Mark Grammens
in Hof ten Dale te Mere
Masereelfonds
met Graham Greene
Roger Raveel exposeert in
Vredeshuis
Cantate Domino uit Aalst met
wereldkreatie
'Onder den Toren' Erembodegem
met 'Nachtdienst'
Nievelkapel Meldert met 195
verschillende hondenrassen
Lisette Nelis:
'Niet Belgen in ons onderwijs?'
14 - 9.3.1990-De Voorpost
Aalst. VTB-VAB Aalst organizeert allerhande aktiviteiten (a)
Voordrachten zijn niet erg meer in trek maar toch eist het tema van de
Vlaamse Beweging nog altijd de belangstelling op van een ruim publiek,
vooral dan bij mensen die er jarenlang bij betrokken waren of bij diegenen
die er zich een leven lang voor ingespannen hebben. De problematiek van
de Vlaamse Beweging - die nog altijd aktueel is - zal tijdens een gespreks-
avond met Mark Grammens nog eens in detail belicht worden, maar dan
gezien vanuit het standpunt van een journalist.
van oordeel dat wat hij aan de lezer
voorschotelt «kwalitatief beter
moet zijn zoniet heeft het geen zin».
Hij steunt zich vooral op de «refle-
xie» bij het uitbouwen van een arti
kel en dit omschrijft hij als volgt:
«Uw eigen visie moet ook in de rich
ting gaan van de juiste betekenis van
de feiten of gebeurtenissen bij het
De VZW Vlaams Centrum heeft Nieuwe. Achteraf stapte hij over verzamelen van de informatie en
voor Mark Grammens geopteerd naar een zelfstandig uitgeversbe- het is een zoeken naar de juistheid
omdat hij een eigen visie heeft op de drijf, een wensdroom om als onaf- van deze feiten, een zoeken naar
Vlaamse Beweging en als zoon van hankelijk journalist te kunnen pu- klaarheid. Privé-informatie is daar^
de legendarische Flor Grammens bliceren, wat hij thans verwezenlijkt bij vrijwel onbelangrijk en hijzelf
een ander beeld kan schetsen van- ziet in zijn veertiendaagse nieuws- gebruikt ze zelden»,
wege zijn journalistieke inbreng die brief. Op die manier is hij een ge- Het is een enige gelegenheid om
hem een universele belangstelling zaghebbende stem geworden in de een gespreksavond te beluisteren of
bezorgden. Mark Grammens is op geschreven pers en wordt hij als er aan deel te nemen, dank zij de
een andere manier veelbesproken, dusdanig angstvallig door de politici opmerkelijke figuur van Mark
net zoals zijn vader; bij hem liggen gevolgd. Grammens met het onderwerp
de kaarten anders want waar we Uit deze nieuwsbrieven blijkt dui- 'Waarheen met de Vlaamse Bewe-
Flor kennen als de Uilenspiegel van delijk dat hij zijn temata grondig ging', in het Hof ten Dale op vrijdag
de Vlaamse Beweging dan is het bij uitpluist en meer informatie brengt
dan andere kranten doen. Dit is bo
vendien zijn bedoeling want hij is
maart te 20 uur.
Van 10 maart tot 14 april stelt Roger
Raveel in Vredeshuis, Esplanades
traat 8 te Aalst, in samenwerking
met Galerij Denise Van de Velde,
Tragel 7, eveneens te Aalst, etsen,
litho's en houtsneden tentoon. Te
vens porselein van Piet Stockmans.
Raveel (1921), de Meester van Ma-
chelen aan de Leie, woont nog
steeds waar hij geboren en getogen
is. Het is de kunstenaar die een
sterk veranderd beeld gaf aan het
landelijk milieu met een extra-pik-
turale inbreng. De originaliteit van
zijn werk wordt als 'Nieuwe Visie'
omschreven (o.a. door de dichter
Roland Jooris).
De realisatie van de muurschilder
ingen in het kasteel van Beervelde
(in 1966 met E. Elias, R. de Keyser
en Lucassen) is er een voorbeeld
van.
Raveel wordt vereenzelvigd met
grote schilderijen.
Zijn grafisch werk op klein formaat,
opgehangen in de huiselijke sfeer
van het Vredeshuis zal menig kunst
liefhebber bevredigen.
