periode van het jaar die de vastentijd voorafgaat sprake- len van satire, een kenmerk dat bij alle volkeren waargenomen wordt. Zowel geestelijke als fysi sche eigenschappen - of gebreken - worden in het belachelijke getrokken en vaak zoekt men de oorzaak in de nieuwe levenskracht die door de ontluikende natuur opgewekt werd. Het is een gelegenheid om het genot en de feestvreugde te uiten zoals tijdens de "Saturnaliën" van de Ro meinen en de "Bachanaliën" van de Grieken. De laatste werden gevierd ter ere van Bachus, die uit Indië terugkeerde. Hij werd omstuwd door een dansende, springende en jubelende menigte waar tonnen drank door de keelgaten liepen. Een ander kenmerkend element van de karna- valviering is het schelden dat ongestraft kan gebeuren omdat de dader onbekend blijft onder zijn zotskap of achter zijn masker. Het karnaval mag dat allemaal en wordt er heel veel ooglui kend toegestaan wat in andere omstandigheden strafbaar zou zijn. Van deze enige gelegenheid wordt dan ook gretig gebruik gemaakt, op be paalde ogenblikken misschien zelfs misbruik. Toch wordt de klemtoon gelegd op de drank want op vastenavond is het in feite een verplich ting om te drinken en vormt het de basis om plezier te maken. Zo worden vaak in de karna- valliederen lovende termen gebruikt voor de verschillende dranken en als onvolprezen ge neugten aan de gemeenschap voorgesteld. Vermaekelyk Vasten-Avond Liedeken ofte Heydens Bacchus Feest getrokken op den wereldschen handel der Menschen Stemme: Van Lison Komt vrolyke Bacchus geesten, Fama die steekt haer trompet t' Is nu Vasten-Avond feeste, Neemt wel acht en dit belet, Heel de wereld is vol gecken, Niet alleen met Carnaval, Cupidoos gloed, En BACCHUS soet, Menig aerdig spel verwecken, Met desen tyd, t' Is al verblyt, In playsier en vrolykheyd. Men vind hedendaegs veel Schapen Seer gequelt door liefdens vier, Die door onrust niet en slapen, Als sy peysen op plaisier, Men vind ook getrouwde vrouwe, Die beminnen Carnaval, Vulcanus smis Geloedig is, Want hy is vol goed betrouwe Dat Mars syn vriend, Die hy bemind, Venus wel en trouw bedient. Wat vind men al Ipocriten, Daer de wereld vol vanis, Die nocthans konnen genieten, Al wat goed en deugtsaem is, De beleeftheyd en de zeden, Passen wel aen Man en Vrouw, Voor het aenschyn Des werelds tryn Word seer wondertyk gestreden, De waerheyd liegt, Als men bedriegt, Soo word elk in slaep gewiegt. Plulus wilt het al regeren, Want de werksters van den kant, Konnen hun niet mentineren, Wat singeert dat heeft verstand Sonder geld is niet tekrygen, Ider doet syn meeste best Om net en brouw, Te syn Jongvrouw, Eens te groeten en te neygen, De Coopmanschap, Dat is den trap, Van Antwerpsche beterschap. Geen Cretiek en moet men vinden Daer de waerheyd triompheert, Bacchus minnaers venus vrienden, Vasten Avond die floreert, Schoon dat men de Tore Kappen, Wilt begrouwen door den haet. Men doet sijn best, Als al de rest, Met te nayen en te lappen, By het gespin Is goed gewin, Want daer stekt noch leynwaet in. Dochters wensche om te paeren Opgelet en gepalleert En hun leste duyt niet spaeren, Dat in kaelheyd niet mankeert, Soo van stricken en Cofueren Om te dansen op het Bal, Gans op geset, Seer pront en net, Maer 't playsier komt somtyds suere, Als s'haer bevind, Met een kleyn kind, Daer den Vader van is blind. Men vind heden nu veel vrouwen Die gaen loopen van hun mans En al Vasten Avond houwen, Met een ander op avans Om Cornelis hoofd te croonen, MetAeteons Lauwerier, Naer wensch en eysch, Met ander speys, Soms hun voor hun mans vertoone, Genipt en fyn, Beleeft in scheyn, Die nochtans niet veel en sijn. Daer sijn ook getrouwde mannen, Vol beleeftheyd aen hun vrouw, Die met anderes goed inspannen, Vol bedrog en vol ontrouw, Die den Vasten Avond vieren, En soo trecken naer het bal, Vol minne gloed In hun gemoed Om op Bacchus Feest te swieren, Daer sijnder wel Die t'huys als d'hel, Spelen 't Vasten Avond spel. Heel de wereld is