'My Fair Lady' verdiende haar rode loper De Schakel: 'De nacht van de zestiende januari...' Hoe zag een kunstschilder «My Fair Lady»? Gitaarkoncert met Trio 18 te Erembodegem De Voorpost - 23.3.1990 - 11 velde verantwoordelijk. Twee Geert die in menig tafereel de show Sint-Barbara op nieuwe paden Dat de Koninklyke Rederijkerskamer Sint-Barbara Arbeid en Kunst met 'My Fair Lady' aan een behoefte in de regio voldoen, is duidelijk. Acht op voorhand uitverkochte zalen laten daaromtrent niet de minste twijfel over. En dat als allereerste amateurtoneelgroep in Vlaanderen deze musical terdege tot zyn recht kwam moge blijken uit de talrijke open doelyes en een bij het vallen van het doek rechtgeveerde zaal waarvan de staande ovatie wel wat anders was dan een traditioneel applaus. En dat de 450-jarige Rederijkerskamer niettegenstaande hoge ouderdom springlevend is en Steengoed eebruik maakt van piopntiiHcp miHHolon on onnaui::iv/™ krachten die hun sporen reeds her haaldelijk verdiend hebben. Dat er geen live orkest speelde was naar ons inziens wel een schaduw zijde ook al staan we vol bewonde ring voor de manier waarop op ei gentijdse wijze de begeleiding door slechts één man kon gebeuren. Feil loos en getimed tot en met. gebruik maakt van eigentijdse middelen en apparatuur zijn blijken van vitaliteit, inzet en enthousiasme. En dat dergelijke uitdaging die de Barbaristen zich zelfstelden onvermy- delijk gepaard gaat met een paar schoonheidsfoutjes is niet te ontgaan want nobody is perfect. Er zijn nog opvoeringen vandaag vrijdag 23 en morgen zaterdag 24 maart telkens te 20 u en zondag 25 maart maar dan wel te 15 u. Een musical Na wereldoorlog II speelde Arbeid en Kunst in de zaal van 't Groen Kruis operettes en musicals. Ope rettes als De Lustige Boer, de Tsa- revitsj, De Graaf van Luxemburg en De Bloem van Hawaï maar ook Vlaams werk als Op de Purpren Hei en spektaloperettes als In 't Witte Paard. De verhuis naar de stadsschouw burg aan het Vredeplein maakte dergelijke produkties echter onmo gelijk en de Rederijkerskamer hield het zoals andere verenigingen bij gesproken toneel: komedies, dra ma s, thrillers. Nu kultureel cen trum De Werf in de Molenstraat nieuwe mogelijkheden schiep en de bestuursploeg van de Kamer aan verjonging toe was werd geopteerd om de vroegere draad weer op te nemen met als geestdriftige orga nisatoren Deken van de Kamer André Van der Eist en produktie- leiders Mare Callebaut. Een uitdaging De Kamer was zich duidelijk bewust van de moeilijkheden waarmede dergelijke grandiose realisatie met amateurs onvermijdelijk gepaard forworteTon««^rrLt"!„dHe; AaU'-Ee" sroepsfo'°van de ak,eursfiguran,en van het ,on<d 1*»* W W"fM Van de vertolking kunnen we alleen zeggen dat, in achtnemend dat het om amateurtoneel ging, die steen goed was. Speciale vermeldingen verdienen alleszins Monique Buys die de hoofd- en titelrol vertolkte met de vlotheid en zwierigheid die haar ei- Aalst. Gemiddeld tien minuten per speler heeft men bij Sinte-Barbara nodig voor de grime (a) Aalst. Enkele hostessen van Sinte-Barbara (a stal Pluspunt voor het geheel ook naast goed akteren en passend de- de choreografie van Chris Caudron biet ook nog stemjuistheid en -vol- die met bescheiden middelen urne heeft maakt men ook in profes- prachtigestaaltjes wist af te leveren, sionele optredens mee. kor worden opgetimmerd waarin de diverse taferelen aan bod konden dat na een weddenscflèp -haar tri- komen. En opdat men zou kunnen viaal Cockney van de Covent Gar- repeteren zoals het hoort moest ge- denwijk in London moet ruilen voor zocht worden naar een plaats waar beschaafde, verfijnde taal is alom- het realiseren van dergelijk dekor gekend. En vermits niets of niemand dan toch volmaakt is toch even dit. Naar onze bescheiden ming werd de plot, vooral na de pauze, te langgerekt, uitgetrokken. De vele imponerende Globaal genomen een prestatie waarover Sint-Barbara terecht fier mag zijn en waarvan verhoopt wordt dat de ingeslagen weg, een nieuwigheid voor Aalst, verder zal mogelijk was want in De Werf kon dat niet. Daar moet betaald worden >er dagdeel. Daarenboven moest dat dekor der mate demonteerbaar gemaakt wor den dat het in no time kon overge bracht worden naar de schouwburg heeft de orkaan doorstaan'. Maar in de Molenstraat. eens klaargestoomd voor de om- Maandenlang werd dan ook in de gang in de high society verliest ze in Schoolstraat in De Schreef gerepe- een onbewaakt moment al het aan- teerd tot uiteindelijk zowat 60 m3 geleerde en moedigt op de prest- dekoronderdelen naar De Werf igieuze wedrennen van Ascot waar konden worden gebracht en er ge- de finefleur van London present is monteerd. haar paard aan met4 Veroit mè o loë Bovendien moest gezorgd worden kont...'