Het werk van Raveel is duidelijk
herkenbaar. De felle kleuren leggen
zeer nadrukkelijke aksenten. No
teer dat het grafisch werk van Roger
Raveel omvangrijk is. Mogelijk zijn
bepaalde litho's een bevredigend
surrogaat van zijn schilderijen.
Piet Stockmans (1940) thans woon
achtig te Genk is afkomstig van
Leopoldsburg. Deze boeiende ke
ramist laat ons kennismaken met de
broze porselein-wereld. Zijn werk
kenmerkt zich door een dualiteit:
enerzijds de koele industriële vorm
geving met daarnaast vrij ekspresie-
ve vormen, blijkbaar scherven.
Hiermede zaait P. Stockmans ver
warring door het onverwacht ver
rassend spel dat hij met de materie
speelt.
Hij geniet internationale faam.
De galerij Denise Van de Velde
staat borg voor de kwaliteit van de
tentoongestelde werken.
Op zaterdag 10 maart 1990 opent het
Vredeshuis zijn deuren, van 20 tot
24 uur, voor een gemoedelijk ge
sprek onder de aanwezigen over de
grafiek (litho's, etsen...) in 't alge
meen.
Het Vredeshuis is open: ma. di.
van 12 tot 14 uur, wo., do. vr. van
12 tot 17 uur.
LH
Vorige woensdag ging in de Vlaamse Opera te Antwerpen «Das Glas im
Kopf wird vom Glas» in première. Hiermee heeft de Vlos zijn eerste
wereldkreatie in zijn nog jonge bestaan. De muziek is van de jonge Poolse
komponist Eugeniusz Knapik; voor koncept, libretto, regie en koreografie
tekent onze Jan Fabre verantwoordelijk.
JV
Jan Fabre en «Das Glas im Kopf
wird vom Glas»
Met «De macht der teaterlijke
dwaasheden» f1984) en «De Dans-
sekties» (1987) verwierf de beel
dend kunstenaar Jan Fabre interna
tionale erkenning, zowel in de tea-
ter- als in de danswereld. Zich
steeds vragen stellend over de re
ceptie van kunst, de gronden van
zijn sukses steeds betwistend, evo
lueerde Fabre naar een voor hem
onbekend terrein, de opera.
«Das Glas im Kopf wird vom Glas»
handelt over de opkomst van de
centrale figuur Helena Troubleyn:
een vrouw die voorspellingen kan
doen en zo sterk in haar eigen fanta
sieën gelooft, dat deze werkelijk
heid worden. Een vrouw ook die
doof en blind blijft voor alles wat ze
niet wil horen of zien, waardoor ze
onvoorwaardelijk trouw kan blijven
aan zichzelf.
De muziek van de opera werd ge
schreven door de Poolse komponist
Eugeniusz Knapik, de meest op
merkelijke en individualistische
persoonlijkheid van de jongste ge
neratie Poolse komponisten.
Knapiks interpretatie van Fabres li
bretto -waarin drie talen gehan
teerd worden, nl. Engels, Duits en
Italiaans - leidde tot een komposiie
die bijna als een oratorium om
schreven kan worden, al vindt Kna
pik zelf dit ook nog geen goede
naam. Er is een koor, er zijn per
sonages, maar een werkelijk gezon
gen vraag-en-antwoordspel tussen
de zangers blijft uit. Tegenover deze
muzikale elementen plaatst Jan
Fabre zijn teatrale beelden, zijn ko
reografie met 8 dansers, zijn sceno
grafie.
De muziek zal uitgevoerd worden
door vrij relatief onbekende solis
ten, het volledige koor en orkest van
de Vlaamse Opera onder de muzi
kale leiding van Philippe Cambre-
ling, inderdaad de broer van Sylvain
uit der Munt. Ook het knapenkoor
Cantate Domino uit Aalst verleent
o.l.v. Michaël Ghijs zijn medewer
king.
«Cantate Domino» en
Michaël Ghjjs
Michaël Ghijs werd te Gent gebo
ren waar hij aan het Sint-Lievens-
kollege studeerde. In het knapen
koor van de Sint-Baafskatedraal
kwam hij voor het eerst in kontakt
met koorzang, liturgische muzikale
vieringen en de koncertpraktijk.
