Volgend jaar maken Stopnoillekes
hun eigen, nieuwe stadsreus
i
Aalst-Karnaval aan promotie toe
in veertig landen
Prinsendag op zaterdag na karnaval
Aalst als motor van Europees
kamavalgebeuren
'k Hem en hert ver
Oiljst-Karnaval
B - 2.3.1990 - De Voorpost
"De Stopnoillekes", een kamavalgroep die evolueerde naar een reuzengilde wat hen niet door iedereen in dank
werd afgenomen, hebben met reuzen reeds heel wat beleefd. Suksessen maar ook ontgoochelingen. Ze zetten
echter door. Alhoewel de stad stelde geen geld te hebben om een nieuwe stadsreus te laten realiseren zijn "De
Stopnoillekes" allerminst van plan ermee te stoppen. "Stoppen" schuilt in hun naam allerminst als sinoniem
van ermee ophouden. Wel als een soort naaldwerk want bij kostumering van reuzen komt heel wat naaldwerk
kijken. Ze willen nu volgend jaar opstappen met een gloednieuwe eigen reus. Tot spijt van wie het benijdt.
De alleroudste Aalsterse stadsreus
dateert van vóór 1447. Toen die
door de tand des tijds deerlijk was
toegetakeld, zeg maar versleten,
werd hij in 1536 vervangen door een
splinternieuwe. Zijn hoofd was van
hout, zijn lichaam, armen en benen
gemaakt van wijmen. Nu kreeg hij
een reuzin als gezellin en volgden
een reusje en een reuzinneke. Ze
dansten voor Keizer Karei of wer
ken, voorafgegaan door een viool
krabber rondgedragen in stoeten en
processies. De beeldenstorm zou,
volgens Petrus Van Nuffel althans,
hun einde hebben meegebracht.
Zeker is alleszins dat Aalst in 1927
twee nieuwe reuzen kreeg: Iwein en
Laurette. Hun huwelijk werd trou
wens in 1950 als bezegeling van een
folkloristische stoet tijdens de Al-
fons De Cockviering plechtig inge
zegend.
In 1932 kreeg Aalst er de joviaal
lachende reuzenfiguur Majoor
Cans bij, destijds Majoor van de
Burgerwacht ofte Garde Civic. Na
jarenlang mee te hebben opgestapt
met Iwein en Laurette, verdween
Cans echter op eerder geheimzinni
ge wijze. Hij zou heden ten dage nog
steeds onvindbaar zijn.
In 1968, ter gelegenheid van de veer
tigste kavalkade, was een aantal
vreemde reuzen te Aalst te gast. De
Aalsterse reuzen gaven noodge
dwongen forfait omdat hun kledij
en hun rieten draagstoelen het had
den begeven. Het werd allerminst
een meevaller.
De Stopnoillekes
De Stopnoillekes namen de draad
weer op. Pas vijf jaar als kamaval
groep aktief ontstaan uit de samen
werking van kamavalisten in hart en
nieren Maurice Coppens en Paul
Backaert dragen ze reeds voor de
derde keer stadsreuzen Iwein en
Lauretta en de populaire Voil Jean-
net Paula in de stoet. Door het aan
vaarden van deze officiële opdracht
nemen ze in het kamavalwereldje
dan ook een biezondere plaats in.
Quasi automatisch evolueren ze
naar een "Reuzengilde" eerder dan
naar een typisch kamavaleske
groep.
Het lag in hun bedoeling zelf nu met
een eigen, nieuwe reus uit te pak
ken. Om allerhande redenen was
dat nog niet haalbaar. In afwachting
presenteerden de Stopnoillekes in
De Pikkeling" te Moorsel in aan
wezigheid van kuituurschepen Gra-
cienne, feestkomiteevoorzitter
Odilon en sekretaris Betty, Keizer
Kamiel, Prins Kris, een sterke af
vaardiging van het Feestkomitee en
uiteraard "Stopnoillekes" hun Gil-
detekking. Ze willen inderdaad in
teresse wekken opdat het eeuwe
noud volksfeest dat vastenavond
meebrengt in ere zou worden ge
houden. O.m. met reuzen in de
stoet.