vol gecken, Met den Vasten Avond Feest, Die den Sotte wagen trecken, Vol genucht en bleyden geest, Eerbaer Vreugt is niet verbode Met den Vasten Avond tyd Verheugt den geest Met BACCHUS Feest Die U al te saem komt noode Niet tot het quaed Nog overdoet Maer in vreugt naer wete en maet. Met sommige liederen manifesteren de karan- valvierder een zeker protest tetgen de maat schappij. Enkele decennia terug had men het nooit over inspraak en was dit onbekend bij de arbeiders zodat misnoegdheid alleen in beperk te kring besproken werd maar zelden in het openbaar, tenzij die ene keer, tijdens de karna- valdagen en dan maakte men van de gelegenheid gretig gebruik. Na een drietal dagen volgt de ontnuchtering - letterlijk en figuurlijk - en keert men terug tot de dagelijkse sleur met al zijn spanningen, remmin gen en konventionele normen. Toch keert men tot het normale leven terug met een zekere graad van tevredenheid want men heeft gefeest, ge danst en gezongen. Vooral het laatste is altijd van belang geweest omdat een lied een afdoend middel was om de zaken aan de kaak te stellen en ruchtbaarheid te geven aan wat anders een pu bliek geheim bleef. Toch streefde men steeds naar het vrolijke van wat de karnaval te bieden had en vaak was het pas op dat ogenblik dat de meest koddige voor vallen in het daglicht gebracht werden en in de liedteksten keek men niet zo nauw vooral als het over personen ging die iets mispeuterd hadden. Vastenavondlied Komt vrienden hier, en luistert naar dees lied, 't Is karnaval, wij zijn voor de plaisieren, Want daar gebeurt toch wel altijd iet, Wij gaan vandaag eens lustig zwieren, Wij mannen al, wij zijn wel verheugd, Ja, kennen goed nog al aardige dingen, 't Is het plaisier en ook de vreugd, Ik wil nu ook voor u een liedje zingen. Refr.: Gij al die nu hier zijt getrouwd, Van uwen grond en wilt gaan loopen, Eer dat gij het ook wel berouwt, Met karnaval moet gij 't bekoopen. Daar is wel een, 't is nog al 'nen kadet, Stoelmakertje wilde ook sporten draaien, Dien sport heeft hij nu in een stoel gezet, En zoo kan hij gemakkelijk naaien, 'Ne 'Nen blikken stoel zette hij op de vaart, Maar 't huis is 't niets, hij heeft niet veel te blikken, Hij had veel troef en sloeg wel zijne kaart, Kadetje lief, wil u niet meer verslikken. Moest zij dan eens om 't een of 't ander uit, Of wel zij deed somtijds eene kommissie, Dan speelde hij dikwijls ook de fluit, Of wel hij ging eens achter pissen, En vraagt het ook aan den kommissionnair, Ja, die moest achter de vaart passeren, De kadet, die lag paljas parterre, Zij waren jong zij moesten eens proberen. Eene jonge dochter, ja nog frisch en snel, Maar het was wel nog enen onbekende, Gij weet misschien ook van 't affront wel, Dien kwam haar eer nog wel wat schenden, Het was plaisant, ja wel in den hoek, Bij Remy achter op zijn huiske, Daar stond hij nu wel af met zijne broek, Hij tee/cende daarachter een rood kruiske. G 'hebt ook nog een hier aan het fabriek, Gaat daar maar zien, zij kan toch nog al werken, Neen zij die heeft van niemand geenen schrik, Zij moet haar lichaam toch versterken, Ja het was zeker 'nen viezen toer, Het was maar vies gij moogt het toch wel weten, 't Was heel plaisant het ging op den vloer, 't Was kermis zij heeft van den kluppel geëten. Zoo als gij ziet wij gaan van hier, Wij die zullen ons vermaken, Wij zijn allen voor het plaisier, En moeten aan den drank geraken, Ja, pakt er al in dees geval, Blijft in uw huis en wilt u wachten, Op uwen nest (bis) Is het wel best (bis) En wilt u dan ook bij geen ander adresseren. Toen men vroeger op karnavaltoer ging, bezocht men alle herbergen en vooral in de volksbuurten was er enorm veel rumoer. Immers, de meeste feestvierders behoorden tot de minder gegoede sociale bevolkingsklas en waren meestal werk zaam in de fabriek. Van uit het sociologisch standpunt gezien kan uit de karnavalviering heel opgemaakt worden want niet iedereen heeft de mentaliteit om luidruchtig te