Hierna studeerde hij teologie in
Drongen, muziekpedagogie en al
gemene muziekleer aan het Lem-
mensinstituut te Mechelen.
Michaël Ghijs leidt, dirigeert en in
spireert reeds dertig jaar het jeugd
koor Cantate Domino van het Sint-
Maartensinstituut te Aalst.
In opvolging van E.H. Ghijselen (in
1960) heeft hij dit knapenkoor op
gewerkt. Het koor bestaat uit eed
tachtigtal leerlingen van dit Sint-
Maartensinstituut en geniet zowel
in buiten- als in binnenland grote
waardering. Het trad op in Europa,
Israël, Zuid-Afrika, de Verenigde
Staten, de Sovjet-Unie en Japan.
Het beheerst een uitgebreid reper
toire van de voornaamste religieuze
muziek. Daarom is het ook een
graaggehoorde gast in tal van gere
nommeerde muziekfestivals en op
diverse podia van de grootste mu
ziektempels.
Dat het voor deze wereldkreatie om
zijn medewerking gevraagd werd, is
nog maar eens een bewijs van de
waardering die het koor geniet bij
echte muziekkenners!
Van deze opera zijn er in de Ant
werpse Opera aan de Frankrijklei 3
nog opvoeringen op 9, 13, 15 en 17
maart om 20 uur, en op 11 maart om
15 uur. Plaatsbespreking van dins
dagtot zaterdag van 11 tot 18 uur op
nr. 03/233.66.85. Toegang: van 200
tot 1.400 BF.
Het toneelgezelschap «Onder den Toren» Erembodegem, is in de streek
van Aalst een begrip geworden van volkse humor. Een avondje uit bij dit
gezelschap betekent steeds een aangename avond zonder zorgen waarbij
alle toeschouwers met een gulle lach op de wangen naar huis worden
gestuurd-
de zoon heel wat anders vermits hij,
door zijn geschriften, zowel bij
«links» als bij «rechts» gerekend
wordt. Desondanks heeft hij zich
een vooraanstaande plaats ver
overd onder de mediamensen en
kan men hem alleen maar verwijten
dat zijn devies steeds onveranderd
gebleven is, met andere woorden
«trouw aan Vlaanderen en aan de
beginselen van de Vlaamse Bewe
ging».
Mark Grammens heeft van jongsaf Op dinsdag 20 maart 1990 te 20 u aan het 'Dramatisch Gezelschap'
veel ervaring opgedaan, veel be- wordt in het kultureel centrum De van de BRT hoeft nog nauwelijks te
leefd en veel meegeleefd maar van Werf lokaal Studio op het niveau -1, worden voorgesteld, sinds hij met
ondankbaarheid vanwege het door het Frans Masereelfonds afde- de grootste onderscheiding een eer-
Vlaamse volk vindt hij dat men Aalst, een debatavond inge- ste prijs toneelspeelkunst behaalde
overdrijft. Zijn manier om aan richt in samenwerking met de stede- aan het Koninklijk Conservatorium
Vlaamse Beweging te doen gebeurt ''j^e biblioteek over 'Graham Gree- te Gent. Hij regisseerde voor het
via de journalistiek, een roeping n®' als ondertitel 'De man en nationaal jeugdteater, Area, het ge-
volgens hijzelf beweert. Hij begon z'Jn tijd'. zeischap Yvonne Lex, het Kafka-
reeds op tienjarige leeftijd met wat Deze gespreksavond kadert in de teater en teater Taptoe. Hij richtte
hij noemt een «thuisorgaan». Na tentoonstelling Graham Greene, Pact op en trad daar op als regis-
zijn studies verbleef hij in Londen die Ioopt in de biblioteek van 10 tot seur-akteur gedurende 8 jaar. Hij
als correspondent van het dagblad 24 maart. vertaalde nog een aantal heden-
Het Volk en het Nederlands week- De inleiding en het debat staan on- daagse toneelstukken voor teater,
blad De Nieuwe Eeuw. Toen reeds der leiding van onze streekgenoot televisie en radio,
werkte hij mee aan het Katolieke Anton Cogen, regisseur, beroeps- In het, ter gelegenheid van het
weekblad De Linie, die in 1964 ver- akteur en toneelschrijver. Ghelderodejaar, door hem opge-
dween en toen werd hij hoofdredak- Dez?in Gen.1 geboren Aaigemnaar, richt gezelschap 'De Schone Schijn'
teur van het vervangend blad De nu s'nds 10 jaar vaste medewerker heeft hij, voor het ogenblik zijn han
den vol met de regie van het even-
eens jJqqj. jiem geschreven stuk 'De
Familie De Vidts'.