Een vliegende Start
Onder impuls van ex-Berke Mauri
ce Coppens en beeldhouwer van
talloze kamavalkoppen Paul Ba
ckaert gestart als losse groep. Ver
kleed als kippen werd in 1986 geop
teerd voor 'stadsreuzen". In zijn
atelier te Wieze kregen door de zor
gen van Backaert twee nieuwe
stadsreuzen gestalte samen met 6
ultra-beweeglijke begeleidingsreu
zen in eigentijds materiaal. Hun
eerste deelname werd een schot in
de roos: de Amylumprijs en op de 40
groepen de negende plaats. Ze
zorgden inderdaad voor waardige
vervangers van Iwein en Lauretta
die nergens meer te bespeuren wa
ren. De échte schenen met pensi-
'Vue Touristique' brengt Aalst de wereld rond
In het kader van de publikatie 'Vue Touristique', een toeristisch magazine, nu over 'Karnaval in Europa',
werd een Hongaarse delegatie deoor het Aalsters stadsbestuur in het stadhuis ontvangen. Aalst komt erin
trouwens ook aan bod met o.m. een tiental foto's. Zelfs op de cover: stond de foto van de Aalsterse prins
1989 Frank Van Rijmenant.
'Vue Touristique' is een door Hongaren geleid driemaandelijks magazine van de internationale federatie
van journalisten in de toeristische sektor.
Het eerste nummer van de 21ste jaargang is trouwens volledig gewijd aan karnaval en wijdt bijdragen aan
het kamavalgebeuren in het Rheinland en Köln, in Zuid-Amerika met Rio de Janeiro en in België met Aalst
in Vlaanderen en Binche in Wallonië.
Via dit tijdschrift dat in liefst 40 landen te bekomen is krijgt karnaval Aalst vanzelfsprekend een ruime
internationale allure en betekenis.
De ambassadeur van Hongarije te Brussel en de hoofdredakteur en redaktiesekretaris van 'Vue Touristi
que' waren dan ook welgekomen gasten in het Aalsters stadhuis.
Burgemeester De Maght waagde zich trouwens aan de Hongaarse taal, een aartsmoeiliike opdracht, en
stelde dit gebeuren in de bredere visie van het Oost-West-verhoudingen. 'Vue Touristique ijvert inderdaad
reeds tw.ee decennia aan het bevorderen van de bevriende hap tussen alle landen o.m. door reizen, toerisme
en gastronomie. Nu de onderlinge relaties zo veel makkelijker geworden zijn heeft deze ontmoeting dus des
te meer zin. Niet in het minst omdat er tussen ons land en Hongarije reeds lang gepriviligeerde relaties
bestaan.
De Prinselycke Carnavalcaemere der Aloude Kaiserlyke Stede tot Aelst is reeds aan haar negentiende
Prinsendag toe. Deze heeft plaats de zaterdag na karnaval Aalst en de dag voor de stoet op de Arend. Op
zaterdag 3 mei dus.
Verleden zondag werd reeds een eucharistieviering bijgewoond ter nagedachtenis van alle afgestorven
kamavalisten van Aalst.
Prinsendag
Op zaterdag 3 maart wordt aan 't Half Maantje' in de Pontstraat te 17 u. gestart met een rondgang met
Fanfare in net stadscentrum.
Te 18 u. wordt de Prinsencaemere in de feestzaal van het stadhuis ontvangen door het stadsbestuur en het
Feestkomitee.
Overhandiging van een geschenk aan het stadsbestuur, huldiging van de nieuw verkozen prins Kris,
huldiging van prins Louis (30 jaar prins), prins Simon (25 jaar) en prins Jean-Paul (20 jaar). Dit alles
uiteraard in karnavaleske sfeer en opgeluisterd met muziek en voordracht.
Te 20 u. volgt dan in salons Carlton een eetfestijn met zang en dans. Volgend jaar wordt het een uitschieter.
Dan bestaat de Prinsencaemere inderdaad twintig jaar.
LH
Aalst. In de jaren 1972-1979 hadden de leden van het Aalsters Feestkomitee wel een kostuum.
Op de eerste rij met speciaal insgine op de grijze hoge hoed, voorzitter Fons Singelijn met naast hem
duivel-doet-al Henri Van de Perre
oen te zijn. Toen ze inderdaad
moesten worden opgehaald op hun
standplaats (ligplaats?) waren ze
niet in staat aan de stoet deel te
nemen. De Stopnoillekes laakten in
een tijdens de stoet rondgedeeld
pamflet de jarenlange stiefmoeder
lijke behandeling die de echte reu
zen in de kille stadswerkhallen werd
toebedeeld. Als ode aan Iwein en
Lauretta, Majoor Cans en kindeke
Baba werden dan de nieuwe stads
reuzen voorgesteld.
Andere nieuwe reuzen?
Na de geleverde inspanningen om
de traditie in ere te houden vonden
de Stopnoillekes het vreemd dat de
stad nieuwe(re) reuzen zou inzetten
in de stoet van 1987. Het stadsbe
stuur werd hieromtrent schriftelijk
geïnterpelleerd doch er kwam geen
enkel antwoord. Uit navraag in kar
naval- en akademiemiddens bleek
echter niet dat er konkrete gege
vens in verband met nieuwe reuzen
voorhanden waren. De Stopnoille
kes betreurden geen enkele kans te
zijn gegund voor het opbouwen van
een nieuw reuzenpaar.