. voor 102 akteurs en aktrices wat wel De rest verneemt u dan wel bij de meebracht dat eens over het muur- opvoering. De musical is een bewerking van gehele bewondering op. Pygmalion van Bernard Shaw, in- teressant en ontroerend tot en met. Vele weken hardnekkig werken Marc De Cock en Luc Van Mossel duurt het vooraleer elisa perfekt kan zeggen 'Het Spaanse graan Kit Maes, lerares plastische opvoe- gen is. Karei De Naeyer die als pro- son®s als 1 ne Ka!n ,n apa>n'. The worden be ding, kunst- en kostuumgeschiede- fessor Higgins een groot gedeelte Street where you live', 'I could have Wat het Kempens operettegezel- nis. van het stuk torste was eveneens danced a" night en andere hadden schap de vorige jaren bracht was Het dekor was een parel van for- gewoon schitterend. Als diktiele- we kunnen aaR bod komen binnen zeer verdienstelijk. Wat de Barba- maat en de kostumes wekten de al- raar voelde hij zich uiteraard in een korter tijdsbestek. risten brachten was echter stukken hem op het lijf gegoten rol die hij Voor de realisatie van de muziek dan ook con brio wist waar te ma- van Frederick Loewe tekenden ken. Grote onderscheiding even- eens voor Elisa's Da Hubert Van Dat er geen orkest was blijf ik be treuren maar dat niet iedere akteur tje moest worden gekeken en dat hoofdrolspelers liefst niet met ski vakantie zouden gaan om onnodige risico's te ontgaan; En voor de techniek had men 134 De begeleiding Als regisseur werd Ninovieter Leo Janssens aangetrokken. Een klassi- cus, collegedirekteur die zich reeds bereidwillige en vooral deskundige a's re8'ss9ur een merkwaardige re- handen nodig. Plus een ervaren re- Patatie W1S* °P te bouwen. O.m. bij gisseur en verantwoordelijken voor Xan massasPe'en en tijdens de de verschillende onderdelen van KiptitieperioiMy Fair Lady het hele gebeuren. was h,J gelijktijdig doende aan de regie van een groots projekt in de gnmekamer van Smte-Barbara (a) Het bloemenmeisje Sint-Vincentiusschool te Gijzegem. - Zowat iedereen kent de geschiede- De man die de massale bezetting in nis, heeft het stuk reeds eens elders goede banen wist te leiden en zijn TPfltOOtmtpIlifia Vflfl iiiwplpn in het beroepstoneel meegemaakt enthousiasme wist over te dragen 1 CIUUU,1»IC,11115 *411 jUWeieO of de film gezien. De historie van op zijn vele medewerkers. het bloemenmeisje Elisa Dolittle Voor dekor en kostumering zorgde Van 6 tot 28 april expozeert de Antwerpen en Namen deel aan Franse kunstenaar Alain Debono meerdere groepstentoonstellingen. wmmmmmmmmmm Zijn juweelkreaties in Galerie Muy- In de Galerie Muylaert-Hofman mmmÈSÊÊÊÊÊËÊm laert-Hofman aan de Nieuwstraat kan men zijn werk zien van dinsdag m 36 te Aalst. Alain Debono begon in tot en met vrijdag van 9.30 tot 12.30 gt 1983 zich toe te leggen op de juweel- en van 14.00 tot 18.30 uur, op zater- !9H«H kunst'HlJ'1S een autodidakt die zich dag van 9.00 tot 12.30 uur en van vooral wijdt aan de kombinatie van 13.30 tot 18.00 uur. De galerie is yyfeï 8ed™kte schakelingen en electroni- gesloten op zondag en maandag- sc'ie komponenten tot juwelen. Hij voormiddag en ook tijdens de feest- Hl expozeerde een eerste keer in 1984 dagen, in Antwerpen en nam in Brussel, Kunstschilder Paul Van Impe werd door de Rederijkerskamer Sint- Barbara aangezocht een keuze te maken uit het dertigtal tafereeltjes waaruit «My Fair Lady» bestaat en die naar eigen inzicht te visualise ren in een plastisch werk met eigen keuze van discipline. Hij koos er 14 scenes uit en legde die vast in akwarellen en gouaches die trouwens in De Werf zo lang de opvoeringen van My Fair Lady duren