Pieter Van Mol Het weerzien Voetbal uitslagen Brusselse steenweg 275, 9200 WETTEREN Tel.: 091 /69.29.88 Fax.: 091 /69.98.53 32 - 2.3.1990 - De Voorpost EeUo-E.Aalst M OPENINGSUREN: maandag, woensdag, donderdag en vrijdag: 10-12 u. en 13.30-19 u. Dinsdag: gesloten. Zaterdag: 10-12 en 13.30-18 u. ZONDAG: 13.30-18 U. 3e nationale E.Zele-Fr.Borains Bevordering A J.Lede-Izegem O-l Wiclsbeke-Hamme 3-1 2e provinciale B Dikkelv.-TK Melden 3e provinciale D Kerksken-Mere 3e provinciale E St.Gillis-W.-Buggcnh. 5-0 Lokcrse-Wieze 7-0 4e provinciale D FC Aalst-Vlicrzele Francois De GeeH r candela's een psychiatrische inrichting. Jean-Pierre De Bruyn deelt het leven van Pieter Van Mol op in twee periodes: het pre-Provence-tijdvak en zijn verblijf in de Provence. Ook wordt nadruk ge legd op de invloed van Kokoschka en zijn Schule des Sehens. De Bruyn noemt het de boeiendste periode uit zijn carriè re Mer re. Verder wordt er door de auteur zocht naar invloeden. Een reeks Pont-Aven-achtige werkcs verraden affecties met Paul Gauguia Ook Pierre Bonnard laat hem niet onbe roerd. Van Gogh is echter zijn grote voorbeeld, wat zich openbaart in een onmiskenbait belangstelling voor een hoekig hand schrift en voor de oriënt. De Schule des Sehens-fase levert das weer talrijke aquarellen op. Pieter Van Mol was ook een groot be wonderaar van Rik Wouters van wie lij de fauvistisch-impressionistische kleu ren gretig overnam. Matisse wordt ook genoemd als leidend voorbeeld. En wat Gusjave Van de Woestyne ea Sander Wijnants in zijn kunstenaars^ ven betekenden, en nog zoveel andere boeiende gegevens, kan u allemaal te rugvinden in het boek. Hopelijk geven de reprodukties bij deze bijdrage een, zij het kleurloos, beeld van de schriftuur en de soepelheid waarmet J Pieter Van Mol het penseel hanteerde. He Wij willen besluiten met de wens dat a, lezer, die Pieter Van Mol nog niet kent binnenkort de gelegenheid krijgt orc met zijn werk uitgebreider kennis te ken. De enkele werken die we verledt week in het Buggenhoutse gemeenl huis zagen, hebben onze nieuwsgiei heid naar deze boeiende artiest in geval weer aangescherpt. Tot zolang kunt u zich, ter kennisma king, het huldeboek aanschaffen. U kunt daarvoor terecht bij de broer van de kunstenaar, Herman Van Ml d'Hofstee 17 te Buggenhout. Telefc 052/33.01.35. Het kunstboek werd in opdracht Kunstkring Pieter Van Mol vzw gedi op de persen van drukkerij A. De per-Robberecht te Zele. Het is een keurig werk geworden dat sterke mate zal bijdragen tot het 'o| baar' maken van het oeuvre van een hiertoe nog altijd ondergewaardeerde artiest: Pieter Van Mol. Er moet een bepaalde wetmatigheid be- Wie meer wil weten over het rijkgevulde staan die ervoor zorgt dat wat echt de leven van de artiest moet zich het huide moeite waard is, voor de eeuwigheid boek aanschaffen, niet verloren mag gaan. Voor kunste- Het is Herman Van Mol geweest, de naars en hun kunstwerken geldt dat in broer van Pieter, die de idee opvatte een hoge mate. boek aan de schilder te wijden. De hele Kwaliteit komt vroeg of laat toch aan de onderneming was niet geheel risicovrij, oppervlakte. Niet in het minst omdat dergelijk project Pieter Van Mol, de schilder waarover aardig wat financiële inspanningen deze kunstbijdrage gaat, is een man die vergt. Dat het werk nu af is, strekt hem zijn leven al schilderend gevuld heeft, alleen maar tot eer. Hij moet een oeuvre bijeengeschilderd En het boek mag gezien worden, hebben dat kan tellen. Maar zijn uitstra- Het bevat 85 illustraties waarvan 23 in ling heeft slechts heel zelden onze con- kleur. treien bereikt. Heel wat personaliteiten uit de kunstwe- Wijzelf waren, eerder toevallig, getuige reld hebben hun medewerking verleend, van een tentoonstelling van zijn werken Anton Van Wilderode bedacht het boek in het Buggenhoutse gemeentehuis. Het met een vijftiental wondermooie kwa- moet in het begin van de zeventiger ja- trijnen. ren geweest zijn. Elke bijdrage benadert Pieter Van Mol Wij waren meteen gewonnen voor die vanuit telkens weer een ander oogpunt, heel plastisch geschilderde landschap- Kunst-historisch gezien lijkt ons het pen waaruit de Zuidfranse zon heel we- werkstuk van Jean-Pierre De Bruyn wel zenlijk uitstraalde. Dit waren geen verf- het interessantst, stukken maar liefdesverklaringen van Hij legt meteen de link naar een ander, een man die één wilde worden met een beroemder, schilder: Vincent van Gogh. wereld die zo verschillend was van zijn Allebei waren het rusteloze zoekers. Al- geboortegrond. lebei kwamen ze uit 'onze' streken en Door zijn lang verblijf in de Provence sleten een stuk van hun leven in Zuid verbraken alle banden met de familie en Frankrijk. Allebei werden naar het de vrienden van weleer. einde van hun leven toe opgenomen in Pieter Van Mol schilderde zich gek, daar in zijn Provence. En wij wisten het niet. i Zaterdag, 17 februari, heeft men in het gemeentehuis van Buggenhout het hul- deboek Pieter Van Mol officieel voorge steld. Twee jaar na zijn dood. Hoe offici eel moge blijken uit de aanwezigheid van Minister Lenssens, de dichter An- 1 ton Van Wilderode, de echtgenote van I Jaak Brouwers, Bernard Maes en I Dr; Jean-Pierre de Bruyn. Burgemeester De Landtsheer en zijn schepen van cultuur mochten de hoge gasten voorstellen. En wij mochten luis teren naar enkele van bovengenoemde genodigden die elk vanuit hun eigen in teressesfeer iets aan de mens en kunste naar Pieter Van Mol wilden toevoegen. Op de achtergrond hingen enkele mooie landschappen van de schilder. Het ver bale en het visuele ondersteunden el kaar treffend. Weerzien is één van de grote vreugden in het leven. Weerzien doet hopen, doet leven. Toch komt er een dag dat elk weerzien door een afscheid onmogelijk gemaakt wordt. De dood scheidt. Onherroepelijk. Of toch niet Als een kunstenaar afscheid neemt, gaat die stelling niet op. Kunstenaars laten wat achter: hun kunstwerken. Anders zijn het geen kunstenaars. Hun werk verlegt de grenzen tussen sterfelijkheid en onsterfelijkheid. Hun oeuvre leidt ons een beetje binnen in die wereld waar het stoffelijke niet meer van tel is. Waar alle materie pure geest wordt, ziel, gedachte, idee, of hoe u het ook wil noemen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 32