Vogelschrikken
Ondanks het afwijzen van hun reu
zen voor de Stopnoillekes een pijn
lijke ervaring was werd in '87 geop
teerd voor reuzegrote vogelschrik
ken, beweeglijk tot en met. Goed
trouwens voor de vijfde plaats en de
originaliteitsprijs Willy Van Mosse-
velde.
In '88 volgde dan de Voil Jeannet".
De Stopnoillekes laboreerden aan
een ambitieus programma: de er
kenning van de eigen reuzen Iwein
en Lauretta, een jaarlijkse uitbrei
ding van het reuzenpatrimonium
met als eerste voil jeannet Paula,
een vaste begeleidingsgroep buiten
wedstrijd en het bekomen van het
beheer van het reuzenpatrimoni
um. Een zware opdracht die niet
door alle Stopnoillekes in dank
werd opgenomen en aanleiding-
werd tot een splitsing in de groep.
Ontnuchtering
Dat de nieuwe stadsreus, Majoor
Cans, niet door de Stopnoillekes
mocht worden gerealiseerd was
voor hen een ware ontnuchtering.
Zonder de Stopnoillekes nog enige
rwijze te kennen werd Majoor Cans
ferealiseerd door Lotjonslos. De
lajoor was echter opgebouwd op
de wijze gebruikelijk voor karnaval-
wagens, kippengaas en gelijmd pa
pier. Hij oogde wel leuk maar was
uitermate kwetsbaar en aan aftake
ling toe. De Stopnoillekes konden
dan ook voor het beheer ervan niet
instaan en de Majoor belandde
weer bij zijn bouwers.
Karnavalmedaille
De kontroverse werd ondertussen
uitgepraat en de verstandhouding
tussen stadsbestuur en Stopnoille
kes is weer goed.
Om redenen van budgettaire aard
kon de idee ieder jaar er een nieuwe
reus bij te kreëren niet worden aan
gehouden.
A.s. zondag ziet U dan wel Iwein,
Lauretta en Paula doch geen Cans.
Er was geen geld voor diens restau
ratie-
In afwachting werd een ontwerp ge
maakt van een karnavalmedaille ge
dreven in aluminium door Paul Ba
ckaert met in profiel Iwein en Lau
retta en op de achtergrond de Borse
en het Belfort. Het ,Ros Balatum
komt even kiiken. Op de voorgrond
een trommelaar, een fluit- en een
doedelzakspeler. Twee eksempla-
ren werden reeds in brons gegoten.
Kommercialiseren ervan ligt niet in
de bedoeling van De Stopnoillekes
want de prijs wordt 8.000 fr.
En de toekomst?
De Stopnoillekes organiseren noch
steakfestijnen noch barbecues noch
mosselsoupers. Ze doen het zuinig
aan met hun jaarlijkse karnavalver-
goeding en hun optredens her en
der, o.m. in Wieze, Duffel, Wendui-
ne, Grimbergen, Leuven, Kluisber-
gen, Brussel maar ook in Parijs en
Amsterdam.
Volgend jaar komt er een stadsreus,
uiterst beweeglijk, in eigen beheer
gemaakt door de Stopnoillekes. Na
dere details willen ze momenteel
liever nog niet kwijt.
Sinds de overschakeling van karna
valgroep naar begeleidingsgroep
van reuzen raakten de Stopnoille
kes een aantal leden kwijt. Ze uiten
dan ook noodkreten om ex- en nieu-1
we leden aan te trekken. Niet in het 1
minst trommelaars, doedelzakspe-1
Iers en fluitisten.
Wie er belang in stelt kan kontaktl
1st
opnemen op volgende adressen:
Voorzitter: Maurice Coppens, Ve
werijstraat 12, 9300 Aalst, tel. 053/1
21.51.82.
Sekretaris: Jo Janssens, Vilain-
straat 21, 9300 Aalst, tel. 053/
77.16.21.
Schatbewaarder: Renilda Hennes,
Verwerijstraat 12, 9300 Aalst, tel.
053/21.51.82.
Technisch advies: Paul Backaert,
Rooien 37, 9380 Wieze, tel. 052/
35.81.58.
Aalsterse delegatie te Viareggio
Burgemeester De Maght, kuituur
schepen Gracienne Van Nieuwen-
borgh, feestkomiteevoorzitter Odi
lon Mortier en stadsarchivaris Ka-
rel Baert gingen naar een Europese
ontmoeting naar het Italiaanse Via
reggio na een ommetje na Straats
burg.