te bekijken zijn. Het bleek uiteindelijk geen makkie te zijn want in kostuum werd er slechts gerepeteerd als de opvoeringen naderden en de plastische werken dus bijna klaar moesten zijn. In welke mate het een kleurrijk feheel zou worden bleef hem dan ook lang een raadsel, lij moest dan wel noodgedwongen te rade gaan in de videoteek waar bij beelden van de film vond. Die gekoppeld aan wat hij beleefde in de repetitiezaal zelf brachten dan het resultaat dat nu in De Werf te zien is. Bovendien ziet U ook werk van Van Impe dat totaal buiten «My Fair lady» staat en van Rit Maes die o.m. de kostumering verzorgde hangen er ontwerptekeningen en is er ccn fotoreportage van Hugo Van de Voorde. Jury komt uit de zaal Aalst. Karei De Nayer verliest er blijkbaar de glimlach niet bij ofschoon de geweldige drukte in de grimekamer van Sinte-Barbara (a) Op vrijdag 23 maart 1990 organizeren de BGJG, de Michaëli Steiners- chool en de Belgische Braille Liga, een gitaarkoncert met Trio 18 in het Parochiehuis te Erembodegem. Aanvang: 20 uur. Toegang: 150 fr. Toegangskaarten in voorverkoop: 100 fr. Het Trio 18, het eni§e vaste gitaartrio in L _.cr_, _r0V1J„ samen. Sinds 1985 zijn ze opgenomen in de programmatie van Jeugd pn \/f 11-71*»!' en Muziek. Hilde Raymaekers, Freddy Duffeleer en Eddy Peremans studeerden aan verschillende muziekkonservatoria en volgden nadien nog mees- terkursussen bij gitaarleraars in Spanje en Italië. Elk doceert aan één of meer muziekakademieën klassieke gitaar. Op 3 november 1989 stelden zij in Aalst onder ruime belangstelling hun eerste CD voor hierop muziek van o.a. Vivaldi, The Beatles, Marcel De Jonghe. In het Parochiehuis van Erembodegem-centrum brengen zij op vrij dag 23 maart te 20 uur het programma 'Van luit tot elektrische gitaar'. Dit is een overzicht van de muziek sinds de Middeleeuwen tot nu. Tijdens het koncert geven zij alvast een woordje uitleg, zodat de avond zowel voor de jeugd als voor volwassenen zeer aangenaam kan verlo pen. Misschien heeft u Trio 18 reeds gezien en beluisterd in het TV-pro- gramma 'De Zevende Dag' op 3 december 1989? In ieder geval iedereen warm aanbevolen! DB Toneelkring De Schakel brengt in het kultureel centrum De Werf, Molenstraat 51, op 24, 25 en 26 maart, telkens te 20 u. opvoeringen van «De nacht van de zestiende ja nuari» in een regie van Tuur Van Eraptose, mysterieuze dood ge- sédeyn Christ! volgd door een reusachtige finan- r °.e?lec} ^jüi^ orocK Ki.ft den Brulle en Griet Van der Strae- wordt de avond zelf uit het aanwezi ge publiek verkozen! De ruime bezetting omvat Mare Lambert, André Hendrickx, Ella Looman, Ann Strickx, Ronald Schollaert, Nancy Veillefon, Paul Sonck, Karin De Lil, Monique Stercks, Danny Verhoeven, Lieve Kuys, Erik De Smet, Sammy Bo- gaert, Greet Van Neyghem, Julien- De cast spreekt voor zichzelf. Er werden trouwens door De Schakel heel wat gastakteurs ingeschakeld voor deze prestigieuze produktie. LH ciële crash blijft de financiële we reld verbazen. Gissingen allerhan de doch volstrekt stilzwijgen van po litie en gerecht leiden naar enorme belangstelling bij de rechtszaak. Met het te pletter vallen op de straatkeien van een financiepoten- taat vreesden honderdduizenden spaarders hun vermogen in de af- grond te zien verdwijnen. &ngH^U'!ïï.e9rSi uT' V°0r u6 Voord' "jftiende keer word, ie Imema- komende crash. Werd hij over de tionale Jeugdwedstrijd Flores Juventutis" ^rH^oön8HVanZ1)undaJttlüngHSlln" geon!anizeerd.He,iseenkutmele!ZSe. de,"S,eke,n?e hanu Van "alie voorde mensen tussen 8 en25 zt,n minnares? W.jst de wonde op jaar De weds,rijd heef, betrekking op ut drijfveer van het gebeuren? Op deze en vele andere vragen krijgt U uitsluitsel tijdens de opvoe ringen van «De nacht van de zes tiende januari». Spreken de rechters schuld of on- De Brakke Hond organizeert voorde zesde keer een verhalenprijs waarvan de laureaat 20.000fr ontvangt. Het onderwerp is vrij en iedereen kan eraan deelnemen. Informatie schuld uit? Dat hangt af van het bij Brakke Hond, Verdussenstraat 13 te oordeel van de jury. En die jury 2018 Antwerpen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Voorpost | 1990 | | pagina 11