feesten en soms mag men dit nietdoen om reden an zijn waardig heid... Vooral vroeger was het een gebeurtenis voor dearmen die moesten sparen om te kunnen meevieren en alles in enkele dagen op te drin ken. Maandenlange opofferingen in het huis houden deerden hen niet en het fuiven deed voor een paar dagen alle miseries vergeten. Van groot standenverschil was er nog nauwelijks sprake zoals dit wel het geval was tijdens de "Saturnaliën" toen iedereen aan de feesten ter ere van Saturnus deelnam en het standenver schil opgeheven werd. Vrijheid tot spotten is er dus altijd geweest en hieruit kan men besluiten dat de karnavalviering in feite één groot sociolo gisch element vertegenwoordigt waarbij men kennis maakt met het fenomeen van het de on derwerping van het gezag als dusdanig. Men houdt geen rekening met de bestaande levens normen en de opgelegde stelsels worden voor eèn paar dagen aan de kant gezet. In de meest fundamentele zin wordt de gemeenschap bala- chelijk gemaakt, bekritiseerd in al haar vormen. Vooral de verplichte onderworpenheid aan poli tieke en administratieve regels worden hier aan de kaak gesteld. In de liederen zelf nam men het niet zo nauw met de goede zeden en soms stonden de teksten op het niveau van het vulgaire straatlied. Er was maar weinig moraliteit te bespeuren en meestal ging het nogal eens over bedrogen dochters waar de spot mee gedreven werd. Nieuw Liedeken voor den Karnaval (Stemme: Opsasa dans maar weg) Vrienden komt luistert naar mijn lied naar 't geen dat ik u zal zingen wat er van een jong meisje is geschied Het zijn toch wonderbare dingen zij vreide met een jongen, zij kon hem niet verlaten schoon dat hy was bij de soldaten. Rref: De moeder sprak Mietje, maak geen verdriet Jefken is getrouwd en gy weet het niet. (bis) Mietje die was vol droefheid groot als zij haar moeder hoorde spreken vol van coleere en in droefheid groot zij en wilde tegen niemand spreken als er een jongman naar haar kwam vragen Mietje laat ons te samen paren. Ref: De jongman sprak, Mietje maak geen verdriet Jefken is getrouwd en gy weet het niet (bis) Maar 's morgens vroeg schreef Mietje eenen brief naar haar minnaar geprezen d'antwoord dat zy kreeg van haar lief was dat haar had vergeten Mietje die sprak met de tranen in d'oogen Ik zal my gaan versmooren. Ref: De geburen spraken Mietje, maak geen verdriet Jefken is getrouwd en gy weet het niet. (bis) Mietje begaf haar aan den drank dronk hierby geheele stopen jenever dat was haren - esten drank zy kwam hare kleeren te verkoopen ging zy overstraal ieder kwam naar te beletten zy was gelyk al deandere dronken lutten. Ref: De kinders riepen, Mietje maak geen verdriet Jefken is getrouwd en gy weet het niet. (bis) Op eenen keer was Mietje toch zoo zat dat zy lag op de straat zonder muts in haren blooten kop en zy riep naar al de soldaten myn lief die heeft er my verlaten en hy was ook by de soldaten. Ref: De soldaten riepen, Mietje maak geen verdriet Jefken is getrouwd en gy weet het niet. (bis) Net zoals het protest in sommige liederenis ook de karnavalviering van voorbijgaande aard. Nie ttemin speelt men toch met de gedachte dat het een jaarlijks terugkerend fenomeen is waaraan men ook de volgende uitgaven kan deelnemen. De voldoening voor één keer te kunnen breken met de gangbare koventies spoort aan tot herha ling en vooral de mogelijkheid om kollektief op te treden maakt van het individu een andere persoonlijkheid. De kindergeest doet hem een metamorfose ondergaan die tot uitzonderlijke prestaties leidt. J V Na karnaval verandert de aanblik van het Aalsters stadscentrum. Zo veel is zeker. In welke mate die verandering ingrijpend zal zijn blijft voorlopig nog een vraagteken. Er is inderdaad een certitude naast een mogelijkheid en een intentie. De intentie die door de volksmond aan een ex-burgemeester wordt toege schreven zou erin bestaan een galerij te maken die de Grote Markt met de Hopmarkt zou verbinden. Van enige praktische voorbereiding ervan is nog niets geweten. Het blijft voorlopig een intentie. ingerichte luxe-appartementen en een ondergrondse parking voor een 80-tal wagens. De afwerking zal zo wat het neusje van de zalm zijn met alles derop en deran. Tijdens de voorverkoopperiode kan door bouwheer Antoine De Clercq de architekten Johan en Wim Ver doodt rekening laten houden met haalbare wensen van kopers. Het ligt in de bedoeling dat de eerste fase zou klaar komen tegen 1 juü 1991. Op elk van de drie verdiepin gen komen 4 appartementen en bo venop drie penthouses met zonne terras. De prijzen zouden schom melen van 3,3 miljoen voor flats met één slaapkamer tot 7,5 miljoen voor flats met drie slaapkamers plus de BTW. De maquette kan u bekijken op af spraak met Jeannine Allegaert via 053-78.95.85 LH Op zaterdag 19 mei organizeert de Belgische Parkinson Vereniging in het Centre Neurologique William Lennox aan de Allée de Clerlande 6 te Ottig- nies LLNeen informatiedag voor Par- kinsonpatiënten. "Op vrijwilligerswerk staat geen leef tijd" is de slogan van de vijfde week van hel Voluntariaat die van 5 tot en met 11 maart wordt gehouden. Een mogelijkheid is het projekt van Rewa dat de Kattestraat zou verbin den met de Hopmarkt al ook kan er daar aanvankelijk een betonnen scheidingsmuur de ondergrondse verbindingstunnel afsluiten. Of Rewa al dan niet in de geplande vorm zijn projekt kan realiseren is in belangrijke mate afhankelijk van het al dan niet déklasseren van de H. Geestkapel. Minister Waltniel, bevoegd voor deze materie, zou naar we vernemen eerst de bespre king in de gemeenteraad te Aalst afwachten. De situatie van de H. Geestkapel zou er naar insiders ons verklaarden alleszins worden be sproken. Wellicht in het lang en het breed. En die gemeenteraadszitting die normaliter de laatste dinsdag der maand plaatsheeft komt er nu wegens de karnavalesbattementen een week later. Op dinsdag 6 maart kan het dan in de raadszaal ander maal gensters slaan. Afwachten dus. De certitude wordt gevormd door het bouwprojekt Korte Nieuwstraat van de NV Imadec. Dadelijk na de karnavalperiode komen in een eer ste fase dancings in de Korte Nieuwstraat op de helling om plaats te maken voor een eigentijds kom- pleks met bovendien een vierster- renhotel. Cafés en dancings in de Korte Niuewstraat vanaf de hoek Keizer lijk Plein tot en met de Aquarius zijn aan sloping toe. De andere gelegen heden tot aan het Keizershof vor men dan de tweede fase. In fase 1 wil de Erembodegemse NV komen tot realisatie van de Resi dentie Keizer-Palace en het Vier- sterrenhotel. Dat wordt een eigen tijds hotel met liefst 46 kamers, ver gaderzalen en een ontbijtzaal. Het hotel komt 6 m. achter de rooilijn wat de kans biedt tot het realiseren van een pleintje vooraan. De Resi dentie heeft twee handelspanden op het gelijkvloers, vijftien volledig Op karnavalmaandag is het andermaal reikhalzend grijpen naar dc vele, liefst 3000, ajuinen die op dc Grote Markt naar het publick worden toegegooid vanuit vensters van een verdieping van het stad huis of belendende panden. Maandag 27 februari tc 15 u. is het dan weer zo ver. Keizer Kamicl, Prins Kris, leden van het stadsbestuur cn van het Fecstkomitcc gooien dan uit alle macht hemels manna naar beneden. In ccn honderdtal van deze ajuinen zit dan wel een bonnetje voor ccn prijs geschonken door Aalstcrsc handelaars. Bonnetje op een schavotje bij het Fecstkomitcc dan tc verzilveren. Prijzen voor ccn totale waarde van liefst 80.000 fr. Eerste prijs is uiteraard de 'Gouden Ajuin'. Een kunstwerk van dc hand van Gisella De Maeyer, Linkebcckstraat 17, tc 9490 Dcndcrwin- dckc. Dc kunstenares is uiteraard geen cchtc 'ajoin' doch is wel studente aan dc stedelijke akademie schone kunsten tc Aalst waar zc allicht dc karnavalvirus tc pakken kreeg. Momenteel volgt het tweedejaar beeldhouwen in het avondonderwijs onder leiding van Olivier Bras, leraar aan de ASKA. LH

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 2