Kontakten werden in de Italianse
kamavalstad bij uitstek Viareggio
bij Lucca gelegd met kamavalver-
antwoordelijken uit Binche, Metz,
Cherbourg, Les Lilas, Nice, Patraz
in Griekenland, Mainz en Keulen in
de Bundesrepubliek en Leipzig in
de DDR, Timissoara in Roemenië,
Breda en Nijmegen in Nederland,
Santa Cruz de Tenerife (Spaans ge
bied), Venetië en uiteraard Viareg
gio.
Alkuone op Vlaams-Nationaal
Zangfeest
Oscar Van Malder is met zijn Aalsterse
Kunstgroep Alkuone en met de 14 the-
baanse trompetten van KSA Hanske De
Krijger present op zondag 25 maart van
af 14.30 u. present in het Antwerps
Sportpaleis. Werken er verder aan mee
Connie Neefs, Zakdoek, Gust Teugels,
Clouseau, Het Vlaams Simfonisch or
kest met dirigenten lode Dieltjes, Mi
chael Scheck, Lou Van Cleynenbreug-
hel en Juliaan Wilmots. Bij de tekstau
teurs hoort ook stadsgenoot Wouter De
Bruyne. Verder doen mede de Koren
van de ANZ-koorfederatie, inderkoor
De Ghespeelkes uit Wilrijk, jeugdmu-
ziekkapelen van VNJ en Sint-Joris Ize-
gem, de drumband uit Hamont en voor
presentatie zorgen Herman Bogaert en
Chilo Van Lerberghe.
Vanaf 13.30 u. is een voorprogramma
voorzien. Het eigenlijke programma
gaat van start te 14.30 u.
Voor de regio zijn kaarten te koop bij
Jos Zbeel, Bovenhoek 90 te 9380 Wieze,
053/21.75.26.
Hst.
Daarme blijft het stadsbestuur in de
traditie. Reeds eerder werden in de
kontekst van karnaval Gabrovo in
Bulgarijë, Keulen in West-Duits-
land en Tenerife aangedaan. Eens
raakten ze er zelfs hun eigen burge
meester quasi kwijt tot de 'verloren
zoon' weer kwam opduiken. Aalst
werd inderdaad aangezocht in het
kader van het Europees Jaar van
het Toerisme door de Ministerraad
van Europa om een projekt uit te
werken om het Europees karakter
van het kamavalgebeuren te aksen-
tueren.
Aan de hand van drie tentoonstel
lingen en van een symposium in het
Europees Jaar van het Toerisme
(90-91) wil gezocht worden naar
antwoorden op vragen naar raak
punten van de verschillende grote
karnavals in Europeselanden. 'Is
karnaval een Europees feno
meen?'.
Zoeken
Naar antwoorden op deze vragen
wil men te Aalst zoeken in De Werf
in verband met het Europees karak
ter van karnavalvieringen bij een
tentoonstelling van 25 januari tot 1
februari 1991. De uitbundige kreati-
viteit tijdens deze feesten wordt on
der de loupe genomen in de werk-
halle La Couverture van 25 januari
tot 9 februari 91. En folklore en
geschiedenis volgen in het stedelijk
museum Oud-Hospitaal van 25 ja
nuari tot 10 februari.
Het tweedaags symposium heeft
plaats op 26 en 27 januari 91 in ver
band met het al dan niet Europees
karakter van karnaval.
LH
In de Karnavalperiode verschijnen traditioneel een aantal gelegen
heidsstickers. O.m. zeer geslaagde van Jean-Paul De Baitselier. Zins
pelend op de nog niet doorworstelde rankune tussen Aalst-Stad en de
gefusioneerde deelgemeenten lanceerde hij o.m. 'Ik ben nen éch
ten'... met daarbij een stralende ajuin. Ook die met wat Aalstenaars
binst de karnavalperiode liefst niet doen: niet zagen, niet kreften, niet
mémmen. Aansluitend op de recente perikelen rond herschikkingen
van karnaval waarbij Keizer Kamiel en het AKV samen met een aantal
ex-prinsen hun tanden moesten laten zien vooraleer aan de situatie
geremidieerd kon worden wordt nu een hommage gebracht aan hen
die zich niet bezighouden met herschikkingen en obstruktie doch wel
aan hen die een hart hebben voor hun bloedeigen karnaval.
Jean-Marie Heyman lanceerde daartoe een zelfklever met de tekst "k
hem een hert ver Oiljst - Karnaval' met een glunderende ajuin gevat
in een bloedrood hart. Allicht een must voor de 'échte'.
De zelfklever is te verkrijgen in elke goede boekhandel of herberg.
LH
1'