Deze avond gaat ook door in de F.
Masereelfondsreeks 'Boeken,
Schrijvers en Genres'.
Toegang: 50 fr, leden: 30 fr.
Graham, geboren in 1904, studeer
de aan de school van zijn geboorte
stad Berkhamsted, waar zijn vader
schoolhoofd was. Reeds in het Bal-
liol College te Oxford publiceerde
hij een dichtbundel.
Na vier jaar te hebben gewerkt als
redactie-sekretaris aan de Times
publiceerde hij in 1929 zijn eerste
novelle 'The man Within'.
Zijn werk, waarin het probleem van
het kwaad centraal staat, sluit nauw
aan bij zijn geestelijke omzwervin
gen, die hem tenslotte naar het
christendom voerden.
Na zijn bekering tot het roomska-
tholicisme (1926) bezocht hij, in op
dracht o.a. Mexico waarover hij in
1938, aan de kerk een rapport over
het katholicisme aldaar, uitbracht.
Na een bezoek aan West-Afrika
werd hij in 1940 letterkundige me
dewerker van de Spectator. Het vol
gende jaar werkte hij voor het Fo
reign Office die hem stationeerde in
Sierra Leone van 1941 tot en met
1943.
Zijn meest bekende werken zijn:
Stamboeltrain (1932), A Gun for
Sale (1936), The Ministery of Fear
(1943), The Quit American (1953),
Our Man in Havana (1948).
LH
De opvoeringen van «Wij gaan naar
Benidorm» en «Jef komt oek op»,
die door deze Erembodegemse to
neelgroep tijdens vorige toneelsei
zoenen op de scène van het ruime
Erembodegemse Parochiehuis wer
den gebracht, liggen bij vele toneel
liefhebbers alvast nog fris in het ge
heugen.
«Onder den Toren» Erembode
gem, staat thans opnieuw te trappe
len van ongeduld voor de nieuwe
produktie «Nachtdienst» van Max
Neal en Max Ferner, een kluchtin
drie bedrijven, en staat eens te meer
garantie voor een spektakel van de
gulle lach.
«Nachtdienst» speelt zich af in het
hedendaagse Oostenrijk en ver
haalt het wedervaren van een
Weens gezin, nl. de familie Hage-
man. TheodoorHageman, een ren
tenier, ondergaat samen met zijn
vrouw Rosa en zijn huwbare doch
ter Jenny, de dagelijkse sleur van
het leven. Op een bepaalde avond
trek Theodoor Hageman op avon
tuur en begint een romance met een
jonge zangeres: Helena Le Lièvre.
Wanneer de heer des huizes de kle
dij en de zanglessen moet betalen
van zijn jonge vriendin, komt hij in
financiële moeilijkheden. Hij is ver
plicht om 's nachts te werken als
ober in een hotel...
Wanneer zijn vrouw Rosa als vrij
willige verpleegster een zieke gaat
verplegen m datzelfde hotel, begin
nen de moeilijkheden voorgoed...
Theodoor Hageman moet zich door
een reeks dolkomische situaties
werken om zijn gezin te redden...
Beslist genoeg stof om een zeer aan
gename avond door te brengen in
net Parochiehuis van Erembode-
gem-Centrum.
Even een blik op de rolbezetting:
Emile Van Cauwenbergh geeft er
het beste van zichzelf als Theodoor
Hageman, Josiane Janssens als Ha-
gemans' vrouw Rosa en Nancy De
Wever als Hagemans' dochter Jen
ny. Omer De Sadeleer neemt de rol
van Albin Kaiser op zich. Luc De
Decker treedt voor het voetlicht als
Wolfgang Amadeus, Geert De Sa
deleer als Felix Riegel, Marleen De
Bolle als Helena Le Lièvre, André
Permentier als Eusebius Fludeis-
sen, Georges Van de Wiele als sche
pen Von Gareis. Jan Van den Heu
vel is ditmaal hoteldirekteur, Guido
De Vos een piccolo en Angèle Wij-
meersch een dienstmeid. Voor de
regie tekent Philemon Eeckhaut.
Aangevers zijn Paul Arijs en Omer
De Sadeleer. Voor de passende be
lichting zorgt Roger De Wever. Het
dekor werd gerealiseerd door Hu-
bert Van der Spiegel, Ghijs Hut-
jens, Albert De Ridder en Gerard
Malin.
Toneelmeesters zijn Ghijs Hutjens,
Sonja Viaene, Clementine Pots en
Amanda Walgraef. De grime is in
handen van Mr. en Mevr. Merckx.
En de algemene leiding wordt waar
genomen door Jan Van den Heuvel.
De opvoeringen hebben plaats op
zaterdagen 3 en 10 maart, op vrijdag
9 maart, op zondagen 4 en 11 maart
1990 in het Parochiehuis te Erem-
bodegem-Centrum, telkens te 19.30
uur. De toegangsprijs bedraagt 100
fr. Kaarten zijn te bekomen bij alle
spelers en bestuursleden van «On
der den Toren».
D.B.
Lisette
;e richtte een
Volksvertegenwoordig»
Nelis - Van Liedekerkt
Ëarlementaire vraag aan minister
'aniël Coens, gemeenschapsminis
ter van Onderwijs. Dit in verband
met de toegankelijkheid van niet-
Belgische E.E.G.-onderdanen tot
betrekkingen in Belgische onder
wijsinstellingen.
Volgens de huidige wetgeving ont
vangen onderwijsinstellingen enkel
staatstoelagen voor Belgische pers
oneelsleden. Behoudens afwijking
toe te staan door de Koning. In het
statuut van het gemeenschapson
derwijs is bovendien vermeld dat
voor benoemingen of aanstellingen
de kandidaten de Belgische natio
naliteit moeten hebben.
Deze voorwaarde is echter in strijd
met de E.E.G.-verdrag en de
E.E.G.-verordening waarbij vrij
verkeer van werknemers binnen de
Gemeenschap en de afschaffing van
elke diskriminatie op grond van na
tionaliteit tussen de werknemers
der lidstaten worden geregeld.
De volksvertegenwoordiger vraagt
dan ook dat de vigerende wetgeving
zou worden aangepast aan die van
de E.E.G. en welke gevolgen zulks
zal hebben zowel voor de konkur-
rentiële positie van kandiaten van
Belgische nationaliteit voor een be- inrichtende macht,
trekking in het onderwijs als voor de
LH
De Kynologische Vereniging Nievelkapel Meldert organiseert op
zondag 10 maart in de Keizershallen te Aalst haar twaalfde honden-
en tentoonstelling begiftigd met "C.A.C." wat dan staat voor
Certificat d Aptitude au Championnat". Een conditio sine qua non
om te kunnen deelnemen aan een kampioenschap.
De titels der Hopstreek zijn er te verdienen: Hopkeizer en Hopkeize-
nn voor de beste reu en de beste teef van de hele show, Hopkoning en
Hopkoningin voor de beste reu en de beste teef van elk ras plus beste
reu en teef als C.A.C.-winnaar en Hopprins en Hopprinses voor de
beste jeugdreu en beste jeugdteef van elk ras. Beelden in tin en/of
keramiek zijn eraan verbonden. Alle overige honden met de melding
zeer goed" en "goed" bekomen een plaatje in keramiek.
Van de 901 ingeschreven honden zijn 3 hondenrassen voor het eerst
te zien in het Aalsterse: de Karabasch, de Zuidrussische Uwcharka en
de IJvtwarka van centraal Rusland.
De deelnemende honden komen uit ons land en uit de vier aangren
zende landen. Voorzitter, organisator en keurmeester Ernest Van
den Broeck verwacht 29 kollega's-keurmeester uit België, Nederland,
Duitsland, Groot-Brittannië, Zwitserland en Zweden. Er worden
5.000 toeschouwers te Aalst verwacht.
Voor de beste jachthond is er bovendien de Ereprijs Baron Julien
Coppens d'Eeckenbrugge.
De keuringen vangen aan te 9.30 u. en lopen door tot 15 u. Te 15 u.
starten de keuringen in de erering voor de beste reu en de beste teef
van elk